Get a site

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : علوم اجتماعی

عنوان : شناخت و مشخص ساختن میزان بازنمایی عناصر و مولفه‌های هویت ملی

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

فهرست    

فصل ۱:کلیات طرح ……………………………………………………………………………………………………………۶

۱ـ بیان مسئله/ موضوع …………………………………………………………………………………………………….۷

۱-۱ابعاد هویت ملی

۱-۱ـ۱ هویت ملی و جامعه ایران

۱-۲رسانه ها و هویت  

۱-۲-۱خبر و رسانه های جمعی

۱-۳ اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ………………………………………………………………………………….۱۸

۱-۴ اهداف تحقیق …………………………………………………………………………………………………………..۱۹

۱-۴-۱ هدف اصلی

۱-۴-۱ـ۱ اهداف فرعی

۱ـ۵ سوالات تحقیق …………………………………………………………………………………………………………۲۰

۱ـ۵ـ۱ سوال اصلی

۱ـ۵ـ۱ـ۱ سوالات فرعی

فصل ۲: مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………..۲۲

۲- نظریه ها و دیدگاه های هویت ملی ………………………………………………………………………………۲۲

۲-۱- نظریه هویت جمعی هنری تاجفل

۲-۱-۲ ریچارد جنکینز و هویت ملی

۲-۱-۳ ابعاد هویت ملی …………………………………………………………………………………………………..۲۷

۲-۲ نظریه ها و دیدگاه های رسانه های جمعی …………………………………………………………………..۲۹

۲-۲-۱ بازنمایی ………………………………………………………………………………………………………………۳۰

۲ـ۲ـ۱ـ۱ نظریه بازنمایی «بی لاتور»………………………………………………………………………………….۳۲

۲-۲ـ۲ عینیت گرایی………………………………………………………………………………………………………۳۳

۲-۲-۳ نظریه انگاره سازی ……………………………………………………………………………………………..۳۴

۲-۲ـ۴ نظریه برجسته سازی ………………………………………………………………………………………….۳۶

۲-۲-۵ دروازه بانی پیام …………………………………………………………………………………………………۳۸

۲-۲-۶ ارزشهای خبری …………………………………………………………………………………………………..۴۱

۲-۲ـ۷ ساخت و کارکرد رسانه ها ……………………………………………………………………………………۴۵

۲-۳ رسانه های جمعی و هویت ……………………………………………………………………………………….۴۸

۲-۴ مرور پیشینه تحقیق ………………………………………………………………………………………………..۵۰

۲-۴ـ۱ پیشینه تحقیق در میان پایان نامه های دانشگاهی………………………………………………….۵۳

۲-۴ـ۲ پیشینه تحقیق در میان مقاله های حوزه رسانه ها و هویت……………………………………..۵۴

۲-۵ چهارچوب نظری ……………………………………………………………………………………………………..۵۵

۲-۶ مدل مفهومی تحقیق ………………………………………………………………………………………………..۶۰

فصل۳: روش تحقیق  ……………………………………………………………………………………………………….۶۱

۳- روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………..۶۲

۳-۱- جمعیت آماری

۳-۲ حجم نمونه

۳-۳ پایایی (اعتبار درونی) تحقیق

۳-۳-۱ روایی (اعتبار بیرونی) تحقیق

۳-۴ مفاهیم اصلی تحقیق ………………………………………………………………………………………………۶۳

۳ـ۵ تعریف نظری مقوله ها

۳ـ۵ـ۱ تعریف عملیاتی مقوله ها

۳-۶ واحد تحلیل ……………………………………………………………………………………………………………۶۵

۳-۶ـ۱ مراحل کدگذاری

۳-۶ـ۲ کدگذاری مقدماتی

۳-۶ـ۳ دستورالعمل کدگذاری

۳-۷ چگونگی ورود و پردازش داده ها/ اطلاعات ……………………………………………………………….۶۷

فصل ۴ تحلیل یافته ها …………………………………………………………………………………………………….۷۱          

۴ـ مقدمه؛ سیمای عمومی خبرهای هویت ملی در بخش خبری مشروح ۲۱:۰۰ شبکه یک سیما

۴ـ۱ توصیف داده های جداول و نمودارها…………………………………………………………………………..۷۲

۴ـ۲ تحلیل جدول های دو بعدی و پاسخ به پرسش های تحقیق ………………………………………..۸۲

۴ـ۲ـ۱توصیف داده‌های جداول و نمودارهای ابعاد شش‌گانۀ هویت ملی

۴ـ۲ـ۲تحلیل جدول‌های دو بعدی و پاسخ به پرسش‌های تحقیق

 

فصل۵: نتیجه‌گیری………………………………………………………………………………………………………..۱۰۹

۵- جمع بندی ………………………………………………………………………………………………………………۱۱۰

۵-۱ نتیجه‌گیری……………………………………………………………………………………………………………..۱۱۱

۵-۲ پیشنهادهای تحقیق………………………………………………………………………………………………..۱۱۵

۵-۲ـ۱ پیشنهادهای پژوهشی

۵ـ۱ـ۱ پیشنهادهای کاربردی

فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………………………۱۱۸

پیوست‌ها……………………………………………………………………………………………………………………….۱۲۱

 

چکیده

پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوای مقوله‌ای میزان و نحوه بازنمایی هویت ملی در بخش خبری مشروح۲۱:۰۰شبکه اول سیما را مورد مطالعه قرار داده است. شبکه اول سیما یک شبکه سراسری و در سراسر کشور قابل در یافت بوده و بخش خبری مشروح۲۱:۰۰ آن از جمله بخش های خبری دیر پا و پر بیننده است. حجم نمونه این تحقیق ۴۲ بخش خبری  بود که  بازه زمانی آن،  شش ماه نخست سال از اول فروردین تا پایان شهریور  ۱۳۹۲ را در بر می گرفت. هویت ملی در این پژوهش در قالب شش مولفه جامعه‌ای، فرهنگی، سیاسی، تاریخی، جغرافیایی و دینی که مورد نظر بیشتر پژوهندگان این  حوزه است مورد مطالعه قرار گرفت.  یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که این بخش خبری به بازنمایی هویت ملی توجه داشته و سه مولفه جامعه ای و سیاسی و دینی را بیش از سایر مولفه‌ها (فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی) بازنمایی می‌کند. همچنین این پژوهش نشان داد که بخش خبری مذکور در بازنمایی مظاهر هویت ملی به تکنیک‌های برجسته‌سازی و انگاره‌سازی توجه دارد و این تکنیک‌ها را عموماً در غالب گزارش خبری بکار می‌گیرد. در بحث ارزش‌های خبری یافته‌ها نشان داد که بخش خبری ۲۱:۰۰ سیما برای گزینش و انتشار خبرهایی که مستقیم یا غیر مستقیم به هویت ملی و مولفه‌های مختلف آن مربوط می‌شده بیشتر ارزش خبری دربرگیری و مجاورت را مدنظر قرار می‌دهد. علاوه بر این یافته‌ها نشان داد که خبرهای مرتبط با هویت ملی به شکل قابل ملاحظه ای تحت تاثیر مناسبت‌های سیاسی ـ جامعه ای و مذهبی از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین ماه های رجب، شعبان و رمضان بازنمایی می‌شوند.

 

فصل ۱

کلیات تحقیق

 

۱ـ بیان مسئله

هویت ملی در دنیای امروز و در روزگار دگرگونی‌های اجتماعی سریع و جهانی شدن به یکی از موضوعات مهم پژوهشی در بخش قابل ملاحظه‌ای از رشته‌های علوم اجتماعی و علوم ارتباطات تبدیل شده است. برای متقاعد شدن در این زمینه کافی است به حجم قابل‌توجهی از مطالب دانشورانی که بطور مستقیم یا غیر‌مستقیم به موضوع هویت پرداخته‌اند اشاره کرد. مثلاً در حوزۀ مباحث جهانی شدن، صاحب‌نظران مختلفی عمده‌ترین مباحث خود را به حوزۀ فرهنگ و هویت اختصاص داده‌اند که از جملۀ آنها می‌توان از«جهانی‌ شدن، فرهنگ و هویت» از احمد گل‌محمدی، «فرهنگ در عصر جهانی شدن چالش‌ها و فرصت‌ها» از دکتر محمد توحید فام و…، نام برد. در حوزۀ علوم اجتماعی و جامعه شناسی مباحث ریچارد چنکینز در خصوص هویت اجتماعی، نظریۀ اجتماعی و سیاست از کریج کالهون و همین‌طور بحث‌های هویت و قومیت‌ها در کتاب جامعه‌شناسی گیدنز، قوم‌شناسی سیاسی رولان برتون در خور توجه هستند. در  مجموعه مطالعات رسانه‌ها، کتاب «روانشناسی شناختی وسایل ارتباط جمعی» از ریچارد جکسون هریس که فصل چهارم کتاب خود را مشخصاً به نحوۀ انعکاس و بازنمایی هویت‌ها و قومیت‌ها در رسانه‌های جمعی اختصاص داده است، در خور توجه است. با توجه به مواردی که در اینجا بسیار به اختصار ذکر شد، می‌توان گفت که هویت ملی از جمله بحث‌های بسیار مهم دنیای مدرن است که هر اندیشمندی بنا به دغدغه‌های حوزه معرفتی و مورد علاقه خود به نحوی به آن پرداخته است.

به لحاظ لغوی واژۀ هویت (identity) از واژۀ (identitas) مشتق شده و به دو معنای ظاهراً متناقض بکار می‌رود؛ نخست همسانی و یکنواختی مطلق؛ دوم تمایز که در برگیرندۀ ثبات یا تداوم در طول زمان است. هرچند دو معنای نام‌برده متناقض و متضاد به‌نظر می‌آیند، ولی در اصل به دو جنبۀ اصلی و مکمل هویت معطوف هستند. مانوئل کاستلز از منظری مدرن هویت را همچون «ساخته شدن فرایندی معنا بر پایۀ یک ویژگی فرهنگی یا یک دسته ویژگیهای فرهنگی که بر دیگر منابع معنا برتری دارند» تعریف می‌کند. وی معتقد است که همانگونه که نقش‌ها کارویژه‌ها را سازمان می‌دهند، هویت هم معنا را سازمان می‌دهد. (کاستلز،۱۹۹۷: ۷؛ به نقل از گل‌محمدی،۱۳۸۶: ۲۲۵). هرچند از نظر نباید دور داشت که کاستلز در مقدمۀ کتاب «جامعۀ اطلاعاتی» خود، در مورد هویت، عمده مباحث این حوزه را بر هویت‌های مدرن متمرکز کرده و از ظهور هویت‌های مقاوم در هیئت‌ جمعیت‌های دینی، فرهنگی، ملی، قومی و محلی سخن می‌گوید؛ و همچنین یادآوار می‌شود که این هویت‌های جدید را می‌توان در سه مقولۀ کلی جای داد که وی آنها را با عناوین «هویت مشروعیت‌بخش»، «هویت مقاومت» و «هویت برنامه‌ای» معرفی می‌کند (کاستلز، ۱۹۹۴: ۲۲).

اغلب صاحب‌نظران هویت ملی را به مثابه  امری روان‌شناختی و جامعه‌شناختی می‌دانند. از جمله تاجفل هویت اجتماعی را با عضویت گروهی پیوند می‌زند و عضویت گروهی را متشکل از سه عنصر میداند: عنصر شناختی (آگاهی از اینکه فرد به یک گروه تعلق دارد)؛ عنصر ارزشی ( فرض‌هایی دربارۀ پیامدهای ارزشی مثبت یا منفی عضویت گروهی)؛ و عنصر احساسی (احساسات نسبت به گروه و نسبت به افراد دیگری که رابطه‌ای خاص با آن گروه دارند). بر این اساس هویت اجتماعی از دیدگاه تاجفل عبارت است از آن بخش از برداشت یک فرد از خود که از آگاهی او نسبت به عضویت در گروه (گروه‌های) اجتماعی سرچشمه می‌گیرد، همراه با اهمیت ارزشی و احساسی مربوط به آن عضویت. ( تاجفل،۱۹۹۸: ۹؛ به نقل از گل‌محمدی،۱۳۸۶: ۲۲۲). بر این اساس می‌توان هویت اجتماعی را نوعی خودشناسی فرد در رابطه با دیگران دانست. به بیان دیگر فرایند هویت‌سازی این امکان را برای یک کنش‌گر اجتماعی فراهم می‌کند که برای پرسش‌های بنیادی معطوف به کیستی و چیستی خود پاسخی مناسب و قانع‌کننده پیدا کند. از دیدگاه برون[۱] نیز، هویت معطوف است به بازشناسی مرز میان خودی و بیگانه که عمدتا از طریق همجنسی‌های اجتماعی و انفکاک درون‌گروه از برون‌گروه‌ها ممکن می‌شود. اهمیت تمایزها، تنش‌ها و ستیزهای گروهی، حتی در شرایط نبود تضاد منافع، از این جنبۀ هویت ناشی می‌شود (برون،۱۹۹۹: ۷۹۰؛ به نقل از گل‌محمدی،۱۳۸۶: ۲۲۴).

هویت ملی از منظر اندیشمندان در واقع یکی از انواع هویت جمعی است. هویت جمعی آنطور که رزازی‌فر بیان می‌کند «شیوۀ مشترک در نحوۀ تفکر (ارزش‌ها، اعتقادات، هنجارها، نمادها، رویکردها)، احساسات و تمایلات یک گروه که نوعی احساس تعهد و تکلیف نسبت به آن گروه را برمی‌انگیزد» تعریف می‌شود. وجود و نتیجۀ هویت جمعی، احساس پایبندی و دلبستگی و تعهد به اجتماع و گروه است؛ به‌عبارتی مقصود از پایبندی، ‌اعتقاد و دلبستگی به هنجارها و ارزش‌ها و مقصود از تعهد نیز مشارکت در جهت توسعه و تثبیت ارزش‌ها و هنجارها در گروه مربوطه است( رزازی‌فر،۱۳۷۹:۱۰۴؛ابولحسنی،۱۳۸۹: ۱۸). بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت دو عنصر عمده و مشترک هویت جمعی، احساس تعهد و تعلق عاطفی است.

۱ـ۱ ابعاد هویت ملی

با توجه به مباحث بالا، هویت ملی را می‌توان مجموعه‌ای شناختی، اعتقادی و روانی دانست که با تاثیرگذاری بر کنش‌های اجتماعی، موجب همبستگی و انسجام در سطح ملت می‌شود. در یک نگاه کلی مولفه‌هایی مختلف هویت ملی عموماً به صورت ذیل جمع بندی شده‌اند:

بعد جامعه‌ای: «بعد جامعه‌ای هویت ملی، در ارتباط با کیفیت روابط اجتماعی فرد با نظام کلان اجتماعی است. در صورت تقویت مناسبات و روابط فرد با جامعه، هویت جمعی در سطح جامعه شکل می‌گیرد که همان «مای ملی» را محقق می‌کند.

بعد تاریخی: «بعد تاریخی هویت ملی را می توان از آگاهی مشترک افراد یک جامعه از گذشتۀ تاریخی و احساس دلبستگی به آن، احساس هویت تاریخی و هم‌تاریخ‌پنداری، پیوند دهندۀ نسل‌های مختلف به یکدیگر دانست که مانع از جدا شدن یک نسل از تاریخش می‌شود.»

بعد جغرافیایی: «محیط جغرافیایی تبلور فیزیکی، عینی، ملموس و مشهود هویت ملی به‌حساب می‌آید. برای شکل‌گیری هویت واحد ملی، تعیین محدوده و قلمرو یک سرزمین مشخص، ضرورتی تام دارد. به عبارتی نگرش مثبت به آب و خاک به عنوان یک کشور و یک سرزمین معین که از جایگاه مشخصی در نظام هستی برخوردار باشد، هویت جغرافیایی نامیده می‌شود.»

بعد فرهنگی: «مقصود از فرهنگ، مجموعۀ ذهنی و روانی مشترکی است که در گذشتۀ تاریخی شکل گرفته و طی آن فرایند جامعه‌پذیری به نسل‌های بعدی منتقل گردیده و نسل‌های نوین، آن را به عنوان میراث گذشته به ارث برده‌اند. مجموعه‌ای که آن را می‌توان شامل: ارزش‌ها، هنجارها، نمادها، اعتقادات، احساسات و رویکردهایی برشمرد که در زمینۀ خانواده، اقتصاد، سیاست، مذهب، جامعه‌پذیری و تفریحات در بین مردم یک جامعه به صورت وجدان جمعی درآمده است.»

بعد سیاسی: «هویت سیاسی مهمترین مولفۀ هویت ملی را تشکیل می‌دهد. هویت ملی در بعد سیاسی بدین معنی است که افراد از لحاظ فیزیکی و قانونی عضویت نظام یا ساختار سیاسی هستند، داخل مرزهای ملی یک کشور زندگی می‌کنند و موضوع و مخاطب قوانین آن کشور هستند؛ همچنین خود را از لحاظ روانی از اعضاء سیستم می‌دانند. از اینرو عشق و علاقۀ قلبی به یک سیستم سیاسی و میانی ارزشی و مشروعیت آن

به عامل عمده‌ای در تقویت همبستگی و پیوند ملی خواهد بود.»

بعد دینی: «دین و مذهب به مثابه یکی از ریشه‌ای ترین عناصر فرهنگی در جوامع به عنوان یکی از عوامل اساسی تشکیل دولت و ملت مورد توجه بوده است. وجود دین مشترک در درون یک قلمرو و سرزمین مشترک همواره به عنوان یکی از مبانی شکل‌گیری همبستگی ملی در جوامع مطرح بوده و نقشی اساسی در پیدایش وفاق و انسجام اجتماعی ایفا کرده است»(ابوالحسنی،۱۳۸۹: ۲۲-۲۰).

به هر‌روی، هویت ملی، مجموعه ­ای از گرایش­ها و نگرش­های مثبت نسبت به عوامل، عناصر و الگوهای هویت بخش و یکپارچه کننده در سطح یک کشور به عنوان یک واحد سیاسی است.

 

تعداد صفحه :  ۱۲۸

قیمت : ۱۴۷۰۰تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        *       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

[add_to_cart id=151795]

—-

پشتیبانی سایت :       

*