دانشگاه صنعتی ارومیه
پردیس دانشگاهی
گروه مهندسی صنایع
عنوان:
برنامه ریزی استراتژیک پژوهش و فناوری در نظام آموزش عالی ایران مطالعه موردی دانشگاه ارومیه
اساتید راهنما:
دکترمقصود سلیمانپور دکتر رحیم تقی زاده
اساتید داور:
دکترسید جعفر زنوزی دکترمصطفی جهانگشای
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع گرایش سیستم های اقتصادی واجتماعی
بهمن ماه ۱۳۹۳
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱) مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. ۲
(۲-۱ بیان مساله ………………………………………………………………………………………………. ۳
(۳-۱ اهمیت وضرورت پژوهش ……………………………………………………….….………………… ۴
(۴-۱ اهداف پژوهش .…………………………………………………………………...………………….. ۴
(۱-۴-۱ هدف کلی ………………………………………………………………...…………………… ۴
(۲-۴-۱ اهداف اختصاصی ………………………………………………………..……………………. ۵
(۵-۱ سوالات پژوهش …………………………………………………………………..………………….. ۵
(۶-۱ مبانی نظری تحقیق (برنامه ریزی استراتژیک) …………………...…………………………………... ۵
(۱-۶-۱ استراتژی ………………………………………………………………….……………………. ۵
(۲-۶-۱ برنامه ریزی ………………………………………………………………..…………………… ۶
(۳-۶-۱ فرایند برنامه ریزی ………………………………………………………….…………………. ۶
(۴-۶-۱ مدت برنامهریزی …………………………………………………………….…………………. ۷
(۵-۶-۱ درک مفاهیم استراتژی ……………………………………………………..………………… ۷
(۶-۶-۱ برنامه ریزی استراتژیک ……………………………………………………..………………… ۷
(۷-۶-۱ فرایند برنامه ریزی استراتژیک .………………………………………………………………. ۹
(۸-۶-۱مراحل برنامه ریزی استراتژیک …………………………………………….…….…………… ۱۰
(۹-۶-۱تفاوت برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی عملیاتی …………………..………..……….. ۱۰
(۱۰-۶-۱اجزای برنامه ریزی استراتژیک ……………………………………………………………… ۱۰
(۱-۱۰-۶-۱رسالت سازمان …………………………………………………………...……………….۱۰
(۲-۱۰-۶-۱ دورنمایاچشم انداز ……………………………………………………..………………… ۱۱
(۳-۱۰-۶-۱ ارزش های محوری …………………………………………………….…..……………. ۱۲
(۴-۱۰-۶-۱ اهداف …………………………………………………………………...……………….. ۱۲
(۱۱-۶-۱ویژگی های برنامه ریزی استراتژیک …………………………………….……..………….. ۱۳
(۱۲-۶-۱ تفکر استراتژیک …………………………………………………………....………………. ۱۴
(۱۳-۶-۱مدیریت استراتژیک ………………………………………………………..….…………….. ۱۵
(۱۴-۶-۱موانع پیاده سازی استراتژی در سازمانها …....……………………………...………..……… ۱۶
(۱۵-۶-۱مکتب طراحی………..……………………………………………… ۱۷
(۷-۱ چهار چوب فصول آتی ……………………………………………………………………………….. ۱۹
فصل دوم: مروی بر پیشینه تحقیق
(۱-۲ مقدمه ……………………………………………………………………………...…………………… ۲۱
(۲-۲ ظهور استراتژی در دانشگاه ها ………………………………………………….…….……………….. ۲۱
(۳-۲ تاریخچه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری در ایران ……………………..………..………………. ۲۲
(۴-۲آموزش عالی وماهیت آن …………………………………………..…….…………………………… ۲۳
(۵-۲ اهداف آموزش عالی …………………………………………………..………………………………. ۲۳
(۶-۲ مطالعات تطبیقی ………………………………………………………..……………………………….. ۲۴
۲-۶-۱) پیشینه استراتژی در آموزش عالی …………………………….……………………………….. ۲۴
(۲-۶-۲محیط در حال تغییر آموزش عالی …………………………….……….………………………. ۲۴
(۳-۶-۲ مفهوم و نقش برنامه ریزی استراتژیک در آموزش عالی ……………………………………. ۲۵
(۴-۶-۲برنامه ریزی استراتژیک پژوهشی در آموزش عالی …………………………………………… ۲۶
(۷-۲ مروری برپیشینه تحقیق …………………………………………………………………………………. ۲۶
(۸-۲ بررسی دانش در برنامه چهارم و سندچشم انداز …………………………………………………….. ۲۸
(۱-۸-۲ ماده ۴۵………………………………………………………………………………………….. ۲۹
(۲-۸-۲ ماده ۵۷ …………………………………………………………………………………………. ۲۹
(۳-۸-۲ ماده۴۳ …………………………………………………………………………………………. ۳۰
(۴-۸-۲ ماده۴۶ ………………………………………………………………………………………….. ۳۰
(۹-۲ سیاست های برنامه پنجم توسعه ………………………………………………………………………. ۳۱
(۱-۹-۲ امور علمى و فناورى ………………………………………………………………………….. ۳۱
(۲-۹-۲نگاهی به برنامه پنجم توسعه در حوزه آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها …………………… ۳۱
(۱-۲-۹-۲ ماده۱۹ ………………………………………………………………………………………. ۳۱
(۲-۲-۹-۲ماده۲۰ ……………………………………………………………………………...……… ۳۲
(۳-۲-۹-۲ماده۲۴ ……………………………………………………………………………………… ۳۲
(۱۰-۲وضعیت شاخص های تحقیقاتی کشور ……………………………………………………………. ۳۲
(۱-۱۰-۲ شاخص اعتبارات پژوهشی ………………………………………………………………… ۳۲
(۲-۱۰-۲ شاخص منابع انسانی ………………………………………………………………………… ۳۳
(۳-۱۰-۲شاخص تولیدات علمی …………………………………………………………………….. ۳۴
(۴-۱۰-۲ نسبت تولید علمی به تولید ناخالص ملی …………………………………………………. ۳۵
(۵-۱۰-۲نسبت تولید علمی به بودجه تحقیق و توسعه …………………………………………….. ۳۶
(۱۱-۲بررسی جایگاه فعلی و عملکرد حوزه پژوهش و فناوری در رتبه بندی دانشگاهها …………..….. ۳۷
(۱۲-۲ عملکرد پژوهش در سطح کشور ………………………………………………………………..… ۳۸
(۱-۱۲-۲ رده بندی دانشگاههای ایران درجهان توسط موسسه سایماگو درسال۲۰۱۰ ……….…... ۳۸
(۱۳-۲ معیارهای رتبه بندی جهان اسلام و اهمیت پژوهش …………………………………………...…. ۴۰
(۱۴-۲ خلاصه نتایج مطالعات انجام شده ………………………………………………………………….. ۴۱
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
۳-۱) مقدمه …………………………………………………………………………………………………. ۴۳
۳-۲) روش انجام پژوهش …………………………………………………………………………………. ۴۳
۳-۳) عوامل داخلی …………………………………………………………………………………………. ۴۴
۳-۴) عوامل خارجی ………………………………………………………………………………………… ۴۴
۳-۵ (فرایند طراحی و تدوین برنامه ی استراتژیک ………………………………………………………… ۴۵
۳-۶( مدل سازی استراتژی وتجزیه وتحلیل محیط ……………………………………………………….. ۴۶
۳-۶-۱)ماتریس ارزیابی عوامل خارجی ………………………………………………………..…….. ۴۶
۳-۶-۲)ماتریس ارزیابی عوامل داخلی ………………………………………………………...…….. ۴۶
۳-۶-۳( ماتریس قوت ضعف فرصت تهدید …………………………………………………..…….. ۴۶
۳-۶-۴( ماتریس داخلی و خارجی …………………………………………………………………… ۴۸
۳ -۷( جامعه و نمونه آماری تحقیق ……………………………………………………………………….. ۴۸
۳-۸) قلمرو پژوهش ……………………………………………………………………………………….. ۴۸
۳-۸-۱)قلمرو موضوعی ……………………………………………………………………………… ۴۸
۳-۸-۲ (قلمرو مکانی ………………………………………………………………………………… ۴۸
۳-۸-۳) قلمرو زمانی …………………………………………………………………………………. ۴۸
۳-۹( روش گرد آوری اطلاعات وداده ها ……………………………………………………….……… ۴۹
۳-۱۰) ابزار پژوهش ………………………………………………………………………………….……. ۴۹
۳-۱۱( الگو و روش تجزیه و تحلیل داده ها ………………………………………………...……...……. ۵۰
۳-۱۲) خلاصه فصل ………………………………………………………………………..………...……. ۵۰
فصل چهارم:یافته های تحقیق
۴-۱) مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. ۵۲
۴-۲) تجزیه و تحلیل داده های پژوهش …………………………………………………………………… ۵۲
۴-۳)یافته های توصیفی …………………………………………………………………………………….. ۵۲
۴-۳-۱)معرفی حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ………………………………………..……………. ۵۲
۴-۳-۱۱-) اهم فعالیتهای حوزه پژوهش و فناوری ………………………………………………… ۵۳
۴-۳-۱۲-) اهم وظایف مدیریت امور پژوهش ……………………………………………………… ۵۳
۴-۳-۱۳-) اهم وظایف مدیریت ارتباط با صنعت وکار آفرینی ……………………………………. ۵۴
۴-۳-۱۴-) اهم وظایف مدیریت خدمات علمی وفناوری ………………………………………….. ۵۴
۴-۳-۲) عملکرد کمی جامعه تحت بررسی …………………………………………………………. ۵۵
۴-۴)یافته های پژوهش ……………………………………………………………………………………. ۵۹
۴-۴-۱)بیانیه ارزش ……………………………………………………………………………………. ۶۰
۴-۴-۲) بیانیه رسالت ………………………………………………………………………………….. ۶۱
۴-۴-۳)بیانیه چشم انداز ………………………………………………………………………………. ۶۲
۴-۴-۴) ماتریس ارزیابی عوامل داخلیIFE ……………………………………………………. 63
۴-۴-۴-۱) نحوه تهیه ماتریس ارزیابی عوامل داخلیIFE …………………………………………… 64
۴-۴-۵)ماتریس ارزیابی عوامل خارجی EFE ………………………………………………………. 64
۴-۴-۵-۱) نحوه تهیه ماتریس ارزیابی عوامل خارجی ……………………………………………… ۶۶
۴-۴-۶)ماتریس مدل نه خانه ای مدل دیوید …………………………………………………………. ۶۸
۴-۵)راهبردها و اقدامات عملیاتی حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه ……………………………… ۷۰
فصل پنجم: نتایج تحقیق
۵-۱) مقدمه ………………………………………………………………………………………………….. ۷۳
۵-۲) خلاصه تحقیق …………………………………………………………………………………………. ۷۳
۵-۳) نتایج ویافته های تحقیق ……………………………………………………………………………….. ۷۴
۵-۳-۱) بیانیه ماموریت حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………………… ۷۴
۵-۳-۲) بیانیه چشم انداز حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………………. ۷۴
۵-۳-۳) نقاط قوت حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ………………………………………….. ۷۴
۵-۳-۴) نقاط ضعف حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ………………………………………… ۷۴
۵-۳-۵) فرصت های حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ………………………………………… ۷۵
۵-۳-۶) تهدید های حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه …………………………………………. ۷۵
۵-۳-۷) ارزش های محوری حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………….. ۷۵
۵-۳-۸) اهداف بلند مدت حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ………………………………….. ۷۶
۵-۳-۹) استراتژی های حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………………… ۷۶
۵-۳-۹-۱) استراتژی های تهاجمی SO ………………………………………………………….. 76
۵-۳-۹-۲) استراتژی های رقابتی ST ……………………………………………………………. 76
۵-۳-۹-۳) استراتژی های محافظه کارانه WO ………………………………………………………. 77
۵-۳-۹-۴) استراتژی های تدافعی WT ……………………………………………………...….. 77
۵-۳-۱۰) برنامه های عملیاتی حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………… ۷۷
۵-۳-۱۱) شاخص های کلیدی عملکرد حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ………………….. ۷۸
۵-۴) محدودیت های پژوهش …………………………………………………………………………….. ۷۹
۵-۵) بحث ونتیجه گیری …………………………………………………………………………………… ۷۹
۵-۶) پیشنهادات برخاسته از پژوهش ………………………………………………………………………. ۷۹
۵-۷) پیشنهادات برای پژوهش های آتی …………………………………………………………………… ۸۰
فهرست منابع و مآخذ
فهرست فارسی …………………………………………………………………………………………… ۸۲
فهرست انگلیسی …………………………………………………………………………………………. ۸۶
پیوستها و محاسبات
پیوست ۱ ………………………………………………………………………………………………… ۸۸
پیوست ۲ ………………………………………………………………………………………………… ۹۰
پیوست ۳ ……………………………………………………………………………………………….. ۹۱
پیوست ۴ ………………………………………………………………………………………………… ۹۲
محاسبات …………………………………………………………………………………………. ۹۳
چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………. ۹۸
عنوانصفحه
شکل۱-۱: الگوی تفکر استراتژیک …………………………………………………………………………………….۱۵
شکل۱-۲:موانع اساسی پیاده سازی استراتژی در سازمانها …………………………………………………….. ۱۶
شکل ۱-۳: مدل مکتب طراحی ………………………………………………………………………………………….. ۱۹
شکل۲-۱:سهم اعتبارات پژوهشی کشورازتولیدناخالص داخلی دربخش دولتی ……………………..۳۳
شکل ۲–۲: تعدادمحققین به ازای یک میلیون نفرجمعیت ……………………………………………………..۳۴
شکل۲-۳:نسبتتولیداتعلمیبهتولیدناخالصملیدربرخیازکشورهایدرحالتوسعه…….. ۳۶
شکل۲-۴:تعدادتولیدبهازایصدنفرنیرویتحقیقوتوسعهدربرخیازکشورهایدرحالتوسعه ..۳۶
شکل۲-۵: نمای کلی شاخص ها و وزن ها در رتبه بندی جهان اسلام ……………………………………….. ۴۰
شکل ۳-۱:مدل تدوین برنامه استراتژیک حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه ……………………….. ۴۵
شکل۳-۲:تحلیل ماتریسSWOT…………………………………………………………………………….. 47
شکل ۳-۳:الگویتجزیهوتحلیلاطلاعات………………………………………………………………………. ۵۰
شکل۴-۱:مقالات (کامل و چکیده) ارائه شده در کنفرانسها …………………………………………………. ۵۶
شکل ۴-۲:تعداد مقالات ISI دانشگاه ارومیه ……………………………………………………………………… ۵۶
شکل۴-۳: تعداد مقالات چاپ شده در مجلات علمیپژوهشی دانشگاه ارومیه …………………………. ۵۷
شکل ۴-۴: مجلات متقاضی اخذ مجوز علمی پژوهشی، به تفکیک دانشکده ……………………………… ۵۷
شکل ۴-۵:آمار کتب تالیفی دانشگاه ارومیه ………………………………………………………………………. ۵۸
شکل۴-۶:آمار اختراعات ثبت شده ازسال ۸۷ در دانشگاه ارومیه …………………………………………… ۵۸
شکل۴-۷: توزیع اعضای هیات علمی در دانشکده ها ومراکز ………………………………………………..۵۹
شکل ۴-۸:وضعیت رتبه علمی کارکنان هیات علمی دانشگاه ارومیه ………………………………………. ۵۹
شکل ۴-۹: بیانیه ارزش حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………………………… ۶۰
شکل ۴-۱۰:بیانیه رسالت حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه …………………………………………….. ۶۱
شکل ۴-۱۱:بیانیه چشم انداز حوزه پژوهش وفناوری دانشگاه ارومیه ……………………………………….. ۶۲
شکل ۴-۱۲:نمره نهایی ماتریس عوامل داخلی وخارجی حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه …… ۶۸
شکل۴-۱۳: نمره نهایی ماتریس وتعیین نوع راهبرد سازمانیدر ماتریس نه خانه ای دیوید ……………. ۶۹
|
فصل اول:
کلیات تحقیق
|
-۱۱ مقدمه
اساساً انسان موجودی برنامهدار است. او خودآگاه یا ناخودآگاه برای فعالیتها و تعاملات فردی و اجتماعی خود پیشنگری می کند. شاید بهتوان گفت قسمت قابل توجهی از این رفتارها به طور ناخودآگاه برنامه ریزی میشود. لکن وقتیکه درتعاملات و مناسبات با دیگران اعم از خانواده، مدرسه، سازمان، دانشگاه گام مینهیم؛ برای برقراری یک ارتباط مؤثر به افکار و پیش نگریهای خود نظم و انسجام میبخشیم، این ساده ترین و ابتداییترین نمود برنامه ریزی در زندگی است.
وقوع تغییرات مداوم و اغلب غیر قابل پیش بینی در سازمانها، و محدودیت امکانات و منابع، امکان اقدام و فعالیت در عرصههای مختلف زندگی را بسیار مشکل نموده ونیاز به برنامه ریزیهای دقیق و کارشناسانه را تا سطح یک نیاز حیاتی بالا برده است. این امر مستلزم شناخت وضعیت فعلی ، نگاهی جامع و در عین حال کاربردی از اهداف بلندمدت و کوتاه مدت است. به دلیل ماهیت متغیر و پویایی حرکت های طبیعی و اجتماعی، بدون آشنائی به گذشته افراد، سازمانها، جوامع و ترسیم روند تغییرات را،غیرممکنمینماید. فرمایش گهربار امام علی)ع([۱]، لزوم و اهمیت شناخت مبداء حرکت، در کنار وضعیت فعلی و مقصد نهائی به خوبی تبیین شده است، آنجا که می فرماید: خدا رحمت کندآن کس را که می داند از کجاست، در کجاست و به کجا می رود.
در قرآن مجید[۲] نیز تغییر وضعیت موجود و رهائی از نواقص، موانع و انواع تاریکیها، و ارتقاء انسان و ورود او به عوالم نورانی و در یک کلام، هدایت انسان، بهعنوان رسالت عظیم انبیاء عظام، تحت برنامهای مدون و در قالب کتاب مطرح شده است: کتاب انزلناه الیک لتخرج الناس من الظلمات الی النور باذن ربهم الی صراط العزیز الحمید.
زمانی که با پدیدهای به نام سازمان(دانشگاه) با رسالت و اهداف خاصی روبرو هستیم،برنامه ریزی نمودی عینیتر، با ارزشتر و حساستر پیدا می کند، تحقق اهداف سازمانی مستلزم به کارگیری منابع لازم اعم از مادی،مالی، انسانی و اجتماعی است.انجام بهینه به کارگیریاین منابع و در نتیجه حصول اهداف سازمان در سایه برنامه ریزی امکان پذیر میگردد. با گسترش و پیچیدگی سازمانهای بشری، برنامه ریزی نیز به تدریج شکل های مختلفی به خود گرفت، به عبارت دیگردر توسعه مناسبات اجتماعی و بروز نیازهای متعدد بشر،سازمانها خود را در پیش بینی آینده اجتناب ناپذیر دیدند. لذا به تدریج شکلی از برنامه ریزی به نام برنامه ریزی استراتژیک یا جامع بوجود آمد. از دلائل روی آوردن به برنامه ریزی استراتژیک،تحولات ،دگرگونیها و تغییرات پرشتاب محیط سازمانهاست و در گذشته تغییرات و تحولات به گستردگی الان نبوده و مدیران می توانستند هدفهای آینده را بر اساس گذشته تنظیم نمایند. اما اکنون، تجربه گذشته لزوماً راه مطمئنی برای آینده نیست و مدیران باید با مدد گرفتن از برنامه ریزی استراتژیک، استراتژیهای آینده سازمان را طوری طراحی کنند که متناسب با موقعیت و شرایط آینده باشد. توجه به این مهم به مدیران کمک می کند تا در مقابل تغییرات و تحولات فردا مجهز باشند و تصویری روشن از سازمان و هدفهای آن داشته باشند و فعالیتهای سازمان را در لوای استراتژی واحدی هماهنگ نمایند.
بدون تردید آینده متعلق به کسانی است که بر روی چالشها و مسائل جاری وآتی مجموعه سازمانی خود با همه توان، همت و تلاش خستگیناپذیر کار میکنند و کلیه منابع و امکانات بالقوه و بالفعل را برای رویارویی با چالشهای جدید به خدمت میگیرند. اقدام برای تدوین برنامهریزی راهبردی شرایطی را فراهم میسازد که سازمان میتواند در جهت افزایش اعتبار، امکان بقاء، رشد و بالندگی درازمدت خود از یک سوء و کاهش مخاطرات و تهدیدات محیطی از سوی دیگر، اهتمام ورزد.
در این راستا پژوهش پیش رو درصدد است با بهره گیری از روشها و مدلهای علمی، طراحی برنامه ریزی استراتژیک با بهره گرفتن از تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدات، حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه را با انتخاب استراتژی مناسب در جهت رشد و بالندگی در عرصههای داخلی و بین المللی یاری نماید.
در این تحقیق، بطور ویژه اسناد بالا دستی(سند چشمانداز، نقشه جامع علمی، سند تحول راهبردی علم وفناوری)، مطالعات تطبیقی و بهرهمندی ازنظرات نخبگان وخبرگان دانشگاه مد نظر قرار گرفته است. رسالت اصلی دانشگاه تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جامعه، ترویج و ارتقاء دانش، گسترش تحقیق و فراهم نمودن زمینه مساعد برای توسعه کشور است. یکی ازعلل بسیار مهم رشد، تعالیو پیشرفت جوامع بشری، فراگیری علوم کاربردی است. از این رو حرکتهای عملی در کشور ما باید در جهت ایجاد هماهنگی هرچه بیشتر خطمشی مراکز آموزش عالی با نیاز و تقاضای جامعه باشد.
امید است، این تحقیق بتواند توجه مدیران حوزه پژوهش و فناوری را به طور اخص و سایران مدیران آموزش عالی را به طور اعم به تشخیص صحیح، تصمیم درست و اقدام به جا در سایه تفکر و برنامه ریزی، جلب نماید.
تعداد صفحه :
قیمت : ۱۴۷۰۰تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : * [email protected]
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
[add_to_cart id=145894]