(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
فصل اول؛کلیات. ۱
۱-۱ مقدمه. ۲
۱-۲ تعریف و تبیین مسأله. ۳
۱-۳ اهمیت و ضرورت تحقیق.. ۳
۱-۴ اهداف… ۴
۱-۵ سؤالات… ۴
۱-۵-۱ سؤالات اصلی.. ۴
۱-۵-۲ سؤالات فرعی.. ۴
۱-۶ فرضیه ها ۴
۱-۷ پیشینه. ۵
۱-۸ روش تحقیق.. ۵
۱-۹ اهمیت مرگ و مرگ اندیشی.. ۵
۱-۹-۱ چشم انداز فلسفه و عرفان اسلامی به مرگ… ۶
۱-۹-۲ چارچوب های نظری بحث از نگاه ملاصدرا و امام. ۷
۱-۱۰ بررسی مفاهیم. ۸
۱-۱۰-۱ احتضار. ۸
۱-۱۰-۲ مرگ… ۹
۱-۱۰-۳ أجل.. ۹
۱-۱۰-۴ قبض روح.. ۱۰
فصل دوم؛ عالم احتضار. ۱۱
۲-۱ چیستی عالم احتضار. ۱۲
۲-۱-۱ معنای عالم احتضار و وجوه تسمیه آن. ۱۲
۲-۱-۱-۱ احتضار. ۱۲
۲-۱-۱-۲ نزع. ۱۴
۲-۱-۱-۳ سوق.. ۱۴
۲-۱-۱-۴ سکر. ۱۵
۲-۱-۱-۵ غمرات موت… ۱۶
۲-۱-۱-۶ معاینه. ۱۶
۲-۱-۲ ویژگی های عالم احتضار. ۱۷
۲-۱-۳ جایگاه عالم احتضار به مثابه دروازه عالم برزخ.. ۱۸
۲-۱-۴ رابطه نفس و بدن در حالت احتضار. ۲۰
۲-۱-۴-۱ نظر صدرالمتألهین و حضرت امام (رحمهما الله) ۲۰
۲-۱-۴-۲ نظر آیات و روایات… ۲۱
۲-۱-۳ حضور ملائک و صاحبان ولایت کلیه الهیه در عالم احتضار. ۲۱
۲-۱-۳-۱ بیان چند حدیث در اثبات حضور ولایت ائمه بر بالین محتضر. ۲۳
۲-۱-۳-۲ تعبیر دیگری از حضور ولایت کلیه در هنگامه احتضار. ۲۸
۲-۲ احوالات محتضر. ۳۰
۲-۲-۱ اقسام نفوس محتضرین.. ۳۰
۲-۲-۲-۱ بیان حضرت امام در اقسام نفوس محتضرین.. ۳۳
۲-۲-۲-۲ بیان گروهی دیگر از محتضرین در کلام امیرالمومنین (علیه السلام) ۳۴
۲-۲-۲ خوشی ها و ناخوشی های محتضر. ۳۶
۲-۲-۲-۱ خاستگاه خوشی ها و ناخوشی های محتضر. ۳۶
۲-۲-۲-۲ خوشی ها و ناخوشی های محتضر از اعمال خویش… ۳۷
۲-۲-۲-۳ خوشی ها و ناخوشی های محتضر از عوامل محیطی.. ۳۹
۲-۲-۳ آگاهی محتضر نسبت به حال خود و عوالم پس از مرگ… ۴۹
۲-۲-۴ قدرت محتضر نسبت به دخل و تصرفات… ۵۲
۲-۲-۴-۱ آیه یکم: ۵۳
۲-۲-۴-۲ آیه دوم: ۵۴
۲-۲-۴-۳ آیه سوم: ۵۶
۲-۲-۴-۴ آیه چهارم: ۵۷
فصل سوم؛ مرگ، علت و اقسام آن. ۵۹
۳-۱ معنای مرگ… ۶۰
۳-۱-۱ معنای مرگ از دیدگاه فلاسفه و حکما ۶۰
۳-۱-۲ معنای مرگ در قرآن. ۶۱
۳-۲ ابعاد مختلف حقیقت مرگ… ۶۳
۳-۲-۱ حقیقت مرگ از دیدگاه صدرالمتألهین.. ۶۳
۳-۲-۱-۱ مرگ به مثابه مرحله ای در حرکت جوهری.. ۶۳
۳-۲-۱-۲ مرگ به مثابه ولادت در جهان دیگر. ۶۵
۳-۲-۱-۳ مرگ به مثابه خیر و کمال و امری وجودی.. ۶۶
۳-۲-۱-۴ مرگ بدن و حرکت قسری.. ۶۸
۳-۲-۱-۵ مرگ به مثابه ترک بدن. ۶۹
۳-۲-۱-۶ جمع بندی.. ۷۱
۳-۲-۱-۷ نظر شیخ الرئیس در باب چیستی و حقیقت مرگ… ۷۲
۳-۲-۲ حقیقت مرگ از دیدگاه حضرت امام (رحمه الله علیه) ۷۳
۳-۲-۲-۱ مرگ به معنای خروج از طبیعت… ۷۳
۳-۲-۲-۲ مرگ امر وجودی.. ۷۵
۳-۲-۳ مرگ در آیات و روایات… ۷۶
۳-۲-۳-۱ حقیقت مرگ… ۷۷
۳-۲-۳-۲ ماهیت وجودی مرگ… ۷۹
۳-۳ مجانست خواب و مرگ… ۸۴
۳-۳-۱ ماهیت خواب… ۸۵
۳-۳-۱-۱ دیدگاه صدرالمتألهین.. ۸۵
۳-۳-۱-۲ دیدگاه حضرت امام. ۸۶
۳-۳-۱-۳ بیان آیات و روایات… ۸۷
۳-۳-۲ جایگاه نفس در عالم خواب و مرگ… ۸۸
۳-۳-۲-۱ دیدگاه صدرالمتألهین.. ۸۹
۳-۳-۲-۲ دیدگاه حضرت امام (رحمهالله علیه) ۹۲
۳-۳-۲-۳ بیان آیات و روایات… ۹۵
۳-۳-۳ انقطاع نفس از بدن و ورود به سعه مجردات در هنگام خواب و مرگ… ۹۸
۳-۳-۳-۱ نظر صدرالمتألهین.. ۹۸
۳-۳-۳-۲ نظر حضرت امام ( رحمه الله علیه) ۹۹
۳-۳-۳-۳ نتیجه. ۱۰۰
۳-۳-۳-۴ بی حرکتی بدن در حالت خواب و مرگ… ۱۰۱
۳-۳-۴ مشاهدات و ادراکات نفس در عالم خواب و مرگ… ۱۰۲
۳-۳-۴-۱ نظر صدرالمتألهین.. ۱۰۳
۳-۳-۴-۲ نظر امام خمینی (رحمهالله علیه) ۱۰۷
۳-۳-۴-۳ بیان آیات و روایات… ۱۱۵
۳-۴ تحلیل فلسفی رابطه نفس و بدن در هنگام مرگ… ۱۱۹
۳-۴-۱ نیاز نفس به بدن. ۱۱۹
۳-۴-۱-۱ نظر صدرالمتألهین.. ۱۱۹
۳-۴-۱-۲ نظر حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) ۱۲۰
۳-۴-۲ نیاز بدن به نفس… ۱۲۲
۳-۴-۲-۱ نظر صدرالمتألهین.. ۱۲۲
۳-۴-۲-۲ نظر امام خمینی (رحمه الله علیه) ۱۲۳
۳-۴-۲-۳ نکته: (وحدت نفس و بدن در عین ثنویت آن ها) ۱۲۴
۳-۴-۳رابطه مرگ با نفس و بدن. ۱۲۶
۳-۴-۳-۱ نظر صدرالمتألهین.. ۱۲۶
۳-۴-۳-۲ نظر حضرت امام (رحمه الله علیه) ۱۲۸
۳-۴-۳-۳ بیان آیات و روایات… ۱۳۱
۳-۵ عمومیت مرگ… ۱۳۳
۳-۵-۱ هر موجود زنده ای می میرد. ۱۳۵
۳-۵-۲ مرگِ مرگ… ۱۳۷
۳-۶ علت فلسفی مرگ… ۱۳۸
۳-۶-۱ دیدگاه صدرالمتألهین.. ۱۳۸
۳-۶-۱-۱ تدرج نفس… ۱۳۹
۳-۶-۱-۲ نشئات نفس… ۱۴۱
۳-۶-۱-۳ تحولات و مدارج نفس… ۱۴۳
۳-۶-۲ دیدگاه حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) ۱۴۴
۳-۶-۲-۱ انسان قبل از دمیده شدن روح.. ۱۴۵
۳-۶-۲-۲ سیر نفس انسانی (پس از دمیدن روح در بدن) ۱۴۷
۳-۶-۳ علت فلسفی مرگ در بیان آیات و روایات… ۱۵۰
۳-۶-۳-۱ مرگ مرحله ای از حرکت جوهری.. ۱۵۳
۳-۶-۴ نگاهی کوتاه به معنا و جایگاه أجل در حکمت و قرآن. ۱۵۴
۳-۷ انواع مرگ… ۱۵۶
۳-۷-۱ مرگ آن به آن در بستر قوه و فعل.. ۱۵۷
۳-۷-۱-۱ نظر صدرالمتألهین.. ۱۵۷
۳-۷-۱-۲ نظر حضرت امام (رحمه الله علیه) ۱۵۸
۳-۷-۱-۳ بیان آیات و روایات… ۱۵۹
۳-۷-۲ مرگ طبیعی یا أجل مسمی.. ۱۶۱
۳-۷-۲-۱ نظر صدرالمتألهین.. ۱۶۱
۳-۷-۲-۲ نظر حضرت امام (رحمه الله علیه) ۱۶۴
۳-۷-۲-۳ بیان مرگ طبیعی و مرگ اخترامی و تفاوت آن ها در بیان آیات و روایات.. ۱۶۶
۳-۷-۳ مرگ اخترامی یا أجل معلق.. ۱۶۸
۳-۷-۳-۱ نظر صدرالمتألهین.. ۱۶۸
۳-۷-۳-۲ نظر حضرت امام (رحمه الله علیه) ۱۷۰
۳-۷-۳-۳ بیان آیات و روایات… ۱۷۲
۳-۷-۴ مرگ ارادی.. ۱۷۳
۳-۷-۴-۱ نظر صدرالمتألهین.. ۱۷۳
۳-۷-۴-۲ نظر حضرت امام (رحمه الله علیه) ۱۷۵
۳-۷-۴-۳ بیان آیات و روایات… ۱۷۷
۳-۷-۴-۴ تکمله. ۱۸۱
فصل چهارم؛ قبض روح. ۱۸۷
۴-۱ قابضین ارواح.. ۱۸۸
۴-۱-۱ اقسام قابضین ارواح.. ۱۸۸
۴-۱-۲ انواع قابضین ارواح.. ۱۸۹
۴-۱-۲-۱ خداوند. ۱۸۹
۴-۲-۱-۲ ملک الموت… ۱۹۲
۴-۲-۱-۳ اعوان ملک الموت… ۱۹۷
۴-۲-۱-۴ عالین.. ۲۰۰
۴-۲ حقیقت و معنای قبض روح.. ۲۰۳
۴-۲-۱ معنای قبض روح.. ۲۰۳
۴-۲-۲ حقیقت قبض روح.. ۲۰۴
۴-۳ کیفیت قبض روح.. ۲۱۰
۴-۳-۱ مراحل قبض روح.. ۲۱۳
۴-۴ انواع قبض روح.. ۲۱۵
۴-۴-۱ قبض روح ارواح طیبه. ۲۱۵
۴-۴-۱-۱ آیه اول (استقامت کنندگان) ۲۱۶
۴-۴-۱-۲ آیه دوم (پاک سرشتان) ۲۱۷
۴-۴-۱-۳ آیه سوم (نفوس مطمئنه) ۲۱۹
۴-۴-۲ قبض روح ارواح غیر طبیه. ۲۲۰
۴-۴-۲-۱ منافقان. ۲۲۱
۴-۴-۲-۲ مستکبرین و کافران. ۲۲۳
۴-۴-۲-۳ مستضعفین قاصر. ۲۲۸
فصل پنجم؛ مسائل پیرامون احتضار و مرگ… ۲۳۱
۵-۱ مسأله ترس از مرگ و شوق به آن. ۲۳۲
۵-۱-۱ ترس از مرگ… ۲۳۲
۵-۱-۱-۱ نظر جناب صدرالمتألهین در مسأله ترس از مرگ… ۲۳۲
۵-۱-۱-۲ نظر حضرت امام (رحمه الله علیه) در مسأله علل خوف از مرگ… ۲۳۵
۵-۱-۱-۲-۱ علاقه و وابستگی به دنیا ۲۳۵
۵-۱-۱-۲-۲ حب بقا و تنفر از فنا ۲۳۶
۵-۱-۱-۲-۳ عدم اعتقاد به معاد و حیات برتر. ۲۳۸
۵-۱-۱-۳ ترس از مرگ در قرآن. ۲۳۹
۵-۱-۱-۴ انواع خوف… ۲۴۲
۵-۱-۱-۵ آثار خوف از مرگ… ۲۴۴
۵-۱-۲ شوق به مرگ… ۲۴۵
۵-۱-۲-۱ شوق به مرگ در قرآن. ۲۴۷
۵-۱-۲-۲ آرزوی شهادت زیبا ترین تجلی شوق به مرگ… ۲۵۰
۵-۱-۲-۳ درخواست مرگ… ۲۵۳
۵-۲ مسأله سکرات موت و اسرار آن. ۲۵۸
۵-۳ مسأله غسل و کفن و نماز میت و اسرار آن. ۲۶۱
۵-۳-۱ غسل و کفن.. ۲۶۲
۵-۳-۲ اسرار نماز میت… ۲۶۵
۵-۴ مسایل پس از مرگ در آغاز عالم قبر. ۲۶۸
۵-۴-۱ ماهیت قبر در منظر صدرالمتألهین و امام خمینی (رحمهما الله) ۲۶۹
۵-۴-۲ ماهیت قبر در بیان آیات و روایات… ۲۷۰
۵-۴-۳ سیر روح در قبر. ۲۷۱
۵-۴-۳-۱ سوال و جواب در قبر از دیدگاه صدرالمتألهین و حضرت امام (رحمهما الله) ۲۷۲
۵-۴-۳-۲ سوال و جواب در قبر در بیان آیات و روایات… ۲۷۸
۵-۴-۴ رابطه روح و جسم در عالم قبر. ۲۸۱
۵-۴-۴-۱ نظر صدرالمتألهین و حضرت امام (رحمهما الله) ۲۸۱
۵-۴-۴-۲ بیان آیات و روایات… ۲۸۳
۵-۴-۵ نعیم و جحیم در عالم قبر. ۲۸۵
۵-۴-۵-۱ نظر صدرالمتألهین و حضرت امام (رحمهما الله) ۲۸۵
۵-۴-۵-۲ بیان آیات و روایات… ۲۸۸
فهرست منابع. ۲۹۰
منابع فارسی.. ۲۹۰
منابع عربی.. ۲۹۳
مقالات… ۲۹۶
چکیده
هرگونه تأمل و ژرف کاوی و بازپژوهی پیرامون مسأله اسرار آمیز احتضار و مرگ، از ضرورت غیر قابل انکاری برخوردار بوده و خلأ پژوهشی محسوس در این زمینه بر اهمیت پردازش به آن می افزاید. مبانی و چهاچوب های نظری دستگاه تفکر صدرایی از متعالی ترین چشم اندازهایی است که از فراز آن می توان به ابعاد این مسأله نگریست. در دیدگاه ملاصدرا و امام، عالم احتضار، به عنوان عالم ورود به آستانه مرگ و حالات منحصر به فرد و ویژه اش در سیر تکاملی وجودی نفس مورد توجه قرار گرفته و حقیقت مرگ به عنوان معبر انتقال از نشئه ملکیه ظاهریه به نشئه ملکوتیه باطنیه، مورد بررسی واقع گردیده است. در این پایان نامه، با روش توصیفی-تحلیلی، نخست به تبیین حقیقت احتضار و ویژگی ها و برخی مقارنات و ملازمات آن از دیدگاه ملاصدرا و امام پرداخته شده و آن گاه سیمای حقیقت مرگ، شاخصه ها، انواع و علل آن از دیدگاه این دو اندیشمند مورد بررسی قرار گرفته است. در این پایان نامه بیان مناسبات مباحث، از اهداف و سویه های اصلی محتواست. مبانی ای نظیر تعدد و تمایز عوالم هستی و نشئات نفس و نحوه سیر تکاملی موجودات در عوالم هستی، از طریق حرکت جوهری و همچنین نحوه ارتباط نفس و بدن از مهمترین مبانی است که در ارتباط با موضوع، مورد تأمل قرار گرفته است.
۱-۱ مقدمه
حیات بشر از همان آغاز با مرگ آمیخته و عجین شده است و خدا مرگ را در خلقت، بر حیات مقدم داشت، چراکه زندگی و حیات بدون وجود مرگ و بینش صحیح نسبت به آن، هدف، معنا و جاودانگی خود را از دست می دهد. آنچه ارتباط مستقیم با جهان بینی انسان دارد، فلسفه است و ملاصدرا (رحمه الله) به عنوان پایه گذار مکتبی که تاکنون بلامنازع در حیطه فلسفه یکه تازی می کند، باب جدیدی در تبیین ماهیت حیات و مرگ گشوده است، از این رو در این پژوهش تلاش شده است که نگرشی جامع و دقیق به مسأله مرگ به عنوان آخرین مرحله تکاملی انسان، در عالم ماده و پایان حیات اختیاری او بپردازیم و برای دست یابی به این مهم، با اتخاذ رویکرد تطبیقی به استقراء تام نظریات صدرالمتألهین و حضرت امام به عنوان یکی از بزرگترین پیروان این مکتب پرداخته ایم و به همین منظور حول مسایلی چون احتضار، مرگ، قبض روح، عالم قبر و مسایل مرتبط با آن ها فصولی را تحت عناوین ذیل مدون نموده ایم.
فصل اول تحت عنوان کلیات و توضیح و تبیین مسأله، اهمیت و ضرورت تحقیق، سؤالات و فرضیه ها، شرح مفاهیم پایه و… پرداخته شده است.
فصل دوم با عنوان عالم احتضار، به ماهیت، معنا و جایگاه عالم احتضار، انواع محتضرین، حالات احتضار و عوامل تأثیر گذار بر آن و… در اندیشه حضرت امام و ملاصدرا (علیهما الرحمه) پرداخته شده و ادله و شواهد قرآنی آن نیز ذکر گردیده است.
فصل سوم با عنوان مرگ، پیرامون مسأله مرگ، ماهیت، معنا، جایگاه، انواع و ویژگی های آن در نگاه این دو فیلسوف، بحث شده و ادله قرآنی و روایی نیز ذکر گردیده است.
فصل چهارم با عنوان قبض روح، به ماهیت و معنای قبض روح، انواع قابضین ارواح، انواع ارواح قبض شونده و… در نگاه حضرت امام و صدرالمتألهین (علیهما الرحمه) و با تکیه بر آیات و روایات پرداخته شده است.
و در فصل پنجم سعی شده است، مسایل پیرامونی مرگ برای تکمیل و تتمه کار ذکر گردد، از جمله شوق و خوف نسبت به مرگ، اسرار کفن و دفن و نماز میت، و برخی مسایل قبر به اختصار در منظر فلسفه صدرا و حضرت امام (علیهما الرحمه) و با ذکر ادله و شواهد قرآنی آورده شود.
تعداد صفحه : ۳۱۱
قیمت : ۱۴۷۰۰تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : * [email protected]
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
*
[add_to_cart id=148164]