Get a site

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : هنر

گرایش :انیمیشن 

عنوان : ارتباط نقاشی سده­ی بیستم و انیمیشن

دانشگاه سوره، دانشکده انیمیشن

پایان نامه­ی تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد انیمیشن

عنوان پایان نامه­ ی نظری:

ارتباط نقاشی سده­ی بیستم و انیمیشن

استاد راهنما:

جناب اقای کیارش زندی

عنوان پایان نامه ی عملی:

ساخت یک فیلم انیمیشن تجربی

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

ارتباط نقاشی مدرن سده­ی بیستم و انیمیشن

در این پژوهش از طریق بررسی تحولات سبک­های نقاشی مدرن و تجربیات نقاشان انیماتور با تمرکز بر رخدادهای نیمه­ی اول سده­ی بیستم، زمینه­ لازم برای تحلیل ارتباط این دو شاخه­ی هنر فراهم آمده است. در تحلیل مورد نظر، بازتاب تحولات سیاسی/ اجتماعی در کار هنرمندان، بهره­ گیری نقاشان از تجارب علمی و تاثیرات ناشی از آشنایی نقاشان اروپایی با هنر شرق و دیگر اقوام (با تاکید بر نقاشی­های ژاپنی) تحلیل گردیده و به رخدادهایی پرداخته شده که موجب تغییر نگاه هنرمندان به محیط و مضامین هنری شده ­اند.

در بخش جمع­بندی پژوهش، با تحلیل فضای حرفه­ای نقاشان مدرن و انیماتورها در دهه­های نخستین سده­ی بیستم، مواردی که به طور مشترک موجب تغییر نگاه هنرمندان به جهان طبیعی و ذهنیات انسانی شدند، مورد تاکید قرار گرفته­اند. جمع بندی تحت عناوین زیر صورت گرفته است: اصالت تحلیل و بیان، در مقابل اصالت موضوع و روش توصیفی، نگرش به خصوصیات ذاتی خط و رنگ و شکل، عنصر همزمانی و تصادف، منطق گریزی و رویاپردازی، جستجوی قالب­های مجرد برای بیان تجریدات ذهنی، وارد کردن پویایی محیطی در کار نقاشی، ادراک جدید از فضای پر و خالی و ساده شدن فرم و رنگ در هنر انتزاعی.

بخش سوم جمع­بندی نشان می­دهد که تجارب نقاشان مدرن که بیانگر نقاط عطف تغییر در نگرش به ابزارهای بیانی هستند، به شکل مشابهی در تجارب انیماتورها و سیر تحولات انیمیشن رخ داده است. تلاش برای ارائه­ ریتم بصری ناب و خالص، انگاره­ی: “بازتاب روح فردی، به عنوان هدف اصلی هنر”، اهمیت دادن به فضا در کنار فرم­ها و رنگ­ها،  تجربه­ی سورئالیسم در انیمیشن، بیان مخالفت با عصر ماشینی و بازگویی نتایج یاس آور تزلزل در باورهای مدرنیسم، گوشه­هایی از این تجارب مشترک در حوزه­ هنر تصویری هستند.

واژه­های کلیدی: نقاشی مدرن، انیمیشن و نقاشی، انیمیشن محدود، انیمیشن انتزاعی، انیمیشن تحربی، انیمیشن اروپای شرقی

 

فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول: کلیات

  • بیان مسئله: لزوم درک زبان هنر در جهان معاصر
  • پرسش­های پژوهش
  • فرضیه­ های پژوهش
  • سابقه و ادبیات نظری پژوهش

فصل دوم: نقاشی دوره­ی مدرن: چالش­ها و دست­اوردها

مقدمه

  • خاستگاه مدرنیسم
  • آشکار شدن نشانه­ های تغییر
  • امپرسیونیسم
  • مکتب اصالت ترکیب
  • فوویسم
  • مکتب متافیزیکی
  • دادائیسم
  • سورئالیسم
  • رئالیسم جادویی
  • اکسپرسیونیسم
  • کوبیسم
  • فوتوریسم
  • سوپرماتیسم
  • کانستراکتیویسم
  • انتزاع گرایی
  • مدرسه­ی باوهاوس
  • انتزاع گرایی در آمریکا

فصل سوم: انیمیشن و هنر مدرن

  • نقاشان مدرنیسم و تجربه­ی حرکت
    • هانس ریشتر
    • فرنان لژه
    • ویکینگ اِگِلینگ
    • اسکار فیشینگر
  • هنر مدرن و انیمیشن حرفه­ای
    • استودیوهای آغازین
    • والت دیزنی
    • استودیوی UPA
  • انیمیشن محدود
  • انیمیشن تجربی
  • انیمیشن اروپای شرقی
    • وضعیت عمومی تولید انیمشن در اروپای شرقی- نیمه­ی اول قرن بیستم
    • یان سوانکمایر
    • هرمینا تیرلوا
    • کارِل زِمان
    • یِری ترنکا روکا
    • الکساندر الکسیف
    • لوت راینیگر
    • ژبیگینو ریبژنسکی
  • انیمیشن انتزاعی
  • تصویر و قابلیت ادراک انتزاعی

فصل چهارم: تحلیل یافته های پژوهش

مقدمه

  • زیربناهای فکری مدرنیسم چگونه شکل گرفتند؟
  • بازتاب تحولات سیاسی/ اجتماعی در کار هنرمندان
  • بهره گیری نقاشان از تجارب علمی
  • آشنایی نقاشان اروپایی با هنر شرق و دیگر اقوام
  • نگاهی نو به محیط پیرامون
    • نقاشان و محیط شهری
    • تغییر نگاه به حرمت مضامین هنر نقاشی
  • نقش عکس و عکاسی در پیشبرد اهداف هنرمندان نقاش
  • گذر از تصویر ثابت به تصویر متحرک

فصل پنجم: جمع­بندی و نتیجه گیری

  • فضای حرفه­ای نقاشان مدرن و انیماتورها در دهه­های نخستین سده­ی بیستم
  • تغییر نگاه هنرمندان نسبت به جهان طبیعی و ذهنیات انسانی
  • تجارب و دغدغه­های مشترک نقاشان مدرن وانیماتورها

فهرست منابع

پیوست: گزارش روند تولید کار عملی: انیمیشن با عنوان Fuelish

 

مقدمه

در پژوهش ارتباط بین نقاشی مدرن و انیمیشن، توجه به این نکته ضروری است که هر یک از این دو رشته به عنوان یک شاخه­ی مستقل هنری شناخته می­شوند. از این دیدگاه نمی­توان نقاشی را به عنوان یک هنر تصویر سازی محسوب کرد که در گذر زمان و در نقطه­ی مشخصی از تجربه­ی هنری، به هنر تصویر متحرک تغییر صورت داده است. انیمیشن نیز اینک زیرشاخه­های متعددی دارد که با تکنیک­ و مصالح مختلفی کار می­ کنند. بنا براین “استفاده از تصویر نقاشی شده” تنها بخشی از رابطه­ بین نقاشی و انیمیشن را تشکیل می­دهد. برای پژوهش بین دو شاخه از هنر که با زبان تصویری سر و کار دارند، می­توانیم به حوزه­ اشتراکات بیانی و شکل مواجهه­ی هر یک از دو گروه هنرمندان با قابلیت­های خط، سطح، شکل، رنگ، نورپردازی، تصور عمق و پرسپکتیو و نظایر آن بپردازیم و تلاش­های همانندی که در استفاده از ریتم، رنگ­پردازی، حرکت (عینی و ذهنی) و یا توان انتقال ذهنیات و احساسات داشته اند را مورد توجه قرار دهیم.

از نگاهی دیگر، نقاشی سده­ی بیستم و انیمیشن هر دو تحولات خود را در فضای اجتماعی/ سیاسی مشترکی تجربه کرده­اند که مربوط به نیمه­ی اول این سده و دوره­ی اوج باورهای مدرنیسم است. این باورها یا زیرساخت­های فکری، تغییرات گسترده­ای را به لحاظ نظام ارزش­های اجتماعی و هنری و نگاه به علم و فن­آوری به وجود آوردند. بسیاری از هنرمندانی که بلوغ حرفه­ای آن ها از سال­های نخستین قرن بیستم آشکار شد، نیمه­ی اول عمر خود را در  قرن نوزدهم سپری کرده بودند و شاهد شتاب گرفتن چرخ انقلاب صنعتی و گسترش مستعمرات اروپائیان به شرق و آفریقا و اقیانوسیه بودند که آشنایی هنرمندان اروپایی با هنر مشرق زمین و اقوام بدوی در سر زمین­های دور را در پی داشت. از این دیدگاه، همه­ی هنرمندان دوره­ی مدرن- و از جمله هنرمندان نقاش و انیماتور- کما بیش از نظر تاریخی هم عصر هستند و در فضای جهانی مشترکی به سر می­برند که حاصل تحولات قرن نوزدهم تا نیمه­ی قرن بیستم میلادی است. از این دیدگاه می­توانیم در مورد تاثیر گسترده­ی ناشی از آشنایی هنرمندان غربی با دنیای هنر شرقی و یا تاثیر شرایط سیاسی/ فکری جامعه بر کار هنرمندان سخن بگوئیم و ارتباط بین نقاشی و انیمشن را در آندسته از رخدادهای هنری جستجو کنیم که اصول بیان تصویری در اروپا را تغییر دادند و زمینه­ دست­یابی به فن­آوری تصویر متحرک را فراهم آوردند.

وجه سومی هم وجود دارد؛ این که نقاشی به عنوان نقاشی، کمابیش به سطح دو بعدی بوم و امکانات و محدودیت­های بیانی آن پایبند است، اما سرنوست انیمیشن به تصویرسازی متحرک گره خورده که در آن کار انیماتورها به اقتضائات تولید یک فیلم نزدیک­تر است. بنا براین نه تنها استفاده از نقاشی، بلکه مدیریت کردن نور، صدا، دکور، شخصیت پردازی، ادبیات، و بسیاری جهات دیگر ضرورت پیدا می­ کند. از این دیدگاه، کار انیشمن از جایی آغاز می­شود که کار نقاشی تمام می­شود.

در پژوهش حاضر ابتدا چشم اندازی کلی از سبک­های نقاشی مدرن و چگونگی رشد و گسترش انیمیشن ترسیم شده است. تاکید این بخش بر چالش­های فکری و یافته­ های حاصل از نوجویی هنرمندان است. سپس ارتباط بین نقاشی و انیمیشن در فضای اجتماعی و فرهنگی دوره­ی مدرن بررسی شده و رویدادهای منتهی به نقطه­ی تلاقی نقاشی و انیمیشن تحلیل گردیده است.

در این مقدمه لازم است از کلیه­ی عزیرانی که با همفکری خود به تنظیم و ارائه­ پایان نامه یاری رساندند- خصوصاً جناب آقای کیارش زندی استاد راهنمای بخش مطالعات نظری و سرکار خانم فطیما یثربی استاد مشاور پروژه­ی عملی – تشکر و قدردانی نمایم.

تعداد صفحه : ۱۴۱

قیمت : ۱۴۷۰۰تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        *       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

[add_to_cart id=153961]

—-

پشتیبانی سایت :       

*