دانشگاه شیراز
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته زبان و ادبیات فارسی
بررسی محتوایی قصههای کتاب «فرهنگ افسانه های مردم ایران» (جلداول)
استاد راهنما
دکتر زهرا ریاحی زمین
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
قصههای عامیانه یکی از اشکال ادب شفاهی است که گنجینهای غنی از اعتقادات، باورها، آداب و رسوم، روانشناسی و جامعه شناسی قوم ایرانی را در دل خود پنهان کرده است. برای دستیابی به این ذخایر ارزشمند، بررسی علمی و تجزیه و تحلیل دقیق ساختار و بهویژه محتوای این قصهها امری ضروری است.
در این پایان نامه سعی شده به بررسی محتوایی بخش اندکی از این قصهها با هدف شناخت بهتر جامعه و مردم ایران، روانشناسی قوم ایرانی، باورها و اساطیر آنها پرداخته شود. روش کار توصیفی- تحلیلی و با ابزار گردآوری کتابخانهای انجام گرفته و این پایان نامه در چهار فصل کلیات، تعاریف، بررسی محتوایی قصهها و نتیجه گیری تدوین شده است.
نتایج بدست آمده نشان میدهد که بین باورهای اسطورهای مردم و مسائل اجتماعی و روانشناسی آنان ارتباط ظریفی وجود دارد، آنها همچنین از قصهها برای بیان آرزوها، مسائل تربیتی و آموزشی استفاده کردهاند. قصهها در نظر مردم علاوه بر وسیلهی سرگرمی، ابزاری برای بیان مسائلی بوده که گفتن صریح و بیپردهی آنان چنان خوشایند جامعه نبوده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات
۱-۱-مقدمه…………………………………………………………………………………………. ۲
۱-۱-۱-فرهنگ عامه……………………………………………………………………………… ۳
۱-۱-۲-ادبیات عامه…………………………………………………………………………………… ۴
۱-۲-اهمیت و ضرورت تحقیق………………………………………………………………… ۵
۱-۳-روش تحقیق……………………………………………………………….. ۶
۱-۴-اهداف تحقیق………………………………………………………………………………… ۷
۱-۵-سؤالات تحقیق………………………………………………………………….. ۷
۱-۶-پیشینهی تحقیق……………………………………………………………….. ۸
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش
۲-۱-قصه……………………………………………………………………………… ۱۱
۲-۱-۱-تاریخچهی قصه………………………………………………………… ۱۱
۲-۱-۲-تعریف قصه……………………………………………………………… ۱۲
۲-۱-۳-قصههای عامیانه………………………………………………………………….. ۱۲
۲-۱-۴-ویژگیهای قصه………………………………………………………………………… ۱۴
۲-۲-تقسیمبندی و طبقه بندی قصه………………………………………………………………. ۱۶
۲-۲-۱-آرای قصهشناسان معاصر ایرانی……………………………………………………….. ۱۶
۲-۲-۲-آرای قصهشناسان غیر ایرانی…………………………………………………….. ۱۸
۲-۳-کارکردهای قصههای عامیانه……………………………………………………….. ۱۸
۲-۳-۱-رویکرد اسطورهای……………………………………………………………….. ۱۹
۲-۳-۲-رویکرد اجتماعی………………………………………………………………………… ۲۰
۲-۳-۳- رویکرد روانشناسی…………………………………………………………………….. ۲۱
فصل سوم: بررسی محتوایی قصهها
۳-۱-اسکندر و آبحیات……………………………………………………………………….. ۲۴
عنوان صفحه
۳-۲-آجیل مشکلگشا………………………………………………………………………………. ۳۱
۳-۳-آخروس …………………………………………………………………………………………….. ۳۵
۳-۴-آخرین سفر حج…………………………………………………………………………………….. ۳۹
۳-۵-آخرین شتر میر حمید ………………………………………………………………………… ۴۱
۳-۶-آدم بدبخت……………………………………………………………………………………. ۴۵
۳-۷-آدمی زاد ………………………………………………………………………………………………… ۴۷
۳-۸-آدمی گرگ صورت………………………………………………………………………………. ۴۹
۳-۹-آدی و بودی………………………………………………………………………………………… ۵۴
۳-۱۰-آرزو……………………………………………………………………………………………………………… ۵۶
۳-۱۱-آرش کمان گیر…………………………………………………………………………………… ۵۹
۳-۱۲-آستر رویه را نگاه میدارد، نه رویه آستر را…………………………………………….. ۶۳
۳-۱۳-آسک……………………………………………………………………………………………….. ۶۸
۳-۱۴-آسکه بوچلگه…………………………………………………………………………………….. ۷۳
۳-۱۵-آسوکهی مد تنبل…………………………………………………………………………… ۷۴
۳-۱۶-آسوکهی مرد تاجر…………………………………………………………………….. ۷۷
۳-۱۷-آسه نی……………………………………………………………………….. ۸۰
۳-۱۸-آسیابان و روباه…………………………………………………………………………… ۸۱
۳-۱۹-آفتاب و مهتاب………………………………………………………………………. ۸۳
۳-۲۰-آقا تنلگو………………………………………………………………………………….. ۸۵
۳-۲۱-آقا جغده و خانم کبکه…………………………………………………………….. ۸۷
۳-۲۲-آقا حسنک……………………………………………………………………… ۸۹
۳-۲۳-آقا قلی …………………………………………………………………. ۹۳
۳-۲۴-آقا موریز………………………………………………………………………………… ۹۵
۳-۲۵-آقا موشه……………………………………………………………………………….. ۹۶
۳-۲۶-آق تنلگی……………………………………………………………………………. ۹۷
۳-۲۷-آکچل………………………………………………………………………………………………… ۹۹
۳-۲۸-آکچلک…………………………………………………………………………………………. ۱۰۱
۳-۲۹-آگبوری………………………………………………………………………………………………… ۱۰۶
۳-۳۰-آلبرزنگی……………………………………………………………………………………………. ۱۰۸
۳-۳۱-آلتین توپ…………………………………………………………………………………………. ۱۱۳
عنوان صفحه
۳-۳۲-آلمانجیر……………………………………………………………………………………… ۱۱۷
۳-۳۳-آنخودک……………………………………………………………………………………………………… ۱۱۹
۳-۳۴-آوچی محمد………………………………………………………………………………….. ۱۲۱
۳-۳۵-آه…………………………………………………………………………………………………….. ۱۲۴
۳-۳۶-آه دختر کوچک بازرگان ……………………………………………………………………… ۱۲۷
۳-۳۷-آهووک…………………………………………………………………………………………… ۱۳۱
۳-۳۸-آهوی لنگ……………………………………………………………………………………….. ۱۳۵
۳-۳۹-ابراهیم………………………………………………………………………………….. ۱۳۸
۳-۴۰-ابراهیم گاو چران………………………………………………………………………. ۱۴۰
۳-۴۱-ابن ملیح……………………………………………………………………………… ۱۴۴
۳-۴۲-احمد پادشاه……………………………………………………………………………… ۱۴۶
۳-۴۳-احمد تجار……………………………………………………………………… ۱۴۸
۳-۴۴-احمد خان و علی ولی…………………………………………………………………… ۱۵۱
۳-۴۵-احمد صیاد……………………………………………………………………………… ۱۵۶
۳-۴۶-احمد لمتی ……………………………………………………………………………………….. ۱۵۹
۳-۴۷-احمد و گلعذار………………………………………………………………….. ۱۶۱
۳-۴۸-اذان گو…………………………………………………………………………………. ۱۶۳
۳-۴۹-اسب ………………………………………………………………………………………… ۱۶۷
۳-۵۰-اسب ابر و باد……………………………………………………………………. ۱۶۹
۳-۵۱-استاد اصیب ……………………………………………………………………….. ۱۷۲
۳-۵۲-استاد بو علی …………………………………………………………………………………. ۱۷۵
۳-۵۳-استخاره کن……………………………………………………………………………… ۱۷۷
۳-۵۴-اسداله که هم دختر عموشو گرفت و هم دختر پادشاهو………………………… ۱۷۸
۳-۵۵-اسرار خونهی داروغهی نانجیب……………………………………………………………………. ۱۸۰
۳-۵۶-اسکندر کبیر ………………………………………………………………………………………. ۱۸۲
۳-۵۷-اسکندر و آب حیات………………………………………………………………………… ۱۸۵
۳-۵۸-اشکر سره خاوا بو را دبنه آو…………………………………………………………….. ۱۸۸
۳-۵۹-اصفهانی و شهمیرزادی………………………………………………………………………. ۱۹۰
۳-۶۰-افراد سادهلوح……………………………………………………………………….. ۱۹۲
۳-۶۱-افسانه…………………………………………………………………………………………. ۱۹۴
عنوان صفحه
۳-۶۲-افسانهی لری ………………………………………………………………………….. ۱۹۶
۳-۶۳-الاغ آوازه خوان و شتر رقاص…………………………………………………………… ۱۹۸
۳-۶۴-الله وار دیوانی یوخ……………………………………………………………………………….. ۲۰۰
۳-۶۵-امتحان رفقا………………………………………………………………………………………….. ۲۰۲
۳-۶۶-امتحان سه پسر پادشاه در اصفهان………………………………………………………. ۲۰۴
۳-۶۷-امدک یگن…………………………………………………………………………………………… ۲۰۶
۳-۶۸-ام زر زور……………………………………………………………………………………… ۲۰۸
۳-۶۹-امیرزاده و عرب زنگی…………………………………………………………………………. ۲۱۰
۳-۷۰-امیر زن است نه مرد، چشمهای امیر تو را کشت……………………………………. ۲۱۴
۳-۷۱-امیر هنرمند………………………………………………………………………………………… ۲۱۸
۳-۷۲-انار خاتون………………………………………………………………………………… ۲۲۰
۳-۷۳-اندرزهای حکیمانه………………………………………………………………………… ۲۲۳
۳-۷۴-انگشتری شاه عباس کبیر…………………………………………………………….. ۲۲۷
۳-۷۵-انگله من، دنگله من، منگله من…………………………………………………. ۲۲۹
۳-۷۶-اوستا ابراهیم…………………………………………………………………………. ۲۳۰
۳-۷۷-اوغچه پرین………………………………………………………………………………. ۲۳۲
۳-۷۸-این بز است یا خر……………………………………………………………….. ۲۳۴
۳-۷۹-این رو میگند بخیل ……………………………………………………………….. ۲۳۶
۳-۸۰-این نمیماند………………………………………………………………………………….. ۲۳۷
۳-۸۱-ای وای……………………………………………………………………………………………. ۲۳۹
۳-۸۲-ای وای های………………………………………………………………………………. ۲۴۲
۳-۸۳-بابا خارکن …………………………………………………………………………………. ۲۴۴
۳-۸۴-بادی که از ورامین نرمهی آردو میبرد……………………………………………… ۲۴۶
۳-۸۵-بازرگان…………………………………………………………………………………… ۲۴۸
۳-۸۶-بازرگان و قاضی و بهلول………………………………………………………… ۲۵۰
۳-۸۷-باغبان و پرندهی کوچک…………………………………………………………… ۲۵۲
۳-۸۸-باغبان و دختر پادشاه………………………………………………………………………. ۲۵۳
۳-۸۹-باغ سیب………………………………………………………………………………………… ۲۵۵
۳-۹۰-باغ گل زرد و باغ گل سرخ………………………………………………………………….. ۲۵۸
۳-۹۱-باقر آهنگر…………………………………………………………………………………………… ۲۶۱
عنوان صفحه
۳-۹۲-باوه بیل بهته………………………………………………………………………………… ۲۶۳
۳-۹۳-باهوشان………………………………………………………………………………………………. ۲۶۵
۳-۹۴-بچه درویش………………………………………………………………………………. ۲۶۷
۳-۹۵-بدکار به سزای خودش میرسد………………………………………………………. ۲۶۹
۳-۹۶-برادر عاقل و برادر دیوانه…………………………………………………………………… ۲۷۱
۳-۹۷-برادر عوض نداره……………………………………………………………………………… ۲۷۳
۳-۹۸-برادر ناتنی و گنج آقا موشه……………………………………………………………….. ۲۷۵
۳-۹۹-برا شیت و برا عاقل………………………………………………………………… ۲۷۸
۳-۱۰۰-برزگر و خرس…………………………………………………………………………….. ۲۸۰
۳-۱۰۱-برگ ظلمات…………………………………………………………………………………………. ۲۸۲
۳-۱۰۲-برگ مروارید…………………………………………………………………………………… ۲۸۵
۳-۱۰۳-بز بزکان…………………………………………………………………………………………… ۲۸۸
۳-۱۰۴-بز دروغگو……………………………………………………………………………………. ۲۹۰
۳-۱۰۵-بزرگمهر………………………………………………………………………………………….. ۲۹۲
۳-۱۰۶-بز ریش سفید……………………………………………………………………….. ۲۹۴
۳-۱۰۷-بز زنگوله پا…………………………………………………………………….. ۲۹۶
۳-۱۰۸-بز فضول……………………………………………………………………………………………… ۲۹۸
۳-۱۰۹-خر و گوساله و قوچ……………………………………………………………… ۳۰۰
۳-۱۱۰-بللئوک، آواانداز، شلنگ انداز………………………………………………………. ۳۰۱
۳-۱۱۱-بلال آقا…………………………………………………………………………………………… ۳۰۳
۳-۱۱۲-بلبل………………………………………………………………………………………….. ۳۰۷
۳-۱۱۳-بلبل………………………………………………………………………………………………….. ۳۱۰
۳-۱۱۴-بلبل خیارک………………………………………………………………………………… ۳۱۲
۳-۱۱۵-بلبل سر گشته………………………………………………………………………………. ۳۱۵
۳-۱۱۶-بمونی و اسکندر………………………………………………………………….. ۳۱۷
۳-۱۱۷-بنهکی…………………………………………………………………………………….. ۳۲۰
۳-۱۱۸-بوتهی گل محمدی و هفت سرو……………………………………………………… ۳۲۲
۳-۱۱۹- بوذرجمهر و خزانهدار انوشیروان………………………………………………………… ۳۲۴
۳-۱۲۰-بوعلی………………………………………………………………………………………….. ۳۲۶
۳-۱۲۱-بوعلی سینا……………………………………………………………………….. ۳۲۹
عنوان صفحه
۳-۱۲۲-بوعلی سینا و استاد…………………………………………………………….. ۳۳۱
۳-۱۲۳- به دنبال فلک…………………………………………………………………………………… ۳۳۳
۳-۱۲۴-بهرام قهرمان………………………………………………………………………………………… ۳۳۵
۳-۱۲۵-بهلول و موشهای آهنخوار…………………………………………………………….. ۳۳۹
۳-۱۲۶-بهلول دانا……………………………………………………………………………………… ۳۴۱
۳-۱۲۷-بهلول دانا و بازرگان………………………………………………………………………………. ۳۴۳
۳-۱۲۸-بهلول دانا و خلیفه…………………………………………………………………. ۳۴۵
۳-۱۲۹-بهلول دانا و خلیفهی بغداد………………………………………………….. ۳۴۷
۳-۱۳۰-بهلول داننده و بهلول دیوانه…………………………………………………………… ۳۵۰
۳-۱۳۱-بیبیله و چیچیله………………………………………………………………….. ۳۵۲
۳-۱۳۲-بیبیلیلی جان……………………………………………………………………………………. ۳۵۳
۳-۱۳۳-بیبی ناردونه………………………………………………………………………………… ۳۵۶
۳-۱۳۴-بیبی نگار و میسس قبار………………………………………………………. ۳۵۹
۳-۱۳۵-بیغم دنیا……………………………………………………………………………………………. ۳۶۳
فصل چهارم: نتیجه گیری…………………………………………………… ۳۶۵
منابع و مآخذ……………………………………………………………………… ۳۸۰
کلیات
۱-۱-مقدمه
بررسی و مطالعه در هر امری، ابتدا نیاز به شناخت جامع و دقیق از آن امر دارد. برای بررسی فرهنگ عامه به عنوان بخشی از فرهنگ هر جامعهای ابتدا باید تعریفی از فرهنگ ارائه داد. تعریف « فرهنگ» کار دشواری است و هرگز اتفاق نظری دربارهی آن وجود نداشته است.
در واژهنامههای فارسی بهطور ضمنی به دو مفهوم اساسی فرهنگ که «ریشه» و «چشمه» باشد، اشاره شده است. این دو نکته دریافت و برداشتی از اندیشهها و تلقی عامه در بیان کاربرد این کلمه است. در این مورد در بعضی از این واژهنامهها از قبیل فرهنگ جهانگیری، مجمع الفرس، لطایف اللغات، برهان قاطع، برهان جامع، نفیسی و … فرهنگ به شاخهی درختی اطلاق شده است که آن را میخوابانند و روی قسمتی از آن خاک میریزند، به طوری که سر شاخه از خاک بیرون باشد. مدتی به همین طریق میگذرد تا شاخه بیخ برآورد و ریشه بدواند. آنگاه آن شاخه را می کنند و در جای دیگری مینشانند و با این روش درختی ریشهدار و مستقل آمادهی بهره برداری میشود. در بعضی دیگر از کتب لغت، فرهنگ را به معنی کاریز و قنات گرفتهاند، علاوه بر اینها، فرهنگ به معنی ادب، عقل، دانش، بزرگی، حکمت، معرفت، علم، فضیلت و همچنین به کتابی که مشتمل بر لغات و معانی باشد نیز فرهنگ میگویند (بیهقی،۱۳۶۷ :۱۰ و۹).
در آغاز سدهی حاضر فرهنگ مفهوم تازهای یافت. ابتدا به مفهوم آموزش و پرورش و برابر کلمهیeducation، اما رفته رفته به مفهوم اصلی خود، یعنی آنچه انگلیسیها culture میگویند، به کار رفت. امروزه کلمهی فرهنگ معادل دقیقی برای کلمهی culture است و تمام سطوح معنایی آن را در برمیگیرد. با این حال در ارائه تعریفی دقیق از آن و اینکه چه مواردی شامل فرهنگ میشود، همواره اختلاف نظر وجود داشته است. شاید بتوان یکی از جامعترین تعریفها را این دانست که
فرهنگ مجموعهی پیچیدهای است شامل معارف، معتقدات، هنرها، صنایع، فنون، اخلاق، قوانین، آیینها و بالاخره تمام عادات، رفتارها و ضوابطی که فرد به عنوان عضو جامعه از جامعه خود فرامیگیرد و در برابر آن جامعه وظایف و تعهداتی را برعهده دارد (روحالامینی، ۱۳۸۰: ۶).
اگر فرهنگ جامعهای را به پرندهای تشبیه کنیم، فرهنگ رسمی و فرهنگ عامه دو بال آن پرنده هستند که برای شناخت بهتر و دقیقتر جامعه شناخت هردوی آنها الزامی است. آنچه در این میان قابل توجه است، این است که سرچشمهی همهی هنرها و دانشها مردماند و در میان مردم پدید آمده اند.
شما هر رشته از دانشها یا هنرها را که در نظر بگیرید، خواهید دید که این دانش روزی در میان مردم پدید آمده و به سعی دانشوران روز به روز رشد کرده و توسعه یافته و مدرسهها و دانشگاهها برای تدریس آن به فعالیت پرداختهاند. اینگونه هنرها یا دانشها را دانش یا هنر مدرسی یا کلاسیک مینامیم. در برابر هریک از این رشتههای دانش یا هنر رسمی یک رشته علم یا هنر عوامانه نیز وجود دارد. این دانشها در میان مردم پدید آمده و در آغوش ایشان پرورش یافته است و زادهی فکر و طبع سادهی مردمی است که برای تحصیل علم و ترقی دادن دانش به مدرسه نرفته و مکتب ندیدهاند (محجوب، ۱۳۸۳: ۳۹-۳۸).
با این وجود تحولات و طبقه بندیهای اجتماعی باعث شکاف و جدایی میان فرهنگ عوام و فرهنگ رسمی شد تا آنجا که «سالها فقط طبقهی خواص و تحصیلکردگان شهری را صاحب معرفت، دانش و هنر میدانستند و طبقهی عوام و بیسواد چه پیشهوران سادهی شهری و چه کشاورزان روستایی را بیبهره از دانش، هنر و معرفت تصور میکردند. البته این امر پس از گسترش تحقیقات در زمینه مردمشناسی و فولکلور تغییر کرد. پس از بررسی در اوضاع و احوال عامهی مردم دانسته شد که هر چند مردم عوام سواد و دانش مدرسی ندارند ولی از فرهنگی برخوردارند که اگر برتر از فرهنگ خواص نباشد، فروتر از آن هم نیست و حتی گاه در انتظامبخشی به امور جامعه نافذتر از گروه برتر است» (نقل به تلخیص، بلوکباشی، ۱۳۸۸: ۴۳و۴۲).
۱-۱-۱-فرهنگ عامه
فرهنگ مردم یا فرهنگ عامه ترجمهی کلمهی فولکلور (folklore) است. این کلمه را نخستین بار ویلیام جان- تامس با نام مستعار آمبروز مرتن پیشنهاد کرد. «folk به گروهی از مردم اطلاق میشود که حداقل یک عامل مشترک و عمومی آنها را به یکدیگر پیوند دهد و lore سنتهای مشترکی است که خصوصیات جمعی اعضای گروهی را شکل میدهد و هویت گروه را معین و مشخص می کند»(همان، ۵۶).
تعاریف متعدد و متفاوتی در مورد فولکلور گفتهاند؛ اما تعریف سی. اس. برن قابل توجه و تامل است. « فولکلور در واقع نحوهی جهانبینی و روانشناسی انسان عامی و اندیشهی او در باب فلسفه، دین، علوم، نهادهای اجتماعی، تشریفات و جشنها، اشعار و ترانهها، هنرهای عامیانه و ادبیات شفاهی است»(بیهقی، ۱۳۶۷: ۲۰). همانگونه که از تعریف سی. اس. برن استنباط میشود، فرهنگ عامه به دلیل ریشهای که در جهانبینی، روانشناسی و اندیشهی مردم در موضوعات مختلف دارد، هم چنین به دلیل پیوند با زندگی تولیدی و اجتماعی مردم و بیان تجربیات، آداب و سنتهای مرسوم یک جامعه به آن جامعه شخصیت و هویت میبخشد. همین امر لزوم بررسی ابعاد آن را بیش از پیش پررنگ می کند. فرهنگ عامه ویژگیهایی دارد که از آن جمله میتوان به پیوند با زندگی معیشتی و اجتماعی، سادگی و صمیمیت، امید و خوشبینی و نوعی جامعه شناسی تعاون اشاره کرد.
فرهنگ عامه معمولا شفاهی و نسل به نسل منتقل میشود، هرچند امروزه به دلیل ترس از، از بین رفتن این آثار گرانقدر سعی در مکتوب کردن این فرهنگ دارند. «فرهنگ عامه را به طور کلی میتوان به دو بخش آثار مادی و معنوی تقیسم کرد. آثار مادی شامل بناها، علائم، اشیاء منقول، صنعت و کسب، غذا و مکانها .آثار معنوی هم عبارتند از: عقاید، عادات و رسوم، علوم عامه و ادبیات»(بیهقی،۱۳۶۷: ۷۳-۷۶).
۱-۱-۲-ادبیات عامه
ادبیات عامه به گمان بسیاری از فولکلور شناسان غنیترین بخش فرهنگ عامه است؛ چراکه تجلیگاه فرهنگ اقوام، گروههای مختلف اجتماعی و میراث معنوی نسلهای گذشتهی مردم یک جامعه است. «ادبیات عامه به آثار تخیلی و ذوقی تودهی مردم که به طور شفاهی و سینه به سینه از فردی به فرد دیگر و از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است، گفته میشود»(بلوکباشی، ۱۳۸۸: ۱۷۱). ادبیات عامه به دو صورت نظم و نثر در میان مردم رواج دارد و میتوان آن را به سه مجموعهی بزرگ داستانی، غیر داستانی و نمایشی تقسیم کرد.
ادبیات داستانی، گونههایی از ادبیات عامه مانند قصه، افسانه یا اسطوره و حکایت است. مهمترین بخش آثار داستانی را قصه تشکیل میدهد، قصهها تودهایترین هنر است که ضمن بیان مسائل اجتماعی و آرزوهای مردم گویای تخیل هنری مردم است. علاوه بر اینها قصهها جایگاه مناسبی برای تصدیق و تایید آیینهای دینی، اخلاقی و فرهنگی جامعه و همچنین فضای مناسبی است که به وسیلهی آن میتوانند روحیهی مقاومت خود را در تحمل ناکامیها و در برابر نظامهای مستبد سیاسی تقویت کنند. قصهها مردم را به رفتارها و اعمالی که با ارزشهای اخلاقی-دینی سازگاری دارند، ترغیب می کند و از دیگر سو، آنها را از رفتارهای خلاف قاعده و ضد اخلاق باز میدارد. موضوع دیگری که دربارهی قصهها میتوان گفت، پیوند ناگسستنی قصهها با اسطورههاست. مطلقگرایی، نبرد دیرینهی خوبی و بدی اندیشههایی اسطورهای هستند که از ویژگیهای اساسی قصهها نیز به شمار میآیند.
ادبیات غیر داستانی شامل گونههایی از ادبیات عامه است که جنبهی قصه و داستان ندارد؛ اما مانند قصهها و افسانهها سرشار از نکات و حکمتهای بیشمار است، مانند شعر، چیستان، مثل، لطیفه یا شوخی، متلک، اوراد و دعاها، کنایات و… .
ادبیات نمایشی، به آن بخش از ادبیات عامه گفته میشود که جنبه نمایشی و اجرایی دارد؛ مانند خیمه شب بازی، نقالی، شبیه خوانی، شمایل خوانی و … .
به طورکلی زبان و بیان ادبیات عامه ساده و بیپیرایه است. در این نوع ادبیات، بیشتر واژهها و اصطلاحهای معمول در زبان گفتاری مردم کوچه و بازار، تعبیرها، کنایهها و تشبیههای متداول میان مردم به کار میرود. محتوای ادبیات عامه از یک سو بیان رویدادهای واقعی با تکیه بر تخیل است، بهویژه قصهها و افسانهها که بیشتر بازگوکننده واقعیتهای آمیخته با خیال پردازی پدیدآورندگان آنهاست و از دیگر سو مقاصد تربیتی، اجتماعی، اخلاقی و دینی را مدنظر دارد.
۱-۲-اهمیت و ضرورت تحقیق
در میان شاخههای گوناگون میراث فرهنگی بشری، قصهها و افسانهها از همه قدیمیتر است؛ بهگونهای که با تمام مفاهیم اجتماعی، تاریخی و مذهبی جامعه پیوند خورده است و شاید بتوان گفت تنها روزنهای که از ماورای تاریکیهای انبوه قرون و اعصار گذشته می تواند ما را به گوشههایی از زندگانی مردم آن روزگاران راهنمایی کند، همین افسانهها و قصهها هستند. قصهها و افسانهها علاوه بر نقش سرگرم کنندگی، نقش بسیار مهمی در آموزش و انتقال معارف و ارزشهای فرهنگی، انتظام بخشی اجتماعی، کاهش فشار روانی حاصل از تنگناهای زیستی و اجتماعی بر مردم و ثبات بخشی فرهنگ را در جامعههای سنتی به عهده دارد. احساس پاسداری از میراث فرهنگی و احترام به آن را در مردم برمیانگیزد و مردم را در تداوم و تکرار رفتارها و عقاید صحیح سنتی گذشتگان ترغیب و تشویق می کند. البته گاه قصهها بهعنوان ابزاری در خدمت حکومتها و فرهنگ حاکم در جامعه قرار میگیردکه این امر به گونهای پنهانی و در ژرفساخت قصهها قرار گرفته است.
تعداد صفحه :۴۰۴
قیمت : ۱۴۷۰۰تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : * [email protected]
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
*
[add_to_cart id=148464]