Get a site

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :علوم ارتباطات اجتماعی

عنوان : بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق

دانشکده علوم انسانی

گروه علوم ارتباطات اجتماعی

 

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ی علوم ارتباطات اجتماعی

 

 

موضوع:

بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی

( مورد مطالعه شهر شیراز)

 

 

 

استاد راهنما:

دکتر فیروز دیندار فرکوش

 

بهمن ۱۳۹۳

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

صفحه                                                                                                                            عنوان

چکیده ۱

فصل اول : کلیات تحقیق

۱-۱٫ بیان مساله ۳

۱-۲٫ اهمیت و ضرورت تحقیق ۴

۱-۳٫ اهداف تحقیق ۶

۱-۴٫ فرضیه­ های تحقیق ۶

۱-۵٫ سؤال­های تحقیق ۶

۱-۶٫ تعریف اصطلاحات تحقیق ۷

فصل دوم : مبانی نظری

۲-۱٫ مقدمه ۱۱

۲-۲٫ مفهوم شناسی گردشگری ۱۱

۲-۳٫ انواع دیدگاه‌ها در باب گردشگری ۱۳

۲-۴٫ وضعیت گردشگری در ایران ۱۴

۲-۴-۱٫ گردشگری در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی ۱۴

۲-۴-۲٫ گردشگری بعد از انقلاب انقلاب اسلامی ۱۵

۲-۴-۳٫ گردشگری در برنامه‌های توسعه ۱۶

۲-۴-۳-۱٫ برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (۷۲-۱۳۶۸) ۱۷

۲-۴-۳-۲٫ برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (۷۹-۱۳۷۴) ۱۸

۲-۴-۴٫ برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (۱۳۸۳-۱۳۷۹) ۱۹

۲-۴-۵٫ برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (۱۳۸۸-۱۳۸۴) ۲۰

۲-۵٫ عوامل موثر بر جذب گردشگری ۲۲

۲-۵-۱٫ بازاریابی ۲۲

۲-۵-۲٫ تبلیغات ۲۴

۲-۶٫ رویکردهای نظری گردشگری ۲۴

۲-۶-۱٫ رویکرد سیستمی ۲۴

 

۲-۷٫ مدل­های گردشگری ۲۷

۲-۸٫ دیدگاه سازمان جهانی گردشگری ۲۹

۲-۸-۱٫ دیدگاه لیپر ۳۰

۲-۸-۲٫ دیدگاه گان ۳۱

۲-۸-۳٫ دیدگاه بریونز، تجیدا و مورالس ۳۳

۲-۸-۴٫ دیدگاه کاسپار ۳۴

۲-۸-۵٫ دیدگاه هولدن ۳۵

۲-۹٫ گردشگری و رسانه ۳۶

۲-۹-۱٫ انواع رسانه از بُعد گردشگری ۳۷

۲-۹-۲٫ رسانه ­های محرک گردشگری ۳۸

۲-۹-۲-۱٫ کتابهای راهنما ۳۹

۲-۹-۲-۲٫ رادیو ۳۹

۲-۹-۲-۳٫ تلویزیون ۴۰

۲-۱۰٫ فناوری اطلاعات و گردشگری ۴۱

۲-۱۰-۱٫ گردشگری الکترونیکی ۴۳

۲-۱۱٫ پیشینه تحقیق ۴۶

۲-۱۱-۱٫ پیشینه داخلی ۴۶

۲-۱۱-۲٫ پیشینه خارجی ۴۹

فصل سوم : روش تحقیق

۳-۱-مقدمه ۵۲

۳-۲-روش و طرح تحقیق ۵۲

۳-۲-۱-تحقیق کاربردی ۵۳

۳-۲-۲-تحقیق توصیفی ۵۳

۳-۳-روش­های جمع‌ آوری اطلاعات ۵۴

۳-۴-معرفی ابزار پژوهش ۵۴

۳-۵-تعیین روایی و پایایی ابزارهای اندازه ­گیری پژوهش ۵۶

۳-۵-۱- بررسی روایی و پایایی ابزار اندازه ­گیری در اجرای اولیه ۵۶

۳-۵-۲-بررسی روایی ابزار اندازه ­گیری ۵۸

۳-۶٫ جامعه و نمونه آماری ۵۹

۳-۶-۱٫ حجم نمونه ۵۹

۳-۶-۲٫ روش نمونه گیری ۵۹

۳-۷٫ روش تجزیه و تحلیل داده ­ها ۶۰

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق

۴-۱ مقدمه ۶۲

۴-۲ آمار توصیفی ۶۲

۴-۲-۱ وضعیت جنسیتی پاسخ دهندگان ۶۲

۴-۲-۲ وضعیت تحصیلاتی پاسخ دهندگان ۶۳

۴-۲-۳ وضعیت سنی پاسخ دهندگان ۶۴

۴-۲-۴ آزمون کلموگروف- اسمیرونوف (K-S) جهت بررسی نرمال بودن متغیرها ۶۵

۴-۳ تجزیه و تحلیل سوال­ها و فرضیه ­ها ۶۶

۴-۳-۱ سوال­های تحقیق ۶۶

فصل پنجم : نتیجه ­گیری و ارائه راهکارها

۵-۱٫ مقدمه ۷۰

۵-۲٫ خلاصه ۷۰

۵-۳٫ پاسخ­دهی به سؤالات و آزمون فرضیات ۷۱

۵-۳-۱٫ سؤال اول: آیا استفاده از تبلیغات اینترنتی بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ ۷۱

۵-۳-۲٫ سؤال دوم: آیا استفاده از وب­سایت­ها بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ ۷۲

۵-۳-۳٫ سؤال سوم: آیا استفاده از برنامه ­های تبلیغاتی صدا و سیما (رسانه ملی) بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ ۷۳

۵-۳-۴٫ سؤال چهارم: آیا استفاده از برنامه ­های تبلیغاتی ماهواره بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ ۷۴

۵-۳-۴٫ سؤال پنجم: آیا استفاده از نرم­افزارهای کامپیوتری بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ ۷۴

۴-۵٫ محدودیت­های تحقیق ۷۵

۵-۵٫ پیشنهادهای تحقیق ۷۶

۵-۵-۱٫ پیشنهادهای کاربردی ۷۶

۵-۵-۲٫ پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی ۷۶

فهرست منابع ۷۷

منابع فارسی ۷۷

منابع انگلیسی ۷۹

پیوست‌ها

الف) پرسشنامه بررسی نقش رسانه ­های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ۸۱

چکیده انگلیسی ۸۴

 

 

فهرست جداول

صفحه                                                                                                                            عنوان

جدول ۲-۱  بخش‌های اصلی رسانه‌ها ۳۷

جدول ۲-۲ محرکهای سازمان­ها برای بکارگیری سیستم­های الکترونیکی   ۴۵

جدول ۳-۱ گویه­های مربوط به متغیرهای پژوهش.. ۵۵

جدول ۳-۲، ۴آلفاهای محاسبه شده برای پرسشنامه های پژوهش   ۵۸

جدول ۴-۱ ۵وضعیت جنسیتی پاسخ دهندگان.. ۶۲

جدول ۴-۲ ۶وضعیت تحصیلاتی پاسخ دهندگان.. ۶۳

جدول ۴-۳ ۷وضعیت سنی پاسخ دهندگان.. ۶۴

جدول ۴-۴ ۸آزمون K-S جهت تعیین نرمال بودن داده ­ها.. ۶۵

جدول ۴-۵ ۹نتیجه جدول همبستگی دو متغیر تبلیغات اینترنتی و جذب گردشگران داخلی.. ۶۶

جدول ۴-۶٫ ۱۰نتیجه جدول همبستگی دو متغیر استفاده از وب­سایت­ها و جذب گردشگران داخلی.. ۶۷

جدول ۴-۷ ۱۱نتیجه جدول همبستگی دو متغیر استفاده از برنامه ­های تبلیغاتی صدا و سیما (رسانه ملی) و جذب گردشگران داخلی   ۶۷

جدول ۴-۸ ۱۲نتیجه جدول همبستگی دو متغیر استفاده از برنامه ­های تبلیغاتی ماهواره و جذب گردشگران داخلی.. ۶۸

جدول ۴-۹ ۱۳نتیجه جدول همبستگی دو متغیر استفاده از نرم­افزارهای کامپیوتری و جذب گردشگران داخلی.. ۶۸

 

 

 

 

فهرست شکل­ها

صفحه                                                                                                                            عنوان

شکل۲-۱ طبقه ­بندی مدل­های گردشگری ۲۸

شکل ۲-۲  مدل سیستم­های ترکیبی برای برنامه ­ریزی و  نظریه­ های گردشگری   ۲۹

شکل ۲-۳  عناصر سیستم گردشگری (سازمان جهانی گردشگری).. ۳۰

شکل ۲-۴  چرخه مستقیم دو سویه گردشگری به عنوان سیستم گردشگری کل   ۳۱

شکل ۲-۵  سیستم گردشگری (ناحیه محور مسافر، مبدا و مقصد گردشگر)– مدل لیپر.. ۳۱

شکل ۲-۶، سیستم گردشگری (دیدگاه گان).. ۳۳

شکل ۲-۷  دیدگاه بریونز، تجیدا و مورالس.. ۳۴

شکل ۲-۸  سیستم گردشگری (مدل کاسپار).. ۳۵

شکل ۲-۹  سیستم گردشگری، چشم­انداز محیطی دیدگاه هولدن (۲۰۰۰)   ۳۶

شکل ۲-۱۰ اجزای تشکیل­دهنده گردشگری الکترونیکی.. ۴۴

شکل ۳-۱۱، مدل مفهومی متغیرهای تحقیق.. ۵۵

شکل ۴-۱ ۱۲وضعیت جنسیتی پاسخ دهندگان.. ۶۳

جدول ۴-۲ ۶وضعیت تحصیلاتی پاسخ دهندگان.. ۶۳

شکل ۴-۲‌۱۳‌وضعیت تحصیلاتی پاسخ دهندگان.. ۶۴

شکل ۱۴-۳ وضعیت سنی پاسخ دهندگان.. ۶۵

 

 

چکیده

کشور ایران با وجود توانمندی­های ایران در زمینه گردشگری، متأسفانه تاکنون نتوانسته است به جایگاه شایسته­ای در این صنعت دست یابد و مهم­ترین آن، ضعف صنعت تبلیغات در جذب جهانگرد و گردشگر به ایران است. اینترنت و ابزار الکترونیکی به واسطه این که زمینه ایجاد نمایش محصولات گردشگری و ارائه اطلاعات دقیق به گردشگران را فراهم می­سازد، ضمن جلب رضایت گردشگران، افزایش گردشگران ورودی را درپی خواهد داشت. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانه ­های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی می­باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه گردشگرانی می­باشد که در تیرماه سال ۱۳۹۳ که از طریق خطوط هوایی به شهر شیراز مسافرت کرده­اند. تعداد حدود ۳۲۰ نفر از طریق محاسبه با فرمول کوکران از گردشگرانی که در تیر ماه به شیراز از طریق خطوط هوایی سفر نموده ­اند مورد سوال و بررسی قرار خواهد گرفت. یافته­ های تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای تبلیغات اینترنتی، وب­سایت­های اینترنتی، برنامه ­های تبلیغاتی صدا و سیما، برنامه ­های تبلیغاتی ماهواره و نرم­افزارهای کامپیوتری بر جذب گردشگران داخلی تاثیر مثبت دارد.

 

کلید واژه­ها: رسانه ­های الکترونیکی، اینترنت، ماهواره، رسانه ملی، نرم­افزارهای کامپیوتری، گردشگری

 

فصل اول

 

کلیات تحقیق

 

۱-۱٫ بیان مساله

گردشگری از مهمترین صنایع در حال رشد است و توسعه صنعت گردشگری نیاز به برنامه ­های همه جانبه و مناسب دارد تا بتوان در جذب گردشگران داخلی و بین ­المللی موفق بود. امروزه یکی از مهمترین کاربری شهرها، ارائه خدمات گردشگری نوین است. چرا که شکل­ گیری عصر پسا مدرنیته با گزاره­ای اصلی آن یعنی جهانی شدن، فرآوری اطلاعات و گردشگری همراه شده و دوره جدیدی در تعاملات اجتماعی و فرهنگی انسان­ها خصوصاً در قالب ساخت­های شهری رقم زده است (بونیفایس و فاولر[۱]، ۱۹۹۳: ۱۲). در چند دهه اخیر از صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین و متنوع­ترین صنایع یاد شده است. بسیاری از کشورها این صنعت را به عنوان یکی از منابع اصلی درآمدزای خود میدانند و تلاش در راه توسعه این صنعت دارند. این صنعت بخصوص برای کشورهای در حال توسعه به علت اینکه بیشترین درآمد خود را از فروش منابع طبیعی به دست می­آورند بسیار با اهمیت است. همچنین کشورها علاوه بر منابع اقتصادی به دنبال منافع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، محیط زیست و غیره نیز می­باشند. برای موفقیت در این صنعت علاوه بر داشتن شرایط گردشگرپذیری، مقاصد گردشگری، باید به دنبال برنامه ­ریزی برای جذب گردشگران و معرفی بهتر امکانات و شرایط خود به بازارهای داخلی و جهانی گردشگری باشند (پاپلی یزدی و سقایی، ۱۳۸۵: ۱۸).

بازاریابی و نقش آن در ارتقاء بنگاه­ها و تاثیری که در توسعه و رشد اقتصادی کشورها دارد بر کسی پوشیده نیست. اینترنت از جمله عوامل موثر بر بازاریابی و روش­های رونق دادن به این فعالیت­ها در عرصه کنونی است. (کولین، ۱۳۸۳؛ ۱). با پیشرفت فناوری اینترنت، بدلیل این که اینترنت شرکت­ها را قادر می­سازد که با مشتریان ارتباط بهتر و مؤثرتری برقرار کنند و تولیدات خود را بر اساس نیازهای آنها ایجاد نمایند، تعداد بیشتری از شرکت­ها ا ز اینترنت جهت بازاریابی و کانال­های توزیع استفاده می­ کنند (چافی و همکاران[۲]، ۲۰۰۴: ۵)

اینترنت و ابزار الکترونیکی به واسطه این که زمینه ایجاد نمایش محصولات گردشگری و ارائه اطلاعات دقیق به گردشگران را فراهم می­سازد، ضمن جلب رضایت گردشگران، افزایش گردشگران ورودی را درپی خواهد داشت (آرون[۳]، ۲۰۰۴: ۶).

کشور ایران با وجود توانمندی­های ایران در زمینه گردشگری، متأسفانه تاکنون نتوانسته است به جایگاه شایسته­ای در این صنعت دست یابد و مهم­ترین آن، ضعف صنعت تبلیغات در جذب جهانگرد و گردشگر به ایران است. کشور ایران جزء ده کشور اول جهان از لحاظ جاذبه­های گردشگری و جزء پنج کشور اول جهان از نظر تنوع گردشگری است (سازمان جهانی توریسم، ۲۰۰۹ ). ازاین رو، ضروری است از قابلیت­های خود در جذب گردشگری استفاده کند. از عواملی که می ­تواند به جذب بیشتر گردشگری در کشور را بهبود بخشد، به کارگیری ابزارها و پارامترهای مؤثر بازاریابی و تبلیغات است ( صردی ماهکان، ۱۳۸۰ ).

اصولاً گردشگران برای انتخاب مقصد گردشگری نیازمند اطلاعاتی، درخصوص مقصد می­باشند. آن­ها پیوسته اطلاعاتی را از رسانه ­های گروهی شامل تلویزیون، ماهواره، اینترنت و … جمع­آوری
می­ کنند و این موضوع اهمیت رسانه از جمله اینترنت را در این حوزه بیش از گذشته می­ کند. در این پژوهش سعی بر آن است تا به بررسی نقش سایت­های اینترنتی در معرفی جاذبه­های گردشگری و جذب گردشگران به شهر شیراز پرداخته شود.

[۱]. Boniface & Fowler

[۲]. Chaffy et al

[۳]. Arun

تعداد صفحه : ۱۱۳

قیمت : ۱۴۷۰۰تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        *       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

[add_to_cart id=152770]

—-

پشتیبانی سایت :       

*