دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
دانشکده علوم انسانی
گروه علوم ارتباطات اجتماعی
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ی علوم ارتباطات اجتماعی
موضوع:
بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی
( مورد مطالعه شهر شیراز)
استاد راهنما:
دکتر فیروز دیندار فرکوش
بهمن ۱۳۹۳
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
۲-۳٫ انواع دیدگاهها در باب گردشگری ۱۳
۲-۴٫ وضعیت گردشگری در ایران ۱۴
۲-۴-۱٫ گردشگری در سالهای پیش از انقلاب اسلامی ۱۴
۲-۴-۲٫ گردشگری بعد از انقلاب انقلاب اسلامی ۱۵
۲-۴-۳٫ گردشگری در برنامههای توسعه ۱۶
۲-۴-۳-۱٫ برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (۷۲-۱۳۶۸) ۱۷
۲-۴-۳-۲٫ برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (۷۹-۱۳۷۴) ۱۸
۲-۴-۴٫ برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (۱۳۸۳-۱۳۷۹) ۱۹
۲-۴-۵٫ برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (۱۳۸۸-۱۳۸۴) ۲۰
۲-۵٫ عوامل موثر بر جذب گردشگری ۲۲
۲-۶٫ رویکردهای نظری گردشگری ۲۴
۲-۸٫ دیدگاه سازمان جهانی گردشگری ۲۹
۲-۸-۳٫ دیدگاه بریونز، تجیدا و مورالس ۳۳
۲-۹-۱٫ انواع رسانه از بُعد گردشگری ۳۷
۲-۹-۲٫ رسانه های محرک گردشگری ۳۸
۲-۱۰٫ فناوری اطلاعات و گردشگری ۴۱
۳-۳-روشهای جمع آوری اطلاعات ۵۴
۳-۵-تعیین روایی و پایایی ابزارهای اندازه گیری پژوهش ۵۶
۳-۵-۱- بررسی روایی و پایایی ابزار اندازه گیری در اجرای اولیه ۵۶
۳-۵-۲-بررسی روایی ابزار اندازه گیری ۵۸
۳-۷٫ روش تجزیه و تحلیل داده ها ۶۰
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق
۴-۲-۱ وضعیت جنسیتی پاسخ دهندگان ۶۲
۴-۲-۲ وضعیت تحصیلاتی پاسخ دهندگان ۶۳
۴-۲-۳ وضعیت سنی پاسخ دهندگان ۶۴
۴-۲-۴ آزمون کلموگروف- اسمیرونوف (K-S) جهت بررسی نرمال بودن متغیرها ۶۵
۴-۳ تجزیه و تحلیل سوالها و فرضیه ها ۶۶
فصل پنجم : نتیجه گیری و ارائه راهکارها
۵-۳٫ پاسخدهی به سؤالات و آزمون فرضیات ۷۱
۵-۳-۱٫ سؤال اول: آیا استفاده از تبلیغات اینترنتی بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ ۷۱
۵-۳-۲٫ سؤال دوم: آیا استفاده از وبسایتها بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ ۷۲
۵-۳-۴٫ سؤال چهارم: آیا استفاده از برنامه های تبلیغاتی ماهواره بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ ۷۴
۵-۳-۴٫ سؤال پنجم: آیا استفاده از نرمافزارهای کامپیوتری بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ ۷۴
۵-۵-۲٫ پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی ۷۶
الف) پرسشنامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ۸۱
فهرست جداول
صفحه عنوان
جدول ۲-۱ بخشهای اصلی رسانهها ۳۷
جدول ۲-۲ محرکهای سازمانها برای بکارگیری سیستمهای الکترونیکی ۴۵
جدول ۳-۱ گویههای مربوط به متغیرهای پژوهش.. ۵۵
جدول ۳-۲، ۴آلفاهای محاسبه شده برای پرسشنامه های پژوهش ۵۸
جدول ۴-۱ ۵وضعیت جنسیتی پاسخ دهندگان.. ۶۲
جدول ۴-۲ ۶وضعیت تحصیلاتی پاسخ دهندگان.. ۶۳
جدول ۴-۳ ۷وضعیت سنی پاسخ دهندگان.. ۶۴
جدول ۴-۴ ۸آزمون K-S جهت تعیین نرمال بودن داده ها.. ۶۵
جدول ۴-۵ ۹نتیجه جدول همبستگی دو متغیر تبلیغات اینترنتی و جذب گردشگران داخلی.. ۶۶
جدول ۴-۶٫ ۱۰نتیجه جدول همبستگی دو متغیر استفاده از وبسایتها و جذب گردشگران داخلی.. ۶۷
جدول ۴-۹ ۱۳نتیجه جدول همبستگی دو متغیر استفاده از نرمافزارهای کامپیوتری و جذب گردشگران داخلی.. ۶۸
فهرست شکلها
صفحه عنوان
شکل۲-۱ طبقه بندی مدلهای گردشگری ۲۸
شکل ۲-۲ مدل سیستمهای ترکیبی برای برنامه ریزی و نظریه های گردشگری ۲۹
شکل ۲-۳ عناصر سیستم گردشگری (سازمان جهانی گردشگری).. ۳۰
شکل ۲-۴ چرخه مستقیم دو سویه گردشگری به عنوان سیستم گردشگری کل ۳۱
شکل ۲-۵ سیستم گردشگری (ناحیه محور مسافر، مبدا و مقصد گردشگر)– مدل لیپر.. ۳۱
شکل ۲-۶، سیستم گردشگری (دیدگاه گان).. ۳۳
شکل ۲-۷ دیدگاه بریونز، تجیدا و مورالس.. ۳۴
شکل ۲-۸ سیستم گردشگری (مدل کاسپار).. ۳۵
شکل ۲-۹ سیستم گردشگری، چشمانداز محیطی دیدگاه هولدن (۲۰۰۰) ۳۶
شکل ۲-۱۰ اجزای تشکیلدهنده گردشگری الکترونیکی.. ۴۴
شکل ۳-۱۱، مدل مفهومی متغیرهای تحقیق.. ۵۵
شکل ۴-۱ ۱۲وضعیت جنسیتی پاسخ دهندگان.. ۶۳
جدول ۴-۲ ۶وضعیت تحصیلاتی پاسخ دهندگان.. ۶۳
شکل ۴-۲۱۳وضعیت تحصیلاتی پاسخ دهندگان.. ۶۴
شکل ۱۴-۳ وضعیت سنی پاسخ دهندگان.. ۶۵
چکیده
کشور ایران با وجود توانمندیهای ایران در زمینه گردشگری، متأسفانه تاکنون نتوانسته است به جایگاه شایستهای در این صنعت دست یابد و مهمترین آن، ضعف صنعت تبلیغات در جذب جهانگرد و گردشگر به ایران است. اینترنت و ابزار الکترونیکی به واسطه این که زمینه ایجاد نمایش محصولات گردشگری و ارائه اطلاعات دقیق به گردشگران را فراهم میسازد، ضمن جلب رضایت گردشگران، افزایش گردشگران ورودی را درپی خواهد داشت. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه گردشگرانی میباشد که در تیرماه سال ۱۳۹۳ که از طریق خطوط هوایی به شهر شیراز مسافرت کردهاند. تعداد حدود ۳۲۰ نفر از طریق محاسبه با فرمول کوکران از گردشگرانی که در تیر ماه به شیراز از طریق خطوط هوایی سفر نموده اند مورد سوال و بررسی قرار خواهد گرفت. یافته های تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای تبلیغات اینترنتی، وبسایتهای اینترنتی، برنامه های تبلیغاتی صدا و سیما، برنامه های تبلیغاتی ماهواره و نرمافزارهای کامپیوتری بر جذب گردشگران داخلی تاثیر مثبت دارد.
کلید واژهها: رسانه های الکترونیکی، اینترنت، ماهواره، رسانه ملی، نرمافزارهای کامپیوتری، گردشگری
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱٫ بیان مساله
گردشگری از مهمترین صنایع در حال رشد است و توسعه صنعت گردشگری نیاز به برنامه های همه جانبه و مناسب دارد تا بتوان در جذب گردشگران داخلی و بین المللی موفق بود. امروزه یکی از مهمترین کاربری شهرها، ارائه خدمات گردشگری نوین است. چرا که شکل گیری عصر پسا مدرنیته با گزارهای اصلی آن یعنی جهانی شدن، فرآوری اطلاعات و گردشگری همراه شده و دوره جدیدی در تعاملات اجتماعی و فرهنگی انسانها خصوصاً در قالب ساختهای شهری رقم زده است (بونیفایس و فاولر[۱]، ۱۹۹۳: ۱۲). در چند دهه اخیر از صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین و متنوعترین صنایع یاد شده است. بسیاری از کشورها این صنعت را به عنوان یکی از منابع اصلی درآمدزای خود میدانند و تلاش در راه توسعه این صنعت دارند. این صنعت بخصوص برای کشورهای در حال توسعه به علت اینکه بیشترین درآمد خود را از فروش منابع طبیعی به دست میآورند بسیار با اهمیت است. همچنین کشورها علاوه بر منابع اقتصادی به دنبال منافع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، محیط زیست و غیره نیز میباشند. برای موفقیت در این صنعت علاوه بر داشتن شرایط گردشگرپذیری، مقاصد گردشگری، باید به دنبال برنامه ریزی برای جذب گردشگران و معرفی بهتر امکانات و شرایط خود به بازارهای داخلی و جهانی گردشگری باشند (پاپلی یزدی و سقایی، ۱۳۸۵: ۱۸).
بازاریابی و نقش آن در ارتقاء بنگاهها و تاثیری که در توسعه و رشد اقتصادی کشورها دارد بر کسی پوشیده نیست. اینترنت از جمله عوامل موثر بر بازاریابی و روشهای رونق دادن به این فعالیتها در عرصه کنونی است. (کولین، ۱۳۸۳؛ ۱). با پیشرفت فناوری اینترنت، بدلیل این که اینترنت شرکتها را قادر میسازد که با مشتریان ارتباط بهتر و مؤثرتری برقرار کنند و تولیدات خود را بر اساس نیازهای آنها ایجاد نمایند، تعداد بیشتری از شرکتها ا ز اینترنت جهت بازاریابی و کانالهای توزیع استفاده می کنند (چافی و همکاران[۲]، ۲۰۰۴: ۵)
اینترنت و ابزار الکترونیکی به واسطه این که زمینه ایجاد نمایش محصولات گردشگری و ارائه اطلاعات دقیق به گردشگران را فراهم میسازد، ضمن جلب رضایت گردشگران، افزایش گردشگران ورودی را درپی خواهد داشت (آرون[۳]، ۲۰۰۴: ۶).
کشور ایران با وجود توانمندیهای ایران در زمینه گردشگری، متأسفانه تاکنون نتوانسته است به جایگاه شایستهای در این صنعت دست یابد و مهمترین آن، ضعف صنعت تبلیغات در جذب جهانگرد و گردشگر به ایران است. کشور ایران جزء ده کشور اول جهان از لحاظ جاذبههای گردشگری و جزء پنج کشور اول جهان از نظر تنوع گردشگری است (سازمان جهانی توریسم، ۲۰۰۹ ). ازاین رو، ضروری است از قابلیتهای خود در جذب گردشگری استفاده کند. از عواملی که می تواند به جذب بیشتر گردشگری در کشور را بهبود بخشد، به کارگیری ابزارها و پارامترهای مؤثر بازاریابی و تبلیغات است ( صردی ماهکان، ۱۳۸۰ ).
اصولاً گردشگران برای انتخاب مقصد گردشگری نیازمند اطلاعاتی، درخصوص مقصد میباشند. آنها پیوسته اطلاعاتی را از رسانه های گروهی شامل تلویزیون، ماهواره، اینترنت و … جمعآوری
می کنند و این موضوع اهمیت رسانه از جمله اینترنت را در این حوزه بیش از گذشته می کند. در این پژوهش سعی بر آن است تا به بررسی نقش سایتهای اینترنتی در معرفی جاذبههای گردشگری و جذب گردشگران به شهر شیراز پرداخته شود.
[۱]. Boniface & Fowler
[۲]. Chaffy et al
[۳]. Arun
تعداد صفحه : ۱۱۳
قیمت : ۱۴۷۰۰تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : * [email protected]
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
[add_to_cart id=152770]