Get a site

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : هنر

گرایش : ارتباط تصویری 

عنوان : تأثیر بصری رنگ بر عنوان بندی فیلم

وزارت علوم تحقیقات و فناوری

گروه هنر

پایان نامه دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری

تأثیر بصری رنگ بر عنوان بندی فیلم

استادان راهنما

سعید فریسی – منیژه باقری

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
پژوهش حاضر با­ هدف بررسی رنگ در عنوان­بندی فیلم به نگارش در آمده است. آنچه در این پروژه مشاهده ­می­شود      گزیده­ای­ ا­ز ­مطالب جمع­آوری شده در باب صنعت سینما، روان شناسی رنگ، معانی رنگ­ها و عنوان­بندی فیلم است. در این پروژه سعی بر آن است که با توضیح مختصر و کوتاه مخاطب را با آنچه پیش­ رو دارد آشنا کند. رنگ زبان جهانی است، باعث تحریک احساسات در انسان می­شود و موجب شکل­ گیری فرهنگ ما است، دارای بُعد انسانی است که فضاهای خاصّی در پیرامون انسان پدید می­آورد. رنگ در جای جای زندگی و طبیعت اطراف انسان موجود است.چکیده

عنوان­بندی در ایران از تعاریف گوناگونی برخوردار است: معرفی نامه­ی فیلم؛ سر فصل فیلم؛  قاب فیلم و….

عنوان­بندی فیلم همان کارکرد بسته بندی و یا جلد کتاب را دارد که با مراجعه به آن می­توان به محتوای کلّی آن دست یافت. این پژوهش به روش توصیفی پیمایشی انجام شده است. جامعه­ آماری در این پژوهش ساکنین شهر اصفهان و تبریز می­باشند. از هر شهر۲۰۰ نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه در اختیار آنها  قرار گرفت. ابزار این پژوهش پرسشنامه­ای است که توسّط محقّق تهیّه و تنظیم شده است. روایی آن از طریق روایی صوری مورد تأیید اساتید قرار گرفت و پایایی آن از روش ضریب آلفای کرونباخ۹/۰ به دست آمده است.

کلید واژه: رنگ، مخاطب، روان شناسی رنگ، عنوان­بندی، ژانر.

 

فهرست مطالب

عنوان

چکیده

فصل اول : کلیات تحقیق

۱- ۱ تعریف مسئله ۳

۱-۲ ضرورت و اهمیّت تحقیق ۳

۱-۳ سؤالات تحقیق ۳

۱-۳ سؤالات تحقیق ۳

۱-۴ فرضیّات تحقیق ۳

۱-۵ اهداف اصلی و فرعی ۴

۱-۶ روش جمع آوری اطّلاعات ۴

۱-۷ کاربرد تحقیق ۴

۱-۸ پیشینه تحقیق ۵

۱-۹چگونگی انجام پروژه عملی ۶

۱-۱۰روش تحقیق ۶

فصل دوم : نور و رنگ

۲-۱ تعریف نور ۹

۲-۲ تعریف رنگ ۱۰

۲-۳ پیشینه رنگ ۱۱

۲-۴ رابطه نور و رنگ ۱۳

۲-۵ تأثیرات نور ۱۴


۲-۷ رنگ‌های هماهنگ ۱۵
۲-۶ ارزش رنگی ۱۵

۲- ۸ دمای رنگ ۱۶

۲-۹ بافت ۱۶

۲-۱۰ کُمپوزیسیون رنگ ۱۷

۲-۱۱ زمینه و رنگ‌های روی زمینه ۱۷

۲-۱۲ رابطه رنگ و فرم (شکل) ۱۸

۲-۱۳ وسایل تأکید فرم (مزاج رنگ) ۱۸

۲-۱۴ رنگ‌های تأثیرگذار و رنگ‌های تأثیرپذیر ۱۹

۲-۱۵ اثر فضای رنگ­ها ۲۰

۲-۱۶ جلوه‌های فضای رنگ‌ها ۲۰

۲-۱۷ رنگ کاهشی، افزایشی ۲۱

۲-۱۸ ریتم رنگ ۲۱

۲-۱۹  روان‌شناسی رنگ ۲۲

۲-۱۹-۱ تعریف روان‌شناسی ۲۲

۲-۲۰رنگ از دیدگاه روان شناسی ۲۲

۲-۲۰-۱ معانی رنگ‌ها ۲۲

۲-۲۰-۲ سمبولیسم رنگ ۲۷

۲-۲۱ احساس نور از نظر روان­شنا­سی فیزیولوژیک ۲۸

۲-۲۲ احساس و ادراک ۲۸

۲-۲۳ آمادگی ذهنی ۳۰

۲-۲۴تلقین ۳۰

۲-۲۵خطای بینایی، حرکتی، خطا­­ های بصری، توهم­ها ۳۰

فصل سوم : مخاطب شناسی

۳-۱ مخاطب شناسی ۳۳


۳-۲-۱ دلایل مختلف مخاطب بودن ۳۳
۳- ۲ تعریف مخاطب ۳۳

۳-۳دسته بندی مخاطب ۳۴

۳-۳-۱ دسته بندی مخاطبین بر مبنای ویژگی­های جمعیت شناسی ۳۴

۳-۳-۲ دسته بندی مخاطبان برحسب باورها ۳۴

۳-۳-۳ دسته بندی مخاطب بر اساس نگرش­ها ۳۴

۳-۳-۴ دسته بندی مخاطب بر اساس دسترسی ۳۴

۳-۳-۵ دسته بندی مخاطبین بر اساس رفتار ۳۵

۳-۳-۶ دسته بندی مخاطبین بر اساس توصیف و استفاده از رسانه ­ها ۳۵

۳-۴ عوامل مربوط به مخاطب ۳۵

۳-۴-۱مسایل و مشکلات اجتماعی مخاطبین ۳۶

۳-۴-۲ تفاوت های فردی ۳۶

۳-۴-۳ شخصیّت ۳۶

۳-۴-۴ جنس ۳۷

۳-۴-۵ گروه سنّی ۳۷

۳-۴-۶ شیوه زندگی ۳۷

۳-۴-۷ قومیّت ۳۸

۳-۴-۸ تحصیلات ۳۸

۳-۴-۹ سلیقه ۳۸

۳-۴-۱۰ اهمیّت شناخت مخاطبان ۳۸

۳-۵ دلایل انتخاب رنگ از نظر مخاطب در علم روانشناسی ۳۹

۳-۵-۱ خاکستری ۳۹

۳-۵-۲ آبی ۳۹

۳-۵- ۳ سبز ۳۹

۳-۵-۴ قرمز ۳۹

۳-۵-۵ زرد ۳۹

۳-۵-۶ بنفش ۴۰


۳-۵-۸ سیاه ۴۰
۳-۵-۷ قهوه ای ۴۰

۳- ۶ تأثیرات روانی رنگ بر خصوصیّات شخصی و روحی افراد ۴۱

۳-۶-۱ اثر روانی رنگ در سالمندان ۴۲

۳-۶-۲ اثر روانی رنگ در کودکان ۴۲

۳-۷ جلب مخاطب از طریق رنگ ۴۳

فصل چهارم: عنوان بندی

۴-۱ تعریف عنوان­بندی (تیتراژ) ۴۵

۴-۲ تعریف عنوان­بندی از نظر اساتید ۴۵

۴-۳ لزوم طراحی عنوان­بندی برای فیلم ۴۷

۴-۴ تاریخچه عنوان‌بندی در جهان ۴۸

۴-۵ انواع عنوان‌بندی ۴۹

۴-۵-۱ عنوان‌بندی آغازین ۵۰

۴-۵-۲ عنوان‌بندی پایانی ۵۱

۴-۵-۳ عنوان‌های اعتباری ۵۱

۴-۵-۴ تفاوت های عنوان‌بندی آغازین و پایانی ۵۲

۴- ۶ دسته بندی عنوان‌بندی ۵۳

۴-۷ نکاتی که از نظر مرتضی ممیز برای ساخت عنوان­بندی خوب لازم است: ۵۴

۴-۸ انواع تکنیک‌ های ساخت عنوان بندی ۵۴

۴-۹ کمپوزیسیون مطلوب ۵۶

۴-۱۰ ژانر ۵۷

۴-۱۰-۱ تعریف ژانر‏ ۵۷

۴-۱۰-۲ انواع ژانر ۵۷

۴- ۱۱ کاربرد ژانر در بحث تولید فیلم ۶۰

۴-۱۱-۱ تحولات ژانرها ۶۱

۴-۱۱-۲ پیدایش‏ژانرها ۶۲


۴-۱۲  ویژگی های یک عنوان‌بندی خوب ۶۵
۴-۱۱-۳ کارکرد ژانرها در تحلیل فیلم ۶۳

۴- ۱۲-۱ عنوان­بندی خوب و مناسب ۶۵

۴-۱۲- ۲خلاقیّت ۶۷

۴-۱۲-۳ فضاسازی ۶۷

۴-۱۲-۴ اتّصال عنوان‌بندی به فیلم ۶۷

۴-۱۲-۵ تناسب نوع حروف با فضای فیلم ۶۸

۴-۱۲-۶ هماهنگی عنوان‌بندی آغازین و پایانی ۶۸

۴-۱۲-۷ زمان بندی عنوان‌بندی ۶۹

۴- ۱۳ افراد مشهور در زمینه‌ی عنوان بندی ۷۰

۴-۱۳-۱ سائول باس ۷۰

۴-۱۳-۲ سبک کاری ۷۲

۴-۱۳-۳ فهرست فیلم هایی که سائول باس برای آنها عنوان‌بندی طراحی کرد ۷۳

۴پ۱۳-۴ تحلیل عنوان‌بندی فیلم “سرگیجه” اثر سائول باس ۷۶

۴-۱۴ ویژگی آثار سائول باس ۷۹

۴-۱۵ تاریخچه‌ی عنوان بندی در ایران ۸۰

۴-۱۶ افراد مشهور در ساخت عنوان­بندی دهه­های ۴۰-۶۰ ۸۲

۴-۱۶-۱ طراحان عنوان بندی در ایران ۸۳

۴-۱۸آمار ۱۰۱

نمونه پرسشنامه ۱۰۲

نتیجه گیری آخر ۱۱۴

منابع و مآخذ ۱۲۲

شرح کار عملی ۱۲۲

 

 

تحصیلی پاسخگویان ۱۰۶

 

تعریف مسئله

در ­این تحقیق تلاش بر ­این بوده­ است که عنوان­بندی را­­­ مورد بررّسی قرار دهیم و تأثیرات متقابل روانشناسی رنگ در ساخت عنوان­بندی و تأثیر بصری آن بر مخاطب را مورد سنجش قرار دهیم.

۱-۲ ضرورت و اهمیّت تحقیق

با توجّه به­ اینکه صنعت سینما روز به روز در حال توسعه و تکامل است، روزانه هزاران مخاطب با    ویژگی­های منحصر به­ فرد را جذب خود می­ کند. سینما صنعتی پر مخاطب و پول ساز است. عامل مهّمی برای انتقال پیام، ارتباطات بین المللی و تبادلات فرهنگی است. عنوان­بندی دریچه­ای است که مخاطب برای ورود به متن اصلی فیلم باید از آن عبورکند تا بتواند به محتوای اصلی آن دست پیدا کند.      عنوان­بندی فیلم آینه­ی تمام نمای ژانر فیلم است، پس ­باید به درستی ساخته شود تا ذهن بیننده را برای رسیدن به هدف اصلی ساخت فیلم هدایت کند. از آنجا که رنگ یکی از مهّم­ترین و پرکاربرد ­ترین عوامل بصری است می­توان با مدد گرفتن از آن به یک عنوان­بندی موفّق و مؤثّر دست یافت. علم و آگاهی ما از معانی رنگ­ها و روانشناسی رنگ به ما کمک می­ کند تا به وسیله­ی آن منظور فیلم را راحت­تر به بیننده القاکنیم.

۱-۳ سؤالات تحقیق

۱-  عنوان­بندی چیست؟

۲- عوامل تشکیل دهنده­یِ عنوان­بندی کدام اند؟

۳- مشخّصاتِ یک عنوان­بندی خوب چیست؟

۴- زمانِ مناسب برای عنوان­بندی چه مقدار است؟

۵- آیا رنگ بر عنوان­بندی تأثیر دارد؟

۶- رنگ از نظر مخاطبین چه معانی دارد؟

۷- بیشترین رنگ­های استفاده شده در عنوان­بندی فیلم­های ایرانی کدامند؟

۸- در ایران چه تکنیک­هایی برای ساخت عنوان­بندی مورد استفاده قرار می­گیرد؟

۱-۴ فرضیّات تحقیق

۱-  عنوان­بندی یکی از عوامل مهمّ در معرفی فیلم است.

۲- عنوان­بندی خوب باعث موفّقیّت فیلم می شود.

۳- عنوان­بندی خوب در ذهن بیننده ماندگار است.

۴- عنوان­بندی براساس ژانر­های مختلف هنری متفاوت ساخته می­شود.

۵- بیشترین ژانر مورد استفاده در ساخت فیلم در ایران ژانر اجتماعی می­باشد.

۶- ارتباط درست بین ژانر فیلم و عنوان­بندی بسیار مهّم و حائز اهمیّت است.

۷- رنگ عامل مؤثّری در ساخت عنوان­بندی مناسب است.

۸- رنگ­ها باید بر اساس ژانر و محتوای فیلم انتخاب و مورد استفاده قرار­گیرد.

۹- رنگ القاءکننده­ حال و هوای محتوای فیلم است.

۱-۵ اهداف اصلی و فرعی

هدف اصلی از این تحقیق رسیدن به نقش رنگ در عنوان­بندی فیلم است. آیا این مقوله در ایران از ارزش کافی برخوردار است؟ تا چه حد به عنوان­بندی اهمیّت داده و هنگام ساخت آن به هماهنگی رنگ­­ها با ژانر فیلم توجّه می­شود. آیا عنوان­بندی­ها­­یی که در ایران ساخته می­شود با محتوای اصلی فیلم هم راستا هستند و رنگ در عنوان­بندی فیلم­های ایرانی به چه صورت و به چه میزان مورد استفاده قرار می­­گیرد.

۱-۶ روش جمع آوری اطّلاعات

شیوه جمع­آوری اطّلاعات به صورت کتابخانه­ای، اینترنت، همچنین جمع­آوری اطّلاعات به روش میدانی، مصاحبه و تهیّه پرسشنامه و آنالیز و بررسی ۱۵۰ عدد عنوان­بندی فیلم از بین ۳۰۰ عنوان­بندی فیلم بوده است.

۱-۷ کاربرد تحقیق

از نتایج این تحقیق می­توان در بررسی و سنجش کیفیّت عنوان­بندی فیلم­ها استفاده کرد. همینطور به بررسی عوامل مختلفی­که به موفّقیّت یک عنوان­بندی و ماندگاری آن کمک می­ کند دست یافت، زیرا تأثیر­    عنوان­بندی بر­ مخاطب بسیار حائز اهمّیت است. در این تحقیق  ژانرهای مختلف معرفی شده که با آگاهی از آن می­توان به تحلیل و محتوای فیلم راحت­تر دست پیدا­ کرد و همینطور رنگ­های مختلف از لحاظ مبانی و علم روانشناسی مورد بررسی قرار داده شده است تا به بهترین و مناسب­ترین رنگ برای ساخت عنوان­بندی هماهنگ با ژانر فیلم رسید.                                                     

۱-۸ پیشینه تحقیق

در باب این موضوع تنها یک جلد کتاب با عنوان گرافیک در عنوان بندی فیلم( نگارش و ترجمه فرشته سعیدی پور)که نگاهی اجمالی به مبحث سینما و به تعریف عنوان بندی و کارکرد آن پرداخته به چاپ   رسیده است. در خصوص مبحث رنگ در عنوان­بندی به صورت اختصاصی هیچ­گونه مقاله یا کتابی به چاپ نرسیده است.

 پایان نامه ها

  1. « بررسی ادراک رنگ در تبلیغات فرهنگی و اجتماعی»/ خانم مرجان کورش‌نیا/ کارشناسی ارشد ارتباط تصویری/ تهران،۱۳۸۵
  2. « ب‍ررس‍ی‌ و ت‍ح‍ل‍ی‍ل‌ رن‍گ‌ از زوای‍ای‌ م‍خ‍ت‍ل‍ف»/ آقای وح‍ی‍د ش‍ی‍خ‍ی‍ان/ کارشناسی ارشد معماری/ ت‍ه‍ران‌۱۳۸۳/ دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لام‍ی‌ ، دان‍ش‍ک‍ده‌ ه‍ن‍ر و م‍ع‍م‍اری‌
  3. « رنگ و مطالعه تأثیر آن در بازارهای جهانی»/ خانم نگار شیوخی/ کارشناسی ارشد ارتباط تصویری/ تهران، ۱۳۸۴/ دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لام‍ی‌ ، دان‍ش‍ک‍ده‌ ه‍ن‍ر و م‍ع‍م‍اری‌
  4. « نقش رنگ در نقاشی ایران»/ خانم ربابه حبیبیان/ کارشناسی‌ارشد نقاشی/ تهران، ۱۳۸۵/ دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لام‍ی‌ ، دان‍ش‍ک‍ده‌ ه‍ن‍ر و م‍ع‍م‍اری‌
  5. « مفهوم رنگ در زندگی، فرهنگ، هنر و باور ایرانیان در عهد باستان»/ خانم سارا راکعی/ ‏‫ تهران، ۱۳۸۵/ کارشناسی‌ارشد پژوهش هنر
  6. « ارگونومی ادراکی رنگ در منظر شهری»/ آقای اکبر مرادی‌پور/ کارشناسی ارشد شهرسازی، گرایش طراحی و برنامه ریزی شهری و منطقه‌ا‌ی/ تهران، ۱۳۸۶/ دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لام‍ی‌ ، دان‍ش‍ک‍ده‌ ه‍ن‍ر و م‍ع‍م‍اری‌
  7. « بررسی رنگ و فرم در گرافیک بزرگ شهری»/ خانم ستاره درخشان‌دلجویی/ کارشناسی ارشد ارتباط تصویری/ تهران، ۱۳۸۶
  8. « نقش موسیقیایی رنگ و فرم در نقاشی»/ خانم نسیم انصافی/ کارشناسی ارشد نقاشی/ تهران، ۱۳۸۶
  9. « نشانه‌شناسی رنگ در کارگردانی»/ خانم سمیرا علیپور‌مازندرانی/ کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش/ تهران‏‫‏، ۱۳۸۸۳
  10. « بررسی تاثیر رنگ‌های متفاوت بر اثربخشی تبلیغات»/ خانم راحله صفار/ کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی/ تهران‏‫‏، ۱۳۸۹

مقالات

  1. « ک‍ل‍ی‍ات‍ی‌ درب‍اب‌ رن‍گ‌«/ آقای روی‍ی‍ن‌ پ‍اک‍ب‍از/ مجله گ‍راف‍ی‍ک‌، س‍ال‌ ۲، ش‌ ۸، م‍رداد،  ش‍ه‍ری‍ور ۱۳۷۲
  2. « رنگ سبز رنگ تعلق و آرامش»/ آقای اسماعیل نساجی‌زواره/ درس­هایی از مکتب اسلام، سال ۴۸، ش ۸، آبان ۱۳۸۷
  3. « در ج‍س‍ت‍ج‍وی‌ م‍ف‍اه‍ی‍م‌ رن‍گ‌«/ خانم ون‍وس‌ ام‍ی‍رچ‍وپ‍ان‍ی/ ت‍ص‍وی‍ر، س‍ال‌ ۴، ش‌ ۲۴، اس‍ف‍ن‍د ۱۳۷۵
  4. « رن‍گ‌ و ت‍اث‍ی‍رات‌ آن‌ ب‍ر واک‍ن‍ش‌ه‍ای‌ م‍ا»/ آقای‌ م‍س‍ع‍ود غ‍ف‍اری‌/ ان‍ت‍خ‍اب‌،۳ آب‍ان‌ ۱۳۷۹
  5. « س‍ی‍ن‍م‍ای‌ غ‍رای‍ب‌ ن‍ان‍م‍وده‌ه‍ا و رن‍گ‌ در س‍ی‍ن‍م‍ای‌ ج‍دی‍د ای‍ران‌«/ آقای م‍ح‍م‍د ت‍ه‍ام‍ی‌ن‍ژاد/ س‍ی‍ن‍م‍ا، س‍ال‌ ۲، ش‌ ۶۵،۳۰ ت‍ی‍ر ۱۳۷۲
  6. « رن‍گ‌ در ن‍ق‍اش‍ی‌ ک‍ودک‍ان‌«/ آقای م‍ه‍دی‌ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍رزاده‌/ ه‍م‍ش‍ه‍ری‌، ۳۰ م‍ه‍ر ۱۳۷۳
  7. « رن‍گ‌ خ‍ب‍ر اس‍ت‌«/ آقای ی‍ون‍س ش‍ک‍رخ‍واه/ ک‍ی‍ه‍ان‌ ک‍اری‍ک‍ات‍ور، ش‌ ۱۱۷، ۱۱۸ ، آذر، دی‌ ۱۳۸۰

۱-۹چگونگی انجام پروژه عملی

۱-  جمع ­آوری و آرشیو۳۰۰ عدد فیلم ایرانی.

۲- جدا کردن ۱۵۰ عدد عنوان­بندی از متن اصلی فیلم.

۳- بررسی و آنالیز ۱۵۰ عدد از ۳۰۰ عدد عنوان­بندی فیلم.

۴- آنالیز عنوان­بندی فیلم­­ها براساس ژانر، رنگ عنوان­بندی، تکنیک ساخت، زمان، زاویه­ی دوربین، فونت استفاده شده، طراحی تایپ فیس، بافت.

۵- انتخاب دو فیلم و ساخت عنوان­بندی برای آنها.

۱-۱۰روش تحقیق

در تدوین این پایان نامه روش تحقیق به صورت ترکیبی می ­باشد. (کمی،کیفی و موردی ) در ابتدا به تعریف رنگ، مبانی رنگ، معانی مختلف رنگ­ها پرداخته شد و سپس به طور مختصری در مورد مخاطب صحبت شده است. بعد از آن در مورد عنوان­بندی، تاریخچه­ی آن و عوامل اصلی تشکیل دهنده­ی   عنوان­بندی و همینطور جمع آوری ۳۰۰  تیتراژ فیلم ایرانی و آنالیز و بررسی۱۵۰ عدد از آنها پرداخته شد که در بررسی و آنالیز آ­نها عوامل مختلفی نظیر: ژانر، تکنیک، رنگ، زمان، زاویه دوربین( لنز)، طراحی لوگو، تایپ فیس و بافت مورد بررسی قرار گرفت. سپس پرسشنامه­­ای جهت بررسی احساس مخاطبین مختلف نسبت به رنگ­­ها و درک آنها از رنگ تهیّه شده است.
تعداد صفحه : ۱۵۹

قیمت : ۱۴۷۰۰تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        *       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

[add_to_cart id=154018]

—-

پشتیبانی سایت :       

*