Get a site

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :عمران

گرایش :خاک و پی 

عنوان : تحلیل عددی سه­ بعدی پایداری استاتیکی و دینامیکی

دانشکده­ی فنی و مهندسی

گروه مهندسی عمران

پایان نامه­ ی کارشناسی ارشد رشته­ ی عمران گرایش خاک و پی

 تحلیل عددی سه­ بعدی پایداری استاتیکی و دینامیکیشیروانی­های مهم پردیس دانشگاه یاسوج

استاد راهنما:

دکتر منصور پرویزی

 استاد مشاور:

دکتر مهدی زمانی لنجانی


(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                    صفحه
فصل اول: مقدمه

۱-۱ مقدمه ……………………………………………………………………………… ۱

فصل دوم: تعریف و تاریخچه­ی زمین لغزش

۲-۱ تاریخچه و آمار زمین­لغزش ……………………………………………………………….. ۳
۲-۱-۱ زمین­لغزش­های اتفاق افتاده در ایران …………………………………. ۳
۲-۱-۲ زمین­لغزش­های اتفاق افتاده در خارج از ایران …………………….. ۴
۲-۲  تعریف زمین­لغزش …………………………………………………………………… ۵
۲-۳ طبقه­ بندی زمین­لغزش ……………………………………………………… ۷
۲-۳-۱ ریزش(falls ) ……………………………………………………. ۸
۲-۳-۲ واژگونی(topple ) ……………………………………………………….. ۸
۲-۳-۳ لغزش (slide ) …………………………………………………………. ۸
۲-۳-۳-۱ لغزش دورانی …………………………………………….. ۹
۲-۳-۳-۲ لغزش انتقالی ………………………………………………. ۹
۲-۳-۴ سیلان(  flow) ……………………………………………………………. ۹
۲-۴ عوامل ناپایدار کننده­ شیروانی­ها …………………………………………………………… ۱۳
۲-۴-۱ مهم­ترین عوامل داخلی ………………………………………………………… ۱۳
۲-۴-۱-۱ افزایش فشار آب­منفذی توده ……………………………………………… ۱۳
۲-۴-۱-۲ افزایش وزن مخصوص توده­ی خاکی …………………………………….. ۱۳
۲-۴-۱-۳ زمین شناسی منطقه ………………………………………………… ۱۳
۲-۴-۱-۴ هندسه و توپوگرافی ………………………………………… ۱۴
۲-۴-۱-۵ یخ­زدگی و ذوب یخ­ها …………………………………………… ۱۴
۲-۴-۲ مهم­ترین عوامل خارجی …………………………………………………… ۱۴
۲-۴-۲-۱ عملیات ساختمانی ……………………………………………. ۱۴
۲-۴-۲-۲ پوشش گیاهی …………………………………………… ۱۴
۲-۴-۲-۳ زلزله و ارتعاشات و تاثیر گسل …………………….. ۱۴

فصل سوم: روش­های تحلیل پایداری شیروانی­ها

۳-۱ مقدمه …………………………………………………………… ۱۵
۳-۲ تحلیل پایداری شیروانی ……………………………………………….. ۱۵
۳-۳ روش­های تحلیل پایداری شیروانی­ها ………………………………………. ۱۶

عنوان                                                                                                                                    صفحه

۳-۳-۱ روش­های تعادل حدی ……………………………………………………………….. ۱۶
۳-۳-۲ روش­های آنالیز حدی …………………………………………… ۱۸
۳-۳-۳ روش­های المان محدود( Finite Elements) …………………………………. ۱۹
۳-۳-۴ روش­های تفاضل محدود( Finite Difference) ………………………….. ۱۹
۳-۳-۵ روش­های احتمالی ………………………………………………………….. ۱۹
۳-۳-۶ روش شبکه­ی خطوط تغییر طول صفر( Zero Extention Line) ………………………………. ۲۰
۳-۴ سطوح گسیختگی منحنی ………………………………………………………. ۲۰
۳-۴-۱ روش کلی قطعات(Slice Method) یا روش کامل بیشاپ ……………………………………. ۲۱
۳-۴-۲ روش بیشاپ اصلاحی( Bishop,s Simplified Method) ……………………………… ۲۴
۳-۴-۳ روش مرگنسترن- پرایس ………………………………………………….. ۲۵
۳-۵ ضریب اطمینان ……………………………………. ۲۶
۳-۵-۱ سطح لغزش بحرانی ……………………………………………….. ۲۶
۳-۵-۲ روش خطوط هم ضریب اطمینان ………………………………… ۲۷
۳-۵-۳ روش جستجو ………………………………………………………………. ۲۷
۳-۵-۴ ضریب اطمینان مجاز …………………………………………… ۲۷
۳-۵-۵ شیب بحرانی( Critical Slope) ………………………………… ۲۸
۳-۶ تنش کل و تنش مؤثر( Total Stress and Effective Stress) ……………………….. ۲۹
۳-۷ شکاف­های کششی و بارگذاری زلزله ……………………………………… ۲۹
۳-۷-۱ شکاف­های کششی ………………………………………………….. ۲۹
۳-۷-۲ تحلیل شبه استاتیکی شیب برای بارگذاری لرزه­ای ………………….. ۳۰
۳-۷-۳ روش نیومارک(  Newmark Method) ………. ۳۱
۳-۷-۴ تحلیل دینامیکی شیب­ها …………………………………………. ۳۲

فصل چهارم: روش­های پایدارسازی شیروانی­ها

۴-۱ مقدمه ………………………………………………….. ۳۳
۴-۲ روش اصلاح هندسی شیب ……………………………. ۳۴
۴-۲-۱ خاکبرداری در پنجه جهت ایجاد زمینه­ تداوم لغزش تا رسیدن به پایداری …………………………………….. ۳۴
۴-۲-۲ برداشت و جایگزینی مصالح لغزشی ……………….. ۳۴
۴-۲-۳ باربرداری از دامنه به وسیله حفر ترانشه در رأس لغزش و کاهش ارتفاع آن ……………………… ۳۵
۴-۲-۴ باربرداری موضعی در رأس ………………………………………………….. ۳۵
۴-۲-۵ کاهش کلی شیب ………………………………….. ۳۶
۴-۲-۶ تراس بندی …………………………………………….. ۳۶
۴-۲-۷ افزایش وزن پنجه به طریق خاکریزی ……………………………. ۳۷
۴-۲-۱ روش طراحی و اجرا ……………………………………………………………… ۳۸
۴-۳ روش­های زهکشی ………………………………………….. ۴۰
۴-۳-۱ تاریخچه­ی استفاده از روش­های زهکشی ………………………….. ۴۰
۴-۳-۲ اقسام زهکش­ها و اصول روش­های زهکشی ……………………… ۴۰
۴-۳-۲-۱                        زهکشی سطحی …………………………………. ۴۱

عنوان                                                                                                                                    صفحه

۴-۳-۲-۲                        زهکشی آب­های زیرزمینی ……………………………………………………………… ۴۲
۴-۳-۲-۲-۱ زهکشی آب­های زیرزمینی کم­عمق ……………………………………. ۴۲
۴-۳-۲-۲-۲ زهکشی آ ب های زیرزمینی عمیق …………………………. ۴۲
۴-۳-۳ نتیجه گیری ……………………………………………………….. ۴۵
۴-۴ پایدارسازی با تکنیک­های بیومهندسی ……………………… ۴۵
۴-۴-۱ اثرات مثبت و منفی پوشش گیاهی در پایدارسازی دامنه­ها …………. ۴۶
۴-۴-۱-۱                        اثرات مثبت ……………………………………………. ۴۶
۴-۴-۱-۲                        اثرات منفی …………………………………………….. ۴۷
۴-۵ روش­های پایدارسازی مکانیکی …………………………………………. ۴۹
۴-۵-۱ سازه­های حایل یا مقید کننده ………………………………….. ۵۰
۴-۵-۱-۱ دیوارهای حایل( Retaining Walls) ………………………………………. ۵۰
۴-۵-۱-۲ طراحی دیوار حائل …………… ۵۱
۴-۵-۱-۳ سپر بتنی( Drilled Shaft Walls) …………………………………………. ۵۳
۴-۵-۱-۴ دیوارهای پشت­بند دار( Tieback Walls) ……….. ۵۳
۴-۵-۲ مسلح کردن شیب …………………………………………………… ۵۴
۴-۵-۲-۱ شمع کوبی( Drive Piles) ………………………………… ۵۴
۴-۵-۲-۲ میل­مهارهای خاکی( Soil Nailing) ………………………….. ۵۵
۴-۵-۲-۳ ستون­های سنگی( stone Columns) ………………………….. ۵۷
۴-۵-۲-۴ شبکه ­های مایکروپایل( Reticulated Micropiles) ….. ۵۹
۴-۵-۳ بهسازی خاک( Soil Improvement) ……………………… ۶۰
۴-۵-۳-۱ تثبیت خاک بوسیله­ی آهک ……………………….. ۶۰
۴-۵-۳-۲ تثبیت خاک به وسیله­ی سیمان …………………. ۶۱
۴-۵-۳-۳ تثبیت خاک به وسیله­ی خاکستر بادی …………………… ۶۱
۴-۵-۳-۴ روش الکترواسمز(Electro Osmosis ) …………………… ۶۲

فصل پنجم: مطالعات منطقه­ای محدوده­ مورد مطالعه

۵-۱ مقدمه ……………………………………………………………….. ۶۳
۵-۲ موقعیت منطقه­ی مورد مطالعه ………………………………………………… ۶۳
۵-۳ خصوصیات آب و هوایی و اقلیمی منطقه­ی یاسوج …………………….. ۶۴
۱-۳-۱ آب و هوا ………………………………………………………………….. ۶۴
۱-۳-۲ بارش ماهانه …………………………………………………….. ۶۵
۱-۳-۳ اقلیم شناسی ………………………………………………………………………. ۶۵
۵-۴ زمین­شناسی منطقه­ی مورد مطالعه …………………………………. ۶۶
۵-۵ وضعیت لرزه­خیزی منطقه­ی مورد مطالعه ………………………………………….. ۶۶
۵-۶ نتیجه ­گیری ……………………………………………………………………… ۶۸

فصل ششم: اوش­های صحرایی و مطالعات ژئوتکنیک در محدوده­ مورد نظر

۶-۱ مقدمه …………………………. ۶۹

عنوان                                                                                                                                    صفحه

۶-۲ تعیین وضعیت زیر سطحی منطقه­ی مورد مطالعه …………………… ۶۹
۶-۲-۱ آزمایش­های آزمایشگاهی ………………………………………………….. ۷۰
۶-۳ تعیین هندسه­ی شیب ………………………. ۷۴
۶-۳-۱ پلان مقاطع ……………………………….. ۷۵
۶-۳-۲ مقاطع و لایه­بندی آنها ………………………………………………….. ۷۵
۶-۳-۲-۱ مقطع F-F ………………………………………………….. ۷۵
۶-۳-۲-۲ مقطع E-E ……………………………………………………………… ۷۶
۶-۳-۲-۳ مقطع D-D ………………………………………………….. ۷۷
۶-۳-۲-۴ مقطع C-C …………………………………………………….. ۷۸
۶-۳-۲-۵ مقطع B-B ……………………………………… ۷۹
۶-۳-۲-۶ مقطع A-A ……………………………………………………………… ۸۰

فصل هفتم: آنالیز پایداری شیروانی با بهره گرفتن از نرم­افزار PLAXIS و Geo Slope

۷-۱ مقدمه …………………………………………………………………….. ۸۲
۷-۲ معرفی نرم­افزار PLAXIS ………………………….. ۸۲
۷-۲-۱ نحوه­ی محاسبه­ی ضریب اطمینان توسط نرم­افزار PLAXIS ……………. ۸۴
۷-۳ معرفی نرم­افزارGEO SLOPE\ slope/w  ………………………. ۸۵
۷-۳-۱ نحوه­ی محاسبه­ی ضریب اطمینان توسط نرم­افزار slope/w ………………… ۸۵
۷-۴ تحلیل پایداری مقاطع مختلف با بهره گرفتن از هر دو نرم­افزار …….. ۸۶
۷-۴-۱ تحلیل پایداری مقاطع در حالت استاتیکی( زهکشی شده) ………………… ۸۷
۷-۴-۱-۱ تحلیل پایداری مقطع F-F …………………. ۸۷
۷-۴-۱-۲ تحلیل پایداری مقطع E-E ……………….. ۹۴
۷-۴-۱-۳ تحلیل پایداری مقطع D-D ……………………. ۹۹
۷-۴-۱-۴ تحلیل پایداری مقطع C-C …………. ۱۰۵
۷-۴-۱-۵ تحلیل پایداری مقطع B-B …………………………… ۱۱۰
۷-۴-۱-۶ تحلیل پایداری مقطع A-A …………………………… ۱۱۵
۷-۴-۲ تحلیل پایداری در حالت دینامیکی ( زهکشی نشده) ………………… ۱۱۸
۷-۴-۲-۱ تحلیل پایداری مقطع F-F ………………………………….. ۱۱۹
۷-۴-۲-۲ تحلیل پایداری مقطع E-E …………………………….. ۱۲۲
۷-۴-۲-۳ تحلیل پایداری مقطع D-D ………………………………………… ۱۲۵
۷-۴-۲-۴ تحلیل پایداری مقطع C-C …………………………………… ۱۲۸
۷-۴-۲-۵ تحلیل پایداری مقطع B-B …………………………………. ۱۲۹
۷-۴-۲-۶ تحلیل پایداری مقطع A-A ……………………………. ۱۳۰

فصل هشتم: نتیجه ­گیری و تحلیل نتایج

۸-۱ مقدمه ………………………………………………. ۱۳۲
۸-۲ تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی مقاطع مختلف  ۱۳۲
۸-۲-۱ مقطع F-F ………………………………………… ۱۳۳

عنوان                                                                                                                                    صفحه

۸-۲-۱-۱ تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی  برای تحلیل در حالت استاتیکی …………………………… ۱۳۳
۸-۲-۱-۲ تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی برای تحلیل در حالت دینامیکی( شبه استاتیکی) … ۱۳۳
۸-۲-۲ مقطع E-E ………………………………………………. ۱۳۴
۸-۲-۲-۱ تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی  برای تحلیل در حالت استاتیکی ………… ۱۳۴
۸-۲-۲-۲ تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی برای تحلیل در حالت دینامیکی( شبه استاتیکی) … ۱۳۴
۸-۲-۳ مقطع D-D ……………………………… ۱۳۵
۸-۲-۳-۱ تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی  برای تحلیل در حالت استاتیکی …………………………… ۱۳۵
۸-۲-۳-۲ تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی برای تحلیل در حالت دینامیکی( شبه استاتیکی) … ۱۳۵
۸-۲-۴ مقطع C-C …………………………….. ۱۳۶
۸-۲-۴-۱ تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی  برای تحلیل در حالت استاتیکی …………………………… ۱۳۶
۸-۲-۴-۲ تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی برای تحلیل در حالت دینامیکی( شبه استاتیکی) … ۱۳۶
۸-۲-۵ مقطع B-B ………………………….. ۱۳۷
۸-۲-۵-۱ تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی  برای تحلیل در حالت استاتیکی …………………………… ۱۳۷
۸-۲-۵-۲ تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی برای تحلیل در حالت دینامیکی( شبه استاتیکی) … ۱۳۸
۸-۲-۶ مقطع A-A …………………………………………. ۱۳۸
۸-۲-۶-۱ تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی  برای تحلیل در حالت استاتیکی …………………………… ۱۳۸
۸-۲-۶-۲ تحلیل نتایج و پایدارسازی نقاط بحرانی برای تحلیل در حالت دینامیکی( شبه استاتیکی) … ۱۳۹
۸-۳ نتیجه ­گیری کلی ………………………………….. ۱۳۹

منابع …………………………..    ۱۴۰

  • مقدمه

در ایران سالانه تعداد زیادی زمین­لغزش به ثبت می­رسد که با توجه به زیان­هایی که به این ترتیب و  بر ­اثر لغزش­زمین به وجود می­آید، شناسایی و بررسی توده­های لغزشی و انجام تحلیل پایداری به منظور ارائه راهکارهای پایدارسازی آن ضرورت می­یابد. زمین­لغزش سیمره در رشته­کوه زاگرس یکی از بزرگ­ترین و کمیاب­ترین زمین­لغزش­های جهان می­باشد که در زمان ماقبل تاریخ اتفاق افتاده است. همچنین زمین لغزش­های ناشی از زلزله خرداد ۱۳۶۹ منجیل در شمال ایران با ۲۰۰ کشته و مدفون شدن روستاهای فتلک و گلدیان به همراه اهالی آنها و نیز زمین­لغزش­های ناشی از بارندگی­های سنگین سال ۱۳۷۲ در گیلان با ۶ نفرکشته و ویران شدن بیش از ۱۶۰۰ خانه­ی مسکونی، از جمله زمین­لغزش­های مهم در ایران به شمار می­آیند که موجب توجه بیشتر مجامع علمی به این پدیده گردیده است]۱۰[.
جالب توجه است که با وجود پیشرفت­های زیادی که در تجزیه و تحلیل مکانیسم زمین­لغزش­ها انجام گرفته است، هنوز نمی­توان زمان وقوع یک زمین­لغزش را پیش ­بینی کرد. نخستین نشانه­ای که لغزش زمین را در آینده­ای نزدیک بازگو می­ کند، ترک­های سطحی است که در بخش بالایی شیب­ها، موازی راستای دامنه بوجود می­آیند و بطور فزاینده­ای گسترش می­یابند. با پرشدن تدریجی آب­های سطحی در این ترک­ها، توده­ی خاکی یا سنگی ضعیف­تر می­شود، نیروی رانش افقی افزایش می­یابد و لغزش­زمین آغاز می­شود. از آنجا که گسیختگی در توده­ی سنگ ممکن است به تدریج و به صورت پیش­رونده روی دهد، بنابراین تنش برشی میانگین که به مقدار زیادی از مقاومت برشی توده­ی     سنگی- خاکی بیشتر است، می ­تواند لغزش زمین را موجب شود.
تبدیل مناطق شیب­دار به مناطق مسکونی و ساخت و ساز و فعالیت­های عمرانی بر روی شیروانی­ها،       به­منظور احداث راه، ساختمان و… و بطور کلی بر­هم­زدن توپوگرافی زمین، سبب ایجاد زمین لغزش­های بسیار می­گردد که پیامدهای آن، خطرات جانی و مالی برای ساکنان مستقر بر روی اینگونه شیروانی­ها، دیرکردهای ناخواسته و افزایش هزینه برای فعالیت­های عمرانی است. لذا با توجه به زیان­هایی که به
این ترتیب و بر اثر لغزش زمین به ­وجود می­آید، شناسایی و بررسی توده­های لغزشی و انجام تحلیل پایداری به منظور ارائه راهکارهای پایدارسازی آن ضرورت می­یابد. نادیده گرفتن راه­کارهای پیشنهادی جهت پایدار­سازی باعث از ­دست­ رفتن عملکرد در نظر گرفته شده برای آن شیب و یا حتی باعث از دست دادن جان عده­ای از انسان­ها می­گردد.
منطقه­ی مورد مطالعه تپه­ی واقع در محوطه­ی دانشگاه یاسوج می­باشد که احداث ساختمان­های متعدد مسکونی همچون خوابگاه­های خواهران و همچنین ساختمان­های خدماتی مانند سلف سرویس مرکزی، ساختمان بانک، ساختمان کتابخانه­ی مرکزی، ساختمان حسینیه­( هنوز احداث نشده) و مسجد دانشگاه و  به علاوه وجود جاده­ی دسترسی به این اماکن در سطح شیروانی، لزوم توجه به وضعیت پایداری این منطقه را افزایش داده است. بدین منظور ساختارهای زمین‌شناسی و ژئوتکنیکی گستره طرح مورد مطالعه قرار گرفت و جهت درک هر چه بهتر دلایل بروز ناپایداری، عملیات صحرایی و آزمایشگاهی نسبتاً جامعی شامل: نقشه­ برداری محدوده­ مورد مطالعه، آزمایشات محلی، حفر    چاه­های دستی و ماشینی به همراه نمونه‌برداری و همچنین مطالعه ترانشه­های احداث شده­ی موجود در محدوده­ طرح، انجام شد.
این تحقیق در پی آن است که با شناسایی محدوده­ مورد مطالعه، عوامل مؤثر در ناپایداری  شیب­ها را مورد بررسی قرار داده و سپس با بهره گرفتن از نرم­افزارهای پلکسیس[۱] و ژئو اسلوپ[۲] به تحلیل پایداری شیب­ها بپردازد و در صورت ناپایداری، نواحی آسیب­پذیر را شناسایی کرده و راهکارهایی را جهت بهبود خاک این نواحی ارائه دهد.

  • تاریخچه و آمار زمین­لغزش

موضوع زمین­لغزش در بعضی از کشورها از اهمیت زیادی برخوردار است. در اینجا به چند نمونه از این زمین­لغزش­ها اشاره می­کنیم.

  • زمین­لغزش­های اتفاق افتاده در ایران

در ایران به دلیل نبودن آمار دقیق، زمین­لغزش­ها به طور کامل ثبت نشده ­اند. اما آمار پراکنده حکایت از بالا بودن خطر زمین­لغزش در ایران دارند. در طول تاریخ رشته­کوه­های البرز و زاگرس شاهد    زمین­لغزش­های عظیمی در دامنه­های خود بوده ­اند. آمارها، خسارات وارده از زمین­لغزش در ایران را بیشتر از یک­صد میلیون دلار در سال گزارش می­دهند]۱[. در ادامه تعدادی از بااهمیت­ترین این زمین­لغزش­ها آورده شده است.

  • زمین لغزش سیمره

این زمین­لغزش یکی از بزرگ­ترین و کمیاب­ترین زمین­لغزش­های جهان است که در زمان ما قبل تاریخ در کبیر کوه واقع در رشته­کوه زاگرس اتفاق افتاده است. عمق متوسط این زمین­لغزش، چهارصد متر و در سازند آسماری[۳] و پابده[۴] بوده است. به موجب این زمین­لغزش توده­ای به حجم تقریبی ۳۰ کیلومتر مکعب به طرف دره­ی سیمره حرکت کرد و این دره­ی قدیمی به همراه رودخانه­ی کاشکن مسدود شد]۱[.

  • زمین لغزش­های ناشی از زلزله­ی خرداد ماه سال ۱۳۶۹ منجیل در شمال ایران

در اثر این زمین­لغزش­ها که بیشتر از یک­صد مورد گزارش شده است، بیشتر از دویست نفر جان خود را از دست دادند. همچنین جاده­ها و راه­های روستایی بسیاری تخریب و یا مسدود گردیده و به خطوط انتقال آب و برق خسارات قابل توجهی وارد شد و مساحت زیادی از باغ­ها و کشتزارها از بین رفت]۱[.

  • زمین­لغزش­های ناشی از بارندگی سنگین سال ۱۳۷۲ در گیلان

در پی این بارندگی­ها که در حدود ۲۰۰ میلی­متر در روز گزارش شدند. بیش از یک­صد مورد      زمین­لغزش در استان گیلان به وقوع پیوست که در نتیجه­ی آن ۱۶۰۰ منزل مسکونی در ۷۰ روستا تخریب شد و بیش از یک­صد هکتار از کشتزارهای چای دچار آسیب کلی گردید]۱[.

  • زمین لغزش­های ناشی از بارندگی سال ۱۳۷۲ در چهارمحال و بختیاری

در پی این بارندگی­ها، چندین زمین­لغزش در استان چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد که بزرگ­ترین آن زمین­لغزش چیلو در روستای اردل بود که در نتیجه­ی این زمین­لغزش ۶ نفر جان باختند. سطح تخریبی این زمین­لغزش در حدود سی­صد هکتار گزارش شده است] ۱ [.

  • زمین­لغزش روستای عنا واقع در استان فارس

این روستا در زمستان ۱۳۷۱ شاهد زمین لغزش بزرگی بود که طی آن خسارات کلی به ساختمان­های روستا وارد شد. با توجه به بررسی­های انجام شده، منشأ این زمین­لغزش دو عامل بارندگی و زلزله شناخته شد]۲[.

  • زمین لغزش شهر گرمی واقع در استان اردبیل

در پی بارندگی­های مهرماه ۱۳۷۴ زمین­لغزشی در این شهر اتفاق افتاد و موجب تخریب بخشی از ساختمان­های شهر گردید]۳[.
از دیگر زمین­لغزش­های بزرگ در ایران می­توان به زمین­لغزش بزرگ معدن سرب و روی انگوران، زمین­لغزش جاده­ی امامزاده علی- آب­اسک در بهار ۱۳۷۷ و شکست گوه­ای در روز دهم فروردین ماه سال ۱۳۸۶ در کیلومتر ۱۰۳ جاده­ی کرج-چالوس اشاره­کرد]۳[

  • زمین­لغزش­های اتفاق افتاده در خارج از ایران

تعدادی از بااهمیت­ترین این زمین لغزش در زیر آورده شده است:

  • زمین­لغزش­های ایالت کانسو چین در سال ۱۹۲۰

در طی یک سری زمین­لرزه در این ایالت، زمین­لغزش­هایی اتفاق افتاد، که نزدیک به یکصد هزار نفر تلفات جانی به دنبال داشت]۴[.

  • زمین­لغزش­های کناره­ی کانال پاناما

در زمان احداث این کانال این زمین لغزش­ها به وقوع پیوست و باعث شد که در زمان جنگ جهانی اول این کانال بسته شود. مصالح ریزشی حاصل از این زمین­لغزش­ها آنقدر زیاد بود که برای بازگشایی موقت کانال، جابجایی حداقل ۴۵ میلیون متر مکعب از این مصالح نیاز گردید]۴[.

  • زمین­لغزشVaiont(1960 & 1963)

سد بتنی وایونت[۵] به ارتفاع ۲۶۵ متر، طول ۱۶۰ متر و حجم مخزن ۱۱۵ میلیون متر مکعب در منطقه­ی وایونت در یک­صد کیلومتری شمال شهر ونیز ایتالیا در سال ۱۹۶۰ پس از اولین آبگیری دچار لغزشی در قسمت شیب­های اطراف مخزن شد و طی آن هفت­صد هزار مترمکعب از مصالح شیب در مدت ده دقیقه به طرف دریاچه­ی سد سرازیر گردید. در سال ۱۹۶۳ زمین­لغزش دیگری در دیواره­ی مخزن سد اتفاق افتاد که خسارت زیادی بر جای گذاشت. در این زمین لغزش یک بلوک به حجم ۲۷۰ میلیون مترمکعب و با سرعت ۳۰ متر بر ثانیه به سوی دریاچه­ی پشت سد لغزش کرد. در نتیجه­ی این لغزش ناگهانی موجی به ارتفاع ۲۵۰ متر ایجاد شد و به طرف دره­ی پایین دست جریان پیدا کرد. در اثر این حادثه، بدنه­ی سد تخریب نشد ولی متاسفانه ۲۵۰۰ نفر از اهالی منطقه جان خود را از دست دادند]۵[.

  • زمین­لغزش (۱۹۵۳ ) Vaerdalen در نروژ

این زمین­لغزش در شمال نروژ و در توده­های رسی حساس اتفاق افتاد. طی این زمین­لغزش یک لایه­ی رسی بواسطه­ی تأثیر جریان آب رودخانه، به حرکت درآمد و حجمی معادل ۵۵ میلیون متر مکعب مواد خاکی را در مدت ۳۰ دقیقه به دره­ی رودخانه­ی ویردالن[۶] فرو ریخت و منطقه­ای به وسعت ۸٫۵ کیلومتر مربع را پوشاند. سد حاصل از انسداد این دره باعث ایجاد دریاچه­ای به وسعت ۳٫۲ کیلومتر مربع شد. در این حادثه یک­صد و یازده نفر جان خود را از دست دادند]۶[.

  • تعریف زمین­لغزش

زمین­لغزش توسط گری و لیزر[۷] به صورت« حرکت مصالح تشکیل دهنده­ی شیب شامل سنگ­های طبیعی، خاک، خاکریز­های مصنوعی و یا ترکیبی از این­ها، به طرف پایین و بیرون» تعریف شده است]۳[.
ترزاقی[۸] نیز زمین لغزش را این­گونه تعریف می­ کند: « همانطور که تنش تحمیل شده به توده، به مقاومت برشی متوسط نزدیک می­شود میزان خزش[۹] افزایش می­یابد، تا جایی که نهایتاً اشکالی از شکستگی سریع به طور نسبی ظاهر می­شوند، برای این حالت اصطلاح زمین­لغزش[۱۰] به کار برده شده است]۳[.
از اولین علائم وقوع زمین­لغزش، پیدایش شکاف­های کششی است که معمولاً در جهت عمود بر شیب ایجاد می­گردد. همچنین بالا آمدن یا متورم شدن پنجه­ی شیب می ­تواند علامتی برای شروع گسیختگی در شیب باشد. در پدیده­ زمین لغزش عوامل متعددی می­توانند با یکدیگر ادغام گردیده و نهایتاً منجر به آن گردند که نیروی برشی روی سطح مشخصی از توده­ی خاک و یا سنگ از مقاومت برشی نهایی آن بیشتر شود و در نتیجه لغزش زمین اتفاق بیفتد. در این رابطه رفتار مقاومت برشی خاک و یا توده­ی سنگی از اهمیت بسیار برخوردار است.

تعداد صفحه : ۲۲۶
قیمت : ۱۴۷۰۰تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        *       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

[add_to_cart id=153337]

—-

پشتیبانی سایت :       

*