Get a site

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی

با عنوان :  بررسی ساختاری مجموعه گنجشک ها در بالکن مجید دانش آراسته

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد رشت

دانشکده علوم انسانی

گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

رشته: زبان و ادبیات فارسی

 عنوان:

بررسی ساختاری ((مجموعه گنجشک ها در بالکن)) مجید دانش آراسته

استاد راهنما:

دکتر اکرم رحمانی

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

عنوان           صفحه

چکیده ۱

فصل اول: کلیات تحقیق

۱-۱ مقدمه تحقیق.. ۳

۱-۲ بیان مسأله. ۵

۱-۳ سوالات تحقیق.. ۶

۱-۴ اهمیت و ضرورت تحقیق.. ۶

۱-۵ پیشینه تحقیق.. ۶

۱-۶ اهداف تحقیق.. ۶

۱-۷ فرضیه های تحقیق.. ۷

۱-۸ تعاریف واژه های کلیدی.. ۷

۱-۹ محدوده و قلمرو تحقیق.. ۷

فصل دوم: بنیاد نظری (عناصرداستان)

۲-۱ طرح.. ۹

۲-۱-۱ انواع پیرنگ… ۹

۲-۱-۲ خصوصیات طرح.. ۱۰

۲-۱-۳ تفاوت داستان و طرح.. ۱۱

۲-۲ عناصر ساختاری طرح.. ۱۱

۲-۲-۱ شروع. ۱۲

۲-۲-۲ ناپایداری.. ۱۲

۲-۲-۳ گسترش… ۱۲

۲-۲-۴ تعلیق.. ۱۳

۲-۲-۵ بحران. ۱۴

۲-۲-۶ اوج یا بزنگاه ۱۴

۲-۲-۷ گره گشایی.. ۱۴

۲-۲-۸ پایان. ۱۵

۲-۳ موضوع. ۱۵

۲-۳-۱ انواع موضوع داستان. ۱۶

۲-۳-۲ تفاوت موضوع یا درونمایه. ۱۶

۲-۴ شخصیت… ۱۶

۲-۴-۱ تعریف و پیشینه. ۱۶

۲-۴-۲ ویژگی های شخصیت… ۱۸

۲-۴-۳ طبقه بندی شخصیت… ۱۹

۲-۴-۳-۱ شخصیت از نظر ماهیت… ۱۹

۲-۴-۳-۲ شخصیت از جهت تحویل پذیری یا تحویل ناپذیری.. ۱۹

۲-۴-۳-۳ شخصیت از نظر میزان گستردگی و کمال. ۲۰

۲-۴-۳-۴ شحصیت از جهت نوع کاربرد. ۲۱

۲-۴-۳-۵ شخصیت از نظر نقش داستانی.. ۲۳

۲-۴-۴ شیوه های شخصیت سازی.. ۲۴

۲-۵ گفت و گو. ۲۵

۲-۵-۱ ویژگی های «گفت و گو» در شاهکارهای ادبی.. ۲۶

۲-۵-۲ کارکردهای گفت و گو. ۲۶

۲-۵-۳ سیاق گفت و گو. ۲۷

۲-۵-۴ انواع گفت و گو. ۲۷

۲-۵-۴-۱ گفت و گوی دو طرفه و تک گویی.. ۲۷

۲-۵-۴-۲ انواع تک گویی.. ۲۷

۲-۶ لحن / نواخت… ۲۸

۲-۶-۱ تعریف… ۲۸

۲-۶-۲ انواع لحن.. ۲۸

۲-۶-۳ عناصر سازنده لحن.. ۲۹

۲-۷ زاویه دید. ۲۹

۲-۷-۱ تعریف… ۲۹

۲-۷-۲ انواع زوایه ی دید. ۳۰

۲-۷-۲-۱ زاویه دید بیرونی.. ۳۰

۲-۷-۲-۲ زاویه ی دید درونی.. ۳۱

۲-۷-۳ زاویه دید متغیر و جا به جا شونده ۳۱

۲-۸ صحنه. ۳۱

۲-۸-۱ اجزای صحنه. ۳۲

۲-۸-۲ شیوه ی صحنه پردازی.. ۳۲

۲-۸-۳ وظیفه صحنه. ۳۳

۲-۹ زبان. ۳۳

۲-۹-۱ زیان از دیدگاه ادبیات داستانی.. ۳۳

۲-۹-۲ عناصر هویت دهنده ی زبان. ۳۳

۲-۱۰ درونمایه و مضمون. ۳۴

۲-۱۰-۱ انواع درونمایه. ۳۴

۲-۱۰-۲ نحوه ی ارائه درونمایه. ۳۵

فصل سوم: آثار و احوال مجید دانش آراسته

۳-۱ معرفی مولف و متن.. ۳۷

فصل چهارم: بررسی ساختاری مجموعه

۴-۱ داستان اول «احضار» ۴۶

۴-۱-۱ موضوع. ۴۶

۴-۱-۲ طرح.. ۴۶

۴-۱-۳ ساختار طرح.. ۴۶

۴-۱-۳-۱ شروع. ۴۶

۴-۱-۳-۲ ناپایداری.. ۴۷

۴-۱-۳-۳ گسترش… ۴۷

۴-۱-۳-۴ تعلیق.. ۴۸

۴-۱-۳-۵ بحران. ۴۸

۴-۱-۳-۶ نقطه ی اوج.. ۴۸

۴-۱-۳-۷ گره گشایی.. ۴۹

۴-۱-۳-۸ پایان. ۴۹

۴-۱-۴ پیرنگ بسته یا پیرنگ باز. ۵۰

۴-۱-۵ شخصیت… ۵۰

۴-۱-۵-۱ شخصیت از نظر ماهیت…… ۵۰

۴-۱-۵-۲ شخصیت از جهت اهمیت… ۵۰

۴-۱-۵-۳ شخصیت از جهت تحول پذیری.. ۵۱

۴-۱-۵-۴ شخصیت از جهت گستردگی و کمال. ۵۱

۴-۱-۵-۵ شخصیت از جهت نوع کاربرد. ۵۲

۴-۱-۶ شیوه شخصیت پردازی.. ۵۲

۴-۱-۷ گفت و گو. ۵۲

۴-۱-۸ لحن.. ۵۳

۴-۱-۸-۱ لحن کلی داستان. ۵۳

۴-۱-۸-۲ لحن گفتاری شخصیت ها ۵۳

۴-۱-۹ زاویه دید. ۵۴

۴-۱-۱۰ صحنه. ۵۵

۴-۱-۱۰-۱ محل جغرافیایی.. ۵۵

۴-۱-۱۰-۲ کار و پیشه ی شخصیت ها ۵۵

۴-۱-۱۰-۳ زمان. ۵۵

۴-۱-۱۰-۴ محیط کلی و عمومی شخصیت ها ۵۵

۴-۱-۱۱ زبان داستان. ۵۶

۴-۱-۱۱-۱ استفاده از زبان توصیف… ۵۶

۴-۱-۱۱-۲ استفاده از اطناب… ۵۶

۴-۱-۱۲ درونمایه. ۵۶

۴-۲ قصه ی دوم (تقویم دیواری) ۵۶

۴-۲-۱ موضوع. ۵۶

۴-۲-۲ طرح.. ۵۷

۴-۲-۳ ساختار طرح.. ۵۷

۴-۲-۳-۱ شروع. ۵۷

۴-۲-۳-۲ ناپایداری.. ۵۷

۴-۲-۳-۳ گسترش… ۵۷

۴-۲-۳-۴ تعلیق.. ۵۸

۴-۲-۳-۵ بحران. ۵۸

۴-۲-۳-۶ اوج.. ۵۸

۴-۲-۳-۷ گره گشایی.. ۵۸

۴-۲-۳-۸ پایان. ۵۹

۴-۲-۴ پیرنگ بسته یا پیرنگ باز. ۵۹

۴-۲-۵ شخصیت… ۵۹

۴-۲-۵-۱ شخصیت از جهت اهمیت… ۵۹

۴-۲-۵-۲ شخصیت از جهت گستردگی و کمال. ۶۰

۴-۲-۵-۳ شخصیت از جهت نوع کاربرد. ۶۰

۴-۲-۶ شیوه شخصیت پردازی.. ۶۱

۴-۲-۷ گفت گو. ۶۱

۴-۲-۸ لحن.. ۶۱

۴-۲-۸-۱ لحن کلی داستان. ۶۱

۴-۲-۸-۲ لحن گفتاری شخصیت ها ۶۱

۴-۲-۹ زاویه دید. ۶۲

۴-۲-۱۰ اجزای صحنه. ۶۲

۴-۲-۱۰-۱ محل جغرافیایی.. ۶۲

۴-۲-۱۰-۲ کار و پیشه ی شخصیت ها ۶۲

۴-۲-۱۰-۳ زمان. ۶۳

۴-۲-۱۰-۴ محیط کلی و عمومی شخصیت ها ۶۳

۴-۲-۱۱ زبان داستان. ۶۳

۴-۲-۱۱-۱ استفاده از توصیف… ۶۳

۴-۲-۱۱-۲ استفاده از ضرب المثل (مثل سایر) ۶۳

۴-۲-۱۱-۳ به کارگیری کلمات و ترکیبات خارجی.. ۶۴

۴-۲-۱۲ درون مایه. ۶۴

۴-۳ داستان پنجم: سالن تابستانی.. ۶۴

۴-۳-۱ موضوع داستان پنجم. ۶۴

۴-۳-۲ طرح.. ۶۴

۴-۳-۳ ساختار طرح.. ۶۵

۴-۳-۳-۱ شروع. ۶۵

۴-۳-۳-۲ ناپایداری.. ۶۵

۴-۳-۳-۳ گسترش… ۶۵

۴-۳-۳-۴ تعلیق.. ۶۶

۴-۳-۳-۵ بحران. ۶۶

۴-۳-۳-۶ نقطه اوج.. ۶۶

۴-۳-۳-۷ گره گشایی.. ۶۷

۴-۳-۳-۸ پایان. ۶۷

۴-۳-۴ پیرنگ بسته یا پیرنگ باز. ۶۷

۴-۳-۵ شخصیت… ۶۷

۴-۳-۵-۱ از نظر ماهیت… ۶۷

۴-۳-۵-۲ شخصیت از نظر ماهیت… ۶۸

۴-۳-۵-۳ شخصیت از جهت تحول پذیری.. ۶۸

۴-۳-۵-۴ شخصیت از جهت گستردگی کمال. ۶۸

۴-۳-۵-۵ شخصیت از جهت نوع کاربرد. ۶۸

۴-۳-۶ شیوه شخصیت پردازی.. ۶۹

۴-۳-۷ گفت و گو. ۶۹

۴-۳-۸ لحن.. ۷۰

۴-۳-۸-۱ لحن کلی داستان. ۷۰

۴-۳-۸-۲ لحن گفتاری شخصیت ها ۷۰

۴-۳-۹ زاویه دید. ۷۰

۴-۳-۱۰ صحنه. ۷۱

۴-۳-۱۰-۱ کار و پیشه ی شخصیت ها ۷۱

۴-۳-۱۰-۲ زمان. ۷۱

۴-۳-۱۰-۳ محیط کلی و عمومی شخصیت ها ۷۱

۴-۳-۱۱ زبان داستان. ۷۱

۴-۳-۱۱-۱ توصیف… ۷۲

۴-۳-۱۱-۲ به کارگیری کلمات و ترکیبات عامیانه. ۷۲

۴-۳-۱۱-۳ استفاده از ضرب المثل (مثل سایر) ۷۲

۴-۳-۱۲ درونمایه. ۷۲

۴-۳-۱۳ موضوع. ۷۳

۴-۳-۱۴ طرح.. ۷۳

۴-۳-۱۵ ساختار طرح.. ۷۳

۴-۳-۱۵-۱ شروع. ۷۳

۴-۳-۱۵-۲ ناپایداری.. ۷۳

۴-۳-۱۵-۳ گسترش… ۷۴

۴-۳-۱۵-۴ تعلیق.. ۷۴

۴-۳-۱۵-۵ بحران. ۷۴

۴-۳-۱۵-۶ اوج.. ۷۵

۴-۳-۱۵-۷ گره گشایی.. ۷۵

۴-۳-۱۵-۸ پایان. ۷۵

۴-۳-۱۶ پیرنگ بسته یا پیرنگ باز. ۷۶

۴-۳-۱۷ شخصیت… ۷۶

۴-۳-۱۷-۱ شخصیت از نظر ماهیت… ۷۶

۴-۳-۱۷-۲ شخصی از جهت اهمیت… ۷۶

۴-۳-۱۷-۳ شخصیت از جهت تحول پذیری.. ۷۷

۴-۳-۱۷-۴ شخصیت از جهت گستردگی و کمال. ۷۷

۴-۳-۱۷-۵ شخصیت از جهت نوع کاربرد. ۷۸

۴-۳-۱۸ شیوه شخصیت پردازی.. ۷۸

۴-۳-۱۹ گفت و گو. ۷۹

۴-۳-۲۰ لحن.. ۷۹

۴-۳-۲۰-۱ لحن کلی داستان. ۷۹

۴-۳-۲۰-۲ لحن گفتاری شخصیت ها ۷۹

۴-۳-۲۱ زاویه ی دید. ۸۰

۴-۳-۲۲ اجزای صحنه. ۸۰

۴-۳-۲۲-۱ محل جغرافیایی.. ۸۰

۴-۳-۲۲-۲ کار و پیشه ی شخصیت ها ۸۱

۴-۳-۲۲-۳ زمان. ۸۱

۴-۳-۲۲-۴ محیط کلی و عمومی شخصیت ها ۸۱

۴-۳-۲۳ زبان داستان. ۸۱

۴-۳-۲۳-۱ توصیف… ۸۱

۴-۳-۲۳-۲ استفاده از ضرب المثل / مثل سائر. ۸۱

۴-۳-۲۳-۳ استفاده از کلمات عامیانه. ۸۲

۴-۳-۲۴ درون مایه. ۸۲

۴-۴ داستان هفتم: خط حایل بین شما ۸۳

۴-۴-۱ موضوع. ۸۳

۴-۴-۲ طرح.. ۸۳

۴-۴-۳ ساختار طرح.. ۸۳

۴-۴-۳-۱ شروع. ۸۳

۴-۴-۳-۲ ناپایداری.. ۸۳

۴-۴-۳-۳ گسترش… ۸۴

۴-۴-۳-۴ تعلیق.. ۸۴

۴-۴-۳-۵ بحران. ۸۴

۴-۴-۳-۶ نقطه ی اوج.. ۸۴

۴-۴-۳-۷ گره گشایی.. ۸۵

۴-۴-۳-۸ پایان. ۸۵

۴-۴-۴ پیرنگ بسته یا پیرنگ باز. ۸۵

۴-۴-۵ شخصیت… ۸۵

۴-۴-۵-۱ شخصیت از نظر ماهیت… ۸۵

۴-۴-۵-۲ شخصیت از جهت اهمیت… ۸۵

۴-۴-۵-۳ شخصیت از جهت تحول پذیری.. ۸۶

۴-۴-۵-۴ شخصیت از جهت گستردگی و کمال. ۸۶

۴-۴-۵-۵ شخصیت از جهت نوع کاربرد. ۸۶

۴-۴-۶ شیوه شخصیت پردازی.. ۸۶

۴-۴-۷ گفت و گو. ۸۷

۴-۴-۷-۱ کارکرد گفت و گو. ۸۷

۴-۴-۸ لحن.. ۸۷

۴-۴-۸-۱ لحن کلی داستان. ۸۷

۴-۴-۸-۲ لحن گفتاری شخصیت ها ۸۷

۴-۴-۹ زاویه دید. ۸۸

۴-۴-۱۰ اجزای صحنه. ۸۸

۴-۴-۱۰-۱ محل جغرافیایی.. ۸۸

۴-۴-۱۰-۲ کار و پیشه ی شخصیت ها ۸۸

۴-۴-۱۰-۳ زمان. ۸۸

۴-۴-۱۰-۴ محیط کلی و عمومی شخصیت ها ۸۹

۴-۴-۱۱ زبان داستان. ۸۹

۴-۴-۱۱-۱ استفاده از توصیف… ۸۹

۴-۴-۱۱-۲ استفاده از ضرب المثل/ مثل سائر. ۸۹

۴-۴-۱۱-۳ استفاده از کلمات عامیانه. ۸۹

۴-۴-۱۲ درون مایه. ۹۰

۴-۵ قصه ی هشتم: گنجشک ها در بالکن.. ۹۰

۴-۵-۱ موضوع. ۹۰

۴-۵-۲ طرح.. ۹۰

۴-۵-۳ ساختار طرح.. ۹۱

۴-۵-۳-۱ شروع. ۹۱

۴-۵-۳-۲ ناپایداری.. ۹۱

۴-۵-۳-۳ گسترش… ۹۱

۴-۵-۳-۴ تعلیق.. ۹۱

۴-۵-۳-۵ بحران. ۹۲

۴-۵-۳-۶ نقطه ی اوج.. ۹۲

۴-۵-۳-۷ گره گشایی.. ۹۲

۴-۵-۳-۸ پایان. ۹۳

۴-۵-۴ پیرنگ بسته یا پیرنگ باز. ۹۳

۴-۵-۵ شخصیت… ۹۳

۴-۵-۵-۱ شخصیت از نظر ماهیت… ۹۳

۴-۵-۵-۲ شخصیت از جهت ماهیت… ۹۳

۴-۵-۵-۳ شخصیت از جهت تحول پذیری.. ۹۴

۴-۵-۵-۴ شخصیت از جهت گستردگی و کمال. ۹۴

۴-۵-۵-۵ شخصیت از جهت نوع کاربرد. ۹۴

۴-۵-۶ شیوه شخصیت پردازی.. ۹۴

۴-۵-۷ گفت و گو. ۹۴

۴-۵-۸ لحن.. ۹۵

۴-۵-۸-۱ لحن کلی داستان. ۹۵

۴-۵-۸-۲ لحن گفتاری شخصیت ها ۹۵

۴-۵-۹ زاویه ی دید. ۹۶

۴-۵-۱۰ صحنه. ۹۶

۴-۵-۱۰-۱ محل جغرافیایی.. ۹۶

۴-۵-۱۰-۲ کار و پیشه ی شخصیت ها ۹۶

۴-۵-۱۰-۳ زمان. ۹۶

۴-۵-۱۰-۴ محیط کلی و عمومی شخصیت ها ۹۶

۴-۵-۱۱ زبان داستان. ۹۷

۴-۵-۱۱-۱ استفاده از توصیف… ۹۷

۴-۵-۱۱-۲ استفاده از کلمات عامیانه. ۹۷

۴-۵-۱۲ درون مایه. ۹۷

۴-۶ داستان نهم: آبشار. ۹۷

۴-۶-۱ موضوع. ۹۷

۴-۶-۲ طرح.. ۹۷

۴-۶-۳ ساختار طرح.. ۹۸

۴-۶-۳-۱ شروع. ۹۸

۴-۶-۳-۲ ناپایداری.. ۹۸

۴-۶-۳-۳ گسترش… ۹۸

۴-۶-۳-۴ تعلیق.. ۹۸

۴-۶-۳-۵ بحران. ۹۹

۴-۶-۳-۶ نقطه ی اوج.. ۹۹

۴-۶-۳-۷ گره گشایی.. ۹۹

۴-۶-۳-۸ پایان. ۹۹

۴-۶-۴ پیرنگ بسته یا پیرنگ باز. ۱۰۰

۴-۶-۵ شخصیت… ۱۰۰

۴-۶-۵-۱ شخصیت از نظر ماهیت… ۱۰۰

۴-۶-۵-۲ شخصیت از جهت اهمیت… ۱۰۰

۴-۶-۵-۳ شخصت از جهت تحول پذیری.. ۱۰۰

۴-۶-۵-۴ شخصیت از جهت گسترگی و کمال. ۱۰۰

۴-۶-۵-۵ شخصیت از جهت نوع کاربرد. ۱۰۱

۴-۶-۶ شیوه شخصیت پردازی.. ۱۰۱

۴-۶-۷ لحن.. ۱۰۱

۴-۶-۷-۱ لحن کلی داستان. ۱۰۱

۴-۶-۷-۲ لحن گفتاری شخصیت ها ۱۰۲

۴-۶-۸ زاویه ی دید. ۱۰۲

۴-۶-۹ صحنه. ۱۰۲

۴-۶-۹-۱ محل جغرافیایی.. ۱۰۲

۴-۶-۹-۲ کار و پیشه شخصیت ها ۱۰۲

۴-۶-۹-۳ زمان. ۱۰۲

۴-۶-۹-۴ محیط کلی و عمومی شخصیت ها ۱۰۲

۴-۶-۱۰ زبان داستان. ۱۰۳

۴-۶-۱۰-۱ استفاده از توصیف… ۱۰۳

۴-۶-۱۱ درون مایه. ۱۰۳

۴-۷ داستان دهم: یکی از هزار. ۱۰۳

۴-۷-۱ موضوع. ۱۰۳

۴-۷-۲ طرح.. ۱۰۳

۴-۷-۳ ساختار طرح.. ۱۰۴

۴-۷-۳-۱ ساختار طرح.. ۱۰۴

۴-۷-۳-۲ ناپایداری.. ۱۰۴

۴-۷-۳-۳ گسترش… ۱۰۴

۴-۷-۳-۴ تعلیق.. ۱۰۴

۴-۷-۳-۵ بحران. ۱۰۵

۴-۷-۳-۶ نقطه ی اوج.. ۱۰۵

۴-۷-۳-۷ گره گشایی.. ۱۰۵

۴-۷-۳-۸ پایان. ۱۰۵

۴-۷-۴ پیرنگ بسته یا پیرنگ باز. ۱۰۶

۴-۷-۵ شخصیت… ۱۰۶

۴-۷-۵-۱ شخصیت از نظر ماهیت… ۱۰۶

۴-۷-۵-۲ شخصیت از جهت اهمیت… ۱۰۶

۴-۷-۵-۳ شخصیت از جهت تحول پذیری.. ۱۰۶

۴-۷-۵-۴ شخصیت از جهت گستردگی و کمال. ۱۰۶

۴-۷-۵-۵ شخصیت از نظر نوع کاربرد. ۱۰۷

۴-۷-۶ شیوه شخصیت پردازی.. ۱۰۷

۴-۷-۷ گفت و گو. ۱۰۷

۴-۷-۸ لحن.. ۱۰۸

۴-۷-۸-۱ لحن کلی داستان. ۱۰۸

۴-۷-۸-۲ لحن گفتاری شخصیت ها ۱۰۸

۴-۷-۹ زاویه ی دید. ۱۰۹

۴-۷-۱۰ اجزای صحنه. ۱۰۹

۴-۷-۱۰-۱ محل جغرافیایی.. ۱۰۹

۴-۷-۱۰-۲ کار و پیشه ی شخصیت ها ۱۰۹

۴-۷-۱۰-۳ زمان. ۱۰۹

۴-۷-۱۰-۴ محیط کلی و عمومی شخصیت ها ۱۰۹

۴-۷-۱۱ زبان داستان. ۱۱۰

۴-۷-۱۲ درون مایه. ۱۱۰

۴-۸ داستان یازدهم: مشایعت کنندگان. ۱۱۰

۴-۸-۱ موضوع. ۱۱۰

۴-۸-۲ طرح.. ۱۱۰

۴-۸-۳ ساختار طرح.. ۱۱۱

۴-۸-۳-۱ شروع. ۱۱۱

۴-۸-۳-۲ ناپایداری.. ۱۱۱

۴-۸-۳-۳ گسترش… ۱۱۱

۴-۸-۳-۴ تعلیق.. ۱۱۱

۴-۸-۳-۵ بحران. ۱۱۲

۴-۸-۳-۶ نقطه ی اوج.. ۱۱۲

۴-۸-۳-۷ گره گشایی.. ۱۱۲

۴-۸-۳-۸ پایان. ۱۱۲

۴-۸-۴ پیرنگ بسته یا پیرنگ باز. ۱۱۳

۴-۸-۵ شخصیت… ۱۱۳

۴-۸-۵-۱ شخصیت از نظر ماهیت… ۱۱۳

۴-۸-۵-۲ شخصیت غیر انسان. ۱۱۳

۴-۸-۵-۳ شخصیت از جهت اهمیت… ۱۱۳

۴-۸-۵-۴ شخصیت از جهت تحول پذیری.. ۱۱۳

۴-۸-۵-۵ شخصیت از جهت گستردگی و کمال. ۱۱۳

۴-۸-۵-۶ شخصیت از جهت نوع کاربرد. ۱۱۴

۴-۸-۶ شخصیت پردازی.. ۱۱۴

۴-۸-۷ گفت و گو. ۱۱۴

۴-۸-۸ لحن.. ۱۱۵

۴-۸-۸-۱ لحن کلی داستان. ۱۱۵

۴-۸-۸-۲ لحن گفتاری شخصیت ها ۱۱۵

۴-۸-۹ زاویه دید. ۱۱۵

۴-۸-۱۰اجزای صحنه. ۱۱۵

۴-۸-۱۰-۱ محل جغرافیایی.. ۱۱۵

۴-۸-۱۰-۲ کار و پیشه ی شخصیت… ۱۱۵

۴-۸-۱۰-۳ زمان. ۱۱۶

۴-۸-۱۰-۴ محیط کلی و عمومی شخصیت ها ۱۱۶

۴-۸-۱۱ زبان داستان. ۱۱۶

۴-۸-۱۱-۱ استفاده از توصیف… ۱۱۶

۴-۸-۱۱-۲ استفاده از ابیات شاعر. ۱۱۶

۴-۸-۱۱-۳ استفاده از تشبیه. ۱۱۶

۴-۸-۱۲ درون مایه. ۱۱۷

۴-۹ داستان دوازدهم : عشق فقیر من.. ۱۱۷

۴-۹-۱ موضوع. ۱۱۷

۴-۹-۲ طرح.. ۱۱۷

۴-۹-۳ ساختار طرح.. ۱۱۷

۴-۹-۳-۱ شروع. ۱۱۷

۴-۹-۳-۲ ناپایداری.. ۱۱۷

۴-۹-۳-۳ گسترش… ۱۱۸

۴-۹-۳-۴ تعلیق.. ۱۱۸

۴-۹-۳-۵ بحران. ۱۱۸

۴-۹-۳-۶ نقطه اوج.. ۱۱۸

۴-۹-۳-۷ گره گشایی.. ۱۱۹

۴-۹-۳-۸ پایان. ۱۱۹

۴-۹-۴ پیرنگ باز یا پیرنگ بسته. ۱۱۹

۴-۹-۵ شخصیت… ۱۱۹

۴-۹-۵-۱ شخصیت از نظر ماهیت… ۱۱۹

۴-۹-۵-۲ شخصیت از جهت اهمیت… ۱۱۹

۴-۹-۵-۳ شخصیت از جهت تحول پذیری.. ۱۲۰

۴-۹-۵-۴ شخصیت از جهت گستردگی و کمال. ۱۲۰

۴-۹-۵-۵ شخصیت از جهت نوع کاربرد. ۱۲۰

۴-۹-۶ شیوه ی شخصیت پردازی.. ۱۲۰

۴-۹-۷ گفت و گو. ۱۲۰

۴-۹-۸ لحن.. ۱۲۱

۴-۹-۸-۱ لحن کلی داستان. ۱۲۱

۴-۹-۸-۲ لحن گفتاری شخصیت ها ۱۲۱

۴-۹-۹ زاویه دید. ۱۲۱

۴-۹-۱۰ اجزای صحنه. ۱۲۲

۴-۹-۱۰-۱ محل جغرافیایی.. ۱۲۲

۴-۹-۱۰-۲ کار و پیشه ی شخصیت ها ۱۲۲

۴-۹-۱۰-۳ زمان. ۱۲۲

۴-۹-۱۰-۴ محیط کلی و عمومی شخصیت ها ۱۲۲

۴-۹-۱۱ زبان داستان. ۱۲۲

۴-۹-۱۱-۱ استفاده از توصیف… ۱۲۲

۴-۹-۱۲ درون مایه. ۱۲۳

۴-۱۰ داستان سیزدهم: اعلیحضرت… ۱۲۳

۴-۱۰-۱ موضوع. ۱۲۳

۴-۱۰-۲ طرح.. ۱۲۳

۴-۱۰-۳ ساختار طرح.. ۱۲۳

۴-۱۰-۳-۱ شروع. ۱۲۳

۴-۱۰-۳-۲ ناپایداری.. ۱۲۴

۴-۱۰-۳-۳ گسترش… ۱۲۴

۴-۱۰-۳-۴ تعلیق.. ۱۲۴

۴-۱۰-۳-۵ بحران. ۱۲۵

۴-۱۰-۳-۶ نقطه اوج.. ۱۲۵

۴-۱۰-۳-۷ گره گشایی.. ۱۲۵

۴-۱۰-۴-۸ پایان. ۱۲۵

۴-۱۰-۵ پیرنگ بسته تا پیرنگ باز. ۱۲۵

۴-۱۰-۶ شخصیت… ۱۲۶

۴-۱۰-۶-۱ شخصیت از نظر ماهیت… ۱۲۶

۴-۱۰-۶-۲ شخصیت از جهت اهمیت… ۱۲۶

۴-۱۰-۶-۳ شخصیت از جهت تحویل پذیری.. ۱۲۶

۴-۱۰-۶-۴ شخصیت از جهت گستردگی و کمال. ۱۲۶

۴-۱۰-۶-۵ شخصیت از جهت نوع کارکرد. ۱۲۶

۴-۱۰-۷ شیوه ی شخصیت پردازی.. ۱۲۷

۴-۱۰-۸ گفت و گو. ۱۲۷

۴-۱۰-۹ لحن.. ۱۲۸

۴-۱۰-۹-۱ لحن گفت شخصیت ها ۱۲۸

۴-۱۰-۱۰ زاویه دید. ۱۲۹

۴-۱۰-۱۱ اجزای صحنه. ۱۲۹

۴-۱۰-۱۱-۱ محل جغرافیایی.. ۱۲۹

۴-۱۰-۱۱-۲ کار و پیشه ی شخصیت… ۱۲۹

۴-۱۰-۱۱-۳ زمان. ۱۲۹

۴-۱۰-۱۱-۴ محیط کلی و عمومی شخصیت ها ۱۳۰

۴-۱۰-۱۲ زبان داستان. ۱۳۰

۴-۱۰-۱۲-۱ استفاده از توصیف… ۱۳۰

۴-۱۰-۱۲-۲ استفاده از ضرب المثل (مثل سائر) ۱۳۰

۴-۱۰-۱۲-۳ استفاده از اشعار و ابیات شاعران. ۱۳۰

۴-۱۰-۱۲-۴ ذکر نام بعضی از شاعران و اشخاص…. ۱۳۰

۴-۱۰-۱۲-۵ استفاده از کلمات عامیانه و بی ادبانه. ۱۳۱

۴-۱۰-۱۳ درون مایه. ۱۳۱

۴-۱۱ داستان چهاردهم: اجرای مردمی.. ۱۳۱

۱۴-۱۱-۱ موضوع. ۱۳۱

۴-۱۱-۲ طرح.. ۱۳۱

۱۴-۱۱-۳ ساختار طرح.. ۱۳۱

۴-۱۱-۳-۱ شروع. ۱۳۲

۴-۱۱-۳-۲ ناپایداری.. ۱۳۲

۴-۱۱-۳-۳ گسترش… ۱۳۲

۴-۱۱-۳-۴ تعلیق.. ۱۳۲

۴-۱۱-۳-۵ بحران. ۱۳۳

۴-۱۱-۳-۶ نقطه ی اوج.. ۱۳۳

۴-۱۱-۳-۷ پایان. ۱۳۳

۴-۱۱-۴ پیرنگ بسته یا پیرنگ باز. ۱۳۳

۴-۱۱-۵ شخصیت… ۱۳۴

۴-۱۱-۵-۱ شخصیت از نظر ماهیت هستند. ۱۳۴

۴-۱۱-۵-۲ شخصیت از جهت اهمیت… ۱۳۴

۴-۱۱-۵-۳ شخصیت از جهت تحویل پذیری.. ۱۳۴

۴-۱۱-۵-۴ شخصیت از جهت گستردگی و کمال. ۱۳۴

۴-۱۱-۵-۵ شخصیت از جهت نوع کاربرد. ۱۳۴

۴-۱۱-۶ شیوه شخصیت پردازی.. ۱۳۵

۴-۱۱-۷ گفت و گو. ۱۳۵

۴-۱۱-۸ لحن.. ۱۳۶

۴-۱۱-۸-۱ لحن کلی داستان. ۱۳۶

۴-۱۱-۸-۲ لحن گفتاری شخصیت ها ۱۳۶

۴-۱۱-۹ زاویه دید. ۱۳۶

۴-۱۱-۱۰ اجزای صحنه. ۱۳۷

۴-۱۱-۱۰-۱ محل جغرافیایی.. ۱۳۷

۴-۱۱-۱۰-۲ کار و پیشه ی شخصیت ها ۱۳۷

۴-۱۱-۱۰-۳ زمان. ۱۳۷

۴-۱۱-۱۰-۴ محیط کلی و عمومی شخصیت ها ۱۳۷

۴-۱۱-۱۱ زبان داستان. ۱۳۷

۴-۱۱-۱۱-۱ استفاده از توصیف… ۱۳۷

۴-۱۱-۱۱-۲ استفاده از ضرب المثل/ مثل سائر. ۱۳۸

۴-۱۱-۱۱-۳ ذکر نام شاعران. ۱۳۸

۴-۱۱-۱۲ درونمایه. ۱۳۸

۴-۱۲ داستان پانزدهم: شهر کوران. ۱۳۸

۴-۱۲-۱ موضوع. ۱۳۸

۴-۱۲-۲ طرح.. ۱۳۸

۴-۱۲-۳ ساختار طرح.. ۱۳۸

۴-۱۲-۳-۱ شروع. ۱۳۹

۴-۱۲-۳-۲ ناپایداری.. ۱۳۹

۴-۱۲-۳-۳ گسترش… ۱۳۹

۴-۱۲-۳-۴ تعلیق.. ۱۳۹

۴-۱۲-۳-۵ بحران. ۱۳۹

۴-۱۲-۳-۶ نقطه ی اوج.. ۱۴۰

۴-۱۲-۳-۷ پایان. ۱۴۰

۴-۱۲-۴ پیرنگ بسته یا پیرنگ باز. ۱۴۰

۴-۱۲-۵ شخصیت… ۱۴۱

۴-۱۲-۵-۱ شخصیت از نظر ماهیت… ۱۴۱

۴-۱۲-۵-۲ شخصیت از جهت اهمیت… ۱۴۱

۴-۱۲-۵-۳ شخصیت از جهت تحول پذیری.. ۱۴۱

۴-۱۲-۵-۴ شخصیت از جهت گستردگی و کمال. ۱۴۱

۴-۱۲-۵-۵ شخصیت از نطر نوع کاربرد. ۱۴۲

۴-۱۲-۶ شیوه شخصیت پردازی.. ۱۴۲

۴-۱۲-۷ گفت و گو. ۱۴۲

۴-۱۲-۸ لحن.. ۱۴۳

۴-۱۲-۸-۱ لحن کلی داستان. ۱۴۳

۴-۱۲-۸-۲ لحن گفتاری شخصیت ها ۱۴۳

۴-۱۲-۹ زاویه دید. ۱۴۳

۴-۱۲-۱۰ اجزای صحنه. ۱۴۴

۴-۱۲-۱۰-۱ محل جغرافیایی.. ۱۴۴

۴-۱۲-۱۰-۲ کار پیشه ی شخصیت ها ۱۴۴

۴-۱۲-۱۰-۳ زمان. ۱۴۴

۴-۱۲-۱۰-۴ محیط کلی و عمومی شخصیت ها ۱۴۴

۴-۱۲-۱۱ زبان داستان. ۱۴۵

۴-۱۲-۱۱-۱ استفاده از توصیف… ۱۴۵

۴-۱۲-۱۱-۲ استفاده از ضرب المثل / (مثل سائر) ۱۴۵

۴-۱۲-۱۱-۳ استفاده از اشعار و ابیات شاعران. ۱۴۵

۴-۱۲-۱۱-۴ استفاده از کلمات عامیانه. ۱۴۵

۴-۱۲-۱۲ درون مایه. ۱۴۶

۴-۱۳ داستان شانزدهم کوچه های پیر. ۱۴۶

۴-۱۳-۱ موضوع. ۱۴۶

۴-۱۳-۲ طرح.. ۱۴۶

۴-۱۳-۳ ساختار طرح.. ۱۴۶

۴-۱۳-۳-۱ شروع. ۱۴۶

۴-۱۳-۳-۲ ناپایداری.. ۱۴۷

۴-۱۳-۳-۳ گسترش… ۱۴۷

۴-۱۳-۳-۴ تعلیق.. ۱۴۷

۴-۱۳-۳-۵ بحران. ۱۴۸

۴-۱۳-۳-۶ نقطه ی اوج.. ۱۴۸

۴-۱۳-۳-۷ گره گشایی.. ۱۴۸

۴-۱۳-۳-۸ پایان. ۱۴۹

۴-۱۳-۴ پیرنگ بسته یا پیرنگ باز. ۱۴۹

۴-۱۳-۵ شخصیت… ۱۴۹

۴-۱۳-۵-۱ شخصیت از نظر ماهیت… ۱۴۹

۴-۱۳-۵-۲ شخصیت از جهت اهمیت… ۱۵۰

۴-۱۳-۵-۳ شخصیت از جهت تحول پذیری.. ۱۵۰

۴-۱۳-۵-۴ شخصیت از جهت گستردگی و کمال. ۱۵۰

۴-۱۳-۵-۵ شخصیت از جهت از نوع کاربرد. ۱۵۱

۴-۱۳-۶ شیوه شخصیت پردازی.. ۱۵۱

۴-۱۳-۷ گفت و گو. ۱۵۱

۴-۱۳-۸ لحن داستان. ۱۵۲

۴-۱۳-۸-۱ لحن کلی داستان. ۱۵۲

۴-۱۳-۸-۲ لحن گفتاری شخصیت ها ۱۵۲

۴-۱۳-۹ زاویه ی دید. ۱۵۳

۴-۱۳-۱۰ صحنه. ۱۵۳

۴-۱۳-۱۰-۱ محل جغرافیایی.. ۱۵۳

۴-۱۳-۱۰-۲ زمان. ۱۵۴

۴-۱۳-۱۰-۳ محیط کلی و عمومی شخصیت ها ۱۵۴

۴-۱۳-۱۱ زبان داستان. ۱۵۴

۴-۱۳-۱۱-۱ استفاده از توصیف… ۱۵۴

۴-۱۳-۱۱-۲ استفاده از ضرب المثل / مثل سائر. ۱۵۴

۴-۱۳-۱۱-۳ استفاده از کلمات عامیانه و محلی.. ۱۵۵

۴-۱۳-۱۱-۴ ذکر اسامی نویسندگان و اشخاص…. ۱۵۵

۴-۱۳-۱۲ درون مایه. ۱۵۵

۴-۱۴داستان هیجدهم: فردا چه روزی است… ۱۵۶

۴-۱۴-۱ موضوع. ۱۵۶

۴-۱۴-۲ طرح.. ۱۵۶

۴-۱۴-۳ ساختار طرح.. ۱۵۶

۴-۱۴-۳-۱ شروع. ۱۵۶

۴-۱۴-۳-۲ ناپایداری.. ۱۵۷

۴-۱۴-۳-۳ گسترش… ۱۵۷

۴-۱۴-۳-۴ تعلیق.. ۱۵۷

۴-۱۴-۳-۵ بحران. ۱۵۷

۴-۱۴-۳-۶ نقطه ی اوج.. ۱۵۸

۴-۱۴-۳-۷ گره گشایی.. ۱۵۸

۴-۱۴-۳-۸ پایان. ۱۵۸

۴-۱۴-۴ پیرنگ بسته یا پیرنگ باز. ۱۵۸

۴-۱۴-۵ شخصیت… ۱۵۸

۴-۱۴-۵-۱ شخصیت از نظر ماهیت… ۱۵۸

۴-۱۴-۵-۲ شخصیت از جهت اهمیت… ۱۵۹

۴-۱۴-۵-۳ شخصیت از جهت تحول پذیری.. ۱۵۹

۴-۱۴-۵-۴ شخصیت از جهت گستردگی و کمال. ۱۵۹

۴-۱۴-۵-۵ شخصیت از جهت نوع کاربرد. ۱۵۹

۴-۱۴-۶ شیوه ی شخصیت پردازی.. ۱۶۰

۴-۱۴-۷ گفت و گو. ۱۶۰

۴-۱۴-۸ لحن.. ۱۶۱

۴-۱۴-۸-۱ لحن کلی داستان. ۱۶۱

۴-۱۴-۹ زاویه دید. ۱۶۱

۴-۱۴-۱۰ اجزای صحنه. ۱۶۱

۴-۱۴-۱۰-۱ محل جغرافیایی.. ۱۶۱

۴-۱۴-۱۰-۲ کار و پیشه ی شخصیت ها ۱۶۲

۴-۱۴-۱۰-۳ زمان. ۱۶۲

۴-۱۴-۱۰-۴ محیط کلی و عمومی شخصیت ها ۱۶۲

۴-۱۴-۱۱ زبان داستان. ۱۶۲

۴-۱۸-۱۱-۱ استفاده از توصیف… ۱۶۲

۴-۱۴-۱۱-۲ استفاده از ضرب المثل / مثل سایر. ۱۶۲

۴-۱۴-۱۱-۳ ذکر نام بعضی از نویسندگان. ۱۶۳

۴-۱۴-۱۲ درون مایه. ۱۶۳

۴-۱۵ داستان نوزدهم: پرسه ای در قاب عکس کلاس پنجم ابتدایی.. ۱۶۳

۴-۱۵-۱ موضوع. ۱۶۳

۴-۱۵-۲ طرح.. ۱۶۳

۴-۱۵-۳ ساختار طرح.. ۱۶۳

۴-۱۵-۳-۱ شروع. ۱۶۳

۴-۱۵-۳-۲ ناپایداری.. ۱۶۴

۴-۱۵-۳-۳ گسترش… ۱۶۴

۴-۱۵-۳-۴ تعلیق.. ۱۶۴

۴-۱۵-۳-۵ بحران. ۱۶۴

۴-۱۵-۳-۶ نقطه اوج.. ۱۶۴

۴-۱۵-۳-۷ گره گشایی.. ۱۶۵

۴-۱۵-۳-۸ پایان. ۱۶۵

۴-۱۵-۴ پیرنگ بسته یا پیرنگ باز. ۱۶۵

۴-۱۵-۵ شخصیت… ۱۶۵

۴-۱۵-۵-۱ شخصیت از جهت اهمیت… ۱۶۵

۴-۱۵-۵-۲ شخصیت از جهت تحول پذیری.. ۱۶۶

۴-۱۵-۵-۳ شخصیت از لحاظ گستردگی و کمال. ۱۶۶

۴-۱۵-۵-۴ شخصیت از نظر نوع کاربرد. ۱۶۶

۴-۱۵-۶ شیوه شخصیت پردازی.. ۱۶۷

۴-۱۵-۷ گفت و گو. ۱۶۷

۴-۱۵-۸ لحن.. ۱۶۸

۴-۱۵-۸-۱ لحن کلی داستان. ۱۶۸

۴-۱۵-۸-۲ لحن گفتاری شخصیت ها ۱۶۸

۴-۱۵-۹ زاویه دید. ۱۶۹

۴-۱۵-۱۰ اجزای صحنه. ۱۶۹

۴-۱۵-۱۰-۱ محل جغرافیایی.. ۱۶۹

۴-۱۵-۱۰-۲ کارو پیشه ی شخصیت ها ۱۶۹

۴-۱۵-۱۰-۳ زمان. ۱۷۰

۴-۱۵-۱۰-۴ محیط کلی و عمومی داستان. ۱۷۰

۴-۱۵-۱۱ زبان داستان. ۱۷۰

۴-۱۵-۱۱-۱ استفاده از توصیف… ۱۷۰

۴-۱۵-۱۱-۲ استفاده از کلمات عامیانه. ۱۷۰

۴-۱۵-۱۲ درون مایه. ۱۷۰

فصل پنجم: نتایج، پیشنهادات

۵-۱ نتیجه. ۱۷۲

۵-۲ پیشنهادات… ۱۷۴

منابع و مآخد. ۱۷۹

چکیده

داستان کوتاه، به شکل والگوی امروزی در قرن نوزدهم ظهور کرد و روایت کوتاهی است که حادثه وعمل واحدی را در برهه ای از زمان گزارش می کند که بتوان آن را در یک وهله خواند. مجموعه داستان های کوتاه «گنجشک ها در بالکن» مجید دانش آراسته یکی از داستان های کوتاه است که در این تحقیق از لحاظ طرح، عناصر ساختاری طرح، موضوع، شخصیت، گفت و گو، لحن، زاویه دید، صحنه، زبان و درونمایه به روش کتابخانه ای به صورت توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. طرح بیشترداستان ها یاد آور خاطرات گذشته است که در ذهن مخاطب ترسیم می شود. از لحاظ ساختاری نویسنده سعی بر آن داشته است تا در مورد تمام مولفه ها از یک ساختار مشابه استفاده کند. نویسنده در این اثر از موضوعات متنوع مسایل استفاده نموده است. شخصیت ها در داستان ها انسانی و غیر انسانی، اصلی و فرعی، ایستا و پویا، ساده و جامع، قالبی و غیره می باشند. گفت و گو به صورت مستقیم، دو طرفه می باشد، تک گویی و نمایشی بوده و از لحن توصیفی استفاده شده است. لحن کلی داستان توصیفی و حاصل تجربه ی شخصی نویسنده یا راوی است و گاهی هم انتقادی است. بیشتر داستان ها از زاویه دید دانای کل روایت شده است و خواننده حضور نویسنده را به عنوان راوی در کل داستان حس میکند. در صحنه های داستان از محل جغرافیایی، کار و پیشه ی شخصیت ها، زمان و محیط کلی و عمومی شخصیت ها استفاده شده است. زبان داستان ها روان، گاهی همراه با توصیف و ضرب المثل و کلمات و اصطلاحات عامیانه بیان شده است. درونمایه در این داستان ها شامل توجه به رویاپردازی، مقاومت و صبر در برابر مصایب و مشکلات و قدردانی از همنوعان در زمان حیات می باشد. مهمترین ویژگی داستا ن های دانش آراسته مبتنی بر واقعیت گرایی و تعلیم اصول اخلاقی است که برای نیل به این مهم در بیشتر داستان ها از عنصر درونمایه بهره برده است. نثر داستان ها به صورت ساده و به گونه ای مستقیم و بدون پیچیدگی بیان می شود و از عناصر سازنده زبان که شامل توصیف و بکارگیری کلمات و ترکیبات عامیانه و ضرب المثل ها است، استفاده شده است.

کلید واژه: عناصر داستان، داستان کوتاه، مجید دانش آراسته، شخصیت، تجزیه و تحلیل، ساختار

فصل اول (کلیات تحقیق)

۱-۱ مقدمه تحقیق

داستان کوتاه، به شکل والگوی امروزی در قرن نوزدهم ظهور کرد. اولین بار، ادگار آلن پو، در سال ۱۸۴۲ اصول انتقادی وفنی خاصی را ارائه داد که تفاوت میان شکل های کوتاه وبلند داستان نویسی رامشخص می‌کرد، اما بر خلاف اصولی که پو ارائه داده بود، داستان های کوتاهی که در قرن نوزدهم نوشته می شد، ساختمانی حساب شده و محکم نداشت و به آن ها، قصه، طرح، لطیفه وحتی مقاله می گفتند.

براندر ماتیوز منتقد آمریکایی(۱۸۵۲-۱۹۲۹)صاحب کتاب ((فلسفه داستان کوتاه )) در سال ۱۸۸۵، اولین بار اصطلاح داستان کوتاه رادر زبان انگلیسی پیشنهاد کرد و داستان کوتاه را از داستانی که کوتاه شده بود فرق گذاشت واز آن تاریخ، اصطلاح داستان کوتاه برای گونه های متنوع این نوع داستان در زبان انگلیسی متداول شد. (میرصادقی، ۱۳۷۶: ۲۵۶)

ادگارآلن پو و گوگول دو نویسنده هستند که از آنها به عنوان پدران داستان کوتاه به مفهوم امروزی آن نام می برند. این دو نویسنده هم زمان یعنی در سال ۱۸۰۹ به دنیا امده اند و هر دو عمر کوتاه و پر ادباری داشتند ودر سال های نزدیک به هم مردند. پو، در سال ۱۸۴۹و گوگول سه سال بعد از او در سال ۱۸۵۲ در گذشت. تاثیری که هر کدام از آنها بر داستان کوتاه نویسان بعد از خودشان گذاشتند، از اهمیت بنیادی بسیاری برخوردار است. (همان: ۲۵۷)

بعد از این دو آغاز گر نوآور و مبتکر، داستان کوتاه نویسان دیگری آمدندو انواع داستان های کوتاه و داستان‌های بلند و رمان های کوتاه را به وجود آوردند.

داستان کوتاه است که حادثه وعمل واحدی را در برشی از زمان گزارش کند و بتوان آن را در یک وهله خواند. در این روایت خلاقه شخصیت های محدود در عمل حادثه واحدی شرکت دارند. داستان کوتاه خوب باید بدرخشد، خواننده را به هیجان آورد و در او اثر کند. سه شاخصه ی بزرگ داستان کوتاه عبارت است از: حادثه واحد، تاثیر واحد و محدویت زمان وشخصیت. (همان: ۲۵۷)

در ادبیات ایران حکایت کوتاه تاریخی و تعلیمی بسیاری می یابیم که شباهت های زیادی با داستان کوتاه دارند. اما داستان کوتاه به معنی امروزین، نخستین بار درسال ۱۳۰۰ شمسی با انتشار یکی بود ویکی نبود محمد علی جمال زاده (۱۲۷۰-۱۳۷۷ش) در ایران پا گرفت و از نام آوران کوتاه میتوان به این نویسندگان اشاره کرد: صادق هدایت (۱۲۸۱-۱۳۳۰ش)، بزرگ علوی(۱۲۸۲-۱۳۷۷ش)، صادق چوبک (۱۲۹۵-۱۳۷۷ش)، سیمین دانشور(ت۱۳۰۰ش)، جلال آل احمد و جمال میر صادقی… . (رهنما، ۱۳۶۳: ۵۲)

پایان نامه کنونی درباره تحلیل ساختاری مجموعه داستانهای کوتاه و گنجشک ها در بالکن نوشته «مجید دانش آراسته» نویسنده اهل گیلان و ساکن رشت است که در سال ۱۳۸۹ به چاپ رسیده است. پایان نامه پیش روی درپنج فصل تنظیم شده است. در فصل اول به کلیات تحقیق پرداخته شده است و فصل دوم در بردارنده بنیاد نظری است که براساس نظریه های اثبات شده به تعریف ساختار، موضوع، طرح و اجزای ساختاری طرح، شخصیت وانواع آن گفت وگو و انواع لحن وانواع آن، زاویه دید، صحنه و اجزای آن، عناصر سازنده زبان داستان ودرونمایه اشاره کردیم.

در فصل سوم پایان نامه به معرفی متن مؤلف اختصاص دارد، به زندگینامه ومعرفی دانش آراسته از دیدگاه نویسندگان مختلف وخدمات اجتماعی وادبی و… که درجهات مختلف انجام داده است وبه معرفی مجموعه ((گنجشک ها در بالکن)) پرداخته ایم

فصل چهارم به تجزیه وتحلیل ساختار داستان اختصاص دارد. ترتیب تجزیه و تحلیل ساختاری در داستان رعایت گردیده است بدین معنی که هر داستان اول موضوع وبعد طرح وساختارطرح، شخصیت و…. بررسی شده است تا آخرداستان به همین ترتیب عمل گردیده است.

در فصل پنجم به نتیجه حاصل از تجزیه وتحلیل فصل چهارم پرداخته شده است، و در پایان، منابع و مأخذ ذکرگردیده است.

۱-۲ بیان مسأله

ساختار مفهوم وسیع وپیچیده است و درباره آن اختلاف وجود دارد اما فرض اصلی ساختار گرایی این است که فعالیت آدمی وفراوردهای آن حتی خود ادراک و تفکر چیزهای ساختگی اند نه طبیعی. (احمدی، ۱۳۷۸: ۴۲) ساختار در اصل ساختن است و هدف تحلیل که فهم آن از راه ارجاع نزدیک به مفاهیم نظام و ارزش صورت می گیرد، بنا به تعریفی که در نشانه شناسی از آنها میشود، یک ساختار نظم وترتیبی صرفا مکانیکی وخالی از معنا نیست. کار اصلی ساختار، تحلیل ساختاری یک اثر به شرح زیر است: مشخص کردن اجزاء وعناصر تشکیل دهنده ساختار اثر، بررسی روابط و مناسبات میان آنها وشناخت صورتهای دلالت گری که وجود معنا را امکانپذیر می کند. (داد، ۱۳۹۰: ۱۱۷)

داستان کوتاه شاخه ای از ادبیات داستانی منثور به شمار می رود که تقریبأ صدو پنجاه سال از پیرایش آن در جهان سپری می شود. این گونه ادبی از قرن نوزدهم در ملل اروپایی و آمریکایی با پیشگامی اسکار آلن پو نویسنده روسی پا به عرصه وجود نهاد و در ایران با مجموعه یکی بود یکی نبود (۱۲۰۱) محمدعلی جمال زاده آغاز گردید.

 تعداد صفحه :۲۰۹

قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        *       [email protected]

[add_to_cart id=146787]

—-

پشتیبانی سایت :       

*