دانشگاه قرآن و حدیث
پایاننامهی کارشناسی ارشد
رشته علوم حدیث
گرایش نهج البلاغه
لذات معنوی
استاد راهنما
حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی
استاد مشاور
سید علی رضا حسینی
بهمن ۱۳۹۱
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
انسان محور و مدار و انگیزهی عموم فعالیتها و برنامههای روزانهاش را کسب لذت قرار داده است.
در این نوشتار مختصر ابتدا به تعریف لذات مادی و معنوی پرداختهایم. سپس لذات را در کلام بزرگان دین بررسی کرده و لذات خیالی را برشمردهایم. در بخش دوم لذات معنوی شناختی و رفتاری معرفی شده و برخی راهکارهای دستیابی به این لذات ذکر شده است. پخش پایانی این نوشتار به بررسی عوامل محرومیت آدمی از لذات معنوی اختصاص یافته است. از آن جا که قساوت قلب از مهم ترین عوامل محرومیت از لذات معنوی است، مقدار قابل توجهی از این بخش به بررسی بحث قساوت قلب اختصاص یافته است.
کلید واژه : لذت معنوی، قساوت قلب، ذکر خدا، گریه، توهم لذت
فهرست
۱٫۲٫۱٫ راه رهایی از لذات مادی و دنیوی.. ۱۰
۳/۱٫ تعریف فرح، سرور و نضره ۱۱
فصل دوم: لذات معنوی در کلام بزرگان.. ۱۳
فصل سوم: گونه های لذت معنوی خیالی.. ۱۷
۳٫۱ لذت عبادت در چهارچوب ادیان باطل.. ۱۷
۳٫۲ احساس لذت از فراوانی مال.. ۱۸
۳٫۳ توهم لذت برای انسان بدعتگزار. ۱۸
۳٫۴٫ توهم لذت از زهد ساختگی و بیپایه و اساس… ۱۹
لذات معنوی واقعی و عوامل پیدایش و ازدیاد آنها ۲۵
فصل اول: لذات معنوی واقعی شناختی.. ۲۷
۱٫۱٫۱٫ آثار و پیامدهای معرفت خداوند متعال. ۲۸
۱٫۲٫۱٫ راه های ازدیاد محبت خدا ۳۷
۱٫۳٫۱٫ راههای چشیدن شیرینی ایمان. ۴۵
۱٫۴٫۱ راههای عملی کسب حب اهلبیت۷٫ ۷۰
فصل دوم: لذات معنوی واقعی رفتاری.. ۷۹
۲٫۶٫۱٫ ریشهی لذت بردن از قرائت قرآن. ۸۸
۲٫۹٫ لذت و شادی در دورهی ظهور امام زمان۷.. ۹۵
۲٫۱۰٫۱٫ گریه در هنگام یاد اهلبیت: ۹۶
۲٫۱۰٫۲٫ گریه از خشیت خداوند. ۹۸
۲٫۱۰٫۳٫ عوامل زیاد شدن گریه. ۹۹
عوامل محرومیت از لذات معنوی.. ۱۰۱
۱٫۳٫ عوامل ایجاد قساوت قلب… ۱۰۵
۱٫۳٫۴٫ بلندی آرزوهای دنیایی.. ۱۰۷
۱٫۴٫ رابطهی بین قساوت قلب و لذات معنوی.. ۱۱۰
۱٫۵٫۴٫ محبت کردن به ایتام. ۱۱۲
فصل دوم: برخی دیگر از عوامل محرومیت از لذات معنوی.. ۱۱۵
۲٫۱٫۱٫ محرومیت از نماز شب بر اثر گناهان. ۱۱۵
۲٫۱٫۲٫ محرومیت از نماز شب بر اثر دروغ. ۱۱۵
۲٫۱٫۳٫ محرومیت از نماز شب بر اثر عجب.. ۱۱۶
۲٫۱٫۴٫ محرومیت از قبولی عمل بر اثر حرام خواری.. ۱۱۶
۲٫۱٫۵٫ محرومیت از قبولی عمل بر اثر نیت سوء نسبت به برادر مومن. ۱۱۷
۲٫۴٫ محافظت نکردن خویش از هوی و هوس… ۱۱۸
کلیات
بیان مسئله
یکی از بالاترین عوامل و ریشه های جذب انسانها به دین و رعایت دستورات الهی و احکام دینی و التزام به مبانی اعتقادی دینی، لذت بردن از دینداری است. بسیاری از دین گریزان و حتی دین ستیزان اگر بدانند که چه لذات غیر قابل توصیفی در دین داری واقعی نهفته است به دنبال التزام و عمل به دستورات دین خواهند رفت چرا که ریشهی بسیاری از دین گریزیها و زیر پا گذاشتن فرامین الهی لذتی است که از ترک واجب و انجام حرام میبرند.
در این نوشتار به بیان اقسام لذات معنوی پرداخته شده راه های کسب و تقویت آن توضیح داده شده است.
اهمیت و ضرورت
دانستن اقسام لذات معنوی واقعی چه لذات شناختی و چه لذات رفتاری آن قدر مهم است که میتواند سبب ارتقای ایمان تقوا و معرفت دین داران و اهل معنویت باشد. یعنی ثابت قدم شدن آنان در مسیر بندگی خدا که برای انسان مسئله ای از بندگی خدا مهمتر نیست چرا که هدف از آفرینش ما بندگی و عبودیت بوده است: و ما خلقت الجن و الانس الا یعبدون آن کس به دنبال کشیدن طعم شیرین لذات معنوی میافتد، مسلماً در مسیر نورانی بندگی خدا قرار خواهد گرفت. اگر دین گریز باشد و خارج از مسیر بندگی، چشیدن طعم لذات معنوی، او را عاشقانه و داوطلبانه به این مسیر خواهد آورد؛ و اگر اهل دین و دیانت باشد مقام و درجه و رتبهی او بالاتر خواهد رفت.
سؤالات تحقیق
۱- آیا هر لذتی که انسان احساس کند لذت معنوی است؟ واقعیت دارد؟ یا لذات معنوی خیالی هم داریم؟
۲- چگونه میتوان لذات معنوی واقعی را از لذات معنوی خیالی باز شناخت؟
۳- اقسام لذات معنوی واقعی کدامند؟
فرضیه های تحقیق
۱- هر گونه احساس مطلوب آرامش دوست داشتن، علاقهمند بودن لذت بردن از آن چه که به امور معنوی و الهی مربوط است میتواند جزء لذات معنوی باشد. به شرطی که صاحب شریعت آن را تأیید کرده باشد.
۲- الزاماً هر چیزی را که انسان لذت معنوی بپندارد لذت معنوی نیست مانند پیروان ادیان باطل که از عبادت در کلیسا و کنیسه ممکن است لذت هم ببرند یا لذت ریاست باطل و توهم زهد ساختگی.
۳- با مراجعه به آیات قرآن کریم و کلمات اهل بیت: میتوان لذات معنوی واقعی را از لذات معنوی خیالی بازشناسی کرد.
۴- برخی از لذات معنوی واقعی به شناخت و عقیده و باورهای درونی مربوط هستند و بخشی دیگر از لذات معنوی در رفتار و کردار ظاهری و فیزیکی منعکس میشوند. قسم اول مانند ایمان و معرفت و محبت به خداوند و قسم دوم مانند ملاقات برادران دینی و لذت نماز
تعداد صفحه : ۱۳۲
قیمت : ۱۴۷۰۰تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : * [email protected]
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
[add_to_cart id=152967]