Get a site

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی 

گرایش : جامعه شناسی

عنوان : مصرف رسانه ای و اعتماد اجتماعی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه مازندران)

دانشگاه مازندران

دانشکده علوم انسانی و اجتماعی

 

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته علوم اجتماعی (گرایش جامعه شناسی)

 

موضوع :

مصرف رسانه ای و اعتماد اجتماعی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه مازندران)

 

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

چکیده

اعتماد همواره یکی از مهم­ترین موضوعات در تحقیقات سرمایه اجتماعی محسوب می­شود و اهمیت آن به طور گسترده­ای از سوی نظریه­پردازان سیاسی و اجتماعی از لاک و توکویل تا پاتنام و نظریه­پردازان جامعه مدنی مورد تأکید قرار می­گیرد. در این پژوهش تأثیر مصرف رسانه­ای بر اعتماد اجتماعی با تأکید بر تلویزیون داخلی و ماهواره­ای مورد بررسی و آزمون تجربی قرار گرفته است.

این پژوهش با روش پیمایش انجام شده است و در آن، دانشجویان دانشگاه مازندران در سال تحصیلی ۹۲-۹۱ به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند و تعداد ۴۰۰ نفر بر اساس نمونه گیری طبقه­ای متناسب انتخاب و پرسشنامه­ها بین آن­ها توزیع شد. سپس اطلاعات جمع­آوری شده به کمک نرم­افزار SPSS و با بهره گرفتن از روش­های آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته­ های پژوهش حاکی از آن است که بین میزان تماشای تلویزیون داخلی با اعتماد اجتماعی رابطه معنا داری وجود ندارد، اما میزان تماشای تلویزیون ماهواره­ای با اعتماد اجتماعی دارای رابطه معکوس می­باشد. میزان تماشای تلویزیون داخلی با میزان فعالیت در انجمن­های داوطلبانه، نگرش مثبت نسبت به اجرای قانون و احساس عدالت رابطه مثبت دارد، اما میزان تماشای تلویزیون ماهواره­ای با میزان فعالیت در انجمن­های داوطلبانه، هنجار معامله متقابل و احساس عدالت، رابطه منفی و با فرصت طلبی رابطه مثبت دارد.

هم چنین، متغیر­های میزان فعالیت در انجمن­های داوطلبانه، هنجار معامله متقابل، نگرش مثبت نسبت به اجرای قانون و احساس عدالت با اعتماد اجتماعی، رابطه مثبت و فرصت­طلبی با اعتماد اجتماعی رابطه معکوس دارند.

به علاوه، نتایج تحلیل رگرسیونی نشان می­دهد که در جامعه آماری ما متغیر احساس عدالت دارای بیش­ترین تأثیر معنا­دار بر اعتماد اجتماعی می­باشد و سپس متغیر­های هنجار معامله متقابل و فرصت طلبی در رتبه ­های دوم و سوم قرار می­گیرند.

واژگان کلیدی: مصرف رسانه­ای، سرمایه اجتماعی، اعتماد بین شخصی، اعتماد اجتماعی، اعتماد نهادی.

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    صفحه

فهرست جداول-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—— د

فهرست نمودارها-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—– ز

مقدمه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————- س

فصل اول: کلیات­پژوهش

۱-۱- بیان مسئله-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—– ۲

۱-۲- اهمیت و ضرورت پژوهش———– ۶

۱-۲-۱- اهمیت اعتماد اجتماعی——— ۶

۱-۲-۲- اهمیت جامعه­ آماری———- ۷

۱-۳- اهداف پژوهش-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– ۸

۱-۳-۱- هدف کلی-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– ۸

۱-۳-۲- اهداف جزیی—————- ۸

خلاصه فصل-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——– ۹

فصل دوم: پیشینه تجربی پژوهش

مقدمه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————- ۱۱

۲-۱- تحقیقات انجام شده در ایران (داخلی)— ۱۲

۲-۲- تحقیقات انجام شده در خارج——— ۱۷

۲-۳- جمع بندی-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—– ۲۴

خلاصه فصل-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——– ۲۶

 

فصل سوم: پیشینه نظری پژوهش

مقدمه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————- ۲۸

۳-۱- تعریف اعتماد-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— ۲۹

۳-۲- انواع اعتماد-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- ۳۲

۳-۲-۱- اعتماد بنیادین—————- ۳۲

۳-۲-۲- اعتماد بین شخصی———— ۳۴

۳-۲-۲-۱- جانسون—————- ۳۴

۳-۲-۲-۲- کلمن-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد- ۳۵

۳-۲-۳ اعتماد اجتماعی—————- ۳۷

۳-۲-۳-۱- پاتنام-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– ۳۸

۳-۲-۳-۲- اینگلهارت————— ۴۰

۳-۲-۴- اعتماد نهادی-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد ۴۲

۳-۲-۴-۱- گیدنز-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد- ۴۳

۳-۲-۴-۲- افه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— ۴۴

۳-۲-۴-۳- زتومکا-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد ۴۷

۳-۳ – مسائلی پیرامون رسانه ­های جمعی—— ۴۹

۳-۳-۱- مفهوم و اهمیت رسانه ­های جمعی— ۴۹

۳-۳-۲- کارکردهای رسانه ­های جمعی—— ۵۰

۳-۳-۳- دوره­بندی نظریات مربوط به تأثیرات رسانه ­های جمعی—- ۵۳

۳-۴- نظریات مربوط به تأثیر رسانه ­های جمعی بر اعتماد———- ۵۴

۳-۴-۱- پاتنام-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—– ۵۴

۳-۴-۲- اوسلنر-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- ۵۵

۳-۴-۳- زتومکا-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- ۵۶

۳-۴-۴- کلمن-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—– ۵۶

۳-۴-۵- گیدنز-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—– ۵۷

۳-۵- چارچوب نظری پژوهش———— ۵۷

۳-۶- مدل تحلیلی پژوهش————— ۶۶

۳-۷- فرضیات پژوهش-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد- ۶۷

خلاصه فصل-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——– ۶۸

فصل چهارم: روش شناسی

مقدمه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————- ۷۰

۴-۱- روش پژوهش-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— ۷۱

۴-۲- جامعه ی آماری-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– ۷۱

۴-۳- حجم نمونه ی آماری————— ۷۲

۴-۴- روش نمونه گیری-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد ۷۳

۴-۵- فرایند گردآوری داده ها————- ۷۴

۴-۶- ابزار پژوهش-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— ۷۴

۴-۷- متغیرهای مستقل، واسط و وابسته پژوهش- ۷۴

۴-۸- تعریف مفاهیم-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— ۷۵

۴-۸-۱- تعاریف نظری مفاهیم———– ۷۵

۴-۸-۱-۱- اعتماد بین شخصی——— ۷۵

۴-۸-۱-۲- اعتماد اجتماعی———– ۷۵

۴-۸-۱-۳- اعتماد نهادی————- ۷۶

۴-۸-۱-۴- مصرف رسانه های جمعی—- ۷۶

۴-۸-۱-۵- میزان فعالیت در انجمن های داوطلبانه———– ۷۶

۴-۸-۱-۶- هنجار معامله متقابل——— ۷۶

۴-۸-۱-۷- نگرش مثبت نسبت به اجرای قانون————- ۷۷

۴-۸-۱-۸- احساس عدالت———– ۷۷

۴-۸-۱-۹- فرصت طلبی————- ۷۷

۴-۸-۱-۱۰- ویژگی های فردی پاسخگویان—————- ۷۷

۴-۸-۲- تعریف عملیاتی مفاهیم و شاخص ها—————- ۷۸

۴-۸-۲-۱- اعتماد بین شخصی——— ۷۸

۴-۸-۲-۲- اعتماد اجتماعی———– ۷۹

۴-۸-۲-۳- اعتماد نهادی————- ۸۰

۴-۸-۲-۴- مصرف رسانه ای———- ۸۱

۴-۸-۲-۵- میزان فعالیت در انجمن های داوطلبانه———– ۸۲

۴-۸-۲-۶- هنجار معامله­ی متقابل——- ۸۳

۴-۸-۲-۷- نگرش مثبت نسبت به اجرای قانون————- ۸۳

۴-۸-۲-۸- احساس عدالت———– ۸۴

۴-۸-۲-۹- فرصت طلبی————- ۸۶

۴-۸-۲-۱۰- مشخصات فردی یا متغیرهای زمینه ای———– ۸۷

۴-۹- اعتبار و پایایی ابزار سنجش———- ۸۸

۴-۹-۱- اعتبار پژوهش—————- ۸۸

۴-۹-۲- پایایی پژوهش—————- ۸۸

۴-۱۰- واحد تحلیل-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— ۹۰

۴-۱۱- تکنیک های تجزیه و تحلیل داده ها—- ۹۰

۴-۱۲- استاندارد سازی-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد ۹۰

۴-۱۳- تغییر شکل مقیاس ها برای معنا کردن حد بالا و پایین مقیاس– ۹۱

خلاصه فصل-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——– ۹۲

فصل پنجم: توصیف داده ها

مقدمه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————- ۹۴

۵-۱- توصیف متغیرهای زمینه ای———– ۹۵

۵-۱-۱- توزیع پاسخ گویان بر حسب جنسیت—————- ۹۵

۵-۱-۲- توزیع پاسخ گویان بر حسب گروه های سنی———– ۹۶

۵-۱-۳- توزیع پاسخ گویان بر حسب وضعیت تأهل به تفکیک جنسیتبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————– ۹۷

۵-۱-۴- توزیع پاسخ گویان بر حسب مقطع تحصیلی به تفکیک جنسیتبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————— ۹۷

۵-۱-۵- توزیع پاسخ گویان بر حسب دانشکده به تفکیک جنسیت — ۹۸

۵-۱-۶- توزیع پاسخ گویان بر حسب معدل– ۹۹

۵-۱-۷- توزیع پاسخگویان بر حسب محل تولد————— ۹۹

۵-۱-۸- توزیع پاسخگویان بر حسب محل سکونت فعلی به تفکیک جنسیتبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———- ۱۰۰

۵-۱-۹- توزیع پاسخگویان بر حسب پایگاه اقتصادی- اجتماعی والدینبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————– ۱۰۱

۵-۱-۱۰- توزیع پاسخگویان بر حسب محل سکونت­والدین——- ۱۰۲

۵-۲- توصیف متغیرهای مستقل———— ۱۰۳

۵-۲-۱- مصرف تلویزیون داخلی ——— ۱۰۳

۵-۲-۲- مصرف تلویزیون ماهواره ای —— ۱۰۷

۵-۳- توصیف متغیرهای واسط———— ۱۱۱

۵-۳-۱- میزان فعالیت در انجمن های داوطلبانه————— ۱۱۱

۵-۳-۲- هنجار معامله متقابل———— ۱۱۴

۵-۳-۳- نگرش مثبت نسبت به اجرای قانون- ۱۱۷

۵-۳-۴- احساس عدالت ————– ۱۱۹

۵-۳-۵- میزان فرصت طلبی———— ۱۲۱

۵-۴- توصیف­انواع­اعتماد—————- ۱۲۳

۵-۴-۱- اعتماد اجتماعی(متغیر وابسته)—– ۱۲۳

۵-۴-۲- اعتماد بین شخصی———— ۱۲۶

۵-۴-۳- اعتماد نهادی-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد ۱۲۹

خلاصه فصل-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——– ۱۳۲

فصل ششم: تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————- ۱۳۴

۶-۱- بررسی رابطه بین متغیرهای زمینه ای با متغیرهای مستقل، واسط و انواع اعتمادبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—— ۱۳۵

۶-۱-۱- مقایسه میانگین میزان تماشای تلویزیون برحسب جنسیت– ۱۳۵

۶-۱-۲- مقایسه میانگین انواع اعتماد بر حسب جنسیت———- ۱۳۵

۶-۱-۳- مقایسه میانگین متغیرهای واسط برحسب جنسیت——- ۱۳۷

۶-۱-۴- رابطه سن و میزان تماشای تلویزیون- ۱۳۸

۶-۱-۵- رابطه سن و انواع اعتماد——— ۱۳۸

۶-۱-۶- رابطه ی سن و متغیرهای واسط—- ۱۳۹

۶-۱-۷- رابطه­ مقطع تحصیلی و میزان تماشای تلویزیون——– ۱۳۹

۶-۱-۸- رابطه ی مقطع تحصیلی و انواع اعتماد————— ۱۴۰

۶-۱-۹- رابطه­ مقطع تحصیلی و متغیرهای واسط————- ۱۴۱

۶-۱-۱۰- مقایسه میانگین میزان تماشای تلویزیون برحسب محل سکونت والدینبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——- ۱۴۲

۶-۱-۱۱- مقایسه میانگین انواع اعتماد برحسب محل سکونت والدین– ۱۴۳

۶-۱-۱۲- مقایسه میانگین متغیرهای واسط برحسب محل سکونت والدین بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———— ۱۴۴

۶-۱-۱۳- رابطه پایگاه اقتصادی- اجتماعی و میزان تماشای تلویزیونبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————— ۱۴۵

۶-۱-۱۴- رابطه پایگاه اقتصادی- اجتماعی و انواع اعتماد——– ۱۴۵

۶-۱-۱۵- رابطه پایگاه اقتصادی- اجتماعی و متغیرهای واسط—– ۱۴۶

۶-۲- بررسی رابطه متغیرهای مستقل و واسط با اعتماد نهادی——- ۱۴۷

۶-۲-۱- مقایسه میانگین اعتماد نهادی بر حسب تماشای تلویزیون(داخلی/ماهواره ای)بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- ۱۴۷

۶-۲-۲- مقایسه میانگین اعتماد نهادی بر حسب انواع برنامه های تلویزیون(داخلی/ماهواره ای)————– ۱۴۸

۶-۲-۲-۱- مقایسه میانگین اعتماد نهادی بر حسب انواع برنامه های تلویزیون داخلیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- ۱۴۸

۶-۲-۲-۲- مقایسه میانگین اعتماد نهادی بر حسب انواع برنامه های تلویزیون ماهواره ایبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– ۱۴۹

۶-۲-۳- بررسی رابطه بین میزان تماشای تلویزیون(داخلی/ماهواره ای)با اعتماد نهادیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد— ۱۴۹

۶-۲-۴- بررسی رابطه متغیرهای واسط با اعتماد نهادی———- ۱۵۰

۶-۳- آزمون فرضیات-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– ۱۵۱

۶-۴- ماتریس همبستگی-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد ۱۵۶

۶-۵- تحلیل رگرسیونی متغیرهای پیش بینی کننده اعتماد اجتماعی— ۱۵۹

۶-۵-۱- تحلیل رگرسیونی عوامل مؤثر بر اعتماد اجتماعی——– ۱۵۹

۶-۵-۲- تحلیل رگرسیونی عوامل مؤثر بر هنجار معامله متقابل—– ۱۶۳

۶-۵-۳- تحلیل رگرسیونی عوامل مؤثر بر نگرش مثبت نسبت به اجرای قانونبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——— ۱۶۴

۶-۵-۴- تحلیل رگرسیونی عوامل مؤثر بر احساس عدالت——– ۱۶۵

۶-۵-۵- تحلیل رگرسیونی عوامل مؤثر بر میزان فرصت طلبی—— ۱۶۶

۶-۵-۶- تحلیل رگرسیونی عوامل مؤثر بر میزان فعالیت در انجمن های داوطلبانهبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——- ۱۶۷

۶-۶- تحلیل مسیر-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- ۱۶۸

خلاصه فصل-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——– ۱۷۱

 

فصل هفتم: نتیجه گیری

مقدمه-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————- ۱۷۴

۷-۱- نتایج عمده پژوهش—————- ۱۷۴

۷-۲- بحث و نتیجه ­گیری—————- ۱۷۹

۷-۳- ارائه پیشنهاد­ها وراهکار­های اجرایی و پژوهشی————- ۱۸۵

۷-۳-۱- پیشنهاد­های اجرایی———— ۱۸۵

۷-۳-۲- پیشنهاد­های پژوهشی———– ۱۸۶

فهرست منابع-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد——– ۱۸۷

ضمائم-بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———— ۱۹۷

 

 

فهرست جداول

۴-۱- جدول تعداد دانشجویان در جامعه و نمونه آماری به تفکیک دانشکده و جنسیتبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—– ۷۳

۴-۲- جدول پرسش های مربوط به اعتماد بین شخصی———— ۷۸

۴-۳- جدول گویه های مربوط به اعتماد اجتماعی————— ۷۹

 

.

.

.

 

۶-۲۸- جدول نتایج آزمون رابطه میزان تماشای تلویزیون ماهواره ای با متغیرهای واسطبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد—- ۱۵۵

 

۶-۴۳- جدول ضرایب رگرسیونی مدل تبیین کننده میزان فعالیت در انجمن های داوطلبانهبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد– ۱۶۷

۶-۴۴- جدول میزان تأثیرمستقیم وغیرمستقیم وکل متغیرهای مستقل و واسط برمتغیر وابسته(اعتماد اجتماعی)—– ۱۷۰

 

فهرست نمودارها

 

۳-۱- نمودار مدل تحلیلی—————- ۶۶

۵-۱- نمودار توزیع درصدی پاسخ گویان بر حسب جنسیت——– ۹۵

۵-۲- نمودار توزیع درصدی پاسخ گویان بر حسب گروه های سنی— ۹۶

۵-۳- نمودار توزیع درصدی  پاسخگویان بر حسب پایگاه اقتصادی- اجتماعیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———– ۱۰۱

۵-۴- نمودار توزیع درصدی پاسخ گویان بر حسب محل سکونت والدینبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————– ۱۰۲

۵-۵- نمودارتوزیع درصدی پاسخگویان برحسب مدت­زمان تماشای تلویزیون داخلی در طول روز(به دقیقه)—— ۱۰۴

۵-۶- نمودارتوزیع­درصدی­پاسخگویان برحسب مدت­زمان­تماشای­تلویزیون­ماهواره­ای­درطول­روز(به دقیقه)——— ۱۰۸

۵-۷- نمودار توزیع درصدی پاسخ گویان بر حسب میزان اعتماد اجتماعیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد————– ۱۲۵

۵-۸- نمودار توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان اعتماد بین شخصیبلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد———— ۱۲۸

۵-۹- نمودار توزیع درصدی پاسخگویان بر حسب میزان اعتماد نهادی- ۱۳۱

۶-۱- نمودار تحلیل مسیر—————- ۱۶۹

 

مقدمه

امروزه و در پرتو گسترش پروسه جهانی شدن مدرنیته، بیش­تر کشور­های جهان سوم و از جمله ایران در وضعیت عدم امکان بازگشت تاریخی قرار گرفته اند؛ بدین معنا که نمی­توانند به جای حرکت رو به جلو در این مسیر، بایستند و یا به عقب برگردند. به ویژه اینکه در طول این سال­ها، حکومت­های مختلف در ایران به طور صریح و یا تلویحی مظاهر مادی توسعه و تمدن غربی را پذیرفته و گام­هایی هر چند ناقص و توأم با اشکال در جهت گسترش آن برداشته اند که از آن جمله می­توان به نظام تعلیم و تربیت، نظام ارتش، نظام اداری، قانون اساسی، مجلس قانون­گذاری، کابینه و… اشاره کرد.

اما آن­چه که همگام با این تحولات مادی باید مد نظر قرار گیرد، ملزومات فرا­مادی آن­ها می­باشد، چرا که هر واقعیت اجتماعی هم دارای جنبه مادی و هم جنبه معنایی (سایر، ۱۳۸۸) است که توسعه نیز از این قاعده مستثنی نمی­باشد. توجه صرف به راه حل­های سخت و دستوری و نادیده انگاشتن راه حل­های نرم و فرهنگی در مسیر توسعه کشور بعضاً موجبات عقب­گرد­هایی در آن شده است که جبران آن با توجه به روند سریع تحولات جهانی تقریباً ناممکن می­باشد.

«کارشناسان و صاحبنظران امور اقتصادی و اجتماعی به خوبی به این نکته واقف اند که برنامه ­های توسعه کشور، دیگر نمی­توانند فقط به بعد مادی یا رشد کلان اقتصادی توجه داشته باشند؛ زیرا این روند، در چند دهه گذشته مشکلات اجتماعی و فرهنگی را نادیده گرفته است که در میان­مدت و درازمدت حاصلی جز زیان و در نهایت ایجاد موانع در راه پیشرفت همه­جانبه و توسعه پایدار در کشور نخواهد داشت» (تاجبخش و دیگران، ۱۳۸۲: ۱۵۶-۱۵۵).

اعتماد اجتماعی و نیز اعتماد نهادی از جمله مهم­ترین ملزومات توسعه (اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی) می­باشند امری که در طول این سال­ها مورد غفلت واقع شده و حتی گاهی آگاهانه و یا غیر آگاهانه موجبات فرسایش آن فراهم گشته است.

انتشار یافته­ های پیمایش ملی ارزش­ها و نگرش­ها که در سال ۱۳۸۰ و تحت سرپرستی دفتر طرح­های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۲۸ استان کشور صورت گرفته است، حاکی از نگرش منفی شهروندان کشور نسبت به وضعیت ارزش­های حاکم بر جامعه است. یگانه ارزش مثبتی که اکثریت مردم به غالب بودنش در جامعه اذعان داشته اند، تلاش و جدیت بوده است. به طور حتم، باور به رایج بودن ضد ارزش
­هایی نظیر دورویی و تظاهر، تقلب و کلاهبرداری، تملق و چاپلوسی و در مقابل، عدم اعتقاد افراد به فرادستی ارزش­هایی از قبیل گذشت، انصاف، امانتداری، خیرخواهی و کمک، صداقت و پایبندی به قول و قرار از این امر حکایت می­ کند که اعتماد اجتماعی در سطح نازلی در کشور برقرار است. در زمینه اعتماد به اقشار و اصناف (اعتماد نهادی) نیز به جز معلمان، تقریباً تمامی گروه­های مهم و تأثیر­گذار و صاحب­نفوذ در جامعه دارای اعتماد کم یا متوسط بوده اند (همان: ۱۶۳-۱۶۱).

علاوه بر این، توجه به آمار مربوط به جرایمی نظیر اختلاس و ارتشا، چک بلامحل، تخلفات رانندگی، و… نشان دهنده کمبود سرمایه­اجتماعی در کشور و از جمله اعتماد می­باشد (سیاهپوش، ۱۳۸۷: ۱۱۷-۱۱۶).

بدین ترتیب، با توجه به نقش مثبتی که اعتماد خصوصاً نسبت به افراد غریبه و سازمان­ها و نهاد­ها و اقشار و اصناف در جریان زندگی فردی و جمعی بشر دارد، بررسی عواملی که می­توانند در افزایش و یا کاهش آن نقش مؤثری را ایفا کنند از اهمیت ویژه­ای برخوردار می­باشد. برخی از صاحبنظران و پژوهشگران- که از رابرت پاتنام می­توان به عنوان یکی از شناخته­شده­ترین آن­ها یاد کرد- در کنار سایر عوامل، به نقش رسانه ­های جمعی نیز در کاهش و یا افزایش اعتماد اجتماعی توجه داشته اند و بر این باورند که رسانه ­های جمعی
می­توانند با تغییراتی در جریان عینی و ذهنی زندگی افراد سطح اعتماد آنان را تحت تأثیر قرار دهند.

هم­چنین با توجه به نقشی که جوانان و به ویژه دانشجویان هر کشور به عنوان سرمایه انسانی آن در روند توسعه خواهند داشت در این پژوهش بر آن شدیم که تأثیر رسانه ­های جمعی بر اعتماد اجتماعی را در میان دانشجویان دانشگاه مازندران مورد بررسی قرار دهیم.

پژوهش حاضر شامل هفت فصل می­باشد. در فصل اول (کلیات پژوهش)، مسئله اصلی پژوهش، اهمیت و ضرورت و هم­چنین اهداف پژوهش مطرح می­گردند. در فصل دوم (پیشینه تجربی پژوهش)، پژوهش­های داخلی و خارجی انجام شده که مرتبط با موضوع تحقیق حاضر می­باشند، مرور می­گردند. فصل سوم (پیشینه نظری پژوهش)، اختصاص به بررسی مفاهیم و نظریات و انتخاب چارچوب نظری و تعیین فرضیات تحقیق دارد. در فصل چهارم (روش­شناسی)، فرایند روش­شناختی پژوهش تشریح می­گردد. فصل پنجم (توصیف داده ­ها)، اختصاص به توصیف متغیر­های مستقل، واسط و انواع اعتماد دارد. در فصل ششم (تجزیه و تحلیل داده ­ها)، داده ­های حاصل از پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و فرضیات پژوهش نیز مورد آزمون قرار می­گیرند. فصل هفتم (نتیجه ­گیری) نیز به بحث نظری پیرامون نتایج حاصل از تحقیق و هم­چنین مقایسه نتایج حاصل از این پژوهش با تحقیقات انجام شده پیشین اختصاص دارد.

 

فصـل اول

 کلیـات پـژوهـش

 

 

۱-۱- بیان مسئله

برخی از ویژگی­های جامعه­ معاصر سبب شده که اعتماد[۱] اهمیت ویژه ای پیدا کند. اول اینکه یکی از ویژگی­های جامعه­ امروز، عدم یقین و عدم قطعیت است. به تعبیر لوهمان[۲]، ما در دوره­ای زندگی می­کنیم که میزان وابستگی آینده­ی جامعه به تصمیم­گیری، افزایش یافته است. ما دیگر در جامعه­ مبتنی بر تقدیر نیستیم بلکه در جامعه­ مبتنی بر کنش هدفمند انسانی، زندگی می­کنیم. برای اینکه با آینده برخورد فعالانه و سازنده داشته باشیم، نیاز به اعتماد داریم.

دوم اینکه، جهان ما به شدت به هم وابسته است. در درون هر جامعه ای، تمایز و تخصص نقش­ها، کارکرد­ها، مشاغل، سلائق و سبک­های زندگی، بسیار زیاد شده است. یعنی بیش از هر زمان دیگری به تعبیر دورکیم[۳] به انسجام ارگانیکی دست یافته ایم. تقسیم کار شدید دارای این ویژگی است که آسیب پذیری فرد را در مقابل قصور دیگران برای انجام مسئولیت­هایشان زیاد می­ کند. هر چقدر وابستگی انسان­ها به هم بیش­تر باشد، اهمیت اعتماد بیش­تر می­شود. به همین جهت میزتال[۴] معتقد است که به هم­وابستگی سبب شده نیاز به اعتماد بیش­تر شود (شارع­پور، ۱۳۸۸: ۳-۲).

سوم اینکه، زندگی اجتماعی ما مملو از تهدیدات و مخاطراتی است که ساخته­ی دست ما انسان­ها هستند. هر قدر تکنولوژی در جامعه بیش­تر باشد، زندگی ما پیش­بینی­ناپذیر­تر می­شود یعنی پیامد­های ناخواسته­ی بیش­تری پدید می­آید. به همین سان لوهمان معتقد است که تکنولوژی باعث افزایش پیچیدگی در زندگی شده است و انسان­ها برای تحمل این پیچیدگی، روز به روز به اعتماد بیش­تری نیاز دارند (همان: ۳).

اعتماد، باور کنشگر به این امر است که در بد­ترین حالت دیگران آگاهانه و یا از روی میل و رغبت به او آسیبی نخواهند رساند و در بهترین حالت بر طبق منافع او عمل خواهند کرد (نیوتن، ۲۰۰۱: ۲۰۲).

مفهوم اعتماد به طور گسترده­ای از سنت نظریه­ی اجتماعی توکویل[۵] و جان استوارت میل[۶] نشأت
می­گیرد و بر این اساس منبع اصلی اعتماد در شبکه­ی وسیع، عمیق و متراکم انجمن­های داوطلبانه[۷] و سازمان­های میانجی که جامعه­ مدنی[۸] را تشکیل می­دهند، نهفته است (نیوتن، ۲۰۰۱: ۲۳۴). نظریه پردازان کلاسیک از زمان توکویل معتقد بودند که انجمن­های داوطلبانه با گرد­هم­آوردن انسان­های مختلف برای انجام کار مشترک به آن­ها اعتماد و همکاری را آموزش می­ دهند (شارع­پور، ۱۳۸۸: ۵). از نظر توکویل اصل دموکراسی نوین همانا نفع است و نه فضیلت. اما میان نفع که اصل دموکراسی­های نوین است و فضیلت که اصل جمهوری­های باستانی است، عناصر مشترکی وجود دارد و آن، این که در هر دو مورد شهروندان باید از انضباطی اخلاقی پیروی کنند و ثبات دولت بر پایه تأثیر مسلط و حاکم رسوم و اعتقادات بر رفتار افراد بنا شده است (آرون، ۱۳۷۰: ۲۵۴).

به لحاظ نظری باید گفت که مفهوم اعتماد به عنوان مهم­ترین بعد سرمایه­ی اجتماعی[۹] به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، از زمان شکل­ گیری جامعه ­شناسی مورد توجه بوده که خود بیش­تر ناشی از توجه به مسئله­ نظم اجتماعی[۱۰] بوده است. به اعتقاد آیزنشتات[۱۱] مهم­ترین مسئله­ نظم اجتماعی از نظر دورکیم و تا حدودی تونیس[۱۲] اعتماد و همبستگی اجتماعی است، یعنی این که بدون انسجام و نوعی اعتماد پدیداری نظم اجتماعی ممکن نیست (چلبی، ۱۳۷۵: ۱۲). به عقیده دورکیم در جامعه­ رقابتی مدرن، جامعه­ مبتنی بر قرارداد ممکن نیست مگر این که مردم در مورد این که هموطنانشان به انجام قراردادشان پایبند باشند، اعتماد داشته باشند. وی وجود ساخت­های جدید (گروه­های حرفه ای) را که باید در جهت جلوگیری از نابسامانی ظهورنمایند، ضروری می­دید (بیگلی و ترنر، ۱۳۸۴: ۳۹۱). به اعتقاد او هر قدر به حجم جوامع افزوده
می­شود، وجدان جمعی گسترده تر و انتزاعی تر شده و حوزه­ اخلاقی فرد از سطح محلی و درون­گروهی به سطح عام و برون­گروهی توسعه می­یابد و از تعداد غریبه­هایی که نمی­توان به آن­ها اعتماد کرد کاسته
می­شود و از این طریق راه برای همکاری وسیع در سطح ملی هموار می­گردد (افشانی و دیگران، ۱۳۸۹: ۱۹۵ به نقل از پنجه بند، ۱۳۸۵: ۴۴). تونیس نیز به تقابل دو نوع زندگی اجتماعی پرداخت: «اجتماع»[۱۳] که ویژگی تجمعات کوچک است و «جامعه»[۱۴] که ویژگی شهر­های بزرگ است. به اعتقاد او در روستا زندگی اجتماعی شبیه به یک ارگانیسم زنده است که در آن مردم دارای اخلاق مشترکی بوده و پیوند­های شدیدی بین آنان وجود دارد، اما در شهر زندگی اجتماعی به صورت یک تجمع مکانیکی مملو از فرد­گرایی، خود­پرستی و حتی خصومت است (شارع­پور، ۱۳۸۷: ۱۱۱). بر اساس منطق تونیس، روابط مبتنی بر اعتماد تنها در اجتماع وجود دارد. یک فرد به اعضای خانواده و دوستانش اعتماد می­ورزد، چرا که احساس او بر اساس مشابهت ها، فهم و تأیید متقابل است و این فرایند به طور دائمی به کمک فعالیت­ها و تجارب مشترک تقویت
می­گردد. بنابراین، اعتماد نمی ­تواند به طور مصنوعی ایجاد گردد. اعتماد به طور اخص مبنای انسجام اجتماعی است که از سوی ارزش­های دین و اخلاق تقویت می­شود و آن نیز به نوبه­ی خود روابط مبتنی بر اعتماد را تسهیل کرده و به افزایش چسبندگی اجتماعی کمک می­ کند. در مقابل، افراد خود­محور و حسابگر جامعه­ مدرن، نمی توانند مورد اعتماد قرار گیرند و آن­ها نیز نمی­توانند به دیگری اعتماد داشته باشند. چه، برای رفع نیاز­ها هر شخصی به دارایی­های دیگری نیاز دارد که این امر به فریبکاری و ابزاری بودن رابطه می­انجامد (میزتال، ۱۳۸۰: ۵۹).

اعتماد و معتمد بودن اغلب به عنوان نوعی گریس اجتماعی در نظر گرفته شده ­اند که چرخ­های تبادلات اجتماعی و اقتصادی متنوع را روغن­کاری می کنند و در صورت عدم وجود آن این تبادلات بسیار هزینه­بر، بروکراتیک و زمان­بر خواهد شد (فیلد، ۱۳۸۶: ۱۰۴). هر چند خود اعتماد نمی ­تواند حالت کالا به خود بگیرد یا مبادله شود اما سرمایه ای معنوی برای جلب حمایت، حسن نیت، زمان و پول به شمار می­رود. این نکته در تعاریف مختلف از اعتماد به عنوان «روغن» تسهیل کننده اقدام (لومان، ۱۹۸۸)، نوعی «اعتبار نمادین» (سلیگمن، ۱۹۷۷) یا شکلی از «سرمایه­ی اجتماعی» که به تأمین نتایج مشخص کمک کند، تجلی یافته است (پاسی و تونکیس، ۱۳۸۷: ۴۵).

 

 

تعداد صفحه : ۲۲۱

قیمت : ۱۴۷۰۰تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        *       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

[add_to_cart id=149977]

—-

پشتیبانی سایت :       

*