Get a site

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته الهیات

گرایش : فقه و مبانی حقوق

عنوان : مقدمات حکمت و کاربرد آن در فقه و حقوق

دانشگاه ایلام

دانشکده الهیات

پایان‌نامه کارشناسی ارشد در رشته الهیات

گرایش فقه و مبانی حقوق

عنوان:‌

مقدمات حکمت و کاربرد آن در فقه و حقوق

استاد راهنما:

دکتر طاهر علی­محمدی

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب:

فهرست نشانه­ های اختصاری ………………………………………………………………………………………..ط

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………۱

فصل اول: کلیات تحقیق و مفاهیم ………………………………………………………………………..۳

۱-۱٫ شرح وبیان مسأله پژوهشی ……………………………………………………………………………………۴

۱-۲٫ اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………۵

۱-۳٫ اهمیت و ضرورت تحقیق …………………………………………………………………………………….۵

۱-۴٫ پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………………………………..۵

۱-۵٫ سؤال­های تحقیق ………………………………………………………………………………………………..۶

۱-۶٫ روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………..۶

۱-۷٫ مفاهیم و اصطلاحات …………………………………………………………………………………………..۷

۱-۷-۱٫ مقدمات حکمت …………………………………………………………………………………………….۷

۱-۷-۲٫ مطلق ……………………………………………………………………………………………………………۷

۱-۷-۳٫ مقید …………………………………………………………………………………………………………….۸

فصل دوم: اطلاق و تقیید، اقسام و احکام آن ………………………………………………………۱۰

۲-۱٫ انواع اطلاق ……………………………………………………………………………………………………..۱۱

۲-۱-۱٫ اطلاق استغراقی، بدلی و مجموعی ……………………………………………………………………۱۱

۲-۱-۱-۱٫ اطلاق استغراقی ………………………………………………………………………………………..۱۱

۲-۱-۱-۲٫ اطلاق بدلی ……………………………………………………………………………………………..۱۲

۲-۱-۱-۳٫ اطلاق مجموعی ……………………………………………………………………………………….۱۲

۲-۱-۲٫ اطلاق افرادی، احوالی و ازمانی ………………………………………………………………………۱۴

۲-۱-۲-۱٫ اطلاق افرادی …………………………………………………………………………………………..۱۴

۲-۱-۲-۲٫ اطلاق احوالی …………………………………………………………………………………………..۱۴

۲-۱-۲-۳٫ اطلاق ازمانی ……………………………………………………………………………………………۱۵

۲-۱-۳٫ اطلاق لفظی و مقامی ……………………………………………………………………………………..۱۷

۲-۱-۳-۱٫ اطلاق لفظی …………………………………………………………………………………………….۱۷

۲-۱-۳-۲٫ اطلاق مقامی ……………………………………………………………………………………………۱۸

۲-۱-۴٫ اطلاق الفاظ مفرد و اطلاق جملات ………………………………………………………………….۲۲

۲-۱-۴-۱٫ تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………۲۴

۲-۲٫ انواع قید …………………………………………………………………………………………………………۲۴

۲-۲-۱٫ قید متصل و انواع آن ……………………………………………………………………………………..۲۵

۲-۲-۲٫ قید منفصل …………………………………………………………………………………………………..۲۶

۲-۳٫ الفاظ مطلق ……………………………………………………………………………………………………..۲۶

۲-۳-۱٫ اسم جنس ……………………………………………………………………………………………………۲۷

۲-۳-۲٫ علم جنس ……………………………………………………………………………………………………۲۹

۲-۳-۲-۱٫ تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………۳۰

۲-۳-۳٫ مفرد محلی به ال …………………………………………………………………………………………..۳۱

۲-۳-۳-۱٫ حکم جمع محلی به ال ……………………………………………………………………………….۳۲

۲-۳-۳-۲٫ تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………۳۳

۲-۳-۴٫ نکره …………………………………………………………………………………………………………..۳۴

۲-۳-۴-۱٫ تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………۳۶

۲-۴٫ نحوه دلالت لفظ مطلق بر اطلاق ………………………………………………………………………….۳۶

۲-۵٫ نسبی بودن اطلاق و تقیید ……………………………………………………………………………………۳۹

۲-۶٫ رابطه اطلاق و تقیید …………………………………………………………………………………………..۳۹

۲-۷٫ اعتبارات طبیعت و ماهیت …………………………………………………………………………………..۴۲

۲-۸٫ تفاوت عام و مطلق ……………………………………………………………………………………………۴۵

۲-۸-۱٫ تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………….۴۸

۲-۹٫ حقیقت یا مجاز بودن استعمال مطلقی که مقید شده …………………………………………………۴۹

۲-۹-۱٫ تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………….۴۹

۲-۱۰٫ اجتماع مطلق و مقید ………………………………………………………………………………………..۵۰

۲-۱۰-۱٫ صورت عدم تنافی بین مطلق و مقید ………………………………………………………………..۵۰

۲-۱۰-۲٫ صورت تنافی بین مطلق و مقید ………………………………………………………………………۵۱

۲-۱۰-۲-۱٫ هر دو ایجابی باشند ………………………………………………………………………………….۵۲

۲-۱۰-۲-۲٫ یکی سلبی و دیگری ایجابی باشد ………………………………………………………………۵۴

۲-۱۰-۲-۳٫ هر دو سلبی باشند ……………………………………………………………………………………۵۵

جمع بندی ………………………………………………………………………………………………………………۵۵

فصل سوم: مقدمات حکمت و کاربرد آن ……………………………………………………………۵۹

۳-۱٫ دلالت قرائن بر اطلاق و جایگاه آن­ها……………………………………………………………………۶۰

۳-۲٫ مقدمات حکمت ………………………………………………………………………………………………۶۱

۳-۲-۱٫ امکان اطلاق و تقیید ……………………………………………………………………………………..۶۲

۳-۲-۱-۱٫ اقوال در زمینه مقدمه امکان …………………………………………………………………………۶۳

۳-۲-۱-۲٫ تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………۶۵

۳-۲-۲٫ عدم نصب قرینه بر تقیید …………………………………………………………………………………۶۶

۳-۲-۲-۱٫ مقصود از قرینه …………………………………………………………………………………………۶۶

۳-۲-۲-۲٫ برخی اقوال درمقدمه عدم نصب قرینه …………………………………………………………..۶۸

۳-۲-۲-۳٫ بیان شهید صدر ………………………………………………………………………………………..۶۸

۳-۲-۲-۴٫ شک در احتمال وجود قرینه و قرینیت موجود ………………………………………………..۷۲

۳-۲-۲-۵٫ تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………۷۳

۳-۲-۳٫ احراز در مقام بیان بودن متکلم ………………………………………………………………………..۷۴

۳-۲-۳-۱٫ منظور از بیان ……………………………………………………………………………………………۷۷

۳-۲-۳-۲٫ بیان آیت الله حائری …………………………………………………………………………………..۷۸

۳-۲-۳-۳٫ اصل عقلایی و تردید در مقام بیان بودن ………………………………………………………..۷۹

۳-۲-۳-۴٫ تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………۸۰

۳-۲-۴٫ عدم قدر متیقن در مقام تخاطب ……………………………………………………………………….۸۱

۳-۲-۴-۱٫ انواع قدر متیقن …………………………………………………………………………………………۸۲

۳-۲-۴-۱-۱٫ قدر متیقن خارجی …………………………………………………………………………………۸۲

۳-۲-۴-۱-۲٫ قدر متیقن در مقام تخاطب ………………………………………………………………………۸۳

۳-۲-۴-۲٫ اشکال به آخوند ……………………………………………………………………………………….۸۴

۳-۲-۴-۳٫ تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………۸۵

۳-۲-۵٫ عدم انصراف ……………………………………………………………………………………………….۸۶

۳-۲-۵-۱٫ معنای انصراف ………………………………………………………………………………………….۸۷

۳-۲-۵-۲٫ اقسام انصراف …………………………………………………………………………………………..۸۷

۳-۲-۵-۲-۱٫ انصراف بدوی ……………………………………………………………………………………..۸۸

۳-۲-۵-۲-۲٫ انصراف تیقنی ………………………………………………………………………………………۸۸

۳-۲-۵-۲-۳٫ انصراف ظهوری …………………………………………………………………………………..۸۸

۳-۲-۵-۲-۴٫ انصراف اشتراکی ………………………………………………………………………………….۸۹

۳-۲-۵-۲-۵٫ انصراف نقلی ……………………………………………………………………………………….۸۹

۳-۲-۵-۳٫ انصراف از یک نگاه ………………………………………………………………………………….۹۰

۳-۲-۵-۳-۱٫ انصراف بدوی ……………………………………………………………………………………..۹۰

۳-۲-۵-۳-۲٫ انصراف ناشی از کثرت استعمال ………………………………………………………………۹۱

۳-۲-۵-۴٫ تداخل دو انصراف ……………………………………………………………………………………۹۲

۳-۲-۵-۵٫ تحقیق مطلب ……………………………………………………………………………………………۹۲

۳-۳٫ نتیجه مقدمات حکمت ………………………………………………………………………………………۹۳

۳-۴٫ شمار مقدمات حکمت از نظر برخی اصولیان ………………………………………………………….۹۴

۳-۵٫ کاربرد مقدمات حکمت …………………………………………………………………………………….۹۵

۳-۵-۱٫ کاربرد اصولی ……………………………………………………………………………………………..۹۶

۳-۵-۲٫ کاربرد فقهی ………………………………………………………………………………………………..۹۸

۳-۵-۳٫ کاربرد حقوقی …………………………………………………………………………………………….۹۹

جمع­بندی و نتیجه ­گیری ……………………………………………………………………………………۱۰۱

فهرست منابع و مآخذ ………………………………………………………………………………………………۱۰۴

الف- منابع عربی ……………………………………………………………………………………………………۱۰۴

ب- منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………….۱۰۷

چکیده

یکی از مهم ترین مباحث اصولی در مبحث الفاظ، مطلق و مقید است که این اطلاق و تقیید آثار و ثمرات فقهی، حقوقی و عرفی فراوانی دارد و بر هر یک از این دو عنوان ثمرات جداگانه و متفاوتی بار می شود. از این رو در مواضع استعمال مطلق و مقید چون فهم مراد واقعی گوینده برای ما مهم است و در موارد مشتبه، به­ناچار باید به مراد گوینده پی ببریم و به آن عمل کنیم، مقدمات حکمت ما را در این امر یاری می­ کند و به مطلوب می­رساند. لذا بررسی مقدمات حکمت و کاربرد آن در موارد گوناگون از اهمیت ویژه­ای برخوردار است؛ چرا که کاربرد این مقدمات در حوزه­های زیادی از جمله: حوزه فقاهت و استنباط احکام شرعی، اصول، حقوق موضوعه و محاورات مردم به چشم می­خورد و مورد نیاز آن­ها قرار می­گیرد. بنابراین ضرورت دارد که به طور تخصصی به این موضوع پرداخته شود. در تعداد این مقدمات بین اصولیان اختلاف نظر وجود دارد به طوری­که از یک تا پنج مقدمه ذکر شده است. در این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام گرفته، بعد از بیان کلیاتی از مباحث مربوط به مطلق و مقید، به بحث و بررسی در زمینه شمار مقدمات و رابطه آن­ها با یکدیگر پرداخته شده و موارد کاربرد فقهی، اصولی و حقوقی آن روشن شده و چنین به دست آمده که مقدمات حکمت راهی است برای رسیدن به مراد واقعی متکلم، و تعداد آن­ها دوتا می­باشند: یکی، نبودن قرینه بر تقیید و دیگر اینکه ، متکلم در مقام بیان باشد؛ و با وجود این دو مقدمه می­توان از عدم ذکر قید در کلام، به مطلق بودن خواست گوینده پی برد.

مقدمه

دانش فقه راه رسیدن به احکام عملی شریعت را هموار می­ کند و فقه اسلامی مجموعه عظیمی است از قوانین و پیشنهادهای سازنده الهی برای همه شئونات فردی و اجتماعی بشر که از کوچک­ترین مسائل تا بزرگ­ترین معضلات سیاسی و اجتماعی، رهنمون دارد. این مجموعه دقیق و عمیق در گنجینه پر بار کتاب و سنت دفین بود که پس از رحلت پیامبر (ص) ، فقها در کشف این گنج پنهان کوشیدند و روز به روز به تازه­تر از تازه دست یافتند و بر این یافته­ ها افزودند تا به امروز که مجموعه پر بار حقوقی اسلام را به نام فقه، فرا روی ما قرار دادند.

بی­گمان مجموعه ­ای چنین دقیق و عمیق را اصولی متقن باید، پس به زودی دانشی بنام  اصول فقه پا گرفت و این اصول راه تفرّع و تشعّب فقه را باز کرده و آن را در بستر زمان و مکان که مؤثرترین عناصر تکامل قوانین است، بسط و توسعه­ای شگرف داد.

تحقیق حاضر تلاشی است در معرفی یکی از مهم­ترین مباحث این اصول با عنوان «مطلق و مقید» که کاربرد آن در نصوص و متون فقهی و حقوقی و محاورات مردم بسیار ملموس است.

در این میان گاهی متون و مفهوم کلام و قانون روشن و گویا نیست و شنونده یا حقوقدان در مواجهه با سخنان و یا هر یک از مواد قانونی برای درک صحیح از مدلول حقیقی الفاظ و مصوبات نیاز به ابزار و روش­هایی دارد تا به کمک آنها هدف واقعی گوینده و مقنن را کشف نماید. از مهم­ترین روش­هایی که به کمک آن به مراد واقعی متکلم پی می­بریم، مقدمات حکمت است. کاربرد این مقدمات در حوزه­های زیادی به چشم می­خورد که از جمله آنها می­توان به حوزه فقاهت و استنباط احکام شرعی، اصول فقه، حقوق موضوعه و محاورات مردم اشاره کرد. بنابراین بررسی مقدمات حکمت و نقش آن در اطلاق از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. از آنجایی که در این زمینه، اثری که به طور اختصاصی به بررسی مقدمات حکمت و کاربرد آن در فقه و حقوق پرداخته باشد، یافت نشده است، ضرورت دیده شد که به طور اختصاصی به این موضوع پرداخته شود. بدین سبب این نوشتار در سه فصل به این موضوع می ­پردازد.

در فصل نخست کلیات تحقییق، تعاریف و مفاهیم، در فصل دوم مباحث مربوط به اطلاق و تقیید و در فصل سوم به بحث و بررسی مقدمات حکمت و کاربرد آن­ها پرداخته خواهد شد. و در انتها نتیجه کلی بحث بیان می­شود. گفتنی است که در طول ارائه کلیه مباحث، سهولت فهم، روانی مطالب و استفاده از کتب دست اول و معتبر در این زمینه، مهم­ترین امور در دیده ما بوده ­اند.

آنچه گفتیم درباره سیاق و شیوه ارائه مطالب بود؛ اما درباره محتوای مطالب بیش از این     نمی­توان گفت که این اثر نتیجه تلاشی سخت و کوششی بسیار در تأمین اهداف یاد شده و نیز اهداف درونی است. و اینکه این مجهود تا چه اندازه به مقصود نزدیک شده، محتاج داوری اساتید ژرف اندیش است.

تعداد صفحه : ۱۲۴

قیمت : ۱۴۷۰۰تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        *       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

  *

[add_to_cart id=148446]

—-

پشتیبانی سایت :       

*