دانشگاه سوره
دانشکده فرهنگ و ارتباطات
پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)
عنوان پایاننامه:
بررسی رابطه بین استفاده از شبکههای اجتماعی و گرایش دینی
(مورد پژوهی: دانشجویان دانشکده هنر های زیبا دانشگاه تهران)
استاد راهنما :
دکتر محمد رضا رسولی
استاد مشاور :
دکتر امید علی مسعودی
شهریور ۱۳۹۲
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
پژوهش حاضر بررسی رابطه بین استفاده از شبکههای اجتماعی و گرایش دینی کاربران عضو شبکه های اجتماعی را با بهره گرفتن از روش پیمایشی مورد مطالعه قرار داده است. این پژوهش در دانشکده هنر های زیبا دانشگاه تهران و در بین دانشجویان رشتهها و دوره های مختلف تحصیلی این دانشکده انجام گرفته است.
تحلیل یافتههای این مطالعه که گرایش دینی کاربران در در پنج حیطهی احساس، باور و اعتقاد،انجام مناسک، پایبندی به ارزشها و اعتقادات دینی مورد بررسی و ارزیابی قرار میدهد نشان از آن دارد که شبکه های اجتماعی به عنوان اساسی ترین رغیب رسانه های سنتی نقش مهمی در زندگی امروز ایفا می نمایند و بیش از هر رسانه سنتی برای خود جا باز کرده اند.
به نظر میرسد پذیرش زندگی و حضور در این شبکهها اجتناب ناپذیر است اما با برنامه ریزی نهاد های تصمیم گیر و آسیب شناسی جامع و استفاده از همهی ظرفیتهای ارتباطی میتوان از آن به عنوان یک فرصت و بستر مناسب در جهت تقویت و نشر ارزش های دینی و مذهبی بهره جست.
کلید واژهها: اینترنت؛ شبکههای اجتماعی؛ فیسبوک؛ دین؛ گرایش دینی
فهرست مطالب
__________________________________________________
– فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………. ۰۶
۱-۱) بیان مسأله ……………………………………………………………………………………………… ۱۳
۲-۱) اهمیت و ضرورت انجام پژوهش ……………………………………………………………. ……… .۱۶
۳-۱) اهداف پژوهش ……………………………………………………………………………………….. ۲۰
۱-۴) سؤالات پژوهش ……………………………………………………………………………………… ۲۱
۵-۱) فرضیههای پژوهش ………………………………………………………………………………… .. ۲۳
۶-۱) کاربران پژوهش ………………………………………………………………………………………. ۲۳
۷-۱) محدودیتهای پژوهش ……………………………………………………………………………. .. .. ۲۴
– فصل دوم: ادبیات و مبانی نظری تحقیق
مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………. ۲۵
۱-۲) پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………………… …. ۲۶
۲-۲) مفاهیم نظری ……………………………………………………………………………………….. . ۲۸
۳-۲) مبانی نظری …………………………………………………………………………………………. ۶۳
۴-۲) چارچوب نظری …………………………………………………………………………………….. .. ۹۸
– فصل سوم: روش اجرای تحقیق
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………… ۱۲۶
۱-۳) روش پیمایشی و کاربرد آن …………………………………………………………………………. ۱۲۸
۲-۳) جامعه آماری و واحد تحلیل …………………………………………………………………………. ۱۲۹
۳-۳) روش نمونهگیری و حجم نمونه ……………………………………………………………………… ۱۳۲
۴-۳) اعتبار و پایایی تحقیق ………………………………………………………………………………. ۱۳۳
۵-۳) روش و ابزار گردآوری اطلاعات …………………………………………………………………….. ۱۳۴
۶-۳) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات …………………………………………………………….. ………. ۱۳۵
۷-۳) ضریب اطمینان در پژوهش …………………………………………………………………. …….. ۱۳۵
۸-۳) تعریف نظری و عملی مفاهیم و مقومهای تحقیق ………………………………… …………………. ۱۳۵
– فصل چهارم: یافتههای تحقیق
۱-۴) جداول و تحلیل توصیفی دادهها …………………………………………………………. ………….. ۱۳۶
۲-۴) جداول و تحلیل آزمون سؤالات تحقیق ……………………………………………….. …………….. ۱۵۱
– فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
مقدمه …………………………………………………………………………………………………………. ۲۰۹
۱-۵) نتایج حاصل از یافتههای تحقیق ………………………………………………………… …………… ۲۱۰
۲-۵) پیشنهادات ………………………………………………………………………………………… .. ۲۱۲
۳-۵) پیشنهادات کاربردی ………………………………………………………………….. ۲۱۶
۴-۵) پیشنهادات برای مطالعات بعدی…………………………………………………………………. . ۲۱۹
-۱مقدمه:
انسان ها در حالی به قرن بیست و یکم گام نهاده اند که ارتباطات جهان را تسخیر کرده و کتاب، رایو، فیلم و ماهواره و اینترنت به گونه ای احوال آنها را به همدیگر پیوند داده است که برای زیستن به دنبال شیوه ها و ابزار های جدید هستند.
یکی از دستاورد های عصر ارتباطات آگاهی یافتن مردم از باور های دینی و گرایش های دینی دیگران است که با از میان رفتن سد ها و فاصله ها بیشاز هر زمان دیگری با ادیان و مذاهب دیگر آشنا هستند. (توفیقی ، حسین: ۱۳۹۰)
بشر امروزی به ویژه نسل جوان به مدد رسانه های نوین ارتباطی، شیوه های متفاوتی را جهت حفظ رابطه ی خود با دوستان و آشنایان، برقراری رابطه های جدید و انتشار افکار تجربه می کند.آدمی قدرت این ابزار های ارتباطی را به منظور تامین نیاز های ارتباطی خود به خدمت گرفته است.
سایت های شبکه ی اجتماعی، از جمله رسانه های نوینی هستند که بستر مناسبی برای حفظ روابط آفلاین، ایجاد روابط آنلاین و بسط دادن این روابط به زندگی واقعی فراهم کرده اند.
نتایج تحقیقات نشان داده است که سبک ها و رفتار های ارتباطی کاربران سایت های شبکه اجتماعی از فرهنگ ها و ملل مختلف، به دلیل نگرش ها و ارزش های فرهنگی متفاوت فرق دارد. به عبارت دیگر افراد تحت تاثیر فرهنگ های حاکم در جامعه در جامعه ی خود دست به رفتار های ارتباطی در شبکه های اجتماعی آنلاین می زنند.
تکنولوژیهای نوین ارتباطی که به واقعیت انکارناپذیر زندگی بشر امروز تبدیل شده است دنیای نوینی را رقم زده که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از مصداق مهم آن هستند.تکنولوژی های امروز که در عرصه های مختلف نمود خود را به نمایش گذاشته ابعاد مختلف زندگی انسان را در عرصه های دینی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی و … تحت تاثیر قرار داده است.
اصولا فناوری همواره زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار داده و بهره برداری از آن هم موجب سادگی امور و در ابعاد گسترده آن استفاده موجبا شکل گیری ابعاد پیچیده اجتماعی و فرهنگی می شود.
اختراع خط، تکنولوژی چاپ، تلگراف، تلفن و تکنولوژی کامپیوتر را میتوان در همین راستا ارزیابی کرد؛ چرا که هریک به نوبه خود با تغییراتی که بههمراه آوردند، باعث دگرگونی در زندگی بشر شدند. رسانههای نوین اطلاعاتی و در رأس آن اینترنت ، موجب نوسازی فرایندهای اجتماعی است . این تکنولوژی تمام جنبههای زندگی مردم را تحت الشعاع قرارداده است. (جهانگرد، ۱۳۸۴: ۳)
هرچند که انسانها به طور معمول در مقابل هر گونه تغییری مقاومت میکنند ولی باید این مهم را پذیرفت که مواجهه با این تغییرات گریزناپذیر است و این مقاومتها نیز شکستهخواهد شد و به همین علت باید همواره خود را برای این تغییرات که به سرعت و شتابان نیز صورت میپذیرد، آماده کرده و با یک شناخت خوب نسبت به میزان تأثیر هر یک از این تغییرات، اثرات سوء آن را به حداقل ممکن برسانیم. ُ
با رشد شتابان تکنولوژیهای ارتباطات و اطلاعات، به ویژه اینترنت و انتقال پرشتاب فعالیتها به زندگی فردی و جمعی انسان؛ فضاهای سایبر و محیطهای مجازی، اهمیتی روزافزون یافته و مجازی شدن را به نیروی محرک تغییر محیط زندگی انسان و از آن مهمتر به عامل اصلی تغییر الگوهای فکری و رفتاری و به معنایی دقیقتر “وجود انسان” تبدیل کردهاست. ( اوحدی، ۱۳۸۰: ۹ )
همانطور که جامعه شناس انگلیسی، آنتونی گیدنز[۱] ( ۱۹۹۹ ) یادآور میشود، هرچه این تغییرات نهتنها ” در بیرون از اینجا ” اتفاق میافتد بلکه ” در اینجا نیز اتفاق میافتد – در خانههایمان و درون سرهای ما -، و در اینکه ما چگونه دنیا و جایی که در آن هستیم، میبینیم. بنابراین، ما همه مسؤولیم تا در مورد تجربیاتمان از این تغییرات فرهنگی بیاندیشیم و بحث کنیم. واقعیت این است که نمیتوان نسبت به این تغییرات بیتفاوت بود. بنابراین مهم است که بدانیم که چگونه این تغییرات میتواند تعاملات انسانی هر روزهی ما را تحت تأثیر قرار دهد. مهمتر اینکه برای تمام کسانی که وارد دنیای کار میشوند لازم است تا نظرات خردمندآنهای راجع به اینترنت داشته باشند.
( تربتی،۱۳۸۹:۱۲)
کشورهای جهان سوم و در حال توسعه مثل ایران نیز در مسیر رشد تکنولوژیک خود همواره تحت تاثیر این شرایط بودند. از زمان حکومت قاجار و شکست ایران در مقابل قشون روس نیز بکارگیری از فناوری ها در عرصه های مختلف به مقوله اساسی در تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه ایرانی تبدیل شد.
رشد روزافزون سواد و افزایش مهاجرت های ایرانیان به کشور های اقلیم فرنگ زمینه و بستر روزافزون استفاده از فناوری های جدید و همچنین درک دستاوردهای ان سامان در زمینه استفاده از قانون و زندگی و سیاسی و اجتماعی مردم اروپا در بلند مدت، منجر به تغییر ذائقهی ارتباطی عموم جامعه میشود.
اندیشمندان و صاحب نظران علوم اجتماعی و ارتباطات بر این باورند که ترکیب و همگرایی، فنآوریهای ارتباطاتی و تجدید ساختار نظام سرمایهداری در دهههای اخیر، سبب گشایش مرحلهی تازهای در تاریخ جوامع بشری شدهاست. مرحلهای که با اصطلاحاتی نظیر جامعه فراصنعتی[۲]، جامعه شبکهای[۳]، جامعه اطلاعاتی[۴]، جامعه پستمدرن[۵]، جامعه مجازی[۶] و امثالهم توصیف و تبیین شده است. “ویژگیهای این جامعه نو را میتوان پدیدههایی از جمله اقتصاد اطلاعاتی جهانی، هندسه متغیر شبکهای، فرهنگ مجاز واقعی، توسعه حیرت انگیز فناوریهای دیجیتال، خدمات پیوسته و نیز فشردگی زمان و مکان، برشمرد” ( کاستلز، ۱۳۸۰: ۱۵ )
در سالهای اخیر “شبکههای اجتماعی مجازی” با سرعتی بینظیر گسترش یافتهاند. پایگاههای مجازی مای اسپیس فیس بوک[۷] ، فیس بوک[۸] ، فایو های[۹] ، فرندستر[۱۰] ، یوتیوب[۱۱] ، فیلکر[۱۲] ، اورکات[۱۳] و تویتر[۱۴] مشهورترین این شبکهها هستند که فضایی جذاب را برای ارتباط شبکهای در فضای مجازی میان کاربران اینترنت و عمدتاً از نسل جوان، فراهم آورده و در مدت زمانی کوتاه به سرعت رشد کردهاند. به عنوان مثال FaceBook با توجه به اعلام خبرگزاری ایسنا تا سپتامبر سال ۲۰۱۲ بیش از یک میلیاردکاربر فعال دارد.(ایسنا، ۰۹/۰۹/۱۳۹۱)
شبکههای اجتماعی گرچه به نظر می پاید از ابزارهای ساده برای نوشتن و به اشتراک گذاری اطلاعات بهره می برند ولی از چنان جذابیت و تاثیرگذاری در دنیای مدرن برخوردار هستند که میلیون ها نفر هر هفته و هر ماه به برای استفاده از این جذابیت ها و خدمات متقابل به عضویت آنها در می آیند.
بیشک شبکهی اجتماعی فیسبوک را میتوان مهمترین شبکههای اجتماعی دانست که بیش از سایر شبکه ها در خدمت کابران اینترنتی قرار گرفته است . این شبکه چنان تاثیر عمیقی برای کاربران بجا گذاشته است که حضور در آن به به نوعی کلا و وجاهت اجتماعی در بین نخبگان و همچنین عامه مردم تبدیل شده است و یکی از راههای برقراری ارتباط با دوستان، همکاران و آشنایان میباشد.
با نفوذ بیشتر این شبکه در بین ایرانیان هر چند در ابتدا با تقویت ابعاد عاطفی و احساسی بیان شده بود، اما از طریق و نوع رویه خود شبکهی فیسبوک میتوان حدس زد که تغییراتی در این رویه انجامگرفته و خواهدگرفت. شرکت فیسبوک با ورود کاربران ایرانی، افغانی و تاجیکی تصمیم به اضافه کردن زبان فارسی به جمع زبآنهای این سایت گرفت، هر چند که هنوز در جمع کاربران فارسیزبان کمتر استفاده میگردد(مزینانی، کاظم ۱۳۸۹ دانشگاه سوره).
یکی از مهمترین ابعاد زندگی انسان که از این پدیده تأثیرات عمیقی را پذیرا خواهد شد، بعد دینی و گرایش دینی است. دین[۱۵] یکی از مهمترین مسائل جوامع میباشد. بیگمان میتوان گفت که دین از نیازهای روانی انسان و پیشنیاز هر گونه زندگی جمعی است.
از سوی دیگر امروزه جنبههای گوناگون مسألهی دین از سوی متفکران و نظریهپردازان اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. شرایط کنونی ارتباطات جهانی، توسعه و رشد تکنولوژیهای مختلف، رویارویی مداوم فرهنگی و … سبب شده است که مسألهی هویت در ابعاد مختلف به موضوعی کانونی در بررسیهای اجتماعی تبدیل شود. انقلاب اطلاعات و گسترش روز افزون تکنولوژی های ارتباطاتی نظیر شبکه های ماهوارهای و اینترنتی تاثیرات بسیاری بر شئون اجتماعی،فرهنگی ،سیاسی و اقتصادی در جوامع جدید گذاشته است به نحوی که بسیاری از اندیشمندان همچون امانوئل کاستلز و یا فرانک وبستر از پدیده ای به نام جامعه شبکه ای در دوره معاصر یاد کردند.
در این میان، شبکههای اجتماعی مجازی که نسل جدیدی از وب سایتهای اینترنتی هستند،کاربران اینترنتی را حول محور مشترکی به صورت مجازی گرد هم جمع کرد و جوامع آنلاین را تشکیل داد.
شبکههای اجتماعی زیادی با موضوعاتی از قبیل انگیزههای حرفهای و شغلی، دوستیابی، علایق مشترک در حوزههای مختلف (سینما، ورزش، موسیقی)، زبان مشترک، ملیت مشترک، دین مشترک و غیره در فضای مجازی فعال هستند و هر کدام میلیونها کاربر اینترنتی را جذب کرده اند. آمارهای مربوط به رفتار کاربران اینترنتی نشان می دهد، گرایش به سایت های شبکه اجتماعی در سراسر دنیا همچنان رو به رشد است و این سایتها در آینده فضای مجازی و حتی فضای بیرون از نت نقش بیشتری خواهندداشت.
اما آنچه باعث شده است، چنین موضوعی در این مجال بررسی شود،آن است که این شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر در زندگی آنلاین و آفلاین کاربران اینترنتی آنچنان تأثیرگذار بودهاند که شکلهای ارتباطات اجتماعی نیز از این رسانههای جدید تأثیر پذیرفته است. بهره گیری از این شبکه ها توسط معترضان سیاسی، اجتماعی، زیست محیطی، حقوق بشر و …آن را از ابزاری که فقط کارکرد تفریحی و دوست یابی داشته، خارج ساخته است و به ابزاری برای پیگیری نیازهای مهم زندگی بشری تبدیل کرده است.
از این رو، مطالعه علمی درباره شبکههای اجتماعی در مراکز دانشگاهی و پژوهشی مورد توجه قرار گیرد. در کنار دانشکدههای علوم کامپیوتری که نخستین کارهای پژوهشی درباره شبکههای اجتماعی در آنها آغاز شده است، مباحث مربوط به شبکههای اجتماعی در حوزههای علوم سیاسی، علوم اجتماعی، علوم ارتباطات، روان شناسی، مطالعات فرهنگی و غیره مورد توجه قرار گرفته است.
از جمله مسائل اساسی شکل دهنده زندگی هر انسانی، داشتن تعریفی از خود، از معنای زندگی، هدف در زندگی و… است و با نگاهی اجمالی به معارف دینی میبینیم که یکی از کارکردهای اصلی دین در زندگی این است که با دادن جهانبینی الهی، معنا و هدف نهایی زندگی را برای انسان تبیین میکند و غایت مسیر حرکت او را نشان میدهد. حال اگر معنا و غایت زندگی فرد بر اساس جهانبینی دینی شکل گرفت، دیگر ابعاد زندگی فرد مثل ( شغل، جنسیت و…) به عنوان واسطههای دستیابی به آن هدف و در راستای آن معنا و غایت نهایی، جهتدهی خواهدشد. وقتی فرد، جهانبینی الهی پیدا میکند و مبداء و مقصد خود را میداند و پی میبرد که برای چه آفریده شدهاست و غایت آفرینش او چیست؛ میتواند در مورد سایر مسائل زندگی بهتر تصمیم بگیرد. بنابراین، بهنظر میرسد زندگی دینی در مرتبهای بالاتر از سایر ابعاد زندگی قرار دارد و میتواند در شکلگیری سایر ابعاد هویتی فرد، نقش اساسی ایفاکند.
شاید بتوان گفت، گرایش دینی و همچنین هویت دینی از مهمترین عناصر ایجادکنندهی همگنی و همبستگی اجتماعی در سطح جوامع است که طی فرایندی با ایجاد تعلق خاطر به دین و مذهب در بین افراد جامعه، نقش بسیار مهمی در ایجاد و شکلگیری هویت جمعی دارد و به عبارتی عملیات تشابهسازی و تمایزبخشی را انجام میدهد. به طور مثال دین اسلام و مذهب شیعه، به طور همزمان ضمن ایجاد تشابه دینی در بین افراد جامعهی ایران، آنها را از سایر ادیان جدا میسازد. در جامعهی ایران برخلاف سایر جوامع (که به دنبال حاشیهای کردن دین و برانداختن دینداران از اریکه قدرت و منزوی کردن آنان هستند)، با بهره گرفتن از نیروی مذهب در پنج قرن گذشته، حداقل سه انقلاب تمام عیار را سامان دادهاند. نخستین حرکتها در سال ۸۸۰ شمسی با انقلاب صفویان برپایهی مذهب تشیع، دومین حرکت در سال ۱۲۸۵ شمسی با رهبری علمای طراز اول شیعه در انقلاب مشروطه و آخرین هم در انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ شمسی با رهبری و هدایت مرجعیت شیعی شکل گرفت. (گودرزی، ۱۳۸۷: ۵۰ )
در جامعهی ما با توجه به آمار ارائه شده از سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ از سوی مرکز آمار ایران به دلیل آنکه جوانان (علیالخصوص دانشجویان) درصد بالایی از جمعیت کشور را تشکیل میدهند؛ این مسأله در رابطه با این قشر فرهیخته و آیندهساز کشور اهمیتی دو چندان مییابد؛ چرا که چنین قشری در هر جامعهای به لحاظ برخورداری از توان و انرژی فراوان قادر است تأثیر تعیینکنندهای بر آیندهی جامعه بگذارد.
اینترنت نیز یک پیشرفت مثبت در زندگی انسان ها بوده است. با ورود آن ارتباطات آسان تر شده است و انواع خدمات به وسیله آن صورت میگیرد. ما اسلام رو به عنوان دینی موافق با پیشرفت و علم قبول کردیم پس اسلام با اینترنت مخالف نیست.
اینترنت نیز به عنوان یک دنیای مجازی وجه های مثبت و منفی بسیاری دارد که اگر بخواهیم مقایسه کنیم در نهایت به نتیجه ای هم نمیرسیم چون معیارها متفاوت است.
مسئله جالبی که میتوان عنوان کرد این است که هرچه به جلوتر می رویم مشخص شدن افراد با ایمان به خدا و دین بیشتر می شود.
اینترنت به عنوان یک دستاورد بزرگ به افراد امکان انواع فعالیت ها را میدهد ، افرادی به دنبال یادگیری هستند و برای آموختن به سراغ اینترنت می روند و افراد دیگر با هدف تفریح و یا کار و سرگرمی به چت می پردازند پس در اصل میتوان اینترنت را به عنوان یک آزمایش برای انسان ها در نظر بگیریم.
مجتبی عباسی قادی در کتاب “تاثیر اینترنت بر هویت ملی”، دیدگاه صاحبنظران و اندیشمندان را در خصوص اثرات و تبعات ناشی از اینترنت به طور عام و تأثیرات هویتی آن به طور خاص، به سه دسته کلی تقسیم کردهاست: دستهی اول که دیدگاه آنها به جبرگرایی معروف است، اینترنت را ساختاری عینی و بیرونی و متصلب فرض میکنند که در چارچوب آن ذهنیت افراد شکل میگیرد و کاربران آن را در سیطرهی خود قرار میدهند و جبری را بر آنها تحمیل میکنند. دستهی دوم که دیدگاه آنها به ارادهگرایی معروف است، اینترنت را صرفاً به عنوان یک رشته امکانات محض در جهت تواناسازی فرد برای گردآوری انبوه اطلاعات و رشد کثرتگرایی میدانند. و بالاخره دستهی سوم که دیدگاه آنها به تکنورئالیسم معروف است، رویکرد بینابینی دارند؛ یعنی آنها در عین اینکه ابعاد هستی شناختی فنآوری اینترنت را نادیده نمیگیرند، اما معتقدند که این فنآوری تعیین کنندهی نهایی نخواهد بود. به بیان دیگر، آنها در عین اینکه ظرفیتها و تواناییهای اینترنت را در نظر دارند، به آزادی عمل کاربران نیز توجه دارند.
ابزار و وسایل ارتباطی همچون کامپیوتر، اینترنت و شبکه های اجتماعی امکانات جدیدی فراهم کرده است که می توان از آن برای تبلیغ دین استفاده کرد.
بر اساس نظرسنجی موسسه بین المللی نظرسنجی زاگبی که به سفارش کلیسای کاتولیک درباره میزان معتقدان به مذهب انجام شده است، در طول پنج سال گذشته میزان افرادی که به خدا و مذهب و پیغمبر اعتقاد دارند، چهار درصد افزایش یافته است.(سخنرانی، دکتر پارسا عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، ۱۳۹۰)
بر اساس همین نظرسنجی حجم مطالب مربوط به امور متافیزیک در مطالب آنلاین در چهار سال اخیر تقریبا سی درصد افزایش یافته است و خلاصه اینکه نمی توان گرایش روز افزون استفاده از مباحث مذهبی را در فضای واقعی، وب و ماهواره ای انکار کرد.
برخی از افراد با بهره گرفتن از این فضا به تحریف مباحث و مبانی دینی می پردازند، از این رو لازم است، علما و طلاب در این فضا حضور یابند و به مقابله با این تحریفات بپردازند.
از طریق فیس بوک به میزان زیادی از اطلاعات درباره استفاده کنندگان این سایت به ویژه در جهان عرب و اسلام استفاده می شود ولی بر اساس دیدگاه کارشناسان مسائل اجتماعی این امکانات و اطلاعات و به اشتراگ گذاری اطلاعات از طریق این سایت و ساینت های مشابه با چه هدفی صورت می گیرد.
هر کسی با امکانات فیس بوک آشنا باشد، از این که این امکانات به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می گیرد متعجب می شود، از این رو به راحتی می توان دریافت پشت این ظاهر زیبا و فریبنده اغراض دیگری وجود دارد.
وقتی که کاربر روبروی شما درباره مسایل به عنوان مثال جنس مخالف با شما صحبت می کند بنابراین نمی توان به وی شبهه سیاسی داد از این رو فضا کاملا برای هرگونه جاسوسی آماده است. این درحالی است که دست اندرکاران چنین سایت های شبکهای از این گفتگو به عنوان ابزاری برای رسوخ در درون روان انسان مقابل خود استفاده می کند.
۱-۲ بیان مسأله
با گسترش ضریب نفوذ اینترنت در ایران و جهان ، فضای مجازی هر روز گسترده تر و تاثیر گذارتر می شود.
و بعد از ابداع وب در سال ۱۹۹۰ ، اینترنت دو دوره طلایی را شاهد بوده است : عصر وب یک و عصر وب ۲، در عصر اول وب ، فناورهایی کاربرد داشتند که عمدتا بر اساس مدل کلاسیک ارتباطات یعنی فرستنده، کانال و گیرنده کار می کردند ، اما عصر وب۲ ویژگی هایی دارد که آن را از تمام رسانه هایی که تا کنون شاهدش بوده ایم منفک می کند ، وب ۲ عمدتا مبتنی بر تولید محتوا توسط کاربران و مشارکت آنها در انتشار و باز انتشار و به اشتراک گذاری اطلاعات و محتوا است.
وب ۲ به آن دسته از فناوری هایی اطلاق می شود که امکان مشارکت کاربر در تولید محتوا و به اشتراک گذاری اطلاعات شامل ، متن ، عکس ، فیلم ، لینک ، فایل و هر گونه داده دیگر را فراهم می آورند .
فناوری های وب ۲ امکان تعامل گسترده میان کاربران اینترنت و تبادل سریع و گسترده اطلاعات میان آنها را فراهم می آورند . وب ۲ دنیای کندوهای کاربران در محیط های مجازی است ، و شبکه های اجتماعی بخشی از فناوری های وب ۲ هستند که درون آنها ، تعاملات کاربران و امکان ایجاد حلقه های دوستی ، گروه های رای دهی ؛ارتباطات افقی و سفارشی شدن صفحات وب فراهم می شود .
شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان نماد وب ۲ بخش عمده فضای مجازی را اشغال کرده اند و می توان اذعان کرد این شبکه ها مدل جدید از ارتباطات سایبری را بنیان گذاشته اند که تا کنون سابقه نداشته است .شبکه های اجتماعی محصول فناوری های وب ۲ هستند .(خانیکی و بابایی،۱۳۹۰:۹۶)
شبکه های اجتماعی مجازی جدیدترین و جذاب ترین فناوری اینترنتی هستند که حدود ۷۸ درصد کاربران اینترنت عضو یکی از این شبکه ها می باشند با این وجود نهاد روابط عمومی در ایران هنوز با این فناوری جدید ارتباطی بیگانه است چرا که به دلیل پیچیده بودن و ناشناخته بودن و حساسیت های سیاسی و امنیتی در باره این شبکه ها هنوز یک مدل کاربردی مشخص برای نحوه استفاده روابط عمومی ها از این شبکه تعریف و ارائه نشده است.(همان،۹۷)
یکی از اولین تعاریف نسبتا جامع از فرهنگ در سال ۱۸۷۱ توسط تیلور ارائه شد. این مردم شناس انگلیسی اعتقاد داشت که فرهنگ عبارت است از مجموعه ی پیچیده ای از دانش ها، هنر ها، قوانین، اخلاقیات، عادات، و هر چه که فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرا می گیر، تعریف می کند.
بر اساس این تعریف فرهنگ آموختنی است و از طریق رفتار های ارتباطی به اشتراک گذاشته می شود؛ بنابراین می توانیم آن را به اعضائی که در شبکه های مشترک عضو هستند انتقال دهیم.
گیرتز[۱۶] (۱۹۷۳)معتقد است که انسان حیوانی است که در شبکه هائی از مفاهیم و معانی که خود او ایجاد کرده است، زندگی می کند و هدف از تحلیل فرهنگ را مطالعه معانی به اشتراک گذاشته شده میان اعضای یک فرهنگ می داند.معانی اغلب درون یک بافت خاص قابل تفسیر هستند.آگاهی از اینکه چگونه فرهنگ بر افراد تاثیر می گذارد، می تواند با شناخت محیط جغرافیائی یا محیط زندگی وی شروع شود.
کریسپین ترلو در کتاب ارتباطات کامپیوتر – واسط آورده است؛ مادامی که تکنولوژی تکامل می یابد، ارتباط نیز تغییر می کند.(ترلو، ۱۳۸۷: ۷۶)
نویسندگان این کتاب در نتیجه گیری تاثیر تکنولوژی اینترنت برتعامل اجتماعی و زندگی روزمره سه عامل را در نظر گرفتند:
- چه کاری قرار است تکنولوزی انجام بدهد؟
- تکنولوژی به مردم امکان انجام چه کاری را می دهد؟
- واقعا تکنولوزی چه کارهائی انجام می دهند؟
بیل گیتس[۱۷] رئیس و مؤسس آمریکایی شرکت مایکروسافت، معتقد است تحت تأثیر فضاهای مجازی جدید که در آن تلویزیونها و کامپیوترها به یک شبکهی هوشمند جهانی مرتبط هستند، عناصر رفتاری انسانها شکل خواهندگرفت و این شبکهها ستون فقرات ساختار اجتماعی ما را تشکیل میدهند (کاریزی،۱۳۸۱: ۳۲۹ ). فرهنگ مجاز واقعی تا حد واقعیت مجازی مورد قبول واقع میشود که استفادهی مناسب از آن برای بالا بردن سطح دانشمان نیروی نهفتهی زیادی دارد. استفادهی نادرست ممکن است زیانهای زیادی به همراه داشته باشد (همان: ۹) خصوصاً برای نسلی که درمقایسه با نسل ق نسبت دین و رسانه
نسبت دین و رسانه چیست ؟ این پرسشی است که محققان علوم اجتماعی، بسیار به آن اندیشیده و پاسخ های گوناگونی به آن داده اند.هر یک از این پاسخ ها بسته به خاستگاه محققان، با پاسخ های دیگر متفاوت بوده است؛ پاسخی که در جهان غرب به این موضوع داده شده به دلیل ماهیت سکولار آن با پاسخی که در کشور ما به آن داده شده است به دلیل رویکرد خاص خود به دین، بسیار تفاوت دارد.
سکولاریسم در غرب به گرچه تلاش کرده دین را از رسانه بزداید ولی هرگز نتوانسته به طور مطلق به این هدف نایل آید و دین در همان صورت مورد نظر در جهان سکولاریستی، در رسانه ها حضوری پررنگ دارد اما در نگاه سکولار، تعریف از دین تقلیل یافته و در یکی از اشکال ذیل بروز کرده است.
بر اساس این تفکر سکولار در جدائی دین و جامعه، دین، سلطه خود را بر جنبه های زندگی اجتماعی و عمومی از دست داده و به زندگی شخصی و خصوصی منحصر می شود.
به عبارت دیگر در این تفکر صورت های دینی به جای باورها و نهاد های دینی جایگزینی شده است به این معنی که دانش، رفتار و نهاد های مبتنی بر قدرت الهی، جای خود را به نوع انسانی دین می دهند.(باهنر، ۲۱:۱۳۸۸)
استوارت هور در کتاب “دین در عصر رسانه” تشدید شدن رابطه دین و رسانه را در آغاز قرن بیست و یکم، این گونه تشریح کرده است: “در امتداد قرن بیست و یکم، دین و رسانه، روز به روز بیشتر به یکدیگر مرتبط می شوند. بخش اعظم مذهب و معنویت دوران معاصر از طریق رسانه ها درک می شود و رویدادها و نمادهائی مهم، با فراوانی و روافزون ظاهر می شوند.تنها در سال های اخیر شاهد پوشش وسیع رسانه ای رسوائی های کلیسا های کاتولیک امریکا و اروپا، درگیری های عمومی گروهای مذهبی درباره مسائل مربوط به هم جنس بازان، غلبه گفتمان های رسانه ای دین بر مبارزات سیاسی آمریکا و ظهور مجدد دین در حیات سیاسی و اجتماعی اروپا بوده ایم.
۱-۲-۱ کاربران در ایران
ایران بر اساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران با بیش از ۲۶ میلیون جوان بین ۱۴ تا ۲۹ سال به عنوان یکی از کشورهای جوان دنیا مطرح شدهاست . شناخت مقولهی جوانی بیش از پیش با تأثیرات تکنولوژیکی عصرجدید به ویژه با راهاندازی شبکهی جهانی اینترنت آمیخته است ، جوانان خود عاملین فعال و دخالتگر در محیط پیرامون خود هستند . آنان از شرایط پیرامون خود تفسیری دارند و برمبنای دریافت و تفسیر خود کنشهایشان را شکل میدهند . هیچکس بیش از خود آنها از معنای کنش و رمز و رموز آنها آگاه نیست.
جوانان ممکن است این سؤال را بپرسند که تکنولوژی ارتباطاتی چه نقشی را در زندگی آنان بازی میکند؟ به ویژه اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی که جوانان را قادر به اتصال محلی، ملی و همینطور جهانی بطریق راههای ناموازی میسازد . امروز تحول و اثرات آن برکنش جوانان به ویژه جوانان دانشگاهی مسألهی مهمی است که باید کارشناسانه بررسی و فواید و تبعات منفی آن در آیندهی دور و نزدیک مورد توجه قرار گیرد .
شبکههای اجتماعی اینترنتی یا مجازی، نسل جدید از پایگاههایی هستند که مورد توجه کاربران شبکههای اینترنت قرار گرفتهاند. این شبکهها در سالهای اخیر به یکی از تأثیرگذارترین سرویسهای ارائه شده در اینترنت و وب تبدیل شدهاند و تحول شگرفی در نظامهای اجتماعی ملل مختلف ایجاد کردهاند. این شبکهها به گونهای متفاوت مناسبات اجتماعی و فردی را دچار دگرگونی کردهاند به طوریکه نه تنها نهادهای اجتماعی – هم از حیث کارکرد و هم از حیث ماهیت – دستخوش تغییرات شدهاند، بلکه این شبکهها بخشی از هویت دینی کاربران و کل عالم ارتباطات را نیز دستخوش تغییر و تحول کردهاست. به طوریکه گروهی از نویسندگان این تحول در عالم ارتباطات را مبدأ سبز فایلی میدانند، عصری که از آن تحت عناوین مختلفی نظیر: ” دهکده جهانی ” (مک لوهان)، ” جامعه مدنی جهانی “(دیوید هلد)، ” مدرنیته دوم ” (اولریش بک)، ” جامعه شبکهای ” (مانوئل کاستلز)، ” جهان رها شده ” (آنتونی گیدنز)، ” جامعه ارتباطی ” (جیانی واتیمو) و” مدرنیته سیال ” (زیگمون بومن) یاد میکنند.
از جمله اهداف ایجاد و توسعهی شبکههای اجتماعی مجازی میتوان به ساماندهی و پیوند گروههای اجتماعی مجازی بر محور مشترکات اعتقادی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، به اشتراک گذاردن علاقهمندیها توسط اعضاء و گروهها و ایجاد محتوا توسط آنها و نیز توسعهی مشارکتهای اجتماعی و تعاملات انسانها، اشاره کرد.
هر شبکهی اجتماعی فرهنگ ارتباطاتی خاص خود را دارد. یعنی منش و گفتار مخصوص و منحصر به فرد برای خود برگزیدهاست . البته میتوان شبکههایی را یافت که فرهنگ ارتباطاتی تقلیدی برای خود برگزیدهاند. فرد با عضویت در هر شبکهی اجتماعی درگیر نوع خاصی از فرهنگ ارتباطاتی میشود که شامل برخورد، تکه کلام، اصطلاحات مخصوص، رفتار، تیپ شخصیتی و ظاهری و … است. بدون تردید میزان تأثیرپذیری فرد از این محیط صفر مطلق نخواهد بود. پس هر شبکه اجتماعی گرایش، رویکرد و هویت مطلوب خود را ترویج میکند. مثلا در سایتهایی مثل فیس بوک و فرند فید و توئیتر، کاربر در کنار اینکه عضو جامعهی بزرگ سایت مورد نظر هست، در گروه و شبکههای اجتماعی کوچکتری نیز عضو میشود. هر کدام از این گروهها وابستگی خاص خود را دارند و به طبع فرهنگ ارتباطاتی مخصوص. بنابراین چه بسا فرد در تأثیر پذیری از فرهنگ ارتباطاتی این گروهها بر خود لازم میبیند که گرایش ها، اعتقادات و هویت ارتباطاتی(سبک و هویت کنشهای کلی فرد در ارتباط با دیگران) خود را تغییر دهد. هرچند این تغییر هویت موقت و محدود به زمان و مکان خاصی باشد. ولی بدون تردید در هویت واقعی فرد بیتأثیر نخواهدبود. بهطور کلی همهی اجزای یک شبکهی اجتماعی که فرد با آن در تعامل است در ضمیر ناخود آگاه فرد تأثیر میگذارد. گرایش دینی ارتباطی فرد نیز چیزی نیست که به ضمیر ناخودآگاه مرتبط نباشد. نگرشهای متفاوت از سوی مخاطبان، سیاستگزاران و دولتمردان به مقولهی شبکههای اجتماعی و سعی در مسدود و محدود کردن میزان دسترسی به برخی از این شبکهها در برخی از جوامع از یک سو و همچنین بروز و شکلگیری تحولات و جنبشهای سیاسی و اجتماعی با چاشنی شبکههای اجتماعی از سوی دیگر؛ این سؤال اصلی را مطرح میکند که شبکههای اجتماعی چه آثار و پیامدهایی بر اعتقادات، گرایش دینی و هویت کاربران دارند؟ و اساسا این سوال مطرح است با توجه به شکل گیری نحله ها و مکاتب دروغین و انحرافی و عرفان های کاذب ایا این مسائل سراغ کاربران شبکه های اجتماعی را نیز خواهد گرفت؟
انتخاب شبکهی اجتماعی فیسبوک نیز در این پژوهش، به علت تعداد بسیار بالای کاربران آن و یکی از تأثیرگذارترین شبکههای اجتماعی مجازی در اینترنت بودهاست.
دین همواره نقش تاثیر گذار در زندگی بشر داشته است و این در حالی است که تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اثرات فراوانی بر گرایش ها و اعتقادات دینی جوامع داشته و بررسی ارتباط دین و رسانه بویژه ارتباط دین و رسانه های جدید همواره مورد بحث کارشناسان و صاحب نظران ارتباطات است.
با وجود اینکه دین یکی از نیازهای واقعی جوامع انسانی تلقی شده ولی بررسی چگونگی تعامل رسانه ها با این مقوله همواره مورد بحث کارشناسان مسائل اجتماعی و ارتباطی بوده و بخش مهمی از تحقیقات حول محور دین و رسانه شکل گرفته است.
در کشور ما نیز که اساسا یک جامعه دینی و مذهبی است نقش رسانه ها و ارتباط آن ها با دین همواره مورد تاکید و موضوع پژوهش های اجتماعی بسیاری بوده است چه اینکه بسیاری از جوانان و دانشجویان به دلیل فضای پویا و فعال رسانه های جدید و شبکه های اجتماعی (فیس بوک ، توئیتر و …)عضو آن ها هستند .
این تحقیق بر آن است تا به بررسی استفاده کنندگان از شبکه های اجتماعی مجازی از منظر دین بپردازد و با توجه به اهمیت دین و محتوای دینی در انقلاب و جمهوری اسلامی ایران ابعاد این موضوع را در یک تحقیق پیمایشی به بررسی بگذارد؛ به عبارتی گرایش و علاقه روزافزون جوانان به استفاده از این شبکه ها را بررسی نماید و ارتباط معنایی آن را با گرایش دینی بسنجد.
این موضوع با وجود پژوهش های صورت گرفته همچنان جدید و مورد تاکید کارشناسان و اساتید دانشکده های ارتیاطات و علوم اجتماعی است و می تواند از زوایای مختلف به این پدیده اجتماعی بنگرد و واقعیت های تازه ای را رمزگشائی نماید.
در این زمینه محقق بر آن است تا به بررسی این موضوع از منظری دیگر بپردازد و آن دریافت این مهم است که ارتباط این پدیده های نوظهور با ارتباطات سنتی مورد استفاده در زندگی دینی مردم چیست و چگونه می توان نقش ارتباطات سنتی را در بستر ابزارها و وسائل نوین ارتباطی مثل شبکه های اجتماعی مجازی تبیین کرد؛ به عبارتی آیا همانگونه که نقش شبکه مساجد در توسعه فرهنگ دینی و همچنین انقلاب اسلامی ایران نقشی تعیین کننده ای بوده می توان چنین نقشی را به رسانه های جدید مثل شبکه های مجازی تعمیم داد و آیا می توان پیوندی در این زمینه متصور بود.
و چگونه می توان از شبکه های اجتماعی مجازی در جهت اهداف فرهنگی استفاده کرد و آیا می توان امیدوار بود استفاده آزادانه از این شبکه ها در فضای سالم فرهنگی اتفاق بیفتد.
در سالهای اخیر “شبکههای اجتماعی مجازی” با سرعتی بی نظیر گسترش یافتهاند. پایگاههای مجازی مای اسپیس فیس بوک(MySpace)، فیس بوک (FaceBook) ، فرندستر (Friendster)، یوتیوب (YouTube)، فیلکر (Flickr)، اورکات (Orkut) و تویتر (Twitter)مشهورترین این شبکهها هستند که فضایی جذاب را برای ارتباط شبکهای در فضای مجازی میان کاربران اینترنت و عمدتاً از نسل جوان، فراهم آورده و در مدت زمانی کوتاه به سرعت رشد کردهاند.
حال این پرسش مطرح است که تاثیر این شبکه ها بر ابعاد زندگی انسانی چگونه است و ارتباط آن با دین و مذهب و بطور کلی گرایش دینی مخاطبان خود چگونه است؟
در این پژوهش تلاش می شود نظرات دانشجویان دانشکده هنر های زیبا دانشگاه تهران در ارتباط با گرایش دینی و شبکه های اجتماعی در قالب یک پژوهش پیمایشی مورد بررسی قرار بگیرد.
تعداد صفحه : ۲۳۰
قیمت : ۱۴۷۰۰تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : * [email protected]
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
[add_to_cart id=151718]