Get a site

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی رشته : علوم اجتماعی

گرایش : پژوهشگری

عنوان : بررسی نقش خانواده در اجتماعی کردن فرزندان

وزارت علوم و تحقیقات و فناوری

دانشگاه پیام نور واحد سرپل ذهاب

 

پایان نامه:

جهت اخذ درجه کارشناسی در رشته علوم اجتماعی گرایش (پژوهشگری)

موضوع:

بررسی نقش خانواده در اجتماعی کردن فرزندان

 

 

زمستان۹۲

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست

فصل اول: کلیات

۱-۱مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………… ۲

۲-۱بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………………………….. ۴

۳-۱اهمیت وضرورت تحقیق……………………………………………………………………………………………… ۵

۴-۱حدود مطالعاتی (قلمرو انجام تحقیق)…………………………………………………………………….. ۷

۵-۱اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………۷

۶-۱تعریف مفاهیم واصطلاحات ………………………………………………………………………………….۸

فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق

۲-۱ادبیات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰

۲-۲مشاهده اکتشافی در تحقیق…………………………………………………………………………………..۱۱

۳-۲پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………۱۴

۴-۲نقش والدین در رشد اجتماعی کودکان…………………………………………………………………….. ۱۵

۵-۲شیوه‌های فرزندپروری به ۴ شکل اصلی هستند…………………………………………………………….. ۱۸

۶-۲چهارچوب نظری یا تئوری های نظری ……………………………………………………………………….. ۲۰

۷-۲عوامل اجتماعی شدن………………………………………………………………………………………………………… ۲۶

۸-۲عواملی که در اجتماعی شدن میتواند موثر باشد…………………………………………………………………۲۹

۹-۲نقش خانواده در هویت یابی ………………………………………………………………………………………………۳۰

۱۰-۲عزت نفس و رابط آن با بحران هویت……………………………………………………………………………. ۳۴

۱۱-۲نقش ” خود” در اجتماعی شدن………………………………………………………………………………………۳۶

۱۲-۲نقش دیگران مهم و تعمیم یافته در هویت یابی……………………………………………………….۳۷

۱۳-۲جایگاه خانواده در نظام تربیتی……………………………………………………………………………..۴۲

۱۴-۲جامعه شناسی تربیتی خانواده و تئوری ها……………………………………………………………..۴۴

۱۵-۲فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………۴۸

فصل سوم: روش تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۴۶

۳-۱روش تحقیق………………………………………………………………………………………………………۵۰

۳-۲جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………..۵۰

۳-۳نمونه آماری…………………………………………………………………………………………………………………۵۱

۳-۴روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………………۵۲

۳-۵ابزارجمع آوری اطلاعات…………………………………………………………………………………….۵۲

۳-۶روش اجرا…………………………………………………………………………………………………………۵۵

۸-۳روش تجزیه وتحلیل داده ها………………………………………………………………………………..۵۶

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………….………۵۷

الف) یافته های توصیفی……………………………………………………………………………………………۵۹

ب) یافته های استنباطی…………………………………………………………………………………………….۶۳

فصل پنجم(نتیجه گیری)

۱-۵نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………….۶۹

۲-۵نتیجه فرضیات…………………………………………………………………………………………………..۶۹

۳-۵پیشنهادات………………………………………………………………………………………………………..۷۱

۴-۵محدودیت های پژوهش ……………………………………………………………………………………۷۳

فهرست منابع………………………………………………………………………………………………………….۷۴

 

فهرست جداول ونمودار

جدول شماره ۱-۴ : وضعیت پاسخگویان بر حسب جنسیت……………………………………………………………………………..۵۹

نمودار شماره ۱-۴ : وضعیت پاسخگویان بر حسب جنسیت……………………………………………………………………………..۵۹

جدول شماره۲-۴ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سکونت ……………………………………………………………………..۶۰

نمودار شماره ۲-۴ : وضعیت پاسخگویان بر حسب سکونت……………………………………………………………………………۶۰

جدول شماره ۳-۴ : وضعیت پاسخگویان بر حسب اقتصادی خانوار…………………………………………………………….۶۱

نمودار شماره ۳-۴ : وضعیت پاسخگویان بر حسب وضعیت اقتصادی خانوار………………………………………………..۶۲

جدول شماره۴-۴ : همبستگی پیرسون جهت رابطه بین انسجام خانواده با اجتماعی شدن فرزندان…………………..۶۳

جدول شماره۵-۴ : همبستگی پیرسون جهت رابطه بین همبستگی والدین و اجتماعی شدن فرزندان………………..۶۴

جدول شماره۶-۴ : همبستگی پیرسون جهت رابطه بین تعامل وتصمیم گیری درخانواده و اجتماعی شدن فرزندان………….۶۵

جدول شماره۷-۴ : همبستگی پیرسون جهت رابطه بین ارتباط عاطفی در اجتماعی شدن فرزندان…………………..۶۶

جدول شماره۸-۴ : همبستگی پیرسون جهت رابطه بین رابطه والدین با فرزندان در اجتماعی شدن فرزندان…….۶۷

 

چکیده:

خانواده همانند پلی است که فرزندان را به جامعه وصل می کند، بنابر این پل یاد شده بایستی از استحکام عاطفی و شخصیتی برخوردار باشد تا در تند بادهای هیجانات و اضطراب ها نلرزد، اولین تماس های کودک در خانواده و در ارتباط متقابل با والدین، برادران و خواهران صورت می گیرد، شکی نیست که مشاهده، تقلید و الگوبرداری از موثرترین شیوه های یادگیری رفتارهای اجتماعی در فرزندان به شمار می رود.در این تحقیق به بررسی نقش خانواده در اجتماعی شدن فرزندان پرداخته شد با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده ۱۰۰نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.دراین پژوهش از دو پرسشنامه انسجام خانواده و سازگاری اجتماعی استفاده شد.با بهره گرفتن از این دوپرسشنامه به بررسی ۴ فرضیه پرداخته شد و از طریق آزمون آماری ضریب همبستگی به بررسی فرضیات پرداخته شد.

 

فصل اول:

کلیات تحقیق

۱-۱مقدمه:

اجتماعی شدن از مفاهیم اصلی جامعه شناسی واز کارکرد های خانواده است با تحقق فرایند اجتماعی شدن فرد هویت یا من،اجتماعی می یابد بنابراین نظر به اهمیتی که اجتماعی شدن در هویت فردی واجتماعی نوجوان دارد محققان همواره سبک های اجتماعی کردن از سوی والدین را مورد مطالعه قرار می دهند.جامعه شناسان بر این باورند که سرمایه اجتماعی نقش کلیدی در تبیین مسائل اجتماعی دارد.(ظهیری ،۱۳۹۰).

انسان اصالتا موجودی است اجتماعی و جنبه اجتماعی رشد کودک پایه و اساس زندگی انسانی او را تشکیل می‌دهد. لازمه زندگی اجتماعی، آمادگی روانی، برخورداری از مهارت‌های اجتماعی، اعتماد به نفس و قدرت سازگاری اجتماعی است. بدون تردید از نظر اجتماع مهم‌ترین بعد شخصیت افراد، بعد اجتماعی شخصیت ایشان است و در یک کلام، خانواده، اساسی‌ترین بستر رشد شخصیت مطلوب کودکان است. خانواده، این واحد به ظاهر کوچک اجتماعی، از ارکان عمده و از نهادهای اصلی هر جامعه به شمار می‌رود. در واقع هر خانواده را باید خشت بنای جامعه و کانون اصلی حفظ سنت و رسوم و ارزش‌های والا و مورد احترام و شالوده مستحکم مناسبات پایدار اجتماعی و روابط خویشاوندی، مبدا بروز و ظهور عواطف انسانی و کانون صمیمانه ترین روابط میان افراد و مهد پرورش تفکر و اندیشه و اخلاق و تعالی روح انسانی به حساب آورد.

از یک سو، در بررسی روابط فرد و جامعه چنان‌که می‌دانیم مساله اجتماعی شدن و فرهنگ‌ پذیری، بدون توجه به پرورش اساسی فرد در خانواده و انتقال فرهنگ جامعه به اعضاء و به طور کلی روابط متقابل فرهنگ و شخصیت که خاصه از طریق شکل‌گیری شخصیت انسانی انجام می‌پذیرد، جز با ملاحظه ویژگی‌ها و اثرات خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی امکان‌پذیر نیست.فرایندی است که از طریق آن کودکان رفتار، مهارت‌ها، انگیزه‌ها، ارزش‌ها، اعتقادها و معیارهایی را که مطلوب و متناسب و مشخصه فرهنگ شان است، می‌آموزند. افراد و نهادهایی که در این فرایند شرکت می‌کنند مانند والدین، خواهران و برادران، تلویزیون و دیگر رسانه‌های گروهی، هر چند همه این عوامل از طرق مهمی در کودک تاثیر می‌گذارد، به طور معمول خانواده، مهم‌ترین بخش از محیط کودک است.

به همین دلیل خانواده مهم‌ترین و قوی‌ترین عامل اجتماعی کردن کودکان تلقی می‌شود که در شکل دادن به شخصیت، خصوصیات و انگیزه‌ها نقش کلیدی دارد، رفتار اجتماعی را هدایت می‌کند و ارزش‌ها، اعتقادها و هنجارهای فرهنگ را منتقل می‌کند.(همان منبع)

تعداد صفحه : ۹۰

قیمت : ۱۴۷۰۰تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :               [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

[add_to_cart id=154519]

—-

پشتیبانی سایت :       

*