Get a site

پایان نامه :ارائه مدلی برای برنامه ریزی استراتژیک بر مبنای پردازش ابری روی منابع سازمان : مطالعه موردی درشرکت پست جمهوری اسلامی ایران

پایان نامه   در رشته فناوری اطلاعات  گرایش مهندسی فناوری اطلاعات

عنوان:ارائه مدلی برای برنامه ریزی استراتژیک بر مبنای پردازش ابری روی منابع سازمان : مطالعه موردی درشرکت پست جمهوری اسلامی ایران

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

دانشگاه علوم و فنون مازندران

پایان نامه

مقطع کارشناسی ارشد

رشته : فناوری اطلاعات  گرایش مهندسی فناوری اطلاعات

عنوان / موضوع : ارائه مدلی برای برنامه ریزی استراتژیک بر مبنای پردازش ابری روی منابع سازمان : مطالعه موردی درشرکت پست جمهوری اسلامی ایران

استادراهنما : دکتر بابک شیرازی

استاد مشاور : مهندس حامد فضل اله تبار

تابستان ۱۳۹۲

صفحه تقدیم و سپاسگذاری

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :
چکیده :
 

در رابطه با سازمان هایی که قبلا برنامه ریزی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی را به صورت کوتاه مدت و بلند مدت انجام داده اند، تحلیل شکاف بین استراتژی های سازمان و تکنولوژی های روز و سیستم های اطلاعاتی از قبل طراحی شده ،نیاز مند باز نگری در روند برنامه ریزی استراتژیک می باشد،که مقاصد آتی، وضعیت فعلی سازمان و ارزیابی میزان شکاف بین آن دو و تدوین نقشه راه یا تعیین مسیر مناسب جهت حرکت از وضعیت فعلی به سوی وضعیت مقصد(آتی) را شامل می شود .

در رابطه با تکنولوژی های روز ،در این تحقیق به بررسی شرایط و ویژگی های مرتبط با سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان مبتنی بر ابر ، که به تازگی وارد دنیای تحقیقات آکادمیک گردیده اند، پرداخته ایم و راه های به کارگیری تکنولوژی رایانش ابری در سیستم های اطلاعاتی سازمان را مورد بررسی قرار داده ایم،یعنی از یک طرف جنبه تکنولوژی CloudERP[1] را مورد ارزیابی قرار داده ایم و از سوی دیگر وضعیت برنامه ریزی استراتژیک سازمان ها درجهت استفاده از تکنولوژی های روز را واکاوی نموده ایم .

تا آنجا که در رابطه با ارائه نقشه تعالی سازمان ها، مدل کارت امتیازی متوازن(BSC[2] ) ارائه شده توسط شرکت مبنا را اساس طراحی کارت امتیازی جدیدی مبتنی بر تحلیل شکاف بین وضعیت فعلی سازمان و وضعیت مطلوب در رابطه با بهره گرفتن از تکنولوژی های روز(به عنوان مثال رایانش ابری) قرار داده ایم. این تحلیل شکاف از طریق مدل ارئه شده ما، صورت می گیرد، و خروجی آن طراحی کارت امتیازی جدیدی مطابق با تکنولوژی روز باشد. برای رسیدن به اهداف تعیین شده یک مدل Y مانند؛ ارائه می شود و مبنای انتقال به وضعیت آینده آن نیز متدولوژی[۳] EAP و تحلیل استراتژیک نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید از چهار وجه استراتژیکی، سازمانی، مدیریتی و عملیاتی می باشد .

کلمات کلیدی :
۱- برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات ،۲- رایانش ابری ،۳- سیستم های اطلاعاتی سازمان ،
۴ – برنامه ریزی منابع سازمان ابری

فهرست رئوس مطالب
۱                                        فصل اول (مقدمه و کلیات تحقیق)               ۱
۱  مقدمه                                                                                                                        ۲
۲  ضرورت و اهمیت موضوع                                                                                   ۲
۳  هدف از تحقیق                                                                                                                    ۳
۴  پرسشها و فرضیات تحقیق                                                                             ۴
۵  مدل مفهومی تحقیق                                                                                                         ۵
۶  محتوای تحقیق در فصول آینده                                                                ۵
۲                                         فصل دوم (ادبیات و پیشینه تحقیق)         ۷
۱  مقدمه                                                                                                                        ۸
۲  سیستم های اطلاعاتی                                            ۸
۲.۲.۱نسل اول: نرم افزارهای سنتی و قدیمی                              ۸
۲.۲.۲نسل دوم : سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان – ERP         ۹
۲.۲.۳نسل سوم : سیستم های مدیریت گردش کار – WFM             ۹
۲.۲.۴نسل چهارم : سیستم های مدیریت فرایندهای کسب و کار BPMS –   ۱۰
۲.۲.۵عمده مشکلات سازمان ها قبل از سیستم های اطلاعاتی          ۱۱
۲.۲.۶مزایای عمده استفاده از سیستم های اطلاعاتی سازمان       ۱۲
۲.۲.۷مهمترین دلایل شکست پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی سازمان     ۱۳
۲.۲.۸چارچوب چرخه حیات سیستم های اطلاعاتی سازمان          ۱۴
۳  برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP)                                                      ۱۵
۲.۳.۱تعریف ERP                                                                                                   ۱۵
۲.۳.۲تاریخچه و سیر تحولات سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان(ERP)                              ۱۵
۲.۳.۲.۱مرحله اول : یکپارچه سازی تولید                                 ۱۷
۲.۳.۲.۲مرحله دوم : یکپارچه سازی سازمان                              ۱۹
۲.۳.۲.۳مرحله سوم:یکپارچه سازی با هدف مشتری مداری  ۲۰
۲.۳.۲.۴مرحلۀ چهارم: یکپارچه سازی بین سازمانی             ۲۱
۲.۳.۳بررسی راهبرد های استقرار سیستم برنامه ریزی منابع سازمان           ۲۳
۴  برنامه ریزی استراتژیک                                                                          ۲۵
۲.۴.۱برنامه ریزی                                                                                            ۲۵
۲.۴.۲برنامه ریزی و تغییر                                                                                      ۲۵
۲.۴.۳استراتژی                                                                                                    ۲۵
۲.۴.۴برنامه ریزی راهبردی                                                                                      ۲۶
۲.۴.۵مدیریت استراتژیک                                                                                              ۲۷
۲.۴.۵.۱مراحل مدیریت استراتژیک                                                       ۲۷
۲.۴.۵.۲مزایای مدیریت استراتژیک                                                    ۲۸
۲.۴.۵.۳ویژگی های مدیریت استراتژیک                                            ۲۸
۲.۴.۵.۴تأثیرات مدیریت استراتژیک بر عملکرد سازمان  ۲۹
۲.۴.۵.۵نحوه تکامل مدیریت استراتژیک                                         ۲۹
۲.۴.۶برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات                                          ۳۰
۲.۴.۷تعریف برنامه ریزی استراتژیک سیستم ها و فناوری اطلاعات     ۳۱
۲.۴.۸مراحل کلی برنامه ریزی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی    ۳۲
۲.۴.۹روش های تحلیل استراتژی                                                                             ۳۲
۲.۴.۹.۱تحلیل swot                                                                                                            ۳۴
۲.۴.۹.۲مدل x                                                                                                        ۳۴
۲.۴.۹.۳هدایت کسب و کار                                                                           ۳۴
۲.۴.۹.۴استراتژی بازار                                                                                              ۳۴
۲.۴.۹.۵نیروهای رقابتی                                                                                              ۳۵
۲.۴.۹.۶تحلیل سبد محصولات                                                                        ۳۵
۲.۴.۹.۷تحلیل محیطی                                                                                                      ۳۶
۲.۴.۹.۸تحلیل دانش                                                                                                         ۳۶
۲.۴.۱۰مقدمه ای بر ارزیابی متوازن                                                               ۳۷
۲.۴.۱۰.۱دیدگاه مالی                                                                                                    ۳۹
۲.۴.۱۰.۲دیدگاه مشتری                                                                                                 ۴۰
۲.۴.۱۰.۳دیدگاه فرآیندهای داخلی                                                    ۴۰
۲.۴.۱۰.۴دیدگاه یادگیری و رشد کارکنان                                    ۴۱
۲.۴.۱۱مدل مدیریت استراتژیک مبنا                                                                  ۴۲
۲.۴.۱۲مدل برنامه ریزی استراتژیک Y                                                             ۵۴
۲.۴.۱۳متدولوژی برنامه ریزی معماری سازمانی (EAP)      ۵۸
۵  مفاهیم مورد استفاده در پردازشات ابری(رایانش ابری) ۶۴
۲.۵.۱محاسبات تورین (شبکه ای) Grid Computing                                 ۶۴
۲.۵.۱.۱مزایای محاسبات تورین                                                             ۶۴
۲.۵.۱.۲اصول هسته محاسبات تورین                                                    ۶۵
۲.۵.۲معماری سرویس گرا                                                                                              ۶۶
۲.۵.۳رایانش ابری                                                                                            ۶۷
۲.۵.۳.۱تعریف محاسبات ابرین                                                                ۶۸
۲.۵.۳.۲سیر تکامل سبک های محاسباتی                                            ۶۹
۲.۵.۳.۳برخی دلایل انتخاب محاسبات ابرین                                 ۷۰
۲.۵.۳.۴اهداف محاسبات ابرین                                                                ۷۱
۲.۵.۳.۵مدل های تحویل سرویس (آناتومی ابر)                        ۷۴
۲.۵.۳.۶مدل های استقرار                                        ۷۷
۲.۵.۳.۶.۱     ابر خصوصی Private                                                                    ۷۷
۲.۵.۳.۶.۲   ابر عمومی Public                                                                       ۷۸
۲.۵.۳.۶.۳   ابر ترکیبی Hybrid                                                                   ۷۸
۲.۵.۳.۶.۴   ابر انجمنی Community                                                            ۷۸
۲.۵.۳.۶.۵ابر خاص-منظوره Special Purpose                                              ۷۸
۲.۵.۳.۷سرویس دهنده گان اصلی                                                             ۷۹
۲.۵.۳.۷.۱     IaaS                                                                                                    ۷۹
۲.۵.۳.۷.۲     PaaS                                                                                                   ۸۰
۲.۵.۳.۷.۳     SaaS                                                                                                   ۸۱
۳                             فصل سوم (روش تحقیق)                                                    ۸۲
۱  مقدمه                                                                                                                      ۸۳
۲  نگاه کلی                                                                                                              ۸۳
۳  ماهیت مدل CloudERP                                                                                       ۸۵
۳.۳.۱بررسی شرایط ERP در رابطه با ابر                                                      ۸۵
۳.۳.۲چند سوال اساسی در رابطه با انتقال سیستم های ERP به محیط ابر                                                  ۸۷
۳.۳.۲.۱عوامل مهم در انتقال سیستم های ERP به محیط ابر چه مواردی هستند ؟                ۸۷
۳.۳.۲.۲محل فیزیکی ذخیره ی داده های سیستم ERP ،چگونه می باشد و شرایط ایجاد اعتماد متقابل بین ارائه دهنده خدمات ابری و مشتری(کاربر)چگونه است ؟                                                                        ۸۸
۳.۳.۲.۳مدل چرخه حیات ERP و CloudERPبا نگاه فرآیندی   ۹۳
۳.۳.۲.۴ارائه سیستم ERP بر اساس مدل نرم افزار به عنوان سرویس ، چگونه .؟   ۹۴
۳.۳.۲.۵چالش های مطرح برای ارائه ERP از طریق ابر،چه مواردی هستند ؟                ۹۵
۳.۳.۳انواع پلتفرم های Cloud ERP (در رابطه با انتقال سیستم های اطلاعاتی)                                    ۹۶
۳.۳.۴دلایل استفاده از Saas در رابطه با انتقال IT/IS و ERP به Cloud                                                           ۹۸
۴  ارائه متدولوژی مناسب                                                                          ۱۰۰
۳.۴.۱مراحل و قسمت های مختلف مدل پیشنهادی                     ۱۰۱
۴                                                    فصل چهارم (محاسبات و یافته های تحقیق)      ۱۰۹
۱  مطالعه موردی– شرکت پست جمهوری اسلامی ایران                  ۱۱۰
۲  آشنایی با روند سیرمرسولات پستی                                                  ۱۱۱
۴.۲.۱مرحله قبول                                                                                         ۱۱۱
۴.۲.۲مرحله تجزیه و آماده سازی                                                                        ۱۱۲
۴.۲.۳مرحله رھسپاری و حمل و نقل                                                                      ۱۱۲
۴.۲.۴مرحله توزیع                                                                                         ۱۱۲
۳  بررسی مدل پیشهادی در شرکت پست ( مطالعه موردی )     ۱۱۳
۴.۳.۱توصیف وضعیت فعلی                                                                                              ۱۱۳
۴.۳.۲معماری سیستم ها و تکنولوژی وضع موجود( سرویس رهگیری مرسولات پستی) :                   ۱۲۵
۴.۳.۲.۱سیستم قبول(معرفی نرم افزارجامع دفترپستی)  ۱۲۵
۴.۳.۲.۲سیستم های رهگیری مرسولات                                                 ۱۲۷
۴.۳.۲.۳سیستم های نمایش عملکرد سیستم رهگیری                ۱۳۰
۴.۳.۲.۴نمایش شماتیک ارسال اطلاعات سرور مراکز استان ها و سرور های شهرستان     ۱۳۳
۴  بیان خصوصیات مدل پیشنهادی و ارزیابی مدل پیشنهادی ۱۴۷
۵                                             فصل پنجم (نتیجه گیری و پیشنهادات) ۱۵۸
۱  خلاصه تحقیق                                                                                                      ۱۵۹
۲  بررسی مزایای رهیافت پیشنهادی                                                    ۱۵۹
۳  محدودیتها و زوایای پوشش داده نشده                                       ۱۶۰
۴  اقدامات آتی                                                                                                   ۱۶۱
۶                           پیوست – منابع و مآخذ                                              ۱۶۲
فهرست جداول

شماره صفحه
۱ جدول ۱-۲ مقایسه نسل های مختلف سیستم های اطلاعاتی ۱۰
۲ جدول۲-۲ سیر تکامل ERP ۱۶
۳ جدول ۳-۲ مقایسه روش های تحلیل استراتژی ۳۳
۴ جدول ۴-۲ بیان دیدگاه های جدید برای برنامه ریزی استراتژیک ۳۷
۵ جدول ۵-۲ فرایند تشخیص فرآیندهای کلیدی شرکت[۶] ۵۰
۶ جدول ۶-۲ مشخص نمودن سطوح بلوغ زیر فرآیندهای مدیریت انبار و تدارکات در شرکت ۵۱
۷ جدول ۷-۲ طراحی نقشه استراتژیک ۱- شرکت رضا نور ۵۲
۸ جدول ۸-۲ طراحی نقشه استراتژیک ۲-شرکت رضا نور ۵۲
۹ جدول ۹-۲ مدل های برنامه ریزی استراتژیک بر اساس تحلیل شکاف بین وضعیت فعلی و مقصد آتی ۵۴
۱۰ جدول ۱۰-۲ مقایسه متدولوژی ها و مدل های برنامه ریزی استراتژیک سازمان[۱۲] ۵۸
۱۱ جدول ۱۱-۲ فازهای اصلی متدولوژی EAP و خروجی ها[۱۲] ۶۰
۱۲ جدول ۱۲-۲ انواع خروجی های فازهای EAP [12] ۶۱
۱۳ جدول ۱۳-۲ انواع تقسیم بندی مدل های رایانش ابری ۶۹
۱۴ جدول ۱۴-۲ تعاریف واژگان مرتبط با رایانش ابری[۲۳] ۷۳
۱۵ جدول ۱۵-۲ مقایسه مدل های استقرار رایانش ابری ۷۷
۱۶ جدول ۱۶-۲ مقایسه مدل های سرویس های اصلی ارائه شده در رایانش ابری ۷۹
۱۷ جدول ۱۷-۲ سرویس دهندگان زیرساخت به عنوان سرویس[۲و۱۳] ۸۰
۱۸ جدول ۱۸-۲ سرویس دهندگان سکو به عنوان سرویس[۲و۱۳] ۸۰
۱۹ جدول ۱۹-۲ سرویس دهندگان نرم افزار به عنوان سرویس[۲و۱۳] ۸۱
۲۰ جدول ۱-۳ سطوح مدل برای دستیابی به سیستم های اطلاعاتی ابری ۹۶
۲۱ جدول ۲-۳ مسئولیت های وابسته به مدیریت سرویس های رایانش ابری ۹۷
۲۲ جدول ۳-۳ ماهیت استراتژیک Cloud ۱۰۳
۲۳ جدول ۴-۳ آنالیز SWOT یا TOWS، رایانش ابری ۱۰۴
۲۴ جدول ۵-۳ آنالیز SWOT یا TOWS، سیستم های منابع سازمان ۱۰۴
۲۵ جدول ۶-۳ دسیابی به استراتژی های ترکیبی مطلوب برای سیستم های منابع سازمانی ابری ۱۰۵
۲۶ جدول ۷-۳ انتخاب معیار های کلیدی (تکنولوژی جدید) بر اساس نظرات خبرگان شرکت ۱۰۶
۲۷ جدول ۸-۳ مجموع امتیازات هر فرایند نسبت به معیارها توسط هر کدام از خبرگان (کارشناس ۱) ۱۰۶
۲۸ جدول ۹-۳ امتیاز فرآیندهای کلیدی با توجه به معیارهای تعیین شده ۱۰۷
۲۹ جدول ۱-۴ نقشه استراتژیک شرکت پست ۱۱۸
۳۰ جدول ۲-۴ بررسی وضعیت استراتژی ها طبق مدلSWOT ۱۱۹
۳۲ جدول ۳-۴ معماری داده – ارتباطات بین موجودیت ها و فرآیند CRUD ۱۳۷
۳۳ جدول ۴-۴ معماری سیستم های کاربردی – ماتریس ارتباط سیستم به فرآیند ۱۳۷
۳۴ جدول ۵-۴ آنالیز SWOT یا TOWS، شرکت پست ج.ا.ا – وضعیت فعلی ۱۳۸
۳۵ جدول ۶-۴ آنالیز SWOT یا TOWS، شرکت پست ج.ا.ا – با در نظر گرفتن شرایط سیستم های منابع سازمانی ابری ۱۳۹
۳۶ جدول ۷-۴ دسیابی به استراتژی های ترکیبی مطلوب برای سیستم های منابع سازمانی ابری ۱۴۱
۳۷ جدول ۸-۴ انتخاب معیار های کلیدی (تکنولوژی جدید) بر اساس نظرات خبرگان شرکت ۱۴۴
۳۸ جدول ۹-۴ امتیاز فرآیندهای کلیدی با توجه به معیارهای تعیین شده ۱۴۵
۳۹ جدول ۱۰-۴ کارهای مرتبط صورت گرفته توسط دیگران در رابطه با CloudERP ۱۴۸
۴۰ جدول ۱۱-۴ کارهای مرتبط صورت گرفته توسط دیگران در رابطه با ERP و BSC ۱۴۹
۴۱ جدول ۱۲-۴ مقایسه یافته های این پژوهش و کارهای مرتبط (استفاده از تکنولوژی ابر برای منابع سازمان) ۱۵۰
۴۲ جدول ۱۳-۴ بیان خصوصیات راهکارهای پیشنهادی– مقایسه با سیستم های منابع سازمان ۱۵۱
۴۳ جدول ۱۴-۴ بیان خصوصیات راهکارهای پیشنهادی – مقایسه با مدل های تحلیل استراتژیک ۱۵۱
۴۴ جدول ۱۵-۴ بیان خصوصیات راهکارهای پیشنهادی – مقایسه با دیدگاه های جدید برای برنامه ریزی استراتژیک ۱۵۲
۴۵ جدول ۱۶-۴ بیان خصوصیات راهکارهای پیشنهادی–مقایسه با مدل برنامه ریزی مبنا (دیدگاه های فرایند و استراتژی)
۴۶ جدول ۱۷-۴ بیان خصوصیات راهکارهای پیشنهادی – مقایسه با مدل های برنامه ریزی استراتژیکی که بر اساس تحلیل شکاف بین وضعیت فعلی و مقصد آتی هستند ۱۵۲
۴۷ جدول ۱۸-۴ بیان خصوصیات راهکارهای پیشنهادی-مقایسه با متدولوژی ها و مدل های برنامه ریزی استراتژیک سازمان ۱۵۳
۴۸ جدول ۱۹-۴ قیمت های ارائه شده برای پیاده سازی سیستم های منابع سازمانی (شرکت مایکروسافت)[۳۲] ۱۵۴
۴۹ جدول ۲۰-۴ قیمت های ارائه شده برای خدمات پردازش ابری در زمینه سیستم های منابع سازمانی (شرکت مایکروسافت)[۳۲] ۱۵۴
۵۰ جدول ۲۱-۴ قیمت های ارائه شده برای خدمات پردازش ابری جهت بسته های ماشین های مجازی (شرکت تبیان) ۱۵۴
۵۱ جدول۲۲-۴ قیمت های ارائه شده برای خدمات پردازش ابری جهت بسته های فضای ذخیره سازی (شرکت تبیان) ۱۵۴
۵۲ جدول ۲۳-۴ قیمت های ارائه شده برای خدمات پردازش ابری جهت بسته های خدماتVPC (شرکت تبیان) ۱۵۵
۵۳ جدول ۲۴-۴ برآورد هزینه های فعلی سرویس رهگیری شرکت پست ج.ا.ا ۱۵۶
۵۴ جدول ۲۵-۴ برآورد هزینه های فعلی سرویس رهگیری شرکت پست ج.ا.ا (شرکت تبیان) ۱۵۶
۵۵ جدول ۲۶-۴ برآورد هزینه های فعلی سرویس رهگیری شرکت پست ج.ا.ا (شرکت مایکروسافت) ۱۵۷
۵۶ جدول ۲۷-۴ مقایسه ای بین (نیازهای کمی)-ارائه سیستم های منابع سازمان بر اساس تقاضاو روش های سنتی ۱۵۸
۵۷ جدول ۲۸-۴ مقایسه ای بین (نیازهای کیفی)-ارائه سیستم های منابع سازمان بر اساس تقاضاو روش های سنتی ۱۵۸

 
فهرست تصاویر و نمودار
 

شماره صفحه
۱ شکل ۱- ۱ روش انجام این تحقیق ۶
۲ شکل ۱-۲ چارچوب چرخه حیات سیستم های اطلاعاتی سازمان[۴] ۱۴
۳ شکل۲-۲ سیر تکاملی ERP[4] ۱۶
۴ شکل ۳-۲ میزان تمایل به نسخه های مختلف برنامه ریزی منابع سازمان ۲۲
۵ شکل ۴-۲ میزان تمایل به MRP,ERP ۲۲
۶ شکل ۵-۲ مراحل کلی برنامه ریزی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی [۸] ۳۲
۷ شکل ۶-۲ رابطه علت و معلولی در مدل کارت امتیازی متوازن[۶] ۴۱
۸ شکل ۷-۲ ساخشکل ۷-۲ ساختار شماتیک مدل راهی به تعالی مبنا[۶] ۴۳
۹ شکل ۸-۲ نقشه راه مدل مدیریت استراتژیک مبنا[۶] ۴۳
۱۰ شکل ۹-۲ نتایج تحلیل وضعیت موجود ۴۴
۱۱ شکل ۱۰-۲ تحلیل محیط نزدیک سازمان(آنالیز پورتر) ۴۵
۱۲ شکل ۱۱-۲ آنالیز PESTLE در یک نگاه[۶] ۴۵
۱۳ شکل ۱۲-۲ طبقه بندی ذی نفعان از دید اثر پذیری و اثر گذاری (ماتریس طبقه بندی ذی نفعان) ۴۶
۱۴ شکل ۱۳-۲ مدل یکپارچه جهت شناسایی عوامل بحرانی موفقیت و شایستگی ها[۶] ۴۷
۱۵ شکل ۱۴-۲ تعیین استراتژی کلان شرکت- تعیین وضعیت شرکت در ارتباط با عوامل داخلی و خارجی[۶] ۴۸
۱۶ شکل ۱۵-۲ روش های تدوین استراتژی ها(و راهکار ها) در مدل مبنا[۶] ۴۹
۱۷ شکل ۱۶-۲ استراتژی های ترکیبی،آنالیز SWOT یا TOWS [6] ۴۹
۱۸ شکل ۱۷-۲ مکانیزم تدوین اهداف کمی در مدل مبنا[۶] ۵۳
۱۹ شکل ۱۸-۲ ساختار کامل کارت امتیازی برای شرکت رضا نور ۵۴
۲۰ شکل ۱۹-۲ مراحل اصلی مدل استراتژیک Y، (جهت تحلیل شکاف وضع فعلی و مطلوب سازمان)[۳] ۵۵
۲۱ شکل ۲۰-۲ اجزای EAP برنامه ریزی معماری سازمانی ۵۹
۲۲ شکل ۲۱-۲ تکنولوژی سرویس گرایی-فرایند کسب و کار هم نوایی[۲] ۶۶
۲۳ شکل ۲۲-۲ تکنولوژی سرویس گرایی-فرایند کسب و کار چیدمان[۲] ۶۷
۲۴ شکل ۲۳-۲ تمایل به سمت محاسبات ابرین ۶۷
۲۵ شکل ۲۴-۲ سطوح مدل برای محاسبات ابری ۶۹
۲۶ شکل ۲۵-۲ سیر تکامل سبک های محاسباتی[۱۳] ۷۰
۲۷ شکل ۲۶-۲ مدل های اصلی تحویل سرویس در محاسبات ابرین[۲و۱۳] ۷۵
۲۸ شکل۲۷-۲ پشته مرجع محاسبات ابرین[۲۲] ۷۶
۲۹ شکل ۱-۳ فرایند تحقیق ( در فصل سوم ) ۸۴
۳۰ شکل ۲-۳ تمایل به سمت استفاده از رایانش ابری در نرم افزارهای منابع سازمان ۸۶
۳۱ شکل ۳-۳ نمایش لایه ای مدل محاسبات ابری[۳۸] ۸۸
۳۲ شکل ۴-۳ تکنولوژی معماری پایگاه داده ابر(رییس و مرئوس) ۸۹
۳۳ شکل ۵-۳ مدیریت منابع داده، جهت ذخیره سازی داده ها در ابر ۸۹
۳۴ شکل ۶-۳ فرایند استفاده از منابع ابری (برنامه ها و پایگاه های داده)، در یک سیستم ابری مجتمع ۹۰
۳۵ شکل ۷-۳ فرایند استفاده از برنامه ها، بر اساس تقاضای کاربر و یا کلاینت ۹۰
۳۶ شکل ۸-۳ یک برنامه به طور کامل در ابر مستقر شود ۹۲
۳۷ شکل ۹-۳ قسمتی از برنامه ها در ابر مستقر شوند ۹۲
۳۸ شکل ۱۰-۳ مدل چرخه حیات ERP و CloudERPبا نگاه فرآیندی[۲۷] ۹۳
۳۹ شکل ۱۱-۳ تمایل به سمت استفاده از مدل های مختلف سرویس رایانش ابری (Iaas,Saas,Paas) ۹۹
۴۰ شکل ۱۲-۳ رابطه بین استراتژی های سازمان و تکنولوژی و سیستم های اطلاعاتی(فعلی و مطلوب) ۱۰۰
۴۱ شکل ۱۳-۳ مراحل و قسمت های مدل پیشنهادی ۱۰۱
۴۲ شکل ۱-۴ ساختار سازمانی وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور ۱۱۵
۴۳ شکل ۲-۴ نمودار تشکیلات شرکت پست ج.ا.ا وابسته به وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات ۱۱۵
۴۴ شکل ۳-۴ نمودار تشکیلات شرکت پست جمهوری اسلامی ایران – مرکز فناوری اطلاعات ۱۲۰
۴۵ شکل ۴-۴ سیستم رهگیری مرسولات پستی – صفحه جستجو ۱۲۲
۴۶ شکل ۵-۴ سامانه مدیریت اطلاعات اشیا و مدارک پیداشده ۱۲۲
۴۷ شکل ۶-۴ مدیریت جغرافیایی و کدگذاری کشور ۱۲۳
۴۸ شکل ۷-۴ سیستم یکپارچه پست صوتی ۱۲۳
۴۹ شکل ۸-۴ سایت سفارش تمبر شخصی – شرکت پست جمهوری اسلامی ایران ۱۲۴
۵۰ شکل ۹-۴ بازار الکترونیک شرکت پست ۱۲۵
۵۱ شکل ۱۰-۴ رهگیری مدارک خودرو ۱۲۵
۵۲ شکل ۱۱-۴ سرویس پست الکترونیک ۱۲۶
۵۳ شکل ۱۲-۴ سیستم قبول مرسولات-جهت ورورد اطلاعات مرسولات ۱۲۸
۵۴ شکل ۱۳-۴ سیستم توزیع-جهت پیگیری وضعیت ارسال مرسولات ۱۲۹
۵۵ شکل ۱۴-۴ سیستم دریافت امضای دریافت کننده-نرم افزار اسکن امضا ۱۳۰
۵۶ شکل ۱۵-۴ سایت رهگیری مرسولات پستی ۱۳۱
۵۷ شکل ۱۶-۴ جزئیات حرکت مرسوله به سمت مقصد ۱۳۱
۵۸ شکل ۱۷-۴ ارائه گزارشات مدیریتی در رابطه با آمار مرسولات پستی ۱۳۲
۵۹ شکل ۱۸-۴ گزارش عملکرد هر استان (شامل جزئیات عملکرد شهرستان های آن )در رابطه مرسولات پستی ۱۳۲
۶۰ شکل ۱۹-۴ مشاهده جزئیات عملکرد هر دفتر واقع در هر شهرستان در رابطه با مرسولات پستی ۱۳۳
۶۱ شکل ۲۰-۴ نمونه ای از گزارشات ارسال اطلاعات (تعداد مرسولات) برای یک دفتر پستی ۱۳۳
۶۲ شکل ۲۱-۴ معماری تکنولوژی – معماری ایستگاه های کاری (مدل مفهومی) ۱۳۴
۶۳ شکل ۲۲-۴ نمایش روند نمایش اطلاعات مربوط به سیستم گزارشات مدیریتی ۱۳۵
۶۴ شکل ۲۳-۴ سرور های مرتبط با سیستم رهگیری ۱۳۵
۶۵ شکل ۲۴-۴ معماری سیستم های کاربردی – ارتباط بانک اطلاعاتی و سیستم ها ۱۳۶
۶۶ شکل ۲۵-۴ معماری داده- سیستم رهگیری مرسولات ۱۳۶
۶۷ شکل ۲۶-۴ معماری سیستم های کاربردی – ارتباط نرم افزار به عناصر زیرساخت و بانک اطلاعاتی ۱۳۷
۶۸ شکل ۲۷-۴ معماری پیشنهادی – ارتباط بانک های اطلاعاتی و برنامه ها ۱۴۲
۶۹ شکل ۲۸-۴ معماری پیشنهادی –   ارتباط بانک های اطلاعاتی و سرورهای مجازی وفیزیکی ۱۴۳
۷۰ شکل ۲۹-۴ معماری پیشنهادی – ارتباط نرم افزار به عناصر زیرساخت و بانک اطلاعاتی ۱۴۳

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 




 
 

۱            فصل اول (مقدمه و کلیات تحقیق)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

۱            مقدمه

در این بخش به شرح کلیات تحقیق پرداخته می شود تا ایجاد ذهنیتی درست از موضوع تحقیق و چارچوب مورد نظر ، اهمیت آن و روش تحقیق ایجاد شود. از این رو در ادامه ، ابتدا به توجیه ضرورت انجام تحقیق خواهیم پرداخت سپس به بیان مسئله تحقیق می پردازیم و اهداف پیش رو را مشخص خواهیم کرد . معرفی روش پژوهش و تکنیک های اجرایی( مدل مفهومی تحقیق ) بخش بعدی این فصل خواهد بود و نهایتاَ به شرح مراحلی که در فصول آتی طی خواهیم کرد می پردازیم .

۲            ضرورت و اهمیت موضوع

سیستم های سازمانی بواسطه طبیعتی که در آنها نهفته است، منطق خاص خود را بر استراتژیها، سازمان و فرهنگ آن حاکم می کنند . با وجود اینکه ممکن است در برخی موارد ، مجز ا بودن برخی از واحدها ی سازمانی مقبول مدیران باشد، اما ا ین سیستم ها، سازمان را به سمت یکپارچگی هر چه بیشتر از لحاظ اطلاعاتی سوق می دهند . از سوی دیگر این سیستم ها، اجرای فرایندهای عمومی را به سازمان دیکته می کنند، درحالیکه ممکن است اجرای برخی از فرایندها بصورت خاص برای سازمان، مزیت های رقابتی خاصی ایجاد کرده باشد.

اگر سازمانی بدون توجه داشتن به الزامات سازمانی و تجاری اقدام به پیاده سازی سیستم های سازمانی نماید، رویای یکپارچگی اطلاعات برای آن تبدیل به کابوسی دردناک خواهد شد . ممکن است منطق سیستم با منطق کسب وکار سازمان در تعارض باشد که این موضوع منجر به صرف هزینه و زمان زیاد و از دست رفتن مزایای رقابتی سازمان شده و یا اینکه تبدیل به وزنه ای سنگین بر پای سازمان برا ی حرکت آن به سمت جلو گردد . با وجود مزایای متعددی که پیاده سازی سیستم های سازمانی به همراه دارند ، اما ریسک پیاده سازی آنها نیز بالاست و مدیرانی که تصمیم به اجرای چنین سیستمی در سازمان خود دارند، باید توجه داشته باشند که شیفتگی نسبت به مزیتهای این سیستم ها مانع از توجه به مخاطرات همراه آنها نشود.

درنتیجه هر سازمان نیازمند پیاده سازی سیستم های سازمانی بر اساس شرایط خاص خود خواهد بود، که مبنای انجام آن، داشتن برنامه ریزی مدون در جهت اهداف کسب و کار می باشد .
برای انجام این برنامه ریزی، باید پیشینه و شرایط تکامل برنامه ریزی را در نظر بگیریم. در روند تکامل برنامه ریزی استراتژیک ، پس از پیدایش ابعاد مختلف برنامه ریزی در همه زمینه ها، نیاز به برنامه ریزی در جهت سازمان دهی فعالیت های مرتبط با فناوری اطلاعات احساس شد، متعاقب با آن ، مبحث برنامه ریزی سیستم های اطلاعاتی و به دنبال آن برنامه ریزی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی شکل گرفت. در این نوع برنامه ریزی به تدوین آرمان ها ، اهداف بلند مدت و کوتاه مدت ، نقاط قوت و ضعف ، فرصت ها و تهدید های سازمان در زمینه فناوری اطلاعات پرداخته می شود. از این طریق می توان تصویر روشنی از جهت گیری سازمان در زمینه فناوری اطلاعات کسب کرد ونیز می توان سیستم های اطلاعاتی را به گونه ای توسعه داد، تا اهداف سازمان را به طور کامل برآورده نمایند.این برنامه ریزی تمامی جنبه های فناوری اطلاعات شامل سخت افزار،نرم افزار ،نیروی انسانی و ارتباطات را در بر می گیرد.
د
[۱] Cloud Enterprise Resourc Planing
[۲] Balance Score Card
[۳] Enterprize Arcitecture Planing
***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

متن کامل را می توانید دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن پایان نامه در این صفحه درج شده (به طور نمونه)

ولی در فایل دانلودی متن کامل پایان نامه

 با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند

موجود است

تعداد صفحه :۱۸۴

قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان

***

—-

پشتیبانی سایت :        ****       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.