پایان نامه برنامه ریزی راهبردی توسعه اکوتوریسم در منطقه ارسباران مطالعه موردی شهرستان کلیبر مارس 21st, 2020 by tez Facebook پایان نامه رشته برنامه ریزی توسعه ای منطقه ای گرایش : دانشگاه علامه طباطبائی دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی توسعه منطقه ای عنوان: برنامه ریزی راهبردی توسعه اکوتوریسم در منطقه ارسباران مطالعه موردی شهرستان کلیبر استاد راهنما: دکترعلی خاکساری استاد مشاور: دکترمحمود جمعه پور استاد داور: بهمن ماه ۹۳ فهرست مندرجاتعنوان صفحهفصل اول:کلیات پژوهش.۱۱-۱- مقدمه.۲۲-۱- بیان مسئله۲۳-۱- اهمیت وضرورت تحقیق.۴۴-۱- اهداف تحقیق۶۱-۴-۱- اهداف فرعی.۶۵-۱- سؤالات تحقیق۶۶-۱- قلمرو زمانی ومکانی تحقیق۷۷-۱- محدودیت های تحقیق.۷۸-۱-مرور پژوهشهای انجام شده.۷۱-۸-۱- پژوهشهای انجام گرفته در سطح ملی.۷۲-۱-۸- پژوهشهای انجام گرفته در سطح بین المللی.۹۹-۱- کلید واژه ها.۱۰۱۰-۱- فرایند تحقیق.۱۳فصل دوم:مبانی وچارچوب نظری پژوهش۱۴۱-۲- مقدمه.۱۵۲-۲- تعاریف ومفاهیم گردشگری.۱۵۱-۲-۲- مفهوم گردشگری۱۵۲-۲-۲- تعریف گردشگر۱۶۳-۲-۲- جاذبه های گردشگری.۱۷۴-۲- ۲- جاذبه های طبیعی۱۷۵-۲- ۲- جاذبه های انسانی۱۷۶-۲-۲- نوع منابع گردشگری.۱۹۷-۲-۲- اکوتوریسم.۲۰۸-۲- ۲- تفاوت اکوتوریسم(طبیعت گردی) با طبیعت گذری و طبیعت نشینی.۲۱۹-۲- ۲- ویژگی های اکوتوریسم.۲۲۱-۹-۲- ۲- جنبه های علمی اکوتوریسم۲۲۲-۹-۲- ۲- جنبه های اجتماعی اکوتوریسم.۲۲۳-۹-۲-۲- جنبه های اقتصادی اکوتوریسم.۲۲۱۰-۲-۲- اهداف اکوتوریسم.۲۳۱۱-۲-۲- گونه شناسی اکوتوریسم۲۳۱-۱۱-۲- ۲- توریسم اقلیمی۲۵۲-۱۱-۲- ۲- توریسم کوهستان وبرف شهرها۲۵۳-۱۱-۲- ۲- توریسم جنگل۲۵۴-۱۱-۲- ۲- توریسم آب های معدنی و آبهای گرم۲۵۳-۲- مفهوم توسعه وتوسعه پایدار۲۶۴-۲- اهداف توسعه پایدار۲۸۵-۲- شاخصهای توسعه پایدار.۲۹۶-۲- تعریف منطقه.۳۰۷-۲- توسعه منطقه ای۳۱۸-۲- توسعه پایداروگردشگری.۳۱۱-۸-۲- گردشگری پایدار۳۱۲-۸-۲- اصول گردشگری پایدار۳۳۹-۲- عوامل مؤثربرتوسعه گردشگری.۳۳۱۰-۲- روش های توسعه گردشگری.۳۴۱۱-۲-اکوتوریسم و توسعه منطقه ای.۳۵۱۲- ۲- تعریف برنامه ریزی.۳۶۱۳-۲- ویژگی های برنامه ریزی.۳۶۱۴-۲- انواع برنامه ریزی.۳۶۱-۱۴- ۲- برنامه ریزی گردشگری.۳۶۱۵-۲- سطوح برنامه ریزی توسعه گردشگری۳۷۱-۱۵-۲- سطح بین المللی برنامه ریزی گردشگری۳۸۲-۱۵-۲- برنامه ریزی گردشگری درسطح ملی۳۸۳-۱۵-۲- برنامه ریزی گردشگری در سطح منطقه ای.۳۸۴- ۱۵-۲- برنامه ریزی در سطح ناحیه ای.۳۹۵- ۱۵-۲- برنامه ریزی درسطح پهنه توسعه و کاربری زمین۳۹۶-۱۵-۲- برنامه ریزی در سطح سایت.۳۹۷-۱۵-۲- طراحی تسهیلات۳۹۱۶-۲-اهمیت برنامه ریزی گردشگری۴۰۱۷-۲- اهداف برنامه ریزی گردشگری ۴۲۱۸-۲- فرایند تهیه برنامه های گردشگری.۴۲۱۹-۲- برنامه ریزی اکوتوریسم.۴۳۲۰-۲- سابقه برنامه ریزی توسعه گردشگری درایران.۴۵۲۱-۲- سازمانها ونهادهای متولی گردشگری درایران۴۸۲۲-۲- مفهوم راهبردیا استراتژی.۴۸۲۳-۲- برنامه ریزی راهبردی/استراتژیک۴۹۲۴-۲- تدوین راهبرد گردشگری۵۰۱-۲۴-۲- راهبردهای گردشگری۵۱۲۵-۲- رویکردهای راهبردی۵۳۱-۲۵-۲- نگرش تجویزی نسبت به راهبرد۵۳۲-۲۵-۲- نگرش توصیفی نسبت به راهبرد۵۳۲۶-۲- رویکردهای برنامه ریزی توسعه گردشگری۵۵۱-۲۶-۲- رویکردهای غیر یکپارچه۵۷۲-۲۶-۲- رویکردهای یکپارچه- منسجم.۵۸۲۷-۲- جمع بندی نظری/مدل مفهومی تحقیق۶۲فصل سوم:روش شناسی پژوهش.۶۳۱-۳- مقدمه.۶۴۲-۳- مدلهای برنامه ریزی راهبردی توسعه گردشگری۶۴۱-۲-۳- مدل برنامه ریزی راهبردی برایسون۶۴۲-۲-۳- مدل برنامه ریزی راهبردی دیوید۶۵۱-۲-۲-۳- بررسی عوامل خارجی.۶۸۲-۲-۲-۳- عوامل داخلی۶۸۳-۳- مراحل برنامه ریزی راهبردی.۶۹۳-۳- الف: مرحله ورودی.۷۰۳-۳ – الف-۱- ماتریس ارزیابی عوامل خارجی(EFE)713-3- الف-۲- ماتریس ارزیابی عوامل داخلی( IEF)723-3- ب: مرحله مقایسه۷۴۳-۳-ب-۱- ماتریس تهدیدات، فرصتها، نقاط قوت و نقاط ضعف(SWOT).743-3-ب-۲- تجزیه وتحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصتها، تهدیدها وتدوین راهبردها.۷۶۳-۳- ب-۳-ماتریس داخلی و خارجی(IE).773-3-پ- مرحله تصمیم گیری۷۸۳-۳-پ-۱- ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی(QSPM).784-3- جامعه آماری و نمونه گیری.۸۱۵-۳- روش نمونه گیری و حجم نمونه.۸۲۶-۳- روش گردآوری داده ها و ابزارهای مورد استفاده برای آن.۸۲۷-۳- روش تجزیه و تحلیل داده ها۸۲۹-۳- نوع تحقیق وشیوه انجام آن.۸۲فصل چهارم:انجام تحقیق وتجزیه وتحلیل داده ها.۸۶۱-۴- مقدمه.۸۷۲-۴- ویژگی های توصیفی منطقه مورد مطالعه.۸۷۱-۲-۴- قلمرو ارسباران۸۷۲-۲-۴- شهرستان کلیبر۸۸۳-۲-۴- وضعیت تاریخی شهرستان کلیبر.۸۹۴-۲-۴- تقسیمات سیاسی و جمعیت.۸۹۵-۲-۴- انواع جاذبه های گردشگری شهرستان کلیبر.۹۱۶-۲-۴- ویژگی هاوجاذبه های طبیعی شهرستان کلیبر.۹۴۷-۲-۴- منابع آب شهرستان کلیبر۱۰۰۸-۲-۴- توپو گرافی منطقه.۱۰۱۹-۲-۴- کاربری اراضی شهرستان کلیبروفعالیتهای کشاورزی.۱۰۳۱۰-۲-۴- میزان ورود گردشگر به استان و شهرستان کلیبر.۱۰۶۳-۴- یافته های برنامه ریزی.۱۰۶۱-۳-۴- مرحله ورودی: بررسی عوامل راهبردی مؤثربراکوتوریسم شهرستان کلیبر.۱۰۷۱-۱-۳-۴- مرحله ورودی: بررسی عوامل داخلی و عوامل خارجی مؤثربراکوتوریسمشهرستان کلیبر.۱۰۷ ۲-۱-۳- ۴-مرحله ورودی: تشکیل ماتریس داخلی(IFE)و ماتریس خارجی(EFE) با ضرایب ورتبه بندی.۱۱۵۲-۳- ۴-مرحله مقایسه.۱۲۱۳-۳-۴- مرحله تصمیم گیری.۱۲۹۱-۳-۳-۴- مدل برنامه ریزی راهبردی کمی(QSPM) اکوتوریسم شهرستان کلیبر۱۲۹۴-۴-پاسخ به سؤالات.۱۴۵فصل پنجم:نتیجه گیری وپیشنهادات۱۴۷۱-۵- مقدمه۱۴۸۲-۵- نتیجه تحقیق۱۴۸۳-۵- پیشنهادات.۱۵۲۴-۵- منابع .۱۵۷۵-۵- پیوست ها.۱۶۴فهرست جداول وشکل ها صفحهجدول ۲-۱: رتبه بندی معیار های موثر در انتخاب مقصد گردشگری.۱۸جدول شماره۲-۲: مشخصات اسناد برنامه ای مرتبط با صنعت گردشگریدردوره زمانی قبل و بعد از انقلاب۴۵جدول۲-۳ :ویژگی های نگرش های تجویزی وتوصیفی نسبت به تدوین راهبردها.۵۳جدول۳- ۱:.چارچوب تحلیلی برای تدوین راهبرد.۶۶جدول۳-۲: مراحل برنامه ریزی راهبردی۶۹جدول۳-۳: ماتریس ارزیابی عوامل خارجی(EFE).72جدول ۳-۴: ماتریس ارزیابی عوامل عوامل کلیدی داخلی( IEF).73جدول۳-۵: ماتریس نقاط قوت، ضعف، فرصتها وتهدیدها(swot)75جدول۳-۶: ماتریس برنامه ریزی راهبردی کمی۷۹جدول ۴-۱:تقسیم بندی جاذبه های گردشگری شهرستان کلیبربراساس کارکردهای مختلف.۹۱جدول ۴-۲: نسبت پراکنش گونه های ارسباران۹۸جدول ۴-۳: گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض یا تهدید شده۹۸جدول۴-۴:اطلاعات مربوط به انواع کاربری اراضی شهرستان کلیبر.۱۰۳جدول۴-۵:اراضی کشاورزی شهرستان کلیبر.۱۰۴جدول۴-۶:دامداری وتولیدات دامی شهرستان کلیبر۱۰۵جدول۴-۷:مراحل برنامه ریزی راهبردی توسعه اکوتوریسم شهرستان کلیبر.۱۰۷جدول ۴-۸:فهرست نقات قوت وضعف اکوتوریسم شهرستان.۱۰۸جدول ۴-۹:فهرست فرصتها وتهدیدهای اکوتوریسم شهرستان کلیبر۱۱۰جدول۴-۱۰:عوامل داخلی مؤثربرتوسعه اکوتوریسم شهرستان کلیبر.۱۱۲جدول۴-۱۱:عوامل خارجی مؤثربرتوسعه اکوتوریسم شهرستان کلیبر.۱۱۴جدول۴-۱۲:ماتریس داخلی اکوتوریسم شهرستان کلیبر(IFE)116جدول۴-۱۳:ماتریس خارجی اکوتوریسم شهرستان کلیبر(EFE).118جدول۴-۱۴:ترکیب عوامل داخلی و خارجی اکوتوریسم شهرستان کلیبر.۱۲۱جدول۴-۱۵: ماتریس تهدیدات، فرصتها، نقاط قوت و نقاط ضعف(SWOT)اکوتوریسم شهرستان کلیبر.۱۲۴جدول۴-۱۶:ماتریس برنامه ریزی راهبردی کمی(QSPM)اکوتوریسم شهرستان کلیبر(عوامل داخلی) – محاسبات راهبردSO.130جدول۴-۱۷:ماتریس برنامه ریزی راهبر دی کمی(QSPM)اکوتوریسم شهرستان کلیبر(عوامل خارجی)- محاسبات راهبردSO131جدول۴-۱۸:الویت بندی راهبردهایSO منتج ازماتریس راهبردی کمی(QSPM)اکوتوریسم شهرستان کلیبر.۱۳۲جدول۴-۱۹:ماتریس برنامه ریزی راهبردی کمی(QSPM)اکوتوریسم شهرستان کلیبر(عوامل داخلی) – محاسبات راهبردST133جدول۴-۲۰:ماتریس برنامه ریزی راهبردی کمی(QSPM)اکوتوریسم شهرستان کلیبر(عوامل خارجی) – محاسبات راهبردST134جدول۴-۲۱:الویت بندی راهبردهایST منتج ازماتریس راهبردی کمی(QSPM)اکوتوریسم شهرستان کلیبر.۱۳۵جدول۴-۲۲:ماتریس برنامه ریزی راهبردی کمی(QSPM)اکوتوریسم شهرستان کلیبر(عوامل داخلی) – محاسبات راهبردWO.136جدول۴-۲۳:ماتریس برنامه ریزی راهبردی کمی(QSPM)اکوتوریسم شهرستان کلیبر(عوامل خارجی) – محاسبات راهبردWO.137جدول۴-۲۴:الویت بندی راهبردهایWO منتج ازماتریس راهبردی کمی(QSPM)اکوتوریسم شهرستان کلیبر.۱۳۸جدول۴-۲۵:ماتریس برنامه ریزی راهبردی کمی(QSPM)اکوتوریسم شهرستان کلیبر(عوامل داخلی) – محاسبات راهبردWT139جدول۴-۲۶:ماتریس برنامه ریزی راهبردی کمی(QSPM)اکوتوریسم شهرستان کلیبر(عوامل خارجی) – محاسبات راهبردWT140جدول۴-۲۷:الویت بندی راهبردهایWT منتج ازماتریس راهبردی کمی(QSPM)اکوتوریسم شهرستان کلیبر.۱۴۱جدول۴-۲۸:الویت بندی راهبردهای توسعه اکوتوریسم شهرستان کلیبربراساس بالاترین امتیازدربین راهبردهای چهارگانه(so,st,wo,wt)142جدول۴-۲۹: ۱۰الویت اول راهبردهای توسعه اکوتوریسم شهرستان کلیبردربین راهبردهای چهارگانه(so,wo,st,wt)1431-1-نمودار فرایند تحقیق.۱۳۲-۱: نموداراکوتوریسم به عنوان یک فرصت۲۱نمودار۲-۲: ابعاد گردشگری پایدار و روابط متقابل بین آنها۳۲نمودار۲-۳:نظام گردشگری قدیمی(سنتی).۳۴نمودار۲-۴: نظام گردشگری پایدار۳۵نمودار ۲-۵:برنامه ریزی زمانی صنعت گردشگری۴۳نمودار۲-۶:عناصر اصلی راهبرد توسعه گردشگری۵۱نمودار۲-۷: سیر تکاملی برنامه ریزی گردشگری.۵۶نمودار۳-۱:فرایند برنامه ریزی راهبردی توسعه گردشگری(مدل برایسون).۶۵نمودار۳-۲: الگوی جامع مدیریت استراتژیک۶۷نمودار۳-۳:فرایند برنامه ریزی راهبردی توسعه اکوتوریسم شهرستان کلیبر.۶۷نمودار۳-۴:الگوی عوامل موثر برتدوین راهبردهای توسعه گردشگری۷۱نمودار۳-۵: ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی.۷۷نمودار۴-۱: الگوی ارزیابی وانتخاب استراتژی (ماتریس عوامل داخلی وخارجیIE)اکوتوریسم شهرستان کلیبر) ۱۲۲نقشه۲-۱: موقعیت جغرافیایی منطقه ارسباران.۸۸نقشه۲-۲: موقعیت جغرافیایی شهرستان کلیبر۸۹فصل اول۱کلیات پژوهش1-1- مقدمهگردشگری یک پدیده اجتماعی و فرهنگی است که بدلیل دارابودن اهمیت اقتصادی در شهرها ومناطق سرتاسر جهان گسترش یافته است(Stephen ، ص ۳ ، ۲۰۱۰).امروزه گردشگری ومسافرت بصورت یکی از پایه های استوار نظام اقتصادجهانی درآمده است(نوابخشی، ص ۱۵،۱۳۹۲).ودر حال حاضر گردشگری یکی از ارکان اصلی توسعه در جهان بشمار می آید.بسیاری از برنامه ریزان و سیاستگذاران توسعه نیز از صنعت گردشگری به عنوان یکی از عوامل تأثیر گذاربر توسعه پایداریاد می کنند.بدون شک برخورداری از منابع و جاذبه های موجود، در پیدایش و توسعه گردشگری نقش اساسی را ایفا می کنند. بکارگیری منابع، مستلزم نگاهی همه جانبه و علمی به این مقوله می باشد. مقاصد گردشگری نیازمند مدیریت و برنامه ریزی هستند. در صورتی که برنامه ریزی و مدیریت خردمندانه ای در بهره مندی از منابع و جاذبه های گردشگری وجود نداشته باشد، زمینه های بهره مندی از این منافع کاهش می یابد ودر برخی موارد اتلاف منابع می شود(داغستانی، ۲۴، ۱۳۹۱) به همین دلیل ضروری است که پتانسیل های هر منطقه یا ناحیه یا یک نقطه جغرافیایی را شناخت و سپس برای توسعه و پایداری آن پتانسیل ها اقدام به برنامه ریزی علمی و دقیق کردمنطقه ارسباران وبویژه شهرستان کلیبرنیزدارای منابع طبیعی متنوع وبکر می باشندکه به منظور بهره برداری وحفاظت از آنها نیازمند برنامه ریزی وهدف گذاری هستند به نظرمی آید لازمه این برنامه ریزی، شناخت ویژگی های منطقه ونقاط قوت وضعف آن وتهدیدها وفرصتهای پیش روی آن می باشد، که این امربه پیمودن گامهای برنامه ریزی وتوسعه گردشگری دراین منطقه کمک می کند.تعداد صفحه :۲۰۶قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود. پشتیبانی سایت : * [email protected] در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.