Get a site

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :مذاهب فقهی

عنوان : حقوق کودکان ناشی از ازدواج موقت و ازدواج های نوظهور از نگاه مذاهب فقهی

دانشگاه ادیان و مذاهب

دانشکده مذاهب

پایان نامه کارشناسی رشته مذاهب فقهی

 

حقوق کودکان ناشی از ازدواج موقت و ازدواج های نوظهور از نگاه مذاهب فقهی

 

استاد راهنما:

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین رجبی

 

استاد مشاور:

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محسن فتاحی

زمستان ۱۳۹۳

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

 

فهرست مطالب

مقدمه ۱

۱-بیان مسئله ۲

۲- ضرورت و اهمیت تحقیق. ۳

۳- پرسش های تحقیق. ۴

۴- پیشینه و سابقه تحقیق. ۴

۵- فرضیه تحقیق. ۵

الف) فرضیه اصلی. ۵

ب) فرضیه فرعی. ۵

۶- روش تحقیق. ۵

۷- اهداف تحقیق. ۶

فصل اول:مفهوم شناسی

۱ـ۱تعریف حق. ۸

۱ـ۲  تعریف طفل. ۹

۱ـ۲ـ۱طفل در لغت. ۹

۱ـ۲ـ۲ طفل در قرآن ۱۰

۱ـ۲ـ۳ تعریف طفل نزد فقها ۱۰

۱ـ۳ تعریف ازدواج. ۱۲

۱ـ۳ـ۱ ازدواج در لغت. ۱۲

۱ـ۳ـ۲ نکاح در لغت. ۱۳

۱ـ۳ـ۳ منظور ازازدواج. ۱۳

۱ـ۴ ارکان ازدواج دائم ۱۶

۱ـ۴ـ۱ ارکان ازدواج در امامیه ۱۶

۱ـ۴ـ۲ ارکان ازدواج در اهل سنت. ۱۶

۱ـ۵ ارکان ازدواج موقت. ۱۷

۱ـ۶ شرایط ازدواج. ۱۹

۱ـ۶ـ۱معناى شرط. ۱۹

۱ـ۶ـ۲ شرط در لغت. ۱۹

۱ـ۶ـ۳ شرط در اصطلاح منطقیون ۱۹

۱ـ۶ـ۴ شرایط عقد ازدواج در امامیه ۲۰

۱ـ۶ـ۵ شرایط ازدواج در اهل سنت. ۲۰

۱ـ۶ـ۶ الفاظ عقد ازدواج در مذاهب. ۲۱

۱ـ۶ـ۷ «ولی » در نکاح. ۲۲

۱ـ۶ـ۸ ولی در عقد ازدواج امامیه ۲۲

۱ـ۶ـ۹ ولی در عقد ازدواج اهل سنت. ۲۳

۱ـ۶ـ۱۰ شرایط ازدواج موقت. ۲۴

۱ـ۶ـ۱۱مواردى که متعه حرام است: ۲۴

۱ـ۶ـ۱۲ مواردى که متعه کراهت دارد: ۲۵

۱ـ۷ احکام زوجه در ازدواج موقت. ۲۵

۱ـ۸ ازدواج صحیح، ازدواج فاسد و ازدواج باطل نزد اهل سنت. ۲۶

۱ـ۸ـ۱عقد ازدواج صحیح. ۲۶

۱ـ۸ـ۲ عقد ازدواج فاسد ۲۷

حالاتی که ازدواج فاسد می‌شود: ۲۷

۱ـ۸ـ۳ عقد ازدواج باطل. ۲۸

حالاتی که ازدواج  باطل می‌شود: ۲۸

۱ـ۹ ازدواج‌های نوظهور ۲۹

۱ـ۹ـ۱منظور از نوظهور ۲۹

۱ـ۹ـ۲ نکاح مسیار ۳۰

۱ـ۹ـ۲ـ۱ مفهوم لغوی مسیار ۳۰

۱ـ۹ـ۲ـ۲ مفهوم اصطلاحی نکاح مسیار ۳۱

۱ـ۹ـ۲ـ۳حکم ازدواج مسیار در فقه معاصراهل سنت.. ۳۲

۱ـ۹ـ۲ـ۳ـ۱ اباحه همراه با کراهت احیاناً ۳۲

ازدواج النهاریات و لیلیات.. ۳۴

۱ـ۹ـ۲ـ۳ـ۲ تحریم یا عدم قبول ازدواج مسیار شرعاً ۳۴

۱ـ۹ـ۲ـ۳ـ۳ توقف.. ۳۴

نظر امامیه در مورد گذشتن زن از حقوق خود ۳۵

۱ـ۱۰ ازدواج عرفی. ۳۵

۱ـ۱۰ـ۱عرفی در لغت. ۳۵

۱ـ۱۰ـ۲ عرفی در اصطلاح. ۳۶

۱ـ۱۰ـ۳ مقصود از ازدواج عرفی. ۳۶

۱ـ۱۰ـ۴ خصوصیات ازدواج عرفی و مشخصه‌ های آن ۳۸

۱ـ۱۱ ازدواج سری. ۳۹

۱ـ۱۱ـ۱ سر در لغت. ۳۹

۱ـ۱۱ـ۲ ازدواج سری در اصطلاح. ۳۹

۱ـ۱۱ـ۳ انواع ازدواج سری و حکم شرعی آن ۳۹

۱ـ۱۲ ازدواج مدنی. ۴۱

۱ـ۱۲ـ۱ مدنی در لغت. ۴۱

۱ـ۱۲ـ۲ ازدواج مدنی در اصطلاح. ۴۱

۱ـ۱۲ـ۳ حکم شرعی ازدواج مدنی. ۴۲

۱ـ۱۳ ازدواج فرندی (دوستی) ۴۳

۱ـ۱۳ـ۱ مقصود از ازدواج فرندی. ۴۳

۱ـ۱۳ـ۲ ازدواج مِیسَر یا فرندی. ۴۳

۱ـ۱۳ـ۳ میسر در لغت. ۴۳

۱ـ۱۳ـ۴ سبب نامیده شدن این ازدواج به ازدواج فرندی. ۴۳

۱ـ۱۳ـ۵ حکم شرعی ازدواج فرندی. ۴۴

۱ـ۱۴ ازدواج سیاحی. ۴۶

۱ـ۱۴ـ۱ سیاحی در لغت و اصطلاح. ۴۶

۱ـ۱۴ـ۲ حکم شرعی ازدواج سیاحی. ۴۶

۱ـ۱۴ـ۳ مقصود از ازدواج سیاحی. ۴۷

۱ـ۱۵ ازدواج معاطاتی. ۴۷

۱ـ۱۵ـ۱ مفهوم معاطات. ۴۷

۱ـ۱۵ـ۲ منظور از نکاح معاطاتی. ۴۷

۱ـ۱۵ـ۳ نظریه صحت نکاح معاطاتی. ۴۸

۱ـ۱۵ـ۴ نظریه بطلان نکاح معاطاتی. ۴۹

۱ـ۱۶ ازدواج سفید ۵۰

۱ـ۱۷  نکاح جهادی. ۵۱

۱ـ۱۸تعریف مذاهب خمسه ۵۲

۱ـ۱۸ـ۱ معرفی مذهب إمامیه ۵۲

۱ـ۱۸ـ۲ معرفی اجمالی مذاهب اربعه ۵۳

۱ـ۱۹ نظر علمای امامیه در مورد حکم شرعی ازدواج های نو ظهور ۵۶

۱ـ۱۹ـ۱  آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله): ۵۶

۱ـ۱۹ـ۲ آیت الله العظمی سبحانی (مد ظله): ۵۷

۱ـ۱۹ـ۳ آیت الله شبیری زنجانی (مد ظله): ۵۷

۱ـ۱۹ـ۴ آیت الله مکارم شیرازی (مد ظله): ۵۸

فصل دوم:حقوق کودکان از نگاه علمای امامیه

۲ـ۱ حق ثبوت نسب کودک. ۶۰

۲ـ۱ـ۱ نسب در لغت. ۶۰

۲ـ۱ـ۲ نسب در اصطلاح. ۶۰

۲ـ۱ـ۳ قاعده الفراش.. ۶۱

تعریف الفراش.. ۶۱

۲ـ۱ـ۴ تعریف قاعده الفراش.. ۶۲

۲ـ۱ـ۵ راه های اثبات نسب. ۶۳

۲ـ۱ـ۶ شرایط الحاق طفل به زوج. ۶۴

۲ـ۱ـ۷ ولد شبهه ۶۷

۲ـ۱ـ۷ ـ۱ تعریف شبهه ۶۷

۲ـ۱ـ۸ ولد عقد فاسد ۶۹

۲ـ۱ـ۹ عدم ثبوت نسب در زنا ۶۹

۲ـ۲ حق نفقه کودک. ۷۱

۲ـ۲ـ۱ نفقه در لغت. ۷۱

۲ـ۲ـ۲ نفقه در اصطلاح. ۷۱

۲ـ۲ـ۳ وجوب نفقه بر فرزندان ۷۲

۲ـ۲ـ۴ ادله به وجوب نفقه دادن به فرزندان ۷۲

۲ـ۲ـ۴ـ۱ استناد به کتاب: ۷۲

۲ـ۲ـ۴ـ۲ استناد به سنت: ۷۳

۲ـ۲ـ۵ استقلال پدر در نفقه دادن فرزندانش.. ۷۴

۲ـ۲ـ۶ شرایط منفق و منفق علیه ۷۴

۲ـ۲ـ۷ آیا پدر باید برای دادن نفقه فرزندان، کار کند؟ ۷۵

۲ـ۲ـ۸ پایان نفقه دادن به فرزندان ۷۶

۲ـ۲ـ۹ مقدار نفقه ۷۷

۲ـ۲ـ۱۰ حکم امتناع از دادن نفقه ۷۷

۲ـ۳  حق رضاع کودک. ۷۸

۲ـ۳ـ۱ وجوب رضاع کودک. ۷۸

۲ـ۳ـ۲ اجرت رضاع ۷۹

۲ـ۳ـ۳ مدت رضاع ۷۹

۲ـ۴ حق حضانت کودک. ۸۰

۲ـ۴ـ۱ حضانت در لغت. ۸۰

۲ـ۴ـ۲ حضانت در اصطلاح. ۸۱

۲ـ۴ـ۳ آیا حضانت حق است یا تکلیف؟ ۸۱

۲ـ۴ـ۴ حضانت از دیدگاه فقیهان ۸۲

۲ـ۴ـ ۵ آغاز و پایان حضانت. ۸۴

۲ـ۵ حق ولایت بر کودک. ۸۵

۲ـ۵ـ۱ ولایت طفل بر عهده چه کسی است؟ ۸۵

۲ـ۵ـ۲ شرایط اولیا ۸۸

۲ـ۵ـ۳ تصرف ولی. ۹۰

۲ـ۵ـ۴ زمان پایان یافتن ولایت بر کودک. ۹۰

فصل سوم:حقوق کودکان از نگاه علمای اهل سنت

۳ـ۱ـ۱ حق ثبوت نسب طفل. ۹۳

۳ـ۱ـ۲  قواعد ثبوت نسب. ۹۴

۳ـ۱ـ ۳شرایط اثبات نسب. ۹۵

۳ـ۱ـ۳ـ۱ ازدواج  صحیح. ۹۶

۳ـ۱ـ۳ـ۲ ازدواج فاسد. ۹۷

۳ـ۱ـ۳ـ۳ وطی به شبهه ۹۸

۳ـ۱ـ۴ راه های اثبات نسب. ۹۹

بینه ۱۰۰

۳ـ۲  حق نفقه کودک. ۱۰۱

۳ـ۲ـ۱ معنای نفقه ۱۰۱

۳ـ۲ـ۲ قرابت موجب نفقه ۱۰۱

۳ـ۲ـ۳  شرایط وجوب نفقه ۱۰۲

۳ـ۲ـ۴ شرط اتحاد دین. ۱۰۳

۳ـ۲ـ۵ شرایط وجوب نفقه بر فرزندان ۱۰۴

۳ـ۲ـ۵ـ۱ شرایط نزد حنفیه ۱۰۴

۳ـ۲ـ۵ـ۲ شرایط نزد مالکیه ۱۰۵

۳ـ۲ـ۵ـ۳ شرایط نزد شافعیه ۱۰۵

۳ـ۲ـ۵ـ۴ شرایط نزد حنابله ۱۰۶

۳ـ۲ـ۶ استقلال پدر در نفقه دادن بر فرزندان خودش.. ۱۰۷

۳ـ۲ـ۷ مقدار نفقه ۱۰۸

۳ـ۳ حق حضانت کودک. ۱۰۸

۳ـ۳ـ۱ معنای حضانت. ۱۰۹

۳ـ۳ـ۲ شروط استحقاق حضانت.. ۱۱۰

۳ـ۳ـ۲ـ۱ شروط عامه در مردان و زنان. ۱۱۰

۳ـ۳ـ۲ـ۲ شرایط خاص در زنان. ۱۱۱

۳ـ۳ـ۲ـ۳ شروط خاص مردان. ۱۱۱

۳ـ۳ـ۳ مستحق حضانت. ۱۱۲

۳ـ۳ـ۴ اجرت حضانت. ۱۱۳

۳ـ۳ـ۵ اجبار مادر بر حضانت. ۱۱۵

۳ـ۳ـ۶ سقوط حق حضانت. ۱۱۵

۳ـ۳ـ۷ سکوت صاحب حق در حضانت برای طلب آن ۱۱۶

۳ـ۳ـ۸ مدت حضانت. ۱۱۷

۳ـ۴ حق رضاع کودک. ۱۱۸

۳ـ۴ـ۱ معنای رضاع ۱۱۸

۳ـ۴ـ۲ حق کودک در رضاع ۱۱۸

۳ـ۴ـ۵ اجرت رضاع ۱۲۰

۳ـ۵ حق ولایت بر کودک. ۱۲۱

۳ـ۵ـ۱ انواع ولایت. ۱۲۱

۳ـ۵ـ۲ ترتیب ولی بر نفس.. ۱۲۲

۳ـ۵ـ۴ انتهای ولایت بر نفس.. ۱۲۳

۳ـ۵ـ۵ ولایت بر مال ۱۲۳

۳ـ۵ـ۶  شروط ولی بر مال ۱۲۴

۳ـ۵ـ۷  تصرفات ولی بر مال ۱۲۴

۳ـ۵ـ۸ شروط وصی. ۱۲۴

۳ـ۵ـ۹ انتهای ولایت و وصایت. ۱۲۵

خاتمه و نتیجه گیری. ۱۲۵

منابع ۱۲۷

چکیده

پایان‌نامه حاضر با عنوان حقوق کودکان ناشی از ازدواج موقت و ازدواج‌های نوظهوراز نگاه  مذاهب فقهی ، قصد دارد به آراء و نظرات فقهای مذاهب خمسه در خصوص حقوق کودکان ناشی از این ازدواج‌ها بپردازد. ازدواج موقت همان ازدواج متعه در امامیه می‌باشد و ازدواج‌های نوظهور ازدواج‌های نو و جدیدی هستند که امروزه در جوامع اسلامی به وجود آمده‌اند و در برخی از کشورها به سرعت در حال گسترش می‌باشند؛ مانند: ازدواج مسیار، عرفی، سری، مدنی، فرندی، سفید، معاطاتی و نکاح جهادی.

به اعتقاد فقهای امامیه، ازدواج متعه ازدواجی صحیح است، اما اهل سنت آن را فاسد می‌دانند. فقهای امامیه و اهل سنت متفق‌القول هستند که فرزندان ناشی از ازدواج دائم، فاسد و وطی به شبهه دارای حقوق می‌باشند و همچنین نسب ولد زنا ثابت نیست و از نظر شرعی به او حقی تعلق نمی‌گیرد اما در عرف نزد امامیه دارای حقوق است. بنابر این باید دید که ازدواج‌های نوظهور را در کدام دسته قرار داده‌اند تا بتوان تکلیف حقوق کودکان ناشی از آنها را مشخص کرد.

این نوشتار به دنبال آن است که با بررسی آراء و نظرات فقها، و استفاده از متون فقهی هر یک از مذاهب ،راه حلی پیش روی افرادی بگذارد که به نکاح‌های نوظهور روی آورده‌اند و از حقوق کودکان خود بی‌اطلاعند.

واژگان کلیدی: ، حقوق کودک،  ازدواج موقت،ازدواج دائم، وطی به شبهه، نکاح فاسد، نکاح باطل، ولد زنا، ازدواج‌های نوظهور، ازدواج مسیار،ازدواج عرفی،ازدواج سری،ازدواج مدنی،ازدواج فرندی، ازدواج سفید،نکاح معاطاتی و نکاح جهادی،مذهب.

مقدمه

موضوع این پایان نامه حقوق کودکان ناشی از ازدواج موقت و ازدواج های نوظهور از نگاه مذاهب فقهی است در مباحث فقهی و آرای فقها، چه شیعه چه اهل‌سنّت، نیز حقوقی برای کودک به رسمیت شناخته شده که عمدتاً مبتنی بر آیات و احادیث است. در منابع جامع فقهی، بابی مستقل به حقوق کودک اختصاص نیافته بلکه حقوق مختلف او به تناسب موضوع، در ابواب گوناگونی آمده و احکام هر یک به دقت تحلیل و بیان شده است؛ از جمله در ابواب ارث، حدود، قصاص، دیات، نکاح، طلاق و ولایت. شماری از منابع فقهی شیعی به پیروی از برخی منابع حدیثی، در بابی با عنوان احکام الاولاد، ضمن مباحث نکاح، به بسیاری از حقوق کودک و فرزند پرداخته‌اند؛ هر چند شماری از این مسائل صرفآ آدابی مستحب درباره فرزندان‌اند و در پاره‌ای منابع نیز همه مسائل این باب، این‌گونه است .اما درمورد حقوق نسب و نفقه و حضانت ولایت رضاع کودک بابی مستقل بیان نشده است البته در کتاب های اهل سنت میتوان چنین ابوابی پیداکرد در این پایان نامه سعی شده که یک باب مستقل از این حقوق از نگاه اهل سنت و امامیه در مورد حقوق کودکان ناشی از ازدواج موقت و ازدواج های نوظهور بیان شود.

این پایان‌نامه دارای سه فصل و نتیجه می‌باشد که فصل اول، یعنی مفهوم شناسی، شامل تعاریف مذهب، حق، ازدواج، کودک، همچنین ارکان و شرایط ازدواج دائم و موقت را از نگاه امامیه و اهل سنت بیان شده و پس از آن تعاریف ازدواج‌های نوظهور و حکم شرعی آنها از نگاه اهل سنت  و استفتا از برخی از مراجع معظم شیعه آمده است. در فصل دوم به حقوق کودکان از نگاه امامیه و در فصل سوم حقوق کودکان از نگاه اهل سنت نیز پرداخته شده است که هر یک شامل حق نسب، نفقه، حضانت، رضاع و ولایت می‌باشند.

برای تدوین این پایان‌نامه نیز کارهای زیر صورت گرفته است:

مطالعه، بررسی و ترجمه کتاب‌های زبان عربی اهل سنت در خصوص این نکاح‌ها که تاکنون به زبان فارسی ترجمه نشده‌اند، جستجو و بررسی مقالات در اینتر نت در خصوص این نکاح‌ها و حقوق کودکان، بررسی منابع فقه شیعی درباره نکاح‌های نوظهور و متعه و حقوق کودکان، استفتاء از برخی مراجع معظم تقلید شیعه، مصاحبه با آقای نذیر احمد از فقهای حنفی مذهب استان سیستان و بلوچستان و همچنین آقای بابایی از علمای شافعی تهران و مصاحبه اینترنتی با آقای سید صالح سید جعفر موسوی ،از فقهای شیعی کشور کویت، استفاده از نرم افزارهای کتابخانه نور و کتابخانه اهل البیت (علیهم السلام) و مکتبه الشامله و کتابخانه دانشگاه ادیان و مذاهب.

تعداد صفحه : ۱۴۷

قیمت : ۱۴۷۰۰تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        *       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

[add_to_cart id=151579]

—-

پشتیبانی سایت :       

*