دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران شمال
دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی گروه مدیریت دولتی
پایان نامه کارشناسی ارشد M.A.
گرایش: منابع انسانی
عنوان:
تبیین نقش سازمانهای جهانی در مبارزه با فساد : مطالعهی موردی
دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل
استاد راهنما:
دکتر حسن عابدی جعفری
استاد مشاور:
دکتر رحیم قربانی قلجلو
زمستان ۱۳۹۱
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۱-۵- تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی): ۱۰
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق ۱۳
۲-۲-۲- تاریخچه و پیشینه فساد ۱۴
۲-۲-۶- مفهوم و کلیات سازمان ۲۰
۲-۲-۹- دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ۲۵
۲-۲-۱۰- فساد از دیدگاه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ۲۶
۲-۲-۱۱- انواع فساد از دیدگاه دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ۲۶
۲-۲-۱۲- ساختار فساد اداری در ایران بعد از انقلاب ۲۸
۲-۳-۳ توصیف کمی نتایج تحقیقهای داخلی و خارجی ۵۰
۳-۳- قلمرو مکانی و زمانی و موضوعی تحقیق ۵۶
۳-۴- جامعه و نمونه مورد بررسی ۵۶
۳-۵- روش، ابزار تجزیه و تحلیل و جمع آوری دادهها ۵۷
۳-۶-۲ زمینه های کاربرد تحقیق موردی ۵۸
۳-۶-۳ اهمیت و ویژگیهای مطالعه موردی ۵۸
۳-۶-۴ خصوصیات روش تحقیق موردی ۵۹
فصل چهارم: یافتهها و تجزیه و تحلیل آنها ۶۱
۴-۲- معرفی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و پیشینه آن ۶۲
۴-۳- ساختار دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ۶۴
۴-۴- دفاتر تخصصی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ۶۶
۴-۵- حوزه های فعالیت دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ۶۷
۴-۶- استراتژیهای دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در زمینه مبارزه با فساد ۶۸
۴-۷- اقدامات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در زمینه فساد ۷۰
۴-۷-۱ کنوانسیون بینالمللی مبارزه با فساد ۷۰
۴-۷-۲-۱ افزایش آگاهی و دسترسی ۷۵
۴-۷-۲-۲ پی گیریهای اجرای کنوانسیون ۷۶
۴-۷-۲-۴ تقویت سلامت قوه قضاییه ۸۳
۴-۷-۳-۱ تاسیس آکادمی ضد فساد ۸۶
۴-۷-۳-۲ تشکیل کتابخانه عمومی ۸۷
۴-۷-۳-۳ برگزاری همایشها و اجلاسهای عمومی ۸۸
۴-۷-۴ همکاری با سایر سازمانها ۹۲
۴-۷-۴-۱ همکاری با سایر سازمانهای بینالمللی ۹۲
۴-۷-۴-۲ همکاری با بخشهای خصوصی و غیردولتی ۹۳
۴-۸- اقدامات انجام شده در ایران در زمینه مبارزه با فساد ۹۳
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری و پیشنهادها ۱۰۱
۵-۲- موانع و محدودیتهای تحقیق ۱۰۴
۵-۳- پیشنهادها جهت پژوهشهای آتی ۱۰۴
۵-۳-۲ پیشنهاد به سازمانها و مدیران اجرایی ۱۰۵
پیوست ها ۱۰۷
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول ۱-۱ روند فساد در ایران از نظر شاخص ادراک فساد طی سالهای ۲۰۱۲-۲۰۰۴ ۵
جدول ۲-۱ پیشینه تحقیقهای داخلی ۳۳
جدول ۲-۲ پیشینه تحقیقهای داخلی ۳۴
جدول ۲-۳ پیشینه تحقیقهای داخلی ۳۵
جدول ۲-۴ پیشینه تحقیقهای داخلی ۳۶
جدول ۲-۵ پیشینه تحقیقهای داخلی ۳۷
جدول ۲-۶ پیشینه تحقیقهای داخلی ۳۸
جدول ۲-۷ نتیجه گیری از منابع داخلی ۳۹
جدول ۲-۸ پیشینه تحقیقهای خارجی ۴۳
جدول ۲-۹ پیشینه تحقیقهای خارجی ۴۴
جدول ۲-۱۰ پیشینه تحقیقهای خارجی ۴۵
جدول ۲-۱۱ پیشینه تحقیقهای خارجی ۴۶
جدول ۲-۱۲ پیشینه تحقیقهای خارجی ۴۷
جدول۲-۱۳ نتیجه گیری از منابع خارجی ۴۸
جدول ۴-۱ تجارب دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در زمینه پیشگیری از فساد…………………………….. ۹۶
جدول ۴-۲ تجارب دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در زمینه نظارت بر فساد ۹۹
جدول ۴-۳ تجارب دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در زمینه مقابله با فساد……………………………… ۱۰۰
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار ۱-۱ نمرات شاخص ادراک فساد ایران در دهه اخیر ۶
فهرست شکلها
عنوان صفحه
شکل۲-۱ مدل مفهومی معرفی سازمان و عملکرد آن در سه حوزه (پیشگیری،نظارت،مقابله) ۵۳
شکل ۴-۱ ساختار دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ۶۵
شکل ۴-۲ حوزه های فعالیت دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ۶۷
شکل ۴-۳ اقدامات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در زمینه فساد ۶۹
شکل ۴-۴ روند بازیابی اموال به سرقت رفته ۸۱
فهرست پیوست ها
عنوان صفحه
پیوست ۱ سؤالات نظرسنجی از خبرگان ۱۰۸
پیوست ۳ جدول معرفی و ارائه پاسخهای خبرگان به سؤالات نظرسنجی ۱۱۴
پیوست ۴ توصیف کمی نتایج تحقیقهای داخلی و خارجی ۱۲۱
پیوست ۵ برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد آکادمی بینالملل ضد فساد ۱۴۱
چکیده
با توجه به ماهیت فراملی و بینالمللی بودن موضوع فساد و مبارزه با آن، اقدامات زیادی در سطح بینالمللی و منطقهای برای مبارزه با این پدیده صورت پذیرفته است. در این میان، نقش سازمان ملل متحد و ارکان آن بسیار تعیین کننده است. این سازمان میتواند در کمک به کشورهای عضو برای جلوگیری از فساد اداری، ارتقای سلامت و شفافیت بسیار موثر، کارآمد و تأثیرگذار عمل کند. از جمله ارکان مهم سازمان ملل متحد، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل است که در ایران شعبه دارد و بر اساس اساسنامهاش به مقابله با فساد در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی می پردازد.
هدف این تحقیق شناخت نقش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در مبارزه با فساد، به منظور بهرهمندی از استراتژیها و تجربیات این دفتر برای مبارزه با فساد در ایران میباشد. در مبانی نظری تحقیق به بیان ادبیات فساد، فساد از دید دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و فساد در ایران پرداخته شده است. سپس نتایج تحقیقات صورت گرفته در زمینه فساد و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل معرفی شده است که البته نتایج تحقیقهای داخلی صورت گرفته بیشتر به فساد و ابعاد آن پرداخته و در تحقیقهای خارجی نیز که عمدتاً به صورت کتاب درآمده است به معرفی برخی از اقدامات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل پرداخته شده است. تحقیق حاضر با بهره گرفتن از روش توصیفی، مورد پژوهی صورت گرفته است. از این رو، پس از تعریف مطالعه موردی و جنبه های مختلف آن، شاخصهای مورد استفاده در تحقیق در سه حوزه (پیشگیری، مراقبه و مقابله) تعیین شده است.
در جمعبندی یافته های تحقیق، ابتدا به معرفی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و اقدامات و استراتژیهای این دفتر پرداخته شده و سپس تجارب این دفتر در کشورها در زمینه مبارزه با فساد بیان شده است.
نتیجه نهایی این تحقیق، با توجه به محدودیتهای تحقیق (مانند عدم همکاری شعبه ایران دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، نبود تحقیقات مرتبط با موضوع تحقیق، مدت زمان محدود نگارش پایان نامه و …) نشان میدهد که، برای پیادهسازی اقدامات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، توجه به شرایط و مقتضیات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایران ضروری است و بومیسازی اقدامات این دفتر لازمه اجرای این امر است؛ و در این راه، همکاری و مشارکت مردم، بخش خصوصی و جامعه مدنی از ضروریات است.
کلید واژهها : فساد، پیشگیری، نظارت، مقابله، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل.
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱- مقدمه
هرچند فساد به معنای (عام) از زمان حضرت آدم(ع) وجود داشته است ولی فساد خاص (اداری) به قول آقای آلاتاس[۱] از زمان هامورابی یعنی ۱۲۰۰ سال قبل از مسیح معمول بوده است (رفیع پور،۱۳۸۶:ص ۲۳). مباحث نظری درباره فساد در دهه ۱۹۵۰ به شکل جدی طرح شد، و از دهه ۱۹۷۰ اولین آثار و مطالعات نظری و بررسیهای تجربی درباره فساد و علل آن ارائه شد و از آن زمان به بعد مقوله فساد به عنوان یکی از مهمترین مباحث در زمینه دولت، حکمرانی و توسعه مطرح بوده است (صادقی و همکاران، ۱۳۸۸: ص۲).
افزایش شهرنشینی نیز در سالهای اخیر افزایش بوروکراسی اداری را به همراه داشته است و همین امر راه را برای افزایش فساد هموار کرده است.
افزایش شهرنشینی باعث افزایش رشوه در پرداخت مالیات، رشوه جهت استخدام، رشوه جهت قراردادهای مقاطعه کاری، رشوه برای دریافت مجوزهای فعالیتهای اقتصادی و … شده که خاص مناطق شهری است (صادقی و همکاران، ۱۳۸۸: ص۷ ).
به همین جهت در همه کشورها قوانینی برای مقابله با فساد وضع می کنند و در صدد مقابله با آن بر میآیند (جباری پور، ۱۳۸۹: ص ۱).
در سیاستهای کلی ناظر بر برنامه های توسعه، به ویژه برنامه چهارم و پنجم، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، در چندین بند به موضوع مقابله با فساد پرداخته شده است (جباری پور، ۱۳۸۹، ص۱).
اما با این حال، وضعیت ایران در زمینه مقابله با فساد در جهان مناسب نیست .
در تحقیق میدانی که توسط یکی از محققان ایرانی برای اندازه گیری ادراک فساد از نظر مردم صورت گرفته، یافته های زیر به دست آمده: در حالی که تنها ۲% از پاسخگویان معتقدند که در کشور ما فساد مالی وجود ندارد، اما ۹۸% بقیه وجود فساد را به اندازهها و در سطوح گوناگون تایید میکردند (رفیع پور ، ۱۳۸۵، ص۹۲).
در حالی که بر اساس آمار سازمان شفافیت بینالملل[۲] در سال ۲۰۰۶، ایران در میان کشورهای جهان از نظر شاخص ادراک فساد با نمره ۲/۳-۱/۳ از ۱۰ در رتبه ۱۰۵ قرار داشته، در سال ۲۰۱۰، ایران با نمره ۲/۲ در رتبه ۱۴۶ جهان قرار گرفته؛ و در سال ۲۰۱۱ دارای نمره ۷/۲ و در مقام ۱۲۴ از بین ۱۸۳ کشور جهان قرار گرفته؛ و در سال ۲۰۱۲ با نمره ۸/۲، در مقام ۱۳۳ از بین ۱۷۶ کشور جهان قرار گرفته است.
جدول ۱-۱: روند فساد در ایران در بین سایر کشورها از نظر شاخص ادراک فساد طی سالهای ۲۰۱۲-۲۰۰۴
سال | ۲۰۰۳ | ۲۰۰۴ | ۲۰۰۵ | ۲۰۰۶ | ۲۰۰۷ | ۲۰۰۸ | ۲۰۰۹ | ۲۰۱۰ | ۲۰۱۱ | ۲۰۱۲ |
تعداد کشور | ۱۳۳ | ۱۴۶ | ۱۵۸ | ۱۶۳ | ۱۷۹ | ۱۸۰ | ۱۸۰ | ۱۸۰ | ۱۸۳ | ۱۷۶ |
نمره
(بین۰تا ۱۰) |
۳ | ۹/۲ | ۹/۲ | ۷/۲ | ۵/۲ | ۳/۲ | ۸/۱ | ۲/۲ | ۷/۲ | ۸/۲ |
رتبه | ۷۸ | ۸۷ | ۸۸ | ۱۰۵ | ۱۳۱ | ۱۴۱ | ۱۶۸ | ۱۴۶ | ۱۲۰ | ۱۳۳ |
مأخذ: سازمان شفافیت بینالملل
نمودار ۱-۱: نمرات شاخص ادراک فساد ایران در دهه اخیر
آمارهای ارائه شده توسط سازمانهای بینالمللی، وضعیت فساد در ایران را نگران کننده گزارش می کنند و تأسف برانگیزتر آن که بر اساس این گزارش، میزان فساد در ایران طی ۹ سال گذشته از روند روبه رشدی – که به هیچ وجه شایسته نام و تمدن و فرهنگ اسلامی کشور ایران نیست – برخوردار بوده است (توکلی ، ۱۳۹۰)
از طرفی، با توجه به گستردگی فساد در کشورهای مختلف (اعم از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته) سازمانهای بین المللی درصدد مبارزه با فساد برآمدهاند (آلبرشت، ۲۰۰۶، ص۲) و اقداماتی را هم انجام دادهاند. از جمله این سازمانها که به مبارزه با فساد پرداخته است، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل میباشد.دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل از ارکان اصلی سازمان ملل متحد به شمار آمده و تنها سازمان جهانی در این زمینه است که در ایران شعبه دارد.
نتیجه این که ، وجود مسئله فساد و عدم تبیین و شناخت نقش سازمانهای جهانی مقابله با فساد و به کار نبستن تجربیات و راهکارهای این سازمانها از جمله دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل که به مبارزه با فساد می پردازد در جمهوری اسلامی ایران کماکان وجود دارد.
۱-۱- اهمیت و ضرورت تحقیق
پدیده فساد، به ویژه در دنیای امروز و مخصوصاً در کشورهای در حال توسعه، به عنوان یکی از مهمترین موانع پیشرفت جامعه، مطرح شده است. این پدیده صدمات جبران ناپذیری (مثل زایل شدن مشروعیت دولت) را بر سرعت حرکت چرخ توسعه جامعه ایجاد کرده و مسیر توسعه و پیشرفت را مسدود و محدود میسازد (زاهدی و همکاران، ۱۳۸۸: ص ۲).
در ایران هم فساد اداری به ویژه در دورهی رضا شاه در حکومت بیداد میکرد به طوری که در طی دوران حکومت او ۴۴ هزار سند به نام وی انتقال یافت. از سالهای دهه ۱۳۴۰ که درآمد دولت بیش از پیش وابسته به نفت شد، و به ویژه در دهه ۱۳۵۰ که با افزایش ناگهانی قیمت نفت درآمدهای نفتی ایران تقریباً چهار برابر شد، فساد اداری رو به گسترش نهاد. (الوانی و همکاران، ۱۳۸۹،ص ۶) به طوری که از سال ۱۳۵۰ تا سال ۱۳۵۷ تنها در بازرسی شاهنشاهی ۳۷۵۰ پرونده سوء استفاده کلان تشکیل گردید (حسینیان، ۱۳۸۴). با پیروزی انقلاب اسلامی، مفاسد اداری و مالی به حداقل رسید و عاملان فاسد جولان کمتری داشتند. اما متأسفانه با گذشت زمان، این پدیده شوم مجدداًٌٌ چهره نمایاند و در حال حاضر ایران نیز مانند سایر کشورها دچار بیماری فساد بوده و میزان آن رو به افزایش نیز میباشد. علاوه بر برخی سوء استفادههای سالهای گذشته نظیر اختلاس مرتضی رفیق دوست در سال ۷۴ مبنی بر ۱۲۳ میلیارد تومان که به حبس ابد محکوم شد و اختلاس شهرام جزایری در سال ۸۰ و محکومیت او به ۲۷ سال (رفیع پور، ۱۳۸۶: ص ۶۹-۷۰)، اخیراً هم (شهریور ۱۳۹۰) به گزارش جراید، اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی در نظام بانکی توسط شخصی به نام{مه آفرید امیرخسروی} (از طریق یکی از شعب بانک صادرات و با گرفتن مشاوران و کارشناسان بانکی اقدام به تهیه اعتبار اسنادی خارج از عرف بانکداری، خارج از سیستم نرمافزاری بانک و حدود اختیارات و بدون ثبت در دفاتر و مسئولیت شعبه، البته با دادن رشوه یک میلیارد تومانی به رئیس شعبه صورت گرفته و شخص اختلاس کننده با دریافت این اسناد اعتباری اقدام به واگذاری و تنزیل در ۷ بانک دیگر کرده و در سررسید هم با گرفتن اعتبار بیشتر نسبت به تسویه اسناد قبلی اقدام کرده و به همین دلیل حجم اختلاس به ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. این امر اوضاع نامناسب ایران در زمینه فساد را نشان میدهد. بنابراین، باید هر چه زودتر برای درمان این بیماری اقدام گردد و برای انجام این کار باید از تجارب سازمانهای جهانی استفاده شود زیرا تجارب آنها حاصل تجارب کشورهای مختلف با شرایط محیطی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی گوناگون است.
بنا به فرموده حضرت علی (ع) :
« هر که تجربهها را نگه دارد [و به موقع به کار ببندد] اعمال و برنامههایش درست میشود» (غررالحکم، جلد ۲، ص ۲۹۹).
از آن جا که دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل دارای تجربیاتی در زمینه مقابله با فساد از جمله در زمینه پیشگیری، مراقبه و مقابله با فساد است، در این راه توانسته از همکاریهای بین المللی استفاده کرده و به موفقیتهایی هم در زمینه کاهش فساد دست یابد unodc.org)).
همچنین، بنا بر تاکیدهای مقام معظم رهبری برای مبارزه و مقابله با فساد در فرمان هشت مادهای مورخ ۱۰/۰۲/۱۳۸۰ ایشان خطاب به روسای قوای سهگانه، و اخیراً ابلاغ سیاستهای کلی نظام اداری (صفایی، ۱۳۸۹: ص۱) ، انجام تحقیق در حوزه فساد دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان، ضروری بوده و مزایای زیر را به دنبال خواهد داشت:
- انتخاب راهکار بهتر مبارزه با فساد در حوزه های پیشگیری[۱]، نظارت[۲] و مقابله[۳] با میزان اثربخشی بالا، با توجه به محیط فرهنگی و اجتماعی و سیاسی کشور جمهوری اسلامی ایران؛
- صرفه جویی در هزینه های بی مورد و اضافی در راستای کاهش فساد در کشور؛
- داشتن یک مدل عینی برای مقابله با فساد؛
- عدم تجربه دوباره شکستهای پیشین این سازمان در کشورهای دیگر و جلوگیری از اشتباهات مکرر و تکراری.
۱-۲- اهداف مشخص تحقیق
تبیین نقش سازمان جهانی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل به منظور بهره برداری از تجربیات این دفتر در حوزه های پیشگیری، مراقبه (نظارت) و مقابله (برخورد) با فساد در جمهوری اسلامی ایران.
[۱]– Prevention
[۲]– Monitoring
[۳]– Combating
تعداد صفحه : ۱۵۷
قیمت : ۱۴۷۰۰تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : * [email protected]
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
[add_to_cart id=152453]