Get a site

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی

عنوان : تحلیل موضوعی شعر وحشی بافقی

دانشگاه ایلام

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ زبان و ادبیات فارسی

موضوع:

تحلیل موضوعی شعر وحشی بافقی

استاد راهنما:

دکتر علی گراوند

استاد مشاور:

دکتر حسن سلطانی کوهبنانی

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب:

فصل اول: کلیات و تعاریف

۱-۱٫ بیان مسأله……………………………….. ۲

۱-۲٫ ضرورت و اهمیت موضوع تحقیق……………………………….. ۲

۱-۳٫ اهداف تحقیق……………………………….. ۲

۱-۴٫ سؤال‌های تحقیق……………………………….. ۳

۱-۴-۱٫ سوال اصلی……………………………….. ۳

۱-۴-۲٫ سوال‌های فرعی……………………………….. ۳

۱-۵٫ پیشینه تحقیق……………………………….. ۳

۱-۶٫ شرح روش تحقیق……………………………….. ۴

۱-۷٫ جامعه آماری……………………………….. ۴

۱-۸٫ تعاریف………………………………… ۵

۱-۸-۱٫ انواع ادبی……………………………….. ۵

۱-۸- ۲٫ موضوع……………………………….. ۶

۱-۸-۳٫ مکتب وقوع و واسوخت………………………………… ۶

۱-۸-۳-۱٫ خاستگاه مکتب وقوع……………………………….. ۸

۱-۸-۳-۲٫ ویژگی‌های شعر وقوعی……………………………….. ۸

۱-۹٫ زندگی، آثار و ویژگیهای شعر وحشی بافقی………………………. ۹

۱-۱۰٫ اوضاع ادبی و اجتماعی عصر شاعر…………………………….۱۴

فصل دوم: موضوعات دینی در شعر وحشی بافقی

۲-۱٫ توحید……………………………….. ۱۷

۲-۱-۱٫آغاز منظومه‌های وحشی با نام خداوند………………………….. ۱۹

۲-۱-۲٫ بر شمردن اوصاف الهی………………………………..۲۰

۲-۱-۳٫ نیایش پروردگار………………………………. ۲۱

۲-۱-۴٫ لطف پروردگار………………………………. ۲۳

۲-۱-۵٫ ولایت مطلق پروردگار………………………………. ۲۴

۲-۱-۶٫ بی نیازی خداوند……………………………….. ۲۵

۲-۲٫ نبوت………………………………… ۲۶

۲-۲-۱٫ نعت رسول اکرم (ص)………………………………. ۲۶

۲-۲-۲٫شرع رسول اکرم (ص)………………………………. ۲۷

۲-۲-۳٫ عزت و شکوه پیامبر (ص)………………………………. ۲۸

۲-۲-۴٫ معجزات پیامبر……………………………….. ۲۹

۲-۲-۴-۱٫ معراج پیامبر……………………………….. ۲۹

۲-۲-۴-۲٫ شق القمر……………………………….. ۳۲

۲-۲-۴-۳٫ سایه نداشتن پیامبر……………………………….. ۳۲

۲-۳٫ امامت………………………………… ۳۲

۲-۳-۱٫ منقبت………………………………… ۳۳

۲-۳-۲٫ منقبت امام علی (ع)………………………………. ۳۴

۲-۳-۳٫ منقبت امام زمان (عج) ……………………………….۳۸

۲-۳-۴٫ منقبت امام هشتم (ع)………………………………. ۴۰

فصل سوم: موضوعات فردی در شعر وحشی بافقی

۳-۱٫ عشق……………………………….. ۴۳

۳-۱-۱٫ عشق حقیقی……………………………….. ۴۵

۳-۱-۲٫ عشق مجازی (عشق زمینی)………………………………. ۵۲

۳-۱-۲-۱٫ عشق درد بی درمان است………………………………… ۵۳

۳-۱-۲-۲٫ عشق و دیوانگی……………………………….. ۵۴

۳-۱-۲-۳٫ عشق و بی عزتی……………………………….. ۵۵

۳-۱-۲-۴٫ بی پایانی عشق……………………………….. ۵۵

۳-۱-۲-۵٫ عقل و عشق……………………………….. ۵۶

۳-۱-۲-۶٫ عشق و رسوایی……………………………….. ۵۶

۳-۲٫ عاشق……………………………….. ۵۷

۳-۲-۱٫ پستی و بلندی مقام عاشق……………………………….. ۵۷

۳-۲-۲٫عاشق اندوهگین و فراغ زده است…………………………… ۵۸

۳-۲-۳٫ عاشق بیاختیار و مطیع است………………………………… ۵۹

۳-۲-۴٫ عاشق وفادار است………………………………… ۶۰

۳-۲-۵٫ عاشق به وصال رسیده است………………………………… ۶۱

۳-۲-۶٫ عاشق در حال التماس است………………………………… ۶۲

۳-۲-۷٫  عاشق در حال تهدید به ترک معشوق است………………………. ۶۲

۳-۲-۸٫ عاشق دلزده و پشیمان از عشق ورزی به معشوق  است………. ۶۴

۳-۲-۹٫ عاشق مغرور است………………………………… ۶۵

۳-۲-۱۰٫ عاشق خوار و بی اهمیت است………………………………… ۶۶

۳-۳٫ معشوق……………………………….. ۶۷

۳-۳-۱٫ ویژگی‌های جسمی و ظاهری معشوق……………………………….. ۷۰

۳-۳-۱-۱٫ غمزه ……………………………….۷۰

۳-۳-۱-۲٫ ابرو………………………………. ۷۱

۳-۳-۱-۳٫ چشم……………………………….. ۷۱

۳-۳-۱-۴٫ قد……………………………….. ۷۲

۳-۳-۱-۵٫ رخسار………………………………. ۷۳

۳-۳-۲٫ جنسیت معشوق……………………………….. ۷۴

۳-۳-۲-۱٫ معشوق زن……………………………….. ۷۴

۳-۲-۲-۲٫ معشوق مرد………………………………. ۷۴

۳-۳-۲-۳٫ معشوق کم سن و سال……………………………….. ۷۵

۳-۳-۲-۴٫ ویژگی‌های رفتاری معشوق……………………………….. ۷۶

۳-۳-۳-۱٫ بی وفا………………………………. ۷۶

۳-۳-۳-۲٫ بی توجه………………………………. ۷۷

۳-۳-۳-۳٫ پاکدامن……………………………….. ۷۹

۳-۳-۳-۴٫ تند خو……………………………….. ۸۰

۳-۳-۳-۵٫  بی رحم و جفاکار ……………………………….۸۱

۳-۳-۳-۶٫ معشوق متوجه به غیر……………………………….. ۸۲

۳-۳-۴٫ بی اهمیت و بی اعتبارشدن معشوق…………………….. ۸۳

۳-۴٫ عرفان……………………………….. ۸۴

۳-۵٫  مرثیه………………………………. ۸۷

۳-۶٫ شکواییه………………………………. ۹۱

۳-۶-۱٫ شکایت از روزگار………………………………. ۹۲

۳-۶-۲٫ شکایت از زندگی پر درد و رنج……………………………….. ۹۳

۳-۶-۳٫ شکایت از بیتوجهی ممدوحان……………………………….. ۹۴

فصل چهارم: موضوعات اجتماعی در شعر وحشی بافقی

۴-۱٫ مدح……………………………….. ۹۷

۴-۱-۱٫ مدح غیاث‌الدین محمد میرمیران……………………………….. ۹۸

۴-۱-۲٫در مدح شاه تهماسب صفوی……………………………….. ۱۰۳

۴-۱-۳٫ در مدح عبدالله خان اعتمادالدوله………………………………. ۱۰۵

۴-۱-۴٫ در مدح شاهزادهی آزاده شاه خلیل اللّه……………………. ۱۰۶

۴-۱-۵٫ مدح خان احمد……………………………….. ۱۰۷

۴-۱-۶٫ مدح ولی سلطان……………………………….. ۱۰۸

۴-۱-۷٫ مدح عباس بیگ گردون قدر……………………………….۱۰۹

۴-۱-۸٫ مدح بکتاش بیگ حکمران کرمان……………………………….. ۱۱۰

۴-۲٫ انتقاد ……………………………….۱۱۳

۴-۲-۱٫ انتقاد از زاهدان ریایی……………………………….. ۱۱۳

۴-۲-۲٫ انتقاد از ریاکاران………………………………..۱۱۴

۴-۲-۳٫ انتقاد از یاران ریایی……………………………….. ۱۱۴

فصل پنجم: موضوعات ادبی

۵-۱٫  طنزو هجو در دیوان وحشی……………………………….. ۱۱۷

۵-۱-۱٫ هجو ده بافق……………………………….. ۱۱۹

۵-۱-۲٫ هجو خر گدا……………………………….۱۱۹

۵-۱-۳٫ هجو خواجه………………………………. ۱۱۹

۵-۱-۴٫هجو مطبخ خواجه………………………………. ۱۲۰

۵-۱-۵٫ هجو غضنفر گله جاری……………………………….. ۱۲۰

۵-۱-۶٫ هجو کیدی……………………………….. ۱۲۰

۵-۱-۷٫ هجو ملا فهمی……………………………….. ۱۲۱

۵-۱-۸٫ حروف شراب………………………………… ۱۲۱

۵-۱-۹٫  استر گرسنه………………………………. ۱۲۱

۵-۱-۱۰٫  مانده‌ی بابا………………………………. ۱۲۲

۵-۱-۱۱٫ستور فقیر……………………………….. ۱۲۲

۵-۲٫ مفاخره و خودستایی……………………………….. ۱۲۲

۵-۲-۱٫ تفاخر به معروف بودن  شعرش…………………………… ۱۲۳

۵-۲-۲٫  تفاخر به قانع بودن……………………………….. ۱۲۴

۵-۲-۳٫ تفاخر به قدرت شاعری……………………………….. ۱۲۴

۵-۲-۴٫  تفاخر به یگانه بودنش…………………………………. ۱۲۶

۵-۳٫  وصف………………………………… ۱۲۶

۵-۳-۱٫ وصف مرغزار………………………………. ۱۲۷

۵-۳-۲٫ وصف غار………………………………. ۱۲۷

۵-۳-۳٫ وصف کاخ میرمیران……………………………….. ۱۲۷

۵-۳-۴٫ وصف اسب امام علی……………………………….. ۱۲۸

۵-۳-۵٫ وصف فصل بهار………………………………. ۱۲۸

۵-۳-۶٫ وصف شب………………………………… ۱۲۹

۵-۳-۷٫ وصف جمال……………………………….. ۱۲۹

۵-۳-۷-۱٫ وصف جمال امام علی (ع)………………………………. ۱۲۹

۵-۳-۷-۲٫ وصف جمال میر میران……………………………….. ۱۳۰

۵-۳-۷-۳٫ وصف جمال شاهزادهی آزاد شاه خلیل الله……………. ۱۳۰

۵-۳-۷-۴٫ وصف معشوق……………………………….. ۱۳۱

۵-۳-۷-۵٫  وصف شاهزاده منظور ……………………………….۱۳۱

فصل ششم: موضوع اخلاقی

۶-۱٫پند و موعظه………………………………. ۱۳۴

۶-۱-۱٫ توصیه به تواضع و فروتنی……………………………….. ۱۳۵

۶-۱-۲٫ نکوهش کبر و غرور ……………………………….۱۳۵

۶-۱-۳٫ نکوهش حرص و طمع……………………………….. ۱۳۶

۶-۱-۴٫ نکوهش گفتن راز………………………………. ۱۳۷

۶-۱-۵٫ نکوهش حسد ورزی……………………………….. ۱۳۸

۶-۱-۶٫ توصیه به قانع بودن و دوری از زیاده خواهی…………….. ۱۳۸

۶-۱-۷٫ ستایش علم و دانش…………………………………. ۱۳۹

۶-۱-۸٫ توصیه به خاموشی و سکوت و نکوهش زیاده‌گویی…….. ۱۳۹

۶-۱-۹٫ اغتنام فرصت………………………………… ۱۳۹

۶-۱-۱۰٫ نکوهش تنهایی و توصیه به یار وفادار گُزیدن…………. ۱۴۰

۶-۱-۱۱٫ جهان سرای جهان سرای مکافات است………………….. ۱۴۰

۶-۱-۱۲٫ نکوهش مال اندوزی………………………………. ۱۴۱

نتیجه‌گیری……………………………….. ۱۴۲

منابع و مآخذ……………………………….. ۱۴۵

چکیده:

تنوع موضوعی از ابتدای شکل گیری ادب فارسی به اشکال گوناگون وجود داشته است و هر چه از آغاز شعر فارسی می‌گذرد بر وسعت و عمق آن افزوده می‌شود و باید گفت که در قرن دهم  نیز مانند قرن‌های پیش از آن شاعران از موضوعات دینی چون توحید و نعت پیامبر(ص) گرفته تا عشق و عرفان طبع آزمایی کرده‌اند وحشی بافقی یکی از شاعران بزرگ مکتب وقوع و مبدع طرز واسوخت در این قرن است و به دلیل اینکه ویژگی شعر مکتب وقوع تغییر در معانی شعری است ما نیز، ابتدا ضمن مطالعه‌ی دقیق دیوان وحشی بافقی تمامی ابیاتی که در حوزه‌ی موضوعات شعری مطرح بود را استخراج و یادداشت برداری کردیم و بعد موضوعات شعری به پنج دسته شامل موضوعات دینی، فردی، اجتماعی، ادبی، اخلاقی تحلیل وطبقه بندی شد. وحشی بافقی در اشعارش مضامین اخلاقی و حکمت آمیزی مانند گذرا بودن عمر، غنیمت شمردن فرصت، بی وفایی دنیا و… را بازگو می‌کند، و یکی از مهمترین ویژگی‌های شعر وحشی این است که عشق در اشعار  او جلوه خاصی دارد. در جهان عشق و عاشقی، سخنش سوز و گدازی دارد و در درونش عشقی آتشین می‌جوشد و به همین دلیل تمام جهان را طُفیلِ وجود عشق می‌داند.

فصل اول: کلیات و تعاریف

۱-۱- بیان مسأله

قرن دهم در تاریخ ادبیات فارسی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا از یک طرف شاعران چیره‌دستی چون وحشی، محتشم، بابافغانی و غیره در این قرن ظهورکرده‌اند و از طرف دیگر اشعار زیبا و دل‌انگیزی با موضوعات شعری متنوع در این قرن سروده شده، شعر این قرن حد واسط بین سبک عراقی و هندی است و در واقع پیدایش مکتب وقوع در این قرن بوده است. که بیشترین تغییرات و دگرگونی‌ها در موضوعات شعری بعد از سبک عراقی در این دوره بوده است و مضامین و مسائلی در آن مطرح است که از جهت روان‌شناختی و جامعه شناختی حائز اهمیت هستند. وحشی بافقی یکی از برجسته‌ترین غزل‌سرایان این قرن است که شیوه­ی جدیدی در مکتب وقوع با نام «مکتب واسوخت» به وجود آورد. که مفادشعر آن اعراض از معشوق باشد.  او پیرامون اکثر موضوعات شعری مانند توحید، منقبت، مرثیه، عشق، عرفان و … شعر سروده است، شالوده‌ی اصلی غزل‌ها و مثنوی‌های او عشق است وهنگامی که از عشق سخن می‌راند گویی  سوز و گذار حاصل از عشق را در وجود خود درک کرده است . وبه همین دلیل ما شعر او را  به عنوان یکی از شاعران بزرگ این قرن از جهت موضوعی بررسی و تجزیه و تحلیل و طبقه بندی کنیم.

۲-۱- ضرورت و اهمیت موضوع تحقیق

وحشی بافقی یکی از غزل سرایان بزرگ و برجسته‌ی مکتب وقوع و واسوخت است و از آنجایی که مهم­ترین ویژگی شعر مکتب وقوع و واسوخت به نوعی تغییر در موضوعات شعری است؛ لذا ضروری است موضوعات دیوان وحشی بافقی به عنوان یکی از برجسته‌ترین شاعران این مکتب تجزیه و تحلیل گردد تا  خواننده شناخت بهتری را نسبت به موضوعات شعری این شاعر بزرگ حاصل کند.

۳-۱- اهداف تحقیق

کلی‌ترین اهداف این پژوهش عبارتند از:

۱- شناساندن بهتر شخصیت شعری وحشی بافقی

۲- استخراج، دسته‌بندی و تحلیل موضوعات رایج در اشعار وحشی بافقی و بررسی توانمندی‌های او در بیان موضوعات متنوع شعری   

۳- آشنایی بیشتر با شعر مکتب وقوع و واسوخت و موضوعات شعری آن‌ها

۴- شناخت جامعه‌ی عصر شاعر و انعکاس رویدادهای آن در شعر وحشی بافقی

۴-۱- سوال های تحقیق

اصلی‌ترین سوال‌هایی که این پژوهش به دنبال جوابگویی به آن‌ها است عبارتند از:

۱-۴-۱- سوال اصلی

بسامد موضوعات مختلف در شعر وحشی بافقی چگونه است؟

۲-۴-۱- سوال های فرعی

۱- اصلی‌ترین درون مایه‌ی شعر وحشی بافقی چیست؟

۲- کدام یک از موضوعات مطرح در شعر وحشی بافقی برگرفته از زندگی اوست و جنبه‌ی شخصی دارد؟

۵-۱- پیشینه تحقیق

از آنجایی که وحشی بافقی یکی از برجسته‌ترین غزل‌سرایان قرن دهم هجری و از پایه گذاران مکتب وقوع و واسوخت است لذا برای آشنایی بهتر ویژگی‌های شعری این مکتب و بعضی از ویژگی‌های شعر وحشی از آثاری چون «مکتب وقوع در شعر فارسی» از احمد گلچین معانی (گلچین معانی، ۱۳۷۴)، «سبک‌شناسی شعر» از سیروس شمیسا، (شمیسا، ۱۳۷۹)  ،« درباره ادبیات و نقد ادبی» از خسرو فرشیدورد (فرشیدورد، ۱۳۷۸)، «آفاق غزل فارسی» از داریوش صبور (صبور،۱۳۸۴)، «سیر غزل در شعر فارسی» از سیروس شمیسا (شمیسا،۱۳۷۶) ،«سبک شناسی شعر پارسی از رودکی تا شاملو» از محمد غلامرضایی (غلامرضایی، ۱۳۸۱)، می‌توان نام برد و برای آشنایی با شرح حال و آثار وحشی می‌توان از آثاری چون، «تاریخ ادبیات در ایران و در قلمرو زبان پارسی از آغاز سده دهم تا میانه سده­ی دوازدهم هجری» از ذبیح‌الله صفا (صفا، ۱۳۷۸)، «تذکره‌ی میخانه» از ملا عبدالنبی فخرالزمانی قزوینی به اهتمام احمد گلچین معانی (۱۳۶۷) « تذکره‌ی ریاض الشعرا  از علی قلی واله داغستانی به مقدمه و تصحیح سید محسن ناجی نصرآبادی (۱۳۸۴)، « تذکره‌ی ریحانه الادب تالیف محمد علی مدرس تبریزی »(۱۳۷۴) و « تذکره‌ی آتشکده از لطفعلی خان آذر بیگدلی» (۱۳۷۷) می‌توان  نام برد  و همچنین پایان‌نامه‌هایی در مورد تحلیل موضوعی شعر شاعران دیگر و هم در مورد جنبه‌های دیگر شعر وحشی بافقی نوشته شده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به «تحلیل موضوعی دیوان ابن حسام خوسفی» از یونس جلوداری (جلوداری،۱۳۹۰)، «مقایسه‌ی خلد برین وحشی بافقی با مجمع الابکار عرفی شیرازی از دیدگاه صورخیال» از لیلا ایزی (ایزی،۱۳۹۰) و «تحلیل موضوع دیوان سیف فرغانی» از فاطمه چمن آرا (چمن آرا،۱۳۹۱) اشاره کرد. همچنین مقالاتی در مورد جنبه‌های مختلف شعر وحشی بافقی نوشته شده است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به مقاله‌ی «وقوع سرایی وحشی بافقی در غزل» از حمید جعفری قریه‌علی (جعفری قریه‌علی،۱۳۸۷) اشاره کرد. تا آنجا که نگارنده جستجو نموده است هیچ تحقیق مستقلی تاکنون به «تحلیل موضوعی شعر وحشی بافقی» نپرداخته است و این تحقیق ظاهراً اولین کار در زمینه‌ی مورد نظر است.

۶-۱- شرح روش تحقیق

در یک پژوهش علمی برای رسیدن به پاسخ پرسش‌ها، روش‌های متعددی برگزیده می‌شود. روش تحقیق در این پژوهش به صورت تحلیلی – توصیفی و بر پایه‌ی منابع کتابخانه‌ای و گردآوری مطالب به صورت فیش برداری است. بدین ترتیب که ابتدا ضمن مطالعه‌ی دقیق دیوان وحشی بافقی، تمامی ابیاتی که در حوزه‌ی موضوعات شعری مطرح بود استخراج و یادداشت برداری شد پس ضمن طبقه بندی موضوعات شعری از قبیل توحید، نعت، منقبت، انتقاد اجتماعی، مرثیه، عرفان، عشق و … به تحلیل آن‌ها پرداخته می‌شود.

۷-۱- جامعه آماری

با توجه به این که روش تحقیق در حیطه علوم انسانی و به خصوص زیر مجموعه ادبیات بر مبنای مطالعه و کار کتابخانه‌ای است در این تحقیق نیز جمع آوری مطالب با بهره گرفتن از روش فیش برداری انجام می‌شود همچنین روش تحقیق از نوع توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه اشعار وحشی بافقی را شامل می­شود. در این تحقیق، نگارنده بر آن است تا با شرح و تفسیر موضوعات شعر وحشی، آن را برای خواننده بازگو نماید و سپس افکار و ایده‌های وحشی را در هرکدام از موضوعات شعری باز شناسد؛ بنابراین گستره‌ی تحقیق در این پژوهش، اشعار وحشی بافقی است که لازم است، تمام ابیات آن با دقت مورد مطالعه قرار گیرد.

تعداد صفحه : ۱۶۴

قیمت : ۱۴۷۰۰تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        *       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

  *

[add_to_cart id=148253]

—-

پشتیبانی سایت :       

*