دانشگاه معارف اسلامی
پایان نامه کارشناسی ارشد
گروه: مدرسی معارف اسلامی
گرایش اخلاق اسلامی
عنوان:
علل گرایش به عرفانهای کاذب
استاد راهنما:
حجت الاسلام والمسلمین دکتررضاحاجی ابراهیم
استادمشاور:
حجت الاسلام والمسلمین دکترمحمدحسین پوریانی
سال:
۱۳۹۳
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
از اصیلترین گرایشات انسانی، گرایشات عرفانی اوست که در جهت یابی این تمایلات بسیاری از عوامل درونی و بیرونی تأثیر گذارند. در این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی، مهمترین عوامل درونی(فطری) و عوامل بیرونی(سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی) گرایش به عرفانهای کاذب مورد بررسی قرار گرفته است. چرا که عرفانهای کاذب تنها در صدد پاسخگویی به بعضی از ابعاد وجودی انسان میباشند، و خدا و قرب به خدا در مکتبشان وجود ندارد. بلکه هدفشان را رساندن انسان به آسایش و آرامش از طریق بعضی از اعمال و حرکات بیمعنا، معرفی می کنند. در نتیجه در دور کردن افراد به خصوص جوانان، از دین و عرفان حقیقی نقش بسزایی دارند.
لذا تلاش شده تا با شناسایی این عوامل، بتوان از پیشروی این عرفانها و دینگریزی و متمایل شدن جوانان به سمت این فرقهها جلوگیری کرد. زیرا زمانی که علل به وجود آمدن یک انحراف مشخص شود، برای درمان و پیشگیری آن میتوان اقدام نمود و با راهکارهایی که اسلام در این زمینه بیان کرده، جامعه و فرد را از آن انحراف و تأثیرات منفی آن نجات داد.
بر اساس نتایج به دست آمده، میتوان ضعف معرفت، نداشتن شناخت درستی از گرایشات فطری، جهل نسبت به دین و عرفان حقیقی، مشکلات مالی و خانوادگی، سبک جدید زندگی، دلایل سیاسی و … از مهمترین عوامل گرایش روز افزون به این فرقهها عنوان نمود.
کلید واژهها: عرفان، عرفان حقیقی، عرفان کاذب، ملاکهای عرفان حقیقی، ملاکهای عرفانهای کاذب
فهرست مطالب
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….۱
- فصل اول:کلیات…………………………………………………………………………………………………………..۳
۱ـ۱٫ بیان مسأله……………………………………………………………………………………………………………………۴
۱ـ۲٫ هدف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………..۴
۱ـ۳٫ سوال اصلی………………………………………………………………………………………………………………….۵
۱ـ۴٫ سوالات فرعی………………………………………………………………………………………………………………۵
۱ـ۵٫ فرضیه ها………………………………………………………………………………………………………………………۵
۱ـ۶٫ موانع و محدودیتهای تحقیق………………………………………………………………………………………..۵
۱ـ۷٫ پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….۶
۱ـ۸٫ تعریف مفاهیم………………………………………………………………………………………………………………۷
۱ـ۸ـ۱٫ عرفان…………………………………………………………………………………………………………………….۷ ۱ـ۸ـ۲٫ کاذب………………………………………………………………………………………………………………………۷ ۱ـ۸ـ۳٫ علل……………………………………………………………………………………………………………………….۷ ۱ـ۸ـ۴٫ گرایش…………………………………………………………………………………………………………………..۸ ۱ـ۸ـ۵٫ پیشگیری……………………………………………………………………………………………………………….۸ ۱ـ۸ـ۶٫ درمان………………………………………………………………………………………………………………………۸
- فصل دوم: عرفان حقیقی و شاخصههای عرفان و عارفان حقیقی………………………………۹ ۲ـ۱٫ عرفان حقیقی چیست؟………………………………………………………………………………………………..۱۰ ۲ـ۱ـ۱٫ عرفان در لغت……………………………………………………………………………………………………….۱۰ ۲ـ۱ـ۲٫ عرفان در اصطلاح…………………………………………………………………………………………………..۱۱ ۲ـ۱ـ۳٫ سرچشمه عرفان……………………………………………………………………………………………………۱۴ ۲ـ۱ـ۴٫ عرفان نظری و عملی……………………………………………………………………………………………..۱۸ ۲ـ۱ـ۵٫ عرفان حقیقی و کاذب…………………………………………………………………………………………….۲۰ ۲ـ۲٫ شاخصههای عرفان حقیقی……………………………………………………………………………………..۲۲
۲ـ۲ـ۱٫ قرب الهی به عنوان هدف غایی……………………………………………………………………………….۲۲ ۲ـ۲ـ۲٫ مطابقت با شریعت…………………………………………………………………………………………………..۲۳
۲ـ۲ـ۳٫ هماهنگی با عقل…………………………………………………………………………………………………….۲۸ ۲ـ۲ـ۴٫ عدم مخالفت با فطرت……………………………………………………………………………………………..۳۱
۲ـ۲ـ۵٫ تصحیح نسبت به دنیا و آخرت…………………………………………………………………………………۳۲ ۲ـ۲ـ۶٫ همه جانبه بودن………………………………………………………………………………………………………۳۵ ۲ـ۳٫ شاخصههای عارفان حقیقی…………………………………………………………………………………………۳۶ ۲ـ۳ـ۱٫ یاد خدا…………………………………………………………………………………………………………………۳۶ ۲ـ۳ـ۲٫ تأکید بر ریاضتهای شرعی…………………………………………………………………………………….۳۸ ۲ـ۳ـ۳٫ مرگ اندیشی…………………………………………………………………………………………………………۳۹ ۲ـ۳ـ۴٫ پرهیز از شهرت و فرقهگرایی………………………………………………………………………………….۴۰ ۲ـ۳ـ۵٫ محبت نسبت به همه آفریدهها…………………………………………………………………………………..۴۱
- فصل سوم: شاخصه عرفانها و عارفان کاذب…………………………………………………………..۴۳ ۳ـ۱٫ شاخصههای عرفانهای کاذب………………………………………………………………………………………۴۴ ۳ـ۱ـ۱٫ نادیده گرفتن خدا به عنوان هدف غایی……………………………………………………………………..۴۴ ۳ـ۱ـ۲٫ شادمانگی به عنوان هدف غایی………………………………………………………………………………..۴۶ ۳ـ۱ـ۳٫ شریعت ستیزی……………………………………………………………………………………………………..۴۹ ۳ـ۱ـ۴٫ خردستیزی و منطقگریزی……………………………………………………………………………………….۵۱ ۳ـ۱ـ۵٫ انکار معاد و اعتقاد به تناسخ……………………………………………………………………………………..۵۳ ۳ـ۱ـ۶٫ قطب محوری و استاد پرستی……………………………………………………………………………………۵۷ ۳ـ۲٫ شاخصههای عارفان کاذب……………………………………………………………………………………………۵۹ ۳ـ۲ـ۱٫ دعوت به خود………………………………………………………………………………………………………..۵۹ ۳ـ۲ـ۲٫ مبارزه با ادیان الهی………………………………………………………………………………………………….۶۰
۳ـ۲ـ۳٫ دامن زدن به میسائل جنسی………………………………………………………………………………………۶۳ ۳ـ۲ـ۴٫ تبلیغ کثرتگرایی عرفانی…………………………………………………………………………………………۶۵ ۳ـ۲ـ۵٫ ایجاد مکانهای مقدس اختصاصی……………………………………………………………………………..۶۹
- فصل چهارم: عوامل درونی گرایش به عرفانهای کاذب…………………………………………. ۷۱ ۴ـ۱٫ انحراف فطرت……………………………………………………………………………………………………………۷۲ ۴ـ۲٫ فقدان هویت……………………………………………………………………………………………………………..۷۴ ۴ـ۳٫ ضعف معرفت……………………………………………………………………………………………………………۷۷ ۴ـ۴٫ میل به بیبندباری………………………………………………………………………………………………………..۸۰ ۴ـ۵٫ تمایل به قدرت………………………………………………………………………………………………………..۸۲ ۴ـ۶٫ اضطراب و فشارهای عصبی…………………………………………………………………………………………۸۴
- فصل پنجم: عوامل بیرونی گرایش به عرفانهای کاذب…………………………………………….۸۸ ۵ـ۱٫ الف. عوامل فرهنگی…………………………………………………………………………………………………..۸۹ ۵ـ۱ـ۱٫ عدم تبلیغ کافی دین در جامعه…………………………………………………………………………………۸۹ ۵ـ۱ـ۱ـ۱٫ عدم شناخت نسبت به دین…………………………………………………………………………………..۸۹ ۵ـ۱ـ۱ـ۲٫ سختگیری دینی………………………………………………………………………………………………..۹۱ ۵ـ۱ـ۱ـ۳٫ تناقض در گفتار و عمل عالمان دینی………………………………………………………………………۹۳ ۵ـ۱ـ۱ـ۴٫ عملیاتی نکردن مفاهیم دینی………………………………………………………………………………….۹۵
۵ـ۱ـ۲٫ تبلیغات گسترده گروههای معنویتگرا و شیوه های تبلیغی آنها……………………………………….۹۶ ۵ـ۱ـ۲ـ۱٫ تبلیغات گسترده………………………………………………………………………………………………….۹۶ ۵ـ۱ـ۲ـ۱ـ۱٫ چاپ و ترجمه کتاب……………………………………………………………………………………….۹۶ ۵ـ۱ـ۲ـ۱ـ۲٫ استفاده از نماد…………………………………………………………………………………………………۹۷ ۵ـ۱ـ۲ـ۱ـ۳٫ اینترنت و سایت………………………………………………………………………………………………۹۷ ۵ـ۱ـ۲ـ۱ـ۴٫ استفاده از افراد متخصص برای تبلیغ…………………………………………………………………..۹۸
۵ـ۱ـ۲ـ۲٫ شیوه های تبلیغ…………………………………………………………………………………………………….۹۹ ۵ـ۱ـ۲ـ۲ـ۱٫ آسانگویی و سادگی تعالیم……………………………………………………………………………….۹۹ ۵ـ۱ـ۲ـ۲ـ۲٫ حمایت از اعضای فرقه……………………………………………………………………………………۱۰۰ ۵ـ۱ـ۲ـ۲ـ۳٫ محبت کردن………………………………………………………………………………………………….۱۰۰ ۵ـ۱ـ۲ـ۲ـ۴٫ تجربه شخصی سلوک عرفانی………………………………………………………………………….۱۰۱
۵ـ۲٫ ب. عوامل اقتصادی…………………………………………………………………………………………………..۱۰۱
۵ـ۳٫ ج. عوامل اجتماعی……………………………………………………………………………………………………۱۰۴ ۵ـ۳ـ۱٫ مشکلات خانوادگی…………………………………………………………………………………………….. ۱۰۵
۵ـ۳ـ۱ـ۱٫ افراط و تفریط در مسائل دینی…………………………………………………………………………..۱۰۶ ۵ـ۳ـ۱ـ۲٫ کمبود محبت و بیتوجهی………………………………………………………………………………..۱۰۷ ۵ـ۳ـ۱ـ۳٫ طلاق……………………………………………………………………………………………………………..۱۰۸ ۵ـ۳ـ۱ـ۴٫ برخوردهای نامتعادل در خانواده………………………………………………………………………….۱۰۹
۵ـ۳ـ۱ـ۵٫ خانواده خلافکار و محیط نامناسب…………………………………………………………………….۱۱۰ ۵ـ۳ـ۲٫ سبک زندگی غربی……………………………………………………………………………………………….۱۱۱ ۵ـ۳ـ۳٫ دوستان ناباب……………………………………………………………………………………………………….۱۱۲ ۵ـ۳ـ۴٫ سختگیریها و محدودیتهای اجتماعی…………………………………………………………………۱۱۵
۵ـ۴٫ د. عوامل سیاسی………………………………………………………………………………………………………۱۱۶ ۵ـ۴ـ۱٫ ابزار……………………………………………………………………………………………………………………۱۱۶ ۵ـ۴ـ۲٫ اهداف………………………………………………………………………………………………………………..۱۱۸ ۵ـ۴ـ۲ـ۱٫ ضربه به امنیت ملی و مذهبی………………………………………………………………………………۱۱۸ ۵ـ۴ـ۲ـ۲٫ ایجاد پایگاه……………………………………………………………………………………………………..۱۱۸ ۵ـ۴ـ۲ـ۳٫ ایجاد شبهه، تفرقه و شایعه………………………………………………………………………………..۱۱۹ ۵ـ۴ـ۲ـ۴٫ ایجاد بی تفاوتی در مردم نسبت به سرنوشت خود…………………………………………………..۱۱۹
- فصل ششم: پیشگیری، درمان، نتیجه گیری………………………………………………………۱۲۱ ۶ـ۱٫ پیشگیری………………………………………………………………………………………………………………..۱۲۲ ۶ـ۱ـ۱٫ خانواده……………………………………………………………………………………………………………….۱۲۲ ۶ـ۱ـ۱ـ۱٫ ایجاد رابطه صمیمی و دوستانه با جوانان…………………………………………………………….۱۲۲ ۶ـ۱ـ۱ـ۲٫ آموزش معارف دینی و تقویت ایمان…………………………………………………………………….۱۲۳
۶ـ۱ـ۱ـ۳٫ ارائه الگو………………………………………………………………………………………………………..۱۲۴ ۶ـ۱ـ۱ـ۴٫ کنترل دوستان………………………………………………………………………………………………….۱۲۵ ۶ـ۱ـ۲٫ رسانه………………………………………………………………………………………………………………….۱۲۶ ۶ـ۱ـ۳٫ آموزش و پرورش و معلم………………………………………………………………………………………۱۲۸ ۶ـ۱ـ۴٫ مبلغین و روحانیون………………………………………………………………………………………………۱۳۱ ۶ـ۱ـ۵٫ حکومت اسلامی………………………………………………………………………………………………….۱۳۵ ۶ـ۱ـ۵ـ۱٫ معرفی دین و تقویت ایمان……………………………………………………………………………….۱۳۶ ۶ـ۱ـ۵ـ۲٫ تسهیل ازدواج……………………………………………………………………………………………………۱۳۷
۶ـ۱ـ۵ـ۳٫ از بین بردن جهل و نادانی………………………………………………………………………………..۱۳۸ ۶ـ۱ـ۵ـ۴٫ مبارزه با فقر……………………………………………………………………………………………………۱۳۹ ۶ـ۲٫ درمان…………………………………………………………………………………………………………………….۱۴۰ ۶ـ۳٫ نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………۱۴۳ پیشنهاد……………………………………………………………………………………………………………………………۱۴۵
فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………………………..۱۴۷
نمایه………………………………………………………………………………………………………………………………۱۶۰
مقدمه
عرفان طریقه و شیوه ویژهای است برای دستیابی به حقیقت که بر شهود و اشراق تکیه دارد. امروزه با توسعه ابعاد زندگی مادی بشر و صنعتی شدن، نه تنها گرایش به مباحث عرفانی و معنویت کاسته نشده، بلکه نیاز انسان به این موارد روز به روز افزایش یافته است. با این افزایش عرفاننماهای فراوانی برای پاسخ دادن به این نیاز ظهور کردهاند و از این تمایل برای رسیدن به اهداف و غرضهای خاص خود سوء استفاده نموده، با انجام دادن کارها و رواج اندیشه و عقاید باطل مکتبهایی را در سطح جهانی با نامهای مختلف شیوع و گسترش دادهاند. اما نتوانسته اند به این عطش و نیاز معنوی بشر پاسخ مناسبی دهند و بر عکس بر آلام روحی بشر افزودهاند.
این فرقههای نوظهور با بهره گرفتن از روشهای مختلف و بهره گیری از امکانات روز دنیا در رقابت با ادیان سنتی، گوی سبقت را از رقبای خود ربوده و پیروان این ادیان را به سوی خود جذب کردهاند.
در واقع این فرقههای کاذب که از معنای دینی خالی هستند و پایه و بنیان درستی ندارند، از طریق انواع رسانه ها مانند ماهواره، اینترنت، فیلم، کتاب، موسیقی و … وارد کشورهای مختلف جهان شده، طرفداران زیادی را به خود جلب می کنند.
بنابراین با توجه به رواج گسترده انواع فرقههای مدعی عرفان و گرایش افراد به این فرقهها، لازم است اقداماتی در جهت شناخت صحیح و شناسایی دقیق عواملی که سبب گرایش به اینگونه فرقهها میشود، صورت گیرد.
آن چه در این رساله بدان پرداخته شده، بررسی علل گرایش افراد به این نوع عرفانها میباشد؛ تا از طریق ریشهیابی این گرایشات و شناسایی عوامل گرایش، جلوی نفوذ این مکاتب و در نتیجه آسیبهای آنها گرفته شود.
در تحقیق حاضر تمامی مجموعه موضوعات در شش فصل بیان شده است:
- فصل اول به بحث کلیات تحقیق اعم از بیان مسأله، اهداف تحقیق، اهمیت موضوع، سوالات اصلی و فرعی، فرضیه ها، پیشینه و تعریف مفاهیم می پردازد.
- فصل دوم به معرفی عرفان و عارفان حقیقی پرداخته و شاخصههای آنها را بیان می کند.
- فصل سوم به معرفی عرفان و عارفان کاذب پرداخته و شاخصههای آنها را بیان می کند.
- فصل چهارم مهمترین عوامل درونی گرایش مانند انحراف فطرت، ضعف معرفت، میل به بیبندباری و … را بررسی می کند.
- فصل پنجم مهمترین عوامل بیرونی گرایش مانند عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را بررسی می کند.
- فصل ششم راهکارهای پیشگیری و درمان همراه با نتیجه گیری را بیان می کند.
- فصل اول
کلیات
۱ـ۱٫ بیان مسأله
عرفان یعنی شناخت شهودی خداوند متعال و اسماء، صفات و افعال او، که ریشه در فطرت انسان دارد. ولی گاهی این شناخت در روشهای خود در رسیدن به معرفت واقعی، مسیر درستی را طی نمی کند و به انحراف کشیده میشود.
در حال حاضر بسیاری از عرفانهای موجود، کاذب و ساختگی و خارج از چارچوب دین هستند. و اصلاً به کار بردن واژه عرفان برای این قبیل فرقهها اشتباه میباشد. زیرا دستیابی به عرفان واقعی از راه دستورات دینی و مبتنی بر وحی است. در واقع این مکاتب نوعی شبه عرفان هستند که بر خواسته از اومانیسم بوده و فاقد معنویت دینی میباشند؛ چرا که اومانیسم به سمت انسانگرایی پیش میرود و خداگرایی را مورد هدف قرار میدهد.
عرفانهای کاذب مصداق بارز جنگ نرم دشمنان اسلام است که هویت فرد را به خطر میاندازد. و ارزشهای اجتماعی افراد را کمرنگ کرده، بحرانهای روانی به وجود میآورند. و با هدف قرار دادن باورها و اعتقادات مردم به ویژه جوانان قصد فروپاشی و متزلزل کردن خانوادهها را دارند.
شاید بتوان عوامل درونی(فطری) و عوامل بیرونی(فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی) که باعث گرایش به اینگونه عرفانها میشوند را به این صورت بیان کرد: فطری بودن میل به معنویت، ضعف تبلیغات دینی، ارائه جذاب عرفانهای کاذب، جهل به عرفان حقیقی، ضربه زدن به مذهب و امنیت ملی، شریعتگریزی و فرار از تکالیف اسلامی، آزادی رابطه دختر و پسر، میل به متفاوت بودن در جوانان، میل به لذتهای زود گذر و … .
این تحقیق به بررسی عواملی که موجب میشود که افراد به سمت عرفانهای کاذب کشیده شوند، می پردازد. تا با معرفی این عوامل و بررسی پیامدهای گرایش به این عرفانها، جلوی نفوذ و گسترش این مکاتب و اثرات منفی آنها گرفته شود.
تعداد صفحه : ۱۶۰
قیمت : ۱۴۷۰۰تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : * [email protected]
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
[add_to_cart id=152962]
0 Comments