دانشگاه آزاد اسلامی
واحد سنندج
پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد
رشته مدیریت اجرایی
عنوان پژوهش:
بررسی میزان آگاهی و استفاده مدیران از سیستمهای اطلاعات مدیریت در فرایند تصمیمگیری در سازمانهای دولتی استان ایلام و عوامل موثر بر آن
استاد راهنما:
جناب آقای دکتر حسین مهدیزاده
استاد مشاور:
جناب آقای دکتر هیوا فاروقی
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات پژوهش
۱- ۱ مقدمه…………………………. ۲
۲-۱ بیان مساله…………………………. ۳
۳-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق………………………….. ۵
۴-۱ اهداف تحقیق………………………….. ۶
۶-۱ فرضیه های تحقیق………………………….. ۷
۱-۶-۱ فرضیه اصلی اول………………………….. ۷
۲-۶-۱ فرضیه اصلی دوم…………………………. ۸
۷-۱ تعریف نظری واژه ها و متغیرهای پژوهش……………….. ۹
۸-۱ تعریف عملیاتی متغیرها………………………… ۱۰
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش
۱-۲ مقدمه…………………………. ۱۳
۲-۲ طبقهبندی مدیران در سازمانها………………………… ۱۳
۳-۲ سطوح مختلف تصمیمگیرندگان مدیریتی………………………….. ۱۳
۴-۲ دیدگاههای مطروحه در خصوص مدیران………………………….. ۱۴
۵-۲ معیار تعریف اطلاعات خوب برای مدیران………………………….. ۱۴
۶-۲ نقشهای مدیریتی و سیستمهای اطلاعات حمایتی……………….. ۱۴
۷-۲ مدیران، تصمیمگیری و سیستمهای اطلاعاتی……………………. ۱۶
۸-۲ مدل فردی تصمیمگیری و سیستمهای اطلاعاتی………………… ۱۷
۹-۲ تصمیم گیری در سازمانها………………………… ۱۷
۱-۹-۲ شرایط تصمیم مدیران………………………….. ۱۷
۲-۹-۲ تئوری های تصمیم گیری………………………….. ۱۷
۳-۹-۲ تئوری کلاسیک تصمیم گیری………………………….. ۱۸
۴-۹-۲ تئوری رفتاری تصمیم گیری………………………….. ۱۸
۵-۹-۲ بصیرت ، قضاوت و پایبندی به عمل گذشته………………. ۱۸
۶-۹-۲ یابندگی قضاوتی………………………….. ۱۹
۷-۹-۲ قاطعیت در تصمیم گیری………………………….. ۱۹
۸-۹-۲ استراتژی درگیر کردن دیگران در تصمیم گیری……………….. ۱۹
۱-۸-۹-۲ تصمیمات فردی ، تصمیمات مشورتی و تصمیمات گروهی……….. ۱۹
۲-۸-۹-۲ مدیریت در قرن ۲۱ جایگاه خاصی برای دو سیاست کلان قائل است……… ۱۹
۱۰-۲ انواع اطلاعات…………………………… ۲۰
۱-۱۰-۲ طبقهبندی اطلاعات از نظر کاربرد…………………………. ۲۰
۲-۱۰-۲ طبقهبندی اطلاعات از نظر سطوح سازمانی………………………….. ۲۱
۱۱-۲ نقش استراتژیک اطلاعات…………………………… ۲۲
۱-۱۱-۲ سیستمها………………………… ۲۳
۲-۱۱-۲ روش سیستم ها و دیدگاه سیستمی………………………….. ۲۳
۳-۱۱-۲ چرخه حیات سیستم………………………….. ۲۳
۴-۱۱-۲ اهمیت اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی……………… ۲۴
۵-۱۱-۲ سیستمهای اطلاعاتی………………………….. ۲۴
۱۲-۲ کاربرد مدیریت…………………………… ۲۵
۱-۱۲-۲ مشارکت بیشتر در تصمیم گیری………………………….. ۲۵
۲-۱۲-۲ افزایش سرعت در تصمیم گیری………………………….. ۲۵
۳-۱۲-۲ افزایش سرعت در شناسائی مسائل………………………….. ۲۵
۱۳-۲ طرح ریزی سازمان………………………….. ۲۵
۱-۱۳-۲ کاهش ارتقاع هرم سازمان………………………….. ۲۶
۲-۱۳-۲ تمرکز یا عدم تمرکز بیشتر…………………………. ۲۶
۳-۱۳-۲ بهبود هماهنگی………………………….. ۲۶
۴-۱۳-۲ شرح دقیق تری از وظایف…………………………… ۲۶
۵-۱۳-۲ افزایش کارکنان متخصص……………………………. ۲۷
۱۴-۲ سیستم های اطلاعاتی مدیریت………………………….. ۲۷
۱۵-۲ طبقهبندی سیستمهای اطلاعاتی………………………….. ۲۷
۱-۱۵-۲ طبقهبندی سیستمهای اطلاعاتی از نظر ماهیت…………………………… ۲۷
۲-۱۵-۲ طبقهبندی سیستمهای اطلاعاتی از نظر ساختار………………………… ۲۸
۳-۱۵-۲ طبقهبندی سیستمهای اطلاعاتی از نظر کاربرد…………………………. ۲۸
۱-۳-۱۵-۲ سیستمهای اطلاعات پشتیبان مدیریت…………………………… ۲۹
۱-۱-۳-۱۵-۲ سیستمهای اطلاعات مدیریتی………………………….. ۲۹
۲-۱-۳-۱۵-۲ سیستمهای اطلاعات تولید گزارش……………………………. ۲۹
۳-۱-۳-۱۵-۲ سیستمهای اطلاعات مدیران ارشد…………………………. ۳۰
۴-۱-۳-۱۵-۲ سیستمهای اطلاعات استراتژیک……………………………. ۳۰
۵-۱-۳-۱۵-۲ سیستمهای اطلاعات پشتیبان تصمیم………………………….. ۳۰
۶-۱-۳-۱۵-۲سیستمهای پردازش تبادلات یا تراکنشها………………………… ۳۲
۲-۳-۱۵-۲ سیستمهای اطلاعات پشتیبان عملیات…………………………… ۳۲
۱-۲-۳-۱۵-۲سیستمهای اطلاعات اداری………………………….. ۳۲
۲-۲-۳-۱۵-۲ سیستمهای اطلاعات مدیریت منابع انسانی…………………. ۳۳
۳-۲-۳-۱۵-۲سیستمهای اطلاعات حسابداری………………………….. ۳۴
۴-۲-۳-۱۵-۲ سیستمهای اطلاعات تجاری………………………….. ۳۵
۵-۲-۳-۱۵-۲ سیستمهای اطلاعات تولید…………………………. ۳۶
۶-۲-۳-۱۵-۲سیستم اطلاعات جغرافیایی………………………….. ۳۶
۷-۲-۳-۱۵-۲ سیستمهای اطلاعات اسنادی………………………….. ۳۷
۳-۳-۱۵-۲سیستمهای کسب و کار الکترونیکی سازمان…………… ۳۷
۱-۳-۳-۱۵-۲ برنامهریزی منابع سازمان………………………….. ۳۷
۲-۳-۳-۱۵-۲ مدیریت ارتباط با مشتری………………………….. ۳۹
۳-۳-۳-۱۵-۲ مدیریت زنجیره تأمین………………………….. ۴۱
۴-۳-۳-۱۵-۲ سیستمهای همکاری سازمان………………………….. ۴۲
۱۶-۲پیشینه پژوهش……………………………. ۴۵
۱-۱۶-۲ پژوهشات صورت گرفته در داخل کشور …………………………۴۵
۲-۱۶-۲ پژوهشات صورت گرفته در خارج کشور………………………… ۴۸
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
۱-۳ مقدمه…………………………. ۵۴
۲-۳ نوع و روش تحقیق………………………….. ۵۴
۳-۳ مبانی تئوریک پژوهش……………………………. ۵۴
۴-۳ مدل مفهومی پژوهش……………………………. ۵۷
۵-۳ متغیرهای پژوهش……………………………. ۵۸
۱-۵-۳ متغیر وابسته…………………………. ۵۸
۲-۵-۳ متغیر مستقل………………………….. ۵۸
۶-۳ روش و تکنیک جمع آوری اطلاعات…………….. ۵۸
۱-۶-۳ مشخصات پرسشنامه…………………………. ۵۸
۷-۳ روایی و پایانی ابزار………………………… ۵۹
۱-۷-۳ روایی / اعتبار………………………… ۵۹
۲-۷-۳ پایایی………………………….. ۵۹
۸–۳ جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری…………. ۶۱
۹-۳ قلمرو تحقیق………………………….. ۶۱
۱۰-۳ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………… ۶۱
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
۱-۴ مقدمه…………………………. ۶۴
۲-۴ بررسی ویژگی های جمعیت شناختی………………………….. ۶۵
۱-۲-۴ جنسیت…………………………… ۶۵
۲-۲-۴ سطح تحصیلات…………………………… ۶۶
۳-۲-۴ جایگاه سازمانی………………………….. ۶۷
۴-۲-۴ سن………………………….. ۶۸
۵-۲-۴ سابقه خدمت…………………………… ۶۹
۳-۴ بررسی شاخص های مربوط به متغیرهای تحقیق………………… ۷۰
۱-۳-۴ بررسی شاخص های مولفه آشنایی………………………….. ۷۰
۲-۳-۴ بررسی شاخص های مولفه در دسترس بودن………………………….. ۷۱
۳-۳-۴ بررسی شاخص های مولفه توانایی………………………….. ۷۲
۴-۳-۴ بررسی شاخص های مولفه کاربرد MIS…………………………..
۵-۳-۴ بررسی شاخص های مولفه آگاهی مدیر…………………………. ۷۴
۶-۳-۴ بررسی شاخص های مولفه حمایت مدیر…………………………. ۷۵
۷-۳-۴ بررسی شاخص های مولفه حمایت مالی………………………….. ۷۶
۸-۳-۴بررسی شاخص های مولفه سازمان یادگیرنده………………………… ۷۷
۹-۳-۴بررسی شاخص های مولفه حمایت سازمانی………………………….. ۷۸
۱۰-۳-۴ بررسی شاخص های مولفه شیوه تصمیم گیری مدیران…………. ۷۹
۱۱-۳-۴ بررسی شاخص های مولفه قصد کاربرد MIS…………………………..
۱۲-۳-۴ بررسی شاخص های مولفه کاربرد کامپیوتر…………………………. ۸۱
۱۳-۳-۴ بررسی شاخص های مولفه کاربرد اینترنت…………………………… ۸۱
۱۴-۳-۴ بررسی شاخص های مولفه اعتقاد به اثربخشی………………………….. ۸۲
۴-۴ بررسی نرمال بودن متغیرها………………………… ۸۳
۵-۴ نتایج آزمون t…………………………
۱-۵-۴ آزمون t برای مقایسه میزان کاربرد MIS در مدیران…………………. ۸۴
۶-۴مقایسه میزان استفاده گروه های مختلف مدیران از MIS…………………
۸-۴آزمون همبستگی اسپیرمن بین متغیرها …………………………۹۳
۱-۸-۴ سن………………………….. ۹۳
۲-۸-۴ سابقه خدمت…………………………… ۹۳
۳-۸-۴ در دسترس بودن………………………….. ۹۴
۴-۸-۴ آگاهی مدیر…………………………. ۹۴
۵-۸-۴ حمایت مدیر…………………………. ۹۵
۶-۸-۴ حمایت مالی………………………….. ۹۵
۷-۸-۴سازمان یادگیرنده………………………… ۹۶
۸-۸-۴ حمایت سازمانی………………………….. ۹۶
۹-۸-۴ شیوه تصمیم گیری مدیران………………………….. ۹۸
۱۰-۸-۴ قصد کاربرد MIS…………………………..
۱۱-۸-۴ کاربرد کامپیوتر…………………………. ۹۹
۱۲-۸-۴ کاربرد اینترنت…………………………… ۹۹
۱۳-۸-۴ اعتقاد به اثربخشی………………………….. ۱۰۰
۱۴-۸-۴آشنایی با MIS…………………………..
۱۵-۸-۴ توانایی………………………….. ۱۰۰
۹-۴آزمون تحلیل رگرسیون………………………….. ۱۰۱
۱۰-۴ آزمون صحت مدل برازش شده…………….. ۱۰۹
۱۱-۴ خلاصه آزمون فرضیه ها………………………… ۱۱۲
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات پژوهش
۱-۵ مقدمه…………………………. ۱۲۰
۲-۵ یافته های تحقیق………………………….. ۱۲۰
۱-۲-۵ یافته ها حاصل از ویژگی های جمعیت شناختی………………………….. ۱۲۰
۲-۲-۵ یافته های حاصل از بررسی شاخصهای مربوط به متغیرهای پژوهش……….. ۱۲۰
۳-۲-۵ نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق………………………….. ۱۲۲
۴-۲-۵ نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون………………………….. ۱۲۵
۵-۲-۵ سایر نتایج تحقیق………………………….. ۱۲۵
۳-۵ پیشنهادات…………………………… ۱۲۸
۱-۳-۵ پیشنهادات کاربردی………………………….. ۱۲۸
۲-۳-۵ پیشنهادات به محققین آتی………………………….. ۱۲۹
۴-۵ محدودیت های تحقیق………………………….. ۱۳۰
پیوست………………………….. ۱۳۱
منابع فارسی…………………………۱۳۷
منابع لاتین…………………………۱۴۱
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان آگاهی و استفاده مدیران از سیستمهای اطلاعات مدیریت در فرایند تصمیمگیری در سازمانهای دولتی استان ایلام انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش مدیران و کارشناسان ۸۳ سازمان دولتی استان ایلام بوده که با روش نمونهگیری خوشهای ابتدا ۲۵ سازمان انتخاب گردید و سپس اطلاعات مورد نیاز پژوهش از کلیه مدیران عالی و میانی آن سازمانها جمع آوری گردید. در مجموع حجم نمونه آماری ۲۰۵ نفر بود. برای اندازهگیری از مدل پذیرش فناوری تغییر یافته و تئوری عمل استدلالی استفاده شده است. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی (جدول توزیع فراوانی، درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف- اسمیرنف، آزمون t، آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون رگرسیون چند گانه گام به گام) استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد تفاوت معناداری بین دو گروه مدیران زن و مرد در استفاده از سیستم اطلاعات مدیریت وجود ندارد. همچنین بین گروههای با سطوح جایگاه سازمانی متفاوت در استفاده از آن نیز تفاوتی مشاهده نشد. همچنین بین میزان استفاده مدیران از MIS بر اساس گروههای سنی تفاوت وجود دارد به گونهای که مدیران مسنتر کمتر از MIS استفاده میکنند و بین میزان استفاده از MIS بر اساس گروههای سابقه خدمت تفاوت وجود دارد. تحلیل رگرسیونی گام به گام حاکی از این است که شش عامل حمایت سازمانی، حمایت مالی، کاربرد اینترنت، حمایت مدیر ارشد، در دسترس بودن و اعتقاد به اثربخشی به عنوان مهمترین عوامل موثر بر بکارگیری MIS میتوانند یک مدل قابل اتکا برای برآورد میزان کاربرد MIS ارائه نمایند.
فصل اول: کلیات پژوهش
۱-۱- مقدمه
در شرایط دائماً در حال تغییر ما نیز باید تغییر نمائیم وگرنه بهای سنگینی بابت عدم تغییر پرداخت خواهیم کرد. سازمان[۱]ها را در سبز فایل از بکارگیری سیستمهای کامپیوتری و تکنولوژی اطلاعات و رسانه های پیش رفته گریزی نیست و آینده از آن آنانی است که با شناخت دقیق و صحیح، محاسن و معایب این سیستم ها را موشکافانه مورد نظر قرار داده و از تجربه دیگران درس بگیرند بدون اینکه هزینه های آن تجربه را مجدداً تقبل نمایند. تصمیم گیری یعنی آنچه که مدیران در سطوح مختلف سازمان انجام می دهند و همواره در فضای آن حرکت می نمایند، تصمیم گیری را می توان جمع آوری و پردازش اطلاعات در نظر گرفت (صرافی زاده، ۱۳۸۳). روند مستمر و رو به رشد و تحول در شئون مختلف حیات اجتماعی بشر و پیشرفتهای شگرف و عمیق علوم و فنون گوناگون، موجبات تحول ساختارهای سازمانی را از اشکال سنتی به سوی ساختارهای پیچیده تر و تخصصی فراهم آورده است. امروزه به منظور اداره صحیح سازمان و اتخاذ تصمیمات منطقی و درست توسط مدیران، ایجاد سیستم اطلاعات مدیریت امری اجتناب ناپذیر است (صداقت و همکاران، ۱۳۸۸). داشتن اطلاعات دقیق ، مرتبط و به هنگام و سریع باعث بالا رفتن سرعت و دقت تصمیم گیری شده و جلوی انتخاب بسیاری از تصمیمات نادرست را خواهد گرفت. مدیران به منظور مواجهه با محیط و تحقق اهداف سازمانی خود با مد نظر قرار دادن متغیرهای محیطی ضرورتاً بایستی محیط را تحلیل و متغیرهای آن شناسائی و تدبیر مناسب در برخورد با آنها اتخاذ نمایند. این امر مستلزم برخورداری از اطلاعات به هنگام درون و برون سازمانی و نیز امکان بهره برداری بهینه از آنها را دارد (کستلز، ۱۳۸۶).
سیستم اطلاعات مدیریت تاثیر بسزایی در صحت، دقت، اقتصادی بودن و بهنگام بودن تصمیم گیری مدیران دارد و ما را بر آن داشته تا در این تحقیق به بررسی میزان آگاهی و استفاده مدیران از سیستم های اطلاعات مدیریت[۲] در فرایند تصمیم گیری در سازمان های دولتی استان ایلام بپردازیم. در این فصل بیان مساله پژوهش، اهمیت و ضرورت پژوهش، اهداف و فرضیه های پژوهش، تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها مورد بررسی قرار می گیرند.
۲-۱ بیان مساله
یک از نامهای دوره کنونی زندگی بشر، عصر اطلاعات و ارتباطات است. علت این نامگذاری در واقع به خاطر توجه بسیار زیاد و فعالیتهای گستردهای است که در این دوران در زمینه جمع آوری، پردازش و انتقال اطلاعات انجام گرفته و میگیرد. در عصر حاضر، مدیران نیاز پیدا کردهاند که اطلاعات مربوط به اموری را که با آن سر و کار دارند بشناسند، گردآوری و تحلیل کنند، سازمان بدهند و با مراعات سه عامل مهم سرعت، دقت و هزینه، که در همه فعالیتهای عصر ما بدون استثناء دیده میشود، آن را مبادله کنند (طالقانی، ۱۳۸۲). فقر و ضعف اطلاعات موجب میشود که نظام مدیریت نه تنها تصویر درست و کاملی از آینده نداشته باشد، بلکه حتی نتواند قوت و ضعف و وضع گذشته و موجود سازمان را درست و کامل بشناسد. در نتیجه نه میتواند هدفگذاری صحیح بکند و نه قادر است فعالیتهای مناسبی را برای نظام مدیریت طراحی نماید و پیرو این امر از منابع سازمان استفاده بهینه نخواهند شد. از این رو میتوان یکی از عمدهترین دلایل عدم کارایی و عدم موفقیت نظام مدیریت در ایران را تصمیمگیری ضعیف یا غلط و بیموقع مدیریت به علت وجود اطلاعات کافی و مناسب دانست و این موضوع میتواند به دلیل اهمیت کافی قائل نشدن برای اطلاعات مناسب و دقیق، صحیح، قابل اعتماد، به هنگام و کامل باشد. هدفگذاری به طور کلی براساس شناخت صحیح و دقیق وضعیت موجود و تجسم منطقی و معقول از چشماندازهای آینده سازمان میتواند محقق شود. بنابراین چنانچه مدیران از این تحول غفلت کرده و طرح بلند مدت خود را مبتنی بر تجهیزات ناسازگار با این فناوری جدید تعریف کنند، دچار مشکلات جبران ناپذیری خواهند شد (بدرقه، ۱۳۸۹).
همچنین عدم توجه دقیق و علمی مدیران استان به عوامل مهم برنامهریزی چون نیازسنجی، تأمین نیروی متخصص، تقسیمکار، زمانبندی، تجهیزات موردنیاز و استانداردها، سبب شکست پروژه اطلاعاتی میشود. اغلب مدیران سازمانهای دولتی با انبوهی از دادهها و یا طوماری از سوابق اطلاعاتی روبرو هستند که برای آنها در تصمیمگیری، برنامهریزی، سازماندهی و کنترل و هدایت صحیح و مطلوب، تأثیر چندانی ندارد. مجموعه این عوامل وابسته به هم، موجب میشوند که سازمانها همواره از بحران اطلاعاتی بوجود آمده در عذاب باشند و این در حالی است که خود نیز متوجه این فقدان و مشکل نیستند. نظام مدیریت اطلاعات، سیستم سازمان یافته و ابزار مناسبی است که اطلاعات صحیح و خلاصه شده را در موقع مناسب به تصمیمگیرندگان سازمان ارائه داده و امکان تصمیمگیری صحیح و دقیق را برای مدیران سازمان فراهم میسازد. هدف نهایی از ایجاد این سیستم گردآوری، پالایش، تجزیه و تحلیل، پردازش، فشرده و تخلیص کردن، ذخیره کردن و سرانجام انتقال تمامی اطلاعاتی گذشته و حال سازمانها و پدیدههای مرتبط با آنها، در یک بانک اطلاعاتی متمرکز با امکان دسترسی سریع برای مدیران آنها است (منبع قبلی).
از نظر تاریخی، سیر تحولات سیستمهای اطلاعاتی و رویکردهای مرتبط با آنها را میتوان به چند دوره تقسیم کرد. دورهی اول به دوران کلاسیک و یا سنتی که هنوز کامپیوتر اختراع نشده بود و سیستمهای اطلاعاتی همگی مبتنی بر کاغذ و تبادل دستی پروندهها بودند، مربوط میشود. رویکرد حاکم در این دوره، بوروکراسی اداری بود. دورهی دوم که با ابداع کامپیوترها در اواخر نیمهی اول قرن بیستم شروع شد، آغاز طراحی و بکارگیری سیستمهای اطلاعاتی اتوماتیک محسوب میشود. با ساخت و رواج کامپیوترهای بزرگ در سازمانها، بسیاری از کارها و محاسبات به صورت خودکار انجام میشد، ولی از آنجایی که این کامپیوترها در دسترس همه نبودند، از اینرو سیستمهای اطلاعاتی اغلب با رویکرد متمرکز طراحی و ایجاد میشدند. دورهی سوم با توسعه و رسوخ گستردهی کامپیوترهای شخصی در سالهای ۱۹۸۰ در تمامی ابعاد زندگی، سیستمهای اطلاعاتی گرایش محسوسی به سمت عدم تمرکز از نوع اتمیزه[۳] پیدا کردند که نوع خاصی از مدل استقرار و معماری جزیرهای و یا به عبارتی تکه تکه شده با اجزای پراکنده محسوب میشود. دورهی چهارم با رشد و توسعهی شبکههای کامپیوتری و به ویژه اینترنت در دههی ۱۹۹۰ امکان یکپارچهسازی و پیوند میلیونها کامپیوتر و سیستم اطلاعاتی در سراسر جهان فراهم شد (محمودی، ۱۳۸۶).
این پژوهش به دنبال آن است که تعیین نماید مدیران دستگاه های دولتی استان ایلام تا چه اندازه از سیستم اطلاعات مدیریت آگاهی دارند و از آن به چه میزان در فرایند تصمیم گیری استفاده می نمایند؟ و آیا از این نظر بین گروه های مختلف مدیران تفاوت وجود دارد یا خیر ؟ و در نهایت سعی در شناسایی برخی عوامل موثر بر کاربرد MIS می شود.
۳-۱ اهمیت و ضرورت پژوهش
میتوان نقش سیستمهای مدیریت اطلاعات را به سان کار قلب در بدن انسان دانست. اطلاعات، خون و سیستم اطلاعاتی قلب است. قلب وظیفه رساندن خون تمیز به تمام اجزای بدن انسان را از جمله مغز بر عهده دارد. در زمان ضرورت، قلب سریعتر کار میکند، آن را پردازش میکند و خون کافی به مقصد میرسد و نیازهای کلی و جزئی بدن آدمی را برآورده میسازد (رنجی جیفرودی، ۱۳۸۸). MIS نیز دقیقاً این نقش را برای سازمان بازی میکند. این سیستم تضمین میکند که دادههای مناسب از منابع مختلف جمع آوری و پردازش شوند و به تمام مقاصدی که به آن دادهها نیاز است ارسال گردند. با توجه به این که سیستمهای اطلاعاتی رایج در سازمانهای کشورهای توسعه یافته، به طور مناسبی در خدمت مدیران این گونه سازمانها قرار دارند، و از طرفی در عمل ملاحظه میشود علیرغم قابلیتهای مناسبی که در این ابزارهای خوب به نحو شایستهای از آنها استفاده نمیشود، لذا هدف از این پژوهش تعیین میزان بکارگیری سیستمهای اطلاعاتی مدیریتی در سازمانهای دولتی استان ایلام و شناسایی برخی عوامل موثر بر آن است. متأسفانه در گذشته از این سیستم در عمل کمتر در سازمانهای دولتی استفاده گردیده و اخیراً نیز که توجه برخی از سازمانها به بکارگیری از این سیستمها معطوف شده، در عمل با موانعی موجه گردیدهاند که آنها را دچار سرخوردگی، سردرگمی و بعضاً مشکلات بیشتری نسبت به گذشته نموده است. علیرغم همه این موارد نیز متأسفانه بررسی و پژوهش جامعی در این مورد به عمل نیامده است. سازمانهای دولتی ایران و به تبع آن استان ایلام از پایین بودن بهرهوری رنج میبرند و بسیاری از مسئولین تلاشهایی جهت یافتن راهکارهای مناسب برای رفع این مشکل داشتهاند. به نظر میرسد بهرهگیری مناسب از سیستمهای اطلاعات مدیریتی به منظور بهبود مدیریت مدیران و افزایش بهرهوری آنان، میتواند یکی از این راه کارها باشد. اما به دلیل ویژگیهای خاصی که برای این سازمانها حاکم میباشد، به ویژه مسائل و مشکلاتی که از بعد فرهنگی و اجتماعی، در این سازمانها و به خصوص نیروی انسانی شاغل در آنها (اعم از مدیران و کارکنان) وجود دارد، کاربرد این ابزار به سادگی امکانپذیر نیست و در عمل نیز مشاهده گردیده که کمتر سازمان دولتی بوده است که توانسته باشد از این سیستمها به نحو کارآمدی استفاده نموده باشد. لذا در صورتی که بتوان با انجام تحقیقاتی، راهکارهایی برای استفاده اثربخش از این سیستمها ارائه نمود، قطعاً گام مفیدی در حل معضلات سازمانهای دولتی برداشته شده است و بدین لحاظ این پژوهش میتواند از اهمیت مناسبی برخوردار باشد، به ویژه آن که تا کنون پژوهش جامعی در کشور، در این خصوص به عمل نیامده است.
خلاصه آن که اگر یک نمونه مناسب نظری که موارد زیر را در آن مورد توجه قرار داد ارائه شود، گامی مؤثر در راستای بهبود پژوهشهای نظری و کاربردی مدیریت در ایران برداشته شده است.
۱- انجام یک پژوهش نظری و کاربردی در سازمانهای دولتی
۲- اصلاح روش اداره سازمانهای دولتی در ایران واعمال مدیریت موفق و موثر بر آنها، از طریق بکارگیری مناسب سیستمهای اطلاعات مدیریت .
۳- بررسی عوامل تأثیرگذار بر طراحی، استقرار و بکارگیری سیستمهای اطلاعات مدیریتی در سازمان
[۱] Organization
[۲] Management Information Systems (MIS)
[۳] – Atomized Or Fragmented
تعداد صفحه : ۱۵۷
قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان
بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد
و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
پشتیبانی سایت : [email protected]
در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.
*
[add_to_cart id=147506]