Get a site

متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته : زبان و  ادبیات فارسی

گرایش : زبان و  ادبیات فارسی

عنوان : بازتاب مسائل کودکی دراشعارپروین اعتصامی، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران مرکزی

دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه زبان و  ادبیات فارسی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد ( M.A  )

گرایش: زبان و ادبیات فارسی

عنوان :

بازتاب مسائل کودکی دراشعارپروین اعتصامی، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی

استاد راهنما :

دکتر مجتبی بشردوست 

استاد مشاور:

دکتر شروین خمسه

زمستان ۱۳۹۱

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده):

با عنایت به ارتباط تنگاتنگ دوران کودکی و احوال بزرگسالی انسان ، در این پژوهش بر آن شدیم که تأثیرات این مرحله ی مهم را در اشعار پروین اعتصامی ، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی بررسی نماییم .

برای این کار ابتدا به تفحص در آراء ژان پیاژه و زیگموند فروید پرداختیم و سپس احوال و آثار شاعران مذکور را بیان کردیم و اشعار آنها را از منظر زیبایی شناسی ، فکری و زبانی بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که پروین اعتصامی کودک را ابزاری می کند تا مفاهیم بزرگسالانه ی خود را بازگو کند پس کودکی در اشعار او مجموعه ای از واژگان است ، اما کودکی در اشعار فروغ فرخزاد حسی و کاملاً ملموس است و با اینکه بسامد بازگشت به کودکی نسبت به احمد رضا احمدی کمتر است اما نسبت به اوپر رنگ تر می باشد و در ادامه به این نتیجه دست یافتیم که بازگشت به کودکی در اشعار احمدرضا احمدی با ترسیم تصاویری از کودکی نمایان می شود  .

فهرست مطالب

عنوان                                                                                               صفحه

چکیده ۱

فصل اول:کلیات پژوهش

۱-۱ بیان مسئله. ۳

۱-۲ هدف های تحقیق.. ۳

۱-۳ اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن. ۳

۱-۴ سوالات و فرضیه های تحقیق.. ۴

۱-۵تعاریف عملیاتی متغیرها و واژه های کلیدی.. ۴

۱-۶ روش تحقیق.. ۴

۱-۷  قلمرو تحقیق.. ۴

۱-۸ جامعه آماری وحجم نمونه. ۵

۱-۹  محدودیت ها و مشکلات تحقیق.. ۵

فصل دوم:مطالعات موضوعی

مقدمه. ۷

گفتار اول. ۸

سیری در آراء ژان پیاژه ۸

۲-۱ ژان پیاژه ۹

۲-۱-۱ مراحل رشد ذهنی کودک.. ۱۰

۲-۱-۲ هوش کودک.. ۱۸

۲-۱-۳ بازی.. ۲۵

۲-۱-۴ زبان کودک.. ۳۴

۲-۱-۲ عواطف کودک.. ۳۸

گفتار دوم: سیری در آرای زیگموند فروید. ۴۲

۲- ۲ زیگموند فروید. ۴۳

فصل سوم:روش شناسی تحقیق(متدولوژی)

مقدمه ۴۷

۳ـ۱ روش تحقیق.. ۴۸

۳ـ۲ حجم نمونه و روش نمونه گیری.. ۴۸

۳ـ۳ مدل تحقیق.. ۴۸

۳ـ۴ روش تجزیه و تحلیل داده های پژوهش… ۴۸

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق

مقدمه. ۵۱

بخش اول:ساختار فکری، زیبایی شناختی (بلاغی)وساختار زبانی.. ۵۲

۴-۱-۱ساختار فکری.. ۵۳

۴-۱-۱-۱ تخیل.. ۵۳

۴-۱-۱-۲ خودمیان بینی.. ۵۴

۴-۱-۱-۳ ضمیر ناخود آگاه ۵۶

۴-۱-۱-۴ نوستالژی.. ۶۱

۴-۱-۱-۵ مفهوم کودکی.. ۶۲

۴-۱-۲ ساختار زیبایی شناسی (بلاغی) ۶۴

۴-۱-۲-۱ تشخیص…. ۶۴

۴-۱-۲-۲ استعاره ۶۶

۴-۱-۲-۳ تشبیه. ۶۷

۴-۳-۱ ساختار  زبانی (هنجارگریزی ) ۶۸

بخش دوم :مروری بر زندگی و آثار پروین اعتصامی و بررسی اشعار او بر اساس ساختار فکری ، زیبایی شناختی و زبانی  ۷۱

۴-۲-۱ زندگی و آثار پروین اعتصامی.. ۷۲

۴-۲-۲ نمونه هایی از بازگشت به کودکی در دیوان اشعار پروین اعتصــــامی.. ۷۳

۴-۲-۲-۱ نوستالژی  ۷۳

۴-۲-۲-۲ خودمیان بینی [تشخیص] ۷۳

۴-۲-۲-۳ دفاع از دوستی.. ۹۱

۴-۲-۲-۴ دفاع از پاکی.. ۹۱

۴-۲-۲-۵ بیان کودکانه. ۹۲

۴-۲-۲-۶ بازی.. ۹۴

۴-۲-۲-۷ مادر. ۹۵

۴-۲-۲-۸ هنجارگریزی.. ۱۰۰

بخش سوم:مروری بر زندگی و آثار فروغ فرخزاد و بررسی اشعار او بر اساس ساختار فکری، زیبایی شناختی و زبانی  ۱۰۱

۴-۳-۱ زندگی و آثار فروغ فرخزاد. ۱۰۲

۴-۳-۲ نمونه هایی از بازگشت به کودکی در اشعار فروغ فرخزاد. ۱۰۴

۴-۳-۲-۱ نوستالژی.. ۱۰۴

۴-۳-۲-۲ بیان کودکانه. ۱۰۶

۴-۳-۲-۳ درک کودکانه. ۱۱۲

۴-۳-۲-۴ خودمیان بینی.. ۱۱۲

۴-۳-۲-۵ تشیبه. ۱۳۴

۴-۳-۲-۶ تخیل و فضای حسی.. ۱۳۶

۴-۳-۲-۷ استعاره حسی.. ۱۳۹

۴- ۳-۲- ۸ دفاع از عشق و دوستی.. ۱۴۰

۴-۳-۲-۹ مادر. ۱۴۰

۴-۳-۲-۱۰ هنجارگریزی.. ۱۴۲

۴-۳-۲-۱۲ درک حسی از (زمان ،مکان و …) ۱۴۲

بخش چهارم:مروری بر زندگی و آثار احمدرضا احمدی و بررسی اشعار او بر اساس ساختار فکری، زیبایی شناختی و زبانی  ۱۴۴

۴-۴-۱ زندگی احمد رضا احمدی.. ۱۴۵

۴-۴-۲ نمونه هایی از بازگشت به کودکی در اشعار احمد رضا احمدی.. ۱۴۷

۴-۴-۲-۱ زبان. ۱۴۷

۴-۴-۲-۲ خودمیان بینی [تشخیص ] ۱۵۰

۴-۴-۲-۳ مادر. ۱۶۷

۴-۴-۲-۴ نوستالژی.. ۱۶۸

۴-۴-۲-۵ هنجارگریزی.. ۱۷۰

۴-۴-۲-۶ بازگشت به کودکی.. ۱۷۲

۴-۴-۲-۷ بازی.. ۱۷۴

۴-۴-۲-۸ بیان کودکانه. ۱۷۴

۴-۴-۲-۹ استعاره ۱۷۸

۴-۴-۲-۱۰ تشبیه ۱۷۸

۴-۴-۲-۱۱ درک حسی از زمان و مکان. ۱۷۸

فصل پنجم:نتیجه گیری

منابع. ۱۸۲

چکیده

با عنایت به ارتباط تنگاتنگ دوران کودکی و احوال بزرگسالی انسان، در این پژوهش بر آن شدیم که تأثیرات این مرحله ی مهم را در اشعار پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی بررسی نماییم.

برای این کار ابتدا به تفحص در آراء ژان پیاژه و زیگموند فروید پرداختیم و سپس احوال و آثار شاعران مذکور را بیان کردیم و اشعار آنها را از منظر زیبایی شناسی ، فکری و زبانی بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که پروین اعتصامی کودک را ابزاری می کند تا مفاهیم بزرگسالانه ی خود را بازگو کند پس کودکی در اشعار او مجموعه ای از واژگان است ، اما کودکی در اشعار فروغ فرخزاد حسی و کاملاً ملموس است و با اینکه بسامد بازگشت به کودکی نسبت به احمد رضا احمدی کمتر است اما نسبت به اوپر رنگ تر می باشد و در ادامه به این نتیجه دست یافتیم که بازگشت به کودکی در اشعار احمدرضا احمدی با ترسیم تصاویری از کودکی نمایان می شود  .

-۱ بیان مسئله

برخی از شاعران به شعر کودک علاقه نشان داده اند و یا گاهی در اشعارشان به مسائل مربوط به کودکی پرداخته اند .

نگاه ، سبک ، زبان و تخیل این شاعران با شاعرانی که صرفاً برای خواص و بزرگسالان شعر می گویند تفاوت دارد . نویسنده ی این رساله می خواهد علل این تفاوت را بررسی و تحلیل نماید . در بخش نخست رساله برخی آرای پیاژه ، فروید ، یونگ ،  لکان نقد و بررسی خواهد شد.

در بخش دوم رساله با توجه به آرای روان کاوان مذکور اشعار پروین اعتصامی ( شاعر سنت گرا )، فروغ فرخزاد ( شاعر نو گرا ) و احمد رضا احمدی ( شاعر معاصر ) طبقه بندی و نقد خواهد شد .

۱-۲ هدف های تحقیق

هدف اصلی

– شناخت مؤلفه های کودکی در اشعار بزرگسال

هدف فرعی:

– بررسی تعدادی از مفاهیم روانشناسی کودکان در اشعار پروین اعتصامی ، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی .

۱-۳ اهمیت موضوع تحقیق و انگیزه انتخاب آن

– با توجه به اینکه درباره ی روان شناسی شعر کودک کمتر تحقیق شده است نویسنده رساله می خواهد گامی هر چند کوچک در این زمینه بر دارد .

 

 

۱-۴ سوالات و فرضیه های تحقیق

  • بازتاب کودکی در شعرهای پروین اعتصامی ، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی چگونه است ؟
  • مسائل مربوط به کودکی در اشعار پروین اعتصامی ، فروغ فرخزاد و احمدرضا احمدی چه تفاوت هایی با هم دارند ؟

فرضیه های تحقیق:

– بازتاب کودکی در اشعار هر کدام از این سه شاعر کاملاً متفاوت است و فروغ فرخزاد بی پرده تر از دو شاعر دیگر کودکی اش را در اشعارش به نمایش گذاشته است .

–  بازگشت به کودکی در اشعار  پروین اعتصامی واژگانی است در اشعار فروغ فرخزاد ، حسی و در اشعار احمدرضا احمدی تصویری است .

۱-۵تعاریف عملیاتی متغیرهاوواژه های کلیدی:

مفهوم کودکی : کودکی بدایت اعمال ، رفتار و افکار انسانی است که ناخواسته پا به عرصه ی وجود گذاشته و با آگاهی هایی که از محیط و والدینش می گیرد ، می خواهد مسیر زندگی اش را طی کند .

خودمیان بینی :

شاعر بین من خود و محیط فرقی قائل نمی شود .

تشخیص :

زنده و جاندار انگاشتن عناصر طبیعت را تشخیص گویند .

واژه های کلیدی:

فروید ، پیاژه ، نوستالژیک ، تشخیص ، خودمیان بینی

۱-۶ روش تحقیق

اسنادی – کتابخانه ای

۱-۷  قلمرو تحقیق

در این تحقیق از همه ی اشعار سه شاعر نامبرده و کتاب های روان شناسی استفاده گردیده است .

تعداد صفحه : ۱۹۸

قیمت : ۱۴۷۰۰تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        *       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

[add_to_cart id=152677]

—-

پشتیبانی سایت :       

*