Get a site

پایان نامه بررسی اثربخشی دوره های آموزشی و تاثیر آن بر توانمندسازی

 پایان نامه رشته  مدیریت

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد لامرد

 

پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد «M.A»

رشته

آموزش و بهسازی منابع انسانی

 

عنوان

بررسی اثربخشی دوره های آموزشی و تاثیر آن بر توانمندسازی نیروی انسانی در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان فارس

 

خرداد ماه ۱۳۹۴

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چکیده ۱

فصل اول :کلیات تحقیق

۱-۱- مقدمه۲

۱-۲- بیان مساله۴

۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق۶

۱-۴- اهداف تحقیق۸

۱-۴-۱- اهداف اصلی۸

۱-۴-۲- اهداف فرعی۸

۱-۵- فرضیات تحقیق.۹

۱-۵-۱- فرضیات اصلی.۹

۱-۵-۲- فرضیات فرعی۹

۱-۶- قلمرو تحقیق.۱۰

۱-۶-۱- قلمرو موضوعی۱۰

۱-۶-۲- قلمرو زمانی.۱۰

۱-۶-۳- قلمرو مکانی.۱۰

۱-۷- تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه ها۱۰

۱-۷-۱- تعاریف مفهومی واژه ها.۱۰

۱-۷-۲- تعاریف عملیاتی واژه ها.۱۱

عنوان صفحه
فصل دوم:مبانی نظری و تجربی تحقیق

۲-۱- مقدمه.۱۲

۲-۲-  تاریخچه آموزش های ضمن خدمت۱۲

۲-۳-  آموزش و بهسازی منابع انسانی.۱۵

۲-۴- تعریف آموزش.۱۸

۲-۵- اهداف آموزش کارکنان.۲۰

۲-۶- اهمیت و لزوم آموزش کارکنان.۲۱

۲-۷- ویژگی ها و اصول آموزش در سازمان.۲۴

۲-۸- انواع دوره های آموزش کارکنان:۲۴

۲-۸-۱:  آموزش­های قبل از خدمت.۲۴

۲-۸-۲- آموزش­های بدو خدمت.۲۵

۲-۸-۳-  آموزش­های ضمن­خدمت ۲۵

۲-۸-۴-  اصول آموزش ضمن خدمت۲۵

۲-۹- کارکرد های آموزش کارکنان۲۷

۲-۱۰-  ارزیابی اثر بخشی دوره­های آموزشی.۲۸

عنوان .صفحه

۲-۱۰- ۱- اثر بخشی درونی.۳۰

۲-۱۰-۲- اثربخشی بیرونی.۳۱

۲-۱۱- عوامل مؤثر بر اثربخشی دوره­های آموزشی.۳۴

۲-۱۲- دلایل سنجش اثربخشی دوره­­های آموزش کارکنان۳۶

۲-۱۳- الگوی عمومی ارزیابی اثر بخشی دوره­های آموزشی.۳۶

۲-۱۳-۱- مدل تلفیقی ارزیابی و اثربخشی آموزشی.۳۶

۲-۱۳-۲-  مدل انگیزشی اثربخشی آموزشی نئو.۳۷

۲-۱۳-۳- مدل انتقالی اثربخشی بالدوین و فورد.۳۷

۲-۱۳-۴- مدل کرک پاتریک.۳۸

۲-۱۴- توانمندسازی۴۰

۲-۱۴-۱- تعریف توانمندسازی۴۱

۲-۱۴-۲-  ابعاد توانمند سازی .۴۳

۲-۱۵-  پیشینه پژوهش۴۷

۲-۱۵-۱-   پژوهش های داخلی.۴۷

۲-۱۵-۲- پژوهش های خارجی۵۰

۲-۱۵-۳-جمع­بندی ۵۲

عنوان .صفحه

۲-۱۶- مدل مفهومی پژوهش۵۳

فصل سوم :روش تحقیق

۳-۱- مقدمه:.۵۴

۳-۲- مراحل انجام پژوهش۵۵

۳-۳- روش و طرح تحقیق.۵۶

۳-۴- جامعه آماری۵۶

۳-۵- نمونه آماری۵۷

۳-۶- ابزارهای گردآوری داده ها۵۷

۳-۷- روایی و پایایی ابزار جمع آوری داده­ ها.۵۸

۳-۷-۱- روایی۵۹

۳-۷-۲- پایایی ۵۹

۳-۸- روش تجزیه و تحلیل داده­ ها.۶۰

۳-۸-۱: تجزیه و تحلیل توصیفی۶۰

۳-۸-۲: تجزیه و تحلیل استنباطی.۶۰

فصل چهارم: یافته های تحقیق

۴-۱- مقدمه۶۱

۴-۲- اطلاعات جمعیت­شناختی۶۱

  • جنسیت۶۲
  • سن۶۳

عنوان صفحه

۴-۲-۳-تحصیلات۶۴

۴-۲-۴-سابقه کاری.۶۵

۴-۳- بررسی فرضیات تحقیق.۶۵

۴-۳-۱- فرضیه اصلی اول۶۶

۴-۳-۲- فرضیه فرعی اول۶۷

۴-۳-۳- فرضیه فرعی دوم.۶۷

۴-۳-۴- فرضیه فرعی سوم۶۸

۴-۳-۵- فرضیه فرعی چهارم.۶۹

۴-۳-۶- فرضیه فرعی پنجم.۶۹

۴-۳-۷- فرضیه فرعی ششم۷۰

۴-۳-۸- مقایسه میانگین رتبه­ی متغیرها با بهره گرفتن از آزمون فریدمن.۷۱

فصل پنجم: نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات

۵-۱- مقدمه.۷۲

۵-۲- یافته­ های جمعیت شناختی تحقیق۷۲

۵-۳- بررسی فرضیات تحقیق.۷۳

۵-۳-۱- فرضیه اصلی اول۷۳

۵-۳-۲- فرضیه فرعی اول۷۳

۵-۳-۳- فرضیه فرعی دوم.۷۴

۵-۳-۴- فرضیه فرعی سوم۷۴

۵-۳-۵- فرضیه فرعی چهارم.۷۴

عنوان صفحه

۵-۳-۶- فرضیه فرعی پنجم۷۵

۵-۳-۷- فرضیه فرعی ششم۷۵

۵-۴- بحث و بررسی۷۵

۵-۶- پیشنهادات کاربردی تحقیق.۷۶

۵-۷- محدودیت های تحقیق۷۷

۵-۸- پیشنهادات برای تحقیقات آتی۷۸

منابع و مآخذ.۷۹

منابع لاتین.۸۴

پیوست

پرسشنامه.۸۶

Abstract93

 

 

فهرست جداول

عنوان .صفحه

جدول۳-۱. نحوه امتیازبندی پرسشنامه اثربخشی آموزش های ضمن خدمت۵۸

جدول ۴-۱- توزیع فراوانی پاسخ ­دهندگان بر اساس جنسیت۶۲

جدول ۴-۲- توزیع فراوانی پاسخ ­دهندگان بر اساس سن.۶۳

جدول ۴-۳ – توزیع فراوانی پاسخ ­دهندگان بر اساس سطح تحصیلات.۶۴

جدول ۴-۴- توزیع فراوانی پاسخ ­دهندگان بر اساس سابقه کاری.۶۵

جدول ۴-۵ – نتایج آزمون کولموگروف – اسمیرنوف۶۶

جدول ۴-۶- نتایج تحلیل رگرسیون فرضیه اصلی.۶۶

جدول ۴-۷.  نتایج تحلیل فرضیه فرعی اول.۶۷

جدول ۴-۸ – نتایج تحلیل رگرسیون فرضیه فرعی دوم.۶۸

جدول ۴-۹- نتایج تحلیل رگرسیون فرضیه فرعی سوم.۶۸

جدول ۴-۱۰ – نتایج تحلیل رگرسیون فرضیه فرعی چهارم.۶۹

جدول ۴-۱۱ – نتایج تحلیل رگرسیون فرضیه فرعی پنجم.۷۰

جدول ۴-۱۲ – نتایج تحلیل رگرسیون فرضیه فرعی ششم.۷۰

جدول شماره ۴-۱۳- نتایج آزمون مقایسه میانگین رتبه­ی متغیرها با استفاده آزمون فریدمن۷۱

 

 

 

فهرست نمودار

عنوان .صفحه

نمودار ۳ـ۱ : فرآیند تحقیق۵۵

نمودار ۴-۱ – توزیع فراوانی پاسخ ­دهندگان بر اساس جنسیت.۶۲

نمودار ۴-۲- توزیع فراوانی پاسخ ­دهندگان بر اساس سن۶۳

نمودار ۴-۳ – توزیع فراوانی پاسخ ­دهندگان بر اساس سطح تحصیلات۶۴

نمودار ۴-۴- توزیع فراوانی پاسخ ­دهندگان بر اساس سابقه کاری۶۵

 

 

فهرست اشکال

عنوان .صفحه

شکل ۲-۱- مدل مفهومی پژوهش.۵۳

 

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی دوره های آموزشی و تاثیر آن بر توانمندسازی نیروی انسانی در شرکت ملی بخش فرآورده های نفتی استان فارس است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی می­باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت ملی بخش فرآورده های نفتی استان فارس می باشد که به روش تصادفی طبقه­ای و با بهره گرفتن از جدول مورگان از تعداد ۹۵۸ نفر ۳۰۰ نفر به عنوان نمونه پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار این پژوهش پرسشنامه بوده که شامل پرسشنامه اثربخشی آموزش های ضمن خدمت فرهنگیان حسینی (۱۳۸۷) و پرسشنامه توانمندسازی کارکنان اسپیرز (۱۹۹۵) می باشد. روایی پرسشنامه با بهره گرفتن از نظرات خبرگان و پایایی آن با بهره گرفتن از آزمون ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که برای پرسشنامه اثربخشی آموزش های ضمن خدمت ۸۴۹/۰ و برای پرسشنامه توانمندسازی کارکنان ۹۵۱/۰ حاصل گردید که نشان دهنده پایایی مناسب پرسشنامه های تحقیق می باشد. نتایج حاصل از رگرسیون خطی برای هر یک از فرضیات تحقیق نشان داد که اثربخشی دوره های آموزشی بر توانمندسازی کارکنان شرکت ملی بخش فرآورده های نفتی استان فارس تأثیر معناداری دارد. ابعاد اثربخشی دوره های آموزشی شامل بعد نیازسنجی ، بعد اهداف و محتوا ، بعد یاددهی- یادگیری ، بعد شرایط و امکانات آموزشی و رفاهی و بعد شیوه های ارزشیابی نیز بر توانمندسازی کارکنان شرکت ملی بخش فرآورده های نفتی استان فارس تأثیر معناداری دارند.

واژگان کلیدی: اثربخشی دوره های آموزشی ، توانمندسازی کارکنان ، نیازسنجی ، شیوه های ارزشیابی

 

                                          

 

                                                  فصل اول:

                                                   کلیات تحقیق

 

 

۱-۱- مقدمه

مبنای ثروت آفرینی در اقتصاد امروز، دانش و تخصص است. آینده از انقلابی خبر می­دهد که نیرو ی حرکت آن از اندیشه­های انسان­ها سرچشمه می­گیرد. بی­شک عصر حاضر، عصر سازمان­هاست و متولیان این سازمان­ها، انسان­ها هستند. انسان­هایی که خود به واسطه در اختیار داشتن عظیم­ترین منبع قدرت یعنی تفکر، می­توانند موجبات تعالی، حرکت و رشد سازمان­ها را پدید آورند. در فضای پرشتاب و سرشار از تحول و رقابت دنیای امروز، آنچه که منجر به کسب مزیت رقابتی سازمان ها می­گردد، نیروی انسانی باکیفیت، خلاق و پویاست. از این رو در عصر حاضر، منابع انسانی دانشگر به عنوان مهم­ترین قابلیت سازمان در کسب مزیت رقابتی و همچنین عمده­ترین دارایی نامشهود قلمداد می شوند و باید کارکنان را کلید طلایی بهبود کیفیت و بهره­وری کلیه فرآیندهای سازمانی دانست (طبرسا و احدیان، ۱۳۸۶).

در جهان رقابتی امروز، یکی از ابزار­های مهم برای ایجاد تحول و بقای سازمان و رسیدن به هدف­ها و رسالت­های مورد نظر، منابع انسانی می­باشد (طالبیان و وفایی، ۱۳۸۸). آموزش و بهسازی منابع انسانی در عصر کنونی به لحاظ توسعه تکنوزلوژی و توسعه بنگاه­های اقتصادی و ماندگاری و اثر بخشی بیشتر و توانایی و رویارویی و سازش با چالش­ها و موانع، یکی از وظایف اجتناب ناپذیر و مهم سازمان­ها و موسسات محسوب می­شود. این مهم اصولاً در قالب برنامه آموزشی مدون، کوتاه مدت یا بلند مدت به اجرا در می­آید (رابینز[۱]، ۱۳۸۷، ص۶۷). پیشرفت­های جهان امروز به مردمی آگاه و نیروی انسانی ماهر نیاز دارد. آموزش و توسعه منابع انسانی نه تنها در ایجاد دانش و مهارتهای ویژه در کارکنان نقش به­سزایی دارد؛ بلکه باعث می­شود که افراد در ارتقاء سطح کارایی و اثربخشی سازمان سهیم باشند و خود را با فشارهای متغیر محیطی وفق دهند (جزایری، ۱۳۷۹).

در بازار رقابتی آموزش نیروی انسانی (نمایندگان) به عنوان اصلی­ترین منبع راهبردی مطرح است و شانس بقاء بیشتری از سهم بازار را دارد که بتواند نمایندگان خود را به صورت پیوسته و با توجه به نیازهای بازار و مشتریان وفق دهد و آموزش لازم را به صورت ضمن­خدمت و حین­خدمت ارائه کند. پیشرفت و توسعه سازمان­ها و موسسات درگرو ارتقای سطح دانش، مهارت، رفتار و بینش منابع انسانی است. برهمین اساس، اکثر سازمان­ها دوره­های آموزش موجود در داخل یا خارج از کشور برای کارکنان خود برگزار می‌کنند و اجرای هر دوره متضمن سرمایه ­گذاری هنگفت است؛ دراین بین آگاهی از میزان اثربخشی دوره­های آموزشی و بازدهی حاصل از آنها برای مدیران بسیار بااهمیت است (دفت[۲]، ۱۳۸۸). لذا ارزیابی میزان اثربخشی آموزش های ضمن خدمت و میزان اثر گذاری آن بر توانمندسازی نیروی انسانی از اهیت ویژه ای برخوردار می باشد. در این فصل ضمن بیان مساله تحقیق، به اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق پرداخته می شود و اهداف و فرضیات و نیز تعاریف مفهومی وعملیاتی واژه های اصلی تحقیق ارائه شده است.

۱-۲- بیان مساله

از میان تمامی منابع و داده های هر سازمان نظیر امکانات ، تجهیزات اعتبارات مالی ، سرمایه های اجتماعی، مالکیت ها، داراییها و جایگاه و نقش منابع انسانی اهمیت ویژه ای دارد. کاربرد بهینه و استفاده صحیح از سایر منابع بدون منابع انسانی کارآمد امکان پذیر نیست (رجب بیگی و همکاران،۱۳۸۰).

[۱]- Robbins

[۲]-Daft

تعداد صفحه:۱۱۹

قیمت : ۳۷۵۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار میگیرد و  همچنین فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال می شود

پشتیبانی سایت :                 [email protected]