Get a site

 متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت

دانشکده علوم انسانی

 

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)

رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی

 

 

عنوان:

 

بررسی ارتباط بین سبک رهبری با تعهد سازمانی

 

(مطالعه موردی؛ اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی )

بهار ۱۳۹۲

(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

:

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی ، جوامع به سوی پیچیده و تخصصی شدن پیش می روند. سازمانها نیز به عنوان نهادهایی در جامعه از این قاعده مستثنی نیستند. پیامد این روند، پیچیده و تخصصی تر شدن و ایجاد یک دنیای پر رقابت می باشد. در این دنیای پر رقابت کنونی منابع انسانی متعهد، با انگیزه و ماهر نقش مهم و استراتژیک در بقاء و موفقیت سازمان دارند که این نیروی انسانی با انگیزه، متعهد و ماهر جز در سایه توجه به نیازهای افراد و آموزش و تربیت نیروی انسانی به وجود نمی آید. بنابراین کار سازمانها در این رقابت شدید برای بقاء مشکل تر شده است. رهبری مؤثر یکی از موضوعات اساسی موفقیت سازمان است . امروزه سبکهای مختلف رهبری تعیین کننده میزان کار آیی و اثربخشی کارکنان سازمان در بخشها و شرایط مختلف می باشد. در همین راستا پژوهش حاضر به دنبال بررسی ارتباط بین سبک رهبری با تعهد سازمانی در اداره کل آموزش وپرورش استان آذربایجان غربی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. نمونه آماری این پژوهش ۱۶۰ نفر بوده اند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد شده و مورد تایید اساتید  بوده است که پس از سنجش روایی و پایایی در بین افراد توزیع شده و نتایج آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش ارتباط مثبت بین دو بعدسبک رهبری دموکراتیک واستبدادی با تعهد سازمانی به کمک آزمون همبستگی پیرسون مورد آزمون قرار گرفت که نتایج بدست آمده از این آزمون وجود ارتباط مثبت را تأیید کردو در مقابل ارتباط معنا داری بین سبک رهبری عدم مداخله با تعهد سازمانی وجود ندارد. در پایان بر مبنای نتایج بدست آمده، پیشنهاداتی برای مدیران و کارکنان سازمان و تحقیقات آتی ارائه شده است.

 

کلید واژگان : رهبری ، سبک های رهبری، ،  سبک استبدادی ، سبک دموکراتیک ، سبک عدم مداخله ، تعهد سازمانی

فهرست مطالب

 عنوان                                                                                                    شماره صفحه

فصل اول: کلیات تحقیق……………………………………………………………………………….. ۱

۱-۱) بیان مسأله…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۳

۱-۲) اهمیت و ضرورت تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۵

۱-۳) اهداف تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۷

۱-۴) فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۸

۱-۵)تعریف مفهومی و عملیاتی واژگان کلیدی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………… ۸

قصل دوم : ادببات تحقیق……………………………………………………………………………. ۱۳

مقدمه:……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۴

بخش اول: سبک رهبری………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۵

۲ـ۱) مفاهیم و تعاریف رهبری………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۵

۲-۲) تمایز رهبری و مدیریت………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۷

۲-۳) اهمیت رهبری مدیران…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۸

۲-۴) سبک رهبری………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۹

۲-۵)  نظریه های رهبری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۰

۲-۵-۱) تئوریهای صفات مشخصه………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۲۱

۲-۵-۲ ) نظریه های رفتار رهبری…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۲

۲-۵-۲-۱) مطالعات آیووا………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۲

۲-۵-۲-۲) مطالعات اوهایو……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۴

۲-۵-۲-۳ ) مطالعات میشیگان و سبکهای لیکرت……………………………………………………………………………………………………………………….. ۲۶

۲-۵-۲-۴ )سبکهای شبکه مدیریت… ۲۹

۲-۵-۲-۵) تئوری Y و X مگ گریگور……………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۳۱

۲-۵-۳ ) تئوریهای اقتضایی……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۳۲

۲-۵-۳-۱) مدل سه بعدی ردین……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۳۲

۲-۵-۳-۲ )تئوری مسیر- هدف……………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۵

۲-۵-۳-۳)نظریه دوره زندگی هرسی و بلانچارد…………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۶

۲-۵-۳-۴) مدل پیوستگی رفتاررهبری”تاننبوم-اشمیت………………………………………………………………………………………………………………… ۳۷

۲-۵-۳-۵) الگوی رهبری مشارکتی وروم،یتون و جاگو. ۳۹

۲-۵-۳-۶)مدل رهبری اقتضائی فیدلر. ۴۰

۲-۵-۴) تئوری های جدید رهبری.. ۴۰

۲-۵-۴-۱ ) مدلهای رهبری مراوده ای و تحول گرا ۴۱

۲-۵-۴-۲)تئوری جانشین های رهبری.. ۴۲

۲-۵-۴-۳) تئوری اسنادی.. ۴۳

۲-۵-۴-۳-۱) رهبران الهام بخش…. ۴۳

۲-۵-۴-۴) تئوری رهبری کاریزماتیک…. ۴۵

۲-۵-۴-۴-۱) رهبران اختیار دهنده ۴۵

۲-۵-۴-۴-۲) رهبران خدمت گزار (خادم) ۴۶

بخش دوم: تعهد سازمانی.. ۴۷

۲-۶)تعاریف تعهد سازمانی.. ۴۸

۲-۷)ضرورت توجه به تعهد سازمانی.. ۵۰

۲-۸) دیدگاه هایی در مورد کانونهای تعهد سازمانی.. ۵۰

۲-۸-۱) دیدگاه ریچرز. ۵۱

۲-۸-۲) دیدگاه بکر و بیلینگس…. ۵۱

۲-۹) تعهد سازمانی مفهوم یک بعدی یا چند بعدی؟. ۵۳

۲-۱۰)الگوهای چند بعدی.. ۵۴

۲-۱۰-۱) مدل اریلی و چتمن.. ۵۴

۲-۱۰-۲) مدل می یر و آلن.. ۵۵

۲-۱۰-۳) مدل آنجل و پری.. ۵۶

۲-۱۰-۴)مدل مایر و شورمن.. ۵۷

۲-۱۰-۵)مدل پنلی و گولد…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۵۷

۲-۱۱)ابعاد تعهد سازمانی.. ۵۸

۲-۱۲)مدل سه بخشی سازمانی.. ۶۱

۲-۱۳) مطالعات در زمینه عوامل موثر بر تعهد سازمانی.. ۶۵

۲-۱۳-۱)مطالعه مودی و همکاران. ۶۸

۲-۱۳-۲)مطالعه بیتمن و استراسر. ۷۳

۲-۱۳-۳ ) مطالعه اسینبرگر و همکاران. ۷۴

۲-۱۴)  بازار کار داخلی و تعهد سازمانی.. ۷۶

۲-۱۵) وجدان کاری و تعهد. ۸۰

۲-۱۶) عوامل موثر بر وجدان کاری.. ۸۱

۲-۱۷)فرایند ایجاد تعهد سازمانی.. ۸۲

۲-۱۸) عوامل عمده اثر گذار بر تعهد سازمانی.. ۸۳

۲-۱۸-۱) رضایت شغلی.. ۸۳

۲-۱۸-۲) وابستگی شغلی.. ۸۵

۲-۱۸-۲-۱) رابطه وابستگی شغلی و تعهد سازمانی.. ۸۶

۲-۱۸-۳)درک حمایت سازمانی.. ۸۸

۲-۱۸-۳-۱) رابطه درک حمایت سازمانی و تعهد سازمانی.. ۸۸

۲-۱۸-۴) عوامل محیطی.. ۸۹

۲-۱۹) دو دیدگاه درباره تعهد سازمانی.. ۹۲

بخش سوم:مرور پژوهش های تحقیقاتی………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۹۵

۲-۲۰)پیشینه خارجی.. ۹۶

۲-۲۱) پیشینه داخلی.. ۱۰۰

۲-۲۲)نتیجه گیری.. ۱۰۵

۲-۲۳) مدل مفهومی تحقیق.. ۱۰۶

فصل سوم روش تحقیق: ۱۰۷

۳-۱) مقدمه. ۱۰۸

۳-۲)روش تحقیق.. ۱۰۹

۳-۳) متغیرهای تحقیق.. ۱۱۰

۳-۴)نحوه جمع آوری داده ها………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۱

۳-۵) جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۲

۳-۶) نمونه آماری.. ۱۱۲

۳-۷) ابزار سنجش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۴

۳-۸) روایی و پایایی پرسشنامه. ۱۱۶

۳-۹)روش تجزیه و تحلیل داده ها ۱۱۹

۳-۹-۱) آمار توصیفی.. ۱۲۰

۳-۹-۲)آمار استنباطی.. ۱۲۰

۳-۱۰)آزمون های آمار استنباطی مورد استفاده ۱۲۰

۳-۱۰-۱)آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف…………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲۱

۳-۱۰-۲)تحلیل همبستگی.. ۱۲۲

۳-۱۰-۳)ضریب همبستگی پیرسون(rxy) 122

۳-۱۰-۴)آزمون میانگین یک جامعه آماری.. ۱۲۳

۳-۱۰-۵)آزمون T دو جامعه مستقل.. ۱۲۴

۳-۱۰-۶)آزمون F یا آنواANOVA) )……………………………………………………………………………………………………………………………………… 124

۳-۱۱)جمع بندی.. ۱۲۵

فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها ۱۲۶

۴-۱) مقدمه. ۱۲۷

۴-۲)آمار توصیفی.. ۱۲۸

۴-۲-۱)جنسیت… ۱۲۸

۴-۲-۲)تاهل.. ۱۲۹

۴-۲-۳) سن.. ۱۳۱

۴-۲-۴)تحصیلات… ۱۳۲

۴-۲-۵)سابقه کار. ۱۳۴

۴-۲-۶)وضعیت استخدامی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۳۵

۴-۲-۷)موقعیت شغلی.. ۱۳۷

۴-۲-۸ )متغیرهای تحقیق.. ۱۳۸

۴-۳) نتایج حاصل از تحلیل استنباطی داده  ها…………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۳۸

۴-۳-۱) آزمون کالموگروف – اسمیرنوف………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۸

۴-۳-۲) آزمون فرضیات………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۴۰

۴-۳-۲-۱) فرضیه فرعی اول ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………  ۱۴۰

۴-۳-۲-۲) فرضیه فرعی دوم……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۱

۴-۳-۲-۳) فرضیه فرعی سوم……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۴۳

۴-۳-۲-۴) فرضیه اصلی………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۴۴

۴-۴) سایر یافته های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  ۱۴۶

۴-۴-۱) مشخص کردن سبک قالب رهبری………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۴۶

۴-۴-۲) آزمون تی دو جامعه مستقل……………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۴۷

۴-۴-۳) آزمون ANOVA  …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..  …۱۵۷

فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات………………………………………………………………….. ۱۷۱

۵-۱) مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۷۲

۵-۲) نتایج حاصل ازیافته های تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۷۲

۵-۲-۱) بحث درباره نتایج حاصل ازآزمون کالموگروف-اسمیرنوف…………………………………………………………………………………………. ۱۷۲

۵-۲-۲) بحث درباره‏ی نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………………. ۱۷۳

۵-۲-۲-۱) نتایج حاصل از فرضیه فرعی اول………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۷۳

۵-۲-۲-۲) نتایج حاصل از فرضیه فرعی دوم……………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۷۳

۵-۲-۲-۳) نتایج حاصل از فرضیه فرعی سوم…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۷۴

۵-۲-۲-۴) نتایج حاصل از فرضیه اصلی…………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۷۵

۵-۲-۳) بحث درباره‏ی نتایج حاصل از آزمون تی(T) دو جامعه مستقل…………………………………………………………………………………… ۱۷۶

۵-۲-۴) بحث درباره‏ی نتایج حاصل از آزمون­های ANOVA……………………………………………………………………………………………….. 177

۵-۳) پیشنهادها…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۸۰

منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………….. ۱۸۵

الف) منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۸۶

ب) منابع لاتین……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۸۹

فهرست جداول

جدول (۳-۱) علائم آماری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۱۳٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫

جدول ۳-۲ جدول شماره سوالات مربوط به هر بعد در پرسشنامه……………………………………………………………………………………………. ۱۱۵

جدول (۳-۳) شکل کلی و امتیاز بندی پرسشنامه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………. ۱۱۶

جدول (۳-۴) آلفای کرونباخ هر یک از پرسشنامه های تحقیق………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۹

جدول(۴-۱) توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب جنسیت…………………………………………………………………………………………. .۱۲۸

جدول(۴-۲) توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب تاهل………………………………………………………………………………………………. ۱۲۹

جدول(۴-۳): توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب سن……………………………………………………………………………………………….. ۱۳۱

جدول(۴-۴): توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب تحصیلات……………………………………………………………………………………… ۱۳۲

جدول (۴-۵): توزیع  فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب سابقه کار…………………………………………………………………………………… ۱۳۴

جدول (۴-۶): توزیع  فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب وضعیت استخدامی……………………………………………………………………. ۱۳۵

جدول (۴-۷): توزیع فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب موقعیت شغلی…………………………………………………………………………….. ۱۳۷

جدول(۴-۸): توزیع توصیفی متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۳۸

جدول(۴-۹):  نتایج مربوط به آزمون نرمال بودن متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………. ۱۳۹

جدول(۴-۱۰):  مقادیر ضریب همبستگی…………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۱

جدول(۴-۱۱):  مقادیر ضریب همبستگی…………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۲

جدول(۴-۱۲):  مقادیر ضریب همبستگی…………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۴

جدول(۴-۱۳):  مقادیر ضریب همبستگی…………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴۵

جدول(۴-۱۴):  آماره های توصیفی متغیر سبک رهبری استبدادی…………………………………………………………………………………………….. ۱۴۸

جدول(۴-۱۵):  بررسی فرض برابری واریانسها توسط آزمون لون…………………………………………………………………………………………….. ۱۴۸

جدول(۴-۱۶):  بررسی آزمون تی مستقل برای فرضیه فرعی……………………………………………………………………………………………………… ۱۴۹

جدول(۴-۱۷):  آماره های توصیفی متغیر سبک رهبری استبدادی…………………………………………………………………………………………….. ۱۵۰

جدول(۴-۱۸):  بررسی فرض برابری واریانسها توسط آزمون لون…………………………………………………………………………………………….. ۱۵۱

جدول(۴-۱۹):  بررسی آزمون تی مستقل برای فرضیه فرعی……………………………………………………………………………………………………… ۱۵۱

جدول(۴-۲۰): آماره های توصیفی متغیر سبک رهبری عدم مداخله…………………………………………………………………………………………. ۱۵۲

جدول(۴-۲۱): بررسی فرض برابری واریانس ها توسط آزمون لون………………………………………………………………………………………….. ۱۵۳

جدول(۴-۲۲): بررسی آزمون تی مستقل برای فرضیه فرعی……………………………………………………………………………………………………….. ۱۵۳

جدول(۴-۲۳): آماره های توصیفی متغیر تعهد سازمانی…………………………………………………………………………………………………………….. ۱۵۴

جدول(۴-۲۴): بررسی فرض برابری واریانس ها توسط آزمون لون………………………………………………………………………………………….. ۱۵۵

جدول(۴-۲۵): بررسی آزمون تی مستقل برای فرضیه فرعی……………………………………………………………………………………………………….. ۱۵۶

جدول(۴-۲۶): آمارههای توصیفی متغیر………………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۵۸

جدول(۴-۲۷): آماره های توصیفی متغیر……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۵۹

جدول(۴-۲۸): آماره های توصیفی متغیر……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۶۰

جدول(۴-۲۸): آماره های توصیفی متغیر……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۶۱

جدول(۴-۲۹): آماره های توصیفی متغیر……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۶۲

جدول(۴-۳۰): آماره های توصیفی متغیر……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۶۳

جدول(۴-۳۱): آماره های توصیفی متغیر……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۶۵

جدول(۴-۳۲): آماره های توصیفی متغیر……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۶۶

جدول(۴-۳۳): آماره های توصیفی متغیر……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۶۷

جدول(۴-۳۴): آماره های توصیفی متغیر……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۶۸

جدول(۴-۳۵): آماره های توصیفی متغیر……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۶۹

جدول(۴-۳۶): آماره های توصیفی متغیر……………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۷۰

جدول (۵-۱) : نتایج آزمون فرضیه فرعی اول……………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۷۳

جدول (۵-۲) : نتایج آزمون فرضیه فرعی دوم…………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۷۴

جدول (۵-۳) : نتایج آزمون فرضیه فرعی سوم……………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۷۴

جدول (۵-۴) : نتایج آزمون فرضیه اصلی……………………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۷۵

جدول (۵-۵) : خلاصه نتایج آزمونهای تی(T) برای جنسیت……………………………………………………………………………………………………. ۱۷۷

جدول (۵-۶) : خلاصه نتایج آزمون­های ANOVA برای تحصیلات………………………………………………………………………………………. ۱۷۸

جدول (۵-۷) : خلاصه نتایج آزمون­های ANOVA برای گروه­های مختلف………………………………………………………………………….. ۱۷۸

جدول (۵-۸) : خلاصه نتایج آزمون­های ANOVA برای گروه­های مختلف شغلی……………………………………………………………….. ۱۷۹

فهرست نمودارها

نمودار ۲-۱ طبقه بندی کانونهای تعهد (گرینبرگ و بارون، ۱۹۹۷، ۱۹۱-۱۹۰)………………………………………………………………………….. ۵۳

نمودار ۲-۲ مدل سه بخشی می یر و آلن، ۱۹۹۳٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫ ۶۴

نمودار ۲-۳عوامل سه گانه اثر گذار بر تعهد سازمانی (استیرز و همکاران، ۱۹۷۸)…………………………………………………………………….. ۶۷

نمودار ۲-۴ پیش شرطهای تعهد سازمانی (مودی و همکاران، ۱۹۸۲)………………………………………………………………………………………… ۶۸

نمودار ۲-۵ فرایند جامعه پذیری و نتایج آن در سازمان، (رابینز،۱۹۹۲)………………………………………………………………………………………. ۷۹

نمودار ۲-۶ هرم سطوح تعهد سازمان، (مولایی، ناصر، ۱۳۷۸)…………………………………………………………………………………………………….. ۸۳

نمودار ۲-۷ عوامل موثر بر وابستگی شغلی و رابطه آن با تعهد سازمانی، (مولایی، ناصر،۱۳۷۸) ……………………………………………… ۸۷

نمودار ۲-۸ عوامل محیطی موثر بر تعهد سازمانی کارکنان، (مولایی، ناصر،۱۳۷۸)……………………………………………………………………… ۹۰

نمودار ۲-۹ عوامل ضروری، عوامل همبسته و پیامدهای تعهد سازمانی، (ماتیو و زاجیک،۱۹۹۰، ۱۷۴)………………………………….. ۹۱

نمودار(۴-۱) نمودار فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب جنسیت…………………………………………………………………………………………. ۱۲۹

نمودار(۴-۲): نمودار فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب تاهل…………………………………………………………………………………………….. ۱۳۰

نمودار(۴-۳): نمودار فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب سن………………………………………………………………………………………………. ۱۳۱

نمودار(۴-۴): نمودار فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب تحصیلات…………………………………………………………………………………….. ۱۳۳

نمودار(۴-۵): نمودار فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب سابقه کار…………………………………………………………………………………….. ۱۳۴

نمودار(۴-۶): نمودار فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب وضعیت استخدامی………………………………………………………………………. ۱۳۶

نمودار(۴-۷): نمودار فراوانی اعضای نمونه آماری بر حسب موقعیت شغلی…………………………………………………………………………….. ۱۳۷

فهرست اشکال

شکل ۲-۱: مدل سه بعدی ردین از اثر بخشی رهبری…………………………………………………………………………………………………………………… ۳۴

شکل ۲-۲: مدل مفهومی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۶

شکل (۵-۱) : مدل نهایی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۷۶

مقدمه

رهبری یکی از مهمترین محورهای بحث مدیریت است که نقش مهمی در سازمانها، بقا و کارآمدی آنها دارد . انسانها به عنوان یکی از مهمترین سرمایه های سازمانهای اجتماعی مطرح هستند . انسانهای سازمانی به انواع مختلف قابل تقسیم هستند. یکی از مهمترین تقسیم بندیهایی که برای انسانها درسازمان انجام شده، آن است که آنان را مدیر و یا پیرو می دانند. اگر جزو مدیران محسوب شوند آنگاه سبک مدیریت آنان برای موفقیت سازمان و انگیزش کارکنان از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود و اگر جزو پیروان محسوب شوند انگیزه آنان برای پیشبرد اهداف سازمانی برای مدیران از اهمیت برخوردار خواهد بود (رابینز[۱]،۱۹۹۸،۶۴۸). یکی از مهمترین موضوعاتی که امروزه در مدیریت مطرح می شود، مسأله ماندگاری و تمایل به ماندن در محل کارسازمانی می باشد. سازمانها هزینه های زیادی صرف جذب وآموزش و نگهداری نیروی انسانی متخصص می کنند ولی وقتی نتوانند شرایط را برای کار کردن آنها فراهم آورند آنگاه بامشکل ترک سازمانی مواجه خواهند شد و این نیروهای ارزشمند به سختی و با نارضایتی سازمان خود را ترک نموده ودر مقابل سازمان دیگری نیروی پرورش دیده و متخصص را باکمی تغییر شرایط محیطی جذب میکند. حقیقت آن است برای ماندگاری نیرو ی انسانی متخصص همه چیز پول نیست که مدیران فکر کنند اگر پول بدهند نیروها باقی خواهند ماند .یکی از مسایل مهم در ماندگاری نیروی انسانی که جزو عوامل استرس نیز می باشد، سبک رهبری مدیران است (رضوان،۱۶۸،۱۹۹۶).در این مطالعه تلاش شده است تا به بررسی رابطه سبک رهبری مدیران با تعهد سازمانی پرداخته شود.

در این پژوهش منظور از تعهد سازمانی  ، تعهد عاطفی [۲]، تعهد مستمر [۳]و تعهد تکلیفی  یا هنجاری [۴] است .

در این فصل پس از تشریح مسأله پژوهش ، اهمیت و ضرورت آن بررسی شد. در ادامه فرضیات و اهداف پژوهش بیان گردید.

۱-۱- بیان مسأله

رهبری یکی از مهمترین محورهای بحث مدیریت است که نقش مهمی در سازمانها، بقا و کارآمدی آنها دارد . انسانها به عنوان یکی از مهمترین سرمایه های سازمانهای اجتماعی مطرح هستند . انسانهای سازمانی به انواع مختلف قابل تقسیم هستند. یکی از مهمترین تقسیم بندیهایی که برای انسانها درسازمان انجام شده، آن است که آنان را مدیر و یا پیرو می دانند. اگر جزو مدیران محسوب شوند آنگاه سبک مدیریت آنان برای موفقیت سازمان و انگیزش کارکنان از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود و اگر جزو پیروان محسوب شوند انگیزه آنان برای پیشبرد اهداف سازمانی برای مدیران از اهمیت برخوردار خواهد بود (رابینز،۱۹۹۸،۶۴۸).

یکی از مهمترین موضوعاتی که امروزه در مدیریت مطرح می شود، مسأله ماندگاری و تمایل به ماندن در محل کارسازمانی می باشد. سازمانها هزینه های زیادی صرف جذب وآموزش و نگهداری نیروی انسانی متخصص می کنند ولی وقتی نتوانند شرایط را برای کار کردن آنها فراهم آورند آنگاه بامشکل ترک سازمانی مواجه خواهند شد و این نیروهای ارزشمند به سختی و با نارضایتی سازمان خود را ترک نموده ودر مقابل سازمان دیگری نیروی پرورش دیده و متخصص را باکمی تغییر شرایط محیطی جذب میکند. حقیقت آن است برای ماندگاری نیرو ی انسانی متخصص همه چیز پول نیست که مدیران فکر کنند اگر پول بدهند نیروها باقی خواهند ماند .یکی از مسایل مهم در ماندگاری نیروی انسانی که جزو عوامل استرس نیز می باشد، سبک رهبری مدیران است (رضوان،۱۶۸،۱۹۹۶).

با توجه به اینکه سبک رهبری مدیران می تواند تاثیر غیر قابل انکاری برتعهد سازمانی کارکنان داشته باشدواین مهم درسازمانی نظیر اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غریی ازاهمیت زیادی برخورداراست توجه به رابطه بین دو متغیر سبک رهبری و تعهد سازمانی می تواند درجهت تعالی سازمان و بهبود متغیر تعهد سازمانی راهگشا باشد.

حال دراین تحقیق رابطه سبک های رهبری با تعهد سازمانی در بین کارمندان آموزش و پرورش استان آذربایجان غریی مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق محقق به دنبال پاسخ به این سوال است که ” چه رابطه ای بین سبک های رهبری با تعهد سازمانی وجود دارد؟

۱-۲- اهمیت و ضرورت تحقیق

 

الف ) اهمیت و ضرورت نظری تحقیق :

 

۱-امروزه در سازمان‌ها به منابع انسانی به عنوان مهمترین منابع سازمان نگریسته می شود.

۲-رهبر اجازه قابلیت انعطاف و پاسخ گویی به تغییرات محیطی را فراهم  آورده و راهی برای هماهنگی فعالیت های گروه های گوناگون درسازمان ایجاد نموده و ارضای نیاز های فردی و عضویت سازمانی را تسهیل می کند.

۳- رهبردر تطبیق سریع سازمان با شرایط محیط متغیر و حفظ ثبات سازمان نقش اساسی دارد.

۴- توفیق یا شکست سازمانها به مقدارقابل توجهی درگرو رهبری است.

 

ب ) اهمیت و ضرورت کاربردی تحقیق :

 

تحقیقات متعددی در مورد هر کدام از متغیرهای سبک های رهبری ، انجام شده است. اما بر اساس مرور تحقیقات قبلی، تحقیقی که به­طور مشخص به بررسی رابطه بین  سبک رهبری با تعهد سازمانی پرداخته باشد، یافت نشد. در مورد اهمیت و ضرورت این تحقیق از لحاظ کاربردی می توان گفت:

  • به شناسایی ارتباط و تناسب بین سبک رهبری با تعهد سازمانی کمک می کند.
  • با توجه به محیط متغیرکنونی که سازمان ها با تغییرات سریع و پیچیده دراوضاع و شرایط خود مواجه هستند، رهبردر تطبیق سریع سازمان با شرایط محیط متغیر و حفظ ثبات سازمان نقش اساسی دارد.
  • مهمترین عامل کسب مزیت رقابتی درسازمان ها منابع انسانی آن ها می باشدوبه همین دلیل توجه به رابطه آنها به رابطه آنهابا سازمان و دبدگاه آنها نسبت به سازمان روزبه روزافزایش می یابد.
  • عوامل ریشه گرفته از سطح تعهد کارکنان سازمان، بر سازمانها به صورت یک جزء و بر جامعه به عنوان یک کل اثرات عمده و مهمی دارد.
  • ایجاد زمینه ای برای انجام تحقیقات بعدی و تکمیلی.

در این تحقیق، رابطه بین سبک های رهبری با تعهد سازمانی مورد سنجش قرار خواهند گرفت در نتیجه می توان رابطه بین  سبک رهبری  با تعهد سازمانی در کار را سنجید.

اداره کل آموزش و پرورش نیز به عنوان یکی از اداره های دولتی و معتبر در استان آذربایجان غربی، از طریق شناخت و درک هرچه بهتر مفهوم سبک رهبری و سعی در توسعه تعهد سازمانی در بین کارکنان خود، به عنوان اصلی ترین منابع سازمان می تواند گام مهمی در راستای تعالی سازمان بردارد.

۱-۳- اهداف تحقیق

۱-۳-۱- هدف اصلی:

شناسایی رابطه بین سبک های رهبری با تعهد سازمانی در بین  کارمندان اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی

۱-۳-۲- اهداف فرعی:

۱- شناسایی رابطه بین سبک رهبری دموکراتیک با تعهد سازمانی در بین کارمندان در سازمان مورد مطالعه

۲- شناسایی رابطه بین سبک رهبری استبدادی با تعهد سازمانی در بین کارمندان در سازمان مورد مطالعه

۳- شناسایی رابطه بین  سبک رهبری عدم مداخله با تعهد سازمانی دربین کارمندان در سازمان مورد مطالعه

۱-۴- فرضیه های تحقیق

۱-۴-۱-فرضیه  اصلی

بین سبک های رهبری با تعهد سازمانی در بین اداره کل  آموزش و پرورش استان آذربایجان غریی رابطه وجود دارد .

۱-۴-۲-فرضیه های  فرعی:

۱- بین سبک رهبری استبدادی با تعهد سازمانی در بین کارمندان در سازمان مورد مطالعه رابطه وجود دارد.

۲- بین سبک رهبری دموکراتیک با تعهد سازمانی در بین کارمندان در سازمان مورد مطالعه رابطه وجود دارد.

۳- بین سبک رهبری عدم مداخله با تعهد سازمانی در بین کارمندان در سازمان مورد مطالعه رابطه وجود دارد.

[۱] Robbins

[۲] . Emotional commitment

[۳] . Continuance commitment

[۴] . Normative commitment

تعداد صفحه :۲۲۰

قیمت :۳۷۵۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت  [email protected]

[add_to_cart id=158212]

—-

پشتیبانی سایت :       

*