Get a site

پایان نامه بررسی تاثیر هوشمندسازی مدارس در تعامل با نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارتقاء فرآیند یاددهی یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان

 پایان نامه رشته علوم تربیتی 

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

گروه علوم تربیتی

پایان ­نامه برای دریافت درجه­ کارشناسی ارشد

در رشته­   ی علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی

عنوان:

بررسی تاثیر هوشمندسازی مدارس در تعامل با  نگرش به فناوری اطلاعات  و ارتباطات بر ارتقاء فرآیند یاددهی  یادگیری  و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان  پایه سوم دخترانه شهر تبریز

استاد مشاور:  جناب آقای دکتر بدری

شهریورماه: ۱۳۹۲

چکیده: تحقیق حاضر به دنبال بررسی تاثیر هوشمندسازی مدارس در تعامل با نگرش به فناوری اطلاعات وارتباطات بر ارتقاء فرآیند یاددهی یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان پایه سوم متوسطه می باشد. تحقیق از نوع علی – مقایسه ای است. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه مدارس هوشمند و عادی شهر تبریز می باشد. از بین این مدارس نمونه آماری تحقیق شامل ۱۲ مدرسه که ۶ مدرسه عادی و ۶ مدرسه هوشمند می­باشد. که برای انتخاب آنها از نمونه گیری تصادفی خوشه­ای استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامه فرآیند یاددهی یادگیری، نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات و خودکارآمدی تحصیلی استفاده شده است. تحلیل داده­ ها از روش تحلیل واریانس چند متغیره(MANOVA)، وt مستقل و تحلیل  واریانس متغیره استفاده شده است. نتایج نشان داد: که بین فرآیندهای یاددهی و خودکارآمدی تحصیلی مدارس هوشمند و عادی تفاوت وجود دارد. و همچنین بین اثر تعامل مدرسه و نوع نگرش به فناوری بر خودکارآمدی تحصیلی تفاوت وجود دارد. اما بین فرآیند یادگیری در مدارس و اثر تعامل  مدرسه و نوع نگرش به فناوری فرآیند یاددهی یادگیری در مدارس هوشمند و عادی تفاوت معنی داری از نظر آمار وجود ندارد. 

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات پژوهش

۱-۱. مقدمه ۱

۱-۲. بیان مسئله ۲

۱-۳. ضرورت و اهمیت پژوهش ۶

۱-۴. اهداف پژوهشی ۷

۱-۴-۱. هدف کلی پژوهش ۷

۱-۴-۲. اهداف جزی پژوهش ۷

۱-۵. فرضیه ­های پژوهش ۷

۱-۶. متغیرهای پژوهش ۷

۱-۷. تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها.۸

فصل دوم: پیشینه پژوهش

۲-۱. مقدمه ۱۰

۲-۲.تاریخچه مدارس هوشمند. ۱۰

۲-۳ .ضرورت تحول درآموزش وپرورش ۱۱

۲-۴.مدرسه هوشمندیک ضرورت ۱۲

۲-۵. اهداف مدارس هوشمند ۱۴

۲-۶. مدل مفهومی مدارس هوشمند ۱۵

۲-۶-۱.محیط یاددهی یادگیری مبتنی بر محتوای چند رسانه­ای ۱۷

۲-۶-۲. زیرساخت توسعه یافته فناوری اطلاعات . ۱۹

۲-۶-۳. مدیریت مدرسه توسط سیستم های یکپارچه رایانه­ای۲۱

۲-۶-۴. برخورداریاز معلمان آموزش دیده در حوزه فناوری اطلاعات۲۳

۲-۶-۵. ارتباط یکپارچه رایانه ­ای با مدارس دیگر۲۷

۲-۷. دیدگاه برنامه درسی۲۸

۲-۸ منابع هوشمند در مدارس هوشمند.۳۱

۲-۹. معلمان در مدارس هوشمند.۳۲

۲-۱۰. تفاوت مدارس هوشمند و سنتی۳۳

۲-۱۱. نگرش۳۴

۲-۱۱-۱.  ویژگی­های نگرش۳۵

۲-۱۱-۲. نگرش به فناوری اطلاعات وارتباطات.۳۶

۲-۱۲. فناوری اطلاعات وارتباطات۳۷

۲-۱۳. مزایای استفاده از تکنولوژی اطلاعات در آموزش و پرورش۳۸

۲-۱۴. فناوری اطلاعات به عنوان ابزار جدید آموزش و یادگیری۴۰

۲-۱۵. محاسنه یادگیری با رایانه.۴۱

۲-۱۶. فرآیند یاددهی یادگیری.۴۲

۲-۱۶-۱. تعریف یادگیری۴۲

۲-۱۶-۲. اجزاء عناضر تشکیل دهنده فرآیندیاددهی یادگیری۴۲

۲-۱۶-۳. یادگیری۴۳

۲-۱۶-۴. آموزش(یاددهی).۴۴

۲-۱۶-۵. تدریس و یادگیری۴۴

۲-۱۶-۶. نظریه­ های موجود درباره یادگیری.۴۶

۲-۱۶-۷. روش­های تدریس.۴۷

۲-۱۶-۸ . سطوح مهارت تدریس.۴۸

۲-۱۶-۹. مهارت­های فرآیند تدریس(یاددهی)۴۹

۲-۱۷. خودکارآمدی۵۲

۲-۱۷-۱. مفهوم خودکارآمدی۵۱

۲-۱۷-۲. ابعادخودکارآمدی۵۱

۲-۱۷-۳. منابع خودکارآمدی۵۲

۲-۱۷-۴. مراحل رشد خودکارآمدی.۵۴

۲-۱۷-۵.خودکارآمدی تحصیلی۵۴

۲-۱۸. سابقه علمی و پیشینه تحقیق در ایران و خارج از ایران۵۶

۲-۱۸-۱. در ایران۵۶

۲-۱۸-۲.خارج از ایران۵۹

۲-۱۹.جمع بندی فصل دوم.۶۱

۲-۲۰.مدل نظری تحقیق. ۶۱

فصل سوم: روش­شناسی پژوهش

۳-۱. مقدمه۶۳

۳-۲. روش تحقیق.۶۳

۳-۳. جامعه آماری، نمونه، روش نمونه گیری. ۶۳

۳-۳-۱. جامعه آماری۶۳

۳-۳-۲. حجم نمونه گیری۶۳

۳-۳-۳. روش نمونه گیری. ۶۴

۳-۳-۴ همتاسازی مدارس۶۴

۳-۴. ابزار گردآوری داده­ها۶۵

۳-۴-۱. پرسشنامه فرآیند یاددهی یادگیری۶۵

۳-۴-۱-۱. روایایی و پایایی۶۵

۳-۴-۲.پرسشنامه نگرش سنج نسبت به فناوری اطلاعات وارتباطات.۶۶

۳-۴-۳. پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی .۶۶

۳-۶.روش اجرایی پژوهش۶۷

۳-۷. روش تجزیه و تحلیل داده­ ها.۶۷

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ ها

۴-۱. مقدمه۶۹

۴-۲.یافته­ های مربوط به بخش توصیفی.۶۹

۴-۳.یافته­ های­مربوط­به­بخش­استنباطی.۷۷

فصل پنجم: بحث و نتیجه ­گیری

۵-۱. مقدمه۹۲

۵-۲. بحث در مورد یافته­ها.۹۲

۵-۳. محدودیت­ها.۹۷

۵-۴. پیشنهادهایی برای تحقیقات بیشتر۹۸

۵-۵. پیشنهادات کاربردی تحقیق۹۸

فهرست منابع و مآخذ

منابع فارسی.۱۰۱

منابع انگلیسی۱۰۷

جدول ۳-۱.حجم نمونه.۶۴

جدول ۴-۱. توصیف نمرات یاددهی یادگیری ­۶۹

جدول ۴-۲. توصیف نمرات خودکارآمدی تحصیلی.۷۳

جدول۴-۳. توصیف نمرات دانشجویان بر اساس سطوح مورد مطالعه فرآیندیاددهی۷۴

جدول ۴-۴. توصیف نمرات دانشجویان بر اساس سطوح مورد مطالعه فرآیند یادگیری۷۵

جدول ۴-۵. توصیف نمرات دانشجویان بر اساس سطوح مورد مطالعه خودکارآمدی تحصیلی۷۶

جدول ۴-۶. آزمون نرمال بودن کولموگراف – اسمیرنف. ..۷۷

جدول ۴-۷. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره یاددهی یادگیری بین مدارس هوشمند وعادی .۷۸

جدول ۴-۸. آمون لون برای برابری واریانس­ها ..۷۹

جدول۴-۹ .تفاوت میانگین ها خودکارآمدی تحصیلی در مدارس هوشمند و عادی.۸۰

جدول۴-۱۰. آزمون t.80

جدول۴-۱۱.نتایج­تحلیل­واریانس­چند متغیره تاثیر تعامل نوع مدرسه و نگرش به فناوری فرآیندیاددهی۸۲

جدول۴-۱۲.نتایج­تحلیل­واریانس­چند متغیره تاثیر تعامل نوع مدرسه و نگرش به فناوری فرآیندیاددهی۸۳

جدول۴-۱۳.نتایج­تحلیل­واریانس­چند متغیره تاثیر تعامل نوع مدرسه و نگرش به فناوری خودکارآمدی۸۴.

جدول ۴-۱۴.ازمون تفاوت میانگین ها نگرش به فناوری  در تعامل با خودکارآمدی.۸۵

جدول۴-۱۵.آزمون تعقیبی توکی برای تفاوت میانگین­ها خودکارآمدی تحصیلی.۸۶

جدول ۴-۱۶.آزمون تفاوت میانگین ها نگرش به فناوری  در تعامل با یادگیری۸۷

جدول۴-۱۷.آزمون تعقیبی توکی برای تفاوت میانگین­هایادگیری.۸۸

جدول ۴-۱۸.آزمون تفاوت میانگین ها نگرش به فناوری  در تعامل با یاددهی۸۹

جدول۴-۱۹.آزمون تعقیبی توکی برای تفاوت میانگین­ها یاددهی.۹۰

شکل۴-۱. نمودار یادگیری در مدارس هوشمند.۷۰

شکل۴-۲. نمودار یاددهی در مدارس هوشمند.۷۱

شکل۴-۳. نمودار یادگیری در مدارس عادی۷۱

شکل۴-۴. نمودار یاددهی در مدارس عادی.۷۲

شکل۲-۱ مدل مفهومی مدارس هوشمند.۱۶

شکل ۲-۲. مدل نظری تحقیق.۶۷

مقدمه:

بروز تحولات گسترده در زمینه کامپیوتر و ارتباطات، تغییرات عمده‌ای را در عرصه‌های متفاوت حیات بشری به دنبال داشته است. در سالیان اخیر فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، بیشترین تأثیر را در حیات بشریت داشته‌اند و زندگی انسان را تحت تأثیر خود قرار داده است. به گونه‌ای که انسان محصور محصولات خود شده است. دنیای ارتباطات و تولید اطلاعات به سرعت در حال تغییر بوده و اطلاعات به سرعت و در زمانی غیرقابل تصور به اقصی نقاط جهان منتقل و در دسترس استفاده‌کنندگان قرار می‌گیرد. بدون شک مهم‌ترین و در عین حال بزرگ‌ترین پیشرفت در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات به ابداع اینترنت، برمی‌گردد(شاه مرادی،۱۳۹۰).

انسان برای زندگی در این جهان در حال پیشرفت و تکاپو نیازمند همگام سازی[۱]  و یادگیری است. تعلیم و تربیت نیز همانند سایر خرده نظام‌های جامعه از این تغییرات بیگانه نبوده و متقابلاً از این تغییرات تأثیر پذیرفته و تأثیر می‌گذارد. در عصر حاضر مدارس و برنامه درسی محدود به چهاردیواری مدرسه و محتوای کتاب درسی نیست و برخی از متخصصان ۹ تا ۱۰ عنصر برای برنامه درسی در نظر می‌گیرند (فتحی واجارگاه، ۱۳۸۶) ). این تغییرات نشان می‌دهد که آموزش، به طبع آن وظایف و کارکردهای آموزش و پرورش تغییر یافته و استفاده از فناوری اطلاعات و چندرسانه‌ای ها به عنوان جزء لاینفک نظام آموزشی تبدیل شده است. امروزه مدیریت دانش در نظام‌های اطلاع‌رسانی کامپیوتری به صورت قابل ملاحظه‌ای مورد توجه قرار گرفته است. سازماندهی و مدیریت دانش و به دنبال آن مدیریت اطلاعات، نقش اساسی را در انتقال دانش فردی به دانش سازمانی ایفا می‌کنند. همچنین مدیریت اطلاعات و منابع آموزشی در محیط آموزش الکترونیکی اهمیت ویژه‌ای دارد. آموزش، رکن اصلی در توسعه پایدار هر کشور است و آموزش الکترونیکی، امروزه از جدیدترین‏، مؤثرترین و مطمئن‌ترین روش‌ها در توسعه آموزش‌های فردی و سازمانی است (شامرادی،۱۳۹۰ ). جهت حضور در جامعه اطلاعاتی و استفاده از ابزارها و فناوری‌های این جامعه، می‌بایست افراد جامعه به خصوص دانش آموزان و معلمان با نرم افزارها و سخت افزارهای موجود این زمینه آشنایی کامل داشته و با توجه به شرایط خود از این ابزارها استفاده کنند. تسلط به مهارت‌های اولیه کار با رایانه و اینترنت و گذراندن دوره‌های آموزشی مربوطه از نیازهای اولیه حضور در جامعه اطلاعاتی و به ویژه هوشمند سازی مدارس می‌­باشد.

ورود به عصر اطلاعات و رواج فناوری‌های مبتنی بر وب، موجب شکل گیری مشاغل جدیدی شده است که به دانش و مهارت‌های رایانه‌ای نیاز خواهند داشت و ورود به این عرصه به نوع جدیدی از آموزش نیاز دارد که با آموزش سنتی که به طور عام در مدارس ایران رایج است هم‌خوانی ندارد (زین و موروگایا ۲۰۰۴، به نقل از محمودی، نالچیگر، ابراهیمی و صادقی مقدم، ۱۳۸۷).

بیان مسئله:

در جهان امروز آموزش و پرورش از اهمیت ویژه ای برخورداراست. وتحولات روز افزون سبب جلب توجه بیشتر به مسله آموزش وپرورش شده است. در عصر حاضر، آموزش و پرورش یکی از نیازهای اجتناب ناپذیر انسان محسوب می شود. آموزش و افزایش مهارتها، به ابزاری اساسی برای رویاروی با مسایل جهان پیچیده ومتحول امروزی تبدیل شده است. آموزش و به ویژه، آموزش و پرورش که به تربیت نسل های جدید می پردازد، از ابتدایی ترین ضرورت های یک جامعه متمدن است (معیری، ۱۳۷۹). همچنین با توجه به فراگیر بودن آن، بهترین روش برای دستیابی به توسعه و پیشرفت های جدید است. به جرأت می توان گفت که مهمترین معیار توسعه و پیشرفت به ویژه در جهان امروز فناوری است و آموزش و پرورش وسیله ای برای آشنایی و دستیابی به فناوریهای جدید می باشد(نوروزی، زندی و موسوی مدنی، ۱۳۸۵). بکارگیری فناوری در آموزش یکی از جنبه های مهم گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان تحولی عظیم در زندگی اجتماعی حرفه ای و آموزشی بشر قرن بیست ویکم است که افق جدیدی را پیش روی موسسات آموزشی از جمله مدارس و دانشگاه گشوده است(رحیمی و یدالهی، ۱۳۸۸). پژوهش های متعدد مؤید این مطلب است که بکارگیری فناوری در آموزش فناوری در آموزش موجب کاهش هزینه های آموزش، صرفه جوی در وقت، افزایش فرصت های یاددهی یادگیری، افزایش موفقیت تحصیلی و امکان دسترس سریع به اطلاعات شده است. به همین علت سیاستگذاران بخش تعلیم وتربیت در بسیاری از کشورها در حال توسعه ازجمله ایران به آموزش الکترونیک توجه ویژه نشان داده اند( رحیمی و یدالهی، ۱۳۸۸). بکارگیری گسترده فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند آموزش، همزمان با تحول در رویکردهای آموزش در جهان، زمینه شکل گیری مدارس هوشمند[۲] را فراهم آورده است(جلالی، ۱۳۸۸). مدارس هوشمند سازمانی است که یادگیرنده در آن نسلی خلاق و توانمند در عرصه های زندگی و توانا در خلق دانش  تربیت می شوند. این مدارس از جمله نیازمندی های جوامع دانش محور می باشد و رویکردهای توسعه مهارتهای دانش و کارآفرینی دانش آموزان را دنبال می نمایند(جلالی، ۱۳۸۸). مدارس هوشمند به سبب برنامه های درسی انعطاف پذیر امکان تدریس با شیوه های نو، داشتن طیف وسیعی از برنامه ها و روش های آموزشی و محوریت بخشیدن به نقش دانش آموزان، با در نظر گرفتن تفاوتهای فردی و توجه بیشتر به نیازها، علایق و استعدادهای دانش آموزان، می تواند در جهت از بین بردن یاکاهش دادن شکاف آموزشی مفید باشد(مویدنیا، ۱۳۸۴).

این مدارس در جهت  ایجاد محیط یاددهی یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش آموزان پژوهنده طراحی شده است(جلالی،۱۳۸۸). نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس هوشمند، توانمند سازی و ارتقاء یاددهی یادگیری است (ام.پوندوا.ام ویکزیانی[۳] ،۱۳۹۰). دراین مدارس، دانش آموزان متناسب با استعدادها و علایق خود، به یادگیری می پردازند، وتوجه به بارور کردن همه استعدادهای بالقوه دانش آموزان در تمامی فعالیت های آموزش و فوق برنامه به چشم می خورد، وهمچنین محدودیتی در ادامه روند یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموز وجود نخواهد داشت. معلمان در این مدارس به متخصصان توانا تبدیل می شوند که راهنمایی دانش آموزان را در فرآیند یادگیری بر عهده دارند؛ به علاوه آنان در دستیابی دانش آموزان به منابع دانش برای انجام دادن فعالیت های تحقیقات و پژوهش، نقش تسهیل کننده ای خواهند داشت(سازمان آموزش وپرورش استان  تهران، ۱۳۸۶). در حقیقت نقش سنتی معلمان که منبع اصلی دانش و ارائه کنندگان آن شناخته می شدند، به راهنمای دانش آموزان برای خود یادگیری و تسهیل دسترس ایشان به منابع فراوان دانش، تغییر می کند.معلمان به دانش آموزان نشان می دهند که چگونه بیاموزند و چگونه از آموخته های خود در جهت ارتقاء و بهبود کیفیت زندگی خویش استفاده کنند (به نقل از محمودی و همکاران، ۱۳۸۷).روش تدریس در مدارس هوشمند ، راهبرد های یادگیری را ترکیب می کند تا ارتقاء شایستگی های دانش آموزان را ممکن نماید(یونسکو[۴]،۲۰۰۳). تغییرات مهم ناشی از فناوری اطلاعات، منبع تحولات اساسی در کلاس شده است. مهمترین آنها را می توان در این واقعیت دانست که فناوری، دانش آموزان را قادر ساخته است تا به اطلاعات خارج از کلاس دسترسی پیداکنند و این مسئله موجب افزایش انگیزه آنان برای فراگیری شده است .(مشرا [۵]،۲۰۰۵). با بهره گیری از فناوری اطلاعات، معلمان به سهولت به منابع جدید آموزش مورد نیاز خود دست می­یابند و اطلاعات و مواد آموزش کلاس خود را سریع تر و آسان تر تهیه می کنند (لاولس[۶]،۲۰۰۳). کاربرد رایانه در مدرسه به منظور رشد و غنی سازی یادگیری است (اندرسون، ۱۳۷۲). محیط های یادگیری غنی شده با فناوری اثر مثبت را بر روی نگرش دانش آموزان در زمینه انگیزه، و خلاقیت و اهمیت کامپیوتر داشته است(آق ار کالکی ، صفری و حافظی، ۱۳۹۰). طرز نگرش دانش آموزان به نحوه به کارگیری فناوری اطلاعات از عوامل بسیار موثر محسوب می شود؛ به عبارتی دیگر، درک نگرش دانش آموزان به یادگیری الکترونیکی می تواند به ایجاد فضای یادگیری مناسب تری برای آموزش منجر شود(نقوی،۱۳۸۹). واین طرز نگرش مثبت به فناوری باعت خودکارآمدی بهتر در دانش آموزان می شود همان طور که نتایج تحقیق زمانی و سعیدی(۱۳۹۱) با عنوان اثر بخشی پایدار تاثیر استفاده از چند رسانه ای­ها برخودکارآمدی و انگیزش تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان های دولتی شهرستان ایذه انجام گرفته،نشان می دهد که تاثیر مثبت دارد استفاده از چند رسانه­ای ها برخودکارآمدی و انگیزش تحصیلی دارد.

یادگیری برای موفقیت حیاتی است. موفقیت، احساس خودکارآمدی ما به عنوان یک باور توسعه می دهد(ریوکن، هارلند[۷]، ۲۰۰۲).  باورهای خودکارآمدی دانش آموزان نقش انکار ناپذیری در انگیزش تحصیلی،  یادگیری وموفقیت آنها دارد (نصیری، ۱۳۹۰). از جمله زمینه های خودکارآمدی، خودکارآمدی تحصیلی است که دارای پایه های محکم در نظریه  خودکارآمدی می باشد(بندورا[۸]، ۱۹۹۷). خودکارآمدی تحصیلی در واقع اعتقاد افراد است به اینکه آنها می توانند به طور موفقیت آمیزی تکالیف تحصیلی شان را در سطوح معین شده انجام دهند(نصیری، ۱۳۹۰). مفهوم خودکارآمدی از نظریه ی شناختی ـ اجتماعی بندورا مشتق شده و به باورها یا قضاوت های فرد درباره ی توانایی های خود در انجام وظایف و مسؤولیت هایش اشاره دارد. وی خودکارآمدی را عبارت از باورهای و قضاوت های افراد درباره ی توانایی شان در انجام تکالیف خاص در موقعیت خاص می داند(به نقل از توزنده جانی، توکلی زاده و لگزیان، ۱۳۸۹). احساس خودکارآمدی در فرآیند یادگیری نقش بسیار مهمی دارد. خودکارآمدی به باورهای مرتبط می شوند که فراگیران در ارتباط با خود، دشواری تکلیف و پیامدهای حاصل از انجام تکلیف دارند(بندورا،۱۹۹۷). افراد با خودکارآمدی کم،  تفکر بدبینانه درباره ای توانایی های خود دارند، .بنابراین، این افراد در هر موقیعتی که بر اساس نظر آنها از توانایی هایشان فراتر باشد، دوری می کنند. در مقابل افراد با خودکارآمدی بالا، تکالیف سخت را به عنوان چالش هایی که می توانند آنها مسلط شوند، در نظر می گیرند، آنها تکالیف چالش انگیز را انتخاب می کنند، سریع تر حس خودکارآمدیی شان بهبود می یابد و در صورت وجود مشکلات، تلاششان حفظ می شود(به نقل از سروقد، رضایی، معصومی، ۱۳۸۹).

تحقیقات درباره تاثیر مدارس هوشمند بر فرآیند یاددهی یادگیری انجام گرفته است. اما در این تحقیقات به اثر متغیر واسطه­ای پرداخته­ نشده و همچنین به تأثیر این مدارس به خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان نپرداخته­اند. لذا این پژوهش به دنبال مطالعه تأثیر مدارس هوشمند و نقش تعامل نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارتقاء فرآیند یاددهی یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان است.

ضرورت تحقیق:

مهمترین مؤلفه ی نظام آموزش و پرورش، مؤلفه یاددهی- یادگیری است(مهر محمدی،۱۳۷۴). از این رو هر گونه اصلاح یا باز نگری در نظام آموزش و پرورش در درجه اول باید معطوف به فرآیند یاددهی – یادگیری شود(شریعتمداری، ۱۳۷۴). چرا که این مؤلفه نقش اساسی و مستقم در تجربیات یادگیری یادگیرندگان و آنچه در محیط آموزش به وقع می پیوند و یا عملاّ به اجرا گذاشته می شود ایفا می کند(مهر محمدی، ۱۳۷۴). یادگیری به وسیله خودکارآمدی سطح پایین محدود می شود و به وسیله خودکارآمدی سطح بالا افزایش می یابد. خودکارآمدی به عنوان یک عامل شناختی می تواند به افراد کمک کند و مسیر رسیدن به موفقیت آنها در تمام امور به ویژه در امر تحصیل شود. از آنجایی که تاکید اساسی مدارس هوشمند بر ارتقاء فرآیند یاددهی یادگیری می باشد و این که مدارس از دستاورهای مهم توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات در برنامه های آموزش وپرورش می باشد که فوائد و آثار و نتایج آن نه تنها در محیط آموزش تاثیرات خود را خواهد داشت بلکه تحولی نوین همراه با تجارب واقعی محیط زندگی دانش آموزان و فردای آنها خواهد بود اما نگرش دانش آموزان به عنوان یک عنصر مهم در نظام آموزش و پرورش به این تغییرات و فناوری جهت استفاده آنها برای بهبود یاددهی یادگیری یک عامل مهم است. بنابراین این پژوهش می خواهد تاثیر هوشمند سازی مدارس و نقش تعامل نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارتقاء فرآیند یاددهی یادگیری و خودکارآمدی دانش آموزان بررسی کند. از سویی این پژوهش به ارتقاء سطح دانش پایه کمک می کند و یک پشتوانه عملی برای بهترکردن مدارس هوشمند در سطح کشور فراهم  می کند و همچنین این مدارس چون قدمت زیادی در ایران ندارد با انجام این پژوهش­ها می توانیم باعث بالابردن کیفیت بهتر در این مدارس شویم و همچنین معلمان و مدیران مدارس و علاقه مندان به حوزه فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش از نتایج این پژوهش می توانند استفاده کنند.

دف های کلی و جزیی پژوهش:

هدف کلی پژوهش:

تعیین تاثیر هوشمندسازی مدارس و نقش تعامل نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات بر ارتقاء فرآیندیاددهی یادگیری وخودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان

اهداف جزیی پژوهش:

  • تعیین تاثیرهوشمند سازی مدارس بر ارتقاء فرآیند یاددهی یادگیری دانش آموزان
  • تعیین تاثیر هوشمند سازی مدارس بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان
  • تعیین نقش تعامل نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رابطه بین هوشمندسازی مدارس با ارتقاء فرآیند یاددهی یادگیری خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان

فرضیه های پژوهش:

  • بین فرآیندهای یاددهی یادگیری مدارس هوشمند سازی شده و عادی تفاوت وجود دارد.
  • بین خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان مدارس هوشمندسازی شده و عادی تفاوت وجود دارد.
  • نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات در رابطه بین هوشمند سازی مدارس و ارتقاء فرآیند یاددهی یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی تعامل دارد.

متغیرهای پژوهش:

متغیرمستقل: هوشمند سازی مدارس

متغیر وابسته: ارتقاء فرآیند یاددهی یاگیری

متغیر وابسته:  خودکارآمدی تحصیلی

متغیرواسطه: نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها:

هوشمند سازی مدارس: مدرسه هوشمند مدرسه ای است که جهت ایجاد محیط یاددهی یادگیری و بهبود نظام مدیریتی مدرسه و تربیت دانش آموزان پژوهنده طراحی شده است(جلالی، ۱۳۸۸).

مدرسه هوشمند سازمانی آموزشی با موجودیت فیزیکی و حقیقی(نه مجازی)است که در آن دانش آموزان به شکل نوین آموزش می بینند. در مدرسه هوشمند کنترل ومدیریت، مبتنی بر فناوری رایانه وشبکه انجام گرفته، و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی وسیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند می باشد(سازمان آموزش وپرورش تهران، ۱۳۸۴).

تعریف عملیاتی: مدارس هوشمند مدارسی که از اداره آموزش و پرورش مجوز هوشمندسازی گرفته اند.

تعریف مفهومی : فرآیند یاددهی یادگیری

وجود فردی که نسبت به محتوایی آگاهی دارد و قصد دارد این محتوا را به فردی که در ابتدا فاقد آن است، منتقل کند، بدین سبب، میان فرد آگاه نسبت به محتوا و فرد فاقد آن، رابطه ای به قصد اکتساب محتوا توسط فرد نابرخوردار، بر قرار می شود(مهر محمدی، ۱۳۸۷).

تعریف عملیاتی: دراین پژوهش فرآیند یاددهی یادگیری عبارت از نمره­ای است که آزمودنی ها در پرسشنامه محقق ساخته فرآیندیاددهی یادگیری به دست می آورند.

تعریف مفهومی: خودکارآمدی تحصیلی

خودکارآمدی تحصیلی به اعتماد به نفس دانش آموزان در توانایی شان برای تسلط یافتن به تکالیف و مهارت های جدید که اغلب در یک حوزه تحصیلی خاص از قبیل ریاضی می باشد. اشاره دارد(میدگلی و همکاران ۱۹۹۸، پارجاس و میلر ۱۹۹۴).

تعریف عملیاتی:

دراین پژوهش خودکارآمدی تحصیلی عبارت از نمره­ای است که آزمودنی ها در پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی( مورگان و جینکز(۱۹۹۵[۹] ) به دست می آورند.

تعریف مفهومی نگرش:

نگرش عبارت است از یک حالت عاطفی مثبت و منفی نسبت به یک موضوع در اینجا نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات مد نظر است(کریمی، ۱۳۸۷).

تعریف عملیاتی:

در این پروهش نگرش به فناوری عبارت از نمره­ای است که آزمودنی ها از پرسشنامه نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات(کریستینس و کتزک[۱۰](۱۹۹۷) به دست می آورند.

تعداد صفحه :۱۴۵

قیمت :۳۷۵۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت ، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت  [email protected]