Get a site

پایان نامه بررسی عناصر طبیعت در خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی گنجوی

پایان نامه رشته : زبان و ادبیات فارسی

عنوان : بررسی عناصر طبیعت در خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی گنجوی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

دانشکده: علوم انسانی

گروه آزموشی زبان و ادبیات فارسی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد”M.A”

رشته: زبان و ادبیات فارسی

عنوان:

بررسی عناصر طبیعت در خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی گنجوی

استاد  راهنما:

دکتر حسین اسکندری

استاد  مشاور:

    دکتر سید حسن سید ترابی

فهرست مطالب
عنوان                                                                                                        صفحه

چکیده ۱
فصل اول: کلیات
۱-۱ مقدمه. ۳
۱-۲  بیان مسأله. ۴
۱-۳ سوالات تحقیق. ۴
۱-۴ اهمیت و ضرورت تحقیق. ۴
۱-۵ پیشینۀ تحقیق. ۵
۱- ۶ اهداف تحقیق. ۵
۱- ۷ فرضیه های تحقیق. ۵
۱- ۸ حدود و قلمرو تحقیق. ۵
فصل دوم:بنیاد نظری
۲-۱ تعریف لغوی شعر. ۷
۲-۲ تعاریف قدما درباره ی شعر. ۷
۲-۳ تعاریف جدید درباره ی شعر. ۸
۲-۴ معروفترین قالبهای شعر سنتی: ۸
۲-۵ سیر کاربرد قالبهای شعری در برخی از دوره های سبکی تا قرن ششم: ۹
۲-۶ سبک شعر و انواع آن در زبان فارسی ۱۱
۲-۶-۱ سبک خراسانی ۱۲
۲-۶-۲ سبک آذربایجانی ۱۳
۲-۷ انواع ادبی و سابقه ی آن در شعر فارسی ۱۴
۲-۷-۱ تعریف لغوی و اصطلاحی ادب غنائی: ۱۶
۲-۷-۱-۱ مضامین و قالبهای شعر غنائی فارسی ۱۶
۲-۸ کاربرد عناصر طبیعت در سبکهای شعر فارسی تا سدهی ششم هجری ۱۸
۲-۸-۱ تقسیم بندی طبیعت ۲۰
۲-۹ تصویر. ۲۱
۲-۹-۱ تعریف لغوی تصویر (ایماژ) ۲۱
۲-۹-۲ تعریف معنایی تصویر. ۲۱
۲-۱۰ ابزارهای تصویر گرایی از دیدگاه ادبی ۲۲
۲-۱۰-۱ صنایع معنوی ۲۲
۲-۱۰-۱-۱ تشبیه. ۲۲
۲-۱۰-۱-۲ حقیقت و مجاز. ۲۳
۲-۱۰-۱-۳ علاقه مجاز مرسل و استعاره ۲۴
۲-۱۰-۱-۴ کنایه. ۲۴
فصل سوم: احوال و آثار حکیم نظامی
۳ ـ ۱ شرح احوال حکیم نظامی ۲۶
۳ ـ ۲ شخصیت حکیم نظامی ۲۷
۳ ـ ۳ آثار حکیم نظامی ۲۷
۳ ـ ۳ ـ ۱ مخزن‌الاسرار. ۲۸
۳ ـ ۳ ـ ۲ خسرو و شیرین ۲۸
۳ ـ ۳ ـ ۳ لیلی و مجنون. ۲۹
۳ ـ ۳ ـ ۴ هفت‌پیکر. ۲۹
۳ ـ ۳ ـ ۵ اسکندرنامه. ۳۰
۳ ـ ۴ سبک حکیم نظامی ۳۰
۳ ـ ۵ وصف طبیعت در شعر حکیم نظامی ۳۱
فصل چهارم: بررسی عناصر طبیعت در خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی
۴ ـ بررسی عناصر طبیعت در خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی ۳۴
۴-۱طبیعت زمینی ۳۴
۴ – ۱ -۱ آب ۳۴
۴ ـ ۱ ـ ۱ ـ ۱استفاده از عنصر آب در ساخت تشبیه. ۳۴
۴ -۱- ۱ – ۲ استفاده از عنصر آب در ساخت استعاره ۳۹
۴ ـ ۱-۱ ـ ۳ استفاده از عنصر آب در ساخت مجاز. ۴۳
۴ ـ ۱ ـ ۱ ـ ۴ استفاده از عنصر آب در ساخت کنایه. ۴۴
۴ ـ ۱ ـ ۱ ـ ۵  استفاده از عنصر آب در معنای حقیقی ۴۵
۴-۱-۲ آتش. ۴۷
۴-۱-۲-۱ استفاده از عنصر آتش در ساخت تشبیه. ۴۷
۴ ـ۱- ۲ ـ ۲ استفاده از عنصر آتش در ساخت استعاره ۴۹
۴ ـ۱ ـ ۲ ـ ۳ استفاده از عنصر آتش در ساخت مجاز. ۵۱
۴ ـ۱ ـ ۲ ـ ۴استفاده از عنصر آتش در ساخت کنایه. ۵۱
۴ ـ۱ ـ ۲ ـ ۵استفاده از عنصر آتش در معنای حقیقی ۵۱
۴ ـ۱ـ ۳ باد. ۵۲
۴ ـ۱ـ ۳ ـ ۱ استفاده از عنصر باد در ساخت تشبیه. ۵۲
۴ ـ ۱-۳ ـ ۲ استفاده از عنصر باد در ساخت استعاره ۵۴
۴ ـ ۱-۳ ـ ۳ استفاده از عنصر باد در ساخت مجاز. ۵۴
۴ ـ۱ـ ۳ ـ ۴استفاده از عنصر باد در ساخت کنایه. ۵۵
۴ ـ۱ـ ۳ ـ ۵استفاده از عنصر باد در معنای حقیقی ۵۵
۴ ـ۱ـ ۴ خاک ۵۶
۴ـ۱ـ ۴ ـ ۱استفاده از عنصر خاک و زمین در ساخت تشبیه. ۵۶
۴ ـ۱ـ ۴ ـ ۲ استفاده از عنصر خاک و زمین در ساخت استعاره ۵۶
۴ ـ۱ـ ۴ ـ ۳ استفاده از عنصر خاک و زمین  در ساخت مجاز. ۵۹
۴ ـ۱ـ ۴ ـ ۴ استفاده از عنصر خاک و زمین در ساخت کنایه. ۶۱
۴ ـ۱ـ ۴ ـ ۵ استفاده از عنصر خاک  و زمین در معنای حقیقی ۶۱
۴ ـ۱ـ ۵ کوه، دشت و صحرا ۶۳
۴ ـ۱ـ ۵ ـ ۱ استفاده از عنصر کوه، دشت و صحرادر ساخت تشبیه. ۶۳
۴ -۱- ۵ – ۲ استفاده از عنصر کوه،دشت و صحرادر ساخت استعاره ۶۵
۴ ـ۱ـ ۵ ـ ۳ استفاده از عنصر کوه، دشت و صحرا در ساخت مجاز. ۶۶
۴ -۱- ۵ -۴ استفاده از عنصر کوه، دشت و صحرادر ساخت کنایه. ۶۷
۴ ـ۱ـ۵ ـ ۵  استفاده از عنصر کوه، دشت و صحرا در معنای حقیقی ۶۷
۴ ـ۱ـ ۶ زمان. ۶۸
۴ ـ۱- ۶ ـ ۱ استفاده از عنصر زمان در ساخت تشبیه. ۶۹
۴ ـ۱ـ۶ ـ ۲ استفاده از عنصر زمان در ساخت استعاره ۷۱
۴ ـ ۶ ـ ۳ استفاده از عنصر زمان در ساخت مجاز. ۷۲
۴ ـ۱ـ۶ ـ ۴ استفاده از عنصر زمان در ساخت کنایه. ۷۴
۴ ـ۱- ۶ ـ ۵ استفاده از عنصر زمان در معنای حقیقی ۷۴
۴ ـ۱ـ ۷ ـ سنگ و انواع قیمتی آن. ۷۸
۴ ـ ۱ـ۷ ـ ۱ ـ استفاده از عنصر سنگ و انواع قیمتی آن و صدف در ساخت تشبیه. ۷۸
۴ ـ۱ـ ۷ ـ ۲ ـ استفاده از عنصر سنگ و انواع قیمتی آن و صدف در ساخت استعاره ۸۱
۴ ـ۱ـ ۷ ـ ۳ ـ استفاده از عنصر سنگ و انواع قیمتی آن و صدف در ساخت مجاز. ۸۵
۴ ـ۱ـ ۷ ـ ۴ ـ استفاده از عنصر سنگ و انواع قیمتی آن و صدف در ساخت کنایه. ۸۶
۴ ـ۱ـ ۷ ـ ۵ ـ استفاده از عنصر سنگ و انواع قیمتی آن در معنای حقیقی ۸۷
۴ ـ۱ـ ۸ـ درخت ۸۹
۴ ـ۱ـ ۸ ـ ۱ ـ استفاده از عنصر درختان و باغ در ساخت تشبیه. ۸۹
۴ ـ۱ـ ۸ ـ ۲ ـ استفاده از عنصر درختان و باغ در ساخت استعاره ۹۲
۴ ـ۱ـ ۸ ـ ۳ ـ استفاده از عنصر درختان و باغ در ساخت مجاز. ۹۵
۴ ـ۱ـ ۸ ـ ۴ ـ استفاده از عنصر درختان و باغ در ساخت کنایه. ۹۶
۴ ـ۱ـ ۸ ـ ۵ ـ ۱ ـ استفاده از عنصر درختان و باغ در معنای حقیقی ۹۶
۴ ـ۱ـ ۹ ـ گلها و رستنیهای دیگر. ۹۷
۴ ـ۱ـ ۹ ـ ۱ ـ استفاده از عنصر گلها و رستنی‌ها در ساخت تشبیه. ۹۷
۴ ـ۱ـ ۹ ـ ۲ ـ استفاده از عنصر گلها و رستنیها در ساخت استعاره ۱۰۳
۴ ـ۱ـ ۹ ـ ۳ ـ استفاده از عنصر گلها و رستنیها در ساخت مجاز. ۱۰۹
۴ ـ۱ـ۹ ـ ۴ ـ استفاده از عنصر گلها و رستنیها در ساخت کنایه. ۱۱۲
۴ ـ۱ـ ۹ ـ ۵ ـ استفاده از عنصر گلها و رستنیها در معنای حقیقی ۱۱۳
۴ ـ۱ـ ۱۰ ـ میوه‌ها ۱۱۳
۴ ـ۱ـ ۱۰ ـ ۱ ـ استفاده از عنصر میوه در ساخت تشبیه. ۱۱۴
۴ ـ۱ـ ۱۰ ـ ۲ ـ استفاده از عنصر میوه در ساخت استعاره ۱۱۶
۴ ـ۱ـ ۱۰ ـ ۳ ـ استفاده از عنصر میوه در ساخت مجاز. ۱۱۸
۴ ـ۱ـ ۱۰ ـ ۴ ـ استفاده از عنصر میوه در معنای حقیقی ۱۱۸
۴ ـ۱ـ ۱۱ ـ حیوانات ۱۱۸
۴ ـ۱ـ ۱۱ ـ ۱ ـ استفاده از عنصر حیوانات در ساخت تشبیه. ۱۱۸
۴ ـ۱ـ ۱۱ ـ ۲ ـ استفاده از عنصر حیوانات در ساخت استعاره ۱۲۳
۴ ـ۱ـ ۱۱ ـ ۳ ـ استفاده از عنصر حیوانات در ساخت مجاز. ۱۲۵
۴ ـ۱ـ ۱۱ ـ ۴ ـ استفاده از عنصر حیوانات در ساخت کنایه. ۱۲۶
۴ ـ۱ـ ۱۱ ـ ۵ ـ استفاده از عنصر حیوانات در معنای حقیقی ۱۲۷
۴ ـ۱ـ ۱۲ ـ پرندگان و حشرات ۱۲۹
۴ ـ ۱ ـ ۱۲ ـ۱ـ استفاده از عنصر پرندگان و حشرات در ساخت تشبیه. ۱۲۹
۴ ـ۱ـ ۱۲ ـ ۲ ـ استفاده از عنصر پرندگان و حشرات در ساخت استعاره ۱۳۴
۴ ـ۱ـ ۱۲ ـ ۳ ـ استفاده از عنصر پرندگان و حشرات در ساخت مجاز. ۱۳۶
۴ ـ۱ـ ۱۲ ـ ۴ ـ استفاده از عنصر پرندگان و حشرات در ساخت کنایه. ۱۳۷
۴ ـ۱ـ ۱۲ ـ ۵ ـ استفاده از عنصر پرندگان و حشرات در معنای حقیقی ۱۳۷
۴ ـ ۲ ـ طبیعت فلکی ۱۳۸
۴ ـ ۲ ـ ۱ ـ عناصر فلکی ۱۳۸
۴ ـ ۲ ـ ۱ ـ ۱ ـ استفاده از عناصر فلکی در ساخت تشبیه. ۱۳۸
۴ ـ ۲ ـ ۱ ـ ۲ ـ استفاده از عناصر فلکی در ساخت استعاره ۱۴۴
۴ ـ ۲ ـ ۱ ـ ۳ ـ استفاده از عناصر فلکی در ساخت مجاز. ۱۴۹
۴ ـ ۲ ـ ۱ ـ ۴ ـ استفاده از عناصر فلکی در ساخت کنایه. ۱۵۲
۴ ـ ۲ ـ ۱ ـ ۵ ـ استفاده از عناصر فلکی در معنای حقیقی ۱۵۳
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات
نتیجه گیری و پیشنهادات ۱۵۵
منابع. ۱۶۱

فهرست جداول
عنوان                                                                                                                                 صفحه
جدول ۱ : میزان فراوانی عناصر طبیعت در دو اثر خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی ۱۵۶
جدول۲- میزان فراوانی عناصر زمینی بی جان در دو اثر خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی ۱۵۷
جدول ۳ : میزان فراوانی عناصر زمینی جاندار در دو اثر خسرو و شیرین و لیلی و مجنون. ۱۵۸
جدول ۴ : میزان فراوانی عناصر فلکی در دو اثر خسرو و شیرین و لیلی و مجنون. ۱۵۸
جدول۵: میزان فراوانی کاربرد عناصر طبیعت در معنای غیر حقیقی و حقیقی در دو اثر خسرو و شیرین و لیلی و مجنون  ۱۵۹
جدول۶: میزان فراوانی کاربرد عناصر طبیعت در معنای غیر حقیقی در چهار ساخت (تشبیه، استعاره، مجاز، کنایه) در دو اثر خسرو و شیرین و لیلی و مجنون. ۱۶۰
عنوان                                                                                                                          صفحه 
نمودار ۱- درصد فراوانی طبیعت در دو اثر خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی ۱۵۶
نمودار ۲- درصد فراوانی عناصر زمینی بی جان دو اثر خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی ۱۵۷
نمودار ۳- درصد  فراوانی عناصر زمینی جاندار در دو اثر خسرو و شیرین و لیلی و مجنون نظامی ۱۵۸
نمودار۴- درصد فراوانی کاربرد عناصر طبیعت در معنای غیر حقیقی وحقیقی در دو اثر خسرو و شیرین و لیلی و مجنون  ۱۵۹
نمودار۵: درصد فراوانی کاربرد عناصر طبیعت در معنای غیر حقیقی در چهار ساخت (تشبیه، استعاره، مجاز، کنایه) در دو اثر خسرو و شیرین و لیلی و مجنون   ۱۶۰

    چکیده

طبیعت به عنوان یکی از بهترین عناصر تصویر‌ساز همواره مورد توجه هنرمندان و شاعران بوده ،اگر چه شیوۀ استفاده ازآن در دوره های مختلف با هم تفاوت داشته است ، ارتباطی که شاعران با طبیعت اطراف خود برقرار می کنند تصاویری که نشان دهندۀ هنر شاعر است را موجب می شود ، نظامی نیز یکی از شاعرانی است که طبیعت جزء مهم­ترین عناصر تصویرساز در شعر اوست، وی از عناصرطبیعت در اشعار خود، برای هر چه زیباتر ساختن کلام و بیان اندیشه­­های خود به خواننده، استفاده می کند و به وسیله آن تصاویری را که عموم مردم هر روزه با آن روبرو هستند اما توجهی به آن ندارند، با هنر تصویر آفرینی خود خلق می کند و به این شیوه ذهن مخاطبان را با تصاویر نو و بکر خود آشنا می سازد. در این پایان نامه ، طبیعت و عناصرآن و کاربردهای شاعرانه که در بیان اندیشه و تصویرآفرینی(صورخیال) در دو مثنوی خسرو و شیرین و لیلی و مجنون بررسی شده است. نتیجه آن­که نظامی ازعناصر طبیعت بیشتر در معنای غیر حقیقی نسبت به معنای حقیقی بهره برده و در اشعارش به عناصر زمینی بیشتر از عناصر فلکی نظر داشته و از آنها استفاده کرده است، و در این میان پرکاربردترین صنعت در ساخت صورخیال و تصویرآفرینی شاعر تشبیه است.
کلید واژه ­ها : طبیعت، نظامی، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، صورخیال
 

مقدمه

پیوند بین انسان و طبیعت ارتباطی جاودانی و ناگسستنی است؛ این ارتباط سبب شده تا شاعران نیز بیش از هر چیز دیگر از آن الهام گرفته و سروده­های خود را به تصویرهای رنگارنگ طبیعت مزیّن و مخاطبانِ اشعارِ خود را به گشت و گذار در این تصاویر زیبا دعوت کنند. نگاهی هرچند گذرا به اشعار شاعران پارسی زبان در نخستین ادوار شعر فارسی، بیانگر میزان توجه این گویندگان به طبیعت است. البته این امر چیزی نیست که محدود به آن دوره باشد و آثار آن را در همه­ی دوران حیات ادبی این سرزمین به خوبی می­توان شاهد بود چنانکه در تمام قالب­های شعریِ شعرای قرن ششم با انواع مضامین دیده می­شود. نظامی نیز یکی از شاعرانی است که از وصف های طبیعت برای هرچه زیباتر شدن کلامش و انتقال معنا به مخاطب بهره­ی فراوانی برده است و با آوردن مظاهر گوناگون آن همچون گل­ها، درختان و انواع میوه­ها و حیوانات و. تصاویر بکر و زیبا را پیش روی خواننده­ی آثار خود قرار می­دهد که با گذر زمان هیچ گاه دچار کهنگی و فرسودگی نخواهد شد. در این پایان ­نامه ابتدا عناصر طبیعت از دو منظومه­ی خسرو و شیرین و لیلی و مجنون استخراج شده و پس از تقسیم ­بندی به کاربرد­های این عناصر توسط نظامی پرداخته شده است.شایان ذکر است که عناصر طبیعی این دو منظومه در کنار هم مورد بررسی قرار گرفته و با یکدیگر مقایسه نشده است؛ این پایان ­نامه در پنج فصل به شرح زیر تدوین گردیده است:
فصل اول : با عنوان کلیات تحقیق و فصل دوم : دربارۀ بنیاد نظری پایان ­نامه که شامل تعاریف مباحث اساسی و بنیادی است. فصل سوم : معرفی احوال، آثار و سبک نظامی و فصل چهارم : در این فصل عناصر و تصاویر موجود در دو اثر (خسرو وشیرین و لیلی و مجنون) که نظامی به­طور کلی از طبیعت گرفته است استخراج و کاربرد شاعر از طبیعت و عناصر آن که برای القاء مفاهیم و مقاصد خود و هم­چنین تصویر آفرینی استفاده کرده ، مورد بررسی و تحلیل و تجزیه قرار گرفته است. فصل پنجم : این فصل شامل نتیجه گیری، جداول و نمودارهاست.
در این پایان ­نامه از کتاب خسرو وشیرین و لیلی و مجنون به تصحیح حسن وحید دستگردی استفاده شده است.  تعدادی از ابیات به عنوان شاهد مثال آورده شده و بقیه‌ی آنها برای پرهیز از حجیم شدن پایان‌نامه در آخر هر بخش ارجاع داده خواهد شد و در قسمت ارجاعات به جای خسرو و شیرین از حرف اختصاری (خ) و به جای لیلی و مجنون از حرف اختصاری (ل) استفاده شده است.در قسمت ارجاع تشبیهات ، چون بیشتر تشبیهات از نوع گسترده هستند برای کوتاه شدن ارجاعات این نوع تشبیه بدون ذکر نام و ففط مشبه به آنها ذکر شده و تشبیهات مرکّب، بلیغ اضافی، مضمر و تفضیل با ذکر نام و مشبه به ذکر شده است.

۱-۲  بیان مسأله

طبیعت از گذشته تا به حال مورد توجه هنرمندان از جمله شاعران بوده است، زیرا اولین چیزی که هرانسان در زندگی خود درک کرده و خود را در آن می­بیند طبیعت است.البته نگاه هر شخص به طبیعت نسبت به شخص دیگر متفاوت است،چه بسا افراد عادی هر روزه از کنار عناصر طبیعت می­گذرند اما به آن توجه نمی­ کنند اما یک هنرمند یا شاعر به هرکدام از این عناصر با دیدی هنرمندانه می­نگرد و از آن­ها تصاویری بکر و زیبا خلق می­ کند.یکی از این هنرمندان نظامی گنجوی است، که وصف طبیعت یکی از ویژگی­های شعر اوست. این پایان ­نامه سعی بر آن دارد که انواع عناصر طبیعت مورد استفادۀ نظامی در دو اثر خسرو و شیرین و لیلی و مجنون را بررسی کند و پر بسامدترینِ این عناصر را در این دو منظومه نشان دهد، و نقش عناصر طبیعت در صور خیالِ شاعر را و پرکاربردترین آن را مشخص نماید.
روش گردآوری اطلاعات پایان ­نامه، کتابخانه­ای و روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است. روش تجزیه و تحلیل بدین صورت است، ابتدا تمام ابیاتی که در برگیرنده­ی عناصر طبیعت در دو منظومه است استخراج شده ، سپس با توجه به سؤالات مطرح شده، هر یک از ابیات، مورد بررسی قرار گرفته است.

۱-۳ سوالات تحقیق

پرسش اصلی این تحقیق آن است که :
طبیعت در مثنوی­های خسرو و شیرین و لیلی و مجنون چه نقشی ایفا می­ کند؟
و پرسش­های دیگر تحقیق عبارتند از :
۱- نظامی در خسرو و شیرین و لیلی و مجنون از چه عناصر طبیعی استفاده کرده است؟
۲- پرکاربردترین عناصر طبیعت در دو مثنوی نظامی کدامند؟
۳- شاعر از عناصر طبیعت در کدام ساخت صور­خیال بهرۀ بیشتری برده است؟

۱-۴ اهمیت و ضرورت تحقیق

با توجه به اینکه تا کنون تحقیق جامع و کاملی که تمام عناصر طبیعت را در دو مثنوی خسرو وشیرین و لیلی و مجنون مورد بررسی قرار نداده است؛ این پایان ­نامه و نتایجی که به دست خواهد آمد، مورد توجه خواهد بود.

۱-۵ پیشینۀ تحقیق

کتاب­ها و مقالات مطالعه شده نشان می­دهد که دربارۀ عناصر طبیعت در خمسۀ نظامی صورت گرفته است.که می­توان به این آثار اشاره کرد:
۱ -آقای دکتر مظاهر نیکخواه در فصلنامه ادبیات فارسی (علمی-پژوهشی) پاییز و زمستان ۱۳۸۸ به تحریر مقاله ای تحت عنوان تناسب تصاویر طلوع و غروب با موضوع حکایت در آثار نظامی گنجوی پرداخته است که در آن به تصویرسازی هایی که نظامی درباره طلوع و غروب کرده است با آوردن شواهدی از آنها اشاره می کند.
۲-تصاویر خیال در خسرو و شیرین نظامی نوشته دکتر محمد جاویدی صبّاغیان که در کتاب مجموعه مقالات همایش نظامی توسط دکتر ثروت آورده شده است ، با بیانی اجمالی به بررسی انواع تصاویر خیال در منظومه خسرو وشیرین نظامی پرداخته که یکی از آن ها تصویر مظاهر طبیعت است.
۳- دکتر بهروز ثروتیان نیز در کتاب اندیشه های نظامی گنجوی به توصیفات و تصویرسازی در اشعار نظامی پرداخته است.

۱- ۶ اهداف تحقیق

۱– مشخص کردن مهارت نظامی در استفاده از عناصر دنیای واقعی برای بیان مفاهیم و مقاصدش و هم­چنین زیبایی آفرینی
۲- آشکار کردن عناصر مهم تشکیل دهندۀ صور خیالِ شاعر

۱- ۷ فرضیه ­های تحقیق

۱- نظامی از طبیعت برای زیباسازی اشعارش و القاء معنا و مفهوم به مخاطب استفاده کرده است.
۲– نظامی به طور چشمگیری در سرودن مثنوی های خود ازهمۀ عناصر طبیعت بهره گرفته است.
۳-پرکاربردترین عنصر طبیعت در توصیفات نظامی گلها و درختان هستند.
۴- تشبیه پر کاربردترین صنعت توصیف شاعر در تصویرگرایی است.

۱- ۸ حدود و قلمرو تحقیق

حدود و قلمرو این تحقیق، بررسی عناصر طبیعت در دو منظومۀ خسرو وشیرین و لیلی و مجنون نظامی است.
تعداد صفحه : ۱۸۹
قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        *       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.