Get a site

پایان نامه :بررسی فقهی و حقوقی اسباب سقوط قصاص نفس و عضو با تائید بر قانون مجازات اسلامی جدید

پایان نامه رشته :فقه

گرایش :فقه و مبانی حقوق

عنوان : بررسی فقهی و حقوقی اسباب سقوط قصاص نفس و عضو با تائید بر قانون مجازات اسلامی جدید

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد دامغان

دانشکده حقوق

 

پایان نامه برای  دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

گرایش فقه و مبانی حقوق

عنوان:

بررسی فقهی و حقوقی اسباب سقوط قصاص نفس و عضو با تائید بر قانون مجازات اسلامی جدید

 

استاد راهنما:

دکتــــر مرتضی براتی

سال تحصیلی ۱۳۹۳

 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                         صفحه
چکیده۱
فصل اول ( کلیات تحقیق )
۱-۱ مقدمه.۳
۱-۲ بیان مساله۴
۱-۳ اهمیت موضوع تحقیق.۵
۱-۴ تعریف عملیاتی پژوهش۵
۱-۵ اهداف کلی تحقیق ۶
۱-۶ سؤالات تحقیق۶
۱-۷  فرضیه ‏های تحقیق.۶
۱-۸ تعریف واژه‏ها و اصطلاحات فنی و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی).۷
۱-۱-۸ قصاص۷
۱-۹ جامعه آماری، روش نمونه‏گیری و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان).۸
فصل دوم ( ادبیات پژوهش )
۲-۱ ادبیات پژوهش.۱۰
۲-۲ گفتار اول۱۱
۱-۲-۲ تعریف قصاص .۱۱
۲-۳ ماهیت قصاص ،حق یاحکم.۱۲
۲-۴ شرایط عمومی قصاص .۱۵
۱-تساوی در عقل۱۵
۲- فقدان رابطه پدری۱۶
۳- مهدورالدم نبودن مقتول۱۷
۴–مساوات در کفر و دین۱۸
۵- وجود شرایط تکلیف۱۸
۲-۵  شرایط اختصاصی قصاص عضو.۱۸
۱- تساوی در اصلی بودن اعضاء۱۸
۲-  تساوی در محل عضو مجروح یا مقطوع۱۸
۳- قصاص موجب تلف جانی یا عضو دیگر او نشود۱۹
۴-  تساوی اعضا در سالم بودن۱۹
۵-  قصاص بیشتر از اندازه جنایت نباشد.۱۹
۶-تساوی قصاص اعضا بین زن و مرد.۱۹
گفتار دوم ۱۹
۱-۲-۵ شرایط اضافی لازم برای قصاص عضو۱۹
۲-۲-۵ شرایط اجرای قصاص.۲۰
۳-۲-۵ سقوط قصاص ( موارد سقوط قصاص)۲۳
۱ – گذشت صاحب حق ۲۳
۲ – مطالبه دیه۲۳
۳-. گذشت مقتول ۲۳
۴- فوت قاتل ۲۴
۵- فرارقاتل۲۴
۲-۶ شرایط مشترک بین قصاص نفس و عضو۲۴
۱-  تساوی در اصلی بودن اعضاء۲۴
۲-   تساوی در محل عضو مجروح یا مقطوع۲۵
۳-   قصاص موجب تلف جانی یا عضو دیگر او نشود.۲۵
۴-   تساوی اعضا در سالم بودن.۲۵
۶-   تساوی قصاص اعضا بین زن و مرد.۲۵
۲-۷ گفتار سوم۲۶
۱-۲-۷ جرم و اقسام آن ۲۶
۲-۲-۷ مفهوم مجازات.۲۸
۳-۲-۷طبقه بندی مجازات.۲۹
۲-۸نگرشی جدید بر قانون دیات – سیر تاریخی پیدایش نظام دیات۳۲
الف: در مجموعه قوانین حمورابی ۳۲
ب: در حقوق روم .۳۲
ج: در حقوق آنگلوساکسون ۳۳
د: در حقوق عصر جاهلیت۳۳
۳-۱-۸ نظام دیات در دین اسلام ۳۴
الف: تشریع نظام دیات به نحو قضیه حقیقیه ۳۵
ب: بررسی ماهیت حقوقی نظام دیات ۳۵
فصل سوم  ( حق قصاص و قلمرو اختیارات اولیای دم  )
۳-۱ مقدمه.۴۵
۳-۲ مبحث اول : واژه شناسی ۴۶
الف )  واژه شناسی قصاص ۴۶
۳-۳ مبحث دوم : حق قصاص ۴۷
گفتار اول: مفهوم و ویژگیهای حق قصاص۴۷
الف) مفهوم حق.۴۷
ب) فرق حکم و حق.۴۹
ج) ماهیت قصاص.۵۲
د) پیشینه قصاص.۵۲
۳-۴ گفتار دوم : قصاص حق  مجموعه ای است یا انحلالی.۵۳
۳-۱-۴ مبحث اول.۵۴
۳-۲-۴ مبحث دوم.۵۶
۳-۳-۴ تمسک به روایات .۶۰
گفتار دوم: صاحبان حق قصاص (اولیاى دم).۶۱
الف) اولیاى دم چه کسانى هستند۶۱
ب) چگونگى برخوردارى و اعمال حق قصاص توسط ورثه.۶۴
ج) حق قصاص در صورت وحدت قاتل و تعدد مقتول۶۷
د) حق قصاص در صورت وحدت مقتول و تعدّد قاتل.۷۱
۳-۵ اجماع محصّل و منقول۷۱
۳-۱-۵ روایات مستفیضه.۷۱
۳-۶ مبحث دوم  : استیفای قصاص در صورت تعدد اولیای دم.۷۴
۳-۱-۶ درآمد.۷۴
۳-۲-۶ گفتار اول.۷۵
۳-۳-۶ استقلال هرکدام از ورثه در استیفای قصاص.۷۵
۳-۷ گفتار دوم.۷۷
۳-۱-۷ تحقیق در مسأله.۷۸
۳-۸ مبحث دوم :  محدوده مسئولیت جزایی اطفال.۸۲
گفتار اول:   مسئولیت کیفری اطفال و تقسیمات آن.۸۲
الف: طفل کیست۸۳
ب: محدوده مسئولیت اطفال چیست۸۴
ج: مسئولیت کیفری اطفال از نظر قانونی۸۴
۳-۹ محدوده سنی مسئولیت کیفری اطفال.۸۵
الف: محدوده سنی مسئولیت کیفری اطفال از نظر جرم شناسی.۸۵
۳-۱۰ گفتار دوم: سقط جنین۸۶
الف) مفهوم لغوی و حقوقی سقط جنین۸۶

  • مفهوم۸۶
  • سقط جنین در لغت۸۷
  • سقط جنین در حقوقی۸۷
  • مفهوم سقط جنین در قوانین ایران۸۷

ب) عناصر مادی و معنوی سقط جنین.۸۸
۱)  عنصر مادی سقط جنین.۸۸
۲) عنصر روانی در سقط جنین.۹۰
ج) مجازات کیفری سقط جنین در قوانین حقوقی ایران۹۰
ح) قصاص سقط جنین در قانون مجازات ایران و تعارض آن با ماده ۹۱ قانون تعزیرات۹۱
۳-۱۱ مبحث سوم۹۴
گفتار اول : مفهوم عقل و جنون و اقسام آن ۹۴
الف) مفهوم عقل۹۴
۳-۱۲ گفتار دوم: قتل عمدو احکام آن درحقوق ایران.۱۰۲
الف) قتل عمد بدون قصاص.۱۰۲
ب) قتل با اعتقاد مهدور الدم بودن مقتول .۱۰۳
ج) قتل در فراش ۱۰۳
د) قتل دیوانه توسط عاقل .۱۰۴
هـ) قتل در مقام دفاع ۱۰۵
۳-۱۳ گفتار سوم : قصاص مادر در قبال فرزند و ادله آن۱۰۶
الف)قتل فرزند توسط مادر در حقوق ایران.۱۰۶
ب) ادله ممنوعیت قصاص مادر در صورت قتل فرزند۱۰۸
ج) ادله ممنوعیت قصاص پدر در صورت قتل فرزند۱۱۰
۳-۱۴ گفتار چهارم  : قصاص پدر در قبال فرزند و ادله آن.۱۱۳
الف) عدم قصاص پدر به قتل فرزند در فقه شیعه ۱۱۳
ب) – عدم قصاص پدر به قتل فرزند در فقه عامه.۱۱۵
۳-۱۵ گفتار پنجم  : تساوی در دین در قصاص نفس ۱۱۶
الف) کشتن مسلمان توسط مسلمان.۱۱۷
ب) کشتن مسلمان توسط کافر کتابی ۱۱۷
ت) کشتن مسلمان توسط کافر غیر کتابی .۱۱۸
ث) کشتن مسلمان توسط مرتد۱۱۸
ج) کشتن مرتد توسط مسلمان ۱۱۸
ح) کشتن کافر کتابی توسط مسلمان .۱۱۸
خ) کشتن کافر غیر کتابی توسط مسلمان.۱۱۹
چ) کشتن مرتد توسط کافر کتابی .۱۲۰
د) کشتن مرتد توسط کافر غیرکتابی۱۲۰
ذ) کشتن کافر غیر کتابی توسط مرتد.۱۲۱
ر) کشتن مرتد توسط مرتد.۱۲۱
ز) کشتن کافر کتابی توسط غیر کتابی .۱۲۱
س) کشتن کافر غیر کتابی توسط کافر کتابی۱۲۱
ش) کشتن کافر کتابی توسط کافر کتابی۱۲۱
۳-۱۶ مبحث چهارم: قصاص‌ مسلمان‌ در مقابل‌ کافر .۱۱۲۲
گفتار‌ اول‌: فقه‌ امامیه‌ .۱۲۲
گفتار دوم‌: جنایت‌ بر نفس‌ ۱۲۳
فصل چهارم ( شرایط معتبر در قصاص عضو )
۴-۱ مقدمه ۱۳۵
۴-۲ مبحث اول:  شرایط اجرای قصاص.۱۳۶
۴-۱-۲ گفتار اول.۱۳۶
۴-۳ مبحث دوم: بررسی پیوند و بی حس کردن اعضا در قصاص عضو.۱۳۷
۴-۱-۳ گفتار اول : حکم بی حس کردن اعضاء هنگام اجرای کیفرهای جسمانی.۱۳۷
۴-۲-۳ مساله نخست: بی حس کردن اعضا هنگام اجرای حد یا تعزیر.۱۳۸
۴-۲-۴ تقریب اول، استدلال به آیات حدود۱۳۸
۴-۲-۵ تقریب دوم، استدلال به روایات۱۴۰
۴-۲-۶ تقریب سوم، استشهاد به آراء فقها.۱۴۱
۴-۴ گفتار دوم : بررسی پیوند اعضا در قصاص۱۴۳
۴-۱-۴ ویژگی های پیوند عضو پس از قصاص۱۴۴
۴-۵ گفتارسوم: پیوند عضو قطع شده چه تاثیری بر حکم قصاص دارد .۱۴۵
۴-۱-۵ مبحث سوم: قصاص مجدد در اعضا.۱۵۵
۴-۲-۵  بررسی مسئله از منظر قرآن۱۵۷
۴-۶  مبحث چهارم : پیوند گوش و سایر اعضا و تاثیر پیوند عضو بر قصاص جانی۱۵۹
۴-۱-۶ گفتار اول:پیوند گوش و سایر اعضاء و بررسی حقوق طرفین در ممانعت از پیوند دوباره عضو قصاص شده.۱۵۹
۴-۲-۶ گفتار دوم:تاثیر پیوند عضو بر قصاص جانی ۱۷۱
۴-۷ مبحث پنجم- حکم پیوند عضو قطع شده و تاثیر آن بر حکم قصاص۱۶۴
۴-۱-۷ گفتار اول:آثار حقوقی واگذاری عضو انسان مرده یا مبتلا به مرگ مغزی۱۶۴
۴-۸ گفتار دوم:محدودیت یا عدم محدودیت وصیّت به ضرورت حفظ حیات.۱۷۲
۴-۹ گفتار سوم:ضرورت موافقت ولیّ میت از دیدگاه اهل سنت و مجامع فقهی۱۷۳
۴-۱۰ گفتار چهارم:بررسی تفصیلی حقّ ‏احترام جسد انسان‏در مقایسه با حیات‏انسان‏دیگر۱۷۷
۴-۱۱ گفتار پنجم:حکم پیوند عضو قطع شده و تاثیر آن بر حکم قصاص۱۸۰
فصل پنجم  ( بحث و نتیجه گیری )
۵-۱ مقدمه.۱۹۳
۵-۲ بحث و نتیجه گیری.۱۹۳
۵-۳  پیشنهادات تحقیق.۱۹۷
۵-۴ پیشینه تحقیق ۱۹۸
منابع و ماخذ۲۰۰

چکیده

یکی از نهادهای کیفری اسلام قصاص است، که به معنای استیفای اثر جنایت تبهکار است. و در واقع کیفری است که متناسب با جنایت جانی بر او وارد می شود. و این جنایت ممکن است به نفس یا اعضای بدن انسان وارد گردد. مهمترین هدف تشریع قصاص، ابقا زندگی و حیات بشر است . ثبوت و اجرای کیفر قصاص منوط به وجود شرایطی است که فقدان هر یک از آنها می تواند مانع اجرای قصاص گردد.، نموده است.در شریعت مقدس اسلام، اگر چه « اصل قصاص» در جرایم علیه تمامیت جسمانی اشخاص با شرایطی مورد پذیرش قرار گرفته است، ولی همواره شارع مقدس به عفو و گذشت نسبت به قصاص توصیه و تأکید داشته و با وعده پاداش اخروی برای عفو کنندگان، عفو را برتر و افضل از اجرای قصاص دانسته است. به عبارت دیگر، نظام حقوقی اسلام، در واکنش نسبت به این قبیل جرایم، دو اصل مهم عدالت و رحمت را مورد توجه و لحاظ قرار داده است. نظر به مراتب فوق، می توان گفت که به همان اندازه که بررسی مجازات قصاص و شرایط تحقق آن لازم و ضروری و دارای اهمیت است، موضوع سقوط قصاص، یعنی مواردی که علی رغم ثبوت و تحقق قصاص موجب زائل شدن مجازات قصاص است، نیازمند توجه و بررسی و تبیین است. زیرا موارد سقوط قصاص از آنجایی که در صورت تحقق و بروز، نهایتاً موجب از بین رفتن مجازات قصاص می گردند، مانند اجرای قصاص مایه حیات هستند.
        واژگان کلیدی: قصاص .عدم قصاص نفس و عضو . ادله .حکم.

فصل اول

کلیات تحقیق

۱-۱ مقدمه
خداوند متعال انسان را موجودی مختار و آزاد خلق کرده است و هر عملی که خلاف شان و منزلت انسان باشد زشت و ناپسند شمرده میشود . جرم و نپذیرفتن ذلت و آسیب زدن به دیگران همواره در سیرت تمام انسانها و نیز در تمام ادیان الهی مذموم شناخته میشود و عقوبت هر عملی مثل کشتن یا قطع کردن اعضا و جوارح انسان محقون الدم مجازاتیست که با عمل وی برابری میکند و تناسب داشته باشد که یک عمل مقابله به مثل قلمداد میشود که در ادیان الهی دیگر نیز پذیرفته شده است.در اسلام مثلا حد کشتن در موارد زنای پس از احصان یا کفر بعد از ایمان و قتل مومن از روی عمد موجب قصاص است زیرا مظلوم کسی است که بدون استحقاق کشته شود و مجازات فاعل آن عملی مانند آن است اما منشاء کشتن در زنا وکفر با قصاص متفاوت است زیرا قصاص که یک واحد تاسیسی است توسط پیامبر(ص) که در دین یهود وجود داشت را به عنوان امری مطلوب امضا فرمودند. موضوع پیوند عضو بعد ازقصاص همواره در زمره حقوق جانی و مجنی علیه می باشد. در مورد مجنی علیه بدین مضمون که به تمامیت جسمانی وی تعرض شده و برمبنای اصل بیست و دوم مندرج درقانون اساسی که اشعار می دارد (حیثیت، جان، مال، شغل و مسکن اشخاص مصون از تعرض است مگر به موجب قانون) در کلیه مواردی که بطور غیرقانونی به شخصیت جسمانی شخص تعرض وارد می شود همراه این حق برای وی محفوظ می باشد که در صدد خنثی سازی و امحای آثار تعرض برآید به ویژه که درآیات و مضامین قرآنی از حیث ابعاد وجودی، انسان بر اشرف مخلوقات تعبیر شده و لازمه شریف دانستن انسان امحای آثار تعرض نسبت به وی می باشد و نسبت به جانی مسئله پیوند عضو این چنین مطرح می شود که بزهکار درست است که بر اثر جدا شدن عضوی از مجنی علیه حکم قصاص نسبت به وی مجرا می باشد ولی وی نیز به عنوان موجودی انسانی از حقوقی برخوردار می باشد که پیوند عضو نیز از این حقوق مستثنی نمی باشد. مثلاً در مورد سارقی که اقدام به سرقت حدی نموده برمبنای قاعد جزایی وی به قطع ید محکوم می شود نه به مقطوع الید بودن.
تعداد صفحه : ۲۵۹
قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        ****       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.