Get a site

پایان نامه بررسی کارنامه‌ی علمی- ادبی دکتر کاووس حسن لی

پایان نامه رشته : ادبیات و زبان فارسی

عنوان : بررسی کارنامه‌ی علمی- ادبی دکتر کاووس حسن لی

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد ارسنجان

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

گروه تحصیلات تکمیلی

رشته: زبان و ادبیات فارسی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)

عنوان:

بررسی کارنامه‌ی علمی- ادبی دکتر کاووس حسن لی

استاد راهنما:

دکتر خسرو قاسمیان

استاد مشاور:

دکتر کاووس رضایی

زمستان۱۳۹۲

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                                                  صفحه
چکیده ۱
مقدمه ۲
اهداف تحقیق (شامل اهداف علمی، کاربردی و ضرورت‌های خاص انجام تحقیق) ۴
اهداف علمی. ۴
اهداف کاربردی: ۴
ضرورت‌های خاص انجام تحقیق. ۴
پیشینه‌ی تحقیق. ۴
روش تحقیق. ۶

فصل اول:زندگی‌نامه و سال شمار
۱-۱- زندگی‌نامه و سال شمار کاووس حسن‌لی. ۸

فصل دوم:کتاب‌ها
۲-۱- پیش درآمد. ۱۳
۲-۲- عناوین کتاب‌ها ۱۵
۲-۳ -من ماه تابانم (شعر کودک)، انتشارات هفت اورنگ، شیراز، ۱۳۷۸. ۱۷
۲-۴- سلسله‎ی موی دوست (مجموعه‌ی مقالات)، انتشارات هفت اورنگ، شیراز ۱۳۷۸. ۱۷
۲-۵- به لبخند آیینه‎ای تشنه‎ام (مجموعه‎ی شعر)، انتشارات هفت اورنگ، شیراز، ۱۳۷۹. ۱۸
۲-۶-رستاخیز کلام (مجموعه‌ی مقالات ادبی)، انتشارات پیروی، شیراز، ۱۳۷۹. ۱۹
۲-۷- سعدی آتش‎زبان (مجموعه ی مقالات)، انتشارات هفت اورنگ،شیراز،۱۳۸۰. ۱۹
۲-۸-فرهنگ سعدی‎پژوهی، انتشارات بنیاد فارس‎شناسی و مرکز سعدی‎شناسی، شیراز، ۱۳۸۰. ۲۰
۲-۹-شیرین‎تر از قند (زیر نظر اکبر ایرانی و علیرضا مختارپور)، انتشارات اهل قلم، تهران ۱۳۸۱، (چاپ دوم: ۱۳۸۲) ۲۲
۲-۱۰- سخن شیرین پارسی، (مشترک با  اکبرصیادکوه،  منیژه عبدالهی و سید احمد پارسا) انتشارات سمت،چاپ اول ۱۳۸۱، تهران،چاپ  چهاردهم: ۱۳۹۰  ۲۳
۲-۱۱- مثنوی وامق و عذرا(تصحیح،مشترک با کاووس رضایی)،انتشارات روزگار،تهران۱۳۸۲. ۲۴
۲-۱۲- «رنگ از رخ تمام قلم‌ها پریده است» (مجموعه‌ی شعر)،انتشارات روزگار، تهران ۱۳۸۲. ۲۵
۲-۱۳- گلستان (بازنویسی)، انتشارات اهل قلم، تهران،۱۳۸۲. ۲۶
۲-۱۴- ورق درخت طوبا، انتشارات مرکز سعدی‎شناسی، شیراز، ۱۳۸۳. ۲۸
۲-۱۵- مثنوی وامق و عذرا (تلخیص و بازنویسی مثنوی وامق و عذرا اثر محمدحسین حسینی شیرازی) انتشارات اهل قلم، تهران ۱۳۸۳. ۲۸
۲-۱۶- گونه‌های نوآوری در شعر معاصر ایران، نشر ثالث، تهران، ۱۳۸۳. (چاپ دوم:۱۳۸۶) ۲۹
۲-۱۷- ساده‌ی بسیار نقش، انتشارات علمی فرهنگی و حافظ شناسی، تهران،۱۳۸۴. ۳۱
۲-۱۸-چشمه‌ی خورشید (بازخوانی زندگی، اندیشه و سخن حافظ شیرازی)، انتشارات آیسسکو، نوید و مرکز حافظ‌شناسی، شیراز، ۱۳۸۵. ۳۱
۲-۱۹-قراءه جدیده فی حیاه حافظ الشیرازی و فکره و اشعاره، (ترجمه‌ی شاکر عامری) از کتاب چشمه‌ی خورشید، انتشارات سازمان آیسسکو، مراکش، ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) ۳۳
۲-۲۰-غبار زدایی از مسیر تماشا(مجموعه‌ی مقالات)، انتشارات روزگار،  ۱۳۸۶. ۳۴
معرفی اثر: ۳۴
۲-۲۱-مثنوی مهر و ماه، (تصحیح، مشترک با کاووس رضایی)، انتشارات نوید، شیراز، ۱۳۸۶. ۳۴
۲-۲۲- مثنوی اشتر نامه (تصحیح، مشترک با کاووس رضایی)، انتشارات زوار، تهران، ۱۳۸۶. ۳۵
۲-۲۳- دیوان اشعار شیخ امین الدین بلیانی (تصحیح، مشترک با محمد برکت)، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران، ۱۳۸۷. ۳۵
۲-۲۴- دیگرگونه خوانی متون گذشته، انتشارات علم، تهران،۱۳۸۸. ۳۶
۲-۲۵-راهنمای موضوعی حافظ‌‌شناسی، انتشارات نوید، شیراز،۱۳۸۸. ۳۷
۲-۲۶- کارنامه‌ی تحلیلی خیام پژوهی (مشترک با سعید حسام پور)، انتشارات علم، ۱۳۸۹. ۴۰
۲-۲۷-دفتر نسرین و گل، انتشارات تخت جمشید با همکاری بنیاد فارس شناسی، ۱۳۸۹. ۴۳
۲-۲۸- دریچه‌ی صبح (بازشناسی زندگی و سخن سعدی)، انتشارات خانه‌ی کتاب، زمستان ۱۳۸۹. ۴۴
۲-۲۹- یادهایی رها در باد ( با همکاری خسرو رشیدی) انتشارات تخت جمشید، زمستان ۱۳۸۹. ۴۴
۲-۳۰-آیینه­ی مهرآیین، انتشارات مصطفوی و بنیاد فارس‌ شناسی، ۱۳۹۰. ۴۵
۲-۳۱-راهنمای موضوعی سعدی شناسی (مشترک با لیلا اکبری) انتشارات دانشگاه شیراز،۱۳۹۱. ۴۶
۲-۳۲- مثنوی وصف الحال (تصحیح، مشترک با کاووس رضایی)، انتشارات نوید،۱۳۹۲. ۴۶
۲-۳۳-تصحیح دیوان بسمل شیرازی. ۴۸
۲-۳۴-کارنامه­ی تحلیلی نیما پژوهی. ۴۸

فصل سوم:مقاله‌ها
۳-۱- پیش درآمد. ۴۹
۳-۲- عنوان مقاله‌ها ۵۳
۳-۳- آرایه‎های ادبی در قلمرو نثر« نفثه‎المصدور»و شعر منثور، مجله‎ی کیهان فرهنگی، سال سیزدهم، شماره۱۲۸، شهریور۱۳۷۵. ۶۰
۳-۴- چهره‎ی سعدی در آینه‏های موج‎دار، مجله‎ی دانشکده‎ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی،شماره ۱۱، زمستان۱۳۷۹. ۶۱
۳-۵- رستاخیز سخن در بوستان سعدی، مجله‎ی‌ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره‌ی هفدهم، شماره‌ ی ۲،پیاپی ۳۴،بهار ۱۳۸۱. ۶۱
۳-۶- داستان وامق و عذرا و روایت حسینی، مجله‎ی علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره‌ی هفدهم، شماره ی‌۲،پیاپی۳۴، بهار ۱۳۸۱. ۶۲
۳-۷- بحران مخاطب و شعر امروز ایران، مجله ی شعر،بهار۱۳۸۲. ۶۳
۳-۸- بیان هنری در نهج‎البلاغه، و تو لبخند می‌زدی (مجموعه مقالات درباره‌ی حضرت علی (ع) به کوشش صابر امامی)، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ۱۳۸۲. ۶۴
۳-۹- شگردهای هنری سعدی، سعدی‎شناسی ( دفتر ششم )،شیراز،۱۳۸۲. ۶۴
۳-۱۰- داستانی عاشقانه در گزارشی عرفانی، مجله‌ی دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، بهار ۱۳۸۲. ۶۵
۳-۱۱- مار و مور(فرهنگ نامه‌ی جانوران در ادب پارسی)، کتاب ماه (ادبیات و فلسفه)،‌ سال پنجم،‌ شماره‌ ۸، خرداد ۱۳۸۲. ۶۶
۳-۱۲- تحلیل رنگ در سروده‌های سهراب سپهری، (مشترک با مصطفی صدیقی) مجله‌ی دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه باهنر کرمان، دوره‌ی جدید، شماره ۱۳، (پیاپی ۱۰)، بهار ۱۳۸۲. ۶۷
۳-۱۳- لالایی‌های مخملین (نگاهی به خاستگاه و مضامین لالایی‌های ایرانی)، مجله‌ی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال اول، شماره‌ی ۱، نیمه‌ی دوم۱۳۸۲. ۶۸
۳-۱۴- زلف تابدار حافظ،به گزینی‌های حافظ در پیوند با «زلف» مجله‌ی دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم، سال ۱۲، شماره‌ی ۴۶-۴۵، تابستان – پاییز ۱۳۸۳. ۶۹
۳-۱۵- عبدالعلی دستغیب با سعدی چه کرده است؟ مجموعه‌ی عیار نقد در آینه، یادنامه‌ی عبدالعلی دستغیب، دی ۱۳۸۳. ۷۰
۳-۱۶-گزیر‌های ناگزیر در دقایق الهام، مجله ی زبان و ادب،دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی،شماره ی ۱۹،بهار ۱۳۸۳. ۷۱
۳-۱۷- خواندن رنگ‌ها- تحلیل رنگ‌ در شعر نو- (مشترک با مصطفی صدیقی) مجله‌ی فرهنگ و پژوهش، شماره‌ی ۱۶۶، آذر ۱۳۸۳. ۷۱
۳-۱۸- زمان گذران در نگاه بی قرار خیام، (مشترک با سعید حسام‌پور) نشریه‌ی دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، سال ۴۷، شماره مسلسل ۱۹۲، پاییز ۱۳۸۳  ۷۲
۳-۱۹- تصویر زمان در شعر معاصر، کیهان فرهنگی،سال بیست و دوم، شماره‌ی ۲۲۲، فروردین ۱۳۸۴. ۷۳
۳-۲۰- قرینه‌گرایی خیام در رباعیات، (مشترک با سعید حسام‌پور) نشریه‌ی دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، شماره‌ی ۱۷ (پیاپی ۱۴)، بهار ۱۳۸۴  ۷۴
۳-۲۱- زیبایی شناسی شعر خیام پیوند هنری اجزای کلام، (مشترک با سعید حسام‌پور) فصل نامه‌ی پژوهش‌های ادبی، شماره‌ی ۷، بهار ۱۳۸۴. ۷۵
۳-۲۲- پرسش‌های حیرت‌آلود خیام چگونه پدید آمد، (مشترک با سعید حسام پور) مجله‌ی علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره‌ی ۲۲، شماره‌ی ۳،پیاپی ۴۴، پاییز ۱۳۸۴  ۷۶
۳-۲۳- حرکت نوگرایی در غزل امروز فارس، کنگره‌ی بزرگ فارس‌شناسی، شیراز، بنیاد فارس‌شناسی ، اول تا سوم اردیبهشت ماه، ۱۳۸۴. ۷۷
۳-۲۴- رفتار خاقانی با ساخته‌های هنری خود، مجله‌ی «الدراسات الادبیه» لبنان، شماره‌‌ی ۴۸-۵۲، ۱۳۸۴. ۷۷
۳-۲۵- سعدی در نگاه سخن‌سرایان، مجله‌ی شعر،سال چهاردهم، شماره‌ی ۴۷، بهار۱۳۸۵. ۷۸
۳-۲۶- خیال پردازی‌های کودکانه «بررسی تصویرهای خیال در سه دوره از شعر کودک»،مجموعه ی مقالات نخستین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، دانشگاه اصفهان، ۱۳۸۵. ۷۹
۳-۲۷- نوآوری در غزل، مجله ی شعر، شماره‌ی ۴۶،خرداد۱۳۸۵. ۸۰
۳-۲۸- «مکتوبات »خواندنی- بررسی کتاب مکتوبات- نامه‌های جمال زاده و معین‌فر، نشریه‌ی فرهنگی-هنری رودکی، شماره‌ی ۷، پاییز ۱۳۸۵. ۸۱
۳-۲۹- نگاهی به هفت‌پیکر از دیدگاه نمادگرایی در پوشش صوفیه (مشترک با  مصطفی صدیقی)، مجموعه  مقالات:نشریه‌ی داخلی،شماره‌ی ۳۱،فروردین۱۳۸۶  ۸۲
۳-۳۰- نگاه پاک سعدی، سعدی‌شناسی (دفتر دهم)،مرکز سعدی شناسی،چاپ اول، بهار ۱۳۸۶. ۸۲
۳-۳۱- بررسی عوامل تأثیر پذیری و چند معنایی غزل حافظ، (مشترک بارستگارفسایی،عبدالعزیز شبانی،محمدرضا امینی) مجله‌ی علوم انسانی دانشگاه الزهرا، سال پانزدهم و شانزدهم، شماره‌ی ۵۶ و ۵۷، زمستان ۱۳۸۴ و بهار ۱۳۸۵ (انتشار بهار ۱۳۸۶) ۸۳
۳-۳۲- ویژگی‌های شعر عاشورایی، (مشترک با غلامرضا کافی)، فصل نامه‌ی علمی پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا، سال شانزدهم و هفدهم، شماره ۶۱ و ۶۲،زمستان ۸۵ و بهار ۱۳۸۶. ۸۴
۳-۳۳- بررسی عناصر زندگی معاصر در شعر سیمین بهبهانی، (مشترک با مریم حیدری)، مجله‌ی علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره‌‌ی بیست و پنجم، شماره‌ی سوم، پاییز ۱۳۸۵ (پیاپی ۴۸)، انتشار در تابستان ۱۳۸۶. ۸۵
۳-۳۴- کارکردرنگ درشاهنامه با تکیه بر سیاه و سپید،(مشترک با لیلا احمدیان)،فصل‌نامه‌ی ادب پژوهی، سال اول، شماره‌‌ی دوم، تابستان ۱۳۸۶. ۸۶
۳-۳۵- دوگانگی نگاه شاملو و سپهری به پدیده‌ای مشترک «پرنده – کلاغ»، (مشترک با ابراهیم اکبری)،پژوهش نامه ی زبان و ادب فارسی، گوهر گویا، سال اول، شماره‌ی دوم، تابستان ۱۳۸۶. ۸۶
۳-۳۶- مرگ حیات است و حیات است مرگ، همایش «مولانا و دین»، شیراز، اردیبهشت ۱۳۸۶. ۸۷
۳-۳۷- شکل سنجی دو غزل از مولوی، همایش مولانا و نظریه‌های ادبی،شیراز، اردیبهشت۱۳۸۶. ۸۸
۳-۳۸- نشانه‌های فمینیسم در آثار سیمین دانشور (مشترک با قاسم سالاری)، مجله‌ی مطالعات زنان، سال پنجم، شماره‌ی ۱، بهار و تابستان ۱۳۸۶، انتشار زمستان ۱۳۸۶  ۸۸
۳-۳۹- تقابل کهنه و نو در آثار بهرام بیضایی (مشترک باشهین حقیقی)،دومین گردهمایی انجمن ترویج زبان وادب فارسی ایران،دانشگاه فردوسی مشهد، ۶ شهریور ۱۳۸۶  ۸۹
۳-۴۰- بازنمود رنگ‌های سرخ، زرد، سبز و بنفش در شاهنامه‌ی‌ فردوسی(مشترک با لیلا احمدیان)، نشریه‌ی ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، شماره ی ۲۳(پیاپی۲۰)، انتشارپاییز۱۳۸۷. ۹۰
۳-۴۱- جایگاه زبان در شعر امروز ایران، الدراسات الادبیه(لبنان)، شماره ی پیاپی ۵۳-۶۵، انتشار: شتاء۲۰۰۹، زمستان۱۳۸۷. ۹۱
۳-۴۲-شیوه‌های تازه در غزل امروز ایران، ششمین مجمع بین اللملی استادان زبان و ادبیات  فارسی ،تونس ،اسفند۱۳۸۷. ۹۲
۳-۴۳- بررسی ساختار غزلی روایی از غزلیات شمس(مشترک با شهین حقیقی)، فصل نامه­ی کاوش نامه، دانشگاه یزد، سال نهم، شماره ی ۱۷، پاییز و زمستان۱۳۸۷  ۹۳
۳-۴۴-عناصر هنری در دو نمونه از غزل‌های سعدی، نامه ی فرهنگستان، فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، دوره‌ی دهم، شماره ی سوم، (پیاپی۳۹)، پاییز۱۳۸۷  ۹۴
۳-۴۵-بررسی محورهای اصلی و شیوه ی گسترش روایت در کلیدر(مشترک با ساناز مجرد)، مجله‌ی بوستان ادب، سال اول، شماره‌ی اول،(پیاپی۱ /۵۵ )،۱۳۸۸  ۹۵
۳-۴۶- بازخوانی فرمالیستی غزلی از بیدل ،مجله ی شعر، شماره ی ۶۶، تابستان۱۳۸۸. ۹۶
۳-۴۷-  کارنامه­ی خیام پژوهی در سده‌ی چهاردهم(مشترک با سعید حسام پور)، فصل نامه‌ی علمی-پژوهشی«پژوهش زبان و ادبیات فارسی»شماره ی چهاردهم،پاییز۱۳۸۸  ۹۷
۳-۴۸- بالاخره سعدی بزرگ تر است یا حافظ؟ الدراسات الادبیه( لبنان)، شماره‌ی۶۶، بهار۱۳۸۸. ۹۸
۳-۴۹- ضرورت کاربردی شدن برنامه‌های رشته ی ادبیات فارسی، مجموعه مقالات ششمین مجمع بین المللی استادان زبان و ادبیات فارسی، به کوشش دکتر عباسعلی وفایی، میراثبان،۱۳۸۸. ۹۹
۳-۵۰- کاری ناتمام از مردی تمام: نقد وبررسی غزل­های سعدی به تصحیح غلامحسین یوسفی، پژوهش نامه­ی زبان و ادبیات فارسی، سال اول، شماره­ی اول، بهار۱۳۸۸ و یادنامه­ی دکتر یوسفی، ۱۳۸۸. ۱۰۱
۳-۵۱- تحلیل شخصیت زن در نمایش نامهی «پرده­خانه» اثر بهرام بیضایی(مشترک با شهین حقیقی)، پژوهش نامه­ی فرهنگ و ادب، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، شماره­ی۸، سال پنجم، بهار و تابستان۱۳۸۸. ۱۰۲
۳-۵۲- سهم فارس در شعر فارسی، فصل نامه ی پیام ارسنجان، شماره ی ۱۷، پاییز ۱۳۸۸. ۱۰۳
۳-۵۳- بررسی جایگاه و نقش زن در نمایش نامه‌ی «ندبه»، اثر بهرام بیضایی (مشترک باشهین حقیقی)، فصل نامه‌ی تحقیقات زبان و ادب فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر ، سال اول، شماره‌ی دوم، زمستان۱۳۸۸. ۱۰۴
۳-۵۴- بررسی تکنیک‌های روایی در رمان شازده احتجاب هوشنگ گلشیری، (مشترک با زیبا قلاوندی)، فصل نامه ی علمی-پژوهشی ادب پژوهی – دانشگاه گیلان، سال سوم، شماره‌ی ۷و۸، بهار و تابستان۱۳۸۸. ۱۰۵
۳-۵۵- بررسی و تفسیر« تاریک خانه‌ی هدایت» بر پایه‌ی باورهای باستانی در گورخمره‌ها، (مشترک با سیامک نادری)،نشریه‌ی زبان و ادب فارسی دانشگاه تبریز، سال۵۲، شماره‌ی مسلسل۲۰۹، بهار و تابستان۱۳۸۸. ۱۰۶
۳-۵۶- رویکردهای پنج گانه‌ی خیام پژوهی، (مشترک باسعید حسام پور)، فصل ‌نامه‌ی کاوش‌نامه، سال دهم، شماره۱۸، بهار و تابستان۱۳۸۸. ۱۰۷
۳-۵۷- نگاه­ی به چگونگی بررسی ساختاری رمان کلیدر بر اساس نظریه‌ی برمون (مشترک با ساناز مجرد)، مجله‌ی علمی-پژوهشی جستارهای ادبی، دانشگاه فردوسی مشهد، سال چهل دوم، شمارهی دوم، تابستان۱۳۸۸(انتشار بهار۱۳۸۹) ۱۰۸
۳-۵۸-بررسی مفهوم پرنده­ی «جغد» در شعر چهارتن از شاعران نامدار معاصر(مشترک با ابراهیم اکبری)، همایش نیماشناسی، «نیما و میراث نو»، دانشگاه مازندران، بهار۱۳۸۹. ۱۰۹
۳-۵۹- آغاز نقد روانکاوانه و شعر نو با تکیه بر شعر نیمایوشیج (مشترک با  مصطفی صدیقی)، مجموعه مقاله­ های دومین همایش نیماشناسی، «نیما و میراث نو»، دانشگاه مازندران، بهار۱۳۸۹. ۱۱۰
۳-۶۰- خیام ۹۰ ساله یا ۹۰۰ ساله، کتاب ماه- ادبیات، شماره ی ۳۸، خرداد ۱۳۸۹. ۱۱۱
۳-۶۱- حافظ و عالم معنا، با مدعی مگویید: به کوشش منصور پایمرد، انتشارات نوید شیراز، چاپ اول، مهر۱۳۸۹. ۱۱۲
۳-۶۲- بازخوانی نقش زن در اپیزودهای سه گانه‌ی نمایش نامه‌ی «شب هزار و‌یکم» اثر بهرام بیضایی، (مشترک باشهین حقیقی)، مجله ی مطالعات زنان، سال۸، شماره‌ی یک،بهار۱۳۸۹. ۱۱۳
۳-۶۳- فرازها و فرودهای شعر عباس یمینی شریف، مجله ی شعر،شماره ی ۶۹،بهار۱۳۸۹. ۱۱۳
۳-۶۴- نقد و بررسی سه کتاب از نویسندگان غیر ایرانی با موضوع تاریخ ادبیات ایران (مشترک بامصطفی صدیقی)، پژوهش نامه‌ی زبان و ادب فارسی، گوهر گویا، سال چهارم، شماره‌ی سوم،( پیاپی۱۵)، پاییز۱۳۸۹. ۱۱۴
۳-۶۵- بررسی سرعت روایت در رمان جای خالی سلوچ، (مشترک با ناهید دهقانی) ، فصل نامه‌ی علمی – پژوهشی زبان و ادب فارسی،  مجله ی زبان و ادب پارسی-دانشگاه علامه طباطبایی، سال چهاردهم، شماره چهل و پنجم، پاییز۱۳۸۹. ۱۱۵
۳-۶۶-بررسی کارکرد راوی و شیوه‌ی روایت‌گری در رمان «همنوایی شبانه‌ی ارکستر چوب‌ها»، (مشترک با طاهره جوشکی)، فصل نامه ی ادب پ‍ژوهی، شماره ۱۲، تابستان۱۳۸۹،(انتشارتابستان ۱۳۹۰) ۱۱۶
۳-۶۷-تحلیل شخصیت زن در نمایش نامه‌ی «روزنه‌ی آبی»، اثر اکبر رادی (مشترک با شهین حقیقی)، مجموعه مقالات ششمین همایش بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، مازندران،۱۳۹۰. ۱۱۷
۳-۶۸-بازنمود ویژگی‌ها و خویش کاری‌های آناهیتا در منظومه‌ی خسرو شیرین، (مشترک باشهین حقیقی)، مجموعه مقالات سومین گردهم‌آیی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، تهران،  ۱۳۹۰. ۱۱۸
۳-۶۹- «وای بر من» پلی برای «خانه‌ی سریویلی»- بررسی ساختمان شعر «وای برمن» و پیوند آن با شعر خانه ی سریویلی نیمایوشیج، مجله ی بوستان ادب،سال سوم، شماره‌ی اول، پیاپی ۷، بهار۱۳۹۰. ۱۱۹
۳-۷۰-باز شناسی پیوند صفا شهری‌ها با خلج‌ها و قشقایی‌ها ،فصل نامه ی ادبیات و زبان‌های محلی ایران زمین ،سال اول ،شماره ی ۱،پاییز۱۳۹۰. ۱۲۰
۳-۷۱- تحلیل محیط شهری و عناصر آن در داستان‌های کودک و نوجوان از سال۱۳۷۰-تا۱۳۷۹هجری شمسی(مشترک با سمانه اسدی)، مجله ی مطالعات ادبیات کودک، سال دوم، شماره‌ی ۲(پیاپی۴) پاییز و زمستان۱۳۹۰. ۱۲۰
۳-۷۲- بررسی محیط شهری و عناصر آن در داستان‌های کودک و نوجوان از ۱۳۶۰ تا۱۳۶۹ هجری شمسی(مشترک با زهرا پیرصوفی)، پ‍ژوهش نامه ی زبان و ادب فارسی، گوهر گویا، سال پنجم، شماره ی چهارم، (پیاپی ۲۰)، زمستان ۱۳۹۰. ۱۲۲
۳-۷۳- نمادپردازی اکبر رادی با تقابل دو «زن» در نمایش نامه‌ی «از پشت شیشه‌ها»(مشترک با شهین حقیقی)، مجله ی نقد ادبی، سال چهارم، شماره‌ی شانزدهم،زمستان۱۳۹۰  ۱۲۳
۳-۷۴-سبک شناسی نشانه‌ها در پنج حکایت از مصیبت نامه ی عطار نیشابوری(مشترک با ساناز مجرد)، فصل نامه ی بوستان ادب، سال چهارم، شماره ۲ (پیاپی ۶۶)، تابستان ۱۳۹۱  ۱۲۳
۳-۷۵-مناسک تدفین و آیین‎های گورستانی در آثار داستانی صادق هدایت، (مشترک با سیامک نادری)، فصل نامه‌ ی بوستان  ادب، سال چهارم، شماره ۲(پیاپی ۶۶)، زمستان ۱۳۹۱  ۱۲۴

فصل چهارم:سفرنامه‌ها و پایان نامه ‌ها
۴-۱-پیش درآمد. ۱۲۷
۴-۲-عنوان سفرنامه‌ها ۱۳۰
۴-۳-یک شب در میان اهل هوا، بندر لنگه، ۱۳۷۵. ۱۳۱
۴-۴- هندوستان سرزمین خاطره‏ها و درنگ‏ها، گزارش سفر اول هند، ۱۳۷۹. ۱۳۲
۴-۵-گزارش کوتاه از سفر به هندوستان – پاییز ۱۳۸۲. ۱۳۲
۴-۶- تا قله‌های شعر، سفر آذربایجان،۱۳۸۲. ۱۳۳
۴-۷- دیدار دو خواهرخوانده‌ی فرهنگی، شیراز و پاریس،اسفند ۸۳. ۱۳۴
۴-۸-«پرواز بلند بر بال زبان و شعر» گزارش سفر دوم فرانسه،۱۳۸۴. ۱۳۵
۴-۹-سفر به دیار «خوبان طراز» سفرنامه‏ی قزاقستان، اسفند ۱۳۸۶. ۱۳۶
۴-۱۰- لبخندهای آبی بر مرمره‌های سبز، سفرنامه‏ی تونس، اسفند ۱۳۸۷. ۱۳۸
۴-۱۱-دیدار یاران دیرینه در پاره ای از تن میهن، تاجیکستان، خرداد ۱۳۸۷. ۱۳۹
۴-۱۲- پایان نامه ‌ها ۱۴۱
۴-۱۲-۱- مقدمه ۱۴۱
۴-۱۲-۲- عنوان پایان نامه ‌ها ۱۴۱

فصل پنجم: نتیجه گیری
پیشنهادها ۱۴۹
پیوست. ۱۵۰
منابع. ۱۵۴
چکیده
بررسی کارنامه‌ی شاعران و نویسندگان گذشته در حوزه‌ی پایان نامه ‌ نویسی، خیلی رایج و متداول است و اما آن چه در پایان نامه نویسی، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. کارنامه‌ی شاعران و نویسندگان معاصر است و کمتر به سراغ آن می­روند، شاعران و نویسندگان در قید حیات است!
حسن‌لی، با فراهم آوردن آثار متنوعی در حوزه‌ی زبان و ادب فارسی، به ویژه در کتاب شناسی برخی شخصیت‌های بزرگ ادبی از جمله سعدی، حافظ و خیام، زبان زد خاص و عام شده‌ است.
هر چند بررسی دقیق و همه جانبه‌ی آثار کاووس حسن‌لی، از بازه‌ی زمانی یک پایان نامه ‌ی کارشناسی ارشد فراتر است، سعی شده است برای آشنایی بیش‌تر دانش جویان و علاقه‌مندان به ایشان، تمام آثار نامبرده با نظم و ترتیبی منطقی و دانشگاهی بررسی و معرفی شود.
همان گونه که در فصل اول نیز ملاحظه می‌شود، برای آگاهی بیش‌تر خوانندگان و علاقه‌مندان، به سال شمار زندگی علمی و ادبی کاووس حسن‌لی  و فعالیت‌های اجرایی و اجتماعی ایشان نیز پرداخته شده است.
و در ادامه در فصل‌های دوم، سوم و چهارم این پایان نامه ‌ی پنج فصلی، به ترتیب «کتاب‌ها»، «مقاله‌ها» و «سفرنامه‌ها و پایان‌نامه‌های» سامان یافته به همت ایشان به صورتی که در مقدمه و سرآغاز فصل‌های مربوط در خصوص آن‌ها توضیح داده شده است، بررسی و معرفی گردیده‌اند.

کلید واژه: کاووس حسن‌لی، زبان و ادب، پایان نامه ، سفرنامه، مقاله‌، کتاب.
مقدمه
کاووس‌ حسن‌لی یکی از چهره‌های فاخر و تأثیرگذار زبان و ادبیات فارسی ایران در دوره‏ی معاصر می باشد که اگر از هر زاویه به ابعاد شخصیت علمی و ادبی ایشان بنگریم گوناگونی، نوآوری و تنوع اندیشه را در آثارشان می‌بینیم. وی با تألیف کتاب‌ها و مقاله‌های بسیار، یکی از پژوهشگران در خور توجه و یکی از سعدی شناسان، حافظ پژوهان و خیام شناسان مطرح در جوامع ادبی است. وی با مساعدت برخی از همکاران، برای اولین بار دوره‏ی کارشناسی ارشد ادبیات کودک را طراحی و در سطح ملی به تصویب رساندند و در این دوره برای نخستین بار دانشجو پذیرفتند و مرکز مطالعات ادبیات کودک را در دانشگاه شیراز به عنوان نخستین مرکز آکادمیک ادبیات کودک راه اندازی کردند و هم چنین به عنوان مدیر گروه پژوهشی ادبیات کودک و نوجوان از سال ۱۳۸۵، دبیری مجله‌ی  علمی- پژوهشی ادبیات کودک و نوجوان را نیز برعهده گرفتند که با نام«مجله‏ی مطالعات ادبیات کودک» منتشر می‌شود. از دیگر فعالیت‌های ایشان، شرکت در همایش‌ها و نشست‌های متعدد داخلی و بین‌المللی و ارائه‏ سخنرانی و مقاله با موضوعات متنوع در حوزه‏ی ادبیات کلاسیک و معاصر می‌باشد.
از جمله فعالیت‌های مؤثر اجرایی ایشان نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
معاون طرح و برنامه‌های کانون‌های فرهنگی استان فارس، مؤسس مرکز حافظ شناسی و سعدی شناسی و مدیر مرکز حافظ شناسی، رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، مدیر قطب علمی شاعران و نویسندگان فارس، رئیس کار گروه فرهنگ و هنر اسلامی ایران،  رئیس بنیاد نخبگان استان فارس، حضور در کمیته‏ی علمی دبیرخانه‌ی ستاد گسترش زبان فارسی و ایران شناسی در وزارت علوم و مدیر گروه پژوهشی ادبیات کودک و نوجوان و دبیر علمی بسیاری از سمینارها و کنفرانس‏ها و
در این پایان‌نامه با عنوان «بررسی کارنامه‌ی علمی – ادبی کاووس حسن‌لی» سعی شده است آثار مربوط به حسن‌لی، یعنی کتاب‌ها و مقاله‌هایی که به صورت انفرادی یا مشترک نوشته و چاپ شده، بررسی و معرفی گردد.
در بررسی آثار، از یک سو به دلیل گستردگی و تنوع آن‌ها و از سویی به علت محدودیت زمانی، بنابر  اختصار نهاده شد. بنابراین برای آشنایی بیش‌تر با چگونگی چهار چوب پژوهش حاضر، یادآوری موارد زیر ضروری می کند:
۱- آثار مورد بررسی مشتمل بر کتاب، مقاله، یادداشت‌های سفر و هدایت پایان‌نامه‌های دانش‌جویی است که چگونگی  هر کدام از این گونه‌ها در فصل مربوط به خود بیان شده است.
۲- برای این که شخصیت علمی و ادبی و دامنه‌ی فعالیت‌های فرهنگی حسن‌لی، بیش‌تر و بهتر، معرفی شود، روز شمار زندگی ایشان نیز به صورت شناس‌نامه‌ای آورده شده است.
۳- این پایان‌نامه، در پنج فصل تنظیم و گزارش شده است که در فصل اول، کلیات و در فصل دوم کتاب‌ها و در فصل سوم، مقاله‌ها و در فصل چهارم یادداشت‌های سفر و پایان‌نامه‌های راهنمایی شده و در فصل پنجم نتیجه‌گیری آمده است.
۴- هر چند در آغاز فصل‌های دوم، سوم و چهارم که در بر گیرنده‌ی بدنه‌ی اصلی پایان نامه ‌ی حاضرند، در قالب پیش در آمدی کوتاه، به چه گونگی کار انجام گرفته در هر کدام از این فصل‌ها، اشاره شده است، در این جا نیز یادآور می‌شود که کتاب‌های مورد بررسی، نخست در هشت گروه موضوع بندی و در نموداری نشان داده شده‌اند. گفتنی است که ترتیب قرار گرفتن کتاب‌ها در هر گروه، بر اساس تاریخ چاپ و ترتیب آورده شدن عنوان‌های هر گروه از کتاب‌ها از راست به چپ و به ترتیب الفبایی است. علاوه بر این، پس از نمودار، و پیش از ورود به معرفی تفصیلی کتاب‌ها، نخست کتاب‌ها فهرست‌وار و به ترتیب تاریخ چاپ آورده شده‌اند.
برای معرفی کتاب‌ها، بیش‌تر از مقدمه و متن خود کتاب‌ها کمک گرفته شده است و با توجه به چگونگی هر کتاب و دریافت خود، حجم توضیح‌ها زیاد و کم شده است. مطلب یاد شده در فصل مقاله‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است، منتهی با این تفاوت که مقاله‌ها نخست به چهار گروه «شعر گذشته»، «نثر گذشته»، «شعر معاصر» و «نثر معاصر» تقسیم بندی گردیده‌اند و هر گروه نیز با  عنوان‌هایی یاد شده‌اند و  مانند کتاب‌ها  به ترتیب تاریخ چاپ و بر اساس الفبایی ردیف شده‌اند.
با این حساب، پرداختن به آثار کاووس حسن‌لی، شاعر و پژوهشگری که در سال‌های اخیر در حوزه‌ی زبان و ادب فارسی، کارهای به نسبت فراوان و متنوعی را نگاشته است و به جامعه‌ی ادبی عرضه کرده، ضروری می کند.

تعداد صفحه : ۱۸۱
قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        *       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.