Get a site

پایان نامه تأثیر استفاده از شبکه های اجتماعی موبایل محور و رابطه آن با میزان دینداری افراد

پایان نامه رشته : علوم اجتماعی

دانشگاه سوره

دانشکده فرهنگ وارتباطات

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد تبلیغ وارتباطات فرهنگی

عنوان:

تأثیر استفاده از شبکه های اجتماعی موبایل محور و رابطه آن با میزان دینداری افراد

(مطالعه موردی پرسنل سازمان حفاظت محیط زیست کشور)

استاد راهنما:

دکتر زهرا طاهری پور

استاد مشاور:

دکترامید علی مسعودی

نیمسال دوم تحصیلی ۹۴-۹۳

چکیده
با ورود وگسترش شبکه های اجتماعی موبایلی زمینه ارتباط بیشتر افراد در نقاط مختلف دنیا ایجاد شده است ازآنجائی که اطلاعات دقیقی از استفاده کاربران از این شبکه‌ها مشخص نیست. این پژوهش با هدف تأثیر استفاده از شبکه های اجتماعی موبایل محور ورابطه آن با میزان دینداری از دیدگاه کارمندان سازمان حفاظت محیط زیست کشور انجام گرفته و درصدد پاسخگویی به این سؤال است که آیا شبکه های اجتماعی موبایلی به عنوان یک رسانه فرا نوین باتوجه به تغییر بستر شکل گیری وکاربردها متفاوت چقدر درارتباط با میزان دینداری افراد ایفای نقش می‌کند؟ جامعه آماری را کارمندان سازمان حفاظت محیط زیست کشور درسال ۱۳۹۳ تشکیل می‌دهد. روش نمونه گیری سیستماتیک با روش پیمایشی و تکنیک پرسشنامه از تعداد ۲۵۰ نفر نظرسنجی به عمل آمده است. از نظریه های جامعه شبکه ای کاستلز، ساخت بندی گیدنز، استفاده وخشنودی کارتز دراین پژوهش مورداستفاده قرار گرفته است. نتایج این پژوهش بیانگر تأیید فرضیه ها می‌باشد. بین استفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی بر میزان دینداری کارکنان رابطه وجود دارد. بدین معنا دیدگاه افراد و شبکه های اجتماعی موبایلی در میزان دینداری آنان درحد متوسط تأثیر گذار می‌باشد. طبق مقدار بتای شاخص های مدت زمان حضور روزانه کاربران در شبکه، میزان استفاده از شبکه و واقعی بودن مشخصات کاربران معنادار شده است. این سه شاخص می‌تواند میزان تأثیر در دینداری را پیش بینی نماید، ضریب تعیین مدل که مقدار آن برابر است با ۰.۱۱ به معنای اینست که ۰.۱۱ از تغییرات در میزان دینداری توسط شاخص های مدت زمان حضور در شبکه، میزان استفاده از شبکه و واقعی بودن مشخصات کاربران به طور توأم تبیین می‌شود. و متغیر میزان استفاده از شبکه‌ها با بتای ۴۲ درصد بیشتر از سایر متغیرهای مستقل بردینداری افراد تأثیر می‌گذارد جهت تأثیر آن هم منفی است.

واژه های کلیدی: شبکه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی موبایلی، دینداری. هویت دینی
 
 
فهرست مطالب

  1. مقدمه.۲

۱.۱ بیان مسله وضرورت تحقیق ۱۰
۱.۲ اهداف تحقیق   ۱۱
۱.۳ تعریف مفاهیم و متغیرهای تحقیق ۱۴
۱.۳.۱ شبکه های اجتماعی (متغیر مستقل)  ۱۴
۱.۳.۲ میزان استفاده از شبکه ای های اجتماعی ۱۰
۱.۳.۳ تلفن همراه ۱۴
۱.۳.۴ شبکه های موبایلی  ۱۴
۱.۳.۵ دین ودینداری (متغییر وابسته) ۱۵
۱.۳.۶ دینداری   ۱۵

  1. ادبیات پژوهش ۱۷

۲.۱ مبانی نظری پژوهش ۱۷
۲.۲ پیشینه تحقیق ۲۳
۲.۳ نتیجه گیری بخش مبانی نظری ۲۵
۲.۴ چارجوب نظری تحقیق ۲۶
۲.۵ نظریه ساخت بندی گیدنز. ۲۶
۲.۵.۱ نظریه جامعه شبکه ای کاستلز. ۲۷
۲.۵.۲ نظریه استفاده و خشنودی ۲۸

  1. روش انجام کار. ۳۱

۳.۱ شمای تحقیق ۳۱
۳.۲ فرضیه ها ۳۲
۳.۳ روش تحقیق ۳۲
۳.۴ روایی و پایایی تحقیق ۳۲
۳.۵ جامعه آماری ۳۳
۳.۶ واحد نمونه گیری ۳۳
۳.۷ واحد آماری ۳۳
۳.۸ روش نمونه گیری ۳۳
۳.۹ رویه جمع آوری اطلاعات ۳۰

  1. تحلیل و توصیف یافته های تحقیق۳۶

۴.۱ مقدمه. ۳۶
۴.۱.۱ توصیف یافته‌ها  ۳۶
۴.۱.۲ آمار توصیفی  ۳۷
۴.۱.۳ بررسی ویژگی های جمعیت شناختی آزمودنی‌ها   ۳۷
۴.۱.۴ بررسی متغیرهای تحقیق وابعاد آن  . ۳۴
۴.۱.۵ رابطه متغیرهای زمینه ای با دینداری و حضور در شبکه های اجتماعی موبایلی ۳۸
۴.۱.۶ جدول فراوانی توصیف واستنباط سؤالات پرسشنامه.   ۴۳
۴.۱.۷ بررسی نرمال بودن ۱۱۶
۴.۱.۸ آزمون فرضیه های پژوهش ۱۱۷
۴.۱.۹ رابطه متغیرهای زمینه ای با دینداری و حضور در شبکه های اجتماعی موبایلی ۱۲۳
۴.۱.۱۰ رگرسیون خطی فرضیه‌ها ۱۲۴
۴.۱.۱۱ جمع بندی ونتیجه گیری ۱۲۶
۴.۱.۱۲ جمع بندی توصیف‌ها ۱۲۷
۴.۱.۱۳ جمع بندی تحلیل یافته‌ها ۱۳۰

  1. نتیجه گیری ومنابع۱۳۷

۵.۱ نتیجه گیری کلی ۱۳۷
۵.۲ پیشنهادات ۱۴۰
۵.۳ منابع وماخذ. ۱۴۱
۵.۴ پیوست‌ها ۱۴۸
۵.۴.۱ پرسشنامه. ۱۴۸
۵.۴.۲ فرمول برآورد حجم نمونه کوکران ۱۴۸

۴.۱ مقدمه. ۳۶
۴.۱.۱ توصیف یافته‌ها ۳۶
۴.۱.۲ آمار توصیفی ۳۷
۴.۱.۳ بررسی ویژگی های جمعیت شناختی آزمودنی‌ها ۳۷
جدول (۴-۱-۱) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس. ۳۷
جدول (۴-۱-۲) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب مقطع تحصیلی. ۳۸
جدول (۴-۱-۳) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب محل سکونت ۳۹
جدول (۴-۱-۴) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میانگین سن. ۴۰
جدول (۴-۱-۵) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقه کار. ۴۱
جدول (۴-۱-۶) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت درآمد ۴۲
۴.۱.۴ جدول توصیف یافته ها . ۴۳
جدول (۴-۱-۸) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان توکل به خدا ۴۳
جدول (۴-۱-۹) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان علاقه به دین اسلام. ۴۴
جدول (۴-۱-۱۰) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب افتخار به مسلمان بودن ۴۴
جدول (۴-۱-۱۱) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان لذت از انجام فرایض دینی. ۴۵
جدول (۴-۱-۱۲) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان شرکت در نماز جماعت ۴۵
جدول (۴-۱-۱۳) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب علاقه به انتخاب نامهای اسلامی. ۴۶
جدول (۴-۱-۱۴) توزیع فراوانی برحسب میزان شرکت در مراسم مذهبی. ۴۶
جدول (۴-۱-۱۵) توزیع فراوانی پاسخ گویان برحسب روزه گرفتن در ماه رمضان ۴۷
جدول (۴-۱-۱۶) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب تحت تأثیر تصاویر دینی و مذهبی ماهواره و اینترنت ۴۷
جدول (۴-۱- ۱۷) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان شرکت در نماز جمعه. ۴۸
جدول (۴-۱- ۱۸) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب انجام اعمال دینی بوسیله شبکه های اجتماعی موبایلی. ۴۸
جدول (۴-۱- ۱۹) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان آرامش قلبی پس از مناجات با خدا ۴۹
جدول (۴-۱- ۲۰) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب عضویت در شبکه های اجتماعی موبایلی. ۴۹
جدول (۴-۱- ۲۱) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان استفاده روزانه از شبکه های اجتماعی موبایلی. ۵۰
جدول (۴-۱- ۲۲) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب راهنمای حضور درشبکه های اجتماعی موبایلی. ۵۰
جدول (۴-۱- ۲۳) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب حضور با مشخصات واقعی در شبکه های اجتماعی موبایلی. ۵۱
جدول (۴-۱- ۲۴) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب اطلاع از اخبارروز در شبکه های اجتماعی. ۵۱
جدول (۴-۱- ۲۵) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب در ارتباط بودن بادوستان در شبکه های اجتماعی. ۵۲
جدول (۴-۱- ۲۶) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب پیدا کردن دوستان جدید در شبکه های اجتماعی. ۵۲
جدول (۴-۱- ۲۷) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب تفریح و سرگرمی در شبکه های اجتماعی. ۵۳
جدول (۴-۱- ۳۰) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب باورهای دوستان در شبکه های اجتماعی. ۵۴
جدول (۴-۱- ۳۱) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان اعتماد به اطلاعات درتکنولوژی درشبکه های اجتماعی موبایلی. ۵۵
جدول (۴- ۱-۳۳) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تأثیر فناوری در تغییر هویت وارزشهای معنوی. ۵۶
جدول (۴-۱- ۳۴) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان واقعی بودن محتوای شبکه های اجتماعی. ۵۶
جدول (۴-۱- ۳۵) توزیع فراوانی پاسخ گویان برحسب ارزان ودردسترس بودن شبکه های اجتماعی موبایلی. ۵۷
جدول (۴-۱- ۳۶) توزیع فراوانی برحسب تأثیر شبکه های اجتماعی بردینداری کاربران ۵۷
جدول (۴-۲-۳۷) رابطه بین میزان اعتقادات دینی و ارزیابی پاسخگویان در استفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی. ۵۸
۲.۴ تحلیل یافته ها ۵۸
آزمون کای اسکور. ۵۸
جدول (۴-۲-۳۸) رابطه بین میزان توکل به خدا و ازریابی پاسخگویان از استفاده شبکه های اجتماعی موبایلی درمیزان دینداری ۶۰
آزمون کای اسکور. ۶۰
جدول (۴-۲-۴۱) رابطه بین میزان لذت از انجام فرایض دینی و ارزیابی پاسخگویان از نقش شبکه های اجتماعی موبایلی در میزان دینداری. ۶۶.
جدول (۴-۲-۴۳) رابطه بین میزان انتخاب نام های اسلامی برای فرزندان و ارزیابی پاسخگویان از نقش شبکه های اجتماعی موبایلی در میزان دینداری ۷۰
جدول (۴-۲-۴۴) رابطه بین میزان شرکت در مراسم مذهبی و استفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی در. ۷۲
آزمون کای اسکور. ۷۲
جدول (۴-۲-۴۵) رابطه بین میزان روزه گرفتن و استفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی در میزان دینداری. ۷۴
آزمون  کای اسکور. ۷۴
جدول (۴-۲-۴۶) رابطه بین میزان تأثیر تصاویر ماهواره واینترنت و ارزیابی پاسخ گویان ازاستفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی در میزان دینداری ۷۶
آزمون کای اسکور. ۷۶
جدول (۴-۲- ۴۷) رابطه بین میزان آرامش قلبی پس از مناجات باخدا و ارزیابی پاسخگویان دراستفاده از شبکه های موبایلی در میزان دینداری. ۷۸
آزمون کای اسکور. ۷۸
جدول (۴-۲- ۴۸) رابطه بین میزان شرکت در نمازجمعه و ارزیابی پاسخگویان در استفاده از شبکه های موبایلی در میزان دینداری. ۸۰
آزمون کای اسکور. ۸۰
جدول (۴-۲- ۴۹) رابطه بین میزان انجام اعمال دینی و ارزیابی پاسخگویان دراستفاده از شبکه های موبایلی در میزان دینداری. ۸۲
آزمون کای اسکور. ۸۲
جدول (۴-۲-۵۰) رابطه بین عضویت در شبکه های اجتماعی موبایلی وارزیابی پاسخگویان از نقش شبکه. ۸۴
آزمون کای اسکور. ۸۴
جدول (۴-۲- ۵۱) رابطه بین راهنمای حضورکاربران در شبکه و ارزیابی
پاسخگویان از استفاده کنندگان از شبکه های اجتماعی موبایلی        در میزان دینداری   ۸۶
آزمون کای اسکور. ۸۶
جدول (۴-۲- ۵۲) رابطه بین مشخصات واقعی و ارزیابی پاسخگویان دراستفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی در میزان دینداری. ۸۸
آزمون کای اسکور. ۸۸
جدول (۴-۲- ۵۴) رابطه بین ارتباط با دوستان در شبکه وارزیابی پاسخگویان دراستفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی در میزان دینداری۹۰
آزمون کای اسکور. ۹۰
جدول (۴-۲-۵۵) رابطه بین اطلاع از اخبار روز بوسیله شبکه های اجتماعی و ارزیابی پاسخگویان در میزان دینداری. ۹۲
آزمون کای اسکور. ۹۲
جدول (۴-۲- ۵۷) رابطه بین آشنایی با عقاید دیگران دربوسیله شبکه های اجتماعی ومیزان دینداری. .۹۶
آزمون کای اسکور. .۹۶
جدول (۴-۲- ۵۸) رابطه بین تفریح و سرگرمی در شبکه های اجتماعی ومیزان دینداری. ۹۸
آزمون کای اسکور. ۹۸
جدول (۴-۲- ۵۹) رابطه بین میزان تغییرات در رفتار فرد بوسیله شبکه های اجتماعی در میزان دینداری. ۱۰۰
آزمون کای اسکور. ۱۰۰
جدول (۴-۲- ۶۰) رابطه بین تأیید باروهای افراد در شبکه های اجتماهی توسط دوستان مجازی با میزان دینداری. ۱۰۲
آزمون کای اسکور. ۱۰۲
جدول (۴-۲- ۶۱) رابطه بین اعتماد به تکنولوژی و ارزیابی پاسخگویان استفاده کنندگان شبکه های اجتماعی موبایلی با میزان دینداری.۱۰۱
آزمون کای اسکور. ۱۰۰
جدول (۴-۲-۶۲) رابطه بین میزان مشارکت در شبکه های اجتماعی و میزان دینداری. ۱۰۶
آزمون کای اسکور. ۱۰۶
آزمون کای اسکور. ۱۰۸
جدول (۴-۲- ۶۴) رابطه بین میزان اعتماد به محتوای شبکه های اجتماعی و ارزیابی پاسخگویان دراستفاده از شبکه های اجتماعی در میزان دینداری ۱۱۰
آزمون کای اسکور. ۱۱۰
جدول (۴-۲- ۶۵) رابطه بین تأثیر فناوری در تغییر هویت و ارزش‌های دینی و ارزیابی پاسخگویان در استفاده از شبکه های اجتماعی در میزان دینداری ۱۱۲
آزمون کای اسکور. ۱۱۲
جدول (۴-۲- ۶۶) رابطه بین تأثیر شبکه های اجتماعی موبایلی  برمیزان دینداری کاربران ۱۱۴
آزمون کای اسکور. ۱۱۴
جدول شماره (۴-۲-۶۷): بررسی وضعیت نرمال بودن متغیرها ۱۱۶
۴.۱.۵ آزمون فرضیه های پژوهش. ۱۱۷
جدول (۴-۲- ۶۸) نتایج تجزیه وتحلیل فرضیه اول ۱۱۷
جدول (۴-۲-۶۹) آزمون همبستگی اسپیرمن برای بررسی فرضیه اول ۱۱۸
جدول (۴-۲- ۷۰) نتایج تجزیه وتحلیل فرضیه دوم. ۱۱۹
جدول (۴-۲-۷۱) آزمون همبستگی اسپیرمن برای بررسی فرضیه دوم تحقیق. ۱۲۰
جدول (۴-۲-۷۳) آزمون همبستگی اسپیرمن برای بررسی رابطه واقعی بودن مشخصات کاربران و میزان دینداری. ۱۲۲
جدول (۴-۲- ۷۴) نتایج تجزیه وتحلیل شاخص های متغیر مستقل و وابسته. ۱۲۲
جدول (۴-۲-۷۵) آزمون همبستگی اسپیرمن. ۱۲۳
جدول ۴.۱.۶ رابطه متغیرهای زمینه ای با دینداری و حضور در شبکه های اجتماعی موبایلی. ..۱۲۳
جدول (۴-۲-۷۶) رابطه متغیرهای وابسته با میزان دینداری و شبکه های اجتماعی.۱۲۴
جدول۴.۱.۷ رگرسیون خطی فرضیه‌ها . ۱۲۴
جدول (۴-۲- ۷۷) ضرایب بتا و سطح معناداری بین مؤلفه های شبکه اجتماعی موبایل و دینداری ۱۲۵
جدول ۴.۱.۸ جمع بندی ونتیجه گیری  . ۱۲۶
۴.۱.۹ جمع بندی توصیف‌ها ۱۲۷
۴.۱.۱۰ جمع بندی تحلیل یافته‌ها .۱۳۰

  1. نتیجه گیری ومنابع.۱۳۷

۵.۱ نتیجه گیری کلی۱۳۷
۵.۲ پیشنهادات۱۴۰
۵.۳ منابع وماخذ .۱۴۱
۵.۴ پیوست‌ها                                                                                                                          ۱۴۸
۵.۴.۱ فرمول برآورد حجم نمونه کوکران .۱۴۸
۵.۴.۲ پرسشنامه. ۱۴۸
 
                                 فصل اول
                             کلیات پژوهش

۱.         مقدمه

درعصرارتباطات، فناوری و اینترنت جز لاینفک زندگی بشر شده است. روند افزایشی تعداد کاربران اینترنت توسعه ارتباطات،اطلاعات ازجمله شواهدی موجود در تاثیرگذاری سریع این پدیده ارتباطی درجهان امروز است (ابراهیمی،۳:۱۳۷۹). اینترنت را باید بزرگ‌ترین سامانه ای دانست که تاکنون به دست بشر طراحی و اجرا گردیده است و ریشه این شبکه نخستین بار با عنوان شبکه‌های اجتماعی اینترنتی درقالب امروزی در سال ۱۹۶۰ در دانشگاه ایلی نویز در متحده امریکا مطرح شد. درسال ۱۹۹۷ نخستین سایت شبکه اجتماعی اینترنتی به آدرس sxDegrees.com “شش درجه”راه‌اندازی شد. که به کاربرانش اجازه ایجاد پروفایل داد تا آن‌ها بتوانند لیستی از دوستانشان ایجاد کنند، البته موفق نشد و بعد از سه سال متوقف گردید (افتاده،۵:۱۳۹۰). درهمین سال سایت شبکه اجتماعی فیس بوک مارک زاکربرگ،۲۰۰۴ درخوابگاه دانشگاه هارواد راه اندازی شد. هدف زاکربرگ ایجاد دسترسی آزاد به داده های اساسی تلفن همراه است.
سایت البته قبل از این سایت‌ها های مانند(ملاقات و انجمن‌ها و شبکه همکلاسی‌ها) که امکان ارتباط با دوستان را به کاربران می‌داند اما تنها سایتی که این دو ویژگی را باهم داشت سایت شش درجه بود که به عنوان اولین شبکه اجتماعی شناخته شد. این سایت با ارتقای امکانات کاربران زیادی جذب کرد اما بعد سال ۲۰۰۰ به علت استفاده نادرست کاربران مسدود شد (اکبری،۴:۱۳۹۰). اگرپیدایش اینترنت را در پایان هزاره دوم مهم‌ترین رویداد تاریخ بشریت بدانیم، می‌توان ظهور شبکه های اجتماعی را از بزرگ‌ترین آثار این پدیده درآغاز هزاره سوم دانست. یک شبکه اجتماعی، مجموعه ­ای از سرویس­های مبتنی بر وب است که این امکان را برای اشخاص فراهم می‌آورد که توصیفات عمومی یا خصوصی برای خود ایجاد کنند، یا دیگر اعضای شبکه ارتباط برقرار کرده، منابع خود رابا آن‌هابه اشتراک بگذارند (بوید وایسون،۲۱۲:۲۰۰۷). تعامل در رسانه نوین از نوع تعامل بدون تقابل است. به بیان دیگر تقابل افراد در فضای مجازی، از نوع تقابل درمحیط فیزیکی نیست. این صورت از تعامل بین افراد ناآشنا و از راه دور رایج‌ترین نوع تعامل در فضای مجازی است (۱۵۰،۲۰۰۵، Holme).
شکل دهی به فرهنگ، هویت، باورها و ارزش‌های اجتماعی، اهمیت این پژوهش را در این زمینه افزایش می‌دهد. بسیاری ازنظریه پردازان ارتباطات، اینترنت و شبکه های اجتماعی را گامی مهم در پیشرفت کشورهای در حال توسعه قلمداد می‌کنند(شجاعی،۱۱۶:۱۳۸۷). شبکه های اجتماعی پیشینه ای به قدمت حیات بشر و پیوندی آشکار با همزیستی انسان‌ها درکنار یکدیگر دارند. آنچه قابلیت شبکه های اجتماعی عصر کنونی را از گذشته متمایزمی سازد بسترشکل گیری شبکه های اجتماعی ومکانیزم های ارتباطات درونی آن‌ها است. این قابلیت‌ها، توانایی تغیر در معادلات سنتی قدرت را نصیب این شبکه‌ها نموده است(نجاتی حسینی،۸۶:۱۳۹۲). به بیانی ساده تر شبکه های اجتماعی یک پدید نوین در فضای رسانه است که همه به صورت آزاد به آن دسترسی دارند. وبه تبادل اطلاعات می‌پردازند. درعصر شبکه‌ها زندگی می‌کنیم، زندگی ما با شبکه های اجتماعی پیوند خورده و ارتباطاتی در هم تنیده و به هم پیوسته تمامی حوزه‌ها، معانی و مفاهیم و به طور کلی همه چیز را تحت تأثیر قرار داده‌اند. کاستلز معتقداست جامعه تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی ورسانه‌هایی که به سوی شبکه‌ شدن پیش می‌رود. که یکی از پیامد های مهم گسترش فناورهای اطلاعات وارتباطات نوین مبتنی بر فرهنگ‌هاست (کاستلز، مانوئل،۲۸:۱۳۸۰). رسانه های این عصر ارزان، قابل انعطاف، در دسترس با سرعت بالا که باعث گرایش شدید مخاطبان نسبت به آن‌ها شده است. این امر ناشی از مجموعه کارکردها و نقش‌هایی است که ابزارهای ارتباطی نوین برای مخاطبان به ارمغان آورده ‌است. به‌طور کلی در شبکه های اجتماعی فرد در دوره مدرنیته ازجا کنده می‌شود واضطراب‌های وی افزایش پیدا می‌کند. اینترنت نه تنها این وضع را متحول کرد بلکه به آن شدت بخشیده است (سلطانی فر،۵۳:۱۳۸۹). همانگونه که مک کوائیل یادآوری می‌کند، زمینه های اجتماعی در میزان نفوذو تغییرات ناشی از فناوری مؤثر است. اما مقاومت های اجتماعی و سیاسی که در برابر نفوذ فناوری نوین انجام گرفته است به دلیل ویژگی های آن، چندان پایدار و مؤثر نبوده است و همچنین بر این باور است که نیازی نیست که یک جبرگرای فناوری باشیم تا اعتقاد پیداکنیم قالب فناوری متضمن یک وسیله، می‌تواند تاثیرات زیادی برمحتوا و دریافت آنچه مربوط به ارتباطات وآثار احتمالی‌اش بگذارد. فناوری ارتباطات لازمه‌اش کاربردها وقالب های بیانی وارائه انتخاب های نوین به کاربران است(مک کوائیل ،۲۰۰۷).” نرم افزارهای کاربردی گوشی های اندرویدی یک از فناوری های  نوین جهانی که فلج کننده زندگی عادی انسانها شده است این فناوری باتمام جذابیت ها و قابلیت های چند کارکردی تاثیرات منفی مخرب در زندگی اجتماعی فرد وارد کرده است. هدف این شبکه ای موبایلی حفظ ارتباط کاربران در محیط نرم افزاری هاست. واین روابط همبستگی اجتماعی را مستحکم می کنند”
گوشی های موبایل از جمله نمود های این تکنولوژی است که باتوجه به گستره وسیع پوششی و نداشتن محدودیت های گوشی های غیر هوشمند خود به یکی از بحث انگیز ترین مسائل حوزه های اجتماعی وارتباطی بدل شده است (نیازی، ،۲۲:۱۳۹۰). این روزها برنامه های کاربردی موبایل حرف اول را در دنیای نرم افزارها می‌زنند. در این میا
ن استفاده از نرم افزاربه رغم سابقه فعالیت کوتاهی که دارد، کاربران زیادی را جذب خود کرده است (گیبینز وریمر،۱۳۸۸: ۷۸). به سبب گسترش دامنه تاثیررسانه های جمعی به ویژه اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی، جامعه اطلاعاتی امروزه بعدی جهانی پیدا کرده ومنحصر به کشور خاصی نمی‌شود اما در عین حال نمی‌توان از این ایراد چشم‌پوشی کرد که وسایل ارتباطی به‌تدریج نقش فزاینده‌ای در سست کردن انسجام اجتماعات واقعی و ذره‌ای کردن جوامع انسانی دارد وباعث رشد یک فرهنگ شخصی‌ شده واین حاصل تخیلات، تصورات و پندارهای فردی است (سلطانی‌فر،۵۳:۱۳۸۹).میزان تأثیر پذیری کاربران دراستفاده از شبکه ای اجتماعی با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی که فرد در آن زندگی می‌کند متفاوت خواهد بود. هرچه فرد بیشتر درمعرض و مواجهه محتوای شبکه‌ها اجتماعی قرار گیرد در جهت بازبینی هویت دینی خود تأثیر می‌پذیرد.”تاثیرات شبکه های موبایلی بر احساسات و عواطف ذهنی فرد بیشتر است تا رفتارو کردار،چرا این این رسانه نوین با احساسات و علایق فرد درگیر است و تمرکز اصلی بر تغییر و تحول عواطف فرد گذاشته است. وقتی یک رسانه عواطف ذهنی فرد را به درگیر خود می کنند. در یک ارتباط سه وجهی مشخص و قابل تبین می باشد .هرچند ممکن است دراین درگیر شدن ها ویژگی های فردی و بافت مذهبی کشور  هم  دخیل می باشد. “
هویت حاصل تفکر است که در قالب های گوناگون ظهور می‌کند و با توجه به عرصه مجازی زندگی بشر این حقیقت غیر قابل انکار است. این فضای مجازی با کاربر ارتباطی دوسویه قرار دارد و نحوه تفکر او را تحت تأثیر قرار می‌دهد ودر مقابل گستره وسیعی را فراهم می‌آورد که کاربر هویت خود را براساس ترجیحات خود ابراز می‌کند و به منصه ظهور می‌رساند (بارتل، ریچارد،۱۶۴:۲۰۰۴). هویت به عنوان یکی از منابع شناخت از مسائل مهم جوامع بشری است. بدون تردید می‌توان گفت که هویت از نیازهای روانی انسان و پیشنیاز هرگونه زندگی جمعی است (قادری ودیگران، ۱۹۴:۱۳۸۸). از مهم‌ترین عوامل بروز بحران هویت درجوامع فعلی، گسترش صنعت ارتباطات و به‌ویژه فضای مجازی اینترنت وشبکه های اجتماعی سایبری است. هویت­های دینی و ملی در ایران امروز، هر یک به گونه­ای، با نوعی از بحران هویت مواجه‏اند و با توجه به عصر اطلاعات و نیاز کاربران به دانسته های دینی، مبانی اسلامی در کنار تولید سایر محتواها امری ضروری است که انجام آن تدابیر و اقدامات هوشمندانه ای را می‌طلبد. تولید محتوای دینی و توزیع آن در فضای مجازی از مهم‌ترین مسائل است. که ضمن بالابردن دانش دینی در اینترنت، فی نفسه و فارغ از اینکه توسط چه کسی انجام شده باشد با ارزش و سودمند است. ترویج مبانی اسلامی نیازمند اندیشمندان قوی دینی است تا بتوانند با روان شناسی مناسب، فرهنگ اسلامی را در جامعه و فضای مجازی ریشه دار کنند. جنگ نرم امروزی که دامنگیر بسیاری از کشورها شده زنگ هشداری برای کشورهای مسلمان است تا بتوانند با بهره گیری از ابزارهای دشمن با قالب و اشکالی مناسب ترویج دهنده افکار ایرانی و اسلامی در فضای مجازی باشند. روی آوردن طلاب و اندیشمندان دینی به فضای مجازی یکی از بهترین عوامل گسترش دین اسلام در عصر حاضر است. دین درجامعه ایرانی همواره موضوعیت داشته و نحوه بروز و ظهور آن محل چالش های اجتماعی و سیاسی تا چالش های درونی وفردی بوده است، گوناگونی درسبک ها و شیوه های دینداری وبروز تفاوت‌هایی درصورت بندی های مجازی و واقعی دینداری ازجمله مهم‌ترین تغییرات فرهنگی وهویتی دراین زمینه است.(خانیکی،۷۳:۱۳۹۰). تعامل انسان با انسان سنگ‌بنای فرهنگ است.مدل توسعه فرهنگی”لوریا و ویگوتسکی” نشانگر نیاز به بذل توجه به فرهنگ های فضای مجازی درخصوص ارتباطات انسانی اینترنت محور است چراکه این امر مستلزم کنش‌های ارتباطی ورفتاری‌ است که انسان‌ها به هنگام تعامل با محیط اطراف خود انجام می‌دهند. دین در شبکه جهانی و در میان انبوهی از گروه­های خبری و اتاق های گفتگو حضور دارد. به همین سبب مسله هویت دینی از مهم‌ترین موضوعات است. از این رو مطالعه وتحقیق درمورد تأثیر فناوری های نوین اطلاعاتی وارتباطی در شبکه ای مجازی برروی هویت دینی امری مهم وضروی محسوب می‌شود. پیشرفت در فناوری راه و روش انسان را درثبت وضبط تاریخ تغییر داده است. باتوجه به آسیب های روانی شبکه های اجتماعی مجازی با رشد رسانه های نوین، جهان وارد عصر دوم رسانه‌ها شده است که برخلاف دوره مدرن و عصر نخست، آینده آن به طور کامل قابل پیش بینی هستند، زیرا در عصر دوم رسانه‌ها که در آن بحث رسانه های الکترونیک جدید، حاکمیت دارند و اطلاعات حرف آخر را می‌زنند، پدیده‌ها کمتر قابل پیش بینی‌اند (گل محمدی، ۲۶۸:۱۳۸۶). به قول آنجل آدریان همان قدر که تجارت و اقتصاد الکترونیک از تجارت جدا نیست هویت های الکترونیکی در فضای مجازی نیز از هویت‌های واقعی قابل بازشناسایی نیستند شبکه های اجتماعی موبایلی امروزه دارایی با ارزش هرکاربر به شمار می‌رود.
شایدآنگاه که فردریش نیچه فیلسوف آلمانی، با بیانی جهان گیر، مرگ خدا را به جهانیان اعلام کرد. کمترکسی فکر می‌کرد که دیگری خبری ازخدا، دین و معنویت باقی بماند. به گمان نیچه وهودارانش، انسان با دانش و فناوری پیشرفته خود به تدریج باید جای خدا را می‌گرفت وباورهای مذهبی و غیرمادی رخت برمی بست. اما گذشت زمان ازخیال های خام او پرده برداشت وبرهمگان روشن ساخت که نه تنها خدا ودین نمرده است. بلکه همگام با پیشرفت
تکنولوژی روزبه ویژه فناوری اطلاعات، بازگشت به دین واحیای شعائروجنبش های مذهبی نیز به طور چشم گیری فزاینده بوده است (نبوی،۸:۱۳۹۰). “رسانه‌ها می‌توانند بر میزان مذهبی بودن ما تأثیر بگذارند.چرا که هویت براساس تمایلات انسانی شکل می گیرد.”افرادی که به میزان متفاوتی در مقابل رسانه‌ها قرار می‌گیرند عقاید مشابهی درباره خدا و مسائل معنوی ندارند. چرا که پیشرفت تکنولوژی سبب تنوع فرهنگی ودینی می‌شود افراد خودشان تصمیم می‌گیرند که چه چیزی را باور کنند.چرا که طبیعت رسانه این است که خود را بر ذهن وروح فرد غالب می‌کند. ودراین راستا عقاید افراد هم بر رسانه تأثیر می‌گذارد. هوور معتقد است که ظهور و گسترش رسانه‌ها باعث شده است که پدیده های دینی جنبه عمومی پیدا کند. از نظراو در جهان معاصردین ورسانه هرچند نه بطورکامل همگرایی بالایی دارندو نقاط مشترک همگرایی آن‌ها بسیارمعنادار است (غندالی،۱۵۷:۱۳۸۲).

۱.۱          بیان مسله و ضرورت تحقیق

“این پژوهش به عنوان یک تحقیق میان رشته ای است بدین معنی که باید از مبانی و ایده های هر دو قلمرو دین و رسانه (شبکه های اجتماعی) بهره جوید” روابط اجتماعی از عناصر اساسی هر جامعه محسوب می‌شود و هسته‌ اصلی جامعه را شکل می‌دهد و موجب می‌شود که کنش‌گران با گسترش پیوندهای خود، ‏‏کنش‌های خود را در ساختار جامعه تسهیل نموده و از این طریق به اهداف خود دست یابند. همه‌ افراد درجامعه به نوعی در تلاش برای برقراری ارتباط با دیگران می‌باشند تا مبادلات خود را در زمینه‌های مختلف سرعت دهند (صالحی،۵:۱۳۸۶).”شبکه های اجتماعی به عنوان یک رسانه فرا نوین ارتباطی در تمام وجوه زندگی بشر ظهور کرده و سطح زندگی فرد را مورد تغییر قرارداده است. ارتباطات الکترونیک ،داده ها و اطلاعات یا به عبارتی شبکه های مجازی هویت افراد را می سازد وسایل نوین ارتباطی تغییراتی رادر برداشت های فرد به وجود می آورد که در زندگی اجتماعی و فرهنگی و عقاید دینی فرد تاثیر  می گذارد.” رشد روز افزون تکنولوژی خواه ناخواه زندگی واقعی ما را با دنیای مجازی گره زده است. میزان علاقه مندی و حضور کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی فضای مجازی برای کسب اطلاعات و اخبار تا حدودی نشان دهنده اقناع نشدن این قشر از رسانه های داخلی است. محدود کردن این شبکه ها در داخل کشور ممکن است نه تنها مصونیتی برای کاربران فراهم نکند(غلامی،۸:۱۳۹۳).
سوال اصلی : این پژوهش به دنبال تأثیر شبکه های اجتماعی موبایل محور برمیزان دینداری افراد می‌باشد. باتوجه به اینکه رسانه های نوین بسیار گسترش پیدا کرده است. با بررسی وتوجه به شاخص های دینداری و نقش شبکه های اجتماعی موبایلی به عنوان یک فناوری فرا نوین به دنبال شناخت رابطه و تاثیراستفاده شبکه های اجتماعی موبایل محور بر میزان دینداری افراد مورد مطالعه(پرسنل سازمان حفاظت محیط زیست کشور ) هستیم.همانطور که اینترنت می‌تواند بر هویت اجتماعی تأثیر تعین کننده داشته باشد. پس می‌تواند بر هویت دینی و میزان دینداری افراد هم تاثیرگذار باشد.(رفعت جاه،۶۷:۱۳۸۱).”آیا استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایل محور بامیزان دینداری افراد رابطه دارد؟ آیا باتوجه به کاربردهای متفاوت، مطالب متنوع وجذابیت آن تاثیری بر دینداری افراد دارد؟ آیا این تأثیر می‌تواند در جهت تغییر هویت دینی افراد می باشد.؟ لذا همه افراد در جهت علاقه مندی و نیازهای دینی خود به آن مراجعه خواهند کرد. و کاربران آن در میزان دینداری مشخص خواهد شد. را بررسی خواهیم کرد”.
تمرکز اصلی : این پژوهش تاثیر نرم افزارهای در گوشی های هوشمند وکاربرد آنها در شبکه های اجتماعی تحت موبایل در میزان دینداری افرادمی باشد؟”باتوجه به اینکه دینداری یکی از شکل های بنیادی وپیشینی موجود در نظام فرهنگی و مذهبی کشورمان است بنابراین موضوع آن در شبکه های اجتماعی موبایلی با وجود نرم‌افزارهای یپیشرفته با برنامه ها کاربردی نوین در تلفن‌های همراه هوشمند که روزبه‌روز بیشتر وارد عرصه‌ خصوصی مردم شده‌اند پرداختن به نقش یک رسانه نوین با مضامین متنوع وفراگیر درحوزه دین و دینداری افراد عاملی محرک برای انجام این پژوهش گردیده است.
تعداد صفحه : ۱۶۲
قیمت : ۱۴۷۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        ****       [email protected]

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  *** ***