Get a site

 دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته  مدیریت

        دانشگاه آزاد اسلامی

   واحد­کرمانشاه

دانشکده تحصیلات تکمیلی، گروه مدیریت بازرگانی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ( M.A)

گرایش: بازرگانی داخلی

 

عنوان:

بررسی تاثیر استراتژی رقابتی بر عملکرد سازمان در صنعت بانکداری (مطالعه موردی: بانک­های ملی شهرستان ایلام)

 

دی ۹۳

   

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                           صفحه

چکیده ۱

فصل اول: کلیات تحقیق

۱-۱٫٫٫٫٫ مقدمه. ۳

۱-۲٫٫٫٫٫ بیان مسئله. ۳

۱-۳٫٫٫٫٫ اهمیت پژوهش… ۵

۱-۴٫٫٫٫٫ اهداف تحقیق.. ۵

۱-۵٫٫٫٫٫ فرضیه ‏های تحقیق.. ۶

۱-۶٫٫٫٫٫ چارچوب نظری و مدل تحلیلی تحقیق: ۶

۱-۷٫٫٫٫ قلمرو تحقیق.. ۷

۱-۹٫٫٫٫٫ تعریف متغیرها ۸

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

۲- ۱مقدمه……………… ۱۲

۲-۲ مبانی نظری استراتژی رقابتی.. ۱۳

۲-۲-۱ تعاریف استراتژی.. ۱۳

۲-۲-۲ اهمیت استراتژی.. ۱۴

۲-۲-۳ الگوهای تبیین استراتژی.. ۱۶

۲-۲-۴ مفهوم سازی مجدد استراتژی رقابتی.. ۱۸

۲-۲-۵ مدل نیروی های پنجگانه رقابتی.. ۲۱

۲-۲-۶ یادگیری سازمانی و راهبرد رقابتی.. ۲۵

۲-۲-۷ یادگیری سازمانی و انعطاف پذیری.. ۳۰

۲-۲-۸ انعطاف پذیری و استراتژی رقابتی.. ۳۱

۲-۲-۹ استراتژی رقابتی و عملکرد. ۳۳

۲-۲-۱۰ مبانی نظری عملکرد سازمانی.. ۳۴

۲-۲-۱۱ مفهوم ارزیابی و ارزشیابی عملکرد. ۳۴

۲-۲-۱۲ اهداف ارزشیابی عملکرد سازمانی.. ۳۷

۲-۲-۱۳ تعریف و مفهوم عملکرد و ارزیابی عملکرد. ۳۸

۲-۲-۱۴ منظور از ارزیابی عملکرد. ۴۱

۲-۲-۱۵ مبانی نظری صنعت بانکداری.. ۴۸

۲-۲-۱۶ تاریخچه پول و بانکداری در دنیا ۴۸

۲-۲-۱۷ تاریخچه بانکداری در ایران. ۴۹

۲-۲-۱۸ مدیریت ارتباط با مشتری در موسسات مالی و بانکها ۵۲

۲-۲-۱۹ جایگاه مدیریت ارتباط با مشتری در نظام بانکی ایران. ۵۴

۲-۲-۲۰فرضیه های اساسی مدیریت ارتباط با مشتری دربانک… ۵۵

۲-۲-۲۱ مزایا، نقاط ضعف و قوت مدیریت ارتباط با مشتری در بانکهای ایرانی   ۵۶

۲-۳ پیشینه تحقیقات انجام شده ۵۷

۲-۳-۱ پژوهش­های انجام گرفته داخلی.. ۵۷

۲-۳-۲ پژوهش­های انجام شده خارجی.. ۵۹

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

۳-۱٫٫٫٫٫ مقدمه. ۶۵

۳-۲٫٫٫٫٫ روش تحقیق.. ۶۵

۳-۳٫٫٫٫٫ جامعه آماری.. ۶۶

۳-۴٫٫٫٫٫ نمونه آماری (حجم نمونه، روش نمونه گیری). ۶۶

۳-۵٫٫٫٫٫ ابزارهای گردآوری داده ­ها ۶۷

۳-۶٫٫٫٫٫ مقیاس پرسشنامه. ۶۹

۳-۷٫٫٫٫٫ روایی و پایایی ابزار جمع­آوری اطلاعات… ۶۹

۳-۸٫٫٫٫٫ روش تجزیه و تحلیل داده ­های آماری.. ۷۱

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

۴-۱٫٫٫٫٫ مقدمه. ۷۴

۴-۲٫٫٫٫٫ آمار توصیفی.. ۷۵

۴-۲-۱         توزیع جنسیت…. ۷۵

۴-۲-۲         توزیع سطح تحصیلات… ۷۶

۴-۲-۳         توزیع وضعیت تاهل.. ۷۷

۴-۲-۴         توزیع سنی.. ۷۸

۴-۲-۵         توزیع سابقه خدمت…. ۷۹

۴-۲-۶         توزیع نوع شغل کارکنان.. ۸۰

۴-۳-… آمار استنباطی.. ۸۱

۴-۳-۱                                                                                                        آزمون فرضیات پژوهش…. ۸۱

۴-۳-۱-۱        بررسی تاثیر استراتژی رقابتی بر عملکرد سازمان در صنعت بانکداری… ۸۱

۴-۴٫٫٫٫٫ رتبه بندی شاخص های استراتژی رقابتی.. ۸۵

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

۵-۱-… مقدمه. ۸۷

۵-۲-… فرایند تحقیق.. ۸۷

۵-۳-… نتیجه ­گیری.. ۸۹

۵-۳-۱         نتیجه ­گیری از فرضیه اصلی.. ۹۱

۵-۳-۲         نتیجه ­گیری از فرضیه های فرعی.. ۹۱

۵-۴٫٫٫٫٫ محدودیت‌های پژوهش… ۹۲

۵-۵٫٫٫٫٫ پیشنهادهایی برای استفاده از نتایج پژوهش… ۹۳

۵-۶٫٫٫٫٫ توصیه برای تحقیقات آتی.. ۹۴

منابع و مآخذ. ۹۵

منابع فارسی.. ۹۶

منابع انگلیسی.. ۹۸

پیوست ها و ضمائم. ۹۹

 

 

فهرست جدول ها

عنوان                                                                                                              صفحه

جدول (۱-۱) : عملیاتی سازی مفهوم عملکرد سازمان. ۱۰

جدول ۲-۱): اهداف ارزشیابی عملکرد سازمان. ۳۸

جدول ۲-۲): منظور از ارزیابی عملکرد. ۴۱

جدول ۳-۱): مقیاس پرسشنامه ها ۶۸

جدول ۴-۱: توزیع جنسیت… ۷۵

جدول ۴-۲: توزیع تحصیلات… ۷۶

جدول ۴-۳: توزیع وضعیت تاهل.. ۷۷

جدول ۴-۴: توزیع سنی.. ۷۸

جدول ۴-۹: توزیع سابقه خدمت… ۷۹

جدول ۴-۱۰: توزیع نوع شغل.. ۸۰

جدول ۴-۱۱: نمادهای بکارگرفته شده در مدل ساختاری تحقیق.. ۸۱

جدول ۴-۱۳: شاخص های نیکویی برازش مدل. ۸۴

جدول ۴-۱۴: رتبه بندی شاخص های مدل. ۸۵

 

 

فهرست شکل ها

عنوان                                                                                                           صفحه

شکل ۲-۱): مدل نیروی های پنجگانه رقابتی طراحی شده توسط داویس و اولسن ، ۲۰۰۸  ۲۴

شکل ۲-۲): مدل عملکرد سازمانی در سازمانها ۳۶

شکل ۲-۳): فرایند تجزیه و تحلیل شغل.. ۴۳

 

 

 

فهرست نمودارها

عنوان                                                                                                              صفحه

نمودار ۴-۱: توزیع جنسیت… ۷۵

نمودار ۴-۲: توزیع تحصیلات… ۷۶

نمودار ۴-۳: توزیع وضعیت تاهل.. ۷۷

نمودار ۴-۴: توزیع سنی.. ۷۸

نمودار ۴-۵: توزیع سابقه خدمت… ۷۹

نمودار ۴-۶: توزیع نوع شغل.. ۸۰

نمودار ۴-۷: تاثیر شاخص­های استراتژی رقابتی بر عملکرد سازمانی در حالت استاندارد  ۸۲

نمودار ۴-۸: تاثیر استراتژی رقابتی بر عملکرد سازمانی در حالت معناداری   ۸۳

 

 

چکیده

شدت گرفتن رقابت در صنعت بانکداری و تأثیرگذاری تحولات تکنولوژیک بر بانکداری ایران و تهدید قریب­الوقوع کالاهای جایگزین از جمله بازارهای اوراق بهادار و تأمین مالی از طریق بازارهای بین ­المللی باعث گردیده تا بحث استراتژی در صنعت بانکداری در شرایط کنونی از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

 

 

فصل اول

ادبیات تحقیق

 

 

۱-۱مقدمه

در بسیاری از بازارها رقابت عامل اساسی تغییر است. بدون رقابت شرکت­ها در حد رضایت مشتریان فعالیت می­ کنند و از آن فراتر نمی­روند. در هر جا بین افزایش رضایت مشتریان و هزینه­ها تضاد بروز می کند، معمولا دومی در اولویت قرار می­گیرد، زیرا شانس مشتریان اندک است در حالی که کاهش هزینه­ها به معنی دستیابی به نتایج محسوس است. لذا، رقابت برای مشتریان خوب است، زیرا بدان معنی است که شرکت­ها باید بیشتر تلاش کنند تا مشتریان خود را از دست ندهند. در تنظیم استراتژی بازاریابی لازم است شرکت­ها از نقاط قوت و ضعف خودشان، نیازهای مشتریان، و نقاط قوت و ضعف رقیب آگاه باشند. به این سه نکته «مثلث استراتژیک» می­گویند. مثلث استراتژیک به شرکت­ها می­گوید که هنگامی موفق می‌شوند که از حفظ رضایت مشتری و رفع نیازهای او فراتر رفته، از رقبایشان بهتر باشند. با این مقدمه از استراتژی رقابتی به بررسی تأثیر استراتژی رقابتی بر عملکرد سازمان در صنعت بانکداری می­پردازیم.

لذا در فصل اول تحقیق که شامل کلیات تحقیق می­شود به بیان مسئله، اهمیت پژوهش، اهداف پژوهش، فرضیات پژوهش، مدل مفهومی پژوهش، قلمرو تحقیق و در نهایت تعریف واژه ها و مفاهیم کلیدی تحقیق پرداخته شده است.

۱-۲بیان مسئله

در طی سالیان گذشته و با پیشرفت تکنولوزی و روبرو شدن صنعت با پدیده تولید انبوه و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه ­های مختلف اقتصادی، تولید کالاها و خدمات بر تقاضا برای آن پیشی گرفت. از طرف دیگر با اصلاح قوانین و مقررات تجاری، مالی و پولی کشور و حضور بخش خصوصی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی، مفهوم استراتژی رقابت مطرح و روش­هایی نیز برای افزایش آن برای تصاحب بازار ارائه گردید. از جمله روش­هایی که در زمینه مدیریت بهتر واحد­های تولیدی در طی سالیان گذشته متداول گردید، استفاده از روش برنامه ­ریزی استراتژیک در نحوه عملکرد سازمان­هاست. بسیاری از نوشته­های کسب و کار به استراتژی­های رقابتی بیشتر از سایر موارد توجه کرده­است(والترز[۱]، ۲۰۰۳).

از سوی دیگر با وجود اینکه مدت­هاست تکنولوژی اطلاعات راه­حل­های جدیدی را برای خدمات بانکداری ممکن ساخته­است اما تأثیر این تحولات با تأخیر و با ورود برخی بانک­های ایرانی به عرصه بانکداری اینترنتی در حال ورود به ایران است . این سیر تحولات یعنی ۱- شدت گرفتن رقابت در صنعت بانکداری و ۲- آغاز تأثیرگذاری تحولات تکنولوژیک بر بانکداری ایران همراه با ۳- تهدید قریب­الوقوع کالاهای جایگزین از جمله بازارهای اوراق بهادار و تأمین مالی از طریق بازارهای بین المللی باعث گردیده تا بحث استراتژی در صنعت بانکداری در شرایط کنونی از اهمیتی خاص برخوردار باشد. صنعت بانکداری یکی از مهمترین بخش­های هر اقتصادی محسوب می­شود؛ زیرا بانک­ها به عنوان واسطه منابع پولی در کنار بورس و بیمه از ارکان اصلی بازارهای مالی شمرده می­شوند. بانک­داری در اقتصاد ایران از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا به دلیل عدم توسعه لازم بازار سرمایه، در عمل این بانک­ها هستند که عهده دار تأمین مالی بلند مدت نیز می­باشند؛ همچنین در فرایند آزاد سازی بازارهای مالی و پیوند با بازارهای جهانی، کارایی، شرط لازم است(حسینی و سوری، ۱۳۸۴، ص۱۲۹).

داشتن یک استراتژی رقابتی شفاف منجر می­شود تا در محیط رقابتی سازمان­ها موفق­تر از رقبا عمل کند. شایان ذکر­ست عدم وجود یک استراتژی نه تنها بهره­وری را کاهش می­دهد، بلکه سازمان را به سرمنزل مقصود خود نخواهد رساند. تاکنون تحقیقات بسیاری در خصوص عملکرد سازمانی نقش و عوامل موثر بر آن انجام شده است. اما تا کنون پژوهشی با رویکرد نقش استراتژی رقابتی به عنوان یک عامل موثر بر انجام عملکرد سازمانی نشده­است. شایان ذکر است مطالعات در حوزه استراتژی رقابتی آن را به عنوان منشأ ایجاد مزیت رقابتی پیشنهاد شده اند(پورتر و میلر[۲]، ۱۹۹۸).

با توجه به موارد فوق­الذکر محقق در پی این سوال ذهنی که آیا استراتژی رقابتی بر عملکرد سازمان­ها بخصوص در بانک­­ها موثر است؟ و در صورت مثبت بودن جواب استراتژی رقابتی چه تأثیری بر عملکرد بانک ها دارد؟ به بررسی و موشکافی این موضوع خواهد پرداخت.

 

۱-۳اهمیت پژوهش

یکی از ویژگی­های محیط تجارت امروز رقابت شدید بین سازمان­ها است. چگونگی رسیدن سازمان­ها به مزیت رقابتی پایدار از سؤالات کلیدی در زمینه مدیریت استراتژی است(تیس و دیگران[۳]، ۱۹۹۷). محققان زیادی در این رابطه مطالعه و تحقیق نموده ­اند. یکی از این سازمان­ها بانک می­باشد. در حقیقت، صنعت بانکداری ایران در حال نزدیک شدن به تحولات گسترده­ای است. چشم­انداز شدت گرفتن رقابت در این صنعت، حرکت به سوی آزادسازی اقتصادی و نزدیک شدن به بازارهای بین المللی در آینده نه چندان دور، شرایطی را پدید آورده­است که در آن برنامه ­ریزی استراتژیک برای بانک­ها اهمیتی ویژه یافته­است . به عبارت دیگر، صنعت بانکداری ایران شرایط جدیدی را تجربه می­ کند. ورود بانک­های خصوصی به بازار و همچنین برنامه ­های اصلاحی بانک­های دولتی روح رقابت را به این عرصه دمیده­اند.

از سوی دیگر، پورتر[۴](۱۹۸۵) استراتژی رقابتی را به عنوان تعیین موقعیت سازمان در محیط رقابتی قلمداد می کند. هدف از استراتژی رقابتی، تدبیر بازار از طریق درک و پیش بینی عوامل اقتصادی به ویژه رفتار سایر رقباست. استراتژی رقابتی، موجب می­شود سازمان محصولی را تولید کند که از سوی رقبا قابل تولید نیست. بدین ترتیب، استراتژی رقابتی، استراتژی­ای برای خلق بازار رقابت ناقص  است (بارنی[۵]، ۱۹۸۶).

با توجه به اهمیتی که استراتژی رقابتی در نحوه عملکرد افراد سازمان در زمینه‌ی دست­یابی هرچه بهتر به اهداف دارد، ضرورت پرداختن به تحقیق با عنوان « بررسی تأثیر استراتژی رقابتی بر عملکرد سازمان در صنعت بانکداری » برای محقق بارز شد.

۱-۴ اهداف تحقیق

هدف اصلی

هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر استراتژی رقابتی بر عملکرد سازمان در صنعت بانکداری(مطالعه موردی: بانک­های ملی شهرستان ایلام) می­باشد.

 

 

اهداف فرعی

  • بررسی تأثیر استراتژی نام تجاری(برندینگ) بر عملکرد سازمان در صنعت بانکداری
  • بررسی تأثیر استراتژی منابع انسانی بر عملکرد سازمان در صنعت بانکداری
  • بررسی تأثیر استراتژی تکنولوژی اطلاعات بر عملکرد سازمان در صنعت بانکداری

۱ Valters

۱ Porter & Miler

۱– Teece & et al

۲– Porter

۳– Barny

تعداد صفحه:۱۳۰

قیمت : ۳۷۵۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار میگیرد و  همچنین فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال می شود

پشتیبانی سایت :                 [email protected]

[add_to_cart id=158776]

—-

پشتیبانی سایت :       

*