Get a site

 دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته  مدیریت

دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
دانشکده­ی علوم اجتماعی
رساله جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد حسابداری
عنوان:
بررسی رابطه­ میان سرمایه­ی فکری و ارزش بازار  و عملکرد مالی
مهرماه ۱۳۹۰

   

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب
عنوان                                                                                                                             صفحه
فصل اول :  کلیــات تحقیق
۱-۱ – مقدمه                                                                                                                    ۲
۱-۲- تشریح و بیان موضوع                                                                                                  ۳
۱-۳- اهمیت و اهداف تحقیق                                                                                                ۵
۱-۴- سوال های اصلی تحقیق                                                                                               ۶
۱-۵- فرضیه های اصلی تحقیق                                                                                              ۶
۱-۶- تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق                                                                                                ۷
۱-۶-۱- متغیرهای وابسته                                                                                                    ۷
۱-۶-۲- متغیرهای مستقل                                                                                                    ۸
۱-۷- ساختار تحقیق                                                                                                           ۱۱
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق
۲-۱- مقدمه                                                                                                                     ۱۳
۲-۲- مبانی نظری                                                                                                              ۱۴
۲-۳- سرمایه­ی فکری و ارزش بازار                                                                                        ۱۶
۲-۴- سرمایه­ی فکری و عملکرد مالی                                                                                      ۱۷
۲-۵- رویکرد های مدیریت سرمایه‌‌ی فکری                                                                              ۱۸
۲-۶- ویژگی های سرمایه‌‌ی فکری                                                                                          ۱۸
۲-۷- طبقه بندی های جدید سرمایه‌‌ی فکری                                                                             ۱۹
۲-۸- عناصر سرمایه‌‌ی فکری                                                                                                            ۲۰
۲-۸-۱- سرمایه انسانی                                                                                                       ۲۱
۲-۸-۲- سرمایه ارتباطی                                                                                                      ۲۳
۲-۸-۳- سرمایه ساختاری                                                                                                    ۲۵
۲-۹- اهداف اندازه‌گیری سرمایه‌‌ی فکری                                                                                 ۲۸
۲-۱۰- روش های اندازه ­گیری سرمایه‌‌ی فکری                                                                           ۲۹
۲-۱۰-۱- ترازنامه نامرئی                                                                                                     ۳۰
۲-۱۰-۲- کنترل دارایی های ناملموس                                                                                     ۳۰
۲-۱۰-۳- کارت ارزیابی متوازن                                                                                             ۳۰
۲-۱۰-۴- ارزش افزوده­ی اقتصادی                                                                                         ۳۱
۲-۱۰-۵- شاخص سرمایه‌‌ی فکری                                                                                         ۳۱
۲-۱۰-۶- کارگزار تکنولوژی                                                                                                 ۳۲
۲-۱۰-۷- نرخ بازده دارایی ها                                                                                               ۳۲
۲-۱۰-۸- روش تشکیل سرمایه بازار                                                                                       ۳۳
۲-۱۰-۹- روش سرمایه‌‌ی فکری مستقیم                                                                                   ۳۳
۲-۱۰-۱۰- روش جهت یابی تجاری اسکاندیا                                                                            ۳۴
۲-۱۰-۱۱- روش های مالی و مراحل اندازه گیری مالی سرمایه‌‌ی فکری                                             ۳۴
۲-۱۰-۱۲- مدل مدیریت سرمایه‌‌ی فکری                                                                                 ۳۵
۲-۱۰-۱۳- مدل جدول سرمایه‌‌ی فکری (درخت شاخص سرمایه‌‌ی فکری)                                        ۳۵
۲-۱۰-۱۴- مدل حسابرسی سرمایه‌‌ی فکری                                                                              ۳۷
۲-۱۰-۱۵- مدل هدایت گر دارایی های نامشهود اسویبی                                                               ۳۸
۲-۱۱- گزارشگری سرمایه‌‌ی فکری                                                                                         ۳۹
۲-۱۲- پیشینه تحقیق                                                                                                          ۴۲
۲-۱۲-۱- تحقیقات خارجی                                                                                                  ۴۳
۲-۱۲-۲- تحقیقات داخلی                                                                                                   ۵۳
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
۳-۱- مقدمه                                                                                                                     ۵۹
۳-۲- روش شناسی تحقیق                                                                                                    ۶۰
۳-۳- بیان عملیاتی فرضیه‌های تحقیق                                                                                       ۶۰
۳-۴- جامعه مورد مطالعه                                                                                                     ۶۳
۳-۵- دوره زمانی                                                                                                              ۶۳
۳-۶- روش‌های گردآوری اطلاعات و داده‌‌های تحقیق                                                                   ۶۴
۳-۷- روش های تجزیه و تحلیل آماری                                                                         ۶۴
۳-۸- مدل‌های آماری                                                                                                          ۶۵
۳-۸-۱- مدل رگرسیون                                                                                                       ۶۵
۳-۸-۲- خصوصیات آماری مدل رگرسیون خطی                                                                                   ۶۵
۳-۸-۳- مفروضات اساسی مدل رگرسیون خطی                                                                                    ۶۶
۳-۸-۴- آزمون مفروضات اساسی رگرسیون خطی                                                                      ۶۷
۳-۸-۵- همخطی بودن متغیرهای مستقل                                                                                  ۶۸
۳-۸-۶- آزمون های مرتبط با روابط متغیرها                                                                              ۶۹
۳-۸-۷- آزمون نرمال بودن داده ها                                                                                         ۶۹
۳-۹- آزمون فرضیه ها                                                                                                        ۷۰
۳-۱۰- تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق                                                                                   ۷۱
۳-۱۰-۱- متغیرهای وابسته                                                                                                   ۷۱
۳-۱۰-۲- متغیرهای مستقل                                                                                                  ۷۲
۳-۱۱- خلاصه فصل                                                                                                           ۷۴
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده‌ها و یافته‌های پژوهش
۴-۱- مقدمه                                                                                                                     ۷۶
۴-۲- آمار توصیفی                                                                                                             ۷۶
۴-۳- آزمون فرضیه های تحقیق در سطح کل صنایع                                                                     ۸۰
۴-۳-۱- آزمون فرضیه اول                                                                                                   ۸۰
۴-۳-۲- آزمون فرضیه های ۱-۱، ۲-۱ و ۳-۱                                                                            ۸۲
۴-۳-۳- آزمون فرضیه دوم                                                                                                   ۸۵
۴-۳-۳-۱- بررسی رابطه میان سرمایه فکری و اجزای آن با نرخ بازده سرمایه                                     ۸۵
۴-۳-۳-۲- بررسی رابطه میان سرمایه فکری و اجزای آن با نرخ بازده دارایی ها                                              ۸۹
۴-۳-۳-۳- بررسی رابطه میان سرمایه فکری و اجزای آن با نرخ رشد درآمد                                       ۹۳
۴-۳-۳-۴- بررسی رابطه میان سرمایه فکری و اجزای آن با ارزش افزوده هر کارگر                              ۹۷
۴-۳-۴- آزمون فرضیه سوم                                                                                                  ۱۰۱
۴-۳-۴-۱- بخش اول: بررسی رابطه میان سرمایه فکری و عملکرد آتی – یک سال تاخیر                                   ۱۰۲
۴-۳-۴-۲- بخش دوم: بررسی رابطه میان سرمایه فکری و عملکرد آتی – دو سال تاخیر                                    ۱۰۴
۴-۳-۴-۳- بخش سوم: بررسی رابطه میان سرمایه فکری و عملکرد آتی – سه سال تاخیر                                   ۱۰۷
۴-۴- بررسی فرضیه اول در هر صنعت                                                                                                ۱۰۹
۴-۴-۱- آزمون فرضیه اول                                                                                                   ۱۰۹
۴-۴-۲- آزمون فرضیه های ۱-۱، ۲-۱ و ۳-۱                                                                            ۱۱۱
۴-۵- خلاصه فصل                                                                                                                        ۱۱۳
فصل پنجم : نتیجه‎گیری و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه                                                                                                                     ۱۱۵
۵-۲- خلاصه موضوع و روش تحقیق                                                                                       ۱۱۵
۵-۳- خلاصه یافته های تحقیق                                                                                               ۱۱۷
۵-۳-۱- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول                                                                      ۱۱۷
۵-۳-۲- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه های ۱-۱، ۲-۱ و ۳-۱                                                            ۱۱۸
۵-۳-۳- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم                                                                      ۱۱۹
۵-۳-۴- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم                                                                     ۱۲۰
۵-۳-۵- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول در سطح صنایع                                                  ۱۲۳
۵-۳-۶- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه های ۱-۱، ۲-۱ و ۳-۱ در سطح صنایع                            ۱۲۴
۵-۴- نتیجه گیری                                                                                                              ۱۲۶
۵-۵- بررسی تطبیقی نتایج تحقیق                                                                                           ۱۲۷
۵-۶- محدودیت های تحقیق                                                                                                 ۱۲۸
۵-۷- پیشنهادهای برخاسته از تحقیق                                                                                       ۱۲۸
۵-۸- پیشنهاد برای تحقیقات آتی                                                                                           ۱۲۹
۵-۹- خلاصه فصل پنجم                                                                                                     ۱۲۹
منابع                                                                                                                              ۱۳۰
فهرست جداول
جدول ۲-۱- ارزش بازار سازمان اسویبی                                                                                  ۳۸
جدول۲-۲- خلاصه­ی تحقیقات خارجی                                                                                   ۵۱
جدول۲-۳- خلاصه­ی تحقیقات داخلی                                                                                                ۵۶
جدول ۳-۱- تعداد شرکت ها در هر سال                                                                                  ۶۳
جدول ۴-۱- آمار توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق                                                                   ۷۷
جدول ۴-۲- نتایج ضریب همبستگی پیرسون                                                                             ۷۸
جدول ۴-۳- نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن                                                                            ۷۹
جدول ۴-۴- نتایج بررسی مدل ۱                                                                                           ۸۰
جدول ۴-۵- نتایج بررسی مدل ۲                                                                                           ۸۳
جدول ۴-۶- نتایج حاصل از آزمون همخطی متغیرها                                                                    ۸۴
جدول ۴-۷- نتایج بررسی مدل ۳                                                                                           ۸۶
جدول ۴-۸- نتایج بررسی مدل ۴                                                                                           ۸۸
جدول ۴-۹- نتایج بررسی مدل ۵                                                                                           ۹۰
جدول ۴-۱۰- نتایج بررسی مدل ۶                                                                                         ۹۲
جدول ۴-۱۱- نتایج بررسی مدل ۷                                                                                         ۹۴
جدول ۴-۱۲- نتایج بررسی مدل ۸                                                                                         ۹۶
جدول ۴-۱۳- نتایج بررسی مدل ۹                                                                                         ۹۸
جدول ۴-۱۴- نتایج بررسی مدل ۱۰                                                                                       ۱۰۰
جدول ۴-۱۵- نتایج بررسی مدل یک سال تاخیر بازده سرمایه                                                         ۱۰۲
جدول ۴-۱۶- نتایج بررسی مدل یک سال تاخیر بازده دارایی­ها                                                       ۱۰۲
جدول ۴-۱۷- نتایج بررسی مدل یک سال تاخیر رشد درآمد                                                          ۱۰۳
جدول ۴-۱۸- نتایج بررسی مدل یک سال تاخیر ارزش افزوده‌‌ی کارکنان                                           ۱۰۴
جدول ۴-۱۹- نتایج بررسی مدل دو سال تاخیر بازده سرمایه                                                          ۱۰۴
جدول ۴-۲۰- نتایج بررسی مدل دو سال تاخیر بازده دارایی­ها                                                        ۱۰۵
جدول ۴-۲۱- نتایج بررسی مدل دو سال تاخیر رشد درآمد                                                                       ۱۰۶
جدول ۴-۲۲- نتایج بررسی مدل دو سال تاخیر ارزش افزوده‌‌ی کارکنان                                             ۱۰۶
جدول ۴-۲۳- نتایج بررسی مدل دو سال تاخیر بازده سرمایه                                                          ۱۰۷
جدول ۴-۲۴- نتایج بررسی مدل دو سال تاخیر بازده دارایی­ها                                                        ۱۰۸
جدول ۴-۲۵- نتایج بررسی مدل دو سال تاخیر رشد درآمد                                                                       ۱۰۸
جدول ۴-۲۶- نتایج بررسی مدل دو سال تاخیر ارزش افزوده‌‌ی کارکنان                                             ۱۰۹
جدول ۴-۲۷- نتایج بررسی مدل ۱ در سطح صنایع                                                                     ۱۱۰
جدول ۴-۲۸- نتایج بررسی مدل ۲                                                                                         ۱۱۲
جدول ۵-۱- رابطه میان ضریب کلی ارزش افزوده سرمایه­ فکری با هریک از متغیرهای عملکرد مالی جاری ۱۱۹
جدول ۵-۲- رابطه­ میان عناصر سرمایه فکری با هریک از متغیرهای عملکرد مالی جاری                      ۱۲۰
جدول ۵-۳- نتایج حاصل از بررسی رابطه میان ضریب کلی ارزش افزوده سرمایه فکری با هریک از متغیرهای عملکرد مالی آتی            ۱۲۱
جدول ۵-۴- نتایج حاصل از بررسی رابطه­ میان عناصر سرمایه فکری با هر یک از متغیرهای عملکرد مالی آتی       ۱۲۲
جدول ۵-۵- رابطه­­ی میان سرمایه­ی فکری و ارزش بازار                                                               ۱۲۳
جدول ۵-۶- رابطه­ میان عناصر سرمایه­ی فکری و ارزش بازار                                                      ۱۲۵
فهرست نمودارها
نمودار ۲-۱- درخت شاخص سرمایه‌‌ی فکری روس                                                                    ۳۶
نمودار ۲-۲- اجزای سرمایه‌‌ی فکری در مدل حسابرسی سرمایه‌‌ی فکری بروکینگ                                ۳۷
نمودار ۳-۱- چارچوب نظری فرضیه های تحقیق                                                                                    ۶۰
نمودار ۴-۱- نمودار توزیع فراوانی خطاهای مدل ۱                                                                     ۸۱
نمودار ۴-۲- نمودار توزیع فراوانی خطاهای مدل ۲                                                                     ۸۴
نمودار ۴-۳- نمودار توزیع فراوانی خطاهای مدل ۳                                                                     ۸۷
نمودار ۴-۴- نمودار توزیع فراوانی خطاهای مدل ۴                                                                     ۸۹
نمودار ۴-۵- نمودار توزیع فراوانی خطاهای مدل ۵                                                                     ۹۱
نمودار ۴-۶- نمودار توزیع فراوانی خطاهای مدل ۶                                                                     ۹۳
نمودار ۴-۷- نمودار توزیع فراوانی خطاهای مدل ۷                                                                     ۹۵
نمودار ۴-۸- نمودار توزیع فراوانی خطاهای مدل ۸                                                                     ۹۷
نمودار ۴-۹- نمودار توزیع فراوانی خطاهای مدل ۹                                                                     ۹۹
نمودار ۴-۱۰- نمودار توزیع فراوانی خطاهای مدل ۱۰                                                                  ۱۰۱
فهرست ضمائم
فهرست شرکت ها                                                                                                              ۱۳۴
فهرست صنایع                                                                                                                  ۱۳۵
فهرست نمونه­ها و متغیرها                                                                                                    ۱۳۶

۱-۱- مقدمه
سرمایه‌‌ی فکری[۱]موضوع جدیدی است که به لحاظ نظری در چند سال اخیر در سطح جهانی مطرح شده ‌‌است. از آن جا که سرمایه­ی فکری منبعی پر ارزش برای کشورها و سازمان‌‌ها به ‌‌حساب می‌‌آید، میزان رشد و توسعه‌‌ی آن به سرعت در حال تبدیل شدن به شاخص توسعه یافتگی کشورهاست. سرمایه­ی فکری نوعی سرمایه­ی ارزشمند است که دارایی نامشهود یک سازمان شناخته می­شود (استوارت، ۱۹۹۷). از سوی دیگر، این منبع نامشهود به عنوان یکی از باارزش­ترین منابع شرکت‌‌ها و سرمایه‌‌ای کلیدی در رشد کارآفرینی مطرح شده ‌‌است. اقتصاد امروز مبتنی بر سرمایه­ی فکری است و کالاهای آن دانش و اطلاعات هستند. منابع نامشهود، عواملی غیر از دارایی­های مالی و فیزیکی است که در ایجاد ارزش یک شرکت مشارکت دارند و تحت کنترل آن هستند (بونتیس، ۱۹۹۸). امروزه سرمایه­ی فکری مجموعه ­ای از دانش، تجربه، مهارت شخصی، روابط خوب و توانایی فناوری، منبع مهم مزیت رقابتی و عامل کلیدی سودآوری شرکت محسوب می­شود (اسریویهاک، ۲۰۰۸).
محیط کسب و کار مبتنی بر دانش، نیازمند رویکردی است که دارایی­های نامشهود جدید سازمانی مثل دانش و شایستگی­های منابع انسانی، نوآوری، روابط با مشتری، فرهنگ سازمانی، نظام­ها، ساختار سازمانی و غیره را در برگیرد. در این میان، نظریه­ی سرمایه­ی فکری، توجه روز افزون محققان دانشگاهی و دست­اندرکاران سازمانی را به خود جلب کرده است (قلیچ لی وهمکاران، ۱۳۸۵).
در تحقیق حاضر، به مطالعه بر روی سرمایه­ی فکری و رابطه­ آن با ارزش بازار سهام و همچنین چگونگی تأثیر آن بر عملکرد مالی جاری و آتی شرکت­ها در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته می­شود.
۱-۲-تشریح و بیان موضوع
تحولات نوین در عرصه­ اقتصاد، جهانی شدن و پیامدهای آن موجب شده تا عملکرد شرکت­ها بیشتر از پیش مورد توجه قرار گیرد. سهام­داران، سرمایه­گذاران، مشتریان، مدیران، کارکنان، عرضه­کنندگان مواد اولیه، توزیع کنندگان، مؤسسات و نهادهای دولتی، مؤسسات ارائه دهنده­ی تسهیلات و به نوعی، همه کسانی که با مؤسسات مختلف درگیر هستند همواره این مؤسسات را ارزیابی می­ کنند. در گذشته، بیشتر ارزیابی­ها به صورت ارزیابی عملکرد شرکت­ها با شاخص­های مالی و ارزیابی دارایی­های مالی و ملموس یک موسسه صورت می­گرفت.
اقتصاد امروزین، اقتصاد محصولات نامشهود است؛ از این‏رو دارایی­هایی که این محصولات را ایجاد می‏کنند نیز عمدتاً دارایی­های نامشهود است. سهم‏ تولیداتی نظیر اطلاعات، خدمات‏ مشاوره‏ای، تحقیق و توسعه، خلاقیت و نوآوری و امثال آن در سازمان­ها رو به افزایش‏ است. محرکه­های اصلی‏ تولید در اقتصاد نوین را عواملی نظیر فناوری اطلاعات، طراحی، نرم‏افزار، دانش‏ و استعدادهای افراد و سرمایه ­های فکری تشکیل خواهد داد. علاوه بر این و به طور کلی در شرایط رقابت اقتصادی سنگین ‏کنونی، عواملی مانند نام و شهرت شرکت، مشتریان وفادار، تأمین ‏کنندگان‏ قابل اعتماد، کارکنان‏ خلاق و پردانش، برنامه ­های تحقیق و توسعه، سیستم­های‏ اطلاعاتی مناسب، حق الامتیاز و علائم‏ تجاری و مانند آن­ها، دارایی­های عمده­ی شرکت­ها را تشکیل می‏دهد. در چنین شرایط پیچیده‏ای، ارزش­گذاری‏ دقیق و قابل اعتماد شرکت­ها دشوار شده است و با توجه به این­که روش­های متداول‏ حسابداری، اینگونه دارایی­ها را محاسبه و در ارزشیابی کل شرکت منظور نمی‏کند، فاصله‏ بین ارزش بازار[۲] شرکت­ها و ارزش دفتری[۳]، روز به‏ روز بیشتر می‏شود. این فاصله به ویژه در شرکت­های مبتنی بر دانش و شرکت­های متکی‏ به فناوری پیشرفته[۴]وسیع‏تر است (فخاریان، ۱۳۸۰).
امروزه، مدل جدیدی از دارایی­ها مطرح شده است و بطور کلی دارایی­های سازمان را به دو دسته­ی دارایی­های مشهود و دارایی­های نامشهود تقسیم می­ کنند که عموماً دارایی­های نامشهود را سرمایه‌‌ی فکری می­نامند، و ارزیابی­ها به سمت ارزیابی دارایی­های نامشهود (سرمایه‌‌ی فکری) گرایش پیدا کرده است.
افزایش فاصله­ی میان ارزش بازار و ارزش دفتری شرکت­ها منجر به توجه گسترده­ی تحقیقات به بررسی ارزش حذف شده از صورت­های مالی شده است (مثلاً لو و زاروین، ۱۹۹۹، لو، ۲۰۰۱، لو و رادهاکریشنان، ۲۰۰۳). لو (۲۰۰۱، صفحه ۹) بطور مستند می­گوید که طی سال های ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۱، نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری ۵۰۰ شرکت آمریکایی از ۱ تا ۵ برابر افزایش یافته است که در حدود ۸۰% ارزش بازار آن شرکت­ها در گزارشگری مالی منعکس نشده است.
برای نمونه در سال ۱۹۹۷، ارزش بازار شرکت مایکروسافت[۵]معادل ۱۴۸۸ میلیارد دلار تعیین شد. این مبلغ که برابر مجموع ارزش‏ سهام شرکت­های بوئینگ، مک‏دونالد، شرکت نفتی تکزاکو و شرکت بوش بود، ۴/۱۳ برابر ارزش دفتری شرکت را نشان‏ می‏داد. به بیان دیگر تنها ۷ درصد ارزش واقعی شرکت مایکروسافت با بهره گرفتن از روش­های‏ متعارف حسابداری اندازه‏گیری و به عنوان‏ دارایی­های فیزیکی در ترازنامه منعکس شده‏ بود و ۹۳ درصد بقیه عبارت بود از دارایی­های نامشهود شرکت شامل دانش و سرمایه‏های فکری، تحقیق و توسعه و نام و اعتبار شرکت.
در سال ۱۹۹۴ تحقیق انجام یافته در ۲۰۰۰ شرکت آمریکایی نشان داد که‏ دارایی­های مشهود (فیزیکی) حدود یک سوم‏ ارزش بازار را تشکیل می‏دهد. این تفاوت به‏ هنگام ادغام و خرید شرکت­ها محاسبه و منعکس می‏شد. در سال ۱۹۹۵، شرکت‏آی بی ام برای خرید شرکت لوتوس مبلغ ۳/۲ میلیارد دلار پرداخت که ۸/۱ میلیارد دلار از این مبلغ برای تحقیقات در جریان‏ پرداخت شد.
شرکت­های آمریکایی سالیانه ۱۵۰ میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه می‏کنند و تحقیقات اخیر نشان داده است که در ۳۷۵ مورد ادغام و خرید شرکت­ها، پروژه‏های‏ تحقیق و توسعه در جریان، بالغ بر ۷۵ درصد ارزش این شرکت­ها را تشکیل داده است. این­گونه مخارج در واقع سرمایه‏های عظیم‏ فکری یک سازمان‏ و نوعاً هزینه­ سرمایه‏ای محسوب می­شود، در حالی که هنوز در بسیاری از موارد برمبنای روش­های متداول حسابداری به عنوان‏ هزینه­ی‏ جاری قلمداد می­گردند.
محدودیت­های صورت­های مالی در توضیح ارزش شرکت ناشی از این امر است که منبع ارزش اقتصادی تنها تولید کالای مادی نیست، بلکه ایجاد سرمایه‌‌ی فکری است. سرمایه‌‌ی فکری شامل سرمایه­ی انسانی و سرمایه­ی ساختاری متشکل از مشتریان، فرایندها، پایگاهای اطلاعاتی، علائم تجاری و سیستم­هاست (اوینسون و مالن، ۱۹۹۷) و نقش مهمی در ارزش آفرینی شرکت و مزیت­های رقابتی ایفا می­ کند (کاپلان و نرتن، ۲۰۰۴).
افزایش شناخت و بکارگیری سرمایه‌‌ی فکری به شرکت­ها کمک می­ کند تا کاراتر، اثربخش­تر، پربازده­تر و نوآورتر باشند. همچنین موفقیت شرکت­ها در رقابت، به میزان کمتری به تخصیص استراتژیک منابع فیزیکی و مالی، و به میزان بیشتری به مدیریت استراتژیک سرمایه‌‌ی فکری بستگی دارد (نمازی و ابراهیمی، ۱۳۸۸).
با وجود افزایش شناخت سرمایه‌‌ی فکری و تأثیر آن بر ارزش شرکت و مزیت­های رقابتی، معیار مناسب ارزیابی سرمایه‌‌ی فکری شرکت هنوز در دوران طفولیت به سر می­برد. با این حال روش اندازه ­گیری سرمایه‌‌ی فکری ارائه شده توسط پالیک (b، a2000) که در این تحقیق بکار رفته، به عنوان معیاری برای کارایی ارزش افزوده توانایی سرمایه‌‌ی فکری شرکت پیشنهاد می­گردد. مهم­ترین عنصر ضریب ارزش افزوده­ی فکری پالیک ناشی از منابع شرکت – سرمایه­ی فیزیکی، سرمایه­ی انسانی و سرمایه­ی ساختاری- است. ضریب ارزش افزوده­ی فکری بطور گسترده در تجارت و تحقیقات دانشگاهی استفاده می­شود (مثلاً فیرر و ویلیامز، ۲۰۰۳).
 
۱-۳- اهمیت و اهداف تحقیق
در اقتصاد دانش محور، سرمایه‌‌ی فکری در ایجاد ارزش در سازمان­ها نقش مهمی دارد و در دنیای امروز، موفقیت هر سازمان به توانایی مدیریت این دارایی­ها بستگی دارد. امروزه شاهد رشد اهمیت سرمایه ­های فکری، به عنوان یک ابزار مؤثر برای افزایش رقابت شرکت­ها هستیم. اندازه‌گیری سرمایه‌‌ی فکری به منظور مقایسه­ شرکت­های مختلف، تعیین ارزش واقعی آن­ها و حتی بهبود کنترل­های آن­ها ضروری است.
با وقوع انقلاب فناوری اطلاعات، جامعه­ اطلاعاتی و شبکه­ای و نیز پیشرفت سریع فناوری برتر، از دهه ۱۹۹۰ الگوی رشد اقتصاد جهانی تغییرات اساسی کرده است. در اقتصاد جهانی امروز دانش به عنوان مهم­ترین سرمایه جایگزین سرمایه ­های مالی و فیزیکی شده است (چن، زو و زی، ۲۰۰۴). در اقتصاد مبتنی بر دانش، میزان بهره­وری از سرمایه­ی فکری به منظور خلق موفقیت، به توانایی در مدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد.
بیشتر منابع سازمانی در طول عمر خود، بازده­ی کاهشی و یا افزایشی دارند. برای نمونه، یک دارایی فیزیکی در اثر استفاده مستهلک می‌شود اما ارزش سرمایه­ی فکری در اثر استفاده کاهش نمی‌یابد. پپارد و ریلاندر (۱۹۹۵) بیان می­ کنند که منابع سرمایه­ی فکری همزمان می ­تواند توسط کاربران زیادی در جاهای مختلف به کار گرفته شود، بنابراین از لحاظ اقتصادی‌، غیررقابتی هستند. این بدین خاطر است که زمانی که سرمایه­ی فکری مورد شناسایی و چالش قرار می­گیرد ممکن است دانش جدید توسعه داده شود. بنابراین سرمایه­ی فکری اغلب با بازده­ی افزایشی شناخته می‌شود.
روس (۱۹۹۷)، بیان می­ کند که اگرچه سرمایه­ی فکری ممکن است به ظاهر در ارتباط با رشد فروش و ایجاد ارزش باشد، اما یک هدف عمیق­تر دارد:
هدف اصلی رویکرد سرمایه­ی فکری، تغییر رفتار افراد است.
هدف این مطالعه، بررسی تجربی رابطه­ میان سرمایه‌‌ی فکری و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری و عملکرد شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. همچنین ما در پیروی از فیرر و ویلیامز (۲۰۰۳)، از ضریب ارزش افزوده­ی فکری به عنوان معیار کلی توانایی فکری شرکت استفاده می­کنیم. به علاوه شرایطی را که سرمایه‌‌ی فکری به عملکرد مالی شرکت کمک کرده و    می ­تواند به عنوان شاخصی برای عملکرد مالی آتی استفاده شود را بررسی می­کنیم.
۱- Intellectual Capital
۱-Market Value
۲- Book Value
۳- High Tech
۱-‏Microsoft

تعداد صفحه:۱۲۷

قیمت : ۳۷۵۰۰ تومان

 

بلافاصله پس از پرداخت، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار میگیرد و  همچنین فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال می شود

پشتیبانی سایت :                 [email protected]

[add_to_cart id=159008]

—-

پشتیبانی سایت :       

*