دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
دانشکدهی علوم اجتماعی
رساله جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد حسابداری
عنوان:
بررسی رابطه میان سرمایهی فکری و ارزش بازار و عملکرد مالی
مهرماه ۱۳۹۰
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیــات تحقیق
۱-۱ – مقدمه ۲
۱-۲- تشریح و بیان موضوع ۳
۱-۳- اهمیت و اهداف تحقیق ۵
۱-۴- سوال های اصلی تحقیق ۶
۱-۵- فرضیه های اصلی تحقیق ۶
۱-۶- تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق ۷
۱-۶-۱- متغیرهای وابسته ۷
۱-۶-۲- متغیرهای مستقل ۸
۱-۷- ساختار تحقیق ۱۱
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق
۲-۱- مقدمه ۱۳
۲-۲- مبانی نظری ۱۴
۲-۳- سرمایهی فکری و ارزش بازار ۱۶
۲-۴- سرمایهی فکری و عملکرد مالی ۱۷
۲-۵- رویکرد های مدیریت سرمایهی فکری ۱۸
۲-۶- ویژگی های سرمایهی فکری ۱۸
۲-۷- طبقه بندی های جدید سرمایهی فکری ۱۹
۲-۸- عناصر سرمایهی فکری ۲۰
۲-۸-۱- سرمایه انسانی ۲۱
۲-۸-۲- سرمایه ارتباطی ۲۳
۲-۸-۳- سرمایه ساختاری ۲۵
۲-۹- اهداف اندازهگیری سرمایهی فکری ۲۸
۲-۱۰- روش های اندازه گیری سرمایهی فکری ۲۹
۲-۱۰-۱- ترازنامه نامرئی ۳۰
۲-۱۰-۲- کنترل دارایی های ناملموس ۳۰
۲-۱۰-۳- کارت ارزیابی متوازن ۳۰
۲-۱۰-۴- ارزش افزودهی اقتصادی ۳۱
۲-۱۰-۵- شاخص سرمایهی فکری ۳۱
۲-۱۰-۶- کارگزار تکنولوژی ۳۲
۲-۱۰-۷- نرخ بازده دارایی ها ۳۲
۲-۱۰-۸- روش تشکیل سرمایه بازار ۳۳
۲-۱۰-۹- روش سرمایهی فکری مستقیم ۳۳
۲-۱۰-۱۰- روش جهت یابی تجاری اسکاندیا ۳۴
۲-۱۰-۱۱- روش های مالی و مراحل اندازه گیری مالی سرمایهی فکری ۳۴
۲-۱۰-۱۲- مدل مدیریت سرمایهی فکری ۳۵
۲-۱۰-۱۳- مدل جدول سرمایهی فکری (درخت شاخص سرمایهی فکری) ۳۵
۲-۱۰-۱۴- مدل حسابرسی سرمایهی فکری ۳۷
۲-۱۰-۱۵- مدل هدایت گر دارایی های نامشهود اسویبی ۳۸
۲-۱۱- گزارشگری سرمایهی فکری ۳۹
۲-۱۲- پیشینه تحقیق ۴۲
۲-۱۲-۱- تحقیقات خارجی ۴۳
۲-۱۲-۲- تحقیقات داخلی ۵۳
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
۳-۱- مقدمه ۵۹
۳-۲- روش شناسی تحقیق ۶۰
۳-۳- بیان عملیاتی فرضیههای تحقیق ۶۰
۳-۴- جامعه مورد مطالعه ۶۳
۳-۵- دوره زمانی ۶۳
۳-۶- روشهای گردآوری اطلاعات و دادههای تحقیق ۶۴
۳-۷- روش های تجزیه و تحلیل آماری ۶۴
۳-۸- مدلهای آماری ۶۵
۳-۸-۱- مدل رگرسیون ۶۵
۳-۸-۲- خصوصیات آماری مدل رگرسیون خطی ۶۵
۳-۸-۳- مفروضات اساسی مدل رگرسیون خطی ۶۶
۳-۸-۴- آزمون مفروضات اساسی رگرسیون خطی ۶۷
۳-۸-۵- همخطی بودن متغیرهای مستقل ۶۸
۳-۸-۶- آزمون های مرتبط با روابط متغیرها ۶۹
۳-۸-۷- آزمون نرمال بودن داده ها ۶۹
۳-۹- آزمون فرضیه ها ۷۰
۳-۱۰- تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق ۷۱
۳-۱۰-۱- متغیرهای وابسته ۷۱
۳-۱۰-۲- متغیرهای مستقل ۷۲
۳-۱۱- خلاصه فصل ۷۴
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل دادهها و یافتههای پژوهش
۴-۱- مقدمه ۷۶
۴-۲- آمار توصیفی ۷۶
۴-۳- آزمون فرضیه های تحقیق در سطح کل صنایع ۸۰
۴-۳-۱- آزمون فرضیه اول ۸۰
۴-۳-۲- آزمون فرضیه های ۱-۱، ۲-۱ و ۳-۱ ۸۲
۴-۳-۳- آزمون فرضیه دوم ۸۵
۴-۳-۳-۱- بررسی رابطه میان سرمایه فکری و اجزای آن با نرخ بازده سرمایه ۸۵
۴-۳-۳-۲- بررسی رابطه میان سرمایه فکری و اجزای آن با نرخ بازده دارایی ها ۸۹
۴-۳-۳-۳- بررسی رابطه میان سرمایه فکری و اجزای آن با نرخ رشد درآمد ۹۳
۴-۳-۳-۴- بررسی رابطه میان سرمایه فکری و اجزای آن با ارزش افزوده هر کارگر ۹۷
۴-۳-۴- آزمون فرضیه سوم ۱۰۱
۴-۳-۴-۱- بخش اول: بررسی رابطه میان سرمایه فکری و عملکرد آتی – یک سال تاخیر ۱۰۲
۴-۳-۴-۲- بخش دوم: بررسی رابطه میان سرمایه فکری و عملکرد آتی – دو سال تاخیر ۱۰۴
۴-۳-۴-۳- بخش سوم: بررسی رابطه میان سرمایه فکری و عملکرد آتی – سه سال تاخیر ۱۰۷
۴-۴- بررسی فرضیه اول در هر صنعت ۱۰۹
۴-۴-۱- آزمون فرضیه اول ۱۰۹
۴-۴-۲- آزمون فرضیه های ۱-۱، ۲-۱ و ۳-۱ ۱۱۱
۴-۵- خلاصه فصل ۱۱۳
فصل پنجم : نتیجهگیری و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه ۱۱۵
۵-۲- خلاصه موضوع و روش تحقیق ۱۱۵
۵-۳- خلاصه یافته های تحقیق ۱۱۷
۵-۳-۱- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول ۱۱۷
۵-۳-۲- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه های ۱-۱، ۲-۱ و ۳-۱ ۱۱۸
۵-۳-۳- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم ۱۱۹
۵-۳-۴- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم ۱۲۰
۵-۳-۵- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول در سطح صنایع ۱۲۳
۵-۳-۶- خلاصه نتایج حاصل از آزمون فرضیه های ۱-۱، ۲-۱ و ۳-۱ در سطح صنایع ۱۲۴
۵-۴- نتیجه گیری ۱۲۶
۵-۵- بررسی تطبیقی نتایج تحقیق ۱۲۷
۵-۶- محدودیت های تحقیق ۱۲۸
۵-۷- پیشنهادهای برخاسته از تحقیق ۱۲۸
۵-۸- پیشنهاد برای تحقیقات آتی ۱۲۹
۵-۹- خلاصه فصل پنجم ۱۲۹
منابع ۱۳۰
فهرست جداول
جدول ۲-۱- ارزش بازار سازمان اسویبی ۳۸
جدول۲-۲- خلاصهی تحقیقات خارجی ۵۱
جدول۲-۳- خلاصهی تحقیقات داخلی ۵۶
جدول ۳-۱- تعداد شرکت ها در هر سال ۶۳
جدول ۴-۱- آمار توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق ۷۷
جدول ۴-۲- نتایج ضریب همبستگی پیرسون ۷۸
جدول ۴-۳- نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن ۷۹
جدول ۴-۴- نتایج بررسی مدل ۱ ۸۰
جدول ۴-۵- نتایج بررسی مدل ۲ ۸۳
جدول ۴-۶- نتایج حاصل از آزمون همخطی متغیرها ۸۴
جدول ۴-۷- نتایج بررسی مدل ۳ ۸۶
جدول ۴-۸- نتایج بررسی مدل ۴ ۸۸
جدول ۴-۹- نتایج بررسی مدل ۵ ۹۰
جدول ۴-۱۰- نتایج بررسی مدل ۶ ۹۲
جدول ۴-۱۱- نتایج بررسی مدل ۷ ۹۴
جدول ۴-۱۲- نتایج بررسی مدل ۸ ۹۶
جدول ۴-۱۳- نتایج بررسی مدل ۹ ۹۸
جدول ۴-۱۴- نتایج بررسی مدل ۱۰ ۱۰۰
جدول ۴-۱۵- نتایج بررسی مدل یک سال تاخیر بازده سرمایه ۱۰۲
جدول ۴-۱۶- نتایج بررسی مدل یک سال تاخیر بازده داراییها ۱۰۲
جدول ۴-۱۷- نتایج بررسی مدل یک سال تاخیر رشد درآمد ۱۰۳
جدول ۴-۱۸- نتایج بررسی مدل یک سال تاخیر ارزش افزودهی کارکنان ۱۰۴
جدول ۴-۱۹- نتایج بررسی مدل دو سال تاخیر بازده سرمایه ۱۰۴
جدول ۴-۲۰- نتایج بررسی مدل دو سال تاخیر بازده داراییها ۱۰۵
جدول ۴-۲۱- نتایج بررسی مدل دو سال تاخیر رشد درآمد ۱۰۶
جدول ۴-۲۲- نتایج بررسی مدل دو سال تاخیر ارزش افزودهی کارکنان ۱۰۶
جدول ۴-۲۳- نتایج بررسی مدل دو سال تاخیر بازده سرمایه ۱۰۷
جدول ۴-۲۴- نتایج بررسی مدل دو سال تاخیر بازده داراییها ۱۰۸
جدول ۴-۲۵- نتایج بررسی مدل دو سال تاخیر رشد درآمد ۱۰۸
جدول ۴-۲۶- نتایج بررسی مدل دو سال تاخیر ارزش افزودهی کارکنان ۱۰۹
جدول ۴-۲۷- نتایج بررسی مدل ۱ در سطح صنایع ۱۱۰
جدول ۴-۲۸- نتایج بررسی مدل ۲ ۱۱۲
جدول ۵-۱- رابطه میان ضریب کلی ارزش افزوده سرمایه فکری با هریک از متغیرهای عملکرد مالی جاری ۱۱۹
جدول ۵-۲- رابطه میان عناصر سرمایه فکری با هریک از متغیرهای عملکرد مالی جاری ۱۲۰
جدول ۵-۳- نتایج حاصل از بررسی رابطه میان ضریب کلی ارزش افزوده سرمایه فکری با هریک از متغیرهای عملکرد مالی آتی ۱۲۱
جدول ۵-۴- نتایج حاصل از بررسی رابطه میان عناصر سرمایه فکری با هر یک از متغیرهای عملکرد مالی آتی ۱۲۲
جدول ۵-۵- رابطهی میان سرمایهی فکری و ارزش بازار ۱۲۳
جدول ۵-۶- رابطه میان عناصر سرمایهی فکری و ارزش بازار ۱۲۵
فهرست نمودارها
نمودار ۲-۱- درخت شاخص سرمایهی فکری روس ۳۶
نمودار ۲-۲- اجزای سرمایهی فکری در مدل حسابرسی سرمایهی فکری بروکینگ ۳۷
نمودار ۳-۱- چارچوب نظری فرضیه های تحقیق ۶۰
نمودار ۴-۱- نمودار توزیع فراوانی خطاهای مدل ۱ ۸۱
نمودار ۴-۲- نمودار توزیع فراوانی خطاهای مدل ۲ ۸۴
نمودار ۴-۳- نمودار توزیع فراوانی خطاهای مدل ۳ ۸۷
نمودار ۴-۴- نمودار توزیع فراوانی خطاهای مدل ۴ ۸۹
نمودار ۴-۵- نمودار توزیع فراوانی خطاهای مدل ۵ ۹۱
نمودار ۴-۶- نمودار توزیع فراوانی خطاهای مدل ۶ ۹۳
نمودار ۴-۷- نمودار توزیع فراوانی خطاهای مدل ۷ ۹۵
نمودار ۴-۸- نمودار توزیع فراوانی خطاهای مدل ۸ ۹۷
نمودار ۴-۹- نمودار توزیع فراوانی خطاهای مدل ۹ ۹۹
نمودار ۴-۱۰- نمودار توزیع فراوانی خطاهای مدل ۱۰ ۱۰۱
فهرست ضمائم
فهرست شرکت ها ۱۳۴
فهرست صنایع ۱۳۵
فهرست نمونهها و متغیرها ۱۳۶
۱-۱- مقدمه
سرمایهی فکری[۱]موضوع جدیدی است که به لحاظ نظری در چند سال اخیر در سطح جهانی مطرح شده است. از آن جا که سرمایهی فکری منبعی پر ارزش برای کشورها و سازمانها به حساب میآید، میزان رشد و توسعهی آن به سرعت در حال تبدیل شدن به شاخص توسعه یافتگی کشورهاست. سرمایهی فکری نوعی سرمایهی ارزشمند است که دارایی نامشهود یک سازمان شناخته میشود (استوارت، ۱۹۹۷). از سوی دیگر، این منبع نامشهود به عنوان یکی از باارزشترین منابع شرکتها و سرمایهای کلیدی در رشد کارآفرینی مطرح شده است. اقتصاد امروز مبتنی بر سرمایهی فکری است و کالاهای آن دانش و اطلاعات هستند. منابع نامشهود، عواملی غیر از داراییهای مالی و فیزیکی است که در ایجاد ارزش یک شرکت مشارکت دارند و تحت کنترل آن هستند (بونتیس، ۱۹۹۸). امروزه سرمایهی فکری مجموعه ای از دانش، تجربه، مهارت شخصی، روابط خوب و توانایی فناوری، منبع مهم مزیت رقابتی و عامل کلیدی سودآوری شرکت محسوب میشود (اسریویهاک، ۲۰۰۸).
محیط کسب و کار مبتنی بر دانش، نیازمند رویکردی است که داراییهای نامشهود جدید سازمانی مثل دانش و شایستگیهای منابع انسانی، نوآوری، روابط با مشتری، فرهنگ سازمانی، نظامها، ساختار سازمانی و غیره را در برگیرد. در این میان، نظریهی سرمایهی فکری، توجه روز افزون محققان دانشگاهی و دستاندرکاران سازمانی را به خود جلب کرده است (قلیچ لی وهمکاران، ۱۳۸۵).
در تحقیق حاضر، به مطالعه بر روی سرمایهی فکری و رابطه آن با ارزش بازار سهام و همچنین چگونگی تأثیر آن بر عملکرد مالی جاری و آتی شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته میشود.
۱-۲-تشریح و بیان موضوع
تحولات نوین در عرصه اقتصاد، جهانی شدن و پیامدهای آن موجب شده تا عملکرد شرکتها بیشتر از پیش مورد توجه قرار گیرد. سهامداران، سرمایهگذاران، مشتریان، مدیران، کارکنان، عرضهکنندگان مواد اولیه، توزیع کنندگان، مؤسسات و نهادهای دولتی، مؤسسات ارائه دهندهی تسهیلات و به نوعی، همه کسانی که با مؤسسات مختلف درگیر هستند همواره این مؤسسات را ارزیابی می کنند. در گذشته، بیشتر ارزیابیها به صورت ارزیابی عملکرد شرکتها با شاخصهای مالی و ارزیابی داراییهای مالی و ملموس یک موسسه صورت میگرفت.
اقتصاد امروزین، اقتصاد محصولات نامشهود است؛ از اینرو داراییهایی که این محصولات را ایجاد میکنند نیز عمدتاً داراییهای نامشهود است. سهم تولیداتی نظیر اطلاعات، خدمات مشاورهای، تحقیق و توسعه، خلاقیت و نوآوری و امثال آن در سازمانها رو به افزایش است. محرکههای اصلی تولید در اقتصاد نوین را عواملی نظیر فناوری اطلاعات، طراحی، نرمافزار، دانش و استعدادهای افراد و سرمایه های فکری تشکیل خواهد داد. علاوه بر این و به طور کلی در شرایط رقابت اقتصادی سنگین کنونی، عواملی مانند نام و شهرت شرکت، مشتریان وفادار، تأمین کنندگان قابل اعتماد، کارکنان خلاق و پردانش، برنامه های تحقیق و توسعه، سیستمهای اطلاعاتی مناسب، حق الامتیاز و علائم تجاری و مانند آنها، داراییهای عمدهی شرکتها را تشکیل میدهد. در چنین شرایط پیچیدهای، ارزشگذاری دقیق و قابل اعتماد شرکتها دشوار شده است و با توجه به اینکه روشهای متداول حسابداری، اینگونه داراییها را محاسبه و در ارزشیابی کل شرکت منظور نمیکند، فاصله بین ارزش بازار[۲] شرکتها و ارزش دفتری[۳]، روز به روز بیشتر میشود. این فاصله به ویژه در شرکتهای مبتنی بر دانش و شرکتهای متکی به فناوری پیشرفته[۴]وسیعتر است (فخاریان، ۱۳۸۰).
امروزه، مدل جدیدی از داراییها مطرح شده است و بطور کلی داراییهای سازمان را به دو دستهی داراییهای مشهود و داراییهای نامشهود تقسیم می کنند که عموماً داراییهای نامشهود را سرمایهی فکری مینامند، و ارزیابیها به سمت ارزیابی داراییهای نامشهود (سرمایهی فکری) گرایش پیدا کرده است.
افزایش فاصلهی میان ارزش بازار و ارزش دفتری شرکتها منجر به توجه گستردهی تحقیقات به بررسی ارزش حذف شده از صورتهای مالی شده است (مثلاً لو و زاروین، ۱۹۹۹، لو، ۲۰۰۱، لو و رادهاکریشنان، ۲۰۰۳). لو (۲۰۰۱، صفحه ۹) بطور مستند میگوید که طی سال های ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۱، نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری ۵۰۰ شرکت آمریکایی از ۱ تا ۵ برابر افزایش یافته است که در حدود ۸۰% ارزش بازار آن شرکتها در گزارشگری مالی منعکس نشده است.
برای نمونه در سال ۱۹۹۷، ارزش بازار شرکت مایکروسافت[۵]معادل ۱۴۸۸ میلیارد دلار تعیین شد. این مبلغ که برابر مجموع ارزش سهام شرکتهای بوئینگ، مکدونالد، شرکت نفتی تکزاکو و شرکت بوش بود، ۴/۱۳ برابر ارزش دفتری شرکت را نشان میداد. به بیان دیگر تنها ۷ درصد ارزش واقعی شرکت مایکروسافت با بهره گرفتن از روشهای متعارف حسابداری اندازهگیری و به عنوان داراییهای فیزیکی در ترازنامه منعکس شده بود و ۹۳ درصد بقیه عبارت بود از داراییهای نامشهود شرکت شامل دانش و سرمایههای فکری، تحقیق و توسعه و نام و اعتبار شرکت.
در سال ۱۹۹۴ تحقیق انجام یافته در ۲۰۰۰ شرکت آمریکایی نشان داد که داراییهای مشهود (فیزیکی) حدود یک سوم ارزش بازار را تشکیل میدهد. این تفاوت به هنگام ادغام و خرید شرکتها محاسبه و منعکس میشد. در سال ۱۹۹۵، شرکتآی بی ام برای خرید شرکت لوتوس مبلغ ۳/۲ میلیارد دلار پرداخت که ۸/۱ میلیارد دلار از این مبلغ برای تحقیقات در جریان پرداخت شد.
شرکتهای آمریکایی سالیانه ۱۵۰ میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه میکنند و تحقیقات اخیر نشان داده است که در ۳۷۵ مورد ادغام و خرید شرکتها، پروژههای تحقیق و توسعه در جریان، بالغ بر ۷۵ درصد ارزش این شرکتها را تشکیل داده است. اینگونه مخارج در واقع سرمایههای عظیم فکری یک سازمان و نوعاً هزینه سرمایهای محسوب میشود، در حالی که هنوز در بسیاری از موارد برمبنای روشهای متداول حسابداری به عنوان هزینهی جاری قلمداد میگردند.
محدودیتهای صورتهای مالی در توضیح ارزش شرکت ناشی از این امر است که منبع ارزش اقتصادی تنها تولید کالای مادی نیست، بلکه ایجاد سرمایهی فکری است. سرمایهی فکری شامل سرمایهی انسانی و سرمایهی ساختاری متشکل از مشتریان، فرایندها، پایگاهای اطلاعاتی، علائم تجاری و سیستمهاست (اوینسون و مالن، ۱۹۹۷) و نقش مهمی در ارزش آفرینی شرکت و مزیتهای رقابتی ایفا می کند (کاپلان و نرتن، ۲۰۰۴).
افزایش شناخت و بکارگیری سرمایهی فکری به شرکتها کمک می کند تا کاراتر، اثربخشتر، پربازدهتر و نوآورتر باشند. همچنین موفقیت شرکتها در رقابت، به میزان کمتری به تخصیص استراتژیک منابع فیزیکی و مالی، و به میزان بیشتری به مدیریت استراتژیک سرمایهی فکری بستگی دارد (نمازی و ابراهیمی، ۱۳۸۸).
با وجود افزایش شناخت سرمایهی فکری و تأثیر آن بر ارزش شرکت و مزیتهای رقابتی، معیار مناسب ارزیابی سرمایهی فکری شرکت هنوز در دوران طفولیت به سر میبرد. با این حال روش اندازه گیری سرمایهی فکری ارائه شده توسط پالیک (b، a2000) که در این تحقیق بکار رفته، به عنوان معیاری برای کارایی ارزش افزوده توانایی سرمایهی فکری شرکت پیشنهاد میگردد. مهمترین عنصر ضریب ارزش افزودهی فکری پالیک ناشی از منابع شرکت – سرمایهی فیزیکی، سرمایهی انسانی و سرمایهی ساختاری- است. ضریب ارزش افزودهی فکری بطور گسترده در تجارت و تحقیقات دانشگاهی استفاده میشود (مثلاً فیرر و ویلیامز، ۲۰۰۳).
۱-۳- اهمیت و اهداف تحقیق
در اقتصاد دانش محور، سرمایهی فکری در ایجاد ارزش در سازمانها نقش مهمی دارد و در دنیای امروز، موفقیت هر سازمان به توانایی مدیریت این داراییها بستگی دارد. امروزه شاهد رشد اهمیت سرمایه های فکری، به عنوان یک ابزار مؤثر برای افزایش رقابت شرکتها هستیم. اندازهگیری سرمایهی فکری به منظور مقایسه شرکتهای مختلف، تعیین ارزش واقعی آنها و حتی بهبود کنترلهای آنها ضروری است.
با وقوع انقلاب فناوری اطلاعات، جامعه اطلاعاتی و شبکهای و نیز پیشرفت سریع فناوری برتر، از دهه ۱۹۹۰ الگوی رشد اقتصاد جهانی تغییرات اساسی کرده است. در اقتصاد جهانی امروز دانش به عنوان مهمترین سرمایه جایگزین سرمایه های مالی و فیزیکی شده است (چن، زو و زی، ۲۰۰۴). در اقتصاد مبتنی بر دانش، میزان بهرهوری از سرمایهی فکری به منظور خلق موفقیت، به توانایی در مدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد.
بیشتر منابع سازمانی در طول عمر خود، بازدهی کاهشی و یا افزایشی دارند. برای نمونه، یک دارایی فیزیکی در اثر استفاده مستهلک میشود اما ارزش سرمایهی فکری در اثر استفاده کاهش نمییابد. پپارد و ریلاندر (۱۹۹۵) بیان می کنند که منابع سرمایهی فکری همزمان می تواند توسط کاربران زیادی در جاهای مختلف به کار گرفته شود، بنابراین از لحاظ اقتصادی، غیررقابتی هستند. این بدین خاطر است که زمانی که سرمایهی فکری مورد شناسایی و چالش قرار میگیرد ممکن است دانش جدید توسعه داده شود. بنابراین سرمایهی فکری اغلب با بازدهی افزایشی شناخته میشود.
روس (۱۹۹۷)، بیان می کند که اگرچه سرمایهی فکری ممکن است به ظاهر در ارتباط با رشد فروش و ایجاد ارزش باشد، اما یک هدف عمیقتر دارد:
“هدف اصلی رویکرد سرمایهی فکری، تغییر رفتار افراد است“.
هدف این مطالعه، بررسی تجربی رابطه میان سرمایهی فکری و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. همچنین ما در پیروی از فیرر و ویلیامز (۲۰۰۳)، از ضریب ارزش افزودهی فکری به عنوان معیار کلی توانایی فکری شرکت استفاده میکنیم. به علاوه شرایطی را که سرمایهی فکری به عملکرد مالی شرکت کمک کرده و می تواند به عنوان شاخصی برای عملکرد مالی آتی استفاده شود را بررسی میکنیم.
۱- Intellectual Capital
۱-Market Value
۲- Book Value
۳- High Tech
۱-Microsoft
تعداد صفحه:۱۲۷
قیمت : ۳۷۵۰۰ تومان
بلافاصله پس از پرداخت، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار میگیرد و همچنین فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال می شود
پشتیبانی سایت : [email protected]
[add_to_cart id=159008]