Get a site

 دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته  علوم تربیتی

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد گرمسار

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

رشته علوم تربیتی – گرایش مدیریت آموزشی

 

عنوان

بررسی میزان اثر بخشی دوره های آموزش اقدام پژوهی بر عملکرد معلمان شهرستان قرچک

 

بهمن ماه ۹۱

   

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                         صفحه

 

 

چکیده :   …………………………………………………………………………………………………………..۱    

فصل اول : کلیات تحقیق  ……………………………………………………………………………۲    مقدمه   ……………………………………………………………………………………………………………..۳

۱-۱ بیان مسئله ی تحقیق  ……………………………………………………………………………………..۴

۱-۲ اهمیت و ضرورت تحقیق  ……………………………………………………………………………….۵

۱-۳ اهداف تحقیق  ……………………………………………………………………………………………..۷

۱-۳-۱ هدف کلی  ………………………………………………………………………………………………۷

۱-۳-۲ اهداف ویژه  …………………………………………………………………………………………….۸

۱-۴ فرضیه های تحقیق  ……………………………………………………………………………………….۸

۱-۵ تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها  ……………………………………………………………………..۸

۱-۵-۱ اثر بخشی  ……………………………………………………………………………………………….۸

۱-۵-۲ آموزش  ………………………………………………………………………………………………….۹

۱-۵-۳ اقدام پژوهی  ………………………………………………………………………………………….۹

۱-۵-۴ پژوهش عمل محور  …………………………………………………………………………………۱۰

۱-۵-۵ تفکر اننفادی  ………………………………………………………………………………………….۱۱

۱-۵-۶ فناوری اطلاعات و ارتباطات  …………………………………………………………………….۱۱

فصل دوم : ادبیات و پیشینه ی تحقیق  ………………………………………..۱۳    

مقدمه  …………………………………………………………………………………………………………….۱۴

بخش اول ( ادبیات تحقیق )  …………………………………………………….۱۵

۲-۱ پژوهش چیست  …………………………………………………………………………………………۱۵

۲-۲ انواع پژوهش  …………………………………………………………………………………………..۱۵

۲-۲-۱ انواع پژوهش برحسب هدف  ……………………………………………………………………۱۵

۲-۲-۲ انواع پژوهش برحسب داده های مورد نیاز  …………………………………………………۱۶

۲-۳ آموزش و پرورش و ضرورت پژوهش محوری   ………………………………………………..۱۷

۲-۳-۱ پیچیدگی آموزش و پرورش  …………………………………………………………………….۱۹

 

ه

 

۲-۳-۲ پیچیدگی خاص  ……………………………………………………………………………………..۱۹

۲-۳-۳ واکنش نسبت به بی مهری تمدن صنعتی به پژوهش های علوم انسانی  ………………..۲۰

۲-۳-۴ حسن استفاده از خلاصی نسبت به سیطره ی کمیت  ………………………………………..۲۰

۲-۳-۵ نگرش صحیح نسبت به پژوهش و رابطه ی آن با اجرا   …………………………………….۲۰

۲-۴ سطوح پژوهشی در حرفه ی معلمی  ………………………………………………………………..۲۱

۲-۴-۱ سطح اول : تحقیقات آموزشی و تربیتی در سطح یادگیرندگان  …………………………۲۱

۲-۴-۲ سطح دوم :  تحقیقات آموزشی و تربیتی در سطح معلم  ……………………………………۲۲

۲-۴-۳ سطح سوم : تحقیقات آموزشی وتربیتی در سطح دانشگاهی  ……………………………..۲۲

۲-۵ نقش های پژوهشی معلم  ……………………………………………………………………………….۲۲

۲-۵-۱ به کارگیرنده ی یافته های پژوهشی ( مصرف کننده ی دانش )  ………………………..۲۳

۲-۵-۲ معلم به عنوان مدرس پژوهش برای دانش آموزان  …………………………………………۲۳ 

۲-۵-۳ معلم به عنوان پژوهشگر  …………………………………………………………………………….۲۳

۲-۶ تعریف اقدام پژوهی از نظر لغوی  …………………………………………………………………..۲۳

۲-۷ تعریف اقدام پژوهی از نظر مفهوم و محتوا  ………………………………………………………۲۳

۲-۸ ماهیت اقدام پژوهی  ……………………………………………………………………………………۲۵

۲-۹ اهداف اقدام پژوهی  …………………………………………………………………………………..۲۷

۲-۱۰ مراحل اقدام پژوهی  …………………………………………………………………………………۲۸

۲-۱۱ ویژگی های اقدام پژوهی  ………………………………………………………………………….۳۲

۲-۱۲ فرایند اقدام پژوهی  ………………………………………………………………………………….۳۷

۲-۱۲-۱ مرحله ی تشخیص  …………………………………………………………………………………۳۸

۲-۱۲-۲ مرحله ی طرح تحقیق  ……………………………………………………………………………۳۸

۲-۱۲-۳ مرحله ی اجرا   ……………………………………………………………………………………..۳۸

۲-۱۲-۴  مرحله ی ارزیابی  …………………………………………………………………………………۳۸

۲-۱۳  مقوله های اقدام پژوهی  ……………………………………………………………………………۴۲

۲-۱۳-۱ توافق  …………………………………………………………………………………………………۴۲

۲-۱۳-۲ همکاری  ……………………………………………………………………………………………..۴۲

۲-۱۳-۳ ارتباط  ………………………………………………………………………………………………..۴۲

۲-۱۳-۴   بررسی  ………………………………………………………………………………………………۴۲

۲-۱۳-۵  تغییر  ………………………………………………………………………………………………….۴۲

۲-۱۴  پیش فرض ها و شرایط مناسب برای اقدام پژوهی  ………………………………………….۴۳

 

 

و

 

 

۲-۱۵ اصول موثر در اقدام پژوهی  ……………………………………………………………………….۴۵

۲-۱۶ ضرورت و اهمیت اقدام پژوهی  …………………………………………………………………..۴۸

۲-۱۷ انواع اقدام پژوهی  ……………………………………………………………………………………۴۸

۲-۱۸ مقایسه ی اقدام پژوهی با سایر انواع پژوهش  ………………………………………………….۵۳

۲-۱۹  تاریخچه ی اقدام پژوهی  ………………………………………………………………………….۵۸

۲-۲۰ اقدام پژوهی در دیگر کشورها  …………………………………………………………………….۵۹

۲-۲۱   تاریخچه ی اقدام پژوهی در ایران  …………………………………………………………….۶۳

۲-۲۲ برنامه ی معلم پژوهنده به عنوان دستاورد حرکت پژوهش در آموزش و پرورش  ……۶۵

۲-۲۳ کارکردها و نقش های پژوهش در آموزش و پرورش  ……………………………………….۶۷

۲-۲۴ برون داد ها و نتایج پژوهش در آموزش و پرورش  …………………………………………..۶۸

۲-۲۵ چالش های فراسوی پژوهش  در آآآموزش و پرورش  …………………………………………۶۹

۲-۲۶ اقدام پژوهی به عنوان رویکردی نو در آموزش ضمن خدمت معلمان  …………………۶۹

۲-۲۷ روش های گردآوری و تحلیل داده ها در اقدام پژوهی  …………………………………..۷۱

۲-۲۷-۱ مشاهده  ……………………………………………………………………………………………….۷۱

۲-۲۷-۲ مصاحبه  ……………………………………………………………………………………………….۷۲

۲-۲۷-۳ وسایل ضبط شنیداری و تصویری   …………………………………………………………….۷۲

۲-۲۷-۴   شواهد اسنادی  ……………………………………………………………………………………۷۲

۲-۲۷-۵ پرسش نامه  …………………………………………………………………………………………..۷۲

۲-۲۷-۶  گروه سنجی  ………………………………………………………………………………………..۷۳

۲-۲۸ کیفیت و روایی در اقدام پژوهی  …………………………………………………………………۷۳

۲-۲۹ مزایا و موانع اقدام پژوهی  ………………………………………………………………………….۷۳

۲-۳۰ معلم پژوهنده  …………………………………………………………………………………………..۷۶

۲-۳۱ طرح معلم پژوهنده باید پاسخ گوی چه مسائلی باشد  ………………………………………..۷۹

۲-۳۲ مشکلات معلمان پژوهنده  ……………………………………………………………………………۸۰

۲-۳۳ کاستی های طرح معلم پژوهنده  ………………………………………………………………….۸۱

۲-۳۴ سیاست های تشویقی  برای معلمان پژوهنده  ………………………………………………….۸۲

۲-۳۵ چه طور می توان طرح معلم پژوهنده را گسترش داد  ……………………………………..۸۲

۲-۳۶ اثر بخشی  ……………………………………………………………………………………………….۸۳

۲-۳۷ مفاهیم اثربخشی  ………………………………………………………………………………………۸۳

۲-۳۸  تفاوت یا رابطه ی اثر بخشی با کارایی  …………………………………………………………۸۴

 

ز

 

۲-۳۹ مدل های مختلف اثر بخشی  ……………………………………………………………………….۸۴

۲-۳۹-۱ مدل های اثربخشی رابینز  ………………………………………………………………………۸۴

۲-۳۹-۱-۱ رویکرد نیل به هدف  …………………………………………………………………………..۸۵

۲-۳۹-۱-۲ رویکرد سیستمی  ………………………………………………………………………………..۸۵

۲-۳۹-۱-۳ رویکرد ذینفعان استراتژیک  …………………………………………………………………۸۵

۲-۳۹-۱-۴ رویکرد ارزش های رقابتی  ………………………………………………………………….۸۶

۲-۳۹-۱-۵ مقایسه ی رویکردهای چهار گانه ی اثر بخشی رابینز  …………………………………۸۶

۲-۳۹-۲ مدل اثر بخشی کرک پاتریک  …………………………………………………………………۸۷

۲-۳۹-۲-۱ واکنش  ……………………………………………………………………………………………۸۷

۲-۳۹-۲-۲ یادگیری  ………………………………………………………………………………………….۸۸

۲-۳۹-۲-۳ رفتار  ……………………………………………………………………………………………….۸۸

۲-۳۹-۲-۴ نتایج  ……………………………………………………………………………………………….۸۸

۲-۴۰ تعریف آموزش  …………………………………………………………………………………………۸۹

۲-۴۱ انواع آموزش  …………………………………………………………………………………………..۸۹

۲-۴۱-۱ آموزش قبل از خدمت  …………………………………………………………………………..۹۰

۲-۴۱-۲ آموزش ضمن خدمت  ……………………………………………………………………………۹۰

۲-۴۲  اهداف آموزش و پرورش  ………………………………………………………………………….۹۰

۲-۴۳ دگرگونی های ناشی از آموزش  ………………………………………………………………….۹۱

۲-۴۳-۱ انتقال اطلاعات  …………………………………………………………………………………….۹۱

۲-۴۳-۲ ایجاد نگرش ها  …………………………………………………………………………………….۹۱

۲-۴۳-۳ پرورش مهارت ها  ………………………………………………………………………………….۹۱

۲-۴۳-۴ تغییرات مفهومی  ……………………………………………………………………………………۹۲

۲-۴۴ اثر بخشی آموزش  …………………………………………………………………………………….۹۲

بخش دوم : پیشینه ی تحقیق  …………………………………………………….۹۳

۲-۴۵ تحقیقات انجام شده ی داخلی  …………………………………………………………………….۹۳

۲-۴۶ تحقیقات انجام شده ی خارجی  …………………………………………………………………..۹۷

بخش سوم : چارچوب نظری  ……………………………………………………۹۸

۱-۴۷ مبانی عمل محور بودن اقدام پژوهی  …………………………………………………………..۹۸

۲-۴۸ مبانی مشارکتی  اقدام پژوهی  ……………………………………………………………………۱۰۸

 

 

ح

 

۲-۴۹ مبانی تفکر انتقادی  ………………………………………………………………………………….۱۱۱

۲-۵۰ مبانی انگیزشی  ……………………………………………………………………………………….۱۱۷

۵۱-۲ مبانی فناوری اطلاعات  …………………………………………………………………………….۱۲۱

فصل سوم : روش تحقیق  ……………………………………………………….۱۲۶

مقدمه  …………………………………………………………………………………………………………..۱۲۷

۳-۱ روش تحقیق  ……………………………………………………………………………………………۱۲۸

۳-۲ جامعه ی آماری  ……………………………………………………………………………………….۱۲۸

۳-۳ نمونه و روش نمونه گیری  …………………………………………………………………………..۱۲۸

۳-۴ روش و ابزار گرد آوری اطلاعات  …………………………………………………………………۱۲۹

۳-۴-۱ روش گرد آوری اطلاعات  ………………………………………………………………………۱۲۹

۳-۴-۲ ابزار گرد آوری اطلاعات   ………………………………………………………………………۱۲۹

۳-۵ اعتبار و روایی پرسش نامه  …………………………………………………………………………..۱۳۵

۳-۵-۱ روایی پرسش نامه   …………………………………………………………………………………۱۳۵

۳-۵-۲ پایایی پرسش نامه   …………………………………………………………………………………۱۳۵

۳-۶ روش تجزیه و تحلیل داده ها  ………………………………………………………………………۱۳۶

۳-۶-۱ آمار توصیفی  ………………………………………………………………………………………..۱۳۶

۳-۶-۲ آمار استنباطی   ……………………………………………………………………………………..۱۳۶

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده های تحقیق  …………………………..۱۳۷

مقدمه  ……………………………………………………………………………………………………………۱۳۸

۴-۱ آمار توصیفی  ……………………………………………………………………………………………۱۳۹

۴-۱-۱ جنسیت  ……………………………………………………………………………………………….۱۳۹

۴-۱-۲ میزان تحصیلات  ……………………………………………………………………………………۱۳۹

۴-۱-۳ رشته ی تحصیلی   ………………………………………………………………………………….۱۴۰

۴-۱-۴ سنوات خدمتی   ……………………………………………………………………………………۱۴۱

۴-۱-۵ میانگین و انحراف معیارمتغیرهای   ……………………………………………………………..۱۴۲

۴-۲  آماراستنباطی  ………………………………………………………………………………………….۱۴۳

۴-۲-۱ آزمون t  ……………………………………………………………………………………………..۱۴۳

۴-۲-۲ آزمون t تک نمونه ای برای یک یک متغیرهای پژوهش  ………………………………۱۴۳

۴-۲-۲-۱ متغیر پژوهش عمل محور  ……………………………………………………………………۱۴۳

 

 

ط

 

۴-۲-۲-۲ متغیر مشارکت در فعالیت های پژوهشی  …………………………………………………۱۴۴

۴-۲-۲-۳ متغیربکارگیری تفکر انتقادی  ………………………………………………………………..۱۴۵

۴-۲-۲-۴ متغیرافزایش انگیزه  …………………………………………………………………………….۱۴۶   

۴-۲-۲-۵ متغیربکارگیری فناوری اطلاعات  …………………………………………………………..۱۴۷

۴-۲-۲-۶ متغیرعملکرد  ……………………………………………………………………………………..۱۴۸

۴-۳ آزمون فریدمن  ………………………………………………………………………………………..۱۴۹

فصل پنجم : نتایج ، پیشنهاد ها و محدودیت های تحقیق  ……………….۱۵۱

مقدمه  ……………………………………………………………………………………………………………۱۵۲

۵-۱ تفسیر نتایج  حاصل ازبررسی و آزمون فرضیه ها  ………………………………………………۱۵۳

۵-۲ بحث و نتیجه گیری  …………………………………………………………………………………..۱۵۴

۵-۳ محدودیت های پژوهش  …………………………………………………………………………….۱۵۶

۵-۴ پیشنهادهای مبتنی بر یافته های پژوهش  …………………………………………………………۱۵۶

۵-۵ پیشنهادهای کاربردی  ………………………………………………………………………………..۱۵۸

۵-۶ پیشنهادهای پژوهشی  …………………………………………………………………………………۱۵۹

فهرست منابع و ماخذ  …………………………………………………………….۱۶۰

منابع فارسی  ……………………………………………………………………………………۱۶۰

منابع انگلیسی  ………………………………………………………………………………….۱۶۷

پیوست ها  ………………………………………………………………………………………۱۷۰

چکیده ی انگلیسی  ……………………………………………………………………………۱۷۴

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ی

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                       صفحه

 

 

جدول ۲-۱ : فهرست گام های اقدام پژوهی  ………………………………………………………….۴۱

جدول ۲-۲ : مقایسه ی اقدام پژوهی با پژوهش های دیگر  ………………………………………..۵۶

جدول ۲-۳ : مقایسه ی اقدام پژوهی با پژوهش رسمی  …………………………………………….۵۷

جدول ۲-۴ : مقایسه ی رویکردهای چهارگانه ی اثربخشی سازمان  ……………………………..۸۷

جدول ۳-۱ : طبقه بندی سوالات مرتبط با هر فرضیه  ………………………………………………۱۳۰

جدول ۳-۲ :  نمایش ضریب آلفای کرانباخ   …………………………………………………………۱۳۵

جدول ۴-۱ : توزیع فراوانی بر حسب جنسیت  ………………………………………………………۱۳۹

جدول ۴-۲ : توزیع فراوانی بر حسب میزان تحصیلات  ……………………………………………۱۳۹

جدول ۴-۳ : توزیع فراوانی بر حسب  رشته ی تحصیلی  ………………………………………….۱۴۰

جدول ۴- ۴ : توزیع فراوانی بر حسب سنوات خدمتی  ……………………………………………۱۴۱

جدول ۴-۵ : میانگین و انحراف معیار متغیرهای پژوهش  ………………………………………….۱۴۲

جدول ۴-۶ : انحراف معیار و میانگین مربوط به فرضیه ی اول  ………………………………….۱۴۳

جدول ۴-۷ : نتایج آزمون t  برای فرضیه ی اول  …………………………………………………..۱۴۴

جدول ۴-۸ : انحراف معیار و میانگین مربوط به فرضیه ی دوم  ………………………………….۱۴۴

جدول ۴-۹ : نتایج آزمون t برای فرضیه ی دوم  …………………………………………………..۱۴۵

جدول ۴-۱۰ : انحراف معیار و میانگین مربوط به فرضیه ی سوم  ……………………………….۱۴۵

جدول ۴-۱۱ : نتایج آزمون t برای فرضیه ی سوم  …………………………………………………۱۴۶

جدول ۴-۱۲ : انحراف معیار و میانگین مربوط به فرضیه ی چهارم  ……………………………..۱۴۶

جدول ۴-۱۳ : نتایج آزمون t  برای فرضیه ی چهارم  ……………………………………………..۱۴۷

جدول ۴-۱۴ : انحراف معیار و میانگین مربوط به فرضیه ی پنجم  ………………………………۱۴۷

جدول ۴-۱۵ : نتایج آزمون t  برای فرضیه ی پنجم  ……………………………………………….۱۴۸

جدول ۴-۱۶ : انحراف معیار و میانگین مربوط به متغیر عملکرد  ………………………………….۱۴۸

جدول ۴-۱۷ : نتایج آزمون t برای متغیر عملکرد  …………………………………………………..۱۴۹

جدول ۴-۱۸ : آزمون فریدمن  …………………………………………………………………………..۱۴۹

جدول ۴-۱۹ : نتایج آزمون فریدمن به جهت تاثیر متغیر ها بر افزایش عملکرد  …………….۱۵۰

 

 

 

 

ک

 

فهرست نمودارها

 

عنوان                                                                                                              صفحه

 

 

 

نمودار ۴-۱ : نمودار فراوانی بر حسب میزان تحصیلات  …………………………………………..۱۴۰

نمودار ۴-۲ : نمودار فراوانی بر حسب رشته تحصیلی  ……………………………………………..۱۴۱

نمودار ۴-۳ : نمودار فراوانی بر حسب سنوات خدمتی  ……………………………………………۱۴۲

 

 

فهرست اشکال

عنوان                                                                                                                   صفحه

 

 

 

شکل ۲-۱ : مراحل اقدام پژوهی از دیدگاه کلهان  …………………………………………………..۲۶

شکل ۲-۲ : مراحل اقدام پژوهی از دیدگاه شواخی و محمدزاده  ……………………………….۲۹

شکل ۲-۳ : ویژگی های اقدام پژوهی از دیدگاه ریسن وبوردبری  ……………………………..۳۵

شکل ۲-۴ فرایند پویایی اقدام پژوهی از دیدگاه آهنچیان و دیگران  …………………………..۳۷

شکل ۲-۵ : فرایند اقدام پژوهی هال سل  ………………………………………………………………۳۹

شکل ۲-۶ : اقدام پژوهی فنی از دیدگاه گراندی  ……………………………………………………۵۰

شکل ۲-۷ : اقدام پژوهی تعاملی مشارکتی از دیدگاه گراندی  ……………………………………۵۱

 

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی دوره های آموزش اقدام پژوهی برعملکرد معلمان شهرستان قرچک می باشد و با توجه به این که روش پژوهش در این تحقیق توصیفی – پیمایشی بوده ، جهت کسب دیدگاه های نمونه های پژوهش از پرسش نامه ی محقق ساخته استفاده شده است .

جامعه ی تحقیق شامل کلیه ی معلمان شهرستان قرچک به تعداد ۲۶۳۴ نفر بوده که  که از این تعداد ۳۳۸ نفر به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی و تصادفی و با رعایت نسبت افراد جامعه و به تفکیک جنسیت به عنوان نمونه انتخاب گردیدند .

پرسش نامه  مشتمل بر ۲۵ سوال بسته پاسخ بوده که پس از تکمیل با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS  و به روش آلفای کرانباخ بر روی یک نمونه ی ۳۰ نفری مورد سنجش قرار گرفت که ضریب آلفای کرانباخ پرسش نامه ۹۴/۰ محاسبه گردید که این خود نشان از تائید پرسش نامه داشت .

باتوجه به این که پژوهش برروی ۵ فاکتور ( بهبود پژوهش عمل محور ، افزایش مشارکت معلمان ، افزایش بکار گیری تفکر انتقادی ، افزایش انگیزه نسبت به مطالعه و افزایش بکار گیری فناوری اطلاعات ) صورت گرفته است ، نتایج آماری بیانگر آن است که تمامی متغیر ها از جمله بهبود پژوهش عمل محور با میانگین ۰۶۸۶/۴  و ۴۴۹/۲۴=t  ، افزایش مشارکت در فعالیت های پژوهشی با میانگین ۰۶۰۴/۴ و ۵۵۸/۲۶ =t ، افزایش بکار گیری تفکر انتقادی با میانگین ۱۲۶۶/۴ و ۳۸۰/۲۲ =t ، افزایش انگیره نسبت به مطالعه  و دوه های باز آموزی با میانگین ۰۸۴۶/۴ و ۳۲۷/۲۵ =t  و افزایش بکار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با میانگین ۰۸۴۰/۴ و ۹۲۴/۲۳ =t  در سطح معناداری ( ۰۰۰/۰=p) بر عملکرد معلمان تاثیر داشته اند.

 با توجه به اولویت بندی عوامل یاد شده توسط آزمون فریدمن ، نشان می دهد که پژوهش عمل محور بکارگیری تفکر انتقادی ، افزایش انگیزه ، بکار گیری فناوری اطلاعات و مشارکت در فعالیت های پژوهشی به ترتیب دارای بیشترین تاثیر  بر عملکرد بوده اند .

 

کلید واژه ها : اثر بخشی ، آموزش ، اقدام پژوهی ، تفکر انتقادی ، انگیزه ، فناوری اطلاعات

 

فصل اول

 

 

 

کلیات تحقیق

 

۲

 

مقدمه

از آن جا که کلید اصلی آموزش و پرورش ، در دست معلمان است ، هر گونه آموزش در جهت بهبود جنبه های مختلف حرفه ی تدریس ، می تواند اثرات عمیق بر یادگیری دانش آموزان و سازگاری آنان در مدرسه باقی گذارد . ( بازرگان ، ۱۳۷۹، ص۲۴)

از این رو آموزش و تربیت نیروی انسانی سازمان ها یک امر حیاتی واساسی تلقی می شود و با مجموعه فعالیت های سازمان و فرایند مدیریت عملی پیوند مستقیم می یابد . مدیریت سازمان باید سرمایه گذاری در زمینه های آموزش کارکنان را یک سرمایه گذاری تولیدی ( نه مصرفی ) و سازنده تلقی نماید که نتایج کمی و کیفی آن در یک مدت قابل توجه ، ملموس خواهدشد . این فرایند بغرنج ، تنها و تنها از طریق افزایش اطلاعات ، دانش ، مهارت ها و رشد استعداد ها و قابلیت های فکری و جسمی نیروی انسانی شاغل ، یعنی از طریق آموزش و برنامه ریزی آموزشی ، امکان پذیر خواهد بود .

از این رو اغراق نیست اگر آموزش را در حقیقت ، مرکز ثقل و هسته اصلی وحیاتی نظام مدیریت در یک سازمان ویا در کل یک جامعه می پندارند و حتی برخی از صاحب نظران معتقدند که آموزش در حقیقت ، خود مدیریت است . مدیریت با ایجاد شرایط زیست مساعد برای نیروی انسانی از نظر مادی و معنوی و با انجام اقدامات موازی در آموزش کارکنان و پرورش استعدادهای آنان ، راه اصلی رشد و تکامل کیفی وکمی سازمان را همه جانبه هموار می نماید . ( گلابی ، ۱۳۶۹، ص۶۴۰ )

همچنین در قرن حاضر با توجه به این که پژوهش ، موتور پر  قدرت پیش برنده ی علم و تکنولوژی می باشد از اولویت خاصی برخوردار است . باجرات می توان گفت که آموزش و پرورش به عنوان نهادی که مسئولیت سنگین آموزش و پرورش نسل های جدید را بر دوش دارد ، برپایه ی نتایج حاصل از فعالیت های پژوهشی استوار است و برای این که رسالت خود را به خوبی انجام دهد نیاز به پژوهش دارد . برای نائل شدن به این مهم ، معلمان نقش بسزایی دارند . معلمان به وسیله ی تحقیقات ، اولا به بهبود کیفیت تربیت کمک می نمایند و ثانیا توانایی هایی را که از طریق آموزش به دست آورده اند می توانند از طریق پژوهش افزایش دهند . ( مرادی ، ۱۳۷۹، ص۲۴ )

بنابراین با توجه به اهمیتی که  برای فعالیت های پژوهشی برشمرده شد لازم است تا سازمان ها به خصوص سازمان آموزش وپرورش تمام تلاش خود را برای سوق دادن کارگزارانشان به انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی اعمال نمایند . از جمله اقدامات مهمی که هرسازمان جهت نیل به این مهم می تواند اعمال کند ، ایجادانگیزه در میان کارکنان می باشد . وقتی در کسی انگیزه ای ایجاد می شود ،  کوشش او نیز برای انجام

 

 

 

 

۳

 

کار افزایش می یابد که البته این تلاش ها باید در راستای منافع سازمان باشند .

بنابر آن چه که گفته شد پر واضح است که برای رفع موانع ومشکلات موجود در جامعه باید به آموزش وپرورش بسیار اهمیت داد . برای آموزش و تربیت افراد ماهر و متخصص باید معلمانی با انگیزه تربیت کنیم که البته اقدام پژوهی نیز روشی است که از طریق آن می توان به شناسایی و رفع موانع و مشکلات معلمان و دانش آموزان پرداخت تا از این طریق گامی مهم در جهت اعتلای جامعه برداشته شود .

۱-۱ بیان مسئله ی تحقیق

آن چه که در حال حاضر مشاهده می گردد موید این موضوع می باشد که یک معلم در تحقیقاتی که به صورت تحقیقات دانشگاهی انجام می شود غالبا یا نقش ندارد یا نقش آن کم رنگ است . موضوع پژوهش های دانشگاهی همیشه برخاسته از متن و مسائل موجود در کلاس درس و مدرسه نیست . بسیاری از موضوعات وپرسش های مطرح شده در این تحقیقات ، برخاسته از علایق وزمینه های ذهنی پژوهشگران وگاهی ناشی از ملاحظات دیگرانند .

از این رو همیشه با نیازهای واقعی معلمان و دانش آموزان در یک مدرسه همخوانی ندارد . بنابراین یکی از شروط لازم برای تحقق هدف های نظام آموزشی ، دخالت دادن معلمان در شناخت مشکلات فرایند یاددهی- یادگیری است . این ضرورت و نیاز در صورتی واقعیت می یابد که کارگزاران محوری صحنه ی تعلیم و تربیت  ( معلم ) در شناخت مشکلات و ارائه ی راه  حل ها فعال شوند و در جهت رفع موانع آگاهانه اقدام نمایند . ( متین ، ۱۳۷۹، ص۱۰)

در دنیای امروز که رشد و گسترش علم و تکنولوژی از عناصر مهم پیشرفت و توسعه در همه ی ابعاد اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی به حساب  می آید ، نهادها و نظام های آموزشی و پرورشی نقشی بس عظیم و پر اهمیت دارند . نظام آموزش و پرورش ، به عنوان یک نظام پویا ، هوشمند و هدفمند به طور عام و معلمان به طور خاص ، در این راستا نقش عمده ای چون تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جامعه ، ترویج و اشاعه ی دانش ، گسترش تحقیق و تتبع و زمینه سازی برای توسعه ی کشور دارند و تحقیق این امر وسواس علمی- پژوهشی خاصی را طلب می کند . حال با توجه به نقش اساسی و مهم معلمان در نظام تحقیقاتی کشور باید گفت که متاسفانه یکی از کلیدی ترین و مهم ترین ضعف های کشور در این واقعیت رخ می نماید که معلمان صرفا در نقش آموزشی خود تحلیل یافته اند و محدود شده اند ، حال آن که در جهان امروز منطق آموزش صرف را به هیچ روی نمی توان به ذهن متبادر ساخت . ( مرادی ، ۱۳۷۹، ص۸ )

با این رویکرد ( اقدام پژوهی ) همه کارکنان می توانند به عنوان عنصری سازنده و فکور در جهت شناسایی مسائل و حل آن ها در محیط های آموزشی ، سازماندهی و به کارگرفته شوند . اقدام پژوهی با گذر از برخی

 

 

 

۴

تشریفات سنتی در حوزه تحقیقات ، فرصت دانش آفرینی را در سطح فراگیر مهیا می سازد . یکی از مهم ترین خصایص اقدام پژوهی تفکر عمیق است . ( هیکوک و هاوس ، ۱۹۹۵، ص ۲۸ )

از این روست که در سال های اخیر ، وزارت آموزش و پرورش هزینه های زیادی را صرف تقویت امور پژوهش و به دنبال آن تربیت نیروی انسانی پژوهشگر نموده است تا همه ی کارکنان بتوانند به عنوان عناصری سازنده و متفکر به شناسایی مسائل و حل مشکلات موجود بپردازند . در این راستا اقدام پژوهی نیز به عنوان یک روش نوین در شناسایی و حل مسائل بسیار موثر بوده فلذا به جهت بررسی میزان اثر بخشی دوره های آموزش اقدام پژوهی بر روی عملکرد معلمان، محقق ، اقدام به پژوهش و تحقیق در این زمینه نموده است.

۱-۲ اهمیت و ضرورت تحقیق

در عصر کنونی در کنار تغییرات گسترده در جنبه های مختلف ، همه ی سازمان ها و از جمله سازمان های آموزشی در معرض تغییر و تحول های علمی و فن آوری گسترده ای قرار دارند و دغدغه ی مدیران این سازمان ها ، حرکت موازی با این تغییر و تحولات است . در چنین شرایطی آموزش و بهسازی منابع انسانی به عنوان یکی از استراتژی های اصلی دستیابی به سرمایه انسانی و سازگاری مثبت ، با این شرایط متغیر قلمداد می شود .

آموزش به طور وسیعی جامعه را به سوی اهدافی از قبیل توسعه ، مهارت ، تغییر و اصلاح رفتار و افزایش صلاحیت هدایت می کند . به همین منظور، سازمان های مختلف سالانه ، هزینه های بسیاری را برای آموزش  مهارت های خاص در قالب آموزش های ضمن خدمت هزینه می کنند . در قالب این دوره ها ، عمدتا هدف هایی از قبیل میزان اطلاعات ، دانش  مهارت ها و قابلیت های کارکنان پیگیری می شود و تلاش می شود تا آنان برای ایفای وظایف۰ مشخص خود و قبول مسئولیت های جدید تر، بیش از پیش آماده تر و مجهز تر شوند . ( بزاز جزایری ، ۱۳۷۳، ص۲۳ )

لازم به ذکر است که نظام های آموزشی برای بهبود فعالیت های خود نیازمند پژوهش و بررسی مداوم هستند و این امر برای نظام آموزشی کشور ما که در گیر انبوهی از مسائل و مشکلات است اهمیت بیشتری دارد . در واقع پژوهش ، یکی از موثر ترین ابزارهای موجود برای بهسازی و توسعه ی نظام های آموزشی به شمار می آید که منجر به بررسی مداوم فرایند آموزشی- تربیتی برای اصلاح و بهبود آن می شود . (ساکی ۱۳۸۳ ص۱۱۳)

هدف از پژوهش در تعلیم و تربیت فقط کسب دانش محض نیست ، بلکه دانشی است که درعمل هم بتوان از آن استفاده کرد و در بهسازی محیط آموزشی مفید باشد . چنین هدفی را اغلب پژوهش های تربیتی

 

 

 

۵

دانشگاهی و مرسوم نتوانسته اند حاصل کنند . البته این پژوهش ها اطلاعات خوبی را در اختیار گذاشته اند که می تواند الهام بخش معلمان باشد ، اما اکثر آنها قابل استفاده ی مستقیم توسط معلمان در کلاس های درس و محیط مدارس نیستند .

بنابراین علاوه بر تحقیقات محققان حرفه ای و دانشگاهی برای بهبود نظام آموزشی ، لازم است هر یک از افرادی که در نظام آموزشی دست اندرکار فعالیت های آموزشی می باشند و به ویژه با فرایند یاددهی – یادگیری سروکاردارند ، از روش های گوناگون پژوهش ، به ویژه ، پژوهش های مبتنی بر عمل ( اقدام پژوهی) بهره برداری نمایند . این امر در سطح گسترده منجر به بهبود فعالیت های نظام آموزشی خواهد شد. در پژوهش های مبتنی بر عمل ( اقدام پژوهی ) هدف ، رسیدن به شناخت علمی درباره ی مسئله ی ویژه ای است که فرد با آن سروکار دارد و می توان فرد را به عنوان پژوهشگری در نظر گرفت که تلاش دارد از راه های علمی ، مسائل و مشکلات جاری خود را حل کند . ( الیوت ، ۲۰۰۹ ، صص ۱۶۴-۱۶۲ )

بنابر آن چه گفته شد ، آموزش و پرورش زیر بنای توسعه در همه ی جوامع بوده و می باشد و باید بتواند معلمان را به تفکر و تعمق وادار نماید . معلمان به تفکر واداشته نخواهند شد مگر اینکه اهل جست و جو و تفحص باشند . دانش آ موزان نیز ، زمانی اهل جست وجو و تفحص  خواهند شد که در مرحله ی نخست معلمان و مدیرانی آگاه و اهل پژوهش داشته باشند و در مرحله ی بعدی خود نیز اهل تحقیق ، پژوهش و دقت نظر باشند .

پس بر معلمان و مدیران ماست که قبل از پرورش دیگران ، به آموزش و پرورش خود بپردازند و معلم پژوهنده یا اقدام پژوهی بهترین ابزار برای این آموزش می باشد .اما در کنار اهمیت پرداختن سازمان ها به ارائه ی آموزش ، منابع محدود مالی هر سازمان ایجاب می کند ، یک بررسی دقیق از روند اجرایی و کیفیت آموزش های ارائه شده به عمل آید تا با توجه به این محدودیت ، از دوباره کاری ها واتلاف منابع انسانی و سایر منابع ، جلوگیری به عمل آید ، این بررسی در قالب ارزیابی از برنامه های آموزشی محقق می شود . در واقع ارزشیابی ، نقطه ی عطف هر برنا مه ی آموزشی می باشد و نشان می دهد که ، آیا برنامه ی انجام شده به اهداف از قبل تعیین شده ی خود دست یافته است یا نه؟ (جهرمی و باقری ، ۱۳۸۶ ، ص۵۹ )

با توجه به آن چه گفته شد اقدام پژوهی به معلمان کمک می کند تا ضمن توصیف وضعیت موجود ، مسائل  مشکلات ، راه حل ها و نتایج را به صورت مستند درآورده و به عنوان یک تجربه ی موفق در اختیار سایر همکاران قرار دهند . برگزاری دوره های آموزش اقدام پژوهی سبب می گردد تا کلیه ی فعالیت های

تحقیقی تنها در قالب تئوری باقی نماند و مطلوبیت در عمل را نیز به دنبال داشته باشد . از این رو فعالیت های اقدام پژوهی را فعالیت های عمل محور نیز می نامند ، زیرا در اقدام پژوهی افراد ، درگیر حل یک مسئله می شوند و تلاش می کنند که آن مسئله را به نحو مطلوب حل کنند . بنابر این محور اساسی در اقدام پژوهی ، عمل است .

برگزاری دوره های آموزش اقدام پژوهی ، باعث افزایش مشارکت معلمان در فعالیت های پژوهشی می گردد . زیرا که معلمان بهتر از هر کس دیگری می توانند مسائل و مشکلات خود را شناسایی کنند و درصدد ارزیابی و حل آن بر آیند . اگرچه عوامل و موانع متعددی در مشارکت معلمان در اقدام پژوهی وجود دارد ، اما معلمان با مشارکت در این برنامه ها ، بهتر می توانند باعث تغییر در فرایند کاری خودشان بشوند و همچنین بهتر خواهند توانست اطلاعات و تجربه های خود را مبادله نمایند . برگزاری دوره های آموزش اقدام پژوهی باعث افزایش بکارگیری تفکر انتقادی در معلمان می گردد ، زیرا که تفکر انتقادی ، اندیشیدن سنجش گرایانه بر مضمون حرف هایی است که می شنویم و می خوانیم و بررسی دقیق استد لال هایی است که آن حرف ها به کمک آن ها خود را استوار جلوه می دهند . پس انتقاد به معنی سنجیدن است نه ایراد گرفتن ، و فردی که انتقادی می اندیشد قادر است پرسش های مناسب بپرسد و اطلاعات مربوط را به طرز صحیح جمع آوری کند ، سپس با خلاقیت ، آن ها را دسته بندی کرده و با منطق ، استدلال کند و در پایان به یک نتیجه ی قابل اطمینان درباره ی مسئله برسد . تشکیل دوره های آموزش اقدام پژوهی ، باعث افزایش انگیزه ی معلمان نسبت به مطالعه و شرکت در دوره های باز آموزی و ضمن خدمت می گردد ، و همان گونه که عیان است هر قدر انگیزه بیشتر باشد خود فرد هم هدف خود را با شدت بیشتری و در زمان بیشتری تعقیب می کند و هر قدر انگیزه کمتر باشد ، فرد زود تر از فعالیت یا تعقیب هدف دست بر می دارد هم چنین اجرای این دوره ها ، در افزایش تمایل معلمان در به کار گیری رایانه ، استفاده از سایت ها ، کتابخانه ها و سایر مراکز اطلاعاتی ودر یک کلام ، استفاده از فناوری اطلاعات وارتباطات  بسیار موثر است حال آن که عدم تشکیل این دوره ها سبب بکارگیری منابع محدود اطلاعاتی در معلمان می گردد . لذا با در نظر گرفتن اهمیت این دوره ها و اثبات رد یا مفید بودن این دوره ها ، پژوهش حاضر به بررسی میزان اثر بخشی دوره های آموزش اقدام پژوهی بر عملکرد معلمان خواهد پرداخت .

تعداد صفحه:۱۷۰

قیمت : ۳۷۵۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار میگیرد و  همچنین فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال می شود

پشتیبانی سایت :                 [email protected]

[add_to_cart id=158712]

—-

پشتیبانی سایت :       

*