Get a site

 دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته  روانشناسی

دانشکده­ی روانشناسی و علوم تربیتی

پایان نامه برای دریافت درجه­ کارشناسی ارشد

در رشته روانشناسی بالینی

عنوان

نقش سرمایه­ اجتماعی و روان­شناختی در پیش بینی وقوع و عدم افسردگی غیر بالینی

بهمن۹۰

 

   

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات پژوهش

۱- مقدمه. ۱

۱-۲- بیان مسأله. ۳

۱-۳- ضرورت و اهمیت موضوع. ۶

۱-۴- اهداف پژوهش… ۷

۱-۵- فرضیه‌ها ۷

۱-۶- تعاریف متغیرها ۸

فصل دوم: پیشینه تحقیق

۲-۱- پیشینه نظری. ۱۳

۲-۲- ویژگیهای کلی اختلالهای خلقی. ۱۴

۲-۳- مؤلفه اختلالات خلقی. ۱۴

۲-۴- اختلال افسردگی. ۱۵

۲-۴-۱- اختلال افسردگی اساسی. ۱۵

۲-۴-۱-۱- ویژگیهای دوره افسردگی اساسی. ۱۵

۲-۴-۱-۲- میزان شیوع و روند اختلال افسردگی اساسی. ۱۶

۲-۴-۱-۳- ویژگیهای تشخیصی دوره افسردگی اساسی. ۱۷

۲-۴-۱-۴- اختلال افسرده خویی. ۱۸

۲-۴-۱-۵- ویژگیهای تشخیصی. ۱۹

۲-۴-۱-۶- عوامل علیتی زیستی. ۲۰

۲-۴-۱-۷- نظریه‌های روانپویشی. ۲۱

۲-۴-۱-۸- شخصیت افسرده ۲۳

۲-۴-۱-۹- درماندگی در دستیابی به اهداف.. ۲۴

۲-۴-۱-۱۰- دیدگاه رفتاری. ۲۴

۲-۴-۱-۱۱- دیدگاه شناختی. ۲۵

۲-۴-۱-۱۲- تعیین کننده­ های روانی، اجتماعی ، فرهنگی، بین­فردی. ۲۶

۲-۵- سرمایه اجتماعی. ۲۸

۲-۵-۱- تعریف سرمایه اجتماعی. ۲۹

۲-۵-۲- زمینه‌های تاریخی سرمایه اجتماعی. ۲۹

۲-۵-۳- نظریه‌پردازان سرمایه اجتماعی. ۳۳

۲-۵-۳-۱- جیمز کلمن. ۳۳

۲-۵-۳-۲- پیربوردیو. ۳۴

۲-۵-۳-۳- رابرت پانتام ۳۴

۲-۵-۳-۴- فوکویاما ۳۵

۲-۵-۴- عناصر و مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی. ۳۶

۲-۵-۵- انواع سرمایه اجتماعی. ۳۸

۲-۵-۶- روان­شناسی مثبت.. ۴۰

۲-۵-۷- سرمایه روان­شناختی. ۴۱

۲-۵-۸- مؤلفه­ های سرمایه روان­شناختی. ۴۲

۲-۵-۸-۱- خودکارآمدی. ۴۲

۲-۵-۸-۲- حیطه‌های خودکارآمدی. ۴۳

۲-۵-۸-۳- ابعاد خودکارآمدی. ۴۴

۲-۵-۸-۴- منابع خودکارآمدی. ۴۵

۲-۵-۸-۵- اثرات خودکارآمدی بر کارکردهای روان­شناختی. ۴۶

۲-۵-۸-۶- مراحل رشد الگوگیری. ۴۷

۲-۵-۹- امید. ۴۹

۲-۵-۹-۱- نظریه‌های ناامیدی افسردگی. ۵۲

۲-۵-۹-۲- رشد امیدواری. ۵۳

۲-۵-۱۰- خوش­بینی. ۵۴

۲-۵-۱۰-۱- خوش­بینی‌ سرشتی یا گرایشی. ۵۶

۲-۵-۱۰-۲- سبک تبیینی خوش­بینانه‌. ۵۶

۲-۵-۱۰-۳- خوش­بینی- بدبینی- سازگاری. ۵۷

۲-۵-۱۰-۵- رشد خوش­بینی. ۵۸

۲-۵-۱۱- تاب­آوری. ۶۰

۲-۵-۱۱-۱- عناصر تاب آوری. ۶۳

۲-۵-۱۱-۲- ویژگی‌های افراد تاب­آور. ۶۴

۲-۵-۱۱-۳- رشد تاب­آوری. ۶۵

۲-۵-۱۲- پیشینه پژوهشی. ۶۷

۲-۵-۱۳- جمع بندی و نتیجه ­گیری. ۸۱

فصل سوم: روش پژوهش

۳-۱- طرح پژوهش… ۸۴

۳-۲- جامعه آماری. ۸۴

۳-۳- نمونه و روش نمونه گیری . ۸۴

۳-۴- ابزارهای جمع آوری اطلاعات.. ۸۴

۳-۵- پرسشنامه سرمایه اجتماعی(دلاویز۱۳۸۴) ۸۵

۳-۶- پرسشنامه سرمایه روان­شناختی. ۸۵

۳-۷- روش اجرای پژوهش… ۸۶

فصل چهارم: روش تجزیه و تحلیل داده ها

 

. ۴-۱- تجزیه و تحلیل داده ­ها ۸۸

۴-۱-۱- بخش توصیفی. ۸۸

۴-۱-۲- بخش استنباطی. ۹۰

فصل پنجم بحث و نتیجه ­گیری

۵-۱- بحث وتفسیر یافته­ های پژوهش… ۹۸

۵-۲- محدودیتهای پژوهش… ۱۰۳

پیشنهادات کاربردی. ۱۰۴

فهرست منابع. ۱۰۵

پبوستها

 

 

فهرست جداول

جدول (۴-۱) یافته‌های توصیفی مربوط به متغیر افسردگی (افراد عادی و افسردگی غیربالینی) ۸۸

جدول (۴-۲) یافته‌های توصیفی مربوط به متغیر سرمایه اجتماعی و مؤلفه­ های آن. ۸۸

جدول (۴-۳) یافته­ های توصیفی مربوط به متغیر سرمایه اجتماعی و مؤلفه­ های آن در افراد عادی  ۸۹

جدول (۴-۴) یافته­ های توصیفی مربوط به متغیر سرمایه اجتماعی و مؤلفه­ های آن در افسردگی غیربالینی  ۸۹

جدول(۴-۵) یافته­ های توصیفی مربوط به متغیر سرمایه روان شناختی و مؤلفه­ های آن. ۸۹

جدول (۴-۶): یافته­ های توصیفی مربوط به متغیر سرمایه روان شناختی و مؤلفه­ های آن در افراد عادی  ۹۰

جدول (۴-۷) یافته­ های توصیفی مربوط به متغیر سرمایه روان شناختی و مؤلفه­ های آن در افسردگی غیربالینی  ۹۰

جدول(۴-۸) خلاصه تجزیه تابع تشخیص کانونی. ۹۰

جدول (۴-۹) خلاصه  آزمون لامبدا ویلکس.. ۹۱

جدول (۴-۱۰) ضرایب تابع تشخیص کانونی استاندارد ۹۱

جدول(۴-۱۱) ماتریس ساختار ۹۲

جدول(۴-۱۲) خلاصه تجزیه تابع تشخیص کانونی. ۹۳

جدول(۴-۱۳) خلاصه آزمون لامبدا ویلکس.. ۹۳

جدول ۴-۱۴ خلاصه تجزیه تابع تشخیصی کانونی. ۹۳

جدول(۴-۱۵)   خلاصه  آزمون لامبدا ویلکس.. ۹۴

جدول(۴-۱۶) ضرایب تجزیه تابع تشخیص کانونی استاندارد شده ۹۴

جدول  (۴-۱۷) ماتریس ساختاری. ۹۴

جدول (۴-۱۸) نتایج آزمون تحلیل واریانس چند گانه نمرات متغیر سرمایه اجتماعی و مولفه های آن در افراد افسرده غیربالینی و عادی  ۹۵

جدول (۴-۱۹) نتایج آزمون تحلیل واریانس چند گانه نمرات متغیر سرمایه روانشناختی و مولفه­های آن در افراد افسرده غیربالینی و عادی  ۹۶

 

 

 

فصل اول

کلیات پژوهش

 

 

۱- مقدمه

افسردگی از شایع­ترین اختلالات روانی است که تقریباً در سراسر جهان و در همه­ی فرهنگ­ها و کشورها دیده می­شود. شیوع آن در طول دوره­ی زندگی حدود ۱۵% است و در زنان حتی به ۲۵% نیز می­رسد. تعداد معدودی از افراد، افسردگی را در طول مدت زندگی­شان تجربه می­ کنند. بدون شک افسردگی در جامعه باعث اختلال در سلامت و پیشرفت جامعه می­شود. افسردگی علاوه بر جنبه­ های ژنتیکی اکثراٌ با عوامل اجتماعی و روانی ناشی از وقایع محیطی همراه بوده است. افراد مبتلا به افسردگی دچار علایم متعددی از قبیل خلق افسرده، فقدان علاقه و لذت، کاهش انرژی و تمرکز، مشکلات خواب، خودکشی و…. می­باشند. میزان بروز اختلالات افسردگی عمده بین بیما­ران مراجعه­کننده به پزشکان عمومی ۱۵- ۱۰% و این رقم در بیماران مراجعه­کننده به متخصصان داخلی حدود ۱۵% است. این در حالی است که فقط نیمی از مبتلایان به افسردگی به صورت جدی تحت درمان قرار می­گیرند (کاپلان­و سادوک، [۱]۲۰۰۲).

این اختلال همیشه مورد توجه بوده است و روش های درمان­های زیادی، از جنبه­ های متفاوتی برای مواجهه با این اختلال مورد بررسی قرار گرفته­اند. با این وجود، اغلب به صورت یک دوره­ی بالینی مزمن مشاهده می­شود و ۳۹%تا۱۵% از موارد ممکن است یک سال پیش از شروع علائم همچنان افسرده باشند یعنی علائم آن­ها با معیارهای اختلال افسردگی اساسی مطابقت کند (برتی و سرونی،[۲]۱۹۸۴) و ۲۲% موارد بعد از ۲ سال همچنان افسرده باقی بمانند (کلر و همکاران،[۳]۱۹۸۴).

در این میان عوامل زیادی در شکل­ گیری و تداوم افسردگی نقش دارند که می­توان به نقش سرمایه ­روان­شناختی[۴] تأکید کرد. این مفهوم  به ­عنوان سازه­ی مفهومی از روان­شناسی مثبت­گرا[۵] می­باشد که با ویژگی­هایی از قبیل باور فرد به توانایی­هایش برای دستیابی به موفقیت، داشتن پشتکار در دنبال کردن اهداف، ایجاد اسنادهای مثبت درباره­ی خود و تحمل کردن مشکلات تعریف می­شود ( فرد لوتانز و کیله لوتانز و برت لوتانز،[۶]۲۰۰۴). هم ­چنین برخوردار بودن از سرمایه روان­شناختی افراد را قادر می­سازد تا در برابر موقعیت­های استرس­زا بهتر مقابله کرده، کم­تر دچار تنش شده، در برابر مشکلات از توان بالایی برخوردار شوند، به دیدگاه روشنی در مورد خود رسیده و کم­تر تحت تأثیر وقایع روزانه قرار می­گیرند لذا دارای سلامت روان­شناختی بالقوه­ای نیز هستند (روبینز واترز، ماش، ساککیوپه،[۷]۱۹۹۴).

امروزه هم بخش عظیمی از اشکال بیماری­ها (اعم از روانی، جسمانی) در کشورهای در حال توسعه در ارتباط شدید با عوامل و مدلهای اجتماعی رابطه­ قوی دارند (سازمان بهداشت جهانی، [۸]۲۰۰۱). اثرات این عوامل در درازمدت کارایی خود را نشان می­دهند، مشکلاتی چون فقر، شکست در تحصیلات، زندگی در محیط فیزیکی نامناسب، سطوح بالای عدم امنیت در جامعه (مثل خشونت، تصادفات) و مسائلی چون حوادث منفی زندگی از جمله جدایی از والدین، از دست دادن کار یا مهاجرت اجباری که از عوامل اجتماعی هستند، تأثیرات زیادی بر سلامت­روانی افراد دارند (هارفام،[۹]۲۰۰۴).

تحقیقات نشان داده­اند که سرمایه ­اجتماعی[۱۰] بالاتر با انسجام اجتماعی بیش­تر به بهبود شرایط بهداشت روانی جامعه کمک می­ کند (کاواچی، کندی، لوچنر، پروتو،[۱۱]۱۹۹۷).

جامعه برای تربیت دانشجویان که مستعدترین گروه اجتماعی محسوب می­شوند هزینه­ های کلان معنوی و مادی را متحمل می­شود و به همین دلیل هرگونه اختلال در سلامت و جسم دانشجو تهدیدی بر این سرمایه ­گذاری است چرا که دانشجویان هر کشور متضمن سازندگی آن سرزمین هستند و سلامت جسم و روان تک­تک آنان اثر بسیار مهمی در آینده آن کشور دارد. افسردگی در بین دانشجویان می ­تواند در کسب مهارت­های اجتماعی و تکامل شخصیت اختلال ایجاد کند، و از میزان موفقیت و پیشرفت تحصیلی آنان بکاهد و آن­ها را از رسیدن به جایگاه ویژه­ای که انتظار دارند و در واقع شایسته­ی آن هستند باز دارد. و در موارد شدید موجب شکست و ناکامی در زندگی شده، و باعث اختلال در پیشرفت جامعه و عواقب ناشی از آن شود)  شمشیری نظام، کافیان تفتی، انصاری، ۱۳۸۳(. این مطالعه در جهت بررسی نقش سرمایه ­روا­ن­شناختی و اجتماعی در شکل­ گیری و تداوم افسردگی در بین دانشجویان صورت گرفته است.

۱-۲- بیان مسأله

افسردگی اختلالی است که با کاهش انرژی و علاقه، احساس گناه، اشکال در تمرکز، بی­اشتهایی و افکار مرگ و خودکشی مشخص می­شود و با تغییر در سطح فعالیت، توانایی­های شناختی، تکلم، وضعیت خواب، اشتها و سایر ریتم­های بیولوژیک همراه است؛ که به اختلال در عملکرد شغلی، روابط اجتماعی و بین­فردی منجر می­شود این بیماری با احساس یأس و ناامیدی، ناراحتی، فقدان هر گونه انگیزه و امید و کاهش سطح اعتماد به نفس و بدبینی همراه است (کاپلان و سادوک،۲۰۰۷).

۲۵% زنان و ۱۲% مردان یک دوره­ی افسردگی اساسی را در طول عمرشان تجربه می­ کنند. از سویی در مورد علت­شناسی افسردگی به عوامل مختلفی تأکید شده است از جمله کژکاری و عدم تعادل در واسطه­های مغز، هورمون­ها، نقص در هویت، اشکال در پردازش اطلاعات و روابط مختل خانوادگی (نوری، ۱۳۸۴).

در بین عوامل موثر در شیوع و ابتلا به افسردگی و پیامدهای آن، می­توان به نقش شبکه ­های اجتماعی و به تبع آن سرمایه اجتماعی اشاره نمود. در این راستا، یک مطالعه بر روی ۷۰۰ آمریکایی آفریقایی­تبار نشان می­دهد بین سرمایه اجتماعی و اضطراب و افسردگی رابطه­ تنگاتنگی وجود دارد به این معنی که افراد افسرده به دلیل وضعیت روان­شناختی خویش از اعتماد بین­فردی پایین و شبکه ­های اجتماعی نازل و روابط محدود به عنوان سرمایه اجتماعی برخوردارند (کاترونا و راشل، هلسینگ،[۱۲]۲۰۰۰   توضیح اینکه سرمایه ­اجتماعی مجموعه ­ای از هنجارهای موجود در سیستم اجتماعی است که موجب ارتقای سطح همکاری، همیاری میان اعضای یک گروه یا جامعه می­شود و پایین آمدن آن، افزایش سطح هزینه­ های تبادلات و ارتباطات را موجب می­گردد (فوکویاما،[۱۳]۱۹۹۹).

از سویی به نظر می­رسد که افراد افسرده به دلیل وضعیت روان­شناختی ویژه از منا­بع سرمایه­ روان­شناختی از قبیل خودکارآمدی، تاب­آوری، امید، خوش­بینی برخوردار نیستند. در این راستا کارور وگینز،[۱۴](۱۹۷۸) نشان دادند که خودکارآمدی و خوش­بینی به­عنوان مؤلفه­ های سرمایه­ روان­شناختی به طور معکوس با افسردگی رابطه دارند.

اهداف پژوهش

هدف کلی

تعیین نقش سرمایه اجتماعی و روان­شناختی در پیش ­بینی وقوع و عدم وقوع افسردگی غیربالینی

هدف جزئی

تعیین نقش مؤلفه­ های سرمایه اجتماعی در پیش ­بینی وقوع و عدم وقوع افسردگی غیربالینی

تعیین نقش مؤلفه­ های سرمایه روان­شناختی در پیش ­بینی وقوع و عدم وقوع افسردگی غیربالینی

تعیین تفاوت سرمایه اجتماعی و مؤلفه­ های آن در افراد افسرده غیربالینی و افراد عادی

تعیین تفاوت سرمایه روان­شناختی و مؤلفه­ های آن در افراد افسرده غیربالینی و افراد عادی

۱-۵- فرضیه ­ها

سرمایه اجتماعی و روان­شناختی قادرند وقوع یا عدم وقوع افسردگی غیربالینی را پیش ­بینی کنند.

مؤلفه­ های سرمایه اجتماعی قادرند وقوع یا عدم وقوع افسردگی غیربالینی را پیش ­بینی کنند.

مؤلفه­ های سرمایه­ روان­شناختی قادرند وقوع یا عدم وقوع افسردگی غیربالینی را پیش ­بینی کنند.

بین افراد افسرده غیربالینی و افراد عادی از نظر سرمایه اجتماعی و مؤلفه­ های آن تفاوت وجود دارد.

بین افراد افسرده غیربالینی و افراد عادی از نظر سرمایه روان­شناختی و مؤلفه­ های آن تفاوت وجود دارد.

متغیر ملاک: سرمایه اجتماعی، سرمایه روان­شناختی

متغیر پیش­بینی: افسردگی غیربالینی و وضعیت عدم بیماری

۱-۶- تعاریف متغیرها

تعریف مفهوم افسردگی[۱۵]

افسردگی حالت روانی ناخوشایندی است که با دلزدگی، یأس و خستگی­ناپذیری، مشخص می­شود و در بیشتر مواقع با اضطراب کم و بیش شدید همراه است (بنا به تعریف پیه­رون،[۱۶]۱۹۷۳؛ به نقل از دادستان، ۱۳۷۶). افراد مبتلا به این اختلال چنانچه نشانه­ های مذکور را در حد شدید و عمیق نداشته باشند ولی از داشتن این نشانه­ها در رنج باشند به عنوان افسرده غیر بالینی تلقی می­شوند.

تعریف عملیاتی افسردگی

در این پژوهش برای تعیین افراد افسرده غیربالینی از پرسشنامه افسردگی بک[۱۷](BDI.11) استفاده شد و نمره­ای که افراد در این پرسشنامه بدست خواهند آورد، مبتنی بر خط برش نمره(۳۰ تا ۱۸ )به عنوان ملاک افسردگی غیربالینی در نظر گرفته شد.

  

تعریف مفهومی سرمایه ­روان­شناختی

سرمایه ­روان­شناختی یک وضعیت مثبت روان­شناختی است که بیانگر تلاش فرد در جهت پیشرفت خود و آینده می­باشد (لوتانز و همکاران، ۲۰۰۷).

تعریف عملیاتی سرمایه­روان­شناختی

منظور از سرمایه ­روان­شناختی نمره­ای است که آزمودنی­ها در پرسشنامه­ی سرمایه ­روان­شناختی    لوتانز و همکاران (۲۰۰۷) بدست می­آورند.

مؤلفه های سرمایه ­روان­شناختی

تعریف مفهومی خودکارآمدی [۱۸]

باورها و قضاوتهای فرد به توانایی­های خود در انجام وظایف و مسئولیت­ها(بندورا،[۱۹] ۱۹۸۶،۱۹۹۷­).

تعریف عملیاتی خودکارآمدی

در این پژوهش منظور از خودکارآمدی نمره­ای است که فرد در سؤالات مربوط به خرده مقیاس سؤالهای آزمون سرمایه­ روان­شناختی PCQ بدست می­آورد.

تعریف مفهومی امیدواری[۲۰]

اسنایدر و همکاران[۲۱](۱۹۹۱) امید را مجموعه ­ای شناختی می­دانند که مبتنی بر احساس موفقیت ناشی از منابع گوناگون و مسیرها و شیوه ­های انتخاب شده برای نیل به اهداف است.

تعریف عملیاتی امیدواری

در این پژوهش منظور از امیدواری نمره­ای است که آزمودنی در پاسخ به خرده­ مقیاس سؤالهای آزمون سرمایه روان­شناختی، PCQ بدست می آورد.

تعریف مفهومی خوش­بینی[۲۲]

خوش­بینی به جهت­گزینی اشاره دارد که در آن معمولاً پیامدهای مثبت مورد انتظارند و این پیامدها به عنوان نتایج عوامل ثابت، کلی، درونی، در نظر گرفته می­شود (بویری، ۱۳۸۶).

تعریف عملیاتی خوش­بینی

در این پژوهش منظور از خوش­بینی نمره­ای است که فرد در سؤالات مربوط به خرده مقیاس سؤالهای آزمون سرمایه روان­شناختی PCQ  بدست می آورد.

      تعریف مفهومی تاب­آوری[۲۳]

گارمزی و ماستن[۲۴] (۱۹۹۱) تاب­آوری را یک فرایند، توانایی، پیامد سازگاری موفقیت­آمیز با شرایط تهدید کننده تعریف نموده ­اند.

تعریف عملیاتی تاب­آوری

در این پژوهش منظور از تاب­آوری نمره­ای است که فرد در سؤالات مربوط به خرده مقیاس سؤالهای آزمون سرمایه روان­شناختی، PCQ بدست می­آورد.

  1. Kaplan & Sadock’s
  2. Berti & Seroni
  3. Celler &etal
  4. Psychology Capital
  5. Positive Psychology

 

 

  1. Luthans .F, Luthans. K, Luthans. B
  2. Robinze &Waters-Marsh & Caccioppe
  3. Who
  4. Hurfam
  5. Social Capital
  6. Kawach i& Kennedy & Lochner & Prothwo

 

  1. Katrona & Helsinge &Rashel
  2. Fukuyama
  3. Carver& kinze

[۱۵]. Depression

  1. Pearon
  2. beck

[۱۸] .self-efficacy

۲٫Bandura

[۲۰] .Hope

  1. Snyder&et L

[۲۲] optimism

[۲۳] Resiliense

  1. Garmzi & Masten

تعداد صفحه:۷۹

قیمت : ۳۷۵۰۰ تومان

بلافاصله پس از پرداخت، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار میگیرد و  همچنین فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال می شود

پشتیبانی سایت :                 [email protected]

[add_to_cart id=158676]

—-

پشتیبانی سایت :       

*