دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی
عنوان:
نقش سیستمهای مغزی-رفتاری و عواطف مثبت و منفی در نشانههای وسواسی جبری: مبتنی بر مدل سه عاملی اصلاح شدهی
زمستان ۱۳۹۲
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
۱-۷-۱) متغیرهای مکنون برونزاد. ۱۷
۱-۷-۲) متغیرهای مکنون درونزاد. ۱۷
۱-۸) تعاریف مفهومی و عملیاتی……………………………………………………………………………………………………………………۱۸
۱-۸-۱) تعریف مفهومی نشانه های وسواسی جبری.. ۱۸
۱-۸-۲) تعریف عملیاتی نشانه های وسواسی جبری.. ۱۹
۱-۸-۳) تعریف مفهومی عاطفهی مثبت و منفی.. ۱۹
۱-۸-۴) تعریف عملیاتی عاطفهی مثبت و منفی.. ۲۰
۱-۸-۵) تعریف مفهومی سیستمهای مغزی-رفتاری.. ۲۰
۱-۸-۶) تعریف عملیاتی سیستمهای مغزی-رفتاری.. ۲۰
۲-۱) مقدمه. ۲۱
۲-۲-۱) دیدگاه روان تحلیلگری.. ۲۲
۲-۲-۳-۲) مدل مکفال و ولرزهایم. ۲۷
۲-۲-۳-۳) مدل شناختی رفتاری سالکووسکیس… ۲۸
۲-۲-۵-۲) انتقال دهندههای عصبی.. ۳۲
۲-۲-۶) نظریهی سیستمهای مغزی رفتاری.. ۳۴
۲-۲-۱۰) زیرگروههای اختلال وسواسی جبری.. ۴۶
۲-۲-۱۱) سیر و دوره های اختلال وسواسی جبری.. ۴۸
۲-۳) پژوهشهای صورت گرفته………………………………………………………………………………………………………………….. ۴۹
۲-۳-۱) مطالعات شیوعیابی اختلال وسواسی جبری.. ۴۹
۲-۳-۲) نواحی مغزی و انتقال دهندههای عصبی.. ۵۲
۲-۳-۴) تفاوت نواحی مغزی در ابعاد اختلال وسواسی جبری.. ۵۸
۲-۳-۵) ساختارهای زیستی اختلال وسواسی جبری و سیستمهای مغزی رفتاری.. ۶۰
۲-۳-۶) ارتباط سیستمهای مغزی رفتاری با اختلالات روانی.. ۶۱
۲-۳-۷) همایندی اختلالات روانشناختی با اختلال وسواسی جبری……………………………………………………………………۶۸
۲-۳-۸) ارتباط سیستمهای مغزی رفتاری با اختلال وسواسی جبری.. ۷۰
۲-۳-۹) ترس و اضطراب و اختلال وسواسی جبری.. ۷۲
۲-۳-۱۰) عواطف و سیستمهای مغزی رفتاری.. ۷۷
۲-۳-۱۱) عواطف و اختلالات روانشناختی.. ۷۸
۲-۳-۱۲) ویژگیهای شخصیتی و اختلال وسواسی جبری.. ۷۹
۲-۳-۱۳) مسئولیت پذیری در اختلال وسواسی جبری.. ۸۲
۲-۳-۱۴) ویژگیهای شناختی افراد مبتلا به اختلال وسواسی جبری.. ۸۴
۲-۳-۱۵) نقش رویدادهای زندگی در اختلال وسواسی جبری.. ۸۸
۲-۳-۱۶) روشهای درمان اختلال وسواسی جبری.. ۸۸
۳-۱) روش… ۹۱
۳-۱-۲) جامعه، نمونه، روش نمونه گیری .. ۹۱
۳-۱-۳-۱) مقیاس ابعادی وسواسی جبری.. ۹۲
۳-۱-۳-۲) فرم بلند فهرست عاطفهی مثبت و منفی.. ۹۳
۳-۱-۳-۳) مقیاس سیستمهای فعالساز و بازداری رفتاری.. ۹۳
۴) نتایج…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹۶
۴-۱-۱) توزیع طبیعی و اصلاح داده های دور افتاده……………………………………………………………………………………….. ۹۶
۴-۱-۲) بررسی خطی بودن روابط.. ۱۰۳
۴-۳-۱) بررسی ساختار عاملی فرم بلند آزمون عاطفهی مثبت و عاطفهی منفی.. ۱۱۰
۴-۳-۲) ساختار عاملی آزمون سیستم فعالساز رفتاری/ سیستم بازداری رفتاری.. ۱۱۵
۴-۳-۳) ساختار عاملی آزمون نشانه های ابعادی وسواسی جبری.. ۱۱۷
۴-۴-۱) تأثیر سیستمهای مغزی رفتاری بر نشانه های ابعادی وسواسی جبری.. ۱۱۹
۴-۴-۱-۱) سئوال پژوهشی ۱:آیا سیستم رویآوری رفتاری بر نشانههای وسواسی جبری اثر دارد؟. ۱۱۹
۴-۴-۱-۲) سئوال پژوهشی ۲: آیا سیستم بازداری رفتاری بر نشانههای وسواسی جبری اثر دارد؟. ۱۲۰
۴-۴-۱-۳سئوال پژوهشی ۳: آیا سیستم جنگ/گریز/ بهت بر نشانههای وسواسی جبری اثر دارد؟. ۱۲۱
۴-۴-۲)تأثیر عواطف مثبت و منفی بر نشانه های ابعادی وسواسی جبری.. ۱۲۳
۴-۴-۲-۱)سئوال پژوهشی ۴: آیا عاطفهی مثبت بر نشانه های ابعادی وسواسی جبری اثر دارد؟. ۱۲۴
۴-۴-۲-۲) فرضیهی اول پژوهشی: عاطفهی منفی بر نشانه های ابعادی وسواسی جبری اثر مثبت دارد. ۱۲۴
۴-۴-۳) تأثیر سیستمهای مغزی رفتاری بر ابعاد چهارگانهی وسواسی جبری.. ۱۲۶
۴-۴-۳-۱) سئوال پژوهشی ۶: آیا سیستم رویآوری رفتاری بر بعد آلودگی/ تمیزی اثر دارد؟. ۱۲۶
۴-۴-۳-۲) سئوال پژوهشی ۷:آیا سیستم بازداری رفتاری بر بعد آلودگی/ تمیزی اثر دارد؟. ۱۲۶
۴-۴-۳-۳) سئوال پژوهشی ۸:آیا سیستم جنگ/ گریز/ بهت بر بعد آلودگی/ تمیزی اثر دارد؟. ۱۲۷
۴-۴-۳-۴) نقش میانجیگرانهی سیستم بازداری رفتاری در اثر سیستم جنگ/ گریز/ بهت بر بعد آلودگی/ تمیزی.. ۱۲۸
۴-۴-۳-۵) سئوال پژوهشی ۹: آیا سیستم رویآوری رفتاری بر بعد مسئولیت در برابر صدمه/ چک کردن اثر دارد؟. ۱۲۸
۴-۴-۳-۶) سئوال پژوهشی ۱۰: آیا سیستم بازداری رفتاری بر بعد مسئولیت در برابر صدمه/ چک کردن اثر دارد؟. ۱۲۸
۴-۴-۳-۷) سئوال پژوهشی ۱۱: آیا سیستم جنگ/ گریز/ بهت بر بعد مسئولیت در برابر صدمه/ چک کردن اثر دارد؟. ۱۲۹
۴-۴-۳-۹) سئوال پژوهشی ۱۳:آیا سیستم جنگ/ گریز/ بهت بر بعد افکار ناخواسته/ افکار خنثیساز اثر دارد؟. ۱۳۰
۴-۴-۳-۱۰) سئوال پژوهشی ۱۴:آیا سیستم بازداری رفتاری بر بعد افکار ناخواسته/ افکار خنثیساز اثر دارد؟. ۱۳۱
۴-۴-۳-۱۲) سئوال پژوهشی ۱۵:آیا سیستم رویآوری رفتاری بر بعد تقارن/ نظم و ترتیب اثر دارد؟. ۱۳۳
۴-۴-۳-۱۳) سئوال پژوهشی ۱۶:آیا سیستم جنگ/ گریز/ بهت بر بعد تقارن/ نظم و ترتیب اثر دارد؟. ۱۳۳
۴-۴-۳-۱۴)آیا سیستم بازداری رفتاری بر بعد تقارن/ نظم و ترتیب اثر دارد؟. ۱۳۴
۴-۴-۴) تأثیر عاطفهی مثبت و عاطفهی منفی بر ابعاد چهارگانهی وسواسی جبری.. ۱۳۵
۴-۴-۴-۱) سئوال پژوهشی ۱۶:آیا عاطفهی مثبت بر بعد آلودگی/ تمیزی اثر دارد؟. ۱۳۵
۴-۴-۴-۲) فرضیهی پژوهشی ۲: عاطفهی منفی بر بعد آلودگی/ تمیزی اثر مثبت دارد. ۱۳۵
۴-۴-۴-۳) سئوال پژوهشی ۱۷: آیا عاطفهی مثبت بر بعد مسئولیت در برابر صدمه/ چک کردن اثر دارد؟. ۱۳۶
۴-۴-۴-۴) فرضیهی ۳: عاطفهی منفی بر بعد مسئولیت در برابر صدمه/ چک کردن اثر مثبت دارد. ۱۳۶
۴-۴-۴-۵) سئوال پژوهشی ۱۸: آیا عاطفهی مثبت بر بعد افکار ناخواسته/ افکار خنثی کننده اثر دارد؟. ۱۳۷
۴-۴-۴-۶) فرضیهی ۴: عاطفهی منفی بر افکار ناخواسته/ افکار خنثی کننده اثر مثبت دارد. ۱۳۷
۴-۴-۴-۷) سئوال پژوهشی ۱۹: آیا عاطفهی مثبت بر بعد تقارن / نظم و ترتیب اثر دارد؟. ۱۳۸
۴-۴-۴-۸) فرضیهی ۵: عاطفهی منفی بر بعد تقارن / نظم و ترتیب اثر مثبت دارد. ۱۳۸
۴-۴-۵) اثر سیستمهای مغزی رفتاری بر عواطف مثبت و منفی.. ۱۳۹
۴-۴-۵-۱) فرضیهی ۶: سیستم رویآوری رفتاری برعاطفهی مثبت اثر مستقیم دارد. ۱۳۹
۴-۴-۵-۲) فرضیهی ۷: سیستم بازداری رفتاری برعاطفهی منفی اثر مستقیم دارد. ۱۴۰
۴-۴-۵-۳) فرضیهی ۸: آیا سیستم جنگ/گریز/بهت بر عاطفهی منفی اثر دارد؟. ۱۴۱
۴-۴-۵-۴) سئوال پژوهشی ۲۰:آیا سیستم رویآوری رفتاری بر عاطفهی منفی اثر دارد؟. ۱۴۲
۴-۴-۵-۵)سئوال پژوهشی ۲۱:آیا سیستم بازداری رفتاری بر عاطفهی مثبت اثر دارد؟. ۱۴۳
۴-۴-۵-۶) سئوال پژوهشی ۲۲:آیا سیستم جنگ/ گریز/ بهت بر عاطفهی مثبت اثر دارد؟. ۱۴۳
۴-۴-۶) اثر سیستمهای مغزی رفتاری و عاطفی بر نشانه های وسواسی جبری و ابعاد آن. ۱۴۴
منابع فارسی.. ۱۷۸
منابع انگلیسی.. ۱۸۱
پیوست
الف) فرم بلند فهرست عاطفهی مثبت و منفی(PANAS-X) 208
ب) مقیاس سیستمهای فعالساز و بازداری رفتاری (BAS/BIS) 209
ج) مقیاس ابعادی وسواسی جبری (DOCS) 210
فهرست جداول
جدول ۳-۱) میانگین و انحرافاستاندارد سن گروه نمونه به تفکیک جنسیت ………………………………………………………۹۱
جدول ۴-۱) آزمون کالموگروف-اسمیرنوف برای بررسی معناداری توزیع نمرات متغیرهای اصلی پژوهش……………..۹۷
جدول ۴-۲) میانگین و انحرافاستاندارد عاطفهی مثبت و خردهآزمونهای آن در آزمونPANAS-X ………………….107
جدول ۴-۳) همبستگی عاطفهی مثبت و خردهآزمونهای آن در آ زمونPANAS-X …………………………………………107
جدول ۴-۴) میانگین و انحرافاستاندارد عاطفهی منفی و خردهآزمونهای آن در آزمونPANAS-X ………………….108
جدول ۴-۵) همبستگی عاطفهی منفی و خردهآزمونهای آن در آ زمونPANAS-X …………………………………………108
جدول ۴-۶) میانگین و انحرافاستاندارد نشانه های وسواسی جبری و خردهآزمونهای آن…………………………………….۱۰۹
جدول ۴-۷) همبستگی نشانه های وسواسی جبری و ابعاد چهارگانهی آن …………………………………………………………..۱۰۹
جدول ۴-۸) ضرایب همبستگی مقیاسهای مورد مطالعه …………………………………………………………………………………۱۱۰
جدول ۴-۹) خلاصهی آمارههای خوبی برازش مدلهای ارائه شده برای آزمونهای به کار رفته در پژوهش……………۱۱۲
جدول ۴-۱۰) آمارههای خوبی برازش مدلهای اثر سیستمهای مغزی رفتاری بر نشانه های ابعادی وسواسی جبری….۱۲۱
جدول ۴-۱۱) آزمون سوبل برای بررسی نقشمیانجیگرانهیسیستمبازداریرفتاریبیناثرسیستمجنگ/گریز/بهت بر وسواس….۱۲۲
جدول ۴-۱۲) آمارههای خوبی برازش مدل اثر عواطف بر نشانه های ابعادی وسواسی جبری……………………………….۱۲۵
جدول ۴-۱۳) آمارههای خوبی برازش مدلهای اثر سیستمهای مغزی رفتاری بر بعد آلودگی/ تمیزی …………………..۱۲۷
جدول ۴-۱۴) آمارههای خوبی برازش مدلهایاثر سیستمهایمغزیرفتاری بر بعد مسئولیتدر برابرصدمه/چک کردن……….. ۱۲۹
جدول ۴-۱۵) آمارههای خوبی برازش مدلهای اثر سیستمهای مغزی رفتاری بر افکار ناخواسته/افکار خنثی کننده….۱۳۱
جدول ۴-۱۶) آمارههای خوبی برازش مدلهای اثر سیستمهای مغزی رفتاری بر بعد تقارن/نظم و ترتیب ……………..۱۳۴
جدول ۴-۱۷) آمارههای خوبی برازش مدلهای اثر عاطفهی منفی بر ابعاد چهارگانهی وسواسی جبری …………………۱۳۶
جدول ۴-۱۸) آمارههای خوبی برازش مدلهای اثر سیستمهای مغزی رفتاری بر ابعاد عواطف مثبت و منفی…………..۱۴۰
جدول ۴-۱۹) نتایج نقشمیانجیگرانهی عاطفهی منفی در اثر سیستم بازداری رفتاری بر نشانه های وسواسی جبری….۱۴۴
جدول ۴-۲۰) آمارههای خوبی برازش اثر سیستم مغزی رفتاری و عواطف بر نشانه های وسواسی جبری و ابعاد آن ..۱۴۶
جدول ۴-۲۱) نتایج نقشمیانجیگرانهی ترس و گناه در اثر سیستمهای مغزی رفتاری برابعاد وسواسی جبری………….۱۴۸
جدول ۴-۲۱) نتایج نقشمیانجیگرانهی عاطفهی منفی در اثر سیستم بازداری رفتاری برابعاد وسواسی جبری………….۱۴۸
فهرست شکلها
شکل ۱-۱) مدل کروگر (۱۹۹۹) ……………………………………………………………………………………………………………………..۵
شکل ۱-۲) مدل سه عاملی اصلاح شدهی واتسون(۱۹۹۹) ……………………………………………………………………………….. ۶
شکل ۲-۱) چرخهی معیوب وسواسی جبری ………………………………………………………………………………………………….۲۵
شکل ۲-۲) مدل شناختی مبتنی بر ارزیابی……………………………………………………………………………………………………….۲۸
شکل ۲-۳) دروندادها و بروندادهای مدل فعالساز رفتاری………………………………………………………………………………۳۴
شکل ۲-۴) دروندادها و بروندادهای مدل بازداری رفتاری………………………………………………………………………………۳۶
شکل ۲-۵) سیستم جنگ/ گریز در نظریهی دوم گری (۱۹۸۲)………………………………………………………………………….۳۸
شکل ۲-۶) سیستم جنگ/ گریز/ بهت در مدل سوم گری و مکناتان (۲۰۰۰)……………………………………………………..۳۹
شکل ۲-۷) کارکرد سیستمهای سهگانه در مدل سوم گری و مکناتان (۲۰۰۰)…………………………………………………….۳۹
شکل ۲-۸) نقش سیستمهای فعالساز و بازداری رفتاری در تفسیر میزان کنترل بر محرکها………………………………….۶۳
شکل ۲-۹) میانجیگری سیستمبازداری رفتاری ………………………………………………………………………………………………۶۴
شکل ۴-۱) نمودار جعبهای عاطفهی منفی………………………………………………………………………………………………………..۹۷
شکل ۴-۲) نمودار جعبهای عاطفهی مثبت……………………………………………………………………………………………………….۹۹
شکل ۴-۳) نمودار جعبهای وسواسی جبری………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۰
شکل ۴-۴) نمودار جعبهای سیستم فعالساز رفتاری…………………………………………………………………………………………۱۰۱
شکل ۴-۵) نمودار جعبهای سیستم بازداری رفتاری………………………………………………………………………………………….۱۰۲
شکل ۴-۶) نمودار جعبهای سیستم جنگ/ گریز/ بهت………………………………………………………………………………………۱۰۳
شکل ۴-۷) رابطه خطی میان عاطفهی منفی و نشانه های وسواسی جبری ……………………………………………………….۱۰۴
شکل ۴-۸) رابطه خطی میان عاطفهی مثبت و نشانه های وسواسی جبری ……………………………………………………….۱۰۵
شکل ۴-۸) رابطه خطی میان جنگ/ گریز/ بهت و نشانه های وسواسی جبری ………………………………………………….۱۰۶
شکل ۴-۹) مدل اندازه گیری عاطفهی مثبت در آزمون PANAS-X 111………………………………………………………………………………….
شکل ۴-۱۰) مدل اندازه گیری عاطفهی منفی در آزمون PANAS-X ………………………………………………………………113
شکل ۴-۱۱) مدل اندازه گیری دو عاملی عاطفهی مثبت و منفی در آزمون PANAS-X …………………………………….114
شکل ۴-۱۲) مدل اندازه گیری سه عاملی سیستمهای مغزی رفتاری…………………………………………………………………..۱۱۶
شکل ۴-۱۳) مدل اندازه گیری سه چهار عاملی آزمون ابعادی وسواسی جبری…………………………………………………….۱۱۶
شکل ۴-۱۴) مدل نظری اول. اثر سیستم فعالساز رفتاری بر نشانه های ابعادی وسواسی جبری…………………………….۱۱۹
شکل ۴-۱۵) مدل نظری دوم. اثر سیستم بازداری رفتاری بر نشانه های ابعادی وسواسی جبری……………………………..۱۲۰
شکل ۴-۱۶) مدل نظری سوم. اثر سیستم جنگ/گریز/بهت بر نشانه های ابعادی وسواسی جبری……………………………۱۲۱
شکل ۴-۱۷) مدل نظری چهارم.اثر سیستم جنگ/گریز/بهت و بازداری رفتاری بر نشانه های ابعادی وسواسی جبری. ۱۲۳
شکل ۴-۱۸) مدل نظری پنجم. اثر عاطفهی مثبت بر نشانه های وسواسی جبری………………………………………………….۱۲۴
شکل ۴-۱۸) مدل نظری ششم. اثر عاطفهی منفی بر نشانه های وسواسی جبری………………………………………………….۱۲۵
شکل ۴-۱۵) مدل نظری هفتم اثر سیستم بازداری رفتاری بر بعد آلودگی/ تمیزی ……………………………………………..۱۲۶
شکل ۴-۱۶) مدل نظری هشتم. اثر سیستم جنگ/گریز/بهت بر بعد آلودگی/ تمیزی…………………………………………..۱۲۷
شکل ۴-۱۷) مدل نظری نهم. اثر سیستم بازداری رفتاری بر مسئولیت در برابر صدمه/ چک کردن………………………..۱۲۸
شکل ۴-۱۸) مدل نظری دهم. اثر سیستم جنگ/گریز/بهت بر مسئولیت در برابر صدمه/ چک کردن……………………..۱۲۹
شکل ۴-۱۹) مدل نظری یازدهم. اثر سیستم جنگ/گریز/بهت بر بعد افکار ناخواسته/ افکار خنثی کننده ………………۱۳۰
شکل ۴-۲۰) مدل نظری دوازدهم. اثر سیستم بازداری رفتاری بر بعد افکار ناخواسته/ افکار خنثی کننده ……………..۱۳۱
شکل ۴-۲۱) مدل نظری سیزدهم. اثر سیستم بازداری رفتاری و جنگ/گریز/بهت بر افکار ناخواسته/ افکار خنثی کننده……….۱۳۲
شکل ۴-۲۲) مدل نظری چهاردهم. اثر سیستم جنگ/گریز/بهت بر بعد تقارن/نظم و ترتیب…………………………………۱۳۳
شکل ۴-۲۳) مدل نظری پانزدهم. اثر سیستم بازداری رفتاری بر بعد تقارن/نظم و ترتیب…………………………………….۱۳۴
شکل ۴-۲۴) مدل نظری شانزدهم. اثر عاطفهی منفی بر بعد آلودگی/ تمیزی………………………………………………………۱۳۵
شکل ۴-۲۵) مدل نظری هفدهم. اثر عاطفهی منفی بر مسئولیت در برابر صدمه/ چک کردن…………………………………۱۳۷
شکل ۴-۲۶) مدل نظری هجدهم. اثر عاطفهی منفی بر بعد افکار ناخواسته/ افکار خنثی کننده………………………………۱۳۸
شکل ۴-۲۷) مدل نظری نوزدهم. اثر عاطفهی منفی بر بعد تقارن/نظم و ترتیب………………………………………………….۱۳۹
شکل ۴-۲۸) مدل نظری بیستم. اثرسیستم فعالساز رفتاری بر عاطفهی مثبت……………………………………………………..۱۳۹
شکل ۴-۲۹) مدل نظری بیست و یکم. اثرسیستم بازداری رفتاری بر عاطفهی منفی…………………………………………….۱۴۱
شکل ۴-۳۰) مدل نظری بیست و دوم. اثر سیستم جنگ/گریز/بهت بر عاطفهی منفی………………………………………….۱۴۱
شکل ۴-۳۱) مدل نظری بیست و سوم. اثر سیستم فعالساز رفتاری بر عاطفهی منفی…………………………………………..۱۴۲
شکل ۴-۳۲) مدل نظری بیست و چهارم. اثرسیستم بازداری رفتاری بر عاطفهی مثبت………………………………………….۱۴۳
شکل ۴-۳۳) مدل نظری بیست و پنجم. اثر سیستم جنگ/گریز/بهت بر عاطفهی مثبت…………………………………………۱۴۳
شکل ۴-۳۴) مدل نظری بیستوششم. اثر میانجیگرانهی عاطفهی منفیدر ارتباط سیستمهای مغزی رفتاری و و سواس……….۱۴۵
شکل ۴-۳۵) مدل نظری بیستوهفتم. اثر میانجیگرانهی خردهمقیاسهای عاطفهمنفیدر اثر سیستمهایمغزیرفتاریووسواس….۱۴۷
شکل ۴-۳۶) مدل نظری بیستوهشتم. اثر میانجیگرانهی عاطفهمنفیدر اثر سیستمهایمغزیرفتاری بر ابعاد سواسی جبری…….. ۱۵۰
شکل ۴-۳۷)مدل نظری بیستونهم. اثر میانجیگرانهی خردهآزمونهای عاطفهمنفیدراثرسیستمهایمغزیرفتاری بر ابعاد سواس..۱۵۰
فصل اول
کلیات پژوهش
۱-۱-مقدمه
اختلال وسواسی جبری اختلالی ناتوان کننده است که بخش عمدهای از زندگی خانوادگی و شغلی فرد را درگیر ساخته و اثرات منفی بسیاری را بر فرد و اطرافیان بیمار تحمیل می کند.
ماهیت اصلی این اختلال وجود افکار نفوذگر و ناخوشایندی است که موجب افزایش اضطراب، آشفتگی و یا احساس گناه میشود. این افکار به تنهایی یا به همراه اعمالی آشکار یا ذهنی برای کاهش یا حذف اضطراب و ناراحتی فرد را در چرخهی معیوبی از تشریفات زمانبر درگیر میسازد. اختلال وسواسی جبری همایندی بالایی با بسیاری از اختلالات دارد. نصف تا سه چهارم این بیماران حداقل یک اختلال همزمان دیگر هم نشان میدهند (آنتونی[۱]، داونی[۲] و سوینسون[۳]، ۱۹۹۸ به نقل از کلارک[۴] و بک[۵]، ۲۰۱۰) افسردگی اساسی یکی از اختلالاتی است که همایندی بسیار زیادی با اختلال وسواسی جبری دارد (براون[۶]، کمپبل[۷]، لهمن[۸]، کریشام[۹] و مانسیل[۱۰]، ۲۰۰۱؛ کرینو[۱۱] و آندرو[۱۲]، ۱۹۹۶، به نقل از کلارک و بک، ۲۰۱۰) وجود افسردگی با وخیمتر شدن نشانههای وسواسی جبری در ارتباط است (کلارک، ۲۰۰۲ به نقل از کلارک و بک، ۲۰۱۰) . در واقع تنها کمتر از %۱۵ بیماران مبتلا به اختلال وسواسی جبری اختلال دیگری را به طور همزمان تجربه نمی کنند (براون و همکاران، ۲۰۰۱ به نقل از کلارک و بک، ۲۰۱۰). واضح است که شناخت علل و ریشه های اختلال مهمترین گام در تدارک و اجرای راهبردهای درمانی است.
یکی از مسائل چالش برانگیز و پر اهمیت در مورد این بیماری جایگاه و نقش ترس و اضطراب است که بویژه طی دو دههی اخیر موضوع کارهای پژوهشی بسیاری بوده است. اهمیت مطالعه این دو هیجان به دلیل درگیر ساختن نواحی خاصی از مغز بیمار است که به تبع سیستم مداخلهای و درمان دارویی متفاوتی را میطلبد. اگر چه مطالعههای زیادی نقش بارز اضطراب را در این اختلال نشان می دهند اما از سوی درمانگران آشکارا وجود ترس را در این اختلال، بویژه در انواعی مانند ترس از آلودگی و یا چک کردن، مشاهده شده است، مطالعاتی نیز نقش ترس تأیید کردهاند. با این حال هنوز نمیتوان در مورد جایگاه، شیوه و میزان اثر اضطراب و ترس اظهارنظری دقیق ارائه کرد. مطالعات دهههای اخیر صاحبنظرانی مانند کروگر[۱۳] (۱۹۹۹) و واتسون[۱۴] (۲۰۰۹) اگر چه نتوانسته جایگاه قطعی اختلال وسواس جبری را در گروه اختلالات اضطرابی یا ترس مشخص سازد اما مسیر روشنی را پیش روی مطالعات آتی پژوهشگران گشوده است . برای مثال بررسی ادبیات پژوهشی و نیز فعالیتهای این پژوهشگران نشان میدهد که علیرغم ناهمگن بودن اختلال وسواسی جبری تلاشی برای یافتن جایگاه اختلال در زیرگروههای آن صورت نگرفته است به عبارتی آیا ممکن است که ترس در یک یا چند زیرگروه وسواس نقش بیشتری داشته باشد و اضطراب در موارد دیگری اثرگذارتر باشد؛ به عبارتی آیا دلیلی برای تفکیک این زیرگروهها از نظر پاسخ دارویی و راهبردهای رواندرمانی وجود دارد؟
رویکرد ابعادی[۱۵] و بررسی نشانه های اختلالات به صورت نمراتی بر روی یک پیوستار که از نشانه های خفیف تا نشانه های عمیق گسترده شده است، می پردازد. این رویکرد در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و سودمندی آن نسبت به رویکرد طبقهای[۱۶] تأیید شده است. رویکرد ابعادی به بررسی نشانه های اختلالات در گروههایی که نشانهها را در سطح غیربالینی دارا هستند می پردازد. این رویکرد می تواند با بررسی اختلال وسواسی جبری در گروههای غیربیمار مسیری متفاوت را برای پاسخ به چالش مورد اشاره در پیش بگیرد. به همین دلیل در این پژوهش از رویکرد ابعادی برای بررسی نشانه های وسواسی جبری استفاده شده است.
از سوی دیگر اهمیت نقش ویژگیهای شخصیتی و خلق و خو در ابتلا به اختلالات مختلف موجب شده است که مطالعات گوناگونی به بررسی ویژگیهای شخصیتی مرتبط با وسواس فکری عملی بپردازند. اگر چه روانشناسان مکتب روانپویایی، اختلال شخصیت وسواسی یا ویژگیهای شخصیت وسواسی را شرایط پیشمرضی اختلال وسواس فکری عملی معرفی میکنند اما مطالعه عملی چندی این ارتباط را زیر سئوال بردهاند. این ایده توسط پژوهشگرانی در دوره جدید مطالعات شخصیت نیز تأیید گردیده است. برای مثال سامرفلد[۱۷]، هیوت[۱۸] و اسواینسون[۱۹] (۱۹۹۸) به این نتیجه رسیدند که ویژگیهای شخصیتی وسواسی جبری در اختلال وسواسی جبری بسیار کمتر از چیزی است که قبلاً تصور میشد و اختلال شخصیت اجتنابی عملاً در مبتلایان به اختلال وسواسی جبری بسیار بیشتر از اختلال شخصیت وسواسی دیده میشود. با این وصف آنها نتیجهگیری کردند که ابعاد شخصیتی آسیب/ اجتناب یا اضطراب صفتی، که با سازههای تکانشی خاصی مانند مسئولیتپذیری و تردید در ارتباط هستند، و نیز کمالگرایی ممکن است رابطه خاصی با اختلال وسواسی جبری داشته باشند. به همین دلیل به نظر میرسد بررسی پژوهشهای گستردهتر و عمیقتر در این حوزه مهم آسیبشناختی از الزام خاصی برخوردار باشد.
اختلال وسواسی جبری[۲۰] شرایط پیچیدهای است که با افکار و تکانههای تکراری، نفوذگر و ناخواسته (افکار وسواسی) مشخص میشود (انجمن روانپزشکی آمریکا[۲۱]، ۲۰۰۰). براساس ماهیت بارز رفتارهای اجتنابی، جستجوی ایمنی و بیمناکی مضطربانه در چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی به عنوان یک اختلال اضطرابی دستهبندی شده است (لیو[۲۲]، لی[۲۳]، کیم[۲۴]، کونگ[۲۵] و ون[۲۶]، ۲۰۰۱). اگر چه نقش اضطراب در بسیاری از مطالعات (مانند کوهن[۲۷]، لاچنمیر[۲۸] و اسپرینگر[۲۹]، ۲۰۰۳) مربوط به این اختلال تأیید شده است. اما تعدادی از مطالعهها (مانند بارلو[۳۰]، ۲۰۰۰) بیشتر بر اهمیت تجارب ترس غیرطبیعی در این اختلال تأکید کردهاند تا بر اضطراب. تمایز میان اضطراب و ترس در اختلالهای روانشناختی و بویژه اختلال وسواسی جبری اهمیت فراوانی دارد برای مثال سیستم ترس برخلاف سیستم اضطراب به داروهای ضداضطراب غیرحساس است (فندت[۳۱]، سیگل[۳۲] و استینیگر- براچ[۳۳]، ۲۰۰۵). در نسخهی ویرایش شدهی سومین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی و نسخههای چهار(DSM-IV) و فرم اصلاح شدهی آن (DSM-IV-TR) اختلالهای خلقی و اضطرابی به صورت جداگانه و براساس ویژگیهای مشترک پدیدارشناختی[۳۴] گروهبندی شده است. اما مطالعههای بسیاری (مانند کلارک و واتسون، ۱۹۹۱؛ والبرگ[۳۵] و همکاران، ۲۰۰۱ به نقل از کلارک و بک، ۲۰۱۰) محدودیت سیستم مقولهای را در تفکیک این دو گروه از اختلالها، به طور فزایندهای نشان دادهاند. در واقع پاسخ به این پرسش که اضطراب و افسردگی اختلالهای جدایی هستند و یا انواعی از یک اختلال واحدند، دلالتهای مهمی در طبقهبندی، توصیف، درک و درمان آنها خواهد داشت (پرونوویو[۳۶] و همکاران، ۲۰۱۰).
بررسی و اهمیت نقش ترس و اضطراب در اختلالات و بویژه اختلال وسواسی جبری ریشه در مطالعات طبقه بندی اختلالات دارد:
مطالعه در سطح بررسی مقیاسها[۳۷] و آزمونهای افسردگی و اضطراب(مانند فلدمن[۳۸]، ۱۹۹۳، برادی و کندال[۳۹]، ۱۹۹۲) و تحلیل محتوای نشانهها[۴۰](مانند کلارک و واتسون، ۱۹۹۱) بیانگر ارتباط نیرومندی میان مقیاسهای سنجش افسردگی و اضطراب، بویژه در کودکان بود. فلدمن(۱۹۹۳) شواهدی ارائه داد که مقیاسهای خودگزارشی اضطراب و افسردگی، ساختارهای خلقی مجزایی را اندازه نمیگیرند. او عنوان مقیاسهای خلق منفی را ایدهی مناسبتری برای آزمونهای افسردگی و اضطراب دانست که حاکی از نقاط اشتراک فراوان این دو دسته از آزمونها داشت. تحلیلهای بعدی در این زمینه (مانند کلارک و واتسون، ۱۹۹۱) به بررسی نشانههای اضطراب و افسردگی پرداختند. این مطالعهها نشان دادند که برخی از نشانههای اضطراب و افسردگی واقویژگیهای متمایز کنندهی قابل ملاحظهای دارند در حالی که بقیهی نشانهها این گونه نیستند. به عبارت دیگر اگر چه این دو گروه از اختلالها در عاطفهی منفی مشترک هستند اما هر گروه دارای نشانههای اختصاصی مربوط به خود هستند. با توجه به این یافتهها، کلارک و واتسون (۱۹۹۱) مدل سه بخشی[۴۱] افسردگی و اضطراب را ارائه نمودند. این مدل علایم افسردگی و اضطراب را در سه زیر گروه اصلی طبقهبندی می کند: علایم مربوط به پریشانی عام[۴۲] یا عامل خلق منفی[۴۳] که در هر دو گروه از اختلالهای افسردگی و اضطرابی مشترک است و دو گروه نشانهای دیگر که جنبههای منحصر به فرد و متمایز کنندهی هر سندرم را بازنمایی میکند: بیش انگیختگی بدنی[۴۴] (مانند کوتاهی تنفس[۴۵]، سرگیجه[۴۶]) که ویژهی اضطراب است، و احساس عدم لذت[۴۷] و خلق مثبت پایین[۴۸] (مانند.، از دست دادن علاقه[۴۹]، احساس این که هیچ چیزی لذتبخش نیست) نسبتاً اختصاصی افسردگی بود. بررسی در سطح اختلالها: در سطحی دیگر کروگر(۱۹۹۹) به بررسی اختلالهای مطرح شده در سومین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی(۱۹۸۷) پرداخت. او ضمن معرفی یک عامل سطح بالا با نام درونریزی[۵۰] که در میان اختلالهای اضطرابی و افسردگی مشترک است، دو عامل سطح پایینتر(رنج اضطرابی[۵۱] و ترس[۵۲]) را معرفی نمود. عامل رنج اضطرابی در میان اختلالهای افسردگی اساسی، افسردهخویی و اختلال اضطراب فراگیر مشترک است و عامل ترس بین اختلالهای فوبی اجتماعی[۵۳]، فوبی ساده[۵۴]، گذرهراسی[۵۵] و پانیک[۵۶] وجود دارد
[۱] Antony
[۲] Downie
[۳] Swinson
[۴] Clarck
[۵] Beck
[۶] Brown
[۷] Campbell
[۸] Lehman
[۹] Mancill
[۱۰] Grisham
[۱۱] Crino
[۱۲] Andrews
[۱۳] Krueger
[۱۴] Watson
[۱۵] Dimensional approach
[۱۶] Categorical approach
[۱۷] Summerfeldt
[۱۸] Huta
[۱۹] Swinson
[۲۰] Obsessive Compulsive Disorder
[۲۱] American Psychiatry Associatio
[۳۰] Barlow
[۳۱] Fendt
[۳۲] Siegl
[۳۳] Steiniger-Brach
[۳۴] shared phenomenological features
[۳۵] Vollebergh
[۳۶] Prenoveau
[۳۷] scale – based analyses
[۳۸] Feldman
[۳۹] Brady & Kendall
[۴۰] symptom – based analyses
[۴۱]Ttripartite model
[۴۲] General distress
[۴۳] Negative mood
[۴۴] Somatic hyperarousal
[۴۵] Shortness of breath
[۴۶] Dizziness
[۴۷] Anhedonia
[۴۸] low positive mood
[۴۹] loss of interest
[۵۰] higher order internalizing factor
[۵۱] anxious-misery
[۵۲] fear
[۵۳] social phobia
[۵۴] simple phobia
[۵۵] agoraphobia
[۵۶] panic
تعداد صفحه:۹۸
قیمت : ۳۷۵۰۰ تومان
بلافاصله پس از پرداخت، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار میگیرد و همچنین فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال می شود
پشتیبانی سایت : [email protected]
[add_to_cart id=158677]