دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی
پایاننامه
جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد
رشته تکنولوژی آموزشی
عنوان
کاربرد روش مشارکتی در پرورش سطوح بالای یادگیری در نظام آموزش مبتنی بر یادگیری الکترونیک
مهر ۱۳۹۲
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
۱-۱ مقدمه…………………………………….. ۲
۱-۲ بیان مسئله………………………………… ۷
۱-۳ ضرورت و اهمیّت……………………………. ۱۱
۱-۴ اهداف پژوهش………………………………. ۱۵
۱-۴-۱ هدف اصلی پژوهش…………………………. ۱۵
۱-۴-۲ اهداف فرعی پژوهش……………………….. ۱۵
۱-۵ فرضیه های پژوهش………………………….. ۱۵
۱-۶ مولفه های پژوهش…………………………… ۱۵
الف) مبانی نظری پژوهش…………………………. ۲۰
۲-۱: آموزش از راه دور…………………………. ۲۲
۲-۱-۱: مقدمه………………………………… ۲۲
۲-۱-۲: تعاریف آموزش از راه دور…………………. ۲۴
۲-۱-۳: واژههای مرتبط با آموزش از راه دور………… ۳۱
۲-۱-۴: تعریف یادگیری الکترونیکی……………….. ۳۱
۲-۱-۵: ماهیّت یادگیری الکترونیکی……………….. ۳۳
۲-۱-۶: ساختار نظری یادگیری الکترونیکی………….. ۳۴
۲-۱-۷: مزایا و معایب یادگیری الکترونیکی…………. ۳۶
* ۲-۱-۷-۱: مزایای یادگیری الکترونیکی……………………. ۳۶
* ۲-۱-۷-۲: معایب یادگیری الکترونیکی……………………… ۳۹
۲-۱-۸: انواع یادگیری الکترونیکی……………….. ۴۰
- یادگیری ترکیبی……………………………………………………………………. ۴۰
- یادگیری باز………………………………………………………………………….. ۴۰
- آموزش مبتنی برکامپیوتر………………………………………………….. ۴۰
- یادگیری برخط/ مبتنی بروب……………………………………………… ۴۱
۲-۱-۹: عوامل و اجزای نظام آموزش از راه دور………. ۴۱
* فراگیران…………………………………………………………………………………. ۴۲
* معلمان……………………………………………………………………………………… ۴۳
* وسایل کمک آموزشی و رسانه های آموزشی……………………….. ۴۸
* رسانه های نوین و نقش آنها در آموزش از راه دور…. ۴۹
* انتخاب رسانه آموزشی مناسب…………………………………………… ۵۱
* کلاسهای رفع اشکال……………………………………………………………….. ۵۲
* کتابهای خودآموز…………………………………………………………………. ۵۲
۲-۱-۱۰: ویژگیهای آموزش از راه دور………………. ۵۳
۲-۱-۱۱: تاریخچه آموزش مجازی…………………… ۵۴
* ۲-۱-۱۱-۱: تاریخچه آموزش مجازی در جهان…………….. ۵۴
* ۲-۱-۱۱-۲: تاریخچه آموزش مجازی در ایران…………… ۵۶
۲-۱-۱۲: تغییر در آموزش عالی: عوامل و چالشها……… ۵۷
۲-۱-۱۲-۱: عوامل تغییر………………………. ۵۸
۲-۱-۱۲-۲: چالشها…………………………… ۵۹
۲-۱-۱۳: عوامل ایجاد یا علل پیدایش آموزش از راه دور در جهان ۶۲
* ۲-۱-۱۳-۱: عوامل ایجاد یا علل پیدایش آموزش از راه دور در جهان ۶۲
* ۲-۱-۱۳-۲: عوامل ایجاد یا علل پیدایش آموزش از راه دور در ایران ۶۳
۲-۱-۱۴: دانشگاه های مجازی در ایران……………… ۶۴
* مرکز تحصیلات تکمیلی آموزشهای مجازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۶۴
* دانشگاه مجازی جامعه المصطفی………………………………………. ۶۴
* دانشگاه غیرانتفاعی مهرالبرز………………………………………. ۶۴
* موسسه آموزش عالی نور طوبی…………………………………………… ۶۵
* دانشگاه مجازی قرآن و حدیث…………………………………………… ۶۵
* دوره های آموزشی……………………………………………………………………. ۶۶
* ویژگیها و امتیازات این دانشکده………………………………… ۶۶
* لوح فشرده و دروس اینترنتی…………………………………………… ۶۷
۲-۲: تدریس مشارکتی یادگیرندگان از راه دور……….. ۶۸
۲-۲-۱: آموزش………………………………… ۶۸
۲-۲-۲: مفهوم تدریس…………………………… ۶۹
۲-۲-۳: روش تدریس…………………………….. ۷۰
۲-۲-۴: مفهوم یادگیری مشارکتی………………….. ۷۳
۲-۲-۵: مشخصه های یادگیری مشارکتی………………. ۷۵
* همبستگی مثبت………………………………………………………………………… ۷۵
* مسئولیت فردی………………………………………………………………………… ۷۵
* تعامل چهره به چهره (کنش متقابل)……………………………… ۷۶
* مهارتهای اجتماعی……………………………………………………………….. ۷۶
* ارزشیابی فرایندگروهی………………………………………………………. ۷۶
* ترکیب اعضای گروه مشارکتی……………………………………………… ۷۶
۲-۲-۶: چارچوب مفهومی یادگیری مشارکتی…………… ۷۷
- ۱٫ مسئولیت پذیری………………………….. ۷۷
- وابستگی متقابل مثبت…………………….. ۷۸
- نظارت بر فرایند یادگیری…………………. ۷۸
۲-۲-۷: اهمیت و جایگاه تعامل در آموزش و یادگیری…… ۷۹
۲-۲-۸: آموزش الکترونیکی و نظریه ساختنگرایی………. ۸۱
۲-۲-۹: مفهوم تعامل در محیط آموزش الکترونیکی……… ۸۲
۲-۲-۱۰: انواع تعامل در محیط آموزش الکترونیکی…….. ۸۶
- ۱٫ تعامل دانشجو با دانشجو………………….. ۸۹
- تعامل استاد با دانشجو…………………… ۹۰
۲-۲-۱۱: ضرورت تعامل در آموزش الکترونیکی…………. ۹۴
۲-۲-۱۲: طبقه بندی سطوح مشارکت در یادگیری الکترونیکی ۹۵
- ۱٫ گفتگو…………………………………. ۹۵
- ۲٫ مشارکت موازی…………………………… ۹۶
- ۳٫ مشارکت متوالی………………………….. ۹۷
- ۴٫ مشارکت هم افزایانه……………………… ۹۸
۲-۲-۱۳: فعالیتهای یادگیری در آموزش مجازی………… ۹۹
۲-۲-۱۴: فعالیت یادگیری بحث در آموزش مجازی………. ۱۰۰
* ۲-۲-۱۴-۱: چگونگی آغاز و برنامه ریزی یک بحث بر خط ۱۰۱
* ۲-۲-۱۴-۲: چگونگی حفظ بحث شروع شده در دوره برخط ۱۰۱
۲-۲-۱۴-۳: نمره دادن به یادگیرندگان برای شرکت در بحث در دوره برخط………………………………………….. ۱۰۲
۲-۲-۱۵: مزایا و چالشها و راهکارها در یادگیری مشارکتی الکترونیکی ۱۰۲
رهنمودهایی برای طراحی محیط یادگیری الکترونیکی تعاملی ۱۰۵
ب) پیشینه پژوهش……………………………… ۱۰۸
پیشینه خارجی……………………………….. ۱۱۲
پیشینه داخلی……………………………….. ۱۱۹
۳-۱ مقدمه…………………………………… ۱۲۳
۳-۲ روششناسی تحقیق…………………………… ۱۲۳
۳-۳ متغیرهای پژوهش…………………………… ۱۲۴
۳-۳-۱ متغیر مستقل…………………………… ۱۲۴
۳-۳-۳ متغیرهای کنترل………………………… ۱۲۵
۳-۳-۴ متغیرهای مداخله گر…………………….. ۱۲۵
۳-۳-۵ متغیرهای مزاحم………………………… ۱۲۶
۳-۴ جامعه آماری……………………………… ۱۲۶
۳-۵ نمونه آماری……………………………… ۱۲۷
۳-۶ نوع تحقیق……………………………….. ۱۲۷
۳-۷ ابزار تحقیق……………………………… ۱۲۸
۳-۸ اجرای مقدماتی برای تعیین ضریب پایایی و روایی… ۱۲۸
۳-۹ روش گردآوری اطلاعات و داده ها……………….. ۱۲۹
الف) آموزش به شیوه عادی……………………… ۱۲۹
ب) آموزش به شیوه مشارکتی…………………….. ۱۳۰
۳-۱۰ روش اجرا……………………………….. ۱۳۰
۳-۱۱ روش تحلیل داهها و روش های آماری……………. ۱۳۱
۴-۱: بررسی ویژگیهای جمعیت شناختی و ارزیابی بالینی گروه ها ۱۳۴
۴-۲: بررسی فرضیه های پژوهش از طریق آزمون های توصیفی و استنباطی ۱۳۵
فرضیه اول………………………………….. ۱۳۵
فرضیه دوم………………………………….. ۱۳۷
فرضیه سوم………………………………….. ۱۳۹
مقدمه………………………………………. ۱۴۳
۵-۱ بررسی و تفسیر یافته های پژوهشی…………….. ۱۴۴
۵-۲ بحث و نتیجه گیری کلی……………………… ۱۵۲
۵-۳ پیشنهادات……………………………….. ۱۵۸
۵-۳-۱ پیشنهادات کاربردی……………………… ۱۵۸
۵-۳-۲ پیشنهادات پژوهشی………………………. ۱۶۱
۵-۳-۳ محدودیتهای تحقیق………………………. ۱۶۲
منابع………………………………………. ۱۶۳
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول ۲-۱-۱ «آموزش از راه دور، سیر تکامل یافتگی نظام آموزش از راه دور از ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۸»………………۴۶
جدول ۲-۲-۱ «فعالیتهای یادگیری در آموزش الکترونیکی» ……………………………………………………………… ۱۲۷
جدول ۴-۱ «میانگین، انحراف استاندارد سن و تحصیلات و فراوانی جنسیت گروهها»……………………….. ۱۶۶
جدول ۴-۲« نتیحه تحلیل واریانس یک طرفه میان متغیرهای مربوط به سن و تحصیلات»………………………۱۶۷
جدول ۴-۳« میانگین و انحراف استاندارد عملکرد گروهها در پیش آزمون و پس آزمون تجزیه و تحلیل».. ۱۶۷
جدول۴-۴«آزمون لوین برای بررسی مفروضه برابری واریانس ها»…………………………………………………………۱۶۷
جدول ۴-۴« آزمون لوین برای بررسی مفروضه برابری واریانس ها………………………………………………………..۱۶۸
جدول ۴-۵« نتیجه تحلیل کوواریانس یک متغیری پس آزمون نمره تجزیه و تحلیل»……………………………. ۱۶۹
جدول ۴-۶« میانگین و انحراف استاندارد عملکرد گروهها در پیش آزمون و پس آزمون قضاوت و ارزشیابی.۱۷۱
جدول ۴-۷« آزمون لوین برای بررسی مفروضه برابری واریانس های نمرات قضاوت و ارزشیابی»……………..۱۷۱
جدول ۴-۸«نتیجه تحلیل کوواریانس یک متغیری پس آزمون نمره قضاوت» …………………………………………۱۷۲
جدول ۴-۹« میانگین و انحراف استاندارد عملکرد گروهها در پیش آزمون و پس آزمون کاریرد»…………….. ۱۷۳
جدول ۴-۱۰«آزمون لوین برای بررسی مفروضه برابری واریانس های نمرات کاربرد معلومات»…………………..۱۷۵
جدول ۴-۱۱« نتیجه تحلیل کوواریانس یک متغیری پس آزمون نمرات کاربرد معلومات»……………………….. ۱۷۵
فهرست تصاویر
عنوان صفحه شکل ۲-۱-۱ « ترکیب حوزههای مختلف در یادگیری الکترونیکی»…………………………………………….. ۵۲
شکل ۲-۱-۲« مدل مفهومی شبکه یادگیری رورکی اندرسون و گاریسون و آرچر»…………………….۶۴
شکل ۲-۱-۳ «رابطه یادگیری و سازمان آموزش دهنده در نظام آموزش از راه دور»………………….۷۴
شکل ۲-۲-۱ «سطوح تعاملات در محیط یادگیری الکترونیکی»……………………………………………….۱۱۱
۱-۱ مقدمه
با ظهور و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات[۱]، تحولات جهانی با محوریت اطلاعات با شتابی فزاینده در حال گسترش است. پدیده نوظهور اینترنت اندک زمانی پس از ظهور،کلیّه عرصههای فعالیّت در کشورهای پیشرفته را فراگرفت. در حال حاضر یکی از جدیدترین دستاوردهای فناوری اطلاعات، آموزش های الکترونیکی مبتنی بر اینترنت میباشد که موانع آموزشهای سنّتی از قبیل کمبود فضای آموزشی،کمبود اساتید، محدودیّت زمانی، استفاده از حجم انبوه اطلاعات و دشواری برنامه ریزی در نظام های سنّتی را حل کرده است.
اورازا[۲] (۲۰۰۵) اصطلاح یادگیری یا آموزش از راه دور را به عنوان نظام آموزشی که در آن استاد و دانشجو از نظر نقطه مکانی جدا از هم هستند تعریف می کند. به عبارت دیگر او بیان میدارد که؛ سیستم یادگیری از راه دور فناوری را جهت به دست آوردن مساعدت لازم در فرایند آموزش در بر می گیرد. حتّی در این فرایند در مورد بهره گیری از مواد چاپی یا فناوریهای پیشرفته از قبیل فناوریهای ارتباطی- تصویری نیز صحبت میشود. در سطح بین المللی آموزش از راه دور یکی از استراتژیهای مهم دهه ۹۰ شناخته شده بود. به واسطه این استراتژی که در مقیاس بین المللی پذیرفته شده، یادگیری از راه دور در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته، کاربرد فناوریهای جدید حصارهای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی ارتباط از راه دور را شکسته است. این می تواند به وسیله توسعه برخی از ابزارهای توانا برای رفع زیانهای تحمیل شده از سوی همکاریهای از راه دور به دست آمده باشد(اورازا، ۲۰۰۵).
به دنبال ظهور تدریس کامپیوتر محور[۳] در دهه ۱۹۸۰، یادگیری بر پایه اینترنت[۴]در دهه ۱۹۹۰ و کارآموزی تحت وب با هدایت مربی در هزاره جدید اصطلاح یادگیری الکترونیکی به عنوان رویکری که بواسطه دو فناوری کامپیوتر و ارتباطات، یادگیری را آسان ساخته و افزایش میدهد، معنی پیدا کرده است. فناوری ارتباطات قادر به کاربرد اینترنت به عنوان یادگیری از راه دور، یادگیری تحت وب، یادگیری گروهی، یادگیری مجازی چند رسانه ای/رسانه های غنی، نرمافزارهای مدیریت دوره و کتابخانههای دیجیتالی و اشیاء با قابلیت استفاده مجدّد یادگیری می باشد. سازمانها میتوانند محدودیّت بودجه خود را با آخرین فناوریها برای بهبود محیط یادگیریشان وفق دهند(چیو و شنگ[۵]،۲۰۰۸).
استفاده ار اینترنت و دیگر فناوریهای اطلاعاتی، اکنون به سرعت در عرصه آموزش گسترش پیدا می کند. این ابزارها باید مشخصاً ملزوماتی چندمنظوره و تسهیلگر و نه جایگزین روش آموزش چهره به چهره در نظر گرفته شوند. مطالعات نشان میدهد که موسسات آموزشی، ۱۶% بودجه خود را در سال ۲۰۰۰ و ۲۴% آن را در سال ۲۰۰۱ صرف ابتکارات آموزش الکترونیکی کردهاند ( بیلاوسکی و متکالف، ۲۰۰۵، به نقل از الدیقایدی و نوبی، ۲۰۰۸). امروزه کامپیوترها برای کمک به عملکرد یادگیرندگان و آماده کردن آنان برای تمرین مهارتهای خاص، بسیار مورد استفادهاند. توسعه سریع فناوریهای اینترنت باعث شده است که آموزش الکترونیکی به شکل مهمی از آموزش در عصر اطلاعات تبدیل شود (چانگ و چن، ۲۰۰۹).
رشد روزافزون اطلاعات، ویژگی تعلم وتربیت نوین است که اهمیت یادگیری مداوم را بیش از پیش آشکار می کند؛ اما حجم و سرعت در آنچه بیاموزیم، بسیار است؛ به گونهای که روش های قدیمی یادگیری درمیمانند. مواجهه با چنین چالشی نیازمند اندیشهای نوین درباره چگونگی کسب مهارت و دانش و نحوه بهکارگیری منابع یادگیری است.
یادگیری و آموزش غالباً مترادف هم تلقی میشوند؛ در صورتیکه مترادف نیستند. آموزش روشی است که طی آن محتوا انتقال مییابد و پشتوانهی یادگیری است و یادگیری روشی درونی برای پردازش اطلاعات و تبدیل آن به دانش است. اما از آنجا که روش های بسیاری برای یادگیری وجود دارد، باید راهکارهای موثر و فراتر از آموزش نیز برای یادگیری جستوجو کرد. تا به حال، به طور سنتی بر آموزش رویکردی مفروض برای تسهیل و بهبود کارکرد تلقی شده و به آموزش به دیدهی فراگیری خاصی که موجب کاراآیی کاراموز میشود، نگریسته شده است. در حالیکه، آموزش را میتوان با روش های بسیاری انجام داد؛ مثلا در کلاس، باتلفن، با کامپیوتر، یا ماهواره. کامپیوتر جدیدترین ابزار آموزشی است و تفاوت آن با ابزارهای قبلی در چندبعدی بودن آن است. یادگیری
الکترونیکی و شبکهای، فضای محصور آموزش سنتی را در معرض سوال و تردید قرار داده و
مفروضات این فضای محدود دربارهی ثبات و پایداری کلام، متن خطی و مدرس در مقام ناقل مقتدر را به چالش کشیده است. فضای مجازی، محیطی مبتنی بر کنترل خود فراگیر ایجاد می کند، مفاهیم قطعیت خود را از دست می دهند و شاگردان به نحو فعال در تولید دانش مشارکت میورزند؛ بدین سان، فضایی ایجاد میشود که فراگیران صرفاً معانی پیشین و دانسته را شرح نمیدهند؛ بلکه فعالانه در خلق معانی شرکت می کنند. به نظر میآید، در این نکته اجماع نسبی وجود دارد که ورود فناوریهای اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در تعلیم و تربیت مهارتهای یادگیری بلند مدت و مستقل را تشویق می کند. لانگشیر تأکید می کند که معلمان و یادگیرندگان فرصت بسط مفهوم و آگاهی فراسطحی را مییابند و این ناشی از اعمال ارتباطی است که متضمن وسعت ذهن، نظارت برخورد و تأمل مداوم مشارکتکنندگان است.
استفاده از یادگیری الکترونیکی به پیشرفت آموزش عالی کمک می کند. نظام یادگیری الکترونیکی ابزاری قوی برای دستیابی به اهداف استراتژیک دانشگاه(تدریس،تحقیق، و خدمت رسانی به جامعه) است و این پیشرفت به یک اندازه در سطح سازمانی و فردی یعنی کارکنان تدریس و دانشجویان کمک می کند. این نوع یادگیری جمع آوری، تحلیل و کاربرد اطلاعات به صورت اختصاصی را حمایت می کند و شامل روشهای تدریس مختلف، برای نمونه مدیریت اطلاعات، تفکّرخلّاق، حل مسأله و یادگیری مشارکتی میباشد(بیتس[۶]،۲۰۰۵، به نقل از بجیسویچ[۷]، ۲۰۰۷). در سالهای اخیر توجه زیادی به یادگیری مشارکتی با کمک فناوری شده است؛ زیرا این روش یادگیری میتوانند تعاملات همگن و کارگروهی را افزایش دهد و فعالیتهای جمعی بدون محدودیت زمان و مکان را تنظیم و راهبری کند. گرچه در گذشته اثربخشی یادگیری مشارکتی عمدتاً پذیرفته نشده بود و برتری علمی بهواسطه موفقیت فردی تعریف تعریف شده بود، ولی حوزه پژوهشی با عنوان ″ یادگیری مشارکتی با کمک کامپیوتر[۸]″ به تازگی رشد سریعی کرده است (جانسون و همکاران، ۱۹۹۸؛ چوئن و اسکاردآمالیا، ۱۹۹۸، بهنقل از پرانگلی و همکاران، ۲۰۰۶).
آموزش ،زمانی موفقتراست که با چگونگی یادگیری مغزسازگار و هماهنگ باشد. مغزانسان همیشه تحت تأثیرعوامل محیطی یاد میگیردوعملکردآن درقبال یادگیری، به برقراری شرایط لازم وکافی منوط است که به هنگام یادگیری فراهم می شود. مغزبرای تفکردرسطوح متفاوت، ازآسان به مشکل قابلیت داردونبایدآن را فقط درسطوح پایین مثل دانش وفهم ودرک، محدودکرد. اگرطبقه بندی شش گانهی بلوم ازقابلیت های ذهنی به هنگام یادگیری رابپذیریم، بایدراهبردهای بهینه ی یاددهی بااستفاده ازسطوح بالای قابلیتهای ذهنی را بشناسیم تابتوانیم به بهترین وجه ممکن، فرایندیاددهی – یادگیری رامدیریت کنیم .
بیان مسئله
ورود به جهان دانایی محور و نیاز روزافزون به آموزش، همراه با پیچیده شدن زندگیها نیاز به آموختن مستقل را در طول زندگی افزایش داده است. شروع آموزش از راه دور در آموزش و پرورش، نخست با هدف افزایش پوشش تحصیلی و از آن پس با هدف گشودن راهی برای کیفیت بخشی و تحول آفرینی اساسی در محتوا و روش های آموزشی آغاز به کار کرده است. هماکنون این آموزش با بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات نهتنها مکمل آموزشهای حضوری است، بلکه فرصت خوبی برای بهروز کردن محتوا و انعطافبخشی به روش های یادگیری و یاددهی به ارمغان میآورد (الحسینی، ۱۳۸۴). ظهور شبکه های ارتباطی گسترده از قبیل اینترنت، در کنار ابزار و امکانات آموزشی پیشرفته، باعث تحول در روشهای آموزشی شده و این امکان را فراهم کرده است تا بتوان طیف وسیعی از فراگیران را در نقاط مختلف و از فواصل دور و نزدیک تحت پوشش شبکه آموزشی درآورد و با روشهای متقاوت از انواع سنتی بدون نیاز به شرکت در کلاسهای حضوری، آموزشهای علمی و تخصصی را به مرحله اجرا درآورد (عبادی، ۱۳۸۰).
یکی از مهمترین اهداف آموزش و پرورش در قرن بیست و یکم، چگونگی تربیت فراگیرانی است که آمادگی لازم برای رویارویی با جامعه در حال تغییر و تحول و پیچیدگی های عصر انفجار اطلاعات را برخوردار باشد . بر این اساس ترویج اندیشه و اندیشهورزی در دانشگاه و مراکز آموزشی حائز اهمیت بوده و این تنها در سایهی انتقال اطلاعات به ذهن فراگیر حاصل نمیشود، بلکه در برنامه های دانشگاه باید روشهایی گنجانده شود که از طریق آنها دانشجویان قابلیتهای چگونه آموختن را از طریق نظم فکری بیاموزند و در زندگی روزمره خود بکار ببرند (مهرمحمدی،۲۰۰۱). به عبارت دیگر در رویکرد آموزش الکترونیکی از حالت انفعالی بودن بیرون آمده و حدود خویش را تا مرز پرسشگری و فردگرایی فعال پیش میبرد. همچنین استفاده از امکانات تعاملی بسیاری از اطلاعات، باعث تحلیلی و انتقادی فکر کردن فراگیر شده و آنها را متمایل به کار و یادگیریهای گروهی و همزمان بدون داشتن قید مکانی می کند. درست در اینجا متوجه این تحول عظیم میشویم که دیگر لزومی ندارد معلم بیشتر از شاگردان موضوع یا مهارتی را بداند؛ زیرا در این مرحله دانشجویان و فراگیران اغلب ممکن است بیشتر از معلمان و مربیان درباره فناوری بدانند (ریچاردسون، والف، ۲۰۰۳).
آموزش الکترونیکی دو ویژگی ممتاز برای یادگیری اثربخش دارد: ۱- بر خودآموزی تأکید می کند و به بهترین وجه امکان توسعه آن را به صورت جذاب فراهم می کند، و ۲- به شکل کلاسهای مجازی و محیطهای گفتمان گروهی، فرصتهای لازم برای تعامل، گفت و گو و یادگیری مشارکتی را در دانشجویان پرورش میدهد (لوکوک، گولی، ۲۰۰۱).
از آنجایی که با گسترش حوزههای تخصصی علوم و افزایش دانش واطلاعات بشری در این حوزهها و انباشت اطلاعات گستردهای از دانش تخصصی، دیگر امکان انتقال تمام اطلاعات به یادگیرندگان در زمان محدود دوران تحصیل وجود ندارد و حتی اگر تمام اطلاعات و دانش موجود در هر زمینه تخصصی را بتوان به یادگیرندگان آن حوزه انتقال داد، با توجه به ماهیت پویایی دانش در طول زمان و تغییرات و پیشرفتهای آن، پس از مدت کوتاهی اطلاعات منسوخ شده و قابل استفاده نیستند. از این رو یادگیرندگان باید در حوزه تخصصی خود قدرت تحلیل، نقد و بررسی، ارزیابی و در کل تفکر به شیوه انتقادی را بیاموزندتا بتوان مسائل جدید را طرح کرده و به آن پاسخ دهند، نظریه پردازی کنند، اندیشه های جدید تولید و پویایی خود را در طول زمان و در علم تخصصی خود حفظ کنند این مهم با تأکید بر آموزش تفکردر آن حوزه تحقق می یابد (الدر و پاول،۲۰۰۳؛پاول و الدر،۲۰۰۲).
اگر چه جامعه جهانی نسبت به قبل تحول آموزشی بیشتر به خود دیده این امر لزوما به معنای بهینهتر شدن آموزش نیست. اگر آموزش و پرورش در جامعه تکرارگرا و جهانی امروزی موفق باشد، دانشجویان بیش از هر چیزی نیازمند کسب توانایی تفکر در سطح بالای یادگیری هستند. در سالهای اخیر در خصوص ظهور فناوری جدید و سرعت دسترسی به اطلاعات، بسیار نوشته شده است. وجود ابزارهای جدید الکترونیکی اهمیت تفکرانتقادی را افزایش داده و نیز چالش ها و فرصت هایی را برای آموزش تفکر انتقادی ودر سطوح بالای یادگیری را فراهم ساخته است. لذا بین تفکردر این سطوح و فناوری اطلاعات به طور جدایی ناپذیری در ارتباط هستند (هیسیریر،۲۰۰۶). توانایی تفکر در سطوح بالای یادگیری، در عصر کنونی که عصر فناوری اطلاعات بدان اطلاق می شود، جایگاه بالاتری نسبت به گذشته پیدا کرده است .رسالت سازمانها به خصوص آموزش و پرورش در این عصر همگام سازی خود با سرعت تغییر و تحول در این دوره می باشد .به عبارتی دیگر می توان گفت که هر دوره آموزش و پرورش ویژه خود را میطلبد و آموزش و پرورش آینده مبتنی بر دانایی و قوه تفکر و قدرت خلاقیت است .مهارتهای سطوح بالا، تغییر مداوم وسریع نوآوریها، تنوع در آموزش، آموزشانفرادی، تعلیمهای گروهی،توجه به نیازهای محلی و جمعی ،رو در روی مستقیم با مسائل و حل فوری آنها به مدد اندیشه ،استفاده از دانش و فناوری پیشرفته ،آموزش از راه دور ،استفاده از کامپیوتر و اینترنت و. . . از جمله ویژگی های آموزش و پرورش قرن بیست ویکم است (عطاران،۱۳۸۳).
از این رو به نظر میرسد که به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند نقش موثری در یادگیری و پرورش سطوح تفکر دانش آموزان داشته باشد، به ویژه در سطوح تفکر پایین آنها قادرند در مورد یک موضوع اطلاعات زیادی را از دیدگاه های مختلف گردآوری کرده و بتوانند تفسیر کنند. با توجه به آنچه گفته شد محیطهای یادگیری مبتنی بر فناوری اطلاعاتی و ارتباطی نوین بستر سیار مناسبی برای پرورش تفکر هستند (موذنی،۱۳۸۶). اما باید در نظر داشت صرف دراختیار داشتن و استفاده از این تکنولوژی در دنیای تعلیم و تربیت، راهگشای انسان امروز و آینده نخواهد بود، در دنیای امروز ، موضوع اساسی تربیت انسانهایی است که خوب بیندیشند. امروزه فراگیران برای روبرو شدن با تحولات شگفتانگیز قرن بیستویکم باید بهطور فزاینده مهارتهای تفکر را برای تصمیم گیری مناسب و حل مسائل پیچیده جامعه کسب کنند (شعبانی، ۱۳۸۲).
ویژگی اصلی و اساسی یادگیری الکترونیکی ورای دسترسی افراد به اطلاعات، ویژگی ارتباطی و تعاملی آن است. هدف اصلی یادگیری الکترونیکی، نهادینه نمودن تنوع و یکپارچگی در «مجموعه محیط یادگیری» به صورتی چالش برانگیز برای ذهن است.این تعامل چیزی فراتر از انتقال یک طرفه محتوا بوده (باولس،۲۰۰۰).
آموزش مجازی (الکترونیکی) نیز یک شکل نسبتاً تازهای از آموزش از راه دور است که در حال حاضر در تحقیقات یادگیری از راه دور تلفیق گسته و به سرعت نوع مسلط ارائه یادگیری از راه دور در دنیا شده است. اما از آنجایی که مؤسسات و دانشگاههای آموزش از راه دور چند سالی است که در کشور شروع به کار کردهاند و تعداد آنها نیز پیوسته در حال افزایش است، از این رو برای بهبود و پیشرفت این آموزشها، حل مسائل و پیشنهاداتی بهمنظور بهینهسازی آن امری ضروری بهنظر میرسد.
نگاهی به وضعیت آموزشهای الکترونیکی در نظام آموزش و پرورش کشور از نظر آموزش و تفکر انتقادی این نقصان بزرگ را به خوبی نشان می دهد که شرایط موجود عمدتا مبتنی بر ارائه اطلاعات خام به طور یکطرفه و دریافت بازخورد از آن با اتکا به قدرت حافظه و بدون هیچ گونه پردازش اطلاعات و بدون تحریک قدرت نقادی و خلاقیت آنهاست. بنابراین، با توجه به وضعیت فناوری اطلاعاتی و ارتباطی در کشور و موقعیت فناوری نوین وارداتی، شناسایی موانع فراروی یادگیری الکترونیکی و حذف آنها ضروری می نماید، چراکه آماده نبودن دانشگاه ها در راه اندازی و به کارگیری آموزش الکترونیکی و موانع موجود در این راه،باعث عدم استفاده از ظرفیت های یادگیری الکترونیکی خواهد شد. لذا پژوهش حاضر به مطالعه کاربرد روش بحث هدایت شده در پرورش سطوح بالای یادگیری در نظام آموزش مبتنی بر یادگیری الکترونیک می پردازد.
۱-۳ ضرورت و اهمیّت
از جمله عرصه هایی که در چند سال اخیر مورد هجوم فناوری اطلاعات قرار گرفته عرصه آموزش و یادگیری است. اگر آموزش تا دیروز تنها از معلمان و مربیان سود میبرد و کتاب اصلیترین منبع یادگیری بود، امروزه روشها، ابزارها و محیطهای جدید ارتباطی در آموزش وجود دارند و اگر دهه آخر قرن بیست را دهه اطلاعات نامگذاری کردند، دهه اول قرن بیستویکم را عصر دانش دانسته و هدف از این نامگذاری را توسعه همه جانبه دانش و آگاهی بشری دانستهاند (باولس،۲۰۰۰).
[۱]Information and Communication Technology (ICT)
[۲] Oraza
[۳] Computer Based Teaching (CBT)
[۴]Internet Based Learning
[۵]Chiu and Sheng
[۶]Beats
[۷]Begicevic
[۸] Cscl
تعداد صفحه:۱۹۶
قیمت : ۳۷۵۰۰ تومان
بلافاصله پس از پرداخت، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار میگیرد و همچنین فایل خریداری شده به ایمیل شما نیز ارسال می شود
پشتیبانی سایت : [email protected]
[add_to_cart id=145239]